PDA

Bekijk Volledige Versie : Nigel Farage stapt op als leider UKIP



Marsipulami
04-07-16, 15:25
Nigel Farage "wil zijn leven terug" en stapt op als leider UKIP

De Morgen

Nu hij zijn doel - een brexit - bereikt heeft, treedt Nigel Farage terug als leider van de eurosceptische Britse partij UKIP. Dat heeft hij zonet aangekondigd op een persconferentie. Wel zal hij de partij blijven steunen, net als andere onafhankelijkheidsbewegingen in Europa.

Nu Groot-Brittannië in een referendum heeft gekozen voor een brexit, zit Farages rol erop, liet hij verstaan. "Ik ben nooit een carrièrepoliticus geweest, en heb dat ook nooit willen zijn", aldus Farage. "Mijn doel in de politiek was Groot-Brittannië uit de EU te krijgen. Ik voel nu dat ik mijn deel gedaan heb, dat ik niet meer kan verwezenlijken dan wat we hebben kunnen verkrijgen in het referendum. Ik voel dus dat het juist is om nu af te treden als leider van UKIP. Ik zal de partij en de nieuwe leider blijven steunen. Ik zal het heronderhandelingsproces in Brussel als een arend volgen."

Farage zegt ook de onafhankelijkheidsbewegingen in andere delen van de Europese Unie te helpen. "Ik ben van één zaak overtuigd: jullie hebben het laatste land nog niet gezien dat de EU wil verlaten", zei hij.

Farage wil zich focussen op zijn privéleven. "Tijdens de campagne voor het referendum zei ik: 'Ik wil mijn land terug'. Vandaag zeg ik: 'Ik wil mijn leven terug'."

"Niet toegeven"

Naast de voormalige burgemeester van Londen Boris Johnson was Farage de belangrijkste voorvechter van het 'Leave'-kamp bij het referendum over de Brexit op 23 juni. Hij stond sinds 2010 aan het hoofd van de onafhankelijkheidspartij UKIP. Daarvoor was hij ook al UKIP-leider van 2006 tot 2009.

Farage kondigde vorig jaar al eens zijn vertrek aan, toen zijn partij er niet in geslaagd was een zetel te bemachtigen bij de Britse verkiezingen, maar bedacht zich toen. Deze keer komt hij niet op zijn besluit terug, verzekerde hij.

UKIP leiden was "soms moeilijk, maar het was het allemaal waard", aldus Farage. Hij zegt er zeker van te zijn dat het Verenigd Koninkrijk de EU zal verlaten. Wat er nu volgens hem nodig is, is een "brexit-premier, die geen toegevingen zal doen in verband met het vrije verkeer van personen". "Als we zwak zijn of toegeven bij de brexit-onderhandelingen, krijgen we een oneerlijke deal."

Farage is wel van plan zijn termijn in het Europees Parlement uit te zitten.


©REUTERS

Umarvlie
04-07-16, 15:58
Alle ratten verlaten nu het zinkende schip.

knuppeltje
04-07-16, 16:23
Met een lach op hun smoel en: Après nous le déluge.

mark61
04-07-16, 19:04
De zoveelste loser die het zinkende schip verlaat.

Eerst het land de chaos in helpen, en dan 'm gauw smeren voor ie opgehangen wordt.

Hij blijft lekker in het EP zitten, want dat geld is toch wel lekker. En ze nog beledigen en uitschelden ook.

Wat een uitschot.

Al Sawt
04-07-16, 19:18
Hedendaagse rattenvangers van Hamelen. Stom zijn de ratten (lees; aanhangers) die bedwelmend raken door gefluit.