PDA

Bekijk Volledige Versie : Al 45 moorden in eerste vier 'drugsoorlog-dagen' van Filipijnse president



Marsipulami
05-07-16, 10:25
Al 45 moorden in eerste vier 'drugsoorlog-dagen' van Filipijnse president

De Morgen

In de eerste vier dagen na de beëdiging van de omstreden nieuwe president van de Filipijnen zijn zeker 45 vermoedelijke drugssmokkelaars om het leven gebracht. Dit meldt nieuwszender Al Jazeera. De doden vielen na een oproep van president Duterte om drugsverslaafden te vermoorden. Deze oproep was gericht aan burgers.


De meest vermoedelijke dealers waren met vuurwapens gedood door de politie, maar ook werden twee lichamen gevonden onder een bekende brug in de hoofdstad Manila. De gezichten van de slachtoffers waren omwikkeld met ducttape en op hun shirts stond de boodschap: 'Volg mijn voorbeeld niet, ik ben een dealer.'

Niet alleen dealers, maar ook corrupte politieagenten moeten oppassen, waarschuwde de hoogste politieman van de Filipijnen. Tegen verdachte agenten zei hij dat hij niet zou aarzelen om 'hun verjaardag te veranderen in 2 november', een verwijzing naar de Dag van de Doden, een grote religieuze feestdag op de Filipijnen.

'Deze hoerenzonen verwoesten onze kinderen'

De 71-jarige president Duterte dweept met zijn keiharde zerotolerancebeleid. Hij ontkent iets te maken te hebben met bendes die drugshandelaren, criminelen, bendeleden en andere ordeverstoorders uit de weg zouden ruimen, maar aarzelt niet zijn politiekorps en burgers in te schakelen als het op drugsmoorden aankomt. Zo zei hij vorige week tijdens een toespraak in Manila: 'Deze hoerenzonen verwoesten onze kinderen. Ik waarschuw jullie, ga die weg niet op, zelfs niet als je een politieman bent, want ik zal je echt vermoorden. (...) En als jullie verslaafden kennen, ga je gang en vermoordt hen zelf maar, want het zou wel erg pijnlijk zijn om ze te laten vermoorden door hun eigen ouders.'

Duterte herhaalde tijdens deze toespraak één van zijn campagneslogans: dat het een goed idee is om begrafenisondernemer te worden, omdat er onder zijn bewind goed geld valt te verdienen in die branche. 'Ik verzeker je, je gaat niet failliet. Als de zaken slecht gaan, zal ik de politie instrueren hun werk sneller te doen zodat de mensen hun geld kunnen verdienen.'

©REUTERS