PDA

Bekijk Volledige Versie : Commotie over 'moslimazwempartij'



Marsipulami
07-06-16, 09:54
Mannelijke redders niet welkom op moslima-zwempartij

cka - De Standaard


Plopsa ging in op het verzoek van de Brusselse vzw Marhaban en kreeg daardoor behoorlijk wat kritiek op de sociale media. Het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen denkt dat het park bovendien de wet heeft overtreden. ‘Je mag absoluut geen personeel selecteren op basis van geslacht.’

350 vrouwen en hun kinderen kwamen zaterdag in Plopsaqua zwemmen. ‘Vanuit onze religie mogen we ons niet ontkleden met mannen erbij’, zegt voorzitster Salima Sofiane. ‘Dat is een vorm van zedigheid waaraan we ons graag willen houden. Plopsaqua is vriendelijk ingegaan op ons verzoek. We hebben er een fantastische tijd gehad.’

Ook Plopsaqua is tevreden. ‘De mannelijke redders deden de vroege shift, de vrouwen de late’, zegt algemeen directeur Steve Van den Kerkhof. ‘Ik zie niet in waarom we voor een privéfeestje niet mogen ingaan op de vraag van een klant. Dat doen we ook als er voor een trouwfeest bijvoorbeeld extra veel prinsessen worden gevraagd om op te dienen.’

Toch vindt Liesbet Stevens van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen dat het evenement ingaat tegen de wet. ‘Je mag personeel niet aanwerven of inzetten op basis van geslacht. Op enkele uitzonderingen na, zoals wanneer je een mannequin zoekt voor vrouwenkleren. Daar stopt het.’

Ook het kabinet van staatssecretaris voor Gelijke Kansen Elke Sleurs (N-VA) zegt dat niemand gebaat is bij een gesegregeerde samenleving waarin we ervan uitgaan dat mannen vrouwen alleen maar zien als lustobject. Woordvoerder Jeroen Lemaitre: ‘Religie mag nooit boven de wet staan of boven de antidiscriminatiewetgeving.’

De moslimavereniging trekt zich de commotie alvast niet aan. ‘We hebben al geboekt voor volgend jaar.’

super ick
07-06-16, 12:42
Haha, ik lees: ‘Religie mag nooit boven de wet staan of boven de antidiscriminatiewetgeving’.

Ik heb nieuws voor Jeroen Lamaitre: Woestijnreligie is discriminerend. Dat mag/moet van God/Allah.