PDA

Bekijk Volledige Versie : Holocaustoverlever en Nobelprijswinnaar voor de vrede Elie Wiesel overleden



Marsipulami
03-07-16, 20:08
7 krachtige citaten van Holocaust-overlevende Elie Wiesel

03/07/16 om 16:02 - Bijgewerkt om 16:18

Elie Wiesel, Noblprijswinnar voor de Vrede en overlevende van de Holocaust, stierf zaterdag op 87-jarige leeftijd. Zijn woorden hebben miljoenen mensen over de hele wereld geïnspireerd.

Elie Wiesel werd in 1928 geboren in Roemenië. Toen hij 15 jaar was, werd hij gedeporteerd naar het concentratiekamp Auschwitz. Hij verloor er zijn moeder en een zus. Elie Wiesel zelf, die ook in het concentratiekamp Buchenwald verbleef, overleefde de gruwel.

Wiesel zal "in deze dagen van haat en fundamentalisme" erg gemist worden, aldus het internationale Auschwitz-comité. Hij werd na zijn bevrijding een fervent voorvechter van de mensenrechten. Zijn woorden hebben miljoenen mensen over de hele wereld geïnspireerd. Enkele voorbeelden:

1. 'Geen enkel ras is meerderwaardig, geen enkel geloof is minderwaardig. Alle collectieve veroordelingen zijn verkeerd. Alleen racisten doen dat.' (interview uit 1992 in het magazine Parade)

2. 'Wie naar getuigen luistert, wordt zelf getuige.' (op de internationale conferentie The Legacy of Holocaust Survivors in 2002)

3. 'We moeten partij kiezen. Neutraliteit is in het voordeel van de onderdrukker, nooit in het voordeel van het slachtoffer. Stilte moedigt de beul aan, nooit de gefolterde. Soms moeten we ingrijpen. Als menselijke levens in gevaar komen, als de menselijke waardigheid op het spel staat en nationale grenzen en gevoelens irrelevant worden. Overal waar mannen en vrouwen vanwege hun ras, religieuze of politieke overtuiging vervolgd worden, moet die plaats - op dat moment - het centrum van het universum worden.' (Bij de ontvangst van de Nobelprijs voor de Vrede, 1986)

4. 'Daadkracht is de enige remedie voor onverschilligheid: het meest verraderlijke gevaar van allemaal.' (Bij de ontvangst van de Nobelprijs voor de Vrede, 1986)

5. 'Geen enkel menselijk wezen is illegaal.' (Bij de ontvangst van de Nobelprijs voor de Vrede, 1986)

6. 'Diep gelovige mensen wisten zich geïnspireerd en gesteund door hun vertrouwen op God. Maar voor mij geldt dat niet, voor mij geeft niet God, maar de Spiegel de doorslag. Als ik voor de spiegel sta, is er maar één rechter - en dat ben ik zelf. ' (uit Knack, 2007)

7. 'Nooit zal ik die nacht vergeten, de eerste nacht in het kamp, die mijn leven heeft veranderd in één lange nacht, zeven keer vervloekt en zeven keer bekrachtigd. Nooit zal ik die rook vergeten. Nooit zal ik de gezichtjes vergeten van de kinderen van wie ik de lichamen in rookpluimen zag veranderen onder een stille blauwe lucht. Nooit zal ik die vlammen vergeten die mijn geloof voorgoed verteerden. Nooit zal ik die nachtelijke stilte vergeten die me tot in alle eeuwigheid beroofde van de wil om te leven. Nooit zal ik die momenten vergeten, die mijn God en mijn ziel vermoordden en mijn dromen in as veranderden. Nooit zal ik deze dingen vergeten, ook al ben ik gedoemd om even lang te leven als God Zelf. Nooit.' (Uit het boek 'Nacht'). (TE)

Marsipulami
03-07-16, 20:22
Elie Wiesel



Eliezer (Elie) Wiesel (Sighet, 30 september 1928 – Boston, 2 juli 2016) was een Joods-Amerikaans schrijver van verschillende boeken over zijn ervaringen in de Holocaust, die hij overleefde. Hij ontving de Nobelprijs voor de Vrede in 1986.

Jeugd en Holocaust

Wiesel werd geboren in Sighet (nu: Sighetu Marmației), als zoon van Sjlomo en Sara, orthodoxe joden van Hongaarse afkomst die een kruidenierszaak hadden. Hij had drie zussen, Bea, Hilda en Tzipora. De Hongaars sprekende stad Sighet in Roemenië werd geannexeerd door Hongarije in 1940, en in 1944 deporteerden de nazi's de Hongaarse joden naar Auschwitz-Birkenau. Zijn moeder en Tzipora, de jongste zus, werden er vermoord; hij en zijn vader werden naar het aangrenzende werkkamp Auschwitz III Monowitz gestuurd. In januari 1945, werden vader en zoon gedwongen te marcheren naar Buchenwald, waar Elies vader overleed.

Na de Tweede Wereldoorlog werd hij in een Frans weeshuis gestopt. In 1948 begon Wiesel een studie aan het Sorbonne. Hij vond een baan bij de Franse krant L'arche als journalist en raakte in contact met de Nobelprijs voor de Literatuur-winnaar François Mauriac, die hem uiteindelijk kon overtuigen zijn Holocaustervaringen op te schrijven. Dat leverde zijn eerste roman, in het Jiddisch, Un di velt hot geshvign (En de wereld zweeg) op, die in 1956 in Buenos Aires verscheen. Twee jaar later zag de sterk ingekorte bewerking La nuit (Nacht) bij Les Éditions de Minuit het licht, waarschijnlijk Wiesels beroemdste werk en het begin van een lange reeks werken in het Frans. In 2007 schreef hij een nieuw voorwoord bij een heruitgave van La nuit.

Verenigde Staten

Later verhuisde Elie Wiesel naar de Verenigde Staten, waar hij in 1963 werd genaturaliseerd tot staatsburger. Hij was voorzitter van de 'Presidential Commission on the Holocaust' van 1978 tot 1986 en gaf daarmee leiding aan de bouw van het 'United States Holocaust Memorial Museum'. Elie Wiesel was daar professor in de humane wetenschappen aan Boston University.

Tussen 2002 en 2005 deed een commissie ingesteld door president Ion Iliescu onderzoek naar de betrokkenheid van Roemenië bij de Holocaust. Wiesel had het voorzitterschap van de commissie op zich genomen. De commissie-Wiesel kwam in 2005 met een getal van 500.000 slachtoffers in Joodse en Romakring.

In 2006 wees Elie Wiesel een informeel verzoek af van de Israëlische regering om president van de Joodse staat te worden. Hij wilde liever doorgaan met schrijven.

In februari 2007 werd Wiesel bijna ontvoerd in een hotel in San Francisco door een man die hem wilde interviewen over de Holocaust. Toen Wiesel om hulp riep, vluchtte zijn belager, die later op een antisemitische website schreef dat hij Wiesel wilde spreken.[1] Een maand later werd de belager gearresteerd en belast met meerdere misdrijven, hij werd op 21 juli 2008 veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf.[2]

Elie Wiesels oeuvre bestaat uit meer dan 40 fictie- en non-fictieboeken.

Onderscheidingen

Wiesel ontving de Prix Médicis in 1968, de Prix du Livre Inter in 1980, de Congressional Gold Medal of Achievement in 1985 en Nobelprijs voor de Vrede in 1986. Verder ontving hij in 1992 de Presidential Medal of Freedom en in 2005 de Light of Truth Award.

1985: Four Freedoms Award voor godsdienstvrijheid

Ridderorden:
Grootkruis in het Legioen van Eer (2000)
Commandeur in de Orde van het Britse Rijk
Grootofficier in de Orde van de Ster van Roemenië (2002)


Uit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elie_Wiesel

Mr.Hinderlijk
03-07-16, 23:58
Treurig nieuws. Rest in peace mr Wiesel.

U was samen met Yitzhak Rabin jullie tijd ver vooruit. Een vooruitziende blijk hadden jullie op een conflict waar zelfs machtige en invloedrijke personen als jullie geen invloed op hadden.

Jammer dat u en meneer Rabin zijn heengegaan. 2 Personen die het verschil hadden kunnen maken.


Vooral het intervieuw van Rabin in 1976 is spraakmakend.


The late prime minister also warned that Israel would become an apartheid state if it continued to rule over the population of the occupied territories.
read more: Rabin in 1976 Interview: Settlements Are a Cancer - Israel - Haaretz (http://www.haaretz.com/israel-news/.premium-1.677544)


En u meneer Wiesel onderstreepte de voor die tijd in Israel,zeer controversiele en confronterende uitspraken van meneer Rabin.

Rabin in 1976 Interview: Settlements Are a Cancer - Israel - Haaretz (http://www.haaretz.com/israel-news/.premium-1.677544)



Rust in vrede.......

super ick
04-07-16, 09:28
Treurig nieuws. Rest in peace mr Wiesel.

U was samen met Yitzhak Rabin jullie tijd ver vooruit. Een vooruitziende blijk hadden jullie op een conflict waar zelfs machtige en invloedrijke personen als jullie geen invloed op hadden.

Jammer dat u en meneer Rabin zijn heengegaan. 2 Personen die het verschil hadden kunnen maken.


Vooral het intervieuw van Rabin in 1976 is spraakmakend.




En u meneer Wiesel onderstreepte de voor die tijd in Israel,zeer controversiele en confronterende uitspraken van meneer Rabin.

Rabin in 1976 Interview: Settlements Are a Cancer - Israel - Haaretz (http://www.haaretz.com/israel-news/.premium-1.677544)



Rust in vrede.......

Ben jij gestoord ofzo? Grootheidswaanzin?

Om hier het woord zgn rechtstreeks aan twee overledenen te richten?

:hihi: hilarisch.......

Al Sawt
04-07-16, 19:20
Treurig nieuws. Rest in peace mr Wiesel.

U was samen met Yitzhak Rabin jullie tijd ver vooruit. Een vooruitziende blijk hadden jullie op een conflict waar zelfs machtige en invloedrijke personen als jullie geen invloed op hadden.

Jammer dat u en meneer Rabin zijn heengegaan. 2 Personen die het verschil hadden kunnen maken.


Vooral het intervieuw van Rabin in 1976 is spraakmakend.




En u meneer Wiesel onderstreepte de voor die tijd in Israel,zeer controversiele en confronterende uitspraken van meneer Rabin.

Rabin in 1976 Interview: Settlements Are a Cancer - Israel - Haaretz (http://www.haaretz.com/israel-news/.premium-1.677544)



Rust in vrede.......

Ik snap niet dat jij positieve gedachte hebt over Rabin. Die man is een oorlogsmisdadiger die intifada had neergeslagen.

Slinger
04-07-16, 19:40
Ik snap niet dat jij positieve gedachte hebt over Rabin. Die man is een oorlogsmisdadiger die intifada had neergeslagen.

Hij was succesvol in de verdediging van Israël. Gelukkig maar...

Al Sawt
04-07-16, 19:43
Hij was succesvol in de verdediging van Israël. Gelukkig maar...

Gelukkig hoeven zij een keer minder geluk te hebben.

Slinger
04-07-16, 19:48
Gelukkig hoeven zij een keer minder geluk te hebben.

Jaweh zal ze beschermen tegen de aanhangers van de valse profeet.

Slinger
04-07-16, 19:50
Ben jij gestoord ofzo? Grootheidswaanzin?

Om hier het woord zgn rechtstreeks aan twee overledenen te richten?

:hihi: hilarisch.......

Ach hij heeft het een beetje hoog in zijn bol en denkt dat hij namens God zelf spreekt, net als onze moderator.

Slinger
04-07-16, 20:55
@Slinger......

Ga maar lekker kapot. Oude,verzuurde, bejaarde,domme zionist. Helemaal niks meer in te brengen. :haha:

Iedereen kan het lezen. Dat jij nog durft in te loggen. :hihi:

Dat jij komt met persoonlijke aanvallen bewijst dat je zelf ook vindt dat je argumenten niet sterk zijn...

Slinger
04-07-16, 21:00
Israel is ´lucky -ajax´.

Israel heeft geluk dat Amerika haar helpt. Anders was het al in 1973 al van de kaart geveegd. Wat Israel in 1967 deed ,deden Egypte en Syri wee terug in 1973.

Israel kreeg via verschillende luchtbruggen militair materiaal uit Amerika. Wat uiteindelijk haar van totale vernietiging weerhield.



Bsa7a zo Al-Sawt.......ik gaat ervandoor.

Syrië en Egypte werden tot de tanden bewapend door de Russen. Er was zowel in '67 als in '73 sprake van een enorme numerieke en materiële overmacht bij de Arabieren. In beide gevallen werden deze vernietigend verslagen en uiteindelijk gered door diplomatieke interventie door de Russen en de VN.

Slinger
04-07-16, 21:59
is niet persoonlijk. Zijn feiten.


zie argumenten in de andere topic. :hihi: Jij bent op...overschakelen op trollen. Jij bent niks. Lucht. Ik ven hier nog voorlopig. Om min argumenten kracht bij te zetten


Haha, nadat ze aanvankelijk verrast waren omdat op hun heilige dag werden aangevallen sloegen ze hard terug. Als Amerika en Rusland via de VN de boel niet hadden stilgelegd zouden zowel Caïro als Damascus veroverd zijn.

super ick
04-07-16, 22:27
Om eerlijk te zijn heb ik me niet zo goed verdiept in de persoon Rabin

Ik nam je al niet echt serieus maar nu is het helemaal over.

Slinger
04-07-16, 23:41
jij hebt helemaal gelijk. . Wat een hersenloze leugenaar....:huil2:

Je bedoeld als Amerika die zionistjes van je niet had geholpen met tanks ( kapot geschoten in de eerste 4 dagen van de oorlog). Dan was Jeruzalem de hoofdstad van Palestina.

ik ga eten...vanavond kom ik er weer op terug alvorens ik je weer op de blok zet. Trollen en trollen

zwaar vernederd met geen enkel argument die stand hield..en nu?. Vanavond krijg je een goed wn. Duidelijk antwoord.


beloofd:blij:

Lees ondertussen maar eens een verslag van de Jom Kippoeroorlog. Vergeet de glorieuze Joodse actie op de linkernijloever en de tankslag op weg naar Damascus, waarbij het door de Russen bewapende Syrische leger in de pan werd gehakt, niet.

Slinger
04-07-16, 23:46
Kafir

Dit bericht is verborgen omdat Slinger op je negeer lijst (http://www.maroc.nl/forums/profile.php?do=ignorelist) staat.

Bekijk Berichten (http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-van-de-dag/389108-holocaustoverlever-nobelprijswinnaar-voor-de-vrede-elie-wiesel-overleden-post5536920.html#post5536920)
Verwijder gebruiker van negeer lijst (http://www.maroc.nl/forums/profile.php?userlist=ignore&do=removelist&u=53445)


Sorry.....speelkwartie voor bij. Ga maar ergens anders aandacht zoeken.

Van de week of morgen,als ik jouw soort weer kan uitstaan,zal ik je berichtje lezen en eventueel erop reageren. :blij:





Ja, de waarheid is hard voor vijanddenkers zoals jij.

Slinger
05-07-16, 00:42
Niet stalken opa.

Kafir

Dit bericht is verborgen omdat Slinger op je negeer lijst (http://www.maroc.nl/forums/profile.php?do=ignorelist) staat.

Bekijk Berichten (http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-van-de-dag/389108-holocaustoverlever-nobelprijswinnaar-voor-de-vrede-elie-wiesel-overleden-post5536920.html#post5536920)Verwijder gebruiker van negeer lijst (http://www.maroc.nl/forums/profile.php?userlist=ignore&do=removelist&u=53445) :blij:






Superhandig zo'n negeerlijst!