PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus Franciscus neemt Syrische vluchtelingen mee naar Vaticaan



Marsipulami
16-04-16, 20:10
Paus Franciscus neemt Syrische vluchtelingen mee naar Vaticaan

Vandaag om 15:48 door hrt | Bron: BELGA

Paus Franciscus kwam zaterdagochtend rond 9 uur aan op het Griekse eiland Lesbos voor een solidariteitsbezoek aan de migranten. De Griekse televisie zond de landing uit van het vliegtuig op de luchthaven van Mytilene om 9.04 uur Belgische tijd. “Het is een reis die wat verschilt van de andere. Een reis gemarkeerd door verdriet (...) We zullen te maken krijgen met de ergste humanitaire catastrofe sinds de Tweede Wereldoorlog”, had de paus nog in het vliegtuig gezegd.

Na zijn aankomst en zijn gesprek met premier Tsipras reisde de paus met de oecumenische patriarch Bartholomeos en de Grieks-orthodoxe aartsbisschop van Athene, Ieronymos, meteen per minibus naar het zestien kilometer verderop gelegen opvangkamp van Moria met 2.500 vluchtelingen.

Naar opvangkamp

In het kamp was er een stormachtig onthaal door de vluchtelingen. Franciscus vroeg er voor televisiecamera’s uit de hele wereld aandacht voor de levensomstandigheden en het gebrek aan toekomstperspectief voor vluchtelingen, vooral voor niet-begeleide minderjarige vreemdelingen en zwangere vrouwen. Vluchtelingenkinderen overhandigden hem tekeningen en brieven. Sommige droegen pancartes waarop stond “wij willen vrijheid” of “u bent onze enige hoop”.

De kerkleiders hielden hun middagmaal met de vluchtelingen, ondertekenden nog een gezamenlijke verklaring en baden voor de mensen die op hun vlucht hun leven in de Egeïsche Zee hebben verloren.

De paus zei dat hij naar Lesbos was gereisd om de honderden vluchtelingen en migranten te vertellen dat zij niet alleen zijn. “Vandaag wilde ik bij u zijn. Ik wil u zeggen dat u er niet alleen voor staat.”

Twaalf vluchtelingen

Bij zijn terugkeer naar het Vaticaan nodigde Franciscus drie families Syrische vluchtelinge mee in zijn vliegtuig. De twaalf mensen, onder wie zes kinderen, vlogen met de paus mee terug naar Rome. Het gaat om drie moslimgezinnen. Twee komen uit Damascus, één uit Deir Azzor (in door terreurorganisatie Islamitische Staat gecontroleerd gebied). Hun huizen zijn gebombardeerd.

Het Vaticaan zal voor de vluchtelingen zorgen, in eerste instantie via de katholieke ngo Sint-Egidiusgemeenschap.

knuppeltje
17-04-16, 09:03
Konden er niet meer in dat Vaticaan?

mark61
17-04-16, 09:53
Waar gaat ie ze onderbrengen? Is er al een moskee in Vaticaanstad? Ik denk dat ie ze over de grens in Italië dumpt.

Bizar. Popster-nepbetrokkenheid.

Marsipulami
17-04-16, 11:26
Konden er niet meer in dat Vaticaan?


Tja, Vaticaanstad is maar 0.44 km² groot. Bovendien volgepropt met oude gebouwen die allemaal Unesco werelderfgoed zijn. Als de paus wat kappelletjes laat ombouwen tot gerieflijke appartementjes, dan heeft ie de historici en archeologen op zijn dak. Plaats om een nieuwe woonwijk uit de grond te stampen hebben ze daar niet.

Voor de rest is het zoals Mark61 zegt. Ze gaan in Rome of elders in Italië wonen en niet in Vaticaanstad. Dat is op voorhand zo overlegd met de Italiaanse overheid. Dus juridisch gezien is het Italië die deze 12 vluchtelingen opneemt en niet Vaticaanstad. Het zal evenwel de St. Egidiusgemeenschap zijn die de praktische zorgen van opvang op zich neemt en Vaticaanstad die de kosten zal betalen.

Het is dus een symbolisch gebaar van de paus bedoelt als vorm van catechese voor de eigen katholieke achterban en een statement naar allerlei betrokken politieke (en geestelijke) leiders.

Het meest markante aan dit gebaar is dat er voor gekozen is om moslims i.p.v. christenen op te vangen. Christelijke vluchtelingen uit Syrië heb je ook meer dan genoeg. Dat het over moslims gaat is zeker geen toevallige keuze.

The_Grand_Wazoo
17-04-16, 11:57
Waar gaat ie ze onderbrengen? Is er al een moskee in Vaticaanstad? Ik denk dat ie ze over de grens in Italië dumpt.

Bizar. Popster-nepbetrokkenheid.

Ben ik niet met je eens. Het zal het probleem van de grote aantallen niet oplossen, maar het geeft een erg duidelijk signaal af van de opvatting van de top van de moederkerk aan de katholieken in Europa en dan met name in Oost-Europa. Ik kan mij voorstellen dat de paus vooral het oog heeft op een land als Polen, toen hij deze actie sanctioneerde.

Marsipulami
17-04-16, 12:45
Bizar. Popster-nepbetrokkenheid.

Wat betrokkenheid betreft moet je ook in het achterhoofd houden dat de paus zelf een migrantenkind is.

Bofko
18-04-16, 03:32
Wat betrokkenheid betreft moet je ook in het achterhoofd houden dat de paus zelf een migrantenkind is.

Leve de Paus.Hij bedoelt bet goed!!

Eric de Blois
18-04-16, 03:55
Konden er niet meer in dat Vaticaan?

Op een halve vierkante kilometer? (1.913,6 inwoners/km²) Dan is 12 vluchtelingen (1,4% van de totale bevolking) niet slecht. Nederland kreeg in 2015 54000 vluchtelingen. Dat is omgerekend 0,32% van het totaal aantal Nederlanders. Dus neemt het Vaticaan in één jaar naar verhouding bijna 4,5 maal zoveel vluchtelingen op als Nederland in 2015. Bovendien is het Vaticaan 4,7 maal zo dicht bevolkt als Nederland.

super ick
18-04-16, 07:47
Laten ze maar goed op hun kinderen passen.

mark61
18-04-16, 19:18
Ben ik niet met je eens. Het zal het probleem van de grote aantallen niet oplossen, maar het geeft een erg duidelijk signaal af van de opvatting van de top van de moederkerk aan de katholieken in Europa en dan met name in Oost-Europa. Ik kan mij voorstellen dat de paus vooral het oog heeft op een land als Polen, toen hij deze actie sanctioneerde.

Ik denk alleen dat katholieken ook in dit geval niet naar de paus gaan luisteren.