PDA

Bekijk Volledige Versie : Colomniste Ebru Umar in Turkije opgepakt



knuppeltje
24-04-16, 08:14
Gaat van kwaad naar erger.

Columniste Ebru Umar opgepakt vanwege tweets over Erdogan | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (http://www.nu.nl/algemeen/4251810/columniste-ebru-umar-opgepakt-vanwege-tweets-erdogan.html)

super ick
24-04-16, 10:15
Gaat van kwaad naar erger.

Columniste Ebru Umar opgepakt vanwege tweets over Erdogan | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (http://www.nu.nl/algemeen/4251810/columniste-ebru-umar-opgepakt-vanwege-tweets-erdogan.html)

Ja, luister eens even. Je kunt niet alles zeggen op bepaalde plaatsen. Turkije is er daar 1 van tegenwoordig. Heel naief en dom om daar even hard tegen het gezag aan te schoppen als hier.

knuppeltje
24-04-16, 10:17
Ja, luister eens even. Je kunt niet alles zeggen op bepaalde plaatsen. Turkije is er daar 1 van tegenwoordig. Heel naief en dom om daar even hard tegen het gezag aan te schoppen als hier.

Ow, Ik dacht dat jij zo voor de vrijheid van meningsuiting was. Maar dus niet voor iedereen, blijkbaar.

Abudhar
24-04-16, 10:40
Ow, Ik dacht dat jij zo voor de vrijheid van meningsuiting was. Maar dus niet voor iedereen, blijkbaar.


Ick is toch duidelijk geweest? Vrije meningsuiting, jazeker. Maar je bent niet over vrij om dat overal te uiten zonder gevolgen.
Naargelang in hoeverre je gehecht bent aan je eigen gezondheid handel je daar ook naar.
Weet je natuurlijk wel, maar je zoekt gewoon ruzie. Carry on.

Wizdom
24-04-16, 10:44
Gaat van kwaad naar erger.

Columniste Ebru Umar opgepakt vanwege tweets over Erdogan | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (http://www.nu.nl/algemeen/4251810/columniste-ebru-umar-opgepakt-vanwege-tweets-erdogan.html)

Het is allemaal willekeur... Hier in Nederland mag je niets lelijks over het koninghuis roepen... Want dan kom je voor de rechter... In Turkije mag je niets lelijks over de President roepen anders kom je voor de rechter...

Het is allemaal zo hypocriet... Omdat ze in Turkije eindelijk een President hebben die het land uit de modder trekt moeten we uit onmin, jaloezie en onmacht deze succesvolle man gaan uitschelden...

Ik noem dat het failliet van normaal fatsoen en democratische waarden....

Wizdom
24-04-16, 10:48
Het is allemaal willekeur... Hier in Nederland mag je niets lelijks over het koninghuis roepen... Want dan kom je voor de rechter... In Turkije mag je niets lelijks over de President roepen anders kom je voor de rechter...

Het is allemaal zo hypocriet... Omdat ze in Turkije eindelijk een President hebben die het land uit de modder trekt moeten we uit onmin, jaloezie en onmacht deze succesvolle man gaan uitschelden...

Ik noem dat het failliet van normaal fatsoen en democratische waarden....

Komt er meteen een minister Plasterk die eventjes bepaald dat het fatsoensartikel die het verbiedt om politici en majesteit uit te schelden gewijzigd moet worden... Politici mogen nu wel uitgescholden worden maar Majesteit niet...

Als de rel rondom Erdogan is afgelopen vliegt iedereen hier de politici weer in de haren en moet PlasZwak de wet weer in ere herstellen... Wat een rancune en flauwekul allemaal toch....

mark61
24-04-16, 11:21
Ik zei het toch.

nacht
24-04-16, 15:09
Columniste Ebru Umar weer vrijgelaten

Ebru Umar is weer vrijgelaten in Turkije. De kritische Nederlandse columniste van Turkse afkomst werd zaterdag gearresteerd door de politie vanwege haar tweets over de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. Umar mag Turkije nog niet verlaten, meldt zondag ze op Twitter. "Ik ben een soort van Syriër geworden", aldus de columniste. De 45-jarige columniste moet zich over een paar dagen melden op het politiebureau. Haar advocaat probeert haar uitreisbeperking op te heffen.

Het is onbekend hoelang Umar nog in het land moet blijven en wat haar precies te wachten staat.

Afgelopen week schreef Umar een kritische column in Metro over de mail die het Turkse consulaat rondstuurde. Daarin worden Turkse Nederlanders opgeroepen beledigingen aan het adres van de Turkse president Erdogan te melden.

De columniste schreef onder meer: "Maar tegen elke Nederturk die de oproep van het Turkse consulaat steunt en meent NSB'ertje te kunnen spelen over wat Nederlanders in Nederland zeggen over Sultan Erdogan, de megalomaanste dictator die Turkije sinds de oprichting van de republiek in 1923 kent, heb ik maar een ding te zeggen: go fuck yourself."

Ontstemd
Minister Jet Bussemaker van Onderwijs reageerde al ontstemd op de aanhouding. De bewindsvrouw noemde het in de uitzending van WNL op Zondag "redelijk absurd dat je op basis van een tweet opgepakt kan worden". De zaak moet snel diepgaand onderzocht worden, voegde ze daar verder aan toe.

Ook Donald Tusk, EU-president, heeft zich zondag uitgelaten over de situatie rondom kritiek op Erdogan. Tusk vindt dat de Turkse president een "dikkere huid" moet krijgen.

"De grens tussen kritiek, belediging en zwartmaking is heel dun en relatief. Op het moment dat politici gaan beslissen wat, wat is kan het einde betekenen van de vrijheid van meningsuiting, in Europa, Turkije, Afrika, Rusland, overal." Tusk liet zich niet specifiek uit over de situatie van Umar.

Belediging
Nederland kent ook een wet die belediging van een buitenlands staatshoofd en het Nederlandse staatshoofd verbiedt. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil af van het verbod op belediging van een buitenlands staatshoofd.

De brief van het Turkse consulaat in Rotterdam met daarin de oproep beledigingen aan het adres van Erdogan te melden, werd deze week als Turkse Nederlanders verstuurd. Premier Mark Rutte liet zich vrijdag zeer kritisch uit over de brief. "Vrijheid van meningsuiting is een essentieel onderdeel van onze samenleving", beklemtoonde Rutte. Het kabinet heeft bezwaar aangetekend tegen het meldpunt.

Columniste Ebru Umar weer vrijgelaten | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (http://www.nu.nl/media/4251984/columniste-ebru-umar-weer-vrijgelaten.html)

nacht
24-04-16, 15:12
"Maar tegen elke Nederturk die de oproep van het Turkse consulaat steunt en meent NSB'ertje te kunnen spelen over wat Nederlanders in Nederland zeggen over Sultan Erdogan, de megalomaanste dictator die Turkije sinds de oprichting van de republiek in 1923 kent, heb ik maar een ding te zeggen: go fuck yourself."



:blowen: die ebru. goeie text van haar! toppertje.

Ibrah1234
24-04-16, 15:52
Veel te veel media aandacht wereldwijd. Dat zal ook door de extremisten in Turkije opgepikt worden. Het verschil met de Duitse komiek is dat laatstgenoemde veilig in Duitsland zit.

Mevrouw bevindt zich in een niet benijdenswaardige situatie.

super ick
24-04-16, 16:33
Ow, Ik dacht dat jij zo voor de vrijheid van meningsuiting was. Maar dus niet voor iedereen, blijkbaar.

Mijn mening doet niet ter zake.
Ik zeg dat het niet slim is. Maar je wilt zoals gebruikelijk anderen een bepaalde kant opdrukken.
Valt me nog mee dat je er niet direct je mening aan vastknoopt.
Je maakt vorderingen.

Voor alle duidelijkheid: natuurljk ben ik voor vrije meningsuiting maar on sommige omstandigheden is het beter je mond te houden. Zeker de dictator door het slijk trekken in zijn land is ronduit dom te noemen.

mark61
24-04-16, 18:06
Zeker de dictator door het slijk trekken in zijn land is ronduit dom te noemen.

Het waren Nederlandstalige tweets in NL. Ze is dus verklikt door een Nederturk.

super ick
24-04-16, 18:36
Het waren Nederlandstalige tweets in NL. Ze is dus verklikt door een Nederturk.

Tweets gaan de grens ook over.

knuppeltje
24-04-16, 21:28
Mijn mening doet niet ter zake.
Ik zeg dat het niet slim is. Maar je wilt zoals gebruikelijk anderen een bepaalde kant opdrukken.
Valt me nog mee dat je er niet direct je mening aan vastknoopt.
Je maakt vorderingen.

Voor alle duidelijkheid: natuurljk ben ik voor vrije meningsuiting maar on sommige omstandigheden is het beter je mond te houden. Zeker de dictator door het slijk trekken in zijn land is ronduit dom te noemen.

Ja, eigen schuld - dikke bult, natuurlijk. Erdo zal het vast prima vinden als iedereen er zo over denkt. Die heeft al zo'n 200 mensen laten opsluiten die iets op hem hadden aan te merken.

Maar ze heeft wel Turkse roots en voelt ze zich misschien ook wel Turks. Volgens je onderschrift is het: Een volk dat voor tirannen zwicht...

Maar misschien geldt dat niet voor Turken.

Wizdom
24-04-16, 21:36
Ja, eigen schuld - dikke bult, natuurlijk. Erdo zal het vast prima vinden als iedereen er zo over denkt.

Maar ze heeft wel Turkse roots en volgens je onderschrift is het: wie voor tirannen zwicht...

Erdogan is geen Tiran... Hij is verkozen door een absolute meerderheid van het Turkse volk... Wie ben jij dan om Erdogan een tiran te noemen?

mark61
24-04-16, 23:00
Tweets gaan de grens ook over.

Erdo spreekt geen Nederlands.

Maar het was dus niet in zijn land. Dat maakt het nog stuitender. Meneer wil de hele wereld voorschrijven wat ze moeten doen en laten.

mark61
24-04-16, 23:02
Hij is verkozen door een absolute meerderheid van het Turkse volk...

Nee, dat is ie niet.

En al was dat wel zo, dat geeft hem niet het recht de totalitaire dictator uit te hangen. Hij overtreedt permanent de Turkse grondwet, die aan de president een bijna alleen maar ceremoniële functie toekent. Niemand die er wat van zegt of eraan kan doen.

mark61
24-04-16, 23:04
Volgens je onderschrift is het: Een volk dat voor tirannen zwicht...

Maar misschien geldt dat niet voor Turken.

Ja, die is wel grappig Super. Leg even uit? Je vindt dus dat volkeren toch maar wel voor tirannen moeten zwichten. Ondanks je ronkende onderschrift.

super ick
25-04-16, 08:35
Ja, die is wel grappig Super. Leg even uit? Je vindt dus dat volkeren toch maar wel voor tirannen moeten zwichten. Ondanks je ronkende onderschrift.

Het Turkse volk zou op moeten staan. De atraat op moeten gaan en duidelijk moeten aan Erdogan dat, om eens een voorbeeld te noemen, onmiddellijk die journalisten vrijgelaten moeten worden. Dat zij staan voor de vrije pers.

Deze roeptoeter heeft de zaak onderschat. Er is hier helemaal geen sprake van een soort opstand. Zij dacht vanuit haar luie stoel haar provocerende hobby voort te zetten. Dat heeft niets met mijn onderschrift te maken en ook niets met in opstand komen.
Dit is een misrekening van een overmoedige beroepsprovocateur die dacht geen risico te lopen.

Nogmaals mijn mening doet er niets toe in deze. Ik ben voor de vrije meningsuiting dus moet die Ebru zsm vrijgelaten worden. Rutte zou persoonlijk naar de ambassade moeten rijden en daar eens met zijn vuist op tafel moeten slaan. Of die ambassadeur eruit tiefen. Of die patriotinstallaties weghalen (staan die er nog?) Dat zou pas een signaal zijn van tot hier en niet verder.

super ick
25-04-16, 08:43
Ja, eigen schuld - dikke bult, natuurlijk. Erdo zal het vast prima vinden als iedereen er zo over denkt. Die heeft al zo'n 200 mensen laten opsluiten die iets op hem hadden aan te merken.

Maar ze heeft wel Turkse roots en voelt ze zich misschien ook wel Turks. Volgens je onderschrift is het: Een volk dat voor tirannen zwicht...

Maar misschien geldt dat niet voor Turken.

Andere landen, andere wetten.

Jij wilt Turkije kennelijk heel graag zien als democratie waar de mensenrechten geëerbiedigd worden. Ik heb nieuws voor je; dat is het niet.

De straat op. De pleinen op en daar demonstreren. Desnoods ket geweld. Daar slaat mijn onderschrift op. Niet op een Nederlands provocateurtje dat dacht iets te kunnen roepen maar een misrekening heeft gemaakt.

Ga naar S.A. en beledig daar het regime. Kan je klagen als je kop op het hakblok ligt. Had je gelijk? Ja. Heeft het geholpen? Nee. Was het slim? Ook niet. Kijkt de wereld er van op? Ook niet.
Ik kan nog een rijtje noemen, die weet jij waarschijnlijk ook.

Umarvlie
25-04-16, 09:04
Even Erdogan daargelaten, is ze gewoon een blond wicht om zich negatief uit te laten over hem en dan in Turkije gaan zitten wachten op een reactie na al die ophef/nieuws die/dat er de laatste week is geweest.

knuppeltje
25-04-16, 09:07
Erdogan is geen Tiran... Hij is verkozen door een absolute meerderheid van het Turkse volk...

Wie ben jij dan om Erdogan een tiran te noemen?

Of dat zo is weet ik niet, maar ik geloof dat dat niet het criterium is. Als je de ene journalist na de andere laat oppakken, naast nog een heel stel andere mensen die kritiek op hem hebben, kranten aan banden legt of zelfs verbiedt, etc, etc, dan ben je volgens mij toch echt een tiran. Zelfs al zou de meerderheid van de Turken achter hem staan.

Ik durf hem dus gerust een tiran te noemen. Maar nog liever noem ik hem een staats-terrorist. En van een gruwelijk soort.

knuppeltje
25-04-16, 09:20
Andere landen, andere wetten.

Jij wilt Turkije kennelijk heel graag zien als democratie waar de mensenrechten geëerbiedigd worden. Ik heb nieuws voor je; dat is het niet.

De straat op. De pleinen op en daar demonstreren. Desnoods ket geweld. Daar slaat mijn onderschrift op. Niet op een Nederlands provocateurtje dat dacht iets te kunnen roepen maar een misrekening heeft gemaakt.

Ga naar S.A. en beledig daar het regime. Kan je klagen als je kop op het hakblok ligt. Had je gelijk? Ja. Heeft het geholpen? Nee. Was het slim? Ook niet. Kijkt de wereld er van op? Ook niet.
Ik kan nog een rijtje noemen, die weet jij waarschijnlijk ook.

Dat is waar. Maar het kan zomaar zijn dat die wetten totaal niet deugen.

Dat Turkije dat niet is, weet ik al héél lang. Je vertelt me dus helemaal niets nieuws. En inderdaad, ik zou heel graag zien dat Turkije een democratie wordt. Maar dat geld voor mij voor de hele wereld. Niet dat ik geloof dat dat zal gebeuren, maar het zou wel heel mooi zijn.

Wat denk jij dat van Randwijk deed? Afgezien van geweld dan.

Ik ben de laatste die iemand aanraad om levensgevaarlijke toeren uit te halen. Maar ik blijf iedereen verdedigen die strijdt voor democratie.

knuppeltje
25-04-16, 09:25
Even Erdogan daargelaten, is ze gewoon een blond wicht om zich negatief uit te laten over hem en dan in Turkije gaan zitten wachten op een reactie na al die ophef/nieuws die/dat er de laatste week is geweest.

Jij had liever gezien dat ze poeslief voor hem was?

Umarvlie
25-04-16, 09:31
Jij had liever gezien dat ze poeslief voor hem was?

Dit heeft niets te maken met wat ik vind, het gaat erom dat ze uitermate naif is als ze hem "beledigt" en dan in Turkije gaat zitten wachten op een reactie die gezien alle ophef en nieuws van de afgelopen week te verwachten was.

Als je bijvoorbeeld eerst Bumibol beledigt ga je toch ook niet naar Thailand?

Ibrah1234
27-04-16, 09:51
Sinds WOII zullen honderdduizenden Nederlanders naar de VS zijn geëmigreerd. Volgens mij spreken hun kinderen niet eens meer Nederlands. Kan me niet voorstellen dat er ook maar eentje is gegriefd als Trump iets over Rutte roept.

Heeft het niet meer met een Turks minderwaardigheidscomplex te maken?

Eric de Blois
27-04-16, 13:55
Ja, luister eens even. Je kunt niet alles zeggen op bepaalde plaatsen. Turkije is er daar 1 van tegenwoordig. Heel naief en dom om daar even hard tegen het gezag aan te schoppen als hier.


Ow, Ik dacht dat jij zo voor de vrijheid van meningsuiting was. Maar dus niet voor iedereen, blijkbaar.

Jij begrijpt heel goed wat SuperIck bedoeld. Je kunt vóór vrijheid van meiningsuiting zijn, maar dat kun je als eenling niet op alle plaatsen van de wereld maar zo gaan testen of het ook gerespecteerd gaat worden. Als je in een land verblijft met een rechtse of linkse dictatuur, een theocratie of sharia en je gaat dan doodleuk op rechten staan die je plaatselijk niet hebt, krijg je ongetwijfeld problemen. Ga naakt lopen in Dubai en kijk wat er gebeuren gaat. Dan ben je wel oerstom om het toch te willen proberen. Dat was/is de insteek van SuprIck. Maar goed, dat had jij uiteraard feiloos door al blijkt uit je commentaar het tegenovergestelde. Dat was daarom niet echt gemeend waarschijnlijk.

Eric de Blois
27-04-16, 14:05
Erdogan is geen Tiran... Hij is verkozen door een absolute meerderheid van het Turkse volk... Wie ben jij dan om Erdogan een tiran te noemen?

Haha, omdat ie gekozen is kan het geen tiran zijn. Geniaal bedacht, maar het slaat nergens op.

super ick
27-04-16, 18:42
Jij begrijpt heel goed wat SuperIck bedoeld. Je kunt vóór vrijheid van meiningsuiting zijn, maar dat kun je als eenling niet op alle plaatsen van de wereld maar zo gaan testen of het ook gerespecteerd gaat worden. Als je in een land verblijft met een rechtse of linkse dictatuur, een theocratie of sharia en je gaat dan doodleuk op rechten staan die je plaatselijk niet hebt, krijg je ongetwijfeld problemen. Ga naakt lopen in Dubai en kijk wat er gebeuren gaat. Dan ben je wel oerstom om het toch te willen proberen. Dat was/is de insteek van SuprIck. Maar goed, dat had jij uiteraard feiloos door al blijkt uit je commentaar het tegenovergestelde. Dat was daarom niet echt gemeend waarschijnlijk.

Dat heb je haarscherp gezien Eric.

Ik heb het ook duidelijk uitgelegd. Hij is aan het trollen.

Eric de Blois
27-04-16, 19:32
Ja, eigen schuld - dikke bult, natuurlijk. Erdo zal het vast prima vinden als iedereen er zo over denkt. Die heeft al zo'n 200 mensen laten opsluiten die iets op hem hadden aan te merken.

Maar ze heeft wel Turkse roots en voelt ze zich misschien ook wel Turks. Volgens je onderschrift is het: Een volk dat voor tirannen zwicht...

Maar misschien geldt dat niet voor Turken.

Nee nee, nee, dat wordt niet zo gezegd en dat weet jij ook wel. Wat Ebru zegt via twitter is prima, maar vermijd dan wel een bezoek aan dat land. Doe je dat toch, ben je oerstom bezig. Het zijn regimes die je niet moet uitdagen, want dat verlies je altijd. Je moet om dingen te veranderen niet jezelf in grote problemen brengen wetende dat het toch niets helpt. Vrijheid van mening is niet universeel, omdat die rechten niet in alle landen erkend worden. Ga je als eenling stoer doen door de dictator uit te dagen ga je gegarandeerd hard op je bek. Het is dus verstandig om de dictator te treffen zonder daarbij voor jezelf risico's te nemen. Als je weet dat het smokkelen van drugs via een luchthaven bijna 100% procent pakkans betekent, ga je het dan toch doen omdat je vind dat het moet kunnen?

Je moet een dictator niet met open vizier bestrijden maar achterbaks in de rug. Zorg dat je zelf niets kan overkomen. Zo voer je de strijd tegen dat soort regimes. Je gaat ook niet de dialoog met de leider van IS aan. Daarvoor is één kogel van een sniper de beste optie.