PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe windmolens doen het zonder wieken



Marsipulami
13-07-16, 15:27
https://youtu.be/2_5K4kmnsL4


Nieuwe windmolens doen het zonder wieken


ZDNet.be


De witte elektriciteitsmolens met hun grote wieken zijn een vertrouwd zicht over de hele Westerse wereld. Ze zijn het posterkind van hernieuwbare energie, maar ze hebben enkele nadelen. Als brave burger wil je zo’n molen immers niet in je achtertuin: de dingen maken een flink kabaal. Ook vogels zijn geen fan van de windturbines: menig gevederde vriend legde al het loodje na het ontvangen van een letterlijke slag van de molen.

Ingestorte brug

Vortex Bladeless, een Spaanse start-up, wil het uitzicht van een klassiek windmolenpark drastisch veranderen met windmolens zonder wieken. De turbines zijn bij gevolg niet veel meer dan een staaf die uit de grond steekt. De staven draaien niet, ze trillen, wat een veld gevuld met de toestellen er erg origineel zal doen uitzien.

De Vortex-turbine bestaat met dank aan een ingestorte brug: De Tacoma Narrows-brug in de VS zakte in 1940 in het water nadat ze uit elkaar was getrild. De wind deed de brug steeds harder vibreren totdat de structuur het begaf (met een onfortuinlijke hond als enige slachtoffer). Ingenieurs kennen dat destructieve effect van de wind op gebouwen intussen en ze ontwerpen hun constructies zodat die er tegen bestand zijn. De Spanjaarden kozen echter voor een andere aanpak: hun windstaaf moet de gevaarlijke winden net uitlokken.

Minder maar toch meer

De eerste turbine van Vortex Bladeless is ontworpen om te trillen bij een lage tot gemiddelde windsnelheid. De trillingen worden vervolgens met de hulp van een alternator omgezet in elektriciteit. Dat is ongeveer 30 procent minder efficiënt dan een klassieke windmolen, maar op eenzelfde oppervlakte kunnen dubbel zoveel Vortexstaven staan. Bovendien zullen de turbines in theorie zo’n 40 procent goedkoper zijn dan hun tegenhangers met wieken, wat het totaalplaatje financieel interessanter maakt. Om het voordelenpakket compleet te maken, zijn de staven bovendien virtueel onderhoudsvrij. Omdat de trillingen met de hulp van elektromagnetisme worden omgezet in elektriciteit beperkte de start-up het aantal bewegende onderdelen tot een minimum. Geen binnenwerk vol radertjes die kunnen verslijten dus.

Vortex testte al enkele prototypes en plant volgend jaar een eerste commerciële variant op de markt te brengen. De ministaaf zal slechts 12 meter hoog zijn en is geschikt voor bijvoorbeeld thuisgebruik, of installatie in arme landen waar het elektriciteitsnet niet toereikend is. Tegen 2018 wil Vortex Bladeless een groter industrieel model op de markt brengen. Zo kunnen de windmolenparken van de toekomst windstaafparken worden, maar omdat de Vortex-turbines veel stiller zijn kunnen zo ook op daken van hoge gebouwen geplaatst worden.

Copyright © 2000 - 2014 Minoc Media Services BTW BE-0540.779.552 Ontwikkeling website : Octagram Creative | Design: X-Factory

Eke
13-07-16, 21:12
Daar word je wel enthousiast over..het lijkt me een duidelijke stap voorwaarts ! En het ziet er leuk uit als bovenop de lampjes gaan gloeien in de avond :)


Voor wie er nog geen genoeg van kan krijgen plaats ik nog een YouTube-filmpje, dat nogal lijkt op die van Marsipulami, maar net even anders..

En nu maar dromen over de mogelijkheden, de toepassingen......ook in Nederland zo gauw dat kan. En verdere verbeteringen..
Dan kunnen eindelijk de kolencentrales minderen (weg) en blijven wij in staat om onze eigen energie lokaal te produceren.


https://www.youtube.com/watch?v=WqcNc9bKlNY

super ick
15-07-16, 08:39
hoeveel wind is er nodig voordat het werkt?

Dat resoneren is vaak maar bij een bepaalde windsnelheid. Eronder gebeurt er niets maar erboven ook niet. Of zie ik dit verkeerd?

Als je er meerdere bij elkaar zet verander je dan de luchtstroom niet zodanig dat het niet meer werkt?

Mij lijkt het ideaal. Onderweg even lekker tegenaan gaan staan om je rug te laten masseren.

Marsipulami
15-07-16, 11:52
hoeveel wind is er nodig voordat het werkt?

Dat resoneren is vaak maar bij een bepaalde windsnelheid. Eronder gebeurt er niets maar erboven ook niet. Of zie ik dit verkeerd?

Als je er meerdere bij elkaar zet verander je dan de luchtstroom niet zodanig dat het niet meer werkt?

Mij lijkt het ideaal. Onderweg even lekker tegenaan gaan staan om je rug te laten masseren.


Volgens mij bezwijkt zo'n wiebelpaal binnen de kortste keren aan metaalmoeheid. Dan hoef je geen tandwiel te vervangen, doch meteen de hele 'windmolen' + slachtofferhulp voor voorbijgangers die het ding op hun hoofd kregen.

Eke
15-07-16, 15:53
hoeveel wind is er nodig voordat het werkt?

Dat resoneren is vaak maar bij een bepaalde windsnelheid. Eronder gebeurt er niets maar erboven ook niet. Of zie ik dit verkeerd?

Als je er meerdere bij elkaar zet verander je dan de luchtstroom niet zodanig dat het niet meer werkt?

Mij lijkt het ideaal. Onderweg even lekker tegenaan gaan staan om je rug te laten masseren.

Er moet wel een stroming aanwezig zijn, anders gebeurt er niks. Maar vanaf welk moment er een werveling ontstaat kan ik je niet zeggen..En het kritieke punt waarbij de 'draaikolk' niet meer opgewekt wordt.....? Ik weet niet of die installatie automatisch uitgeschakeld wordt als het windkracht 9 of zo wordt. Zou kunnen.
Leuke vragen.

Je kunt die palen in ieder geval niet TE dicht bij elkaar zetten.Ik las dat bij de vleugels van vliegtuigen ook vortice ontstaan en vliegt daar een ander vliegtuig te dicht achter (bv bij het dalen op een vliegveld) dan is er een redelijke kans op een crash..

Ja, kleine paaltjes langs de weg, Superick...Toink,toink,toink, toink (paal is beetje ovaal geworden door te enthousiast gebruik)

super ick
15-07-16, 16:47
Er moet wel een stroming aanwezig zijn, anders gebeurt er niks. Maar vanaf welk moment er een werveling ontstaat kan ik je niet zeggen..En het kritieke punt waarbij de 'draaikolk' niet meer opgewekt wordt.....? Ik weet niet of die installatie automatisch uitgeschakeld wordt als het windkracht 9 of zo wordt. Zou kunnen.
Leuke vragen.

Je kunt die palen in ieder geval niet TE dicht bij elkaar zetten.Ik las dat bij de vleugels van vliegtuigen ook vortice ontstaan en vliegt daar een ander vliegtuig te dicht achter (bv bij het dalen op een vliegveld) dan is er een redelijke kans op een crash..

Ja, kleine paaltjes langs de weg, Superick...Toink,toink,toink, toink (paal is beetje ovaal geworden door te enthousiast gebruik)

Ik begrijp zowiezo niet waarom er niet meer werk gemaakt wordt om zoveel mogelijk bruikbare daken te (laten) voorzien van zonnepanelen.

Effectiever,
Neemt geen bruikbare ruimte in beslag,
Opwekken waar het nodig is, ik zie die windmolens in zee en op verlaten weilanden staan. Weg van de gebruikers.
Geen horizonvervuiling,
geen geluidsoverlast.