PDA

Bekijk Volledige Versie : Streng religieuze moslimkinderen weigeren muziekles



Marsipulami
10-06-16, 11:43
Streng religieuze moslimkinderen weigeren muziekles


Vandaag om 07:30 door Tom Ysebaert
. .

Het GO! in Brussel maakt zich zorgen over moslimkinderen die op steeds jongere leeftijd streng religieus zijn.

De Brusselse scholen van het GO!, het onderwijs van de Vlaamse gemeenschap, krijgen de jongste tijd opvallend vaak te maken met islamitische kinderen die zich streng religieus opstellen.

Jacky Goris, algemeen directeur van de scholengroep Brussel van het GO!, luidt de alarmbel. ‘De jongste dagen vangen we veel zorgwekkende signalen op uit onze scholen. Dat heeft wellicht met de ramadan te maken.’

Leerlingen uit de eerste jaren van het secundair weigeren deel te nemen aan de muziekles omdat ze muziek en zingen als haram (verboden, zeg maar zonde) beschouwen. ‘Als de school hen zegt dat ze moeten meedoen omdat het op punten staat en in de eindtermen zit, dan huilen ze. Zij zijn bang dat de duivel in de klas verschijnt, wat nergens geschreven staat.’

Het gaat niet om balorige pubers maar om jonge kinderen. In de lagere school weigeren ze mee te gaan naar de zwemles. Want het is vastentijd en dan mogen ze geen slok water binnenkrijgen.

‘Vroegere deden kinderen van elf, twaalf jaar niet mee aan de ramadan, nu wel’, vertelt Goris. ‘Terwijl dat helemaal niet hoeft volgens de officiële islamvoorschriften, zo verzekeren kenners ons.’

'Schimmige koranschooltjes'

Het fenomeen doet zich voor in scholen in Schaarbeek, Sint-Jans-Molenbeek en Anderlecht. ‘De argumenten die ze hanteren en de bewoordingen klinken in alle drie merkwaardig gelijkluidend’, aldus Goris. Dat doet hem vermoeden dat hun houding op dezelfde bron terug te brengen is. ‘Die kinderen horen van alles in schimmige koranschooltjes, vzw’s waarvan niemand weet wat er gepredikt wordt. Ze worden er blijkbaar geïndoctrineerd.’

Als de schooldirecties de ouders erop aanspreken blijken die er soms helemaal niet achter te staan en ook niet te weten waar hun kinderen die opvattingen vandaan halen.

CSC32
10-06-16, 12:19
Als ik ergens een hekel aan had waren het die homo's die muziekles gaven. Het Avé María e Basta. Oprotten met die pop rotzooi, queen en andere faggotshit komt er voorby in dat muziekonderwijs.

Eke
10-06-16, 15:40
Tja, zoals de oudjes (niet) zingen, piepen de jongen. Ben niet verbaasd.

Laat de kinderen kennismaken met trommelinstrumenten. Die werden gebruikt als achtergrondmuziek in een verhaal over Aisha. Ik meen me te herinneren dat ze toen niet lekker was en op bed lag.
Kijk, ik ben geen moslim, maar moslims weten beter waar dat precies vermeld staat.

Daarbij kun je eenvoudige liedjes laten schrijven over die tijd en laten bewegen.
En je kunt het een beetje uitbouwen, met huis-tuin en keuken-instrumenten zoals pollepels, kammen met vloeitjes, flesjes met diverse waternivo's, enz.

Daar is niks duivels aan. Gewoon samen plezier beleven aan wat muziek. Er wat over vertellen.(do-re-mi, enz.)
Ik zou graag met de ouders praten als ik hun kinderen op mijn school zou hebben. Hen uitnodigen bij zo'n les. Dat ze niet weten waar hun kinderen die opvattingen vandaan hebben is niet goed.
En meteen over ramadan praten (goed voorbereid)en hun zwemlesangst . Zouden die pre-pubertjes al in de hongerstress moeten? Hoe goed is dat voor hen ???

Hoeveel kontakten zijn er met koranschooltjes trouwens ? Wie zijn die leraren en waar komen ze vandaan ? Zijn het Belgen ? Zijn ze bevoegd om les te geven aan kinderen ?

Marsipulami
10-06-16, 16:19
‘De argumenten die ze hanteren en de bewoordingen klinken in alle drie merkwaardig gelijkluidend’, aldus Goris. Dat doet hem vermoeden dat hun houding op dezelfde bron terug te brengen is. ‘Die kinderen horen van alles in schimmige koranschooltjes, vzw’s waarvan niemand weet wat er gepredikt wordt. Ze worden er blijkbaar geïndoctrineerd.’

Men moet wel weten wat men wil. Oftewel wordt de islamitische godsdienst onderwezen in het reguliere onderwijs, door degelijk opgeleide belijdende islamleerkrachten oftewel wordt godsdienst als een privé-zaak beschouwd en gebeurt het godsdienstonderwijs buiten de schooluren. Als men voor de tweede optie kiest, dan moet men niet gaan zeuren over 'schimmige koranschooltjes' want die heeft men dan zelf mee gecreëerd.

Eric de Blois
10-06-16, 17:23
De Brusselse scholen van het GO!, het onderwijs van de Vlaamse gemeenschap, krijgen de jongste tijd opvallend vaak te maken met islamitische kinderen die zich streng religieus opstellen.
‘Die kinderen horen van alles in schimmige koranschooltjes, vzw’s waarvan niemand weet wat er gepredikt wordt. Ze worden er blijkbaar geïndoctrineerd.’

Die kinderen krijgen dat vooral van thuis mee en in de twee plaats van de school. Daar is niets nieuws aan. Godsdienst onderwijs begint al op jonge leeftijd bijvoorbeeld bij christenen. Niet alleen op school, maar vooral thuis. Kinderen zijn gemakkelijk te beïnvloeden. Als kinderen geloven in god is dat omdat ze het verhaal van hun ouders geloven. Daar maakt religie gebruik van om het voortbestaan te garanderen. De meeste volwassenen houden vast aan wat ze als kind geleerd hebben. Op latere leeftijd is het veel moeilijker om mensen tot het geloof te brengen. Religie teert daar op.

Eke
10-06-16, 17:25
Men moet wel weten wat men wil. Oftewel wordt de islamitische godsdienst onderwezen in het reguliere onderwijs, door degelijk opgeleide belijdende islamleerkrachten oftewel wordt godsdienst als een privé-zaak beschouwd en gebeurt het godsdienstonderwijs buiten de schooluren. Als men voor de tweede optie kiest, dan moet men niet gaan zeuren over 'schimmige koranschooltjes' want die heeft men dan zelf mee gecreëerd.

Zondagschool in Nederland. Een of meerdere leden van de kerk waarbij de ouders aangesloten zijn namen/nemen tijdens een kerkdienst kinderen apart om hen uit de Bijbel te vertellen.

Als er verkeerde zaken verteld zouden worden (waar kinderen angstig van zouden worden bv.)zouden die begeleiders meteen aangesproken worden, door de kerkleiding of door de ouders.

Niks 'schimmigs'. Trouwens, die begeleiders waren lang niet altijd bevoegd om les te mogen geven, maar ze werkten wel dus onder supervisie.

Marsipulami
10-06-16, 17:36
Zondagschool in Nederland. Een of meerdere leden van de kerk waarbij de ouders aangesloten zijn namen/nemen tijdens een kerkdienst kinderen apart om hen uit de Bijbel te vertellen.

Als er verkeerde zaken verteld zouden worden (waar kinderen angstig van zouden worden bv.)zouden die begeleiders meteen aangesproken worden, door de kerkleiding of door de ouders.

Niks 'schimmigs'. Trouwens, die begeleiders waren lang niet altijd bevoegd om les te mogen geven, maar ze werkten wel dus onder supervisie.

Een samenleving die religie uit het openbaar leven wil verbannen bevordert het ontstaan van allerlei sektarische groepjes en groepen.

Zondagscholen hebben we in België niet (gehad). Dat hoort eerder bij allerlei versplinterde protestantse groepjes en neigt naar sektarisme.

De 'schimmige koranschooltjes' zijn de islamitische evenknie van de protestantse zondagscholen. Maar de vergelijking gaat niet geheel op omdat zondagscholen toch een min of meer aanvaard gegeven is/was en meer geïnstitutionaliseerd.

Wat mij betreft moeten kinderen op zondag spelen en niet naar school gaan. Laten we dus maar van religie een verplicht vak maken in het reguliere onderwijs.

Eric de Blois
10-06-16, 17:55
Zondagschool in Nederland. Een of meerdere leden van de kerk waarbij de ouders aangesloten zijn namen/nemen tijdens een kerkdienst kinderen apart om hen uit de Bijbel te vertellen.

Als er verkeerde zaken verteld zouden worden (waar kinderen angstig van zouden worden bv.)zouden die begeleiders meteen aangesproken worden, door de kerkleiding of door de ouders.

Niks 'schimmigs'. Trouwens, die begeleiders waren lang niet altijd bevoegd om les te mogen geven, maar ze werkten wel dus onder supervisie.

Ah, je wilt gewoon zoete zondagschool verhaaltjes voor goedgelovige kindertjes. De bijbelse werkelijkheid verdoezelen. Niet de terreur uit Deuteromium, maar een zoete schepper die lief is voor iedere mens. Dat kunstje hebben ze met mij ook gefikt. Tot ik natuurlijk de bijbel ging lezen en er achter kwam dat die zoete verhaaltjes van thuis en school gewoon nergens op sloegen.

"Verkeerde zaken", "Begeleiders aanspreken"? Gewoon omdat ze de bijbelse terreur (verkeerde zaken) onverdooft opdienen aan de schaapjes?

Ik zou die kinderen liever door Maarten 't Hart laten begeleiden.

Eke
10-06-16, 18:37
Ah, je wilt gewoon zoete zondagschool verhaaltjes voor goedgelovige kindertjes. De bijbelse werkelijkheid verdoezelen. Niet de terreur uit Deuteromium, maar een zoete schepper die lief is voor iedere mens. Dat kunstje hebben ze met mij ook gefikt. Tot ik natuurlijk de bijbel ging lezen en er achter kwam dat die zoete verhaaltjes van thuis en school gewoon nergens op sloegen.

"Verkeerde zaken", "Begeleiders aanspreken"? Gewoon omdat ze de bijbelse terreur (verkeerde zaken) onverdooft opdienen aan de schaapjes?

Ik zou die kinderen liever door Maarten 't Hart laten begeleiden.

Erik, je slaat een zijpad in.

Mijn reaktie was op de tekst van Mars #4 : als je kiest voorgodsdienst als privézaak dan moet je niet zeuren over schimmige koranschooltjes.

Het is niet of A of B. Zie zondagscholen.

Eric de Blois
10-06-16, 18:41
Erik, je slaat een zijpad in.

Mijn reaktie was op de tekst van Mars #4 : als je kiest voorgodsdienst als privézaak dan moet je niet zeuren over schimmige koranschooltjes.

Het is niet of A of B. Zie zondagscholen.

Akkoord, dat klopt.

H.P.Pas
10-06-16, 19:26
[COLOR=#333333]Die kinderen krijgen dat vooral van thuis mee en in de twee plaats van de school.

Grote stappen, gauw thuis.


Als de schooldirecties de ouders erop aanspreken blijken die er soms helemaal niet achter te staan en ook niet te weten waar hun kinderen die opvattingen vandaan halen.

Charlus
10-06-16, 19:44
Soms, bizarre uitzonderingen. Meestal staan ze erachter.

En dan vraag ik mij weer af wat het verschil is tussen niet en helemaal niet. De schijn van absolute zekerheid wekken omdat men niet zeker van zijn zaak is? Pardon, zekerheid.
Soms helemaal niet, af en toe een beetje wel.

Eke
10-06-16, 19:47
1)Een samenleving die religie uit het openbaar leven wil verbannen bevordert het ontstaan van allerlei sektarische groepjes en groepen.

2)Zondagscholen hebben we in België niet (gehad). Dat hoort eerder bij allerlei versplinterde protestantse groepjes en neigt naar sektarisme.

3)De 'schimmige koranschooltjes' zijn de islamitische evenknie van de protestantse zondagscholen. Maar de vergelijking gaat niet geheel op omdat zondagscholen toch een min of meer aanvaard gegeven is/was en meer geïnstitutionaliseerd.

4)Wat mij betreft moeten kinderen op zondag spelen en niet naar school gaan. Laten we dus maar van religie een verplicht vak maken in het reguliere onderwijs.

1) Waarom ?

2) Zo zo, een kenner van het Nederlands protestantisme. :hihi:

3) Die institutionalisering voorkomt die schimmigheid.

4) Spelen doe je toch elke dag ! Ik ben een voorstander van openbaar onderwijs in multi-funktionele schoolgebouwen waar het mogelijk is voor kinderen van gelovige ouders hun religie beter te leren kennen. Op een bepaald tijdstip,in aparte groepen.

Marsipulami
10-06-16, 21:17
1) Waarom ?

Omdat de mens nu eenmaal een religieus wezen is. Als mensen deze dimensie van het bestaan niet meer kunnen beleven in het openbare leven, dan gaat religie ondergronds.


2) Zo zo, een kenner van het Nederlands protestantisme. :hihi:

Niet specifiek het Nederlandse protestantisme. Het is nu eenmaal zo dat de kerken en kerkjes uit de reformatie het onderling over van alles oneens zijn.

Protestanten beschikken allemaal over een rechtstreekse privé telefoonlijn met God. Katholieken daarentegen zijn wat bescheidener. Katholieken leggen zich er bij neer dat hun kennis van God eerder bemiddeld is door mensen en dus steeds voor discussie vatbaar.


3) Die institutionalisering voorkomt die schimmigheid.

Denk ik wel ja. Ik bedoel dat als religie deel mag uitmaken van het openbare leven en maatschappelijke discussie, dan heb je zoiets als communicerende vaten in de fysica. Extremistische en gematigde visies, ouderwetse en moderne visies, tolerante en intolerante visies houden elkaar in evenwicht.


4) Spelen doe je toch elke dag ! Ik ben een voorstander van openbaar onderwijs in multi-funktionele schoolgebouwen waar het mogelijk is voor kinderen van gelovige ouders hun religie beter te leren kennen. Op een bepaald tijdstip,in aparte groepen.

Als je de zaak historisch en wereldwijd bekijkt, dan is religie deel van ons aller mens-zijn. Atheïsme is niet echt relevant, eerder een uiting van frustraties van ex-gelovigen. Religie is deel van het leven en het lijkt me belangrijk dat kinderen grondige kennis opdoen van hun religie in het reguliere onderwijs, alsook in hetzelfde kader op een volwassen manier leren omgaan met verschillen in opvattingen omtrent levensbeschouwingen. In hun vrije tijd moeten kinderen echter niet naar de zondagschool of de Koranschool, dan moeten ze onbezorgd spelen met elkaar en genieten van het leven.

Eric de Blois
10-06-16, 23:25
Als je de zaak historisch en wereldwijd bekijkt, dan is religie deel van ons aller mens-zijn. Atheïsme is niet echt relevant, eerder een uiting van frustraties van ex-gelovigen. Religie is deel van het leven en het lijkt me belangrijk dat kinderen grondige kennis opdoen van hun religie in het reguliere onderwijs [...].

'Religie is een deel van ons aller mens-zijn'

Nee. Religie is alleen relevant voor mensen die daar waarde aan hechten. Religie is bedacht om "antwoord" op vragen te geven waar de wetenschap vroeger geen antwoord op had en verder om de absolute dominantie van de man in de maatschappij een legitieme status te verlenen. Over de door jou vermeende frustratie ten aanzien van het geloof maak je een enorme denkfout. Jij gaat er vanuit dat alle atheïsten ex-gelovigen zijn. Dat geldt slechts voor een beperkte groep. Niet geloven doe je niet uit frustratie maar vanuit de overtuiging dat er voor het bestaan van god geen enkel bewijs is geleverd en dat de religieuze boeken verhalen bevatten die wetenschappelijk volstrekte onzin zijn. Daarnaast bevatten de religieuze boeken veel passages die niet verenigbaar met de huidige opvattingen over normen en waarden.

super ick
11-06-16, 08:15
Men moet wel weten wat men wil. Oftewel wordt de islamitische godsdienst onderwezen in het reguliere onderwijs, door degelijk opgeleide belijdende islamleerkrachten oftewel wordt godsdienst als een privé-zaak beschouwd en gebeurt het godsdienstonderwijs buiten de schooluren. Als men voor de tweede optie kiest, dan moet men niet gaan zeuren over 'schimmige koranschooltjes' want die heeft men dan zelf mee gecreëerd.

Welnee.
Waarom kiezen? Weg met al die Koranschooltjes, katholieke scholen, etc. Het onbreekt geloof ik nog net aan een Jehovahschool of Bhagwanschool. Doe dat maar in het weekend.
Doordeweeks alle kinderen naar openbare scholen. Geen segregatie op jonge leeftijd veroorzaken door het geloof van de ouders. Sxhool moet helemaal geen religieuze taak hebben. Daar moeten kinderen voorbereid worden op hun toekomst. Kennis en competenties opdoen en meer niet.