PDA

Bekijk Volledige Versie : "Younes Abaaoud op weg naar Europa om dood van zijn broer te wreken"



Marsipulami
11-04-16, 15:06
"Younes Abaaoud op weg naar Europa om dood van zijn broer te wreken"

11-04-16, 10.56u - Bron: Paris Match, Le Soir

20215

Younes Abaaoud zou op weg zijn naar Europa om de dood van zijn broer Abdelhamid te wreken. Die kwam enkele dagen na de aanslagen in Parijs om het leven bij een raid in Saint-Denis. De 15-jarige jihadist zou Syrië inmiddels al verlaten hebben. Dat schrijft Paris Match.

Paris Match kon een nota van Interpol inkijken waarin staat dat Younes Abaaoud op 18 februari tegen zijn zus Yasmina aan de telefoon gezegd zou hebben dat hij "om 10 uur zou arriveren".

Younes wordt al meer dan twee jaar gevolgd door de Belgische antiterreurdiensten. Hij was amper 13 toen zijn broer hem in januari 2014 van school in Molenbeek kwam halen en hem mee naar Syrië nam. Daar sloten ze zich aan bij de door Libiërs geleide eenheid Katiba Al-Battar.

Op sociale netwerken verschenen macabere beelden van de broers. Gewapend met een kalasjnikov stond Younes Abaaoud, voorgesteld als de jongste buitenlandse jihadist van de eenheid, lachend op de foto's. De propaganda rond de jonge recruut werkte zo goed dat hij fans had tot in Finland.

Voor dood opgegeven

Interpol neemt het bericht van zijn terugkeer serieus, zo zegt Paris Match. Al op 3 december had een Belgische Syriëstrijder vanuit Syrië aangekondigd dat Younes Abaaoud zou terugkeren om zijn broer te wreken. Maar later werd hij voor dood opgegeven. Dat nieuws bereikte de inlichtingendiensten op 9 februari.

Voor de terroristische aanslagen in Parijs werd ook zijn broer Abdelhamid voor dood opgegeven. Een valstrik, bedoeld om de onderzoekers om de tuin te leiden en Abaaoud de kans te geven ongestoord de aanslagen van 13 november voor te bereiden.

De Belgische onderzoekers trapten deze keer niet in de val en konden Younes Abaaoud localiseren in Saoedi-Arabië, "wellicht in het gezelschap van andere, niet-geïdentificeerde personen". De 15-jarige wordt in de nota omschreven als een gevaarlijke terrorist, die zo snel mogelijk opgepakt en aangehouden moet worden.

Het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken ontkent op de hoogte te zijn van de nota en gelooft het niet dat de benjamin van de familie Abaaoud op de terugweg naar Frankrijk is.

Eric de Blois
11-04-16, 18:35
Wat is de beste oplossing, paspoort afnemen en praten of laten opruimen door een sniper? Welke partijen zijn voor de eerste oplossing?

mark61
11-04-16, 18:55
Hoe reis je als minderjarige zonder je ouders in vredesnaam de wereld rond? Hij zal nu wel een vals paspoort hebben, maar toen ie voor het eerst België verliet?

Ibrah1234
11-04-16, 20:37
Wat is de beste oplossing, paspoort afnemen en praten of laten opruimen door een sniper? Welke partijen zijn voor de eerste oplossing?

Ik, we hebben het hier over een jochie van 15.

Marsipulami
11-04-16, 21:02
Wat is de beste oplossing, paspoort afnemen en praten of laten opruimen door een sniper? Welke partijen zijn voor de eerste oplossing?

Beide suggesties negatief:

- Ik ben tegen het afnemen van paspoorten. Het paspoort werd uitgevonden om mensen beter te kunnen controleren. Dus zeker als het gaat om potentieel gevaarlijke personen, dan zou ik dat paspoort niet afnemen.

- Het afschieten van wilsonbekwame minderjarigen die ontvoerd werden naar Syrië door een oudere broer/terrorist daar ga ik geen tegenargumenten voor zoeken. Ik vertrouw op het gezonde verstand van de goegemeente.

Abudhar
11-04-16, 21:42
Wat is de beste oplossing, paspoort afnemen en praten of laten opruimen door een sniper? Welke partijen zijn voor de eerste oplossing?

Kan die Younes niet gelijk doorlopen naar Chili?