PDA

Bekijk Volledige Versie : Sluiten kolencentrales kost consument 13 euro



Umarvlie
11-04-16, 09:54
DEN HAAG - Als alle kolencentrales in Nederland worden gesloten gaat de energierekening voor de consument met gemiddeld 13 euro per jaar per huishouden omhoog. Dat staat in een maandag verschenen rapport van SEO Economisch Onderzoek, in opdracht van Natuur & Milieu.

Voor de energiebedrijven betekent het een inkomstenverlies van in totaal 1,9 miljard euro. Maar per saldo levert het sluiten van de centrales 4,7 miljard aan extra welvaart op voor Nederland, aldus het onderzoek. Dat komt voor een belangrijk doordat er geen kosten gemaakt hoeven te worden voor schade aan de volksgezondheid en klimaat, zeggen de onderzoekers.

Nederland telt vijf draaiende kolencentrales. Volgens de milieuorganisatie zorgt de luchtvervuiling uit de centrales voor een verminderde kwaliteit van leven en voortijdig overlijden bij omwonenden. Het kabinet overweegt op korte termijn nog twee kolencentrales te sluiten.

(Bron: Telegraaf)

Ik zeg: Doen!

knuppeltje
11-04-16, 10:27
Zeker doen. Maar als we dan geen gas meer van Rusland mogen kopen om de gasgestookte centrales te laten draaien, omdat we van een aantal zogenaamde correcten geen handel mogen voeren met landen waar het een corrupte boel is, dan moet de thermostaat de komende winter een stuk lager worden ingesteld dan nu.

Of alle verkoopcontracten met buitenlandse afnemers van ons gas opblazen, zodat we genoeg van dat spul voor onszelf houden, en doen alsof dat dan geen serieuze consequenties heeft? Of dan toch maar meer kernenergie, wat trouwens niet snel geregeld is?

mark61
11-04-16, 19:00
Dat komt voor een belangrijk doordat er geen kosten gemaakt hoeven te worden voor schade aan de volksgezondheid en klimaat, zeggen de onderzoekers.

Alleen, die kosten worden niet gemaakt. Je rijk rekenen met fantasie-uitgaven.

Maarre, dicht die dingen. Alle vijf.

knuppeltje
12-04-16, 08:59
Vandaag nog.

super ick
13-04-16, 07:21
Ik vind die zware rook veel mooier afsteken tegen de blauwe lucht dan die horizonvervuilende windmolens.

Ibrah1234
13-04-16, 08:36
Hier in Groningen (Eemshaven) staan net 2 spiksplinternieuwe centrales. Denk niet dat ze binnen afzienbare tijd de stekker eruit trekken.

Aan kapitaalvernietiging heb je het al snel over 3 miljard. Als dat wordt doorberekend aan de consument dan heb je het echt niet meer over 13 eurocent.

super ick
13-04-16, 15:33
IK heb eigenlijk geen idee wat er zou moeten gebeuren om zo'n klein bedrijvig, energieslurpend landje te voorzien van schone energie.

Grote landen hebben uitgestrekte stukken grond beschikbaar tussen de grote steden waar ze kunnen doen wat ze willen. Waar moeten 'wij' al die windmolens kwijt?

Volgens mij moeten wij het zoeken in de privésfeer. Huishoudens met zonnepanelen op eigen dak, met de wijk een windmolen neerzetten, etc.

Het zou meer hout snijden om particulieren te helpen om de kosten van aanschaf uit te smeren over 10 jaar tegen gunstige tarieven.

mark61
13-04-16, 18:04
IK heb eigenlijk geen idee wat er zou moeten gebeuren om zo'n klein bedrijvig, energieslurpend landje te voorzien van schone energie.

Grote landen hebben uitgestrekte stukken grond beschikbaar tussen de grote steden waar ze kunnen doen wat ze willen. Waar moeten 'wij' al die windmolens kwijt?

Volgens mij moeten wij het zoeken in de privésfeer. Huishoudens met zonnepanelen op eigen dak, met de wijk een windmolen neerzetten, etc.

Het zou meer hout snijden om particulieren te helpen om de kosten van aanschaf uit te smeren over 10 jaar tegen gunstige tarieven.

Ruimte zat. Ik hoorde gisteren iets over tweezijdige zonnepanelen. Die kan je op het water installeren, en die wekken dan ook stroom op door de reflectie van het zonlicht op het water. Volgens Rijkswaterstaat kan je, als je 1% van het Nederlandse wateroppervlak met die dingen volzet, voorzien in de elektriciteitsbehoefte van 3 miljoen huishoudens.

Boeren kunnen makkelijk een of twee molens kwijt op hun land.

Verder hebben we het Continentaal Plat. Maar je hebt gelijk, individuele stroomopwekking is nog beter.

De rente is laag, dus wat weerhoudt mensen van een lening?

mark61
13-04-16, 18:05
Hier in Groningen (Eemshaven) staan net 2 spiksplinternieuwe centrales. Denk niet dat ze binnen afzienbare tijd de stekker eruit trekken.

Aan kapitaalvernietiging heb je het al snel over 3 miljard. Als dat wordt doorberekend aan de consument dan heb je het echt niet meer over 13 eurocent.

Het was dan ook achterlijk die dingen te bouwen. Ik snap gewoon niet hoe bestuurders zoiets kunnen verzinnen. Alleen in Nederland, schat ik.

Overigens zijn we de laatste jaren meer dan 3 miljard kwijtgeraakt aan de Fyra, diverse mislukte IT-projecten en nog zo wat.

super ick
14-04-16, 06:37
Het was dan ook achterlijk die dingen te bouwen. Ik snap gewoon niet hoe bestuurders zoiets kunnen verzinnen. Alleen in Nederland, schat ik.

Overigens zijn we de laatste jaren meer dan 3 miljard kwijtgeraakt aan de Fyra, diverse mislukte IT-projecten en nog zo wat.

Ik denk angst voor de stabiliteit van de voorziening. Dat die dingen nodig blijven om pieken op te vangen. Of je moet het met kernenergie doen.

Met open ogen ingetrapt kan je wel zeggen. Zeker die Fyra.

knuppeltje
14-04-16, 09:18
Ik denk angst voor de stabiliteit van de voorziening. Dat die dingen nodig blijven om pieken op te vangen. Of je moet het met kernenergie doen.

Met open ogen ingetrapt kan je wel zeggen. Zeker die Fyra.

Daar zijn gasgestookte centrales veel handiger voor. Maar daarvan liggen er in Europa een aantal stil omdat de kolen veel goedkoper zijn dan gas.

Een grote bestuurlijke blunder. Lag nog aan de PvdA ook. Dat moet jou toch deugd doen.

mark61
14-04-16, 18:43
Ik denk angst voor de stabiliteit van de voorziening. Dat die dingen nodig blijven om pieken op te vangen. Of je moet het met kernenergie doen.

Met open ogen ingetrapt kan je wel zeggen. Zeker die Fyra.

Ik denk dat onze bestuurders altijd pennywise, poundfoolish zijn. Goedkoop is duurkoop. Korte-termijndenken.

Eric de Blois
14-04-16, 18:56
Behalve dat het geld kost, is de sloop van vervuilende centrales essentieel voor het milieu en het levert zinvol werk op. In 2012 kreeg Eemshaven nog een vergunning voor de bouw van een kolencentrale.

Bron : NRC - 19 juni 2012 (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/19/rwe-krijgt-vergunning-voor-kolencentrale-eemshaven)

"Volgens de provincie heeft het energiebedrijf voldoende maatregelen getroffen om schade aan de natuur te compenseren, meldt persbureau Novum. Zo is duidelijk geworden dat zeehonden en bruinvissen geen last hebben van het bouwgeluid en dat het koelwater van de centrale de watertemperatuur niet te veel laat stijgen."

'Compenseren van de schade'... Bruinvissen hebben geen last van bouwgeluid. Wat een flut argument. Alsof schadelijke roetdeeltjes in de lucht gecompenseerd kunnen worden met iets. Ik heb liever dat de lucht schoon blijft en dat die bruinvissen gehinderd worden door herrie van de bouw van windmolens. Laat die bruinvissen en zeehonden maar mooi opdonderen. Ruimte genoeg elders.

Ibrah1234
14-04-16, 21:27
Behalve dat het geld kost, is de sloop van vervuilende centrales essentieel voor het milieu en het levert zinvol werk op. In 2012 kreeg Eemshaven nog een vergunning voor de bouw van een kolencentrale.

Het datacenter van Google, ook in de Eemshaven, verbruikt net zoveel energie als een half miljoen huishoudens. Zoveel huishoudens zijn er niet eens in de hele provincie Groningen.

Voorts is er zoveel koelwater nodig voor het nieuwe datacenter dat er een tekort aan zoet water dreigt in Noord-Groningen en moet er water uit het IJsselmeer worden gepompt.

Uiteindelijk levert het slechts 150 banen op.

super ick
15-04-16, 06:58
Ik denk dat onze bestuurders altijd pennywise, poundfoolish zijn. Goedkoop is duurkoop. Korte-termijndenken.

IK ben met je eens dat de meeste politici visieloze adhoc bestuurders zijn die van brandje naar brandje hollen. Te bang voor hun eigen hachie om met een visie te komen voor de lange termijn.

H.P.Pas
15-04-16, 09:15
IK ben met je eens dat de meeste politici visieloze adhoc bestuurders zijn die van brandje naar brandje hollen. Te bang voor hun eigen hachie om met een visie te komen voor de lange termijn.

Je bedoelt te zeggen, dat poltici, anders dan hun kiezers, tokkies zijn ? :bril:

knuppeltje
15-04-16, 09:38
Je bedoelt te zeggen, dat poltiici, anders dan hun kiezers, tokkies zijn ? :bril:

Met evenredige vertegenwoordiging, zou dat niet moeten kunnen, volgens mij.

mark61
15-04-16, 19:21
Je bedoelt te zeggen, dat poltici, anders dan hun kiezers, tokkies zijn ? :bril:

:haha:

mark61
15-04-16, 19:26
IK ben met je eens dat de meeste politici visieloze adhoc bestuurders zijn die van brandje naar brandje hollen. Te bang voor hun eigen hachie om met een visie te komen voor de lange termijn.

Tsja, zou jij dan nog op ze stemmen? Op mensen die zeggen dat dingen duurder moeten worden, of dat de belasting omhoog moet?

Jij vermoedt al duister wanbestuur in de gezondheidszorg, al heb je dat op geen enkele manier aannemelijk gemaakt. Je hebt niet eens een poging gedaan, aan de hand van cijfers, analyses, statistieken, vergelijkingen.

Wat mij betreft wordt energie morgen 2x zo duur; wordt vuile energie 100% belast en schone gesubsidieerd, budgetneutraal dus. Kost geen enkele moeite, de markt kan verder het werk doen, maar daar zijn politici te bang voor inderdaad.

Waarom? Omdat ze dan weggestemd worden. Tenzij natuurlijk zoiets politiek breed gedragen wordt. Zoals in Denemarken en Duitsland. Niet eens belastingen of prijsverhogingen, maar de omschakeling op duurzame energie. Keiharde lange-termijn-doelen stellen en ernaartoe werken.

Als een zwaar geïndustrialiseerd land als Duitsland dat kan, waarom dan NL niet?

Ibrah1234
16-04-16, 13:59
Jij vermoedt al duister wanbestuur in de gezondheidszorg, al heb je dat op geen enkele manier aannemelijk gemaakt. Je hebt niet eens een poging gedaan, aan de hand van cijfers, analyses, statistieken, vergelijkingen.

Ik probeer die witte jassen zolang mogelijk te mijden. :D

Tot op heden zelfs nog nooit een aspirientje genomen. Maar ja,vroeg of laat is het onvermijdelijk.