PDA

Bekijk Volledige Versie : De schoonheid van Mensenrechten



Marsipulami
13-04-16, 15:47
De schoonheid van Mensenrechten

De Standaard

De aanslagen in Brussel bedreigen onze westerse waarden. Westerse, of universele. Daarover bestaat nog strijd. De democratische rechtsstaat en de mensenrechten zullen we nooit prijsgeven, zeggen we stoer. Maar is dat ook zo? Houden we de mensenrechten overeind in een samenleving waarin ze veel vijanden tellen? Of beperken we hen om wie ze bedreigt te bestrijden?

Vlaams Belang wil de doodstraf opnieuw invoeren. We zetten ze dan wel automatisch om in levenslang, verklaart Filip Dewinter met tegenzin. Persoonlijk is hij een voorstander van de uitvoering, maar internationaalrechtelijk rijzen er bezwaren.

De wet-Lejeune krijgt bakken kritiek. Ze biedt de mogelijkheid tot voorwaardelijke invrijheidsstelling voor gedetineerden die minstens een derde van hun straf hebben uitgezeten. Dat ligt vandaag veel moeilijker dan in 1888, toen de wet tot stand kwam. Is de aanpassing of afschaffing van de wet-Lejeune strijdig met de mensenrechten? Niet meteen. Maar de discussie toont aan dat er voor mededogen in onze samenleving nauwelijks ruimte is. Een strenge wet bevestigt de harde moraal.

Ook de verjaring moet het ontgelden. De verjaring van de strafvordering bestond al in het Romeins recht. Vandaag aanvaarden mensen steeds minder dat moreel foute daden juridisch onbestraft blijven. Verjaring kiest immers, na verloop van tijd, voor rechtszekerheid en niet voor rechtvaardigheid. Nu recht en moraal meer en meer in elkaar verstrengeld raken, krijgt deze rechtsfiguur het ondanks haar rijke traditie steeds moeilijker.

Zelfs het recht op een behoorlijk proces wankelt. Waarom dure procedures volgen als iemands schuld toch vaststaat?

Neen, het ziet er niet goed uit voor de mensenrechten. Al helemaal niet bij hun tegenstanders, jihadisten en zo. Maar ook wie openlijk hun schoonheid bezingt, maakt niet altijd bezwaar tegen hun inperking als de ernst van de toestand erom vraagt. We kunnen niet doen alsof dat niet zo is.

Hoe valt deze evolutie te verklaren? We hebben het vaak over mensenrechten, maar zelden over de mens. Eigenlijk heb ik het nooit anders geweten.

In mijn studententijd luidde de grote vraag niet wie de mens, maar wie de dader was. Koortsachtig zochten experts naar verklaringen voor zijn afwijkend gedrag. Was hijzelf schuldig, of – en bij voorkeur – schortte er wat met de samenleving? En waarom straffen uitspreken? Is het niet mooier dat dader en slachtoffer het met elkaar kunnen uitpraten? Leve het herstelrecht ook. Gevangenissen zijn universiteiten voor criminaliteit, schreef de Nederlandse hoogleraar Herman Thomas Bianchi (1924-2015).

Vandaag is de situatie compleet omgekeerd. Alle aandacht gaat naar het slachtoffer. Hoe verwerkt dat een misdrijf? Soms is van verwerken geen sprake, bij een moord bijvoorbeeld. Maar ook andere delicten, zoals partnergeweld of seksueel misbruik, kunnen slachtoffers langer leed berokkenen dan daders in de gevangenis zitten. Kan zoiets wel? Moeten beide vormen van pijn niet in evenwicht zijn, een vergelijkbaar lijden teweegbrengen? Het beginsel ‘oog om oog, tand om tand’ gluurt om de hoek.

Beide tendensen, de vroegere klemtoon op de dader en de huidige op het slachtoffer, reduceren de mens tot zijn positie in het strafrecht. De ene is niet langer mens maar wordt dader, de ander verdwijnt volledig in zijn slachtofferschap. Dat zijn geen goede invalshoeken voor een evenwichtige maatschappelijke reactie. Die reactie kan niet stoelen op een zo diep mogelijke emotionele of morele inleving in de positie van dader of slachtoffer. De kernvragen zijn andere. Vooreerst: hoe bescherm je de samenleving tegen misdrijven? En verder: hoe straf je een dader zonder hem te ontmenselijken, bijvoorbeeld zonder hem te folteren of te doden? Hoe doe je een slachtoffer recht, in de wetenschap dat leed vaak onherstelbaar is, en dat ook een spiraal van wraak daarbij niet helpt?

In een democratische rechtsstaat wordt het kwaad bestraft, maar binnen een helder juridisch kader dat willekeur en eigenrichting vermijdt. De rol van mensenrechten daarbij is enorm. Ze gaan uit van eenieders menselijke waardigheid die in een rechtsstaat altijd overeind blijft. Ook als wij ons verontwaardigd of woedend voelen, angstig of machteloos. Onze emoties hebben niet het laatste woord.

Ik besef dat wat ik schrijf tegen de tijdgeest ingaat. Maar wie weet. Veel verandert, en vlug. Een kwarteeuw geleden was de samenleving verdraagzaam, en de paus streng. Vandaag is het andersom.


11 april 2016 om 03:00 uur | Rik Torfs is rector aan de KU Leuven

The_Grand_Wazoo
13-04-16, 15:56
Mensenrechten zijn een schone zaak
en brengt de mensheid veel vermaak.


Sorry ... een dwanggedachte als ik 'een schone zaak' zie staan.

Voor het overige het stukje niet gelezen.

mark61
13-04-16, 17:59
De aanslagen in Brussel bedreigen onze westerse waarden.

Ja? Hoezo?

Olive Yao
13-04-16, 19:58
Mensenrechten zijn een schone zaak
en brengt de mensheid veel vermaak.

Sorry ... een dwanggedachte als ik 'een schone zaak' zie staan.

Voor het overige het stukje niet gelezen.




Ja? Hoezo?

Jullie komen geen van beiden erg ver, mannen. Laat ik het eens proberen –


Westerse, of universele.

Dat is een belangwekkende filosofische vraag. Komt ook politiek bij kijken.

Bofko
14-04-16, 01:58
Ik besef dat wat ik schrijf tegen de tijdgeest ingaat. Maar wie weet. Veel verandert, en vlug. Een kwarteeuw geleden was de samenleving verdraagzaam, en de paus streng. Vandaag is het andersom.

Leve de paus.

En verder is de 'verdraagzame samenleving' jouw hersenspinsel (nee. het hersenspinsel van de door jou opgevoerde auteur) .Niks makkelijker dan verdraagzaam te zijn als de boze en foute wereld ver weg is. Dat was tussen 1960 en 2000 in nL het geval . Je kon je toen heel gratuit van je beste kant laten zien.

Snap jij niet dat de zogenaamde Nederlandse tolerantie mogelijk was omdat het een een ver-van-mijn-bed-show-tolerantie was tussen 1960 en 2000?

Die toleranten moeten anno 2016 nog steeds af en toe hun kop schudden.....en ze verliezen heel snel terrein

super ick
14-04-16, 06:20
Leve de paus.

En verder is de 'verdraagzame samenleving' jouw hersenspinsel (nee. het hersenspinsel van de door jou opgevoerde auteur) .Niks makkelijker dan verdraagzaam te zijn als de boze en foute wereld ver weg is. Dat was tussen 1960 en 2000 in nL het geval . Je kon je toen heel gratuit van je beste kant laten zien.

Snap jij niet dat de zogenaamde Nederlandse tolerantie mogelijk was omdat het een een ver-van-mijn-bed-show-tolerantie was tussen 1960 en 2000?

Die toleranten moeten anno 2016 nog steeds af en toe hun kop schudden.....en ze verliezen heel snel terrein

Tolerantie moet van twee kanten komen.

Ik vind dat intoleranten nu te vaak parasiteren op tolerantie en vrijheden die ze zelf verachten.

The_Grand_Wazoo
15-04-16, 11:10
Jullie komen geen van beiden erg ver, mannen. Laat ik het eens proberen –



Dat is een belangwekkende filosofische vraag. Komt ook politiek bij kijken.

Aangezien de mens naast een dier ook een cultuur wezen is, en daardoor, wat zijn ´wezen´ betreft, mede door een cultuur bepaald is, lijkt dit een interessante kwestie. Tegelijkertijd heb ik nog nooit van mensen gehoord die de mensenrechten niet als universeel willen beschouwen, behalve als zij aan de prettige kant van de macht staan.

De Chinese overheid beschouwd de mensenrechten als iets westers, de Chinese dissidenten, voor zover ik die er over hebben gehoord, niet. Religieus extremisten, waaronder de regimes van bijv. SA, beschouwen de universele mensenrechten als iets goddeloos, totdat ze een paar dagen in Quantanomo bay hebben doorgebracht, of plotseling in dat perfide westen verkeren en hun recht op het naar eigen inzicht uitoefenen van hun religie, opeisen.

Dit afdoen als een ´politiek´ vraagstuk is misschien wel een stellingname waarbij gekozen wordt voor de onderdrukker.

mark61
15-04-16, 19:21
Jullie komen geen van beiden erg ver, mannen. Laat ik het eens proberen –


Ver in wat? Jij kaapt het topic en wil het over wat anders hebben. OK. Maar doe dan niet zo badinerend, want er was geen vraag naar ver komen in wat dan ook. Doe ff normaal.

Mensenrechten zijn in Europa bedacht als ideaal van een aantal mensen. Of die 'universeel' moeten zijn is een persoonlijke keuze, voorkeur. Ze zijn het in ieder geval niet. Vaak wordt er stiekem van descriptief naar prescriptief geslopen; een bekend voorbeeld daarvan is de Universele Verklaring van de VN. Descriptief geformuleerd, maar prescriptief bedoeld.

Ik vind die mensenrechten fantastisch; veel andere mensen niet.

Wou je een god erover laten beslissen, of erover stemmen?

Olive Yao
15-04-16, 19:47
Ver in wat? Jij kaapt het topic en wil het over wat anders hebben. OK. Maar doe dan niet zo badinerend, want er was geen vraag naar ver komen in wat dan ook. Doe ff normaal.

Doe zelf ff normaal.

The_Grand_Wazoo reageert op de titel:


De schoonheid van Mensenrechten

Jij reageert op de eerste zin:


De aanslagen in Brussel bedreigen onze westerse waarden.

Ik reageer op de tweede zin:


Westerse, of universele.

Dat is alles.

Grapjes moet je niet uitleggen, maar mn grapje was dat ik, na jullie, niet verder kom dan de tweede zin.





Mensenrechten zijn in Europa bedacht als ideaal van een aantal mensen. Of die 'universeel' moeten zijn is een persoonlijke keuze, voorkeur. Ze zijn het in ieder geval niet. Vaak wordt er stiekem van descriptief naar prescriptief geslopen; een bekend voorbeeld daarvan is de Universele Verklaring van de VN. Descriptief geformuleerd, maar prescriptief bedoeld.

Ik vind die mensenrechten fantastisch; veel andere mensen niet.

Wou je een god erover laten beslissen, of erover stemmen?

Nee, ik interesseer me voor state of the art ethische filosofie. Daarbij zou ik te rade gaan voor deze vraag.

Marsipulami
15-04-16, 22:20
Ja? Hoezo?

Het bovenstaand artikeltje effectief lezen kan misschien helpen.

Eric de Blois
17-04-16, 01:14
Tolerantie moet van twee kanten komen.

Ik vind dat intoleranten nu te vaak parasiteren op tolerantie en vrijheden die ze zelf verachten.

Het hele probleem goed samengevat in een korte en krachtig zin. Het verwoord exact wat ik voel zodra de discussie gaat over het dwangmatig moeten tolereren van intoleranten.

knuppeltje
17-04-16, 09:03
Het hele probleem goed samengevat in een korte en krachtig zin. Het verwoord exact wat ik voel zodra de discussie gaat over het dwangmatig moeten tolereren van intoleranten.

Zolang de intoleranten maar niet intolerant tegenover jou zijn, neem ik aan?

H.P.Pas
17-04-16, 10:37
wat ik voel

Daar zou ik geen huizen op bouwen.

Eric de Blois
17-04-16, 10:47
Daar zou ik geen huizen op bouwen.

Het nare gevoel dat er met twee maten gemeten wordt.

Eric de Blois
17-04-16, 10:49
Zolang de intoleranten maar niet intolerant tegenover jou zijn, neem ik aan?

Jij zit nog vast in de jaren '90. Het wegkijken, knuffelen en rechtpraten wat krom is.

The_Grand_Wazoo
17-04-16, 11:22
Tolerantie moet van twee kanten komen.

Ik vind dat intoleranten nu te vaak parasiteren op tolerantie en vrijheden die ze zelf verachten.

Ik vind dat dat niet moet. Sterker nog, ik vind het stellen van een dergelijke eis, of het uiten van een dergelijke eis blijk geeft van een fundamenteel onbegrip van de betekenis van deze rechten. In dat geval namelijk laat je de waarde van deze mensenrechten afhangen van factoren die niets met die waarden zelf te maken hebben.
Hetzelfde met het recht op verdediging van een verdachte. Dat recht wordt ook niet afhankelijk gemaakt van de mate waarin een beschuldigde al dan niet spijt van iets heeft. De rechten zijn, als je ze onderschrijft, absoluut. Ze gelden dus voor politiek activisten, kindermoordenaars en oorlogsmisdadigers.

Dergelijke rechten zijn waardeloos als je, om er aanspraak op te kunnen maken, moet voldoen aan een lijst van allerhande, vaak sterk tijd en plaats gebonden, voorwaarden.

super ick
17-04-16, 15:17
Ik vind dat dat niet moet. Sterker nog, ik vind het stellen van een dergelijke eis, of het uiten van een dergelijke eis blijk geeft van een fundamenteel onbegrip van de betekenis van deze rechten. In dat geval namelijk laat je de waarde van deze mensenrechten afhangen van factoren die niets met die waarden zelf te maken hebben.
Hetzelfde met het recht op verdediging van een verdachte. Dat recht wordt ook niet afhankelijk gemaakt van de mate waarin een beschuldigde al dan niet spijt van iets heeft. De rechten zijn, als je ze onderschrijft, absoluut. Ze gelden dus voor politiek activisten, kindermoordenaars en oorlogsmisdadigers.

Dergelijke rechten zijn waardeloos als je, om er aanspraak op te kunnen maken, moet voldoen aan een lijst van allerhande, vaak sterk tijd en plaats gebonden, voorwaarden.

Het is geen eis. Het is een vaststelling. Een mening.

Bofko
18-04-16, 03:48
Yep. superick.

Tolerantie is een kwalificatie waarbij islam nog flink achterloopt.Alsmede vele linkse NL'ers die de weg volkomen kwijtgeraakt zijn.

Bofko
18-04-16, 04:00
DE WEG is INTEGRITEIT.

The_Grand_Wazoo
18-04-16, 07:21
Het is geen eis. Het is een vaststelling. Een mening.

Dat had ik begrepen. Die mening deel ik niet en ik vertel waarom.

super ick
18-04-16, 07:32
Dat had ik begrepen. Die mening deel ik niet en ik vertel waarom.

Mijn reactie beteof meer Bofko's opmerking 'verdraagzame samenleving' dan rechtstreeks op de titel van dit topic. Ik denk dat daar de ruis zit.

Mensenrechten gelden voor iedereen. Iedereen moet gelijk behandeld worden. Ik heb het over het algemeen.

Pas jij je niet zodanig aan zodat je een kans maakt op betaald werk door je gezicht voor te laten tatoeëren of geheel te bedekken dan onttrek je je aan de arbeidsmarkt en krijg je een strafkorting op je uitkering.
Veel sneller ingrijpen bij straattuig dat buurten onleefbaar maakt.
Crimineeltjes noet meer de gelegenheid geven een behangrol aan delicten op te bouwen en nog vrij rond te lopen. Optellen en op een gegeven moment: Ongeschikt voor vrijheid en de maatschappij beschermen.

Dat geldt voor zwart, wit, geel, bruin, blank, rood, etc. Graag zonder enige vorm van koudwatervrees als men blijkt wat meer mensen van 1 kleur aan te treffen bij bepaalde delicten. Gewoon door- en aanpakken.

knuppeltje
18-04-16, 08:36
Jij zit nog vast in de jaren '90. Het wegkijken, knuffelen en rechtpraten wat krom is.

Ik moet zeggen dat ik op z'n tijd best graag knuffel.

super ick
18-04-16, 17:29
Ik moet zeggen dat ik op z'n tijd best graag knuffel.

Schorpioenen en gifslangen ook.

Eric de Blois
18-04-16, 18:38
Tolerantie moet van twee kanten komen.

Ik vind dat intoleranten nu te vaak parasiteren op tolerantie en vrijheden die ze zelf verachten.


Het hele probleem goed samengevat in een korte en krachtig zin. Het verwoord exact wat ik voel zodra de discussie gaat over het dwangmatig moeten tolereren van intoleranten.


Zolang de intoleranten maar niet intolerant tegenover jou zijn, neem ik aan?

Zolang? De intoleranten zijn nu juist intolerant tegenover mij en tegenover alles en iedereen die niet denken en handelen zoals de intoleranten. Ik ben alléén tolerant jegens toleranten en niet jegens intoleranten. Intolerantie tolereren is niet consequent.

knuppeltje
19-04-16, 09:02
Schorpioenen en gifslangen ook.

Moet ik toch eens op letten.

knuppeltje
19-04-16, 09:03
Intolerantie tolereren is niet consequent.

Tja, daar hebben hele volksstammen lak aan.

The_Grand_Wazoo
19-04-16, 10:14
Zolang? De intoleranten zijn nu juist intolerant tegenover mij en tegenover alles en iedereen die niet denken en handelen zoals de intoleranten. Ik ben alléén tolerant jegens toleranten en niet jegens intoleranten. Intolerantie tolereren is niet consequent.

Als je intolerant bent tegenover mensen die intolerant zijn, dan ben je intolerant.

Umarvlie
19-04-16, 11:15
Als je intolerant bent tegenover mensen die intolerant zijn, dan ben je intolerant.

Tolerantie treed alleen dan op als het uitkomt.

Eric de Blois
23-04-16, 07:00
Ik vind dat dat niet moet. Sterker nog, ik vind het stellen van een dergelijke eis, of het uiten van een dergelijke eis blijk geeft van een fundamenteel onbegrip van de betekenis van deze rechten. In dat geval namelijk laat je de waarde van deze mensenrechten afhangen van factoren die niets met die waarden zelf te maken hebben.
Hetzelfde met het recht op verdediging van een verdachte. Dat recht wordt ook niet afhankelijk gemaakt van de mate waarin een beschuldigde al dan niet spijt van iets heeft. De rechten zijn, als je ze onderschrijft, absoluut. Ze gelden dus voor politiek activisten, kindermoordenaars en oorlogsmisdadigers.

Dergelijke rechten zijn waardeloos als je, om er aanspraak op te kunnen maken, moet voldoen aan een lijst van allerhande, vaak sterk tijd en plaats gebonden, voorwaarden.

Je hebt formeel wel gelijk, maar moreel verschil van mening met je standpunt. Ik vind dat men aan rechten voorwaarden mag stellen. Ik vind het moreel inconsistent om te stellen dat intolenrantie getolereerd zou moeten worden. Dat komt mij over als tegenstrijdig.


Tolerantie treed alleen dan op als het uitkomt.

Nee, het hoeft niet 'uit te komen'. Wel moeten mensen die aanspraak maken op rechten, deze rechten ook erkennen ten aanzien van andere personen en/of groepen.

'Als het uitkomt'. Ja, zoals intoleranten die formeel aanspraak maken op rechten die ze moreel verwerpen. Vervolgens moeten die intoleranten beschermd worden tegen mensen die hen niet tolereren.

Het was paradoxaal genoeg uitgerekend het land dat de bakermat vormt van de islam dat ideologisch grote bezwaren had tegen de tekst van de universele verklaring van de rechten van de mens uit 1948. De wetten van Allah staan boven de rechten van de mens. Het was ook Saoedie Arabië dat wilde dat de VN blasfemie zou verbieden. Waarom moeten dit soort landen aanspraak maken op rechten die ze zelf minachten? Zoals SuperIck stelt, 'het moet van twee kanten komen'.

super ick
23-04-16, 07:38
Tolerantie treed alleen dan op als het uitkomt.

Daar heb je zeker een punt. In zekere zin gaat dat in de praktijk ook op voor mensenrechten. Het uitgangspunt is prachtig maar het is toch vaak toch een afweging.

Als je aangevallen wordt mag je terugslaan. Mensenrechten moet je wel blijven respecteren. Daar is zelden sprake van. Men slaat liefst harder terug. Dat gaat op tussen landen maar ook op straat.