PDA

Bekijk Volledige Versie : Curaçao stuurt zijn enige vluchteling naar de gevangenis



Marsipulami
11-04-16, 12:43
Curaçao stuurt zijn enige vluchteling naar de gevangenis

ma 11/04/2016 - 12:17 Kirsten Sokol

Vluchten uit Syrië om dan op Curaçao prompt in de cel te belanden: het overkwam Syriër Aktham Abu Fakher (26), letterlijk de enige vluchteling op het Caraïbische eiland. Omdat Curaçao geen asielwetgeving heeft, belanden mensen zonder papieren - onder wie dus ook vluchtelingen - meteen in de gevangenis.

De Nederlandse openbare omroep NOS kwam het verhaal van Aktham via zijn correspondent op Curaçao op het spoor. De jonge Syriër zat ruim twee maanden in de Bon Futuro-gevangenis in Willemstad. Geen enkele officiële instantie bekommerde zich om hem.

Hij werd pas vrijgelaten nadat hij zelf beelden had verspreid van twee vluchtelingen die in elkaar werden geslagen op straat. Aktham wordt momenteel opgevangen door de islamitische gemeenschap op het eiland, hoewel hij zelf geen moslim is. Aktham is druus en behoort daarmee tot een kleine religieuze gemeenschap in onder meer Syrië met elementen uit het christendom en de islam. Omdat het regime Assad zijn geloof niet bepaald gunstig gezind is, werd Aktham opgepakt.

Na zijn vrijlating vluchtte hij meteen naar Libanon. In plaats van als bootvluchteling naar Europa te komen, koos Aktham ervoor om een visum aan te vragen voor Brazilië, wat vanuit Libanon makkelijk en snel te regelen valt. Brazilië voorziet echter geen opvang of steun voor vluchtelingen. Daarom besloot Aktham door te reizen naar Venezuela, al botste hij daar op dezelfde problemen.

Dan toch naar Europa?

Omdat de Arabische gemeenschap in Venezuela het Syrische regime steunt, voelde Aktham zich daar niet veilig. Hij besloot alsnog vanuit Zuid-Amerika door te reizen naar Europa. Daarom trok hij naar de Nederlandse ambassade in Caracas om politiek asiel aan te vragen. Daar vernam hij dat hij enkel asiel kon aanvragen op Nederlands grondgebied, waarna hij naar Curaçao reisde met de hulp van een mensensmokkelaar.

Daar aangekomen bleek het eiland absoluut niet voorbereid op zijn asielaanvraag. De vreemdelingenpolitie dreigde er zelfs mee om hem terug te sturen naar Syrië. Als Aktham alsnog in Europa wil belanden, moet hij zowel rekenen op de goodwill van de overheid op Curaçao als die in Nederland. Voorlopig kan hij geen kant uit.

Curaçao stuurt zijn enige vluchteling naar de gevangenis (http://deredactie.be/permalink/1.2626410)

Ibrah1234
11-04-16, 14:22
Curaçao stuurt zijn enige vluchteling naar de gevangenis

Hij werd pas vrijgelaten nadat hij zelf beelden had verspreid van twee vluchtelingen die in elkaar werden geslagen op straat.

Hij is dan toch niet de enige vluchteling?

Marsipulami
11-04-16, 15:40
Hij is dan toch niet de enige vluchteling?

Volgens dit artikel gaat het om vreemdelingen die in elkaar geslagen worden, niet om vluchtelingen. Bovendien werden ze niet op straat, maar in de gevangenis in elkaar geslagen.



In elkaar geslagen

Dat laatste wordt pijnlijk duidelijk als twee van de vreemdelingen door gevangenispersoneel in elkaar worden geslagen. “Het rook naar weed in het complex en zij verdachten een Surinamer en een andere vreemdeling daarvan. Die zouden zakjes weed hebben verborgen. Er kwamen speciale politiemensen binnen die de boel doorzochten, maar niets vonden. Als wraak sloegen ze die twee mannen in elkaar. Het bloed lag op de grond. Verschrikkelijk. Die speciale agenten waren geen bewakers, althans ik had ze nooit eerder gezien. Ik heb nog staan schreeuwen om die mannen te laten stoppen. Eén van hen kwam naar mij toe en zei dat-ie mij in slaap zou sprayen als ik m’n mond niet hield.”

“Toen ik de volgende dag mijn telefoon kreeg om te bellen, heb ik stiekem foto’s gemaakt van die Surinamer en al dat bloed en doorgestuurd naar buiten. Daar kwamen de bewaking snel achter en toen werden alle telefoons in beslag genomen. Tot aan mijn vrijlating kreeg ik die niet meer terug. Ik mocht nog wel bellen met een publieke telefoon, maar dat was lastig: ze boeiden mij met beide handen geboeid en ik moest met de hoorn op tafel maar zien hoe ik dat voor elkaar kreeg.”

De Achterkant van Curaçao: Het vluchtverhaal van Aktham Abu Faker (http://deachterkantvancuracao.blogspot.be/2016/04/het-vluchtverhaal-van-aktham-abu-faker.html)

De VRT redactie heeft het veel te druk met de verslaggeving in de nasleep van de aanslagen in Brussel om achter de finesses van het verhaal van deze vluchteling te gaan zoeken.

Umarvlie
11-04-16, 16:56
't is een vreemdeling zeker .... die verdwaald is zeker ....

zullen we eens even vragen naar zijn naam?

super ick
11-04-16, 16:58
Dat is nogal een wereldreis?
Was mijnheer verdwaald ofzo?