PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgische economie heeft heel wat te vrezen bij Brexit



Marsipulami
10-06-16, 17:46
Belgische economie heeft heel wat te vrezen bij Brexit

De Morgen

Indien de Britten op 23 juni voor de boedelscheiding met de Europese Unie stemmen, zal dat ook economische gevolgen hebben voor ons land. België wordt in verschillende studies genoemd bij de lidstaten die het meest te vrezen hebben na een 'Brexit'.

Bank-verzekeraar ING becijferde enkele maanden geleden reeds dat het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie de Belgische economie tegen eind 2017 een half procent van het bruto binnenlands product (bbp) zou kosten. Omgerekend zou dat zowat 2,1 miljard euro zijn. Het EU-gemiddelde van de 'Brexit-kost' ligt op 0,3 procent van het bbp, aldus ING.

Volgens de bank zou de mindere export naar de Britten 0,16 procent van het bbp kosten. De bank verwijst naar sommige sectoren die opvallend veel van hun toegevoegde waarde uit de export naar het Verenigd Koninkrijk halen: voeding en dranken, transport en textiel.

Oordeel van Euler Hermes en S&P

Kredietverzekeraar Euler Hermes stelt dan weer dat de economische gevolgen van de Brexit het sterkst voelbaar zullen zijn in Nederland, Ierland en België. Die drie landen zullen de export naar het Verenigd Koninkrijk en de bilaterale investeringen in de komende drie jaar (2017-2019) sterk zien afnemen. Het aantal faillissementen dreigt in België in die periode daardoor met 1 procent te stijgen in een mild scenario. In een scenario met zwaardere gevolgen zou dat kunnen oplopen tot 1,5 procent meer faillissementen. Voorts rekent Euler Hermes op een krimp van het Belgische bbp in die periode van 0,7 tot 1 procent. Ook Frankrijk, Duitsland en de VS zouden een belangrijke impact kennen.

Tot slot liet ook kredietbeoordelaar S&P zijn licht schijnen over de materie. Volgens S&P zijn Ierland, Luxemburg, Malta en Cyprus de Europese landen met de grootste blootstelling aan een Britse exit. Zwitserland, dat geen lid is van de EU, staat op vijf. België staat op plaats 6 in de ranglijst, net voor Nederland. S&P wijst voor de twee Beneluxlanden op de grote export naar Groot-Brittannië en de aanzienlijke investeringen vanuit België en Nederland in het land.

Ook slecht voor de Britten

De Brexit zou natuurlijk in de eerste plaats de Britse economie zelf treffen. De Britse overheid verwacht dat het land dan minstens een jaar in een economische recessie zou belanden. Het ministerie van Financiën schetste twee scenario's, waarbij de economie in de milde variant 3,6 procentpunt minder groeit dan onder de huidige omstandigheden mag worden verwacht. Het complete rampscenario schetst een economische achteruitgang met 6 procentpunt.

Ook zorgt een Brexit er volgens de overheidsberekeningen voor dat in het ergste geval de huizenprijzen tot wel 18 procent kunnen dalen. Ook is het zeer aannemelijk dat de inflatie een vlucht zal nemen en de werkloosheid zal oplopen. In het ene geval zou de werkloosheid met zowat 500.000 eenheden stijgen, in het andere met 800.000. Het Britse pond zou 12 tot 15 procent verliezen.

Bij de Europese Centrale Bank in Frankfurt zijn ze alleszins "op alles voorbereid", wat ook de keuze van de Britten zal zijn. "De ECB is van mening dat het Verenigd Koninkrijk in de Europese Unie zou moeten blijven. Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie halen wederzijds voordeel van elkaar", zei ECB-voorzitter Mario Draghi in mei.

CSC32
10-06-16, 17:50
draghi, het draakje van drakenstijn. Tyd voor een Siciliaanse kogel voor alle metselaars.

Marsipulami
10-06-16, 18:16
Ik geloof niet in al die doemscenario's. Waarom zou de import en export met GB stilvallen als GB geen lid meer is van de EU? Er zijn nog een heleboel landen die geen lid zijn die handel drijven met de EU.

De voornaamste consequentie van een Brexit is volgens mij enkel dat GB niet meer aan tafel zit bij de diverse overlegorganen binnen de EU. Dat laatste heeft volgens mij alleen maar voordelen voor de EU.

Wizdom
10-06-16, 18:51
De grootste ramp hebben we al over ons heen gekregen... Miljarden zijn het land uitgesluisd onder het motto van hulp aan andere europese landen... Werknemers zijn tegen elkaar uitgespeeld door lage lonen landen... Het werk is uitbesteed naar het buitenland... Rijke landen zijn arm geworden... Arme landen zijn rijker geworden en de rijke Europeaan betaalt de prijs door hoger belastingen, lagere pensioenen, hogere prijzen...

Ja het is idd een doemscenario voor de mensen die dit project tot het einde wilden doortrekken om de laatste cent uit de kan te halen... Nu de pot maar half leeg is, is dat natuurlijk een echte ramp voor de leegzuigers... Oh ja... En het Europese Monster Leger wat nog meer Miljarden moet verslinden blijft ook op de plank liggen... De Europese Centrale Bank die immuun is, is natuurlijk ook een ramp als deze niet kan worden verwezenlijkt... Dat betekent dat een kleine elite niet meer kan beschikken over het geld van 500+ miljoen burgers... Als dat geen ramp is voor de elite dan weet ik het ook niet meer...

super ick
11-06-16, 09:25
Ach daar gaan we weer.
Net als bij het referendum. Welk referendum?? Wordt de EU niet 'verkocht' met allemaal goede steekhoudende argumenten om er vooral in te blijven maar worden er doemscenario's geschetst bij uittreding. Gedreigd etc.

Het begint echt op een ideologie te lijken, een soort religie. Als je niet meedoet ben je verdoemt. Paria, uitgestotene.

Slinger
11-06-16, 09:42
Ik geloof niet in al die doemscenario's. Waarom zou de import en export met GB stilvallen als GB geen lid meer is van de EU? Er zijn nog een heleboel landen die geen lid zijn die handel drijven met de EU.

De voornaamste consequentie van een Brexit is volgens mij enkel dat GB niet meer aan tafel zit bij de diverse overlegorganen binnen de EU. Dat laatste heeft volgens mij alleen maar voordelen voor de EU.


Brexit zou een economische ramp zijn voor zowel Nederland, België als Engeland. Elk weldenkend mens kan dat inzien.

Marsipulami
11-06-16, 10:34
Brexit zou een economische ramp zijn voor zowel Nederland, België als Engeland. Elk weldenkend mens kan dat inzien.


Op economisch vlak verandert er volgens mij niets, hooguit wat zenuwachtigheid op de beurs. Voor de rest verliest GB veel invloed op allerlei EU-beslissingen omdat ze niet meer meepraten.

Slinger
11-06-16, 10:58
Op economisch vlak verandert er volgens mij niets, hooguit wat zenuwachtigheid op de beurs. Voor de rest verliest GB veel invloed op allerlei EU-beslissingen omdat ze niet meer meepraten.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/schade-na-brexit-groot-tot-1-000-euro-per-nederlander~a4316616/

Ibrah1234
11-06-16, 11:09
Brexit zou een economische ramp zijn voor zowel Nederland, België als Engeland. Elk weldenkend mens kan dat inzien.

Dat denk ik ook. Met een Brexit zat het internationaal vertrouwen in de eurozone afnemen met alle gevolgen van dien. Iedereen rent dan naar de uitgang. Een vrije val van de euro lijkt me in dat licht bezien geen onwaarschijnlijk scenario.

Ook enorme consequenties voor de trans-Atlantische handel. De Amerikanen zitten al helemaal niet op een Brexit te wachten. In dat licht bezien kan ik me het commentaar van Obama op een Brexit goed voorstellen.

Marsipulami
11-06-16, 11:28
http://www.volkskrant.nl/buitenland/schade-na-brexit-groot-tot-1-000-euro-per-nederlander~a4316616/


Ik heb je artikel gelezen, maar ik zie het nog steeds niet. Waarom zou de handel tussen GB en het vasteland stilvallen na een Brexit? De producten die door GB nu worden uitgevoerd voldoen aan alle Europese normen. Waarom zou GB producten gaan produceren die niet aan de Europese normen voldoen als ze zichzelf daarmee in de voet schieten ? En omgekeerd EU versus GB. De handelsbelemmeringen tussen EU lidstaten zijn de voorbije decennia door de EU opgeruimd. Waarom zouden die plots terug opduiken enkel omwille van een Brexit ?

Slinger
11-06-16, 12:50
Ik heb je artikel gelezen, maar ik zie het nog steeds niet.

Daar is dan blijkbaar niets aan te doen...