PDA

Bekijk Volledige Versie : 31000 werklozen als gevolg van aanslagen Brussel



Marsipulami
22-04-16, 08:37
Tijdelijke werkloosheid voor 31.000 werknemers sinds aanslagen

wo 20/04/2016 19:59


Sinds de aanslagen van 22 maart is al voor 31.000 werknemers tijdelijke werkloosheid door overmacht aangevraagd. Dat deelt minister van Werk en Economie Kris Peeters (CD&V) mee op basis van cijfers van de RVA. Het gaat om werknemers in Brussel en Vlaams-Brabant die door de aanslagen plots geen werk meer hadden, bv. bagage-afhandelaars op de luchthaven of schoonmaak-, hotel- en restaurantpersoneel. Een goeie 1.000 werkgevers hebben in totaal 2.700 aangiften gedaan. In normale tijden krijgt de RVA niet meer dan 200 aanvragen per maand.


deredactie.be mobiel (http://m.deredactie.be/#!/snippet/5717c3aa486a0f7f0d97ff33/533ad3010cf25c008d8c402f)

Marsipulami
22-04-16, 08:58
Regering legt 10 maatregelen op tafel om bedrijven te helpen na de aanslagen

VRT - do 21/04/2016 - 21:22 Gianni Paelinck

De regering gaat tien "concrete voorstellen" op tafel leggen om de bedrijven te helpen die het moeilijk hebben na de aanslagen van 22 maart. Dat heeft premier Charles Michel (MR) gezegd in "Terzake".

Vooral in en rond Brussel klagen de bedrijven steen en been. Ze krijgen nog amper klanten over de vloer na de bloedige aanslagen van een maand geleden. Moren vergadert de regering met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en daar gaat een tiental maatregelen voorgesteld worden.

"Dat gaat in de richting van uitstel van betalingen van sociale en fiscale lasten om de bedrijven meer liquiditeiten te geven op korte termijn. Er komen ook initiatieven voor de versoepeling van de economische werkloosheid. Dat is een sterk signaal", aldus premier Michel.

Net op het moment dat onze bedrijven - en in het bijzonder de luchthaven van Zaventem - het erg moeilijk hebben, komt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij met een publiciteitsstunt: KLM biedt een gratis treinticket vanuit Brussel aan richting de luchthaven van Schiphol (zie video onderaan). "Dat is geen fair play", zegt onze premier daarover. "Ik betreur dat initiatief. Voor ons is het zeer belangrijk zo snel mogelijk Zaventem volledig te heropenen. We werken daar hard aan, maar hebben ook bijzondere aandacht voor de veiligheid."

"We zullen winnen. Dat is mijn overtuiging"

Niet alleen de bedrijven, maar ook de ordediensten en de militairen zitten op hun tandvlees. De huidige inzet van militairen aanhouden lukt nog net, maar méér gaat echt niet, zo waarschuwt het leger. De premier beseft dat het moeilijke tijden zijn voor politie en militairen en belooft extra middelen. "Voor de aanslagen hadden we budgettair al extra vrijgemaakt. We moeten initiatieven nemen om onze veiligheid te verhogen: meer financiële middelen, meer rekruteringen en meer juridische middelen voor onderzoekers en magistraten", aldus Michel.

"De komende jaren hebben we een gigantische strijd tegen radicalisering", voorspelt de eerste minister nog. "Maar in moeilijke momenten staat mijn ploeg volledig op één lijn." Een strijdvaardige premier besloot: "De terroristen willen ons model van samenleven in gevaar brengen. Ik ben ervan overtuigd dat we zelfs in de moeilijke tijden zullen winnen."

Marsipulami
22-04-16, 09:01
Net op het moment dat onze bedrijven - en in het bijzonder de luchthaven van Zaventem - het erg moeilijk hebben, komt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij met een publiciteitsstunt: KLM biedt een gratis treinticket vanuit Brussel aan richting de luchthaven van Schiphol

Onze noorderburen-lijkenpikkers laten zich weer van hun sympathiekste kant zien.

knuppeltje
22-04-16, 09:47
Onze noorderburen-lijkenpikkers laten zich weer van hun sympathiekste kant zien.

Haha. Als die verkeersleiders bij jullie weer eens op zo'n moment staken, en zo die arme luchthaven daarmee nog verder de prut in helpen, dan kunnen wij ook wel een stelletje van ons aan jullie uitlenen.

Laat maar weten maar hoeveel je er dan hebben wilt. :blowen:

Abudhar
22-04-16, 11:01
Onze noorderburen-lijkenpikkers laten zich weer van hun sympathiekste kant zien.

Nee, manneke. Dat is juist goed voor de Belgische consument.
Niet voor Belgische bedrijven, maar die kunnen wat mij betreft afrotten.
Er wordt een dienst aangeboden die weleens goedkoper kan uitvallen voor een aantal vluchten.
Ik verkies bvb. Ams-Casa boven Bru-Casa omdat het vaker goedkoper is en frequenter vluchten aanbied.

mark61
22-04-16, 19:21
Onze noorderburen-lijkenpikkers laten zich weer van hun sympathiekste kant zien.

Dan moet je niet van die imbecielen hebben die als Zaventem eindelijk weer eens opstart, gaan staken.

Hoe komen ze erop.

knuppeltje
23-04-16, 08:57
Dan moet je niet van die imbecielen hebben die als Zaventem eindelijk weer eens opstart, gaan staken.

Hoe komen ze erop.

Ik dit geval zou ik zeggen: hoe komen ze er van af. Zulke kun je missen als kiespijn.

Marsipulami
23-04-16, 11:15
Die actie van de luchtverkeersleiders is een andere zaak, maar kan geen excuus zijn voor de lijkenpikkerij van de Hollanders.

super ick
23-04-16, 14:28
Die actie van de luchtverkeersleiders is een andere zaak, maar kan geen excuus zijn voor de lijkenpikkerij van de Hollanders.

Noord Hollanders of Zuid Hollanders?

mark61
23-04-16, 20:18
Die actie van de luchtverkeersleiders is een andere zaak, maar kan geen excuus zijn voor de lijkenpikkerij van de Hollanders.

“Vanwege de huidige beperkte capaciteit van Brussels Airport, heeft KLM besloten de campagne nu te doen en zo de Belgische klanten in de gelegenheid te stellen via Schiphol te vliegen.” KLM werkt al veertien jaar samen met Thalys op de hoge snelheidstreinverbinding vanuit Brussel en Antwerpen naar Schiphol. De treinreis is inbegrepen in het KLM-ticket.

KLM vliegt op dit moment twee keer per dag van Brussel naar Amsterdam; voor de aanslagen bood de luchtvaartmaatschappij vijf vluchten per dag op deze route aan. “Het is de wens van KLM zo snel mogelijk volledig terug te keren zodra we toestemming daarvoor krijgen van Brussels Airport”, meldt de maatschappij.

Belgische premier noemt KLM-campagne 'niet correct' | Luchtvaartnieuws (http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/belgische-premier-noemt-klm-campagne-niet-correct)

Als Zaventem niet op normale capaciteit werkt, vind ik het niet gek. Vooral niet omdat de KLM dus nu niet zijn normale 'aanvoervluchten' kan uitvoeren. Tijdelijk dingetje.

Reizigers wijken nu al noodgedwongen uit naar allerlei andere luchthavens. KLM concurreert dus niet met Zaventem, maar met pakweg Charleroi, Luik, Lille, Eindhoven, en een zooitje Duitse luchthavens.

In any case zijn die werklozen vnl. horeca-personeel in Brussel. Toeristen en zakenlieden blijven weg. Het gaat niet om volk op de luchthaven.

Olive Yao
23-04-16, 20:20
Tijdelijke werkloosheid voor 31.000 werknemers sinds aanslagen.

O, dan is terrorisme lang niet zo schadelijk als kapitalisme. :corcky: