PDA

Bekijk Volledige Versie : Zeer zware mishandeling en verkrachting / Mensenrechten voor iedereen of toch niet?



Eric de Blois
15-05-16, 04:49
Vrouw zwaar mishandeld in Coyhaique, Chili

Bron : publimetro (http://www.publimetro.cl/nota/cronica/comunidad-de-coyhaique-se-manifesto-masivamente-ante-brutal-ataque-a-mujer/xIQpeo!Mm9dci7g7lFU/) - 14 mei 2016

Zaterdag is om 06:00 een jonge vrouw zwaar gewond aangetroffen in een straat in Coyhaique. De vrouw is verkracht en vervolgens zeer zwaar mishandeld waarbij ze enige tanden is kwijtgeraakt, schedelbreuken opliep en haar beide ogen zijn uitgerukt.

https://scontent.fscl2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/1509754_391197997713937_7103204438809795654_n.jpg? oh=f7b168b831f8552ad6c3d5f621d9fe51&oe=57DCC6DC

Hier een foto van facebook

Eric de Blois
15-05-16, 04:57
Het is voor mij niet gebruikelijk om een incidenten-topic te starten. Maar dit nieuws heeft mij toch zeer geschokt. Onvoorstelbaar. iedereen in de stad is aangeslagen door deze gebeurtenis. Het heeft vandaag geleid tot een spontane mars tegen geweld. Wat ik mij als eerste direct afvraag of de mensenrechten nog wel van toepassing kunnen zijn op de dader van deze weerzinwekkende daad. Nou ja, eerlijk gezegd vraag ik het mij niet af. Ik vind eigenlijk dat de maatschappij en de politiek zich hier over moet buigen. Of tegen zulke gruwelijke misdaden een gevangenisstraf nog wel op zijn plaats is. Voor mij is het duidelijk. De dader moet de doodstraf krijgen. Natuurlijk na zelf zwaar te zijn gemarteld. Oog om oog is dan nog te fatsoenlijk. Het is ondenkbaar dat deze daad op een of andere wijze is te rechtvaardigen. Ik vind al heel lang dat de mensenrechten aan verniewing toe zijn. De vraag is dan ook wat vinden de anderen?

Ik zou deze man gunnen dat de barbaren uit het Regime van Pinochet nog zouden leven en die kerel betalen voor wat hij verdiend heeft. Wat een goor sociaal vuilnis. De doodstraf is nog te mild.

Er is onduidelijkheid of ze nu is overleden of niet. Er zijn wat tegenstrijdige nieuwsberichten. Een bron meld dat ze is overleden, maar volgens diverse andere bronnen zou ze buiten levensgevaar in het ziekenhuis liggen. Zonder ogen, met schedelbreuken, een paar tanden minder en diverse verwondingen. Het is echt immoreel dat de dader van deze gruwelijke zeer geweldadige aanval en flagrante schending van de mensenrechten gewoon zelf nog wel bepaalde rechten geniet. Aan mij zou het niet liggen.

Slinger
15-05-16, 07:30
Het is voor mij niet gebruikelijk om een incidenten-topic te starten. Maar dit nieuws heeft mij toch zeer geschokt. Onvoorstelbaar. iedereen in de stad is aangeslagen door deze gebeurtenis. Het heeft vandaag geleid tot een spontane mars tegen geweld. Wat ik mij als eerste direct afvraag of de mensenrechten nog wel van toepassing kunnen zijn op de dader van deze weerzinwekkende daad. Nou ja, eerlijk gezegd vraag ik het mij niet af. Ik vind eigenlijk dat de maatschappij en de politiek zich hier over moet buigen. Of tegen zulke gruwelijke misdaden een gevangenisstraf nog wel op zijn plaats is. Voor mij is het duidelijk. De dader moet de doodstraf krijgen. Natuurlijk na zelf zwaar te zijn gemarteld. Oog om oog is dan nog te fatsoenlijk. Het is ondenkbaar dat deze daad op een of andere wijze is te rechtvaardigen. Ik vind al heel lang dat de mensenrechten aan verniewing toe zijn. De vraag is dan ook wat vinden de anderen?

Ik zou deze man gunnen dat de barbaren uit het Regime van Pinochet nog zouden leven en die kerel betalen voor wat hij verdiend heeft. Wat een goor sociaal vuilnis. De doodstraf is nog te mild.

Er is onduidelijkheid of ze nu is overleden of niet. Er zijn wat tegenstrijdige nieuwsberichten. Een bron meld dat ze is overleden, maar volgens diverse andere bronnen zou ze buiten levensgevaar in het ziekenhuis liggen. Zonder ogen, met schedelbreuken, een paar tanden minder en diverse verwondingen. Het is echt immoreel dat de dader van deze gruwelijke zeer geweldadige aanval en flagrante schending van de mensenrechten gewoon zelf nog wel bepaalde rechten geniet. Aan mij zou het niet liggen.

Als je een voorstander van de mensenrechten bent is er geen probleem: de dader berechten en straffen volgens de wetten van het land. Ik neem dat dat tegenwoordig in Chili goed geregeld is.

Eric de Blois
15-05-16, 19:32
Ze leeft nog steeds en is buiten levensgevaar. Wat zal er door iemand heen gaan die zo bij kennis komt? Je beide ogen weg, je gezicht zwaar verminkt, een paar tanden minder, diverse schedelbreuken, verkracht en andere verwondingen. Zou je dan nog willen leven?

Eric de Blois
16-05-16, 01:24
Hoe het een en ander geregeld is, is mij bekend. Ik hoef daar geen uitleg over.

Eric de Blois
16-05-16, 01:39
Ik denk vaak dat ik deze of gene misdadiger wel wat zou willen aandoen. Zoals jij dat nu denkt, Eric. Volgens mij begrijpelijk en menselijk. Vrij normale reactie op gruwelijkheden.

Maar dan hou ik me voor dat geen mens het kan verdienen te lijden (wat dat ook precies meebrengt).

Daarom denk ik dat Slingers reactie de beste is.

1) "Ik denk vaak dat ik deze of gene misdadiger wel wat zou willen aandoen. "

2) "Maar dan hou ik me voor dat geen mens het kan verdienen te lijden "

Ik vind de stellingen 1 en 2 diametraal op elkaar staan.

"Ik hou mij voor [...]" zegt mij dat het je moeite kost dat te vinden. En meer dan dat. Alsof je jezelf moet overtuigen van iets wat jij niet als rechtvaardig ervaart. Dat je in bepaalde gevallen het er niet mee eens bent "dat geen mens het kan verdienen te lijden". . Je stelt ook terecht "ik denk vaak dat [...]."

Slinger
16-05-16, 08:49
Hoe het een en ander geregeld is, is mij bekend. Ik hoef daar geen uitleg over.

OK, maar wat is je bedoeling met dit topic?

Marsipulami
16-05-16, 21:55
Het beschavingsniveau van een samenleving kan men beoordelen aan de manier waarop een samenleving met misdadigers omgaat. Ik pleit voor universele mensenrechten die ook gelden voor misdadigers.

Eric de Blois
17-05-16, 01:54
Vandaag heb ik vernomen dat het nog veel erger is dan zaterdag bekend werd gemaakt via de media. Die vrouw is zo zwaar gemarteld dat het bijna niet voor te stellen is dat het nog erger kan. Niet alleen heeft ze diverse schedelbreuken. Haar gezicht is zwaar verminkt, vele botbreuken en diverse gebroken ribben. Haar beide ogen zijn uitgerukt. Verder zijn met een combinatietang haar tanden uitgerukt. Er is een voorwerp met geweld in haar anus geduwd met alle denkbare gevolgen van dien. Een onvoorstelbaar niveau van geweld.

Ik denk toch niet dat het de bedoeling kan zijn van de mensenrechten dat de dader van al dit geweld er met een gevangenisstraf mee weg komt. Hier is een passende straf op zijn plaats. En die moet in relatie staan met het gepleegde geweld op een medemens.

http://www.eldivisadero.cl/media/notis2/38129412_mujer6.jpg

Eric de Blois
17-05-16, 02:02
Het beschavingsniveau van een samenleving kan men beoordelen aan de manier waarop een samenleving met misdadigers omgaat. Ik pleit voor universele mensenrechten die ook gelden voor misdadigers.

Ik pleit voor rechtvaardige straffen. Een van de twee verdachten is de echtgenoot van de vrouw, tegen wie al diverse malen aangifte wegens geweld was gedaan. Dat heeft niet geleid tot bescherming van het slachtoffer. Heel gewoon in Chili.

super ick
17-05-16, 06:47
Vandaag heb ik vernomen dat het nog veel erger is dan zaterdag bekend werd gemaakt via de media. Die vrouw is zo zwaar gemarteld dat het bijna niet voor te stellen is dat het nog erger kan. Niet alleen heeft ze diverse schedelbreuken. Haar gezicht is zwaar verminkt, vele botbreuken en diverse gebroken ribben. Haar beide ogen zijn uitgerukt. Verder zijn met een combinatietang haar tanden uitgerukt. Er is een voorwerp met geweld in haar anus geduwd met alle denkbare gevolgen van dien. Een onvoorstelbaar niveau van geweld.

Ik denk toch niet dat het de bedoeling kan zijn van de mensenrechten dat de dader van al dit geweld er met een gevangenisstraf mee weg komt. Hier is een passende straf op zijn plaats. En die moet in relatie staan met het gepleegde geweld op een medemens.

http://www.eldivisadero.cl/media/notis2/38129412_mujer6.jpg

Doodstrafffffffffffff.

Eric de Blois
17-05-16, 07:38
Doodstrafffffffffffff.

En zelfs dat is nog eigenlijk een humane straf vergeleken met de langdurige gruwelijke martelingen die zijn gepleegd op deze vrouw. Zo'n vent zou voorafgaand aan zijn dood flink gemarteld moeten worden. En wel zodanig dat hij nog wel bij bewustzijn blijft. Nabila Rifo ligt nog steeds in het ziekenhuis en wordt kunstmatig in coma gehouden. Af-schu-we-lijk. Justitie is ook zwaar tekortgeschoten toen in 2015 door haar aangifte werd gedaan van geweld.

Eric de Blois
17-05-16, 08:01
Het beschavingsniveau van een samenleving kan men beoordelen aan de manier waarop een samenleving met misdadigers omgaat. Ik pleit voor universele mensenrechten die ook gelden voor misdadigers.

Het beschavingsniveau is in Chili wat dat betreft ver te zoeken. In 2015 heeft het slachtoffer (Nabila Rifo) aangifte gedaan van geweld en dreiging met de dood. Daar is praktisch niets mee gedaan. Ik ken die softe cultuur inmiddels wel. Grote woorden van afkeuring, maar geen concrete daden. Hier is justitie en rechtspraak een aanfluiting. En dat zeg ik niet vanwege dit ene geval maar in net algemeen. Dagelijks worden reeds aangehouden criminelen die een enorm strafblad hebben vrijwel direct weer vrijgelaten om vervolgens doodleuk door te gaan. Van iets aangifte doen maakt hier geen hol uit. Ik heb dat ook uit eigen ervaring. Ik kijk eigenlijk al niet meer naar het nieuws op tv. Het wordt gewoon vervelend telkens te moeten zien hoe het tuig doodleuk wegkomt met misdrijven plegen. Hier loont misdaad. De mensen klagen ook steen en been over de rechtspraak hier. En terecht.

Slinger
17-05-16, 12:57
Het beschavingsniveau is in Chili wat dat betreft ver te zoeken. In 2015 heeft het slachtoffer (Nabila Rifo) aangifte gedaan van geweld en dreiging met de dood. Daar is praktisch niets mee gedaan. Ik ken die softe cultuur inmiddels wel. Grote woorden van afkeuring, maar geen concrete daden. Hier is justitie en rechtspraak een aanfluiting. En dat zeg ik niet vanwege dit ene geval maar in net algemeen. Dagelijks worden reeds aangehouden criminelen die een enorm strafblad hebben vrijwel direct weer vrijgelaten om vervolgens doodleuk door te gaan. Van iets aangifte doen maakt hier geen hol uit. Ik heb dat ook uit eigen ervaring. Ik kijk eigenlijk al niet meer naar het nieuws op tv. Het wordt gewoon vervelend telkens te moeten zien hoe het tuig doodleuk wegkomt met misdrijven plegen. Hier loont misdaad. De mensen klagen ook steen en been over de rechtspraak hier. En terecht.

Het lijkt er dus op dat er nog niet veel veranderd is, sinds Charles Darwin die streken bezocht.

Eric de Blois
17-05-16, 18:55
Het lijkt er dus op dat er nog niet veel veranderd is, sinds Charles Darwin die streken bezocht.

Tijdens het regime van Pinochet was het slecht gesteld met de mensenrechten. Toen er een democratisch bestuur kwam en de mensenrechten belangrijk werden, leek het wel of als compensatie voor de terreur van Pinochet, criminelen gewoon vrij spel kregen. De pakkans is laag, als je gepakt is de kans op vrijlating tamelijk groot, als je wél veroordeeld wordt zijn de straffen toch nog laag. Voor het kraken van een geldautomaat krijg je maar twee maanden, áls je gepakt wordt tenmiste. Hier heb je ook het fenomeen van 'robo hormiga', dat zijn groepen criminelen die een winkel binnengaan en dan alles meenemen. Er wordt bijna nooit iemand voor gepakt en al helemaal niet bestraft.

Slinger
17-05-16, 21:33
Tijdens het regime van Pinochet was het slecht gesteld met de mensenrechten. Toen er een democratisch bestuur kwam en de mensenrechten belangrijk werden, leek het wel of als compensatie voor de terreur van Pinochet, criminelen gewoon vrij spel kregen. De pakkans is laag, als je gepakt is de kans op vrijlating tamelijk groot, als je wél veroordeeld wordt zijn de straffen toch nog laag. Voor het kraken van een geldautomaat krijg je maar twee maanden, áls je gepakt wordt tenmiste. Hier heb je ook het fenomeen van 'robo hormiga', dat zijn groepen criminelen die een winkel binnengaan en dan alles meenemen. Er wordt bijna nooit iemand voor gepakt en al helemaal niet bestraft.
Waarom worden criminelen vaak niet veroordeeld?

Eric de Blois
18-05-16, 23:20
http://www.elliguano.cl/wp-content/uploads/2016/05/formalizaran-a-pareja-de-mujer-coyhaique-1900x700_c.jpg

Vandaag opnieuw aangehouden, op notabene aandringen van de moeder van het slachtoffer. Hij was al verdachte maar werd alsnog vrijgelaten na verhoor op de dag na de brutale marteling. Al anderhalf uur voor de fatale gebeurtenissen op straat, werd de vrouw door hem in zijn garage en in het bijzijn van haar kinderen geslagen en mishandeld. De advocaat van de verdachte voert aan dat hij dronken was. Nou, in deze cultuur kan hij er vanuit gaan dat hij in de gevangenis wel flink op zijn bek zal worden geslagen. Hij is inmiddels zo bekend, iedereen kent zijn smoelwerk. Het is hier nog steeds dagelijks groot nieuw op tv.

super ick
19-05-16, 06:42
Waarom worden criminelen vaak niet veroordeeld?

Na een lange periode dictatuur ben je niet na verkiezingen ineens compleet van deze 'cultuur' verlost. De hele justitiële apparaat heeft gefunctioneerd onder Pino.

Wat je soms ook ziet is dat men 'doorslaat' naar de andere kant en absurd laag gaat straffen.

Onder een dictatuur heb je vaak alleen te maken met de criminelen die aan de kant van de dictator staan. Criminelen van de andere zijde worden een kopje kleiner gemaakt. In een democratie komen allerlei criminelen boven drijven.

In veel Zuid-Amerikaanse landen is de criminaliteit hoog. Mortuaria draaien daar overuren. Armoede zal daarin een grote rol spelen.
Of zullen we zeggen dat het die katholieken weer zijn?

super ick
25-03-17, 07:02
In dit gevallen ben ik voorstander van oog om oog.

Als deze mevrouw de kans krijgt en de dader een mes in zijn strot steekt heeft ze een standbeeld verdient.