PDA

Bekijk Volledige Versie : Bpost heeft een bod uitgebracht op PostNL



Marsipulami
27-05-16, 16:59
Bpost heeft een bod uitgebracht op PostNL

Rik Arnoudt

deredactie.be


Voor volledige zekerheid over een overname moet u nog even geduld oefenen. "Een persbericht zal er pas zondagavond of maandagochtend komen", zegt radiocollega Steven Rombaut. Het bedrijf is naar eigen zeggen "niet klaar" om te communiceren.

Is PostNL niet te groot voor Bpost? PostNL telt zo'n 49.000 werknemers, Bpost zo'n 27.000. Anderzijds boekt Bpost wel al jaren betere resultaten dan PostNL waardoor de beurswaarde van de Belgische Post groter is dan die van de Nederlandse concurrent. Volgens De Tijd is de beurswaarde van Bpost 4,8 miljard euro, drie keer groter dan de 1,7 miljard van PostNL.

De Belgische staat controleert nu nog een meerderheid van 51,04 procent in Bpost en zou ook in het geval van een overname de grootste blijven. Het aandeelhouderschap van PostNL is meer versnipperd.

Mocht de overname inderdaad lukken, doet Bpost een goede zet op de markt van de postpakketten, een van de weinige groeimarkten in de postbedrijven. PostNL is op dat vlak marktleider in de Benelux.

vrt © 2016

Eric de Blois
27-05-16, 19:43
Anderzijds boekt Bpost wel al jaren betere resultaten dan PostNL waardoor de beurswaarde van de Belgische Post groter is dan die van de Nederlandse concurrent.

Dat komt dan waarschijnlijk doordat de service nog slechter is dan die van PostNL en daarom goedkoper. Zou dat bod via een ouderwetse brief kenbaar gemaakt zijn of gewoon via email?

PostNL omzet €3.461 miljoen, winst €147 miljoen
BPost omzet €2.464 miloen, winst €295 miljoen

Tweemaal zoveel winst bij een lagere omzet.

Marsipulami
27-05-16, 20:41
PostNL omzet €3.461 miljoen, winst €147 miljoen
BPost omzet €2.464 miloen, winst €295 miljoen

Tweemaal zoveel winst bij een lagere omzet.

Dat is Belgische koopmansgeest. Nederlanders kunnen daar nog veel van leren.

Eric de Blois
28-05-16, 01:48
Dat is Belgische koopmansgeest. Nederlanders kunnen daar nog veel van leren.

Dat is moeilijk te beoordelen op grond van een persbericht en wat wiki-informatie. De tweemaal zo grote winst moet in elk geval ergens vandaan komen. Dat kan bijvoorbeeld voortkomen uit bezuiningen op loonkosten en/of producten en diensten. Dan zou je kunnen zeggen dat de klanten teveel betalen en/of het personeel te weinig ontvangt. In verhouding tot de omzet is de winst van PostNL nog wel bescheiden te noemen.

Ibrah1234
28-05-16, 02:54
Dat is Belgische koopmansgeest. Nederlanders kunnen daar nog veel van leren.

Heb jij de indruk dat het hier een 100% Nederlands bedrijf (http://investors.morningstar.com/ownership/shareholders-major.html?t=0P47) betreft en dat de belgen vnl. Nederlanders uitkopen?

Het is inmiddels 2016 dude. PostNL is op allerlei parallelbeurzen genoteerd maar ook op de NASDAQ. PostNL is nu grotendeels in handen van Amerikanen.

Marsipulami
28-05-16, 05:42
Dat is moeilijk te beoordelen op grond van een persbericht en wat wiki-informatie. De tweemaal zo grote winst moet in elk geval ergens vandaan komen. Dat kan bijvoorbeeld voortkomen uit bezuiningen op loonkosten en/of producten en diensten. Dan zou je kunnen zeggen dat de klanten teveel betalen en/of het personeel te weinig ontvangt. In verhouding tot de omzet is de winst van PostNL nog wel bescheiden te noemen.


Ik denk dat de discrepantie tussen omzet en winst van Post.nl in vergelijking met Bpost vooral te maken heeft met het feit dat Post.nl een bedrijf is dat in volle expansie is.

Dat gaat gepaard met investeringen in een gigantisch distributienetwerk. Tot voor enkele jaren moest ik naar Nederland om een bestelwagen van Post.nl te zien. Thans zie ik dezelfde bestelwagens vele malen per dag door mijn straat hobbelen.

Bij Bpost merk ik het tegenovergestelde, tot voor een aantal jaren had je in elke wijk wel een postkantoor, nu is er nog één postkantoor voor een hele regio.

Bij een overname doet Bpost alvast het voordeel dat één van de twee parallelle distributienetwerken overbodig wordt (en dus weg bespaard kan worden) en dat de belangrijkste concurrent wordt uitgeschakeld/overgenomen waardoor de prijs van de dienstverlening omhoog kan.

Marsipulami
28-05-16, 05:56
Heb jij de indruk dat het hier een 100% Nederlands bedrijf (http://investors.morningstar.com/ownership/shareholders-major.html?t=0P47) betreft en dat de belgen vnl. Nederlanders uitkopen?

Het is inmiddels 2016 dude. PostNL is op allerlei parallelbeurzen genoteerd maar ook op de NASDAQ. PostNL is nu grotendeels in handen van Amerikanen.

Geen idee wie de huidige eigenaars van Post.nl zijn. Bpost is gegroeid uit een 100% overheidsbedrijf waarvan de Belgische Staat nog steeds meer dan 50% van de aandelen bezit. Ik verneem dat die meerderheidspositie van de Belgische overheid ook zou blijven na een evt. overname van Post.nl.

Ibrah1234
28-05-16, 10:26
Geen idee wie de huidige eigenaars van Post.nl zijn.

Amerikaanse fondsen en buitenlandse institutionele beleggers. John de Mol is de enige Nederlander met een positie in PostNL. De Nederlandse overheid heeft geen belang in PostNL.

super ick
28-05-16, 10:33
Nope.

In Nderland hebben leveranciers zich een 24 uursbezorging opgelegd die verrekend is in de prijs. Dat zet bezorgers voor grotendeels nodeloze kosten. Je zou het aan moeten bieden tegen een meerprijs. Veel mensen willen best drie dagen wachten op hun senseo.

Dan schiet de winst omhoog. Minder avondwerk en dus minder kosten. De meeste mensen gaan om 17.00 uur lekker naar huis en is alleen een avondploeg nodig voor de spoedjes maar daar hebben de klanten dan ook voor betaald.

knuppeltje
28-05-16, 10:54
Nope.

In Nderland hebben leveranciers zich een 24 uursbezorging opgelegd die verrekend is in de prijs. Dat zet bezorgers voor grotendeels nodeloze kosten. Je zou het aan moeten bieden tegen een meerprijs. Veel mensen willen best drie dagen wachten op hun senseo.

Dan schiet de winst omhoog. Minder avondwerk en dus minder kosten. De meeste mensen gaan om 17.00 uur lekker naar huis en is alleen een avondploeg nodig voor de spoedjes maar daar hebben de klanten dan ook voor betaald.

En daarbij worden de bezorgers, meestal zzp-ers flink onderbetaald. Als de koper niet thuis is, en de buren ook niet, of die willen het pakketje voor de koper niet aannemen, dan kan de bezorger voor het zelfde geld de andere dag nog eens terug gaan.

Ondertussen zijn veel steden al die bestelbussen van die bezorgers die in hun binnenstad alsmaar tot meer verkeersoverlast zorgen, al lang beu.

Delft heeft daarom enige tijd geleden een proefproject opgezet met diverse leveringsplaatsen voor al die bezorgers.
De koper krijgt bericht waar en wanneer hij zijn pakketje daar kan afhalen.

mark61
28-05-16, 11:46
Yep, die internethandel is de pest voor het milieu. Alleen al die wezenloze hoeveelheden verpakking, en dan nog dat rondrijden.

Mensen moeten hun pakje maar op de fiets ergens gaan halen.

En dat hijgerige snap ik ook niet. Als ik iets bestel kan ik daar echt wel een week of meer op wachten, interesseert me niks.

Maar goed, ik ben blij dat hier een nationale trots kan worden beleefd. Tis net voetbal.

super ick
28-05-16, 15:02
Yep, die internethandel is de pest voor het milieu. Alleen al die wezenloze hoeveelheden verpakking, en dan nog dat rondrijden.

Mensen moeten hun pakje maar op de fiets ergens gaan halen.

En dat hijgerige snap ik ook niet. Als ik iets bestel kan ik daar echt wel een week of meer op wachten, interesseert me niks.

Maar goed, ik ben blij dat hier een nationale trots kan worden beleefd. Tis net voetbal.

Die verpakkingen erger ik me ook regelmatig aan. Koop je een USB-stick. Zit er een gebruiksaanwijzing bij in 15 talen en is de boel ingepakt in hard plastic ter grootte van een schoolschrift.

De basis zou inderdaad moeten zijn pakje ophalen. Bezorgen tegen meerprijs en de volgende dag bezorgd nog een extra opslag. Lijkt mij eerlijker voor iedereen.

Nu vechten bezorgmaatschappijen om de orders en moeten steeds lager gaan zitten in prijs. Iedereen weet waar de rekening neergelegd wordt. Het voetvolk mag voor een grijpstuiver nachtwerk gaan doen. Is het CAO-loon te hoog dan pak je toch de ZZP-formule?

mark61
28-05-16, 15:21
Nu vechten bezorgmaatschappijen om de orders en moeten steeds lager gaan zitten in prijs. Iedereen weet waar de rekening neergelegd wordt. Het voetvolk mag voor een grijpstuiver nachtwerk gaan doen. Is het CAO-loon te hoog dan pak je toch de ZZP-formule?

Ja, das gek, winkelverkopers die veranderen in order pickers in ploegendienst :cheefbek:

Het vervelende is nu dat 'echte' winkels websites hebben waar de keus vele malen groter is dan in de winkel. Zo word je bijna gedwongen eraan mee te doen.

super ick
28-05-16, 23:03
Ja, das gek, winkelverkopers die veranderen in order pickers in ploegendienst :cheefbek:

Het vervelende is nu dat 'echte' winkels websites hebben waar de keus vele malen groter is dan in de winkel. Zo word je bijna gedwongen eraan mee te doen.

Het is een gekte waarin we compleet zijn doorgeslagen. Bang om sommige dingen te reguleren.

Het moet eerst compleet uit de klauwen lopen net als in de financiele sector.

Papa werkt s'nachts en van hem wordt verwacht dat hij overdags de kinderen opvoedt. Mama werkt bij bij de Mac Donalds om een keer op vakantie te kunnen de kids hebben vrij spel.

Er is veel te weinig aandacht voor het welbevinden van werknemers. Het is een ratrace die uit de klauwen gaat lopen.

Marsipulami
29-05-16, 00:04
Ondertussen zijn veel steden al die bestelbussen van die bezorgers die in hun binnenstad alsmaar tot meer verkeersoverlast zorgen, al lang beu.

Delft heeft daarom enige tijd geleden een proefproject opgezet met diverse leveringsplaatsen voor al die bezorgers.
De koper krijgt bericht waar en wanneer hij zijn pakketje daar kan afhalen.

Nou, afhaalpunten zijn voor de distributeur en de internetwinkel nogal gemakkelijk en voordelig, maar wat betreft verkeersoverlast en milieueffecten vermoed ik dat afhaalpunten nog nadeliger zijn. Immers het aantal gereden kilometers met de bestelwagens is waarschijnlijk lager dan het aantal gereden kilometers met privé voertuigen heen en terug het afhaalpunt en de eindbestemmeling. Een bestelwagen die een heleboel klanten bedient tijdens één en dezelfde ronde is volgens mij meer kilometerbesparend dan het heen en weer gerij van particulieren richting afhaalpunt.

Marsipulami
29-05-16, 00:34
En daarbij worden de bezorgers, meestal zzp-ers flink onderbetaald. Als de koper niet thuis is, en de buren ook niet, of die willen het pakketje voor de koper niet aannemen, dan kan de bezorger voor het zelfde geld de andere dag nog eens terug gaan.

Daartegenover staat dat de pakketjeshandel via internet een booming business is waardoor enorm veel laaggeschoolden tewerkgesteld worden. Aan dat soort tewerkstelling heeft onze samenleving dringend nood als men niet wil dat een substantieel deel van de bevolking permanent van een uitkering moet leven. Niet iedereen heeft de mogelijkheid en capaciteit om een universitair diploma te behalen.

knuppeltje
29-05-16, 08:05
Nou, afhaalpunten zijn voor de distributeur en de internetwinkel nogal gemakkelijk en voordelig, maar wat betreft verkeersoverlast en milieueffecten vermoed ik dat afhaalpunten nog nadeliger zijn. Immers het aantal gereden kilometers met de bestelwagens is waarschijnlijk lager dan het aantal gereden kilometers met privé voertuigen heen en terug het afhaalpunt en de eindbestemmeling. Een bestelwagen die een heleboel klanten bedient tijdens één en dezelfde ronde is volgens mij meer kilometerbesparend dan het heen en weer gerij van particulieren richting afhaalpunt.

Al eens van een fiets gehoord?

mark61
29-05-16, 16:19
Het is een gekte waarin we compleet zijn doorgeslagen. Bang om sommige dingen te reguleren.

Het moet eerst compleet uit de klauwen lopen net als in de financiele sector.

Papa werkt s'nachts en van hem wordt verwacht dat hij overdags de kinderen opvoedt. Mama werkt bij bij de Mac Donalds om een keer op vakantie te kunnen de kids hebben vrij spel.

Er is veel te weinig aandacht voor het welbevinden van werknemers. Het is een ratrace die uit de klauwen gaat lopen.

Nou nou meneer wat een linkse taal :hihi:

Nee je hebt gelijk. Van de VVD moeten werknemers steeds flexibeler worden, maar de maatschappij maar voor zichzelf zorgen, d.w.z. niet alleen ouders voor kinderen, maar diezelfde ouders ook voor hun ouders, want die bejaardenhuizen zijn te duur, die gooien we dicht.

Hoe kan je aan mantelzorg doen als je tegelijkertijd een onderbetaald meukbaantje hebt op een 0-urencontract?

Leg dat es uit?

En de PvdA zit erbij en kijkt ernaar. Ik mag lijen dat ze met 5 zetels terugkomen :hihi: Niet dat ik ooit op ze zou stemmen.

mark61
29-05-16, 16:21
Immers het aantal gereden kilometers met de bestelwagens is waarschijnlijk lager dan het aantal gereden kilometers met privé voertuigen heen en terug het afhaalpunt en de eindbestemmeling. Een bestelwagen die een heleboel klanten bedient tijdens één en dezelfde ronde is volgens mij meer kilometerbesparend dan het heen en weer gerij van particulieren richting afhaalpunt.

Nee. In diverse Nederlandse steden is vastgesteld dat de verkeerscongestie door al die internetbesteldiensten enorm is toegenomen. Ik weet niet hoe het in België zit, maar in NL doen veel mensen hun boodschappen per fiets. Zeker als je het stadscentrum in moet, dat overvol is en waar parkeren duur is.

super ick
29-05-16, 19:32
Nou nou meneer wat een linkse taal :hihi:

Nee je hebt gelijk. Van de VVD moeten werknemers steeds flexibeler worden, maar de maatschappij maar voor zichzelf zorgen, d.w.z. niet alleen ouders voor kinderen, maar diezelfde ouders ook voor hun ouders, want die bejaardenhuizen zijn te duur, die gooien we dicht.

Hoe kan je aan mantelzorg doen als je tegelijkertijd een onderbetaald meukbaantje hebt op een 0-urencontract?

Leg dat es uit?

En de PvdA zit erbij en kijkt ernaar. Ik mag lijen dat ze met 5 zetels terugkomen :hihi: Niet dat ik ooit op ze zou stemmen.

Het heeft niets met flexibiliteit te maken. Ja zo noemen ze het om de boodschap netjes te verpakken.

Ja ik voel me nergens thuis. Op sommige standpunten ben ik behoorlijk links, op andere behoorlijk rechts. Er is voor mij geen partij in Nederland.

Marsipulami
30-05-16, 06:04
Overname PostNL door Bpost gaat niet door

poj

De Standaard

Bpost bevestigt dat het onderhandelingen heeft gevoerd met PostNL met het oog op een mogelijke combinatie van de twee bedrijven. Maar ‘deze onderhandelingen hebben uiteindelijk niet geleid tot een overeenkomst over de voorwaarden van dergelijke transactie.’

Bpost-ceo Koen Van Gerven vindt de mislukking van de fusiedeal met PostNL 'spijtig, maar geen drama'. 'We hebben gisteren en vandaag nog onderhandeld, maar moesten tot het besluit komen dat er geen overeenkomst was over alles. Dan moet je besluiten dat er niets is', legt Van Gerven uit aan Belga. 'Er werd gesproken over een fusieakkoord van 60 pagina's. We zaten te ver uiteen om tot een akkoord te komen.' De CEO wil niet zeggen of de prijs een struikelblok was.

De deal is voor Van Gerven definitief afgesloten. 'Zeg nooit nooit in het leven, maar dit verhaal is alleszins afgesloten', luidt het. Maar Van Gerven blijft op overnamepad. 'Er komen elke dag opportuniteiten op ons bord. Als daar interessante dossiers bij zitten, zullen we die zeker bekijken.'

Bpost wilde alle aandelen van PostNL overnemen in ruil voor cash en bpost-aandelen. Dat zou betekend hebben dat het aandeel van de Belgische staat in het bedrijf onder 50 procent zou zakken. Dat zou geen probleem gevormd hebben, want de regering heeft zoiets onlangs mogelijk gemaakt.

Toekomstgericht

Minister van Post Alexander De Croo (Open Vld) zegt in een eerste reactie dat 'het essentieel is dat Bpost onderzoekt hoe het zijn positie in de nieuwe economie verder kan versterken'. 'Dat is goed voor het bedrijf, de medewerkers en de Belgische economie.'

Volgens De Croo moet 'een performant en sterk postbedrijf als bpost de vrijheid krijgen om te onderzoeken hoe het zich verder kan versterken in een omgeving die razendsnel verandert onder impuls van de digitale revolutie'. Klassieke brieven gaan erop achteruit, terwijl er onder impuls van de e-commerce een sterke stijging is van het pakjesvolume.

'Dat bpost en PostNL de voorbije maanden een mogelijke combinatie van de twee bedrijven onderzochten, betekent dat het management die ambitieuze groei- en diversificatiestrategie ernstig neemt', aldus nog de minister. Hij spoort bpost aan om op dezelfde weg verder te gaan. 'Een toekomstgerichte strategie is meer dan ooit cruciaal om succesvol te zijn en werkgelegenheid te verzekeren.'

Volgens De Croo steunt de regering bpost in het bekijken van de opties om het bedrijf te versterken. Hij voegt daar drie krijtlijnen aan toe: de verworven rechten van werknemers moeten steeds gegarandeerd zijn, het bedrijf moet sterker worden (met onder meer oog voor nieuwe markten en producten van de toekomst), en het bedrijf moet economisch in België verankerd blijven.

Actief in België

De geruchten over een mogelijk samengaan tussen Bpost en PostNL verschenen vrijdag, nadat Le Soir de kat de bel had aangebonden. Volgens de krant zou Bpost van de regering toestemming gekregen hebben om te onderhandelen over een overname van PostNL.

Volgens De Tijd werd er in maart al een eerste bod uitgebracht, maar dat zou van tafel zijn geveegd. Ook een eerste verhoging draaide op niets uit, een derde bod werd nog bestudeerd. Ook dat laatste lijkt nu dus op niets te zijn uitgedraaid.

PostNL is nu al erg actief in ons land, vooral op de zakelijke markt, en niet alleen met de levering van postpakketten maar ook met specifieke transportdiensten voor de farmasector. Particulieren kunnen terecht bij distributiepunten in bijvoorbeeld dagbladwinkels of tankstations. Naar eigen zeggen levert PostNL wekelijks 200.000 pakketten in België, en werken hier zo'n 1.000 mensen bij het bedrijf.

Marsipulami
30-05-16, 07:19
De Croo woedend over mislukte overname PostNL


Vandaag om 08:11 door Pascal Dendooven
. .

Bpost blaast de overname van PostNL af. Vicepremier Alexander De Croo (Open VLD) haalt fors uit naar Jean-Pascal Labille, die vrijdag het nieuws van de overnamegesprekken had bekendgemaakt.

Bpost meldde gister*avond laat dat het de gesprekken met het Nederlandse PostNL stopzet. In het weekend was er nog verder onderhandeld, maar de kloof bleek te diep. Had dit te maken met het lek van Jean-Pascal Labille (PS), die vrijdag had bekendgemaakt dat Bpost aan een overname werkte?

Voor vicepremier Alexander De Croo (Open VLD) was dit zonneklaar. ‘Men heeft wekenlang in alle sereniteit kunnen praten. Na de compleet onbesuisde verklaringen van Labille (PS) was het vertrouwen bij de Nederlanders weg en is men in een kramp geschoten’, zei De Croo gisterenavond. De Croo vond dit een zeer bittere vaststelling. ‘Bpost is een zeer goed presterend bedrijf en mist een belangrijke kans om de activiteiten in eigen land te verankeren’, zei De Croo.

IJdele hoop

Eerder op de dag hadden personen vertrouwd met de gesprekken nog fors uitgehaald naar Labille.‘Dit kan België geld kosten’, heette het toen. Duidelijk is dat het lek van vrijdag druk op de ketel zette. ‘Dit is een complex dossier. Behalve de klassieke stakeholders bij een beursgenoteerd bedrijf, zoals de marktautoriteiten, moet je hier ook de overheid, verschillende politieke partijen en vakbonden meekrijgen. Een lek beschadigt dit proces’, zei een betrokkene toen aan De Standaard, die nog hoop had dat de deal zou kunnen worden gered.

Maar gisteren bleek in de loop van de dag dat dit ijdele hoop was. De governance en de biedprijs zijn in regel de twee heikele punten bij een overname. Bij PostNL was de prijs een delicaat gegeven. Het postbedrijf betaalt geen dividend, heeft een negatief eigen vermogen en torst belangrijke pensioenverplichtingen. Bpost is dan weer het best presterende postbedrijf in Europa. Het management rond Johnny Thijs, waar huidig ceo Koen Van Gerven toen al deel van uit maakte, lukte in die krachttoer.

Ibrah1234
30-05-16, 08:43
De Croo woedend over mislukte overname PostNL


Vandaag om 08:11 door Pascal Dendooven
. .

Bpost blaast de overname van PostNL af. Vicepremier Alexander De Croo (Open VLD) haalt fors uit naar Jean-Pascal Labille, die vrijdag het nieuws van de overnamegesprekken had bekendgemaakt.


Jammer voor John de Mol. Laatstgenoemde bezit sinds 2015 ruim 5% van de aandelen van PostNL en bij een bod van € 5,50 per aandeel had het hem ruim 20 miljoen winst opgeleverd.

knuppeltje
30-05-16, 08:48
Jammer voor John de Mol. Laatstgenoemde bezit sinds 2015 ruim 5% van de aandelen van PostNL en bij een bod van € 5,50 per aandeel had het hem ruim 20 miljoen winst opgeleverd.

Zou op zich al een goede reden zijn om die overname niet door te laten gaan.

Ibrah1234
30-05-16, 09:05
Zou op zich al een goede reden zijn om die overname niet door te laten gaan.

Hoezo? Die man trekt privé ruim 60 miljoen uit zijn portemonnee met het risico alles te verliezen op de beurs. Verliezen mag maar winnen niet?

knuppeltje
30-05-16, 10:15
Hoezo? Die man trekt privé ruim 60 miljoen uit zijn portemonnee met het risico alles te verliezen op de beurs. Verliezen mag maar winnen niet?

Een van de meest perverse prikkels in ons systeem is, dat men ook zomaar heel veel geld kan verdienen zonder dat men daar echt een tegenprestatie voor levert.
Kortom, handel in aandelen, louter om de winst ervan, zouden ze moeten verbieden.

Soldim
30-05-16, 13:09
Kortom, handel in aandelen, louter om de winst ervan, zouden ze moeten verbieden.

Is winst niet de enige reden om in aandelen te handelen?

knuppeltje
30-05-16, 14:09
Is winst niet de enige reden om in aandelen te handelen?

Dat schijn zo te zijn. Winst maken is niet per definitie pervers. Maar bij handel in aandelen, louter om de winst, ligt dat toch anders.
Iedereen die iets produceert, en verkoopt, wil om diverse redenen winst winst maken. Hij maakt en levert daarvoor tastbare producten. Aandelen zijn slechts papieren met daarop een bedrag vermeld. Hetzelfde geldt voor termijnhandel.

Ibrah1234
30-05-16, 14:51
Dat schijn zo te zijn. Winst maken is niet per definitie pervers. Maar bij handel in aandelen, louter om de winst, ligt dat toch anders.
Iedereen die iets produceert, en verkoopt, wil om diverse redenen winst winst maken. Hij maakt en levert daarvoor tastbare producten. Aandelen zijn slechts papieren met daarop een bedrag vermeld. Hetzelfde geldt voor termijnhandel.

Als je bij een bank geld leent moet je rente betalen en als een bedrijf met kapitaalbehoefte een aandelenemisie doet betalen ze daar door de bank genomen divident voor als vergoeding. Of je moet genoegen nemen met een stijging van de boekwaarde van het bedrijf. Lijkt me niet meer dan normaal, toch?

super ick
30-05-16, 15:19
Dat schijn zo te zijn. Winst maken is niet per definitie pervers. Maar bij handel in aandelen, louter om de winst, ligt dat toch anders.
Iedereen die iets produceert, en verkoopt, wil om diverse redenen winst winst maken. Hij maakt en levert daarvoor tastbare producten. Aandelen zijn slechts papieren met daarop een bedrag vermeld. Hetzelfde geldt voor termijnhandel.

Het zou nog enigszins te pruimen zijn die prijzen zouden stroken met de werkelijkheid.

Een bedrijf maakt een winststijging van 25% door. Geen stijging van het aandeel.
Een bedrijf maakt bekend er 500 uit te schoppen en de aandelen gaan omhoog.

Rest nog de bekende bubbels van internetbedrijven.

Marsipulami
30-05-16, 15:29
Het zou nog enigszins te pruimen zijn die prijzen zouden stroken met de werkelijkheid.

Een bedrijf maakt een winststijging van 25% door. Geen stijging van het aandeel.
Een bedrijf maakt bekend er 500 uit te schoppen en de aandelen gaan omhoog.

Rest nog de bekende bubbels van internetbedrijven.

Komt nog bij dat Post.nl volgens de teksten hierboven een negatief eigen vermogen heeft. Dat wil ook wel wat zeggen.

Eric de Blois
30-05-16, 21:11
Een van de meest perverse prikkels in ons systeem is, dat men ook zomaar heel veel geld kan verdienen zonder dat men daar echt een tegenprestatie voor levert.
Kortom, handel in aandelen, louter om de winst ervan, zouden ze moeten verbieden.

Volkomen mee eens.

super ick
31-05-16, 07:03
Komt nog bij dat Post.nl volgens de teksten hierboven een negatief eigen vermogen heeft. Dat wil ook wel wat zeggen.

Groeiverwachting, kostendeling bij overname.

Marsipulami
31-05-16, 07:08
Volkomen mee eens.

Dat is wat kortzichtig. Als je een aandeel koopt met je spaargeld dan help je een (stukje) bedrijf mogelijk maken. Die bedrijven zijn noodzakelijk voor de tewerkstelling van mensen en creëren welvaart en welzijn en ook sociale bescherming voor iedereen. Dus beleggen in aandelen lijkt me ethischer dan geld oppotten op een spaarrekening.

Marsipulami
31-05-16, 07:17
Groeiverwachting, kostendeling bij overname.

Nou een bedrijf met 49000 werknemers zonder eigen vermogen heeft toch wel een hoog zeepbel-gehalte. Eén serieuze staking of tegenslag en de boel spat uit elkaar.

mark61
31-05-16, 17:34
Nou een bedrijf met 49000 werknemers zonder eigen vermogen heeft toch wel een hoog zeepbel-gehalte. Eén serieuze staking of tegenslag en de boel spat uit elkaar.

Vandaar dat bpost het zo graag wou hebben, wou je zeggen.

Een vrolijke monopolist die zich beroemt op 18% winst. Tsja, voor een monopolist is dat nog wat matig.

Marsipulami
01-06-16, 18:47
Vandaar dat bpost het zo graag wou hebben, wou je zeggen.

Een bedrijf met negatief eigen vermogen en heel veel werknemers is een riskante zaak. Een combinatie van Bpost en Post.nl. zou daarom beide bedrijven kunnen versterken. Dit omdat Bpost over een groot eigen vermogen beschikt en Post.nl zich op een groeimarkt bevindt.


Een vrolijke monopolist die zich beroemt op 18% winst. Tsja, voor een monopolist is dat nog wat matig

Als Eurofiel zou je al lang moeten weten dat monopolies binnen de EU al vele jaren niet meer toegelaten zijn. Dat de Belgische staat een meerderheidsaandeel heeft binnen Bpost wil niet zeggen dat Bpost een monopolie heeft, concurrentie tussen postbedrijven zat in België.

Ibrah1234
01-06-16, 22:06
Een bedrijf met negatief eigen vermogen en heel veel werknemers is een riskante zaak. Een combinatie van Bpost en Post.nl. zou daarom beide bedrijven kunnen versterken. Dit omdat Bpost over een groot eigen vermogen beschikt en Post.nl zich op een groeimarkt bevindt.

Heb je de post 'voorzieningen' (600 miljoen) op de balans van PostNL wel gezien? Let eens op de structurele afbouw van langlopende en kortlopende schulden. Die zijn vanaf 2011 bijna gehalveerd.

Mensen verliezen hun vermogen in slechte beleggingen en investeringen doordat ze in de verste verte niet weten waar ze mee bezig zijn.

Marsipulami
01-06-16, 22:27
Heb je de post 'voorzieningen' (600 miljoen) op de balans van PostNL wel gezien? Let eens op de structurele afbouw van langlopende en kortlopende schulden. Die zijn vanaf 2011 bijna gehalveerd.

Mensen verliezen hun vermogen in slechte beleggingen en investeringen doordat ze in de verste verte niet weten waar ze mee bezig zijn.

Ik heb nooit een balans van Post.nl gezien. Maar de post voorzieningen in een boekhouding is een nuttig instrument om de winst naar beneden te halen (en dus minder belastingen te betalen) en de mensen die op dividenden zitten te wachten duidelijk te maken dat er geen geld is voor dividenden.

Maar met de post "voorzieningen" kan je de algemene verhouding tussen eigen vermogen en vreemd vermogen van een bedrijf niet wijzigen.

Ibrah1234
01-06-16, 23:06
Maar met de post "voorzieningen" kan je de algemene verhouding tussen eigen vermogen en vreemd vermogen van een bedrijf niet wijzigen.

Jawel, een voorziening is 'vreemd vermogen' op de balans (passiva). Voor de waardebepaling van een bedrijf (bezittingen - schulden) / (aantal uitstaande aandelen) is de post voorzieningen van belang.

super ick
02-06-16, 07:00
Ik heb nooit een balans van Post.nl gezien.

Dat weerhoud je er kennelijk niet van om er lustig op los te ratelen.

1. Je kunt je winst gebruiken om uit te keren aan de aandeelhouders en je schuld laten staan of op laten lopen.
2. Je kunt je winst ook gebruiken om je schulden in te lossen zoals Ibrah aangeeft. Dat lijkt mij een veel 'gezondere' bestemming dan de eerste optie. Zeker als je investeringen, zoals bij Post.nl op orde zijn.

Magoed het zijn Ollanders dus je bent weer heel kinderachtig bezig.

Ibrah1234
02-06-16, 09:53
Ik heb nooit een balans van Post.nl gezien.

Je zal toch je huiswerk moeten doen om tot een zinnig oordeel te komen.

mark61
02-06-16, 18:19
Ik heb nooit een balans van Post.nl gezien.

Ga je gang: Jaarverslagen: bekijk de online of PDF versie | PostNL (http://www.postnl.nl/over-postnl/beleggers/jaarverslagen/)

De winst was vorig jaar 10% van de omzet. Dat is gierend hoog. Gaat best, denk ik. Vandaar dat bpost die tent wel wilde kopen.

http://fd.nl/ondernemen/1141409/omzet-hoger-voor-postnl

Maja, je bent een gefrusteerde Vlaming of je bent het niet. Mij kan het allemaal niet zo boeien verder.

Marsipulami
02-06-16, 21:52
Dat weerhoud je er kennelijk niet van om er lustig op los te ratelen.

1. Je kunt je winst gebruiken om uit te keren aan de aandeelhouders en je schuld laten staan of op laten lopen.
2. Je kunt je winst ook gebruiken om je schulden in te lossen zoals Ibrah aangeeft. Dat lijkt mij een veel 'gezondere' bestemming dan de eerste optie. Zeker als je investeringen, zoals bij Post.nl op orde zijn.

Magoed het zijn Ollanders dus je bent weer heel kinderachtig bezig.

Als je nu nog uitlegt op welke manier mijn bemerkingen hierboven in strijd zijn met die van jou, dan zijn we er helemaal.

Marsipulami
02-06-16, 22:12
Ga je gang: Jaarverslagen: bekijk de online of PDF versie | PostNL (http://www.postnl.nl/over-postnl/beleggers/jaarverslagen/)

De winst was vorig jaar 10% van de omzet. Dat is gierend hoog. Gaat best, denk ik. Vandaar dat bpost die tent wel wilde kopen.

http://fd.nl/ondernemen/1141409/omzet-hoger-voor-postnl

Maja, je bent een gefrusteerde Vlaming of je bent het niet. Mij kan het allemaal niet zo boeien verder.


Ik zei hoger dat Post.nl een negatief eigen vermogen heeft. Het eigen vermogen is dus wat er overblijft als je de schulden van een bedrijf aftrekt van de bezittingen en liquide middelen van een bedrijf. Dat Post.nl een negatief eigen vermogen heeft (dus meer schulden dan bezittingen) dat is hierboven door niemand weerlegt. Daarnaast zei ik dat Bpost en Post.nl elkaar kunnen versterken, omdat Bpost een positief eigen vermogen heeft en Post.nl bovenop een groeimarkt voor postbedrijven zit.

Ik zie dat hierboven diversen commentaar hebben op de winst van Post.nl. Of je die winst nu opzij zet onder de post voorzieningen, of de winst zal gebruiken om schulden te betalen, of zal gebruiken om uit te keren aan aandeelhouders. Dat verandert de verhouding eigen vermogen / vreemd vermogen niet in een bedrijf. Een balans is een momentopname omtrent de financiële toestand van een bedrijf. En op dit ogenblik heeft Post.nl meer schulden dan bezittingen.

Ibrah1234
03-06-16, 00:23
Ik zei hoger dat Post.nl een negatief eigen vermogen heeft. Het eigen vermogen is dus wat er overblijft als je de schulden van een bedrijf aftrekt van de bezittingen en liquide middelen van een bedrijf. Dat Post.nl een negatief eigen vermogen heeft (dus meer schulden dan bezittingen) dat is hierboven door niemand weerlegt. Daarnaast zei ik dat Bpost en Post.nl elkaar kunnen versterken, omdat Bpost een positief eigen vermogen heeft en Post.nl bovenop een groeimarkt voor postbedrijven zit.

Ik zie dat hierboven diversen commentaar hebben op de winst van Post.nl. Of je die winst nu opzij zet onder de post voorzieningen, of de winst zal gebruiken om schulden te betalen, of zal gebruiken om uit te keren aan aandeelhouders. Dat verandert de verhouding eigen vermogen / vreemd vermogen niet in een bedrijf. Een balans is een momentopname omtrent de financiële toestand van een bedrijf. En op dit ogenblik heeft Post.nl meer schulden dan bezittingen.

Het gaat om de waardering van het bedrijf gerelateerd aan toekomstige verwachtingen en huidige beurskoers Marsipulami. Bpost koopt immers de cashflow.

Als je het mij zou vragen een prijskaartje aan het bedrijf te hangen dan zou ik 600 miljoen aan reserveringen eruit slopen en simpelweg toevoegen aan het EBIT bedrijfsresultaat over 2015. Dat is dan 826 miljoen in totaal (resultaat voor belasting).

Verkoopwaarde geheel bedrijf 3 keer de EBIT, totaal 2,5 miljard. Waarde per aandeel is dan (2,5 miljard) / (400 miljoen uitstaande aandelen) = € 6.25 per aandeel. De huidige koers is € 3,90.

Ik meen dat BPost 5,50 euro per aandeel heeft geboden. Dat is afgewezen.

super ick
03-06-16, 09:02
Als je nu nog uitlegt op welke manier mijn bemerkingen hierboven in strijd zijn met die van jou, dan zijn we er helemaal.

Alles draaid om context.

Marsipulami
03-06-16, 18:28
Het gaat om de waardering van het bedrijf gerelateerd aan toekomstige verwachtingen en huidige beurskoers Marsipulami. Bpost koopt immers de cashflow.

Als je het mij zou vragen een prijskaartje aan het bedrijf te hangen dan zou ik 600 miljoen aan reserveringen eruit slopen en simpelweg toevoegen aan het EBIT bedrijfsresultaat over 2015. Dat is dan 826 miljoen in totaal (resultaat voor belasting).

Verkoopwaarde geheel bedrijf 3 keer de EBIT, totaal 2,5 miljard. Waarde per aandeel is dan (2,5 miljard) / (400 miljoen uitstaande aandelen) = € 6.25 per aandeel. De huidige koers is € 3,90.

Ik meen dat BPost 5,50 euro per aandeel heeft geboden. Dat is afgewezen.

Ik denk dat de grote struikelblok voor een fusie/overname Bpost en Post.nl, niet de prijs van de aandelen is. Wel de arbeidsvoorwaarden voor het personeel dat voor het nieuwe bedrijf zal werken.

De personeelsleden van Bpost zijn quasi vastbenoemde staatsambtenaren (gelet op de voorgeschiedenis van Bpost als 100% overheidsbedrijf) met tal van verworven rechten. Het personeel van Post.nl vaak (schijn-)zelfstandigen zonder eigen personeel. Daar gaapt een enorme kloof inzake sociale rechten.

Het Bpost personeel zal nooit de arbeidsvoorwaarden aanvaarden die thans gelden voor het personeel van Post.nl. Een overname van Post.nl zou een heel goede zaak zijn voor het personeel van Post.nl. wat sociale rechten betreft.

Dat het personeel van Bpost vreest dat er geknabbeld zal worden aan hun sociale rechten bewijst de stakingsaanzegging door de vakbonden van Bpost na het nieuws van de mislukte overname en ondanks het nieuws dat de overname niet door zal gaan.

Anderzijds blijft Post.nl erg aantrekkelijk voor Bpost omdat Post.nl marktleider is wat betreft de pakkettenpost in de Benelux. Daar heeft Bpost de afgelopen jaren de boot volkomen gemist (mede door het verbod op nacht- en weekendwerk in die sector en door een gebrek aan interesse door het management van Bpost, evt gebrekkig inzicht in toekomstige evoluties).

Het gevolg is dat Belgische particulieren hun doos waspoeder om 11.00 u. 's avonds bestellen via de website van bol.com en dat die doos de volgende ochtend door Post.nl -zonder verzendingskosten- geleverd wordt aan de deur. Ondertussen gaat de traditionele kleinhandel in België failliet.

mark61
03-06-16, 18:50
Ik zei

Bla. Wat is daar nou allemaal boeiend aan?

Niks.

Interessanter is waarom postnl de Nederlandse wet mag overtreden en werknemers voor de fiscus mag voorstellen als zelfstandigen.

Corruptie op zijn Nederlands. Koopmansgeest, VOC-mentaliteit, heet dat geloof ik.

Bpost is dan weer het andere uiterste: vrolijk monopolistisch staatsbedrijf.

De combinatie van de twee was explosief geweest.

Marsipulami
01-11-16, 16:58
"Bpost bereidt nieuw bod voor op PostNL"

VRT - di 01/11/2016 - 17:27 Gianni Paelinck

Bpost zou een nieuw overnamebod voorbereiden op PostNL. Dat meldt het Financieele Dagblad (FD). De Nederlandse zakenkrant zegt een document in handen te hebben waarin het Belgische postbedrijf het bod zou verhogen op zijn Nederlandse tegenhanger. Door de fusie zou het vierde postbedrijf van Europa ontstaan.

In mei van dit jaar sprong een deal tussen Bpost en de Nederlandse tegenhanger PostNL nog af. Maar nu zou de Belgische post een hoger bod hebben gedaan. Het vorige bod zou tussen de vijf en zes euro hebben gelegen.

Post NL

Volgens FD heeft Bpost zijn bod ook op "zes cruciale punten" verbeterd. Zo zou Bpost de pensioenen bij PostNL garanderen en lijken de Belgen ook toezeggingen te doen dat de Nederlandse post zijn Nederlandse karakter deels zal kunnen behouden door bijvoorbeeld PostNL de voorzitter van de raad van commissarissen te laten benoemen.

Er zouden ook garanties zijn voor de werkgelegenheid. Omvangrijke ontslagen zullen volgens de bedrijven uitblijven, schrijft het FD.

Belang van Belgische staat zakt onder de 50 procent

Traditionele postbedrijven krijgen steeds meer concurrentie van het internet. Fusies vallen dus ook niet als een verrassing uit de lucht. In elk geval zou de overname van PostNL een grote hap zijn voor Bpost. Het Belgische bedrijf telt 27.000 werknemers tegenover 49.000 voor PostNL, maar de beurswaarde van Bpost bedraagt 4,8 miljard euro tegenover 1,7 miljard euro voor PostNL. Dat komt omdat de financiële resultaten van Bpost de voorbije jaren veel beter zijn dan die van PostNL. Als de fusie nu wel doorgaat, zou het vierde postbedrijf van Europa ontstaan.

Door een overname zal het belang van de Belgische staat in Bpost wel hoe dan ook kleiner worden. Nu heeft onze overheid nog 51,04 procent van de aandelen in handen. Door een fusie zal dat onder de 50 procent zakken, al zou de Belgische overheid met voorsprong de grootste aandeelhouder met controlebelang in Bpost blijven.

Vakbonden: "Kwestie van eten of opgegeten worden"

Het nieuwe document van Bpost zou door een vergissing van een PR-bureau in handen zijn gekomen van het Financieele Dagblad.

Een woordvoerder van PostNL zegt intussen dat het bedrijf zich "niet herkent" in het bericht van het FD. Bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck zegt dan weer dat "Bpost op geen enkel gerucht op de markt reageert".

De vakbonden bij Bpost reageren alvast niet verbaasd. "Het was van begin af aan duidelijk dat dit dossier nog wel eens op tafel zou komen. Het is in deze markt een kwestie van eten of opgegeten worden", aldus ACOD-Post.

Onmiddellijk na het bekend worden van het nieuws schoot het aandeel van PostNL de hoogte in, Bpost staat dan weer lichtjes in het rood.

Marsipulami
07-11-16, 05:21
Bpost doet bod op PostNL

Gisteren om 22:01 door say | Bron: BELGA

Het Belgische postbedrijf bpost is bereid om 2,5 miljard euro op tafel te leggen voor zijn Nederlandse sectorgenoot PostNL. Dat staat in een 'verbeterd en vriendelijk voorstel' dat werd overgemaakt aan PostNL, zo meldt bpost zondagavond.

Concreet wil bpost 5,65 euro (in cash en aandelen) op tafel leggen per aandeel PostNL. Het benadrukt dat er alleen een concreet bod zal volgen als de raad van bestuur en de raad van commissarissen van PostNL akkoord gaan met het voorstel.

'Bpost is volledig overtuigd van de strategische meerwaarde van het samengaan van PostNL en bpost", zo staat in een persbericht. Samen zouden beide bedrijven "een van de leidende spelers worden in Europa, met meer dan 28 miljoen potentiële klanten in Nederland en België'.

Het Belgische bedrijf spreekt van mogelijk 3.200 extra voltijdse banen op middellange termijn, 'grosso modo gelijk verdeeld tussen Nederland en België'. Bpost engageert zich ook om bij de noorderburen een innovatiecentrum op te richten en om het merk PostNL en het Nederlandse hoofdkantoor in Den Haag te behouden. Het hoofdkantoor van de fusiegroep zou in Brussel staan.

De aandeelhouders van PostNL zouden in het fusiebedrijf een belang hebben van 21 procent. Het belang van de Belgische staat zou verwateren van de huidige 51 naar 40 procent.

PostNL reageert

PostNL heeft zondagavond laten weten kennis te hebben genomen van het voorstel van zijn Belgische sectorgenoot bpost, dat bereid is om 2,5 miljard euro op tafel te leggen voor het Nederlandse postbedrijf.

PostNL zei een reactie voor te bereiden en maandag met een tussentijds handelsbericht over het derde kwartaal naar buiten te komen.

Enkele dagen terug, toen mogelijke hernieuwde interesse van Bpost in PostNL uitlekte, gaf PostNL aan 'onaangenaam verrast' te zijn en te vertrouwen in de eigen zelfstandige strategie. In mei liep een poging van Bpost om PostNL over te nemen op niets uit. Het Belgische bedrijf zou toen tussen 5 en 6 euro per aandeel hebben geboden voor PostNL.

super ick
07-11-16, 08:15
Bpost doet bod op PostNL

Gisteren om 22:01 door say | Bron: BELGA

Het Belgische postbedrijf bpost is bereid om 2,5 miljard euro op tafel te leggen voor zijn Nederlandse sectorgenoot PostNL. .

Goed gedaan Ibrah. Precies het bedrag waar jij ook op kwam.

Marsipulami
07-11-16, 09:58
"Overname door bpost zou een stap terug zijn"

07-11-16, 08.27u - Bewerkt door: Redactie - Bron: Belga

De overname van het Nederlandse PostNL door bpost zou "een stap terug zijn" voor het bedrijf. Dat heeft de Nederlandse minister van Economie Henk Kamp gezegd in een reactie op de Belgische overnameplannen, zo meldt Het Financieele Dagblad.

Volgens de Nederlandse minister doet PostNL het zelfstandig goed. Kamp wees erop dat PostNL net als bpost een staatsbedrijf was, maar dat bewust besloten is om het bedrijf terug naar de markt te brengen.

Bpost is nog voor 51 procent in handen van de Belgische overheid. Gisteravond maakte het postbedrijf bekend dat het 2,5 miljard euro op tafel wil leggen voor de Nederlandse concurrent.

"3.000 extra jobs"

Analisten zijn kritisch over de voordelen van een samengaan, zo schrijft Het Financieele Dagblad nog. Er is weinig overlap tussen de netwerken van beide bedrijven, waardoor er weinig kostenvoordelen te behalen zijn, argumenteren ze. Bpost voorspelt meer dan 3.000 extra banen als gevolg van een versnelling van de groei in pakketbezorging. "Dit zou de eerste fusie zijn waar extra banen bij komen", stelt Andre Mulder van Kepler Cheuvreux.

Privatisering

De socialistische vakbond ACOD Post toont zich intussen bezorgd over de plannen. Algemeen secretaris Jean-Pierre Nyns spreekt van een "molensteen rond de nek van het bpost-personeel".

Vooral het feit dat bpost bij een succesvol overnamebod zou privatiseren, zit de vakbond hoog. Nu heeft de Belgische staat nog 51 procent van de aandelen in handen, bij een overname verwatert dat tot 40 procent. "Dat is een privatisering en daar zijn wij absoluut geen voorstander van", zegt Nyns. "Bpost is op zijn huidige positie geraakt als staatsbedrijf. Ik vraag mij af of dit met een ander bestuur ook zou lukken", klinkt het.

Ook de plannen van bpost om de pensioenverplichtingen van PostNL na te komen, waardoor de Belgische overheid de pensioenen garandeert van de huidige en toekomstige gepensioneerden van PostNL, zijn een doorn in het oog.

Bpost stelde in zijn persmededeling gisteren dat "de nieuwe combinatie een aantrekkelijke en sociaal verantwoordelijke werkgever zal blijven", maar volgens de vakbond zijn daarvoor nog geen garanties gegeven. "Wij vragen ons af wat de consequenties zijn van een bod van deze omvang en weten niet of het personeel zal moeten inboeten om dit te kunnen betalen", besluit Nyns.

Marsipulami
11-11-16, 07:19
PostNL wijst overnamebod Bpost af

11-11-16, 07.52u - Bron: ANP

PostNL heeft het "ongevraagde en voorwaardelijke'' overnamevoorstel van Bpost afgewezen. Dat maakte het postbedrijf vanochtend bekend.

Bpost liet onlangs weten bereid te zijn een bod uit te brengen van 2,825 euro in cash en 0,1202 aandelen per aandeel PostNL. Dat voorstel waardeerde PostNL op dat moment op 2,5 miljard. De Belgen benadrukten dat er alleen een concreet bod zou volgen indien PostNL met het voorstel zou instemmen.

Het voorstel kon het Nederlandse postbedrijf echter niet bekoren. PostNL heeft vertrouwen in de toekomst als zelfstandig bedrijf. Bovendien is het bod te laag en te riskant voor de aandeelhouders van PostNL en zijn de niet financiële voorwaarden te vrijblijvend.

Daarnaast zet PostNL zijn vraagtekens bij een krachtenbundeling die zou betekenen dat de Belgische overheid een te grote vinger in de pap krijgt. België is nu voor 51 procent eigenaar van Bpost. Dat zou na overname van PostNL afnemen naar 40 procent, maar dat neemt volgens PostNL niet weg dat de overheid de-facto nog steeds controle zou uit kunnen oefenen.

Marsipulami
30-11-16, 20:54
"Bpost plant nieuw én verbeterd bod op PostNL"

Belga - wo 30/11/2016 - 20:17 Zico Saerens

Bpost is van plan om een verbeterd bod te lanceren op zijn Nederlandse sectorgenoot PostNL. Dat meldt persbureau Bloomberg op gezag van ingewijden. Geen van beide partijen wil voorlopig reageren.

Het gaat al om het derde bod dat Bpost zal uitbrengen op PostNL, maar die werden telkens afgewezen. Volgens de Nederlanders was de prijs te laag en bovendien maakten ze zich zorgen over de inmenging van de Belgische overheid in het gefuseerde bedrijf. Aan die twee zaken zou Bpost hebben gewerkt in zijn nieuwe tekst.

Het bod zou in het nieuwe voorstel dan meer zijn dan 5,56 euro per aandeel, wat het vorige bod was van Bpost. PostNL werd daarmee gewaardeerd op 2,5 miljard euro.

Bpost geeft voorlopig geen commentaar bij het bericht. Het bedrijf moet volgens de Nederlandse wet ten laatste volgende maandag meedelen of het nog geïnteresseerd is in PostNL. Volgens Bloomberg zou het bod er vandaag nog kunnen komen.

Marsipulami
05-12-16, 21:49
‘Overname PostNL door Bpost niet logisch’

Vandaag om 15:33 door jvt | Bron: BELGA


De Nederlandse regering ziet een ‘goede toekomst voor een zelfstandig PostNL’. Dat heeft de Nederlandse minister van Economie Henk Kamp herhaald in een debat in de Tweede Kamer.

Kamp herhaalde dat hij een overname van PostNL door Bpost niet logisch vindt, maar het kabinet gaat volgens hem geen aandelen nemen in het Nederlandse bedrijf om zo invloed te hebben op de overname.

‘Het kopen van aandelen zoals de PvdA voorstelt, is geen wenselijke optie’, klonk het. De regeringspartij wil bekijken of de overheid 10 procent van de aandelen kan kopen. Dat zou volgens haar zo’n 250 miljoen euro kosten.

De meerderheid in de Nederlandse Kamer voelt niets voor een overname en wilde weten wat de minister concreet kan doen om het te stoppen. Kamp gaat onder meer kijken naar de voorwaarden voor de postbezorging in Nederland. Hij gaat onderzoeken of de bescherming van deze dienst wel goed geregeld is als de bezorger in buitenlandse handen komt. Hij maakte verder duidelijk dat het kabinet elk moment deze gegunde taak tot postbezorging van PostNL kan afnemen. Ook kan er nog gekeken worden naar de winstmarge op de postbezorging. Nu is die maximaal 10 procent.

Nieuw bod

Het bestuur van PostNL en de aandeelhouders moeten reageren op het bod van de Belgen, zei Kamp. ‘Daarbij moet het primaat van het bedrijf en de aandeelhouders worden gerespecteerd’.

Binnen enkele dagen komt er volgens hem een reactie van PostNL op het nieuwe voorstel Bpost.

Kamp noemde het opmerkelijk dat de Belgen in de afgelopen maanden geen enkele keer met hem contact hebben gezocht. Pas zondag kreeg hij een e-mail van de baas van Bpost. Ook vanuit de Belgische overheid gebeurde dat niet. Op verzoek van Kamp was er wel drie keer een gesprek met zijn Belgische collega over deze zaak.

De aandeelhouders van PostNL zijn al lang vragende partij voor het aangaan van de fusiegesprekken. De meesten van hen zijn Angelsaksische aandeelhouders, waaronder heel wat hefboomfondsen.

Marsipulami
05-12-16, 21:54
Haha, nogal bizar. Grootste bezwaar in Nederland is dat men niet wil dat Post.nl. een semi-overheidsbedrijf wordt zoals Bpost. Ondertussen is echter de bemoeienis van de Nederlandse overheid met het doen en laten van Post.nl een pak groter dan de invloed die de Belgische overheid ooit heeft gehad op Bpost.

super ick
08-12-16, 08:58
Post.nl heeft de laatste 15 jaar een ingrijpende, noodzakelijke maar moeizame make-over ondergaan.

Nu staat er een vitaal bedrijf dat aangepast is aan de tijd. Waarom zou je dan fuseren met een bedrijf dat die hele weg nog te gaan heeft? Plus dat dergelijke omvormingen in Belgie nog eens moeizamer gaan?

Daarnaast is er volgens deskundigen weinig te halen uit synergie.

Kortom het is alleen gunstig voor de aandeelhouders maar Post.nl schiet er niets mee op. Wat dat betreft is KLM/Air France een goede leerschool geweest.

Het is niet voor niets dat de liefde maar van 1 kant komt.