PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Waarom mogen sociale huurders niet profiteren van Airbnb?’



Marsipulami
15-06-16, 11:42
‘Waarom mogen sociale huurders niet profiteren van Airbnb?’

Michiel Leen - De Standaard

Airbnb hoopt Amsterdammers te overtuigen om hun woning online te verhuren. hollandse hoogte

Een proefballonnetje, meer was het niet. Tijdens een debat over het toerisme in *Amsterdam kreeg burgemeester Eberhard Van der Laan (PvdA) voor de voeten geworpen dat sociale huurders hun woning niet via Airbnb aan vakantiegangers mogen verhuren. Terwijl huiseigenaars en (sommige) reguliere huurders dat wel mogen. ‘Dat klopt’, zei Van der Laan, maar volgens hem wordt het wel een discussie. ‘Waarom zou je mensen in een socialehuurwoning niet de kans geven om ook te profiteren van het toerisme?’

Die uitspraak lokte meteen heftige reacties uit. ‘Amsterdamse mafkezen’, tweette Roald Van der Linde. Het liberale parlementslid wil niet weten van Airbnb in sociale woningen. De liberalen zijn van mening dat de bewoners van de zwaar gesubsidieerde huurhuizen geen geld mogen verdienen aan hun woning. Bovendien, zo zeggen de liberalen, werd vakantieverhuur van sociale woningen in 2013 verboden door het schepencollege. Van der Laan zou met zijn suggestie onduidelijkheid scheppen. Ook bij de linkse SP zijn niet alle raadsleden even enthousiast.

Lasten en lusten

De Airbnb-stennis kadert in een discussie die ook in andere populaire wereldsteden als Londen en Barcelona woedt: hoe kun je ervoor zorgen dat een deel van de inkomsten uit toerisme bij de inwoners terechtkomt? De voorzet in het Amsterdamse debat kwam van de Spaanse expert Francesc *Munoz Ramirez. Die opperde dat de inkomsten uit het massatoerisme vooral naar hoteliers en restaurateurs gaat. Dat leidt eerder vroeg dan laat tot wrevel bij de inwoners, die vaak overlast ondervinden van het toerisme. Van ieder wie een logeerkamer over heeft een hotelier maken, lijkt dan een simpele oplossing.

Wooncorporatie De Key wil aan het eind van het jaar een concrete proef wagen in enkele van haar studentenwoningen, maar alleen als de huurderskoepel het toelaat en maximum 30 dagen per jaar.

Maar hun conculega’s bij woningcorporatie Rochdale zijn niet te spreken over het experiment. ‘Er was net met Airbnb afgesproken dat we minstens tot 2019 géén verhuur zouden toelaten in de sociale woningen’, trekt directrice Hester van Buren van leer. ‘Het is toch niet de bedoeling dat mensen geld gaan verdienen aan een huis dat niet hun eigendom is? Dan blijven die huurders voor eeuwig in hun woning zitten.’

Bovendien, zegt ze, ‘komt de overlast die toeristen veroorzaken toch weer bij de corporatie terecht’.

Volgens Van Buren worden nu al af en toe sociale woningen verhuurd via Airbnb. ‘In extreme gevallen, waarbij het huis maandenlang verhuurd werd, hebben we een rechtszaak tegen de huurder aangespannen.’

Herrie genoeg, maar niets lijkt erop te wijzen dat er snel een aanpassing van de regelgeving komt. Airbnb Nederland antwoordde niet onze op vragen.

Sociale contacten

Opvallend genoeg waren de Vlamingen de Amsterdammers voor in deze discussie. Open VLD-politica Mercedes Van Volcem bepleitte op haar blog eerder dit jaar een gelijkaardig voornemen. Volgens haar wint iedereen bij Airbnb-verhuur in de sociale woningen. ‘Sinds het nieuwe logiesdecreet zijn sociale huurders de enigen die niet mee mogen doen met Airbnb’, zegt Van Volcem. ‘Het gaat mij niet zozeer om het bijverdienen, maar om het feit dat die sociale huurders in contact komen met nieuwe mensen, dat ze nieuwe vaardigheden leren, sociale contacten uitbouwen: Airbnb emancipeert hen. Als hun inkomen door Airbnb stijgt, komt dat ook de sociale verhuurders ten goede, want huurbedragen zijn gebaseerd op de inkomsten van de bewoners. Een win-winsituatie, op voorwaarde dat die inkomsten netjes worden aangegeven.’

Struikelblok Europa

Op het kabinet van minister Liesbeth Homans (N-VA), bevoegd voor Wonen en Armoedebestrijding, wordt dat enthousiasme vooralsnog niet gedeeld. ‘Er is niets op tegen dat mensen in een sociale woning een centje bijverdienen, maar er zijn andere manieren. Als je kamers op overschot hebt om te verhuren, woon je waarschijnlijk in een te grote sociale woning’, zegt Homans’ woordvoerder Jan Van der Vloet. ‘Ik vermoed dat Europa ook vragen zou hebben bij commerciële verdieneffecten in gesubsidieerde huurwoningen.’

Jamris
15-06-16, 11:52
Er wordt gemeten met twee maten

super ick
15-06-16, 13:20
Sociale huurwoningen worden door de belastingbetaler gesubsidieerd om betaalbaar wonen voor mensen met een laag inkomen mogelijk te maken.
Deze huurwoningen zijn geen eigendom. Bovendien kunnen de bewoners de lasten ook niet dragen als de huurders aan wie zijn onderverhuren schade maken.

Niet doen dus!

mark61
15-06-16, 22:53
Sociale huurwoningen worden door de belastingbetaler gesubsidieerd om betaalbaar wonen voor mensen met een laag inkomen mogelijk te maken.
Deze huurwoningen zijn geen eigendom. Bovendien kunnen de bewoners de lasten ook niet dragen als de huurders aan wie zijn onderverhuren schade maken.

Niet doen dus!

Wacht even. De VVD wilde die sociale huurwoningen afbouwen. WBV's moesten maar zelf geld gaan verdienen. Dus daar kwamen de vrije jongens, die met de gekste en misdadige constructies en zelfverrijking hun wbv's failliet lieten gaan. De andere moesten dat tekort maar ophoesten, plus een speciale belasting voor de staatskas. Dus gaan de huren omhoog.

Er zijn steeds minder echte sociale huurwoningen. Dus de cowboys mogen miljoenen in hun zak steken en hoeven de cel niet in, maar de sukkelaars die 40-50% van hun inkomen aan woonkosten besteden mogen geen centje bijverdienen.

In het bedrijfsleven is onderverhuren volkomen normaal, dus 'eigendom' is het punt niet.

Bij AirBnB ben je tegen dergelijke schade verzekerd. Er zijn ook verzekeringsmaatschappijen die dat risico verzekeren.

Niet dat ik zo voor ben, maar het ligt wat mij betreft wat genuanceerder.

---

Miljonairs worden door arme belastingbetalers gesubsidieerd met de HRA, zoals Olive terecht opmerkt. Daar gaan miljarden in om, en is internationaal gezien onderhand volstrekt uniek. Sowieso blijkt dat de rijken meer gebruik maken van subsidies dan de armen. Want geld schept geld, bovendien weten ze de weg beter te vinden. En is het in Nederland gebruikelijk in de politiek om steun voor armen, zoals kinderbijslag, ook doodleuk aan de rijken te geven.

Soldim
16-06-16, 06:55
Miljonairs worden door arme belastingbetalers gesubsidieerd met de HRA, zoals Olive terecht opmerkt. Daar gaan miljarden in om, en is internationaal gezien onderhand volstrekt uniek.

Die internationale uniekheid valt mee hoor. zowel mijn hypotheek hier in Zurich als mijn hypotheek in Frankrijk kan ik op respectievelijke belasting formulieren als aftrekpost in vullen.

super ick
16-06-16, 07:18
Wacht even. De VVD wilde die sociale huurwoningen afbouwen. WBV's moesten maar zelf geld gaan verdienen. Dus daar kwamen de vrije jongens, die met de gekste en misdadige constructies en zelfverrijking hun wbv's failliet lieten gaan. De andere moesten dat tekort maar ophoesten, plus een speciale belasting voor de staatskas. Dus gaan de huren omhoog.

Er zijn steeds minder echte sociale huurwoningen. Dus de cowboys mogen miljoenen in hun zak steken en hoeven de cel niet in, maar de sukkelaars die 40-50% van hun inkomen aan woonkosten besteden mogen geen centje bijverdienen.

In het bedrijfsleven is onderverhuren volkomen normaal, dus 'eigendom' is het punt niet.

Bij AirBnB ben je tegen dergelijke schade verzekerd. Er zijn ook verzekeringsmaatschappijen die dat risico verzekeren.

Niet dat ik zo voor ben, maar het ligt wat mij betreft wat genuanceerder.

---

Miljonairs worden door arme belastingbetalers gesubsidieerd met de HRA, zoals Olive terecht opmerkt. Daar gaan miljarden in om, en is internationaal gezien onderhand volstrekt uniek. Sowieso blijkt dat de rijken meer gebruik maken van subsidies dan de armen. Want geld schept geld, bovendien weten ze de weg beter te vinden. En is het in Nederland gebruikelijk in de politiek om steun voor armen, zoals kinderbijslag, ook doodleuk aan de rijken te geven.

Ja klopt cowboys hebben er een zooitje van gemaakt.
Rijken ontvangen (ook) via allerlei kanalen subsidie. Allemaal eens. er is meer onrecht in de wereld.

Bottomline.
Dit geval, deze situatie. Niet doen. Dat huis is niet van de huurder! Huurwoning.

Die HRA blijft maar dooretteren. Terwijl het heel simpel op te lossen is. Financier het in 1 keer voor. Maak het over aan de banken om de hypotheekschuld af te boeken. Iedereen 30% schuld minder, banken gezonder, HRA ineens afgeschaft. Klaar ermee.
Goed voor de huizenprijzen ook. Die zullen onvermijdelijk gaan dalen. In dit geval niet zo'n ramp omdat de hypotheken toch zijn afgeboekt met gemiddeld zo'n 30%. Geen gezeur meer uit Brussel over onze hypothekenmarkt/ Lopen we daar en bij het IMF op dat gebied ook direct weer in de pas.
Maar nee. Onze politici durven geen grote beslissingen te nemen. Schaafje hier eraf, beetje daar erbij. Stelletje visieloze schijtbakken zijn het.

Die cowboys zijn ook simpel aan te pakken. Maak bestuurders hoofdelijk aansprakelijk. Dan pluk je ze kaal bij wanbeleid en zijn ze direct klaar. Nu trekken ze zich terug in hun privekasteeltje met een dikke bonus.

Ibrah1234
16-06-16, 07:20
Die internationale uniekheid valt mee hoor. zowel mijn hypotheek hier in Zurich als mijn hypotheek in Frankrijk kan ik op respectievelijke belasting formulieren als aftrekpost in vullen.

Valt dat onder aftrek rente consumptief krediet, vroeger hier ook aftrekbaar, of is er een aparte aftrekpost hypotheekrente?

Ergens wel logisch dat er afgerekend mag worden over het verschil tussen ontvangen en betaalde rente. Of dat in Frankrijk en Zwitserland het geval is weet ik uiteraard niet,

Soldim
16-06-16, 09:27
Valt dat onder aftrek rente consumptief krediet, vroeger hier ook aftrekbaar, of is er een aparte aftrekpost hypotheekrente?

Beide specifiek voor hypotheek rente. In CH is dat niet zoveel -- ik betaal momenteel 0.96% per jaar. In F 2.5%.

mark61
16-06-16, 18:27
Dat huis is niet van de huurder! Huurwoning.

Ik zei al, dat is geen argument. Bedrijven doen ook aan onderverhuur.

mark61
16-06-16, 18:27
Die internationale uniekheid valt mee hoor. zowel mijn hypotheek hier in Zurich als mijn hypotheek in Frankrijk kan ik op respectievelijke belasting formulieren als aftrekpost in vullen.

Maar voor zover ik weet heel beperkt. Niet zoals in Nederland onbeperkt in percentage en duur.

Marsipulami
16-06-16, 19:34
Sociale huurwoningen worden door de belastingbetaler gesubsidieerd om betaalbaar wonen voor mensen met een laag inkomen mogelijk te maken.

De huurprijs van een sociale woning in gerelateerd aan het inkomen van de huurder. Als deze meer verdient omdat hij een kamer onderverhuurt dan stijgt ook de huurprijs van zijn woning en moet de belastingbetaler minder bijdragen.


Deze huurwoningen zijn geen eigendom.

Dat is niet relevant. Koopwoningen zijn in feite ook geen eigendom van de koper maar van de bank tot dat de hypotheek is afgelost.


Bovendien kunnen de bewoners de lasten ook niet dragen als de huurders aan wie zijn onderverhuren schade maken.

Dat zal wel te dekken zijn door verzekeringen.

Maar er is meer. Een sociale woning waar een kamer verhuurd wordt, die woning wordt naar alle waarschijnlijkheid ook beter onderhouden door de huurder. Immers Rbnb zal wellicht ook aan kwaliteitsbewaking doen, alvorens ze een kamer in hun eigen etalage te huur stellen. Behalve de kamer zelf zullen ook de gemeenschappelijke delen, wc, douche, keuken en dergelijke proper en in goede staat van onderhoud moeten zijn. Dus ook dat is een voordeel voor de huisvestingsmaatschappij en onrechtstreeks de belastingbetaler.