PDA

Bekijk Volledige Versie : Bokslegende Muhammad Ali (74) overleden



Marsipulami
04-06-16, 07:00
Bokslegende Muhammad Ali (74) overleden

- LDL - De Morgen

20264


Bokslegende Muhammad Ali is overleden in een ziekenhuis in de Amerikaanse stad Phoenix. Dat meldt de Amerikaanse nieuwszender NBC en is ook door een woordvoerder van de familie bevestigd.


Ali werd donderdag opgenomen in een ziekenhuis in zijn woonplaats Phoenix met ademhalingsproblemen. Een woordvoerder van de familie meldde toen nog dat de 74-jarige Amerikaan niet lang in het ziekenhuis zou hoeven blijven.

Afgelopen nacht kwam dan de mededeling dat Ali kunstmatig in leven werd gehouden en de ochtend allicht niet zou halen. Enkele uren later kwam het bericht van zijn overlijden.

Ali leed al meer dan dertig jaar aan de ziekte van Parkinson, maar dat belette hem niet om in 1996 in Atlanta de olympische vlam aan te steken.

The Greatest

Ali, ook wel 'The Greatest' genoemd werd legendarisch door onder meer zijn imposante techniek, zijn trefzekere stoten en zijn gevoel voor show en entertainment binnen en buiten de ring.

Ali werd geboren in 1942 geboren als Cassius Clay. Op achttienjarige leeftijd werd hij Olympisch kampioen in Rome. Het was ook in 1960 dat hij aan zijn professionele bokscarričre begon.

In 1964 versloeg hij Sonny Liston in de zevende ronde met een knock-out en werd hij WBA-kampioen. In 1967 veroorzaakte hij een schokgolf in de Verenigde Staten omdat hij omwille van zijn religieuze overtuiging militaire dienst in Vietnam weigerde. Hij werd gearresteerd, moest zijn titel afstaan en mocht 3,5 jaar niet boksen.

Bij zijn comeback in 1970 werd hij tijdens de beruchte 'Rumble in the Jungle' wereldkampioen. Het was George Foreman die toen in de achtste ronde het onderspit moest delven.

Onze landgenoot Jean-Pierre Coopman had in 1976 de eer om tegen The Greatest of All Time te vechten en hield het tot de vijfde ronde vol. Toen maakte Ali met een genadeloze KO een einde aan de wedstrijd.

Einde carričre

In 1978 moest hij zijn titel afstaan aan Leon Spinks. Dat gevecht verloor hij op punten. Hij nam echter weerwraak door nog datzelfde jaar te winnen tegen Spinks.

Met een nederlaag op punten tegen Trevor Berbick, op 11 december 1981, kwam er een einde aan de bokscarričre van Ali.

Eric de Blois
04-06-16, 09:01
Een man die beroemd geworden is door anderen op hun smoel te stompen. Is dat een verdienste?

Al Sawt
04-06-16, 12:55
Een man die beroemd geworden is door anderen op hun smoel te stompen. Is dat een verdienste?
Hij is een sportman en heeft iets neergezet. Daarnaast heeft hij voor miljoenen Amerikanen iets betekend. Namelijk zijn participatie in civil right beweging. Dat maakt hem al een groot persoonlijkheid. Aangezien hij alles ervoor had opgeofferd.

Eric de Blois
04-06-16, 13:33
Hij is een sportman en heeft iets neergezet. Daarnaast heeft hij voor miljoenen Amerikanen iets betekend. Namelijk zijn participatie in civil right beweging. Dat maakt hem al een groot persoonlijkheid. Aangezien hij alles ervoor had opgeofferd.

Wat een overdrijving. Cassias Clay had beperkte vaardigheden op het gebied van lezen en schrijven, had een IQ van 78. Het was een monster. Al die jongens die een carriere beginnen als bokser hebben een geweldadig verleden op straat anders begin je niet aan zoiets. Iemand die aan vechtsport doet kan gewoon niet iets betekenen voor de mensenrechten. Immers geweld en mensenrechten gaan niet samen. Hij heeft veel gepresteerd op het het terrein van geweld. Maar dat is niet iets wat als een bijdrage kan worden gezien.

Al Sawt
04-06-16, 17:10
Wat een overdrijving. Cassias Clay had beperkte vaardigheden op het gebied van lezen en schrijven, had een IQ van 78. Het was een monster. Al die jongens die een carriere beginnen als bokser hebben een geweldadig verleden op straat anders begin je niet aan zoiets. Iemand die aan vechtsport doet kan gewoon niet iets betekenen voor de mensenrechten. Immers geweld en mensenrechten gaan niet samen. Hij heeft veel gepresteerd op het het terrein van geweld. Maar dat is niet iets wat als een bijdrage kan worden gezien.

Empathie is bij sommige debielen ver te zoeken. Ze kijken naar hun eigen leven en denken dat iedereen een zorgzaam en veilige bestaan hadden gehad. Puur omdat hun wieg in een zorgstaat stond.

Nee. Zo simpel is het niet. Als Afro-Amerikaan werd je in de jaren 60 slachtoffer van racisme. Brandstichting, openbare lynchpartijen en moorden. Probeer dan vanuit dergelijke situatie op te boksen en vervolgens te verhuizen naar een bergtop in de Chileense Andesgebergte.

Marsipulami
04-06-16, 19:07
Een man die beroemd geworden is door anderen op hun smoel te stompen. Is dat een verdienste?

Het stompen op een smoel kan zeker een verdienste zijn. Tenminste als er op de juiste smoel gestompt wordt.

Marsipulami
04-06-16, 19:31
Daarnaast heeft hij voor miljoenen Amerikanen iets betekend. Namelijk zijn participatie in civil right beweging. Dat maakt hem al een groot persoonlijkheid. Aangezien hij alles ervoor had opgeofferd.

Hij was, is en blijft de allergrootste en een rolmodel voor de moslims en zwarten in de VS en elders, alsook voor de niet-moslims en de blanken op de wereld.

deredactie.be video: Het journaal 7 - 04/06/16 (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.44584?video=1.2673656)

Eric de Blois
04-06-16, 20:09
Hij was, is en blijft de allergrootste en een rolmodel voor de moslims en zwarten in de VS en elders, alsook voor de niet-moslims en de blanken op de wereld.

Een rolmodel voor iedereen? Wat voor voorbeeld heeft hij nu gegeven? Geld verdienen met geweld. Daar kan ik geen bewondering voor opbrengen. Boxen is in mijn beleving geen sport.

Rolmodel voor zwarten? Als het over zwarten moet gaan hier, neem ik liever een voorbeeld aan Martin Luther King en Nelson Mandela, die hadden een boodschap. Dat waren beschaafde ontwikkelde mensen, Cassius Clay niet.

Over geweld:

http://www.notable-quotes.com/k/martin_luther_king_jr_quote.jpg

Bovenstaande quote was niet in de stijl van Cassius Clay. Die zocht de geweldadige confrontatie op als Malcolm X.

https://deckshuffle.files.wordpress.com/2013/07/nelson-mandela-education-quote.png

Wizdom
04-06-16, 20:44
We proberen in Nederland de mensen te overtuigen dat de Zwarte Piet traditie sommige medelanders in hun waardigheid krenkt vanwege de boodschap die impliciet wordt uitgezonden... Ik realiseerde het me eerder niet maar mensen met een donkere huidkleur zien zwarte piet als een denigrerende toneelstuk die jaarlijks wordt opgevoerd...

Eric de Blois
04-06-16, 20:51
Martin Luther king:

http://addicted2success.com/wp-content/uploads/2016/01/Martin-Luther-King-Jr1.jpg

Marsipulami
06-06-16, 14:14
Martin Luther king:

http://addicted2success.com/wp-content/uploads/2016/01/Martin-Luther-King-Jr1.jpg

ML King keert zich om in zijn graf als hij zou weten wie allemaal tegenwoordig zijn nagedachtenis wil recupereren.

Ibrah1234
06-06-16, 14:53
Hij heeft de basis gelegd voor de rap (rhyme and poetry). Spitting on the mic kon hij als geen ander. :blij:

Eric de Blois
06-06-16, 15:01
ML King keert zich om in zijn graf als hij zou weten wie allemaal tegenwoordig zijn nagedachtenis wil recupereren.

Wie denk je wel dat je bent mij te moeten zeggen dat ik Martin Luther King niet zou moeten quoten.

super ick
06-06-16, 15:04
Echt de allergrootste.

Alleen dat vernederen, dat hoefde er voor mij niet bij.

RIP, Ali.

SportFreak
06-06-16, 15:32
Allah Iera7mou

zelfs blanken huilen om zijn dood dat betekent dat hij een goede mens was

Eric de Blois
06-06-16, 15:36
Allah Iera7mou

zelfs blanken huilen om zijn dood dat betekent dat hij een goede mens was

Ja, alleen als Ali toevallig in plaats van boksende moslim, een atheďstische homo zou zijn geweest dan had jij hem een smerige hond genoemd.

super ick
07-06-16, 07:10
zelfs blanken huilen om zijn dood

Nu nooit meer ergens beweren dat geen racist bent. Eng kereltje.

Al Sawt
10-06-16, 18:07
Een rolmodel voor iedereen? Wat voor voorbeeld heeft hij nu gegeven? Geld verdienen met geweld. Daar kan ik geen bewondering voor opbrengen. Boxen is in mijn beleving geen sport.

Rolmodel voor zwarten? Als het over zwarten moet gaan hier, neem ik liever een voorbeeld aan Martin Luther King en Nelson Mandela, die hadden een boodschap. Dat waren beschaafde ontwikkelde mensen, Cassius Clay niet.

Over geweld:

http://www.notable-quotes.com/k/martin_luther_king_jr_quote.jpg

Bovenstaande quote was niet in de stijl van Cassius Clay. Die zocht de geweldadige confrontatie op als Malcolm X.

https://deckshuffle.files.wordpress.com/2013/07/nelson-mandela-education-quote.png

Reactie van een onwetende. Mandela heeft meer geweld gebruikt dan Mohammed Ali. Voorts is het onmogelijk om beide heren te vergelijken. Ze zijn beide grootst, maar verschillen daarin.

Marsipulami
10-06-16, 18:31
Boze Erdogan verlaat begrafenis Muhammad Ali vroegtijdig

De Standaard

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft de tweedaagse rouwplechtigheid ter ere van bokslegende Muhammad Ali, donderdag en vrijdag in het Amerikaanse Louisville, vroegtijdig verlaten. Dat meldt persagentschap Dogan. Een officiële reden gaf de Turkse delegatie niet, maar de president zou beledigd zijn geweest omdat hij geen stuk stof van de Kaaba uit Mekka op de kist van Ali mocht leggen en omdat de voorzitter van het Turkse presidium van Religieuze Zaken niet uit de Koran mocht voorlezen tijdens de begrafenis vrijdag.


Ook de bodyguards van het Turkse staatshoofd zorgden voor ophef in Louisville: er zou een gewelddadige cofrontatie zijn geweest met de lokale veiligheidsdiensten.

Erdogan sprak zich in een artikel in Bloomberg eerder vol lof uit over Muhammad Ali. ‘De juiste manier om de kampioen te eren, is door zijn visie op vrijheid, gelijkheid en solidariteit in de praktijk te brengen’, klonk het. Hij benadrukte daarbij de boodschap van Ali - die zich tot de islam bekeerde - dat de islam een vredevolle religie is en stelde ook discriminatie van moslims aan de kaak.

De rouwplechtigheden voor Muhammad Ali vonden donderdag en vrijdag plaats in Louisville, in de Amerikaanse staat Kentucky. Donderdag was er een traditionele islamitische rouwdienst, de uiteindelijke begrafenis volgde vrijdagnamiddag.

Afgelopen vrijdag overleed Ali in een ziekenhuis in Phoenix (Arizona). ‘The Greatest’ sukkelde al ruim dertig jaar met de ziekte van Parkinson. Hij werd 74 jaar.

Eric de Blois
10-06-16, 19:43
Wat een schaamteloze verering van een mens die niet veel betekent heeft voor de wereld. Hij werd alleen moslim omdat de blanken christelijk waren.

super ick
11-06-16, 08:32
Wat een schaamteloze verering van een mens die niet veel betekent heeft voor de wereld. Hij werd alleen moslim omdat de blanken christelijk waren.

Spiritueel kan ik het niet inschatten. Ik weet niet hoe belangrijk hij is geweest als een soort rolmodel. Realistisch gezien heeft hij in mijn ogen niets anders gedaan dan boksen. Ik heb hem geen vlammende toespraken zien houden, politieke invloed zien uitoefenen. Wellicht hebben zijn keuzes een signaal afgegeven waardoor een gemeenschap zich gestrekt heeft gevoeld.
Ik ben met je eens dat MLK en Mandela van een ander kaliber waren.

Toch heeft hij wel de hele wereld bezig gehouden.
S'nachts om half vier het bed uit. Voor de buis om de bokswedstrijd te zien. Over de hele wereld hebben mensen gekeken en genoten. Zoals Clay was er maar 1.

Treurig om nu te moeten lezen dat zijn nabestaanden kibbelen over de manier waarop er afscheid genomen moet worden van hem.
Er mogen geen vrouwen bij,
Hij had al begraven moeten zijn.
Stelletje drammers.

nacht
11-06-16, 18:56
Het stompen op een smoel kan zeker een verdienste zijn. Tenminste als er op de juiste smoel gestompt wordt.


er is vooral op zyn smoel gestompt met verwoestende gevolgen. hy heeft zichzelf total loss laten beuken. willens en wetens heeft ie zn toekomst kapot gemaakt om mensen te vermaken met geweldadig spektakel. het is tragisch.

super ick
12-06-16, 16:22
er is vooral op zyn smoel gestompt met verwoestende gevolgen. hy heeft zichzelf total loss laten beuken. willens en wetens heeft ie zn toekomst kapot gemaakt om mensen te vermaken met geweldadig spektakel. het is tragisch.

In feite is dat bij iedere bokser het geval. Tegenwoordig grijpt een scheidsrechter sneller in.

Behalve bij dat gruwelijke MMA maar dat heeft niets met sport te maken. Dat past beter in de Romeinse tijd in het Colosseum.