PDA

Bekijk Volledige Versie : Fethullah Gülen



Bofko
18-07-16, 02:03
Ik weet weinig van Gulen.

Ik heb Wiki gelezen maar daarmee kom ik niet verder. Lijkt me wel een erg verlichte moslim.

Erdogan is op dit moment in het brandpunt van de wereld. Gezien de 'staatsgreep'' . En wordt door de hele moslimwereld tegenwoordig ook gezien als politieke leider.En hoeder van de islam.

Waar komt die haat tegen de -ook islamitische- Fethullah Gülen- vandaan?

Mark?

mark61
18-07-16, 18:00
Een slimme dictator zorgt altijd voor een nationale focus, een Vijand, een object van haat, de kern van het Kwade, de slechterik die het land verraadt, de staat wil vernietigen, en het volk arm / ziek / zwak / misselijk / verdeeld wil maken, om redenen die alleen de dictator bevroedt.

Je hebt voor dit doel joden, vrijmetselaars, communisten, fascisten, kosmopolieten, en nu dus 'Gülenistische terroristen'.

Erdoğan heeft speciaal een FETÖ bedacht, de 'Fethullahçı Terrör Örgütü', oftwel de Fethullahistische Terreurorganisatie. Gewoon verzonnen. Bestaat alleen in zijn hoofd. En nu in het hoofd van ca. 40 miljoen Turken. Alle kranten op 2 na staan onder zijn controle, en alle TV-stations, dus die doen ook allemaal FETÖ! roepen nu.

Het is te zot voor woorden, en de helft van de Turken slikt het als zoete koek.

De heksenjacht is begonnen. Ze vinden ze nu overal, laatstelijk de voorzitter van de voetbalclub Galatasaray :haha:

Nou ja, het is dus om te huilen. Vooral met die Marokkaanse fellow travellers op WSDB.

mark61
18-07-16, 18:01
Je krijgt al 12 miljoen hits op die lettercombinatie, dus het werkt fantastisch. Als het op internet staat is het toch waar?

Al Sawt
18-07-16, 18:05
Ik weet weinig van Gulen.

Ik heb Wiki gelezen maar daarmee kom ik niet verder. Lijkt me wel een erg verlichte moslim.

Erdogan is op dit moment in het brandpunt van de wereld. Gezien de 'staatsgreep'' . En wordt door de hele moslimwereld tegenwoordig ook gezien als politieke leider.En hoeder van de islam.

Waar komt die haat tegen de -ook islamitische- Fethullah Gülen- vandaan?

Mark?

Wat heeft de islamitische wereld te maken met Fethullah Gulen? En ter info: Erdogan is niet overal geliefd.

Al Sawt
18-07-16, 18:07
Een slimme dictator zorgt altijd voor een nationale focus,
Erdogan is (nog) geen dictator.

mark61
18-07-16, 18:07
Eigenlijk waren ze dikke maatjes, tot een paar jaar geleden. Ze kregen ruzie, maar het onduidelijk waarom. Ze zitten ideologisch volstrekt op een lijn. Dus gaat het hoogstens om wie de macht krijgt, maar ik denk dat Gülen die ambitie helemaal niet heeft.

Het is op zijn ergst een soort Scientology. Een maatschappelijke organisatie zonder concreet politiek doel.

Al Sawt
18-07-16, 18:34
Eigenlijk waren ze dikke maatjes, tot een paar jaar geleden. Ze kregen ruzie, maar het onduidelijk waarom. Ze zitten ideologisch volstrekt op een lijn. Dus gaat het hoogstens om wie de macht krijgt, maar ik denk dat Gülen die ambitie helemaal niet heeft.

Het is op zijn ergst een soort Scientology. Een maatschappelijke organisatie zonder concreet politiek doel.

Nou? Gulen heeft een school geopend in de Marokkaanse stad Tanger. Gratis onderwijs. Maar politieke visie van de Gulen beweging komt nadrukkelijk voor in het programma.

The_Grand_Wazoo
18-07-16, 18:43
Erdogan is (nog) geen dictator.

Nou, hm, tja, 't is natuurlijk een glijdende schaal, die van de dictators.

Maar goed, de AK partij is gekozen met een relatieve meerderheid, dus er is legitimatie voor zijn positie.

Maar het ontslaan van rechters, ambtenaren, het op grote schaal laten arresteren van critici ... hij doet iig zijn best de schijn tegen te krijgen.

mark61
18-07-16, 19:13
Erdogan is (nog) geen dictator.

Hij is het wel. Hij controleert het hele land, geen wet is nog van kracht. Ook de grondwet niet.

Het zou nog kunnen dat hij weggestemd wordt, maar dat lijkt me vrijwel uitgesloten.

mark61
18-07-16, 19:15
Nou? Gulen heeft een school geopend in de Marokkaanse stad Tanger. Gratis onderwijs. Maar politieke visie van de Gulen beweging komt nadrukkelijk voor in het programma.

Hij heeft wellicht een visie, al weet ik niet welke; hij heeft geen politieke ambities die ik ooit heb kunnen waarnemen.

Welke visie is dat dan?

Marsipulami
18-07-16, 19:42
De heksenjacht is begonnen. Ze vinden ze nu overal, laatstelijk de voorzitter van de voetbalclub Galatasaray :haha:

Niet alleen in Turkije. Ook in België gaat het er heftig aan toe. Het lijkt erop dat er een burgeroorlog komt in Turkije.



Beringse aanhangers Gülen krijgen politiebescherming en duiken onder

Vandaag om 19:53 door MCe

Beringen - Na de mislukte staatsgreep in Turkije blijven de gemoederen in Beringen hoog oplopen. Aanhangers van Gülen moeten er zelfs politiebescherming krijgen. Burgemeester Maurice Webers is niet de spreken over de spanningen. "Het moet stoppen", luidt het. Hij heeft de hulp van de minister en de procureur ingeroepen.

Tientallen Turken uit Beringen moeten politiebescherming krijgen en leven ondergedoken. Aanhangers van de AKP van president Erdogan viseren hen. Op sociale media wordt er zelfs gepraat over een "etnische zuivering". Ze durven niet meer op straat komen.

Ook Beringenaar Bahattin Kocak is met zijn gezin weggetrokken uit Beringen. "Zijn we nu echt zo onmenselijk geworden dat we elkaar willen afmaken voor een niet-bewezen staatsgreep?", vraagt hij zich af. "Als er bewijzen zijn, zullen we onze conslusies wel trekken. Er zijn nog altijd dingen die de twee kampen bij elkaar kunnen brengen", wil hij de dialoog aanwakkeren.


Bekijk meer video's van TVL op TV Limburg :: uw dagelijkse nieuws uit Limburg (http://www.tvl.be)

Marsipulami
18-07-16, 21:28
Wie is Gülen, het "zwarte beest" van Erdogan?

Auteur: Jos De Greef

deredactie.be

De toch wel verrassende couppoging van vrijdagavond werd door veel analisten meteen in verband gebracht met machtige elementen binnen het Turkse leger, die zich beschouwen als erfgenaam van de seculiere republiek van voormalig president Mustafa Kemal, ook Atatürk genoemd. Die kwam zelf door een staatsgreep aan de macht en in 1960, 1971, 1980 en 1997 aarzelde het leger niet om de macht te grijpen als het dat nodig achtte.

Terwijl de staatsgreep nog bezig was, legde de belaagde Turkse moslimpresident Erdogan echter meteen de schuld bij de geestelijke Fethullah Gülen, die sinds 1999 in ballingschap in de Verenigde Staten woont.

Dat lijkt vreemd, want Gülen is zeker geen secularist naar het model van Atatürk, maar speelt een eigen en niet altijd duidelijke rol in Turkije. Meer nog dan op het leger is Erdogan echter gebeten op de erg invloedrijke geestelijke die nochtans jarenlang zijn "compagnon de route" was op de weg naar de macht.

De heksenjacht die het regime van Erdogan nu heeft ingezet, viseert echter vooral het uitgebreide netwerk van Gülen -in Turkije en ook daarbuiten zoals de rellen in Beringen en Nederland- aantonen. Dat er meteen duizenden mensen worden opgepakt -niet enkel in legerkringen, maar ook in het gerechtsapparaat en de media- doen vermoeden dat de lijsten met "arrestanten" al wel een tijdje eerder zijn opgesteld.

Een seculiere geestelijke?

De 75-jarige Fethullah Gülen wijst vanuit de VS alle verantwoordelijkheid voor de staatsgreep af. Hij merkt op dat hij zich altijd tegen geweld gekeerd heeft en zelf genoeg geleden heeft tijdens staatsgrepen uit het verleden. Gülen sluit zelfs niet uit dat het regime van Erdogan de coup zelf heeft geënsceneerd om daarna zelf de macht te grijpen.

Sinds de jaren 50 heeft Gülen in en buiten Turkije een groot netwerk van organisaties uitgebouwd. Hji wordt vaak omschreven als een "liberale moslimgeestelijke", maar dat klopt niet helemaal. Ethisch is Gülen eerder traditioneel conservatief, maar anderzijds propageert hij wel een "intellectuele verlichting" die hand in hand moet gaan met spiritualiteit en religie, maar ook met de moderne wetenschap.

In zijn toespraken en op het internet toont Gülen zich voorstander van pluralisme en democratie. Dat is opvallend in een tijd waarin oerconservatief moslimfundamentalisme en jihadisme hoogtij vieren en het denken van velen op nul willen zetten.

Gülen daarentegen ziet drie redenen voor die conflicttendens: onwetendheid, armoede en verdeeldheid. Om dat te counteren heeft hij een breed netwerk van humanitaire organisaties, scholen, culturele organisaties en media (zoals de Turkse krant Zaman) uitgebouwd. De geestelijke pleit ook voor een dialoog met andere "volkeren van het Boek" zoals christenen en joden en heeft onder meer paus Johannes-Paulus II, de Grieks-orthodoxe patriarch Bartholomaios en joodse rabbijnen ontmoet.

Het knooppunt van religie en politiek

Het is net dat invloedrijke netwerk dat de Turkse president Erdogan op de zenuwen werkt en dat hij nu absoluut wil vernietigen. Of Gülen nu betrokken was bij de coup of niet, doet voor Erdogan niet terzake.

Gülen heeft vooral aanhang in meer geschoolde mensen van Turkse afkomst zoals academici, studenten, leraren, journalisten en zakenlui. Zijn netwerk ondersteunde de opgang van de AKP-partij van Tayyip Erdogan, die het dan weer eerder moet hebben van de lagere klassen.

Onder meer dankzij dat netwerk kwam Erdogan in 2003 aan de macht en kon hij de macht behouden, daar waar zijn islamitische voorganger Necmettin Erbakan in 1997 door de legertop de wacht werd aangezegd.

De breuk tussen Erdogan en Gülen kwam er in 2010 toen de geestelijke Erdogan verweet dat hij zijn beloften inzake een meer democratisch model niet nakwam. Daarna ging het steeds meer bergaf toen Gülen Erdogans regime ook corruptie, wanbeheer en megalomaan machtsstreven verweet evenals het wurgen van de media. De islamitische quasi-eenpartijstaat die Erdogan nu nastreeft, samen met het uitschakelen van alle kritische oppositie en media en de poging om een krachtig presidentieel regime te installeren, vereisen blijkbaar een uitschakeling van het Gülennetwerk.

Dat extreme moslimstemmen Gülen er ook van beschuldigen om een instrument te zijn van niet-moslims of zelfs van de CIA kan vergaande gevolgen hebben voor de relaties tussen de Verenigde Staten en Europa enerzijds en Turkije anderzijds. Erdogan mag dan opnieuw de teugels aantrekken, feit is wel dat de staat die hij beheert, steeds meer begint te desintegreren onder etnische, sociale, economische, politieke en internationale spanningen. Dat is slecht nieuws, niet enkel voor de Turken, maar ook voor de NAVO en Europa en de erg ontvlambare regio in het algemeen.

binloser
19-07-16, 06:47
De Turken kunnen niet omgaan met democratie , met anders denkenden. Dan worden ze meteen agressief. Ze knokken zelfs in het parlement. Zelfs in Nederland vallen ze Gulen aanhangers aan. Vreemd volkje tenminste dat deel dat voor Ergodan is.
Derde generatie in Nederland geboren en je dan nog in die mate Turk voelen waar slaat dat op. Het zal daar nog wel even rommelen. Het land is te verdeeld. De toeristen zullen wegblijven en dat zal ze spijten.

Al Sawt
19-07-16, 12:24
De Turken kunnen niet omgaan met democratie , met anders denkenden. Dan worden ze meteen agressief. Ze knokken zelfs in het parlement. Zelfs in Nederland vallen ze Gulen aanhangers aan. Vreemd volkje tenminste dat deel dat voor Ergodan is.
Derde generatie in Nederland geboren en je dan nog in die mate Turk voelen waar slaat dat op. Het zal daar nog wel even rommelen. Het land is te verdeeld. De toeristen zullen wegblijven en dat zal ze spijten.

Zullen wij een weddenschap aangaan?! Ik wed dat over een jaar de Turkse steden en resorts vol zullen lopen met toeristen.

Soldim
19-07-16, 13:08
Zullen wij een weddenschap aangaan?! Ik wed dat over een jaar de Turkse steden en resorts vol zullen lopen met toeristen.

En, tot mijn verbazing, verrassend veel PVVers. 't Is tenslotte lekker goedkoop :hihi:

knuppeltje
19-07-16, 16:52
En, tot mijn verbazing, verrassend veel PVVers. 't Is tenslotte lekker goedkoop :hihi:

Daar zijn ze dan mooi klaar mee.

super ick
19-07-16, 18:48
Daar zijn ze dan mooi klaar mee.

Jij moet de overeenkomsten to h zien als je het laatste nieuwsartikel van Mars hebt gelezen? 65% van de Turken zijn volgens jouw 'zienswijze' Tokkies.

super ick
19-07-16, 18:51
Overigens hoorde ik vanmorgen op de radio dat er ook vele arrestaties, ik ben het getal even kwijt, zijn verricht op universiteiten.

Het lijkt er op dat het licht langzaam uitgaat in Turkije.

Oja, men wil de doodstraf ook weer invoeren. Een straf waar ik overigens niet tegen ben maar dan wel gebouwd op een enigzins neutraal rechtsysteem. Ik kan hier wel raden wie er met zijn hoofd op het blok terecht komt.

knuppeltje
20-07-16, 08:18
Jij moet de overeenkomsten to h zien als je het laatste nieuwsartikel van Mars hebt gelezen? 65% van de Turken zijn volgens jouw 'zienswijze' Tokkies.

Jij mot onderhand toch eens gaan leren te lezen wat er staat, want er staat maar zelden wat jij leest.

Ik had het dus niet over de Turken, maar over die PVVers waar Soldim mee aankwam.

Al Sawt
20-07-16, 22:52
En, tot mijn verbazing, verrassend veel PVVers. 't Is tenslotte lekker goedkoop :hihi:

Absoluut En velen zullen zich ook eens verbazen dat in Turkije geen knoflooksaus te vinden is. Vaak gehoord!

Al Sawt
20-07-16, 22:53
Jij mot onderhand toch eens gaan leren te lezen wat er staat, want er staat maar zelden wat jij leest. Hahaha. Begrijpend lezen is hem inderdaad vreemd.

Al Sawt
20-07-16, 22:56
Overigens hoorde ik vanmorgen op de radio dat er ook vele arrestaties, ik ben het getal even kwijt, zijn verricht op universiteiten.

Het lijkt er op dat het licht langzaam uitgaat in Turkije.

Oja, men wil de doodstraf ook weer invoeren. Een straf waar ik overigens niet tegen ben maar dan wel gebouwd op een enigzins neutraal rechtsysteem. Ik kan hier wel raden wie er met zijn hoofd op het blok terecht komt.

Meeste PVV stemmers zijn voorstander van een doodstraf.

Bofko
21-07-16, 01:49
Wat heeft de islamitische wereld te maken met Fethullah Gulen?
De islamistische wereld is niet homogeen. Gulen is ,denk ik, aanrtrekkelijk voor moslims die wat meer met moderniteit en democratie hebben


En ter info: Erdogan is niet overal geliefd.
Nee, maar wel bij moslims die wat minder met moderniteit en democratie hebben. En die moslims zien dat ze het met geestelijke leiders niet redden maar wel keihard een politieke leider nodig hebben.En ze zien ook dat de fundamentalisten het -politiek - gezien nooit redden dus is de pragmaticus Erdogan hun hoop.

Bofko
21-07-16, 02:11
Meeste PVV stemmers zijn voorstander van een doodstraf.
Thats right.

Dus het demoniseren van PVV-stemmers is net zo onterecht als het demoniseren van Erdogan-aanhangers.

Mensen zouden elkaar eens wat minder snel een onmiddellijke morele maat moeten nemen. Ik beschouw dat ,en dus de bijbehorende framing, als de armoede van deze tijd.

super ick
21-07-16, 17:13
Meeste PVV stemmers zijn voorstander van een doodstraf.

Pfff, wilde ik bijna inhoudelijk reageren, zeg!

super ick
21-07-16, 17:16
Jij mot onderhand toch eens gaan leren te lezen wat er staat, want er staat maar zelden wat jij leest.

Ik had het dus niet over de Turken, maar over die PVVers waar Soldim mee aankwam.

Rechts en voor de doodstraf. Als het Nederlanders zijn noem je ze ook Tokkies. Nu zijn het Turken en nu zijn het geen Tokkies.

Ik begrijp dat het altijd even duurt voordat het kwartje bij jou valt. Vervelend dat het uitgelegd moet worden. Zal de ouderdom zijn.

Al Sawt
21-07-16, 23:46
En, tot mijn verbazing, verrassend veel PVVers. 't Is tenslotte lekker goedkoop :hihi:Nederlanders gewoon naar Turkse badplaatsen - http://nos.nl/l/2118891.

Binloser heeft weddenschap al verloren.

Al Sawt
21-07-16, 23:48
Pfff, wilde ik bijna inhoudelijk reageren, zeg!Dus ik had bijna een wonder meegemaakt?

Al Sawt
21-07-16, 23:58
De islamistische wereld is niet homogeen. Gulen is ,denk ik, aanrtrekkelijk voor moslims die wat meer met moderniteit en democratie hebben


Nee, maar wel bij moslims die wat minder met moderniteit en democratie hebben. En die moslims zien dat ze het met geestelijke leiders niet redden maar wel keihard een politieke leider nodig hebben.En ze zien ook dat de fundamentalisten het -politiek - gezien nooit redden dus is de pragmaticus Erdogan hun hoop.
Op welke cijfers of logica baseer je dat? Jij levert wederom het bewijs dat je ondoordacht en vooral ongefundeerde meningen uit, zonder enig vorm van kennis of achtergrond informatie.

Gülensscholen in Marokko bijv. zijn religieuzer dan staatsscholen. Jij laat je verblinden door gematigde en moderne uitstraling van Gülen. Maar misschien vergat je voor gemakshalve (of je weet het helemaal niet) dat Gülen een belangrijke rol had gespeeld om de seculiere invloeden uit Turkse systeem te verbannen.

Jij doet alsof je een intellectueel bent. Maar in feite vertroebelt jouw blinde haat voor religie jouw gedachtegang. Hierdoor denk jij in trant van: Erdogan is een religieuze houwdegen, dan moet Gülen gematigd zijn.

Al Sawt
22-07-16, 00:02
Thats right.

Dus het demoniseren van PVV-stemmers is net zo onterecht als het demoniseren van Erdogan-aanhangers.

Mensen zouden elkaar eens wat minder snel een onmiddellijke morele maat moeten nemen. Ik beschouw dat ,en dus de bijbehorende framing, als de armoede van deze tijd.
Ik demoniseer PVV-stemmers niet. Als ik ze bang uitgevallen, xenofoob, laag opgeleid en bekrompen noem. Dan baseer ik mijn mening geheel op feiten uit onderzoeken naar achterban van PVV.

knuppeltje
22-07-16, 08:16
Rechts en voor de doodstraf. Als het Nederlanders zijn noem je ze ook Tokkies. Nu zijn het Turken en nu zijn het geen Tokkies.

Ik begrijp dat het altijd even duurt voordat het kwartje bij jou valt. Vervelend dat het uitgelegd moet worden. Zal de ouderdom zijn.

IK HEB HET HELEMAAL NIET OVER TURKEN EN DOODSTRAF GEHAD.

Sjezus zeg. Over vallende kwartjes gesproken.

Slinger
22-07-16, 09:45
Erdogan is (nog) geen dictator.

Hij is er echt niet ver vanaf.

Slinger
22-07-16, 09:50
Thats right.

Dus het demoniseren van PVV-stemmers is net zo onterecht als het demoniseren van Erdogan-aanhangers.

Mensen zouden elkaar eens wat minder snel een onmiddellijke morele maat moeten nemen. Ik beschouw dat ,en dus de bijbehorende framing, als de armoede van deze tijd.

PVV-stemmers demoniseren zich zelf wel.

super ick
23-07-16, 19:15
IK HEB HET HELEMAAL NIET OVER TURKEN EN DOODSTRAF GEHAD.

Sjezus zeg. Over vallende kwartjes gesproken.

Je volgt het niet. Kan gebeuren.

knuppeltje
24-07-16, 09:12
Je volgt het niet. Kan gebeuren.

Gewoon stug volhouden. :maf3:

super ick
24-07-16, 09:46
Gewoon stug volhouden. :maf3:

Nee ik ga het niet uitleggen. :zwaai:

tr_imparator
24-07-16, 20:52
De islamistische wereld is niet homogeen. Gulen is ,denk ik, aanrtrekkelijk voor moslims die wat meer met moderniteit en democratie hebben

Nee, maar wel bij moslims die wat minder met moderniteit en democratie hebben. En die moslims zien dat ze het met geestelijke leiders niet redden maar wel keihard een politieke leider nodig hebben.En ze zien ook dat de fundamentalisten het -politiek - gezien nooit redden dus is de pragmaticus Erdogan hun hoop.

Nee, Gulen is echt niet aantrekkelijk voor veel mensen. Ik ken mensen die in op zijn school zitten. Religie staat centraal en wordt tot je opgedrongen. Je hebt helemaal geen vrijheid. Anders denken mag en kan niet. Het is een heel vreemde organisatie met een soort eigen geloofsbeleving en leer. Enorme groepsdruk; geen individuele ontplooiing. Immers; je bent een middel voor een hoger doel, datgene waarvoor hij pleit.

Weet je ik vind eigenlijk dat geloof niet geïnstitutionaliseerd moet worden, Gulen maakt zich hier schuldig aan. Het is gevaarlijk en je kan mensen veel laten doen door misbruik. Geloof moet met je gezin in de huiskamer worden geleefd. Bij Gulen wordt je geloof overal bij betrokken; het gaat diep tot in al je handelen een rol spelen. Hierdoor vertroebelt je visie en ben je minder professioneel; je volgt je beroepsmatige richtlijn niet meer; maar gaat meer toetsen met mede andere kaders/overtuigingen.

super ick
25-07-16, 08:19
Het is een misvatting dat Erdogan de moslimhardliner is en Gulen de gematigde. Het is juist andersom. Toen Erdogan echt macht kreeg heeft gij Gulen dan ook snel aan de kant gezet.

Erdogan profileert zich als vrome moslim. Beetje de islam gebruiken om zieltjes te winnen maar zeker niet om de islam leidend te maken.

Bofko
25-07-16, 21:15
Nee, Gulen is echt niet aantrekkelijk voor veel mensen. Ik ken mensen die in op zijn school zitten. Religie staat centraal en wordt tot je opgedrongen. Je hebt helemaal geen vrijheid. Anders denken mag en kan niet. Het is een heel vreemde organisatie met een soort eigen geloofsbeleving en leer. Enorme groepsdruk; geen individuele ontplooiing. Immers; je bent een middel voor een hoger doel, datgene waarvoor hij pleit.

Weet je ik vind eigenlijk dat geloof niet geïnstitutionaliseerd moet worden, Gulen maakt zich hier schuldig aan. Het is gevaarlijk en je kan mensen veel laten doen door misbruik. Geloof moet met je gezin in de huiskamer worden geleefd. Bij Gulen wordt je geloof overal bij betrokken; het gaat diep tot in al je handelen een rol spelen. Hierdoor vertroebelt je visie en ben je minder professioneel; je volgt je beroepsmatige richtlijn niet meer; maar gaat meer toetsen met mede andere kaders/overtuigingen.

Ben jij erdoganist, imp?
En waarom?

Bofko
25-07-16, 21:28
Weet je ik vind eigenlijk dat geloof niet geïnstitutionaliseerd moet worden, Gulen maakt zich hier schuldig aan. Het is gevaarlijk en je kan mensen veel laten doen door misbruik. Geloof moet met je gezin in de huiskamer worden geleefd. Bij Gulen wordt je geloof overal bij betrokken; het gaat diep tot in al je handelen een rol spelen. Hierdoor vertroebelt je visie en ben je minder professioneel; je volgt je beroepsmatige richtlijn niet meer; maar gaat meer toetsen met mede andere kaders/overtuigingen.

Hoe zit het met erdogan, imp?Lijkt mij een eerste-klas hitler die heel makkelijk zijn domme aanhangers kan opjuinen.En een hoop onschuldigen die het moeten bezuren.

tr_imparator
25-07-16, 22:39
Ben jij erdoganist, imp?
En waarom?

Dat is een moeilijke vraag. Ik zit een beetje in het midden. In mijn omgeving zijn er felle tegenstanders en felle voorstanders. Als ik je vraag mag herformuleren, zou het voor mij zijn: wat levert de regering Erdogan jouw op. Als ik in Nederland stem en de verkiezingspunten lees; dan kijk ik a) naar eigen belang en b) principes die ik steun.

En als ik objectief kijk dan is dit wat ik zie.
- ik hoef geen 5500 euro aan dienstplicht meer te betalen en 4 weken naar Turkije om mijn dienst uit te zitten. Het is nu teruggedraaid naar 1000 euro.
- tickets voor familie is goedkoper (familiekorting)
- ik kan mogelijk in de toekomst kinderbijslag krijgen
- als ik in Turkije ben, merk ik dat ik zaken veel sneller kan regelen en doen: er is minder bureaucratie.
- in Turkije geniet ik meer van mijn vakantie: de wegen zijn beter; de afstanden zijn korter. Er is een betere infrastructuur. Mensen zijn minder druk gestrest en aardiger.
- Turkije staat internationaal meer op de kaart
- Onderwijs is in sterke opkomst; ik zie steeds meer Turkse publicaties
- Zorg is stuk beter
- ik merk dat de bevolking tevreden is; arme mensen krijgen salaris, zieke mensen krijgen een uitkering. Bijv. de oom van mijn vader die gemetastaseerd prostaatkanker heeft; hij is 93 jaar. Zijn familie krijgt bijna 1000 lira om voor hem te zorgen.
- hebben we een alternatief? Ik zie dat niet.

M.a.w. is constateer dat Turkije onder zijn bewind welvarender is geworden. Als ik die vraag omdraai en zeg: waarom moet ik tegen Erdogan zijn? Dan gaat het allemaal over vage dingen? Hij beperkt mogelijk de persvrijheid en schendt mensenrechten. Mensenrechten is prima, maar het moet geen politieke tool zijn. Voor mij is mensenrechten: als ik een rechtsprobleem heb of mensen in mijn omgeving, is er dan een rechtsstaat waar ik beroep op kan doen? Ja. Je moet naar mijn idee alles concretiseren; vaagheden hebben voor mij geen boodschap.

Bofko
25-07-16, 22:53
M.a.w. is constateer dat Turkije onder zijn bewind welvarender is geworden. Als ik die vraag omdraai en zeg: waarom moet ik tegen Erdogan zijn? Dan gaat het allemaal over vage dingen? Hij beperkt mogelijk de persvrijheid en schendt mensenrechten. Mensenrechten is prima, maar het moet geen politieke tool zijn. Voor mij is mensenrechten: als ik een rechtsprobleem heb of mensen in mijn omgeving, is er dan een rechtsstaat waar ik beroep op kan doen? Ja. Je moet naar mijn idee alles concretiseren; vaagheden hebben voor mij geen boodschap.


Jij bent een idioot Imp.

Ikke , ikke ikke ikke .

Vuile profiteur maakt misbruik van infrastructuur....

Het wordt tijd dat daar een eind aan komt....

tr_imparator
25-07-16, 23:01
Hoe zit het met erdogan, imp?Lijkt mij een eerste-klas hitler die heel makkelijk zijn domme aanhangers kan opjuinen.En een hoop onschuldigen die het moeten bezuren.

Wat denk je dan Bofko? Dat hij Koerden gaat vergassen? Erdogan heeft het woord 'Turkiyeli' geïntroduceerd. Je bent geen Turk meer, maar een inwoner van Turkije. Jah, veel stoere woorden heeft hij. Waar zie jij een gevaar? Stel dat Turkije in oorlog gaat; met wie dan? Met de EU? Rusland? Griekenland die zit al zo in de put. In Irak en Syrie is de waar de halve bevolking is uitgeroeid. En om eerlijk te zijn, waar zijn dit de resultaten van? Turkije? Jij betaalt meer belasting omdat Griekenland zoveel rente aan IMF moet betalen. Jij hebt met vluchtelingen te maken omdat Amerika al jaren Syrie bombardeert? Ze steunen zelf de IS. Turkije heeft lange tijd geprobeerd afzijdig te zijn in deze kwestie. Weet je een maand geleden liep ik over die Promenades des Anglais in Nice. Ik heb net als jij veel last van deze kwesties, maar heb ik last van Turkije? Jij?

tr_imparator
25-07-16, 23:11
Jij bent een idioot Imp.

....

Waarom?

Bofko
25-07-16, 23:19
Wat denk je dan Bofko? Dat hij Koerden gaat vergassen? Erdogan heeft het woord 'Turkiyeli' geïntroduceerd. Je bent geen Turk meer, maar een inwoner van Turkije. Jah, veel stoere woorden heeft hij. Waar zie jij een gevaar? Stel dat Turkije in oorlog gaat; met wie dan? Met de EU? Rusland? Griekenland die zit al zo in de put. In Irak en Syrie is de waar de halve bevolking is uitgeroeid. En om eerlijk te zijn, waar zijn dit de resultaten van? Turkije? Jij betaalt meer belasting omdat Griekenland zoveel rente aan IMF moet betalen. Jij hebt met vluchtelingen te maken omdat Amerika al jaren Syrie bombardeert? Ze steunen zelf de IS. Turkije heeft lange tijd geprobeerd afzijdig te zijn in deze kwestie. Weet je een maand geleden liep ik over die Promenades des Anglais in Nice. Ik heb net als jij veel last van deze kwesties, maar heb ik last van Turkije? Jij?

Hij martelt anderdenkenden...

TFOE!!!!!

Wat gebeurt in jouw wereld met anderdenkenden imp?

Bofko
25-07-16, 23:24
Waarom?
Zie vorige bericht

tr_imparator
26-07-16, 00:08
Hij martelt anderdenkenden...

TFOE!!!!!

Wat gebeurt in jouw wereld met anderdenkenden imp?

Zo, ben jij geradicaliseerd ofzo. :haha:

Eerlijk gezegd, niets. Ik ken een paar felle tegenstanders van Erdogan. Ze kunnen gewoon alles roepen, net als iedereen op Facebook en twitter. Naar mijn idee kan iedereen Erdogan bekritiseren.

Ik ben niet overtuigd hoor van die gevallen, die hij het mond wil snoeren. Ebru Umar? Zij is echt een Turk-Hater. Ebru Umar speelt het duidelijk op zijn persoon. Wat is haar kritiek?

Of doel je op de Zaman krant? Propagande krant van de Gulen beweging. En die kanalen van hem? Heb je wel eens gezien wat voor programma's daar draaiden. 'Buyuk Bulusma (zie op youtube in engels: final glance 05)'. Dat is een programma waarbij iemand iets slechts doet maar dit niet inziet, en daarna wordt zij in het hiernamaals berecht. Een bepaalde moraliteit wordt je geleerd en vervolgens ga je naar de hel of hemel. Het maakt mensen angstig door misbruik te maken van het geloof. Juist dit onderdrukt mensen. Aan de ene kant jaagt hij mensen angst, en aan de andere kant expandeert hij zijn politieke ideologie. Goed dat die shit nu weg is.

Maakt dit onze samenleving rijker? Is dit andersdenken? Waar hebben we het nou eigenlijk over? In Turkije kan je Mein Kampf van Hitler, Beyond Good en Evil van Nietzsche, en de Origin of Species van Darwin gewoon kopen en lezen.

Sterker nog; nooit eerder mag men zoveel boeken weer lezen.

Zie bijvoorbeeld:
5 april 2013
E-001014/2013

Antwoord van de heer Füle namens de Commissie

De Commissie is ervan op de hoogte dat duizenden titels die de afgelopen decennia op de Turkse lijst met verboden boeken stonden, van de lijst zijn gehaald overeenkomstig een bepaling in het derde justitiële hervormingspakket dat in juli 2012 is goedgekeurd. Daarin wordt bepaald dat elke beslissing die vóór 2012 is genomen om de verkoop en verspreiding van gepubliceerde werken te belemmeren, nietig wordt verklaard indien het verbod niet binnen zes maanden door een rechtbank wordt bevestigd. Door het hervormingspakket zijn ook juridische bepalingen ingetrokken die onredelijke publicatieverboden mogelijk maakten. De volledige impact van deze maatregelen moet nog worden geëvalueerd.

De Commissie bespreekt deze kwestie tijdens haar contacten met de Turkse autoriteiten en zal in haar voortgangsverslag 2013 over Turkije, dat in oktober 2013 wordt voorgesteld, verslag uitbrengen over de uitvoering van het derde justitiële hervormingspakket.

..

Tot slot, misschien kunnen er bepaalde verboden zijn, maar deze worden niet gehandhaafd. Beetje symboliek vind ik het. Heel veel heisa om niks. Er komen dagelijks kranten en boeken bij, televisiekanalen (Er zijn 400++ Turkse zenders!!! IK heb laatst zelf de helft gewist omdat het bagger is :lol: ). Wat wil Erdogan verbieden? Een boek verbieden kost een jaar tijd en zoveel moeite, daar heeft Erdogan echt geen tijd of zin voor.

En het aantal kranten; ik wordt duizelig als ik eentje wil kopen. En de radiostations; er zijn echt een paar gestoorde zenders tussen. Weet je al die groeperingen in Turkije. Ieder malloot heeft zijn eigen inrichting. Het moet niet gekker worden.

tr_imparator
26-07-16, 01:01
En dan ga ik nog iets toevoegen.

Turkije was het enige land die werd gezien als voorbeeld moslimstaat, dat beeld gaat nu vallen.

Het imago van Turkije, Turken en over het algemeen Moslims is zo slecht op dit moment. Als Wilders aan de macht zou komen (meeste zetels in huidige peilingen!!). Dan is het gedaan met moslims. Wereldwijde hetze is op dit moment op zijn hoogtepunt.

En het is altijd wat het Westen vind van moslims/Turken etc. Alsof zij alleen recht hebben op een mening. Heb je je wel eens anders voorgesteld: wat Turken bijv. van de EU en Europa vinden? Kan jij Bofko, wel een positieve mening over Erdogan tot jezelf permitteren? Of is jouw definitie van andersdenken: ''dat iedereen recht heeft op jouw eigen mening'' ?

Bofko
26-07-16, 07:24
En dan ga ik nog iets toevoegen.

Turkije was het enige land die werd gezien als voorbeeld moslimstaat, dat beeld gaat nu vallen.

Het imago van Turkije, Turken en over het algemeen Moslims is zo slecht op dit moment. Als Wilders aan de macht zou komen (meeste zetels in huidige peilingen!!). Dan is het gedaan met moslims. Wereldwijde hetze is op dit moment op zijn hoogtepunt.

En het is altijd wat het Westen vind van moslims/Turken etc. Alsof zij alleen recht hebben op een mening. Heb je je wel eens anders voorgesteld: wat Turken bijv. van de EU en Europa vinden? Kan jij Bofko, wel een positieve mening over Erdogan tot jezelf permitteren? Of is jouw definitie van andersdenken: ''dat iedereen recht heeft op jouw eigen mening'' ?

Ik zie 10.000-en Turken vervolgd worden , hun baan kwijtraken, bedreigd worden ... alleen maar vanwege een mening!!

Erdogan is Wilders in het kwadraat.
Zie jij dat dan niet?

Bofko
26-07-16, 07:44
Het imago van Turkije, Turken en over het algemeen Moslims is zo slecht op dit moment. Als Wilders aan de macht zou komen (meeste zetels in huidige peilingen!!). Dan is het gedaan met moslims. Wereldwijde hetze is op dit moment op zijn hoogtepunt.

Onzin.Er zullen altijd moslims zijn. Je hebt het over de ummah denk ik. En ja die zal zich moeten moderniseren.Die zal wat toleranter moeten worden.

tr_imparator
26-07-16, 07:56
Ik zie 10.000-en Turken vervolgd worden , hun baan kwijtraken, bedreigd worden ... alleen maar vanwege een mening!!

Erdogan is Wilders in het kwadraat.
Zie jij dat dan niet?

Tuurlijk zie ik dat en baart mij dat grote zorgen. Maar is dit zomaar gebeurd? Er is een duidelijke aanleiding. En naar zeggen harde bewijs... Ik wil de komende maanden eerst zien wat er gaat gebeuren met al die arrestanten. Ik kan het nu nog niet beoordelen.

Tijd zal het leren...

Tomas
26-07-16, 08:08
Ha Imp. Ik begrijp je wel. Eerst de boel op orde, Vrijheid van meningsuiting is niet het aller belangrijkste. Dat is leuk. Maar ik kan goed zonder. Eerst werk, geld, infrastructuur en eten op de plank.

En ben je al dokter?

Wizdom
26-07-16, 08:18
Hij martelt anderdenkenden...

TFOE!!!!!

Wat gebeurt in jouw wereld met anderdenkenden imp?

Hoe koel reageer je als de Palestijnen systematisch/dagelijks onteigent, vermoord en onderdrukt worden? Komt die woede niet ergens anders vandaan dan onrecht? Is het niet hypocriet om zo boos te reageren terwijl ander onrecht op deze wereld jou ongemoeid laat?

tr_imparator
26-07-16, 08:20
Ha Imp. Ik begrijp je wel. Eerst de boel op orde, Vrijheid van meningsuiting is niet het aller belangrijkste. Dat is leuk. Maar ik kan goed zonder. Eerst werk, geld, infrastructuur en eten op de plank.

En ben je al dokter?

Al lang...en ik probeer nog wat meer te worden...

Tomas
26-07-16, 08:45
Al lang...en ik probeer nog wat meer te worden...

Meer? Koning?

Bofko
26-07-16, 08:54
Hoe koel reageer je als de Palestijnen systematisch/dagelijks onteigent, vermoord en onderdrukt worden? Komt die woede niet ergens anders vandaan dan onrecht? Is het niet hypocriet om zo boos te reageren terwijl ander onrecht op deze wereld jou ongemoeid laat?

Wat mij stoort is dat vele moslims kennelijk maar EEN groot onrecht kennen in deze wereld. En dat is niet toevallig een onrecht waarin moslims slachtoffer zijn en niet-moslims dader.Andere onrechten met andere dader-slachtoffer-verhoudingen interesseert de meeste moslims geen zier.

Bovendien zie ik ook dat het Palestina-conflict vaak misbruikt wordt. Net zoals ISIS de islam misbruikt. Palestina-conflict wordt vaak misbruikt om jodenhaat te legitimeren vooral door degenen die er 1000-en kilometers vandaan wonen.

tr_imparator
26-07-16, 09:38
Meer? Koning?

Doctor <3.

super ick
26-07-16, 21:16
Wat mij stoort is dat vele moslims kennelijk maar EEN groot onrecht kennen in deze wereld. En dat is niet toevallig een onrecht waarin moslims slachtoffer zijn en niet-moslims dader.Andere onrechten met andere dader-slachtoffer-verhoudingen interesseert de meeste moslims geen zier.

Bovendien zie ik ook dat het Palestina-conflict vaak misbruikt wordt. Net zoals ISIS de islam misbruikt. Palestina-conflict wordt vaak misbruikt om jodenhaat te legitimeren vooral door degenen die er 1000-en kilometers vandaan wonen.

Noem ze allemaal zionisten en alles mag.

Bofko
28-07-16, 01:40
Noem ze allemaal zionisten en alles mag.

Sinds 2 weken mag je ze ook Gulen-aanhangers noemen. 'Afvallige' moslims zijn misschien nog wel bedreigender dan uitgekauwde 'zionisten'. Die laatsten hebben nog iets vertrouwds........ Anyway, als er maar een vijand benoemd kan worden. Rechtsstaat doet er niet meer toe. Degenen die aan de winnende hand zijn en die iets roepen over de ander, krijgen altijd gelijk.....Heksenjacht...Opportunisme... Primitieve wraakgenoegdoening.

Erdogan heeft modern, democratietje gespeeld om mee te tellen op het wereldtoneel maar voelde er zich niet echt thuis samen met al zijn aanhangers.Arm Turkije.Gaat soennitisch iraniseren.

Wizdom
28-07-16, 09:05
Wat mij stoort is dat vele moslims kennelijk maar EEN groot onrecht kennen in deze wereld. En dat is niet toevallig een onrecht waarin moslims slachtoffer zijn en niet-moslims dader.Andere onrechten met andere dader-slachtoffer-verhoudingen interesseert de meeste moslims geen zier.

Bovendien zie ik ook dat het Palestina-conflict vaak misbruikt wordt. Net zoals ISIS de islam misbruikt. Palestina-conflict wordt vaak misbruikt om jodenhaat te legitimeren vooral door degenen die er 1000-en kilometers vandaan wonen.

Bovenstaande is onzin... Alle onrecht is frustrerend en tergend... ZIONISTEN hakken al eeuwen met hetzelfde bijltje die corruptie en onrecht verspreid op deze wereld... Verdeel een heers... Zo erg zelfs dat ze zich hebben ingenesteld in het hol van de leeuw... Palestina... Het heilige land... Dat is een provocatie en derhalve verspreid zich het vuur over deze aardbol... Vanuit Irak heeft het nu zelfs Europa bereikt... Dat jij daar een blinde vlek voor hebt ontwikkeld is jou problem... Tony Blair onderdeel van de ZIONISTISCHE lobby is onlangs schuldig verklaart na jaren van gekissebis... Maar dat zal jou loze praat niet deren...

Wizdom
28-07-16, 09:16
Sinds 2 weken mag je ze ook Gulen-aanhangers noemen. 'Afvallige' moslims zijn misschien nog wel bedreigender dan uitgekauwde 'zionisten'. Die laatsten hebben nog iets vertrouwds........ Anyway, als er maar een vijand benoemd kan worden. Rechtsstaat doet er niet meer toe. Degenen die aan de winnende hand zijn en die iets roepen over de ander, krijgen altijd gelijk.....Heksenjacht...Opportunisme... Primitieve wraakgenoegdoening.

Erdogan heeft modern, democratietje gespeeld om mee te tellen op het wereldtoneel maar voelde er zich niet echt thuis samen met al zijn aanhangers.Arm Turkije.Gaat soennitisch iraniseren.

Wat verwijt jij Erdogan nou... Het was een duidelijk complot tegen Erdogan en Turkse staat... Erdogan neemt maatregelen om een nieuwe coupe te voorkomen... De inlichtingen diensten hebben hun werk gedaan en het netwerk wordt opgerold... Hetzelfde gebeurt hier in Europa... Een organisatie wordt tot een terroristische entiteit verklaart en opgerold... Zie RAF (Duitsland), IRA (VK), NSB (Nederland), ETA (Spanje)...

Voor jou GULEN (Turkije)...

Tomas
28-07-16, 09:24
...RAF (Duitsland), IRA (VK), NSB (Nederland), ETA (Spanje)...

Ik weet eigenlijk niks van die Gulenbeweging, maar je zou het misschien kunnen vergelijken met de Noord-Ieren (IRA) en de Basken (ETA). Allemaal streven ze naar een verandering in de maatschappij, hetzij onafhankelijkheid, of een andere staatsvorm. Vele noord Ieren willen onafhankelijk van Engeland, vele Basken van Frankrijk. Alleen de gewelddadige elementen zijn door de jaren heen vervolgd en gearresteerd. Je mocht en mag altijd vinden dat Basken een aparte staat moet worden, maar wel zonder geweld.

Je maakt mij niet wijs dat die vele duizenden leerkrachten, academici, en weet ik veel wat allemaal gewelddadige acties hebben uitgevoerd of van plan waren.

Dat je sympathiseert met een bepaald algemeen onwenselijk streven (b.v. de Sharia) is geen reden om opgepakt te worden, wel het meewerken, voorbereiden, faciliteren of uitvoeren van verboden activiteiten.

Wizdom
28-07-16, 11:24
Ik weet eigenlijk niks van die Gulenbeweging, maar je zou het misschien kunnen vergelijken met de Noord-Ieren (IRA) en de Basken (ETA). Allemaal streven ze naar een verandering in de maatschappij, hetzij onafhankelijkheid, of een andere staatsvorm. Vele noord Ieren willen onafhankelijk van Engeland, vele Basken van Frankrijk. Alleen de gewelddadige elementen zijn door de jaren heen vervolgd en gearresteerd. Je mocht en mag altijd vinden dat Basken een aparte staat moet worden, maar wel zonder geweld.

Je maakt mij niet wijs dat die vele duizenden leerkrachten, academici, en weet ik veel wat allemaal gewelddadige acties hebben uitgevoerd of van plan waren.

Dat je sympathiseert met een bepaald algemeen onwenselijk streven (b.v. de Sharia) is geen reden om opgepakt te worden, wel het meewerken, voorbereiden, faciliteren of uitvoeren van verboden activiteiten.

Ik heb geen idee wat de criteria zijn om opgepakt te worden... Het is best mogelijk dat Erdogan op dit moment doorschiet met zijn acties... Afgezien daarvan meen ik dat Erdogan het beste met zijn land voor heeft... Dat heeft hij door zijn beleid in de afgelopen jaren laten zien... Turkije is een doorn in het oog van ZIONISTEN... Derhalve verdient Turkije coulance vanwege haar precaire positie...

Tomas
28-07-16, 11:29
Nee hoor, Israel en Turkije zijn vrienden.

Wizdom
28-07-16, 11:31
Nee hoor, Israel en Turkije zijn vrienden.

Niet na de laatste GAZA oorlog waarin Erdogan stelling had genomen...

Tomas
28-07-16, 11:33
Dat is alweer vergeten en vergeven.

Tomas
28-07-16, 11:34
Israël en Turkije heropenen ambassades - NRC (http://www.nrc.nl/nieuws/2016/06/27/israel-en-turkije-heropenen-ambassades-a1406251)

Wizdom
28-07-16, 11:37
Israël en Turkije heropenen ambassades - NRC (http://www.nrc.nl/nieuws/2016/06/27/israel-en-turkije-heropenen-ambassades-a1406251)

Erdogan is pragmatisch...

H.P.Pas
28-07-16, 11:40
Niet na de laatste GAZA oorlog waarin Erdogan stelling had genomen...

Intussen weer wel. Je loopt achter.

mark61
28-07-16, 17:26
De militaire samenwerking tussen Israël en Turkije is al die tijd gewoon doorgegaan, Gaza of geen Gaza.

Erdo is geïnteresseerd in één ding: Erdo.

super ick
28-07-16, 18:32
Sinds 2 weken mag je ze ook Gulen-aanhangers noemen. 'Afvallige' moslims zijn misschien nog wel bedreigender dan uitgekauwde 'zionisten'. Die laatsten hebben nog iets vertrouwds........ Anyway, als er maar een vijand benoemd kan worden. Rechtsstaat doet er niet meer toe. Degenen die aan de winnende hand zijn en die iets roepen over de ander, krijgen altijd gelijk.....Heksenjacht...Opportunisme... Primitieve wraakgenoegdoening.

Erdogan heeft modern, democratietje gespeeld om mee te tellen op het wereldtoneel maar voelde er zich niet echt thuis samen met al zijn aanhangers.Arm Turkije.Gaat soennitisch iraniseren.

Turkije gaat echt geen theocratie worden. Erdogan gebruikt geloof slim om zieltjes te winnen maar gaat echt geen macht afstaan aan welke gelovige dan ook.
Hij lijkt meer op Sadam dan op Khomeini.

In mijn buurt zijn ook al enkele hoogoplopende discussie geweest. Het is zwart of wit. Ik vraag me af of er nog wel enige vorm van consensus is in Turkije. Normaal gesproken rommelen extremen wat aan het linker en rechterrandje.

tr_imparator
30-07-16, 00:50
Ik zie 10.000-en Turken vervolgd worden , hun baan kwijtraken, bedreigd worden ... alleen maar vanwege een mening!!

Erdogan is Wilders in het kwadraat.
Zie jij dat dan niet?

Ja, dat zie ik. Ik ben zoals ik al eerder aangaf, zeker niet pro-Erdogan. Wat hij nu doet, komt wel goed uit. Er is wel een gevaar, de eerdere ''afhankelijke rechtsstaat'' moet nu wél on-afhankelijk worden. En niet een groepering, islamist of een steun in de rug van Erdogan zijn. Het moet naar échte onafhankelijk worden gestreven en de wet handhaven.

Eerder zijn kemalisten? verwijderd (in de Ergenekon zaak, achteraf bleek ze onschuldig te zijn) en zijn Gulenisten geïnstalleerd. Nu worden zij verwijderd, maar wie komt er in de plaats?

De democratie en rechtsstaat in Turkije is niet zo goed gefundeerd als Nederland. Als ik in Nederland oneens ben met de regering kan ik aankloppen bij de rechtbank of ombudsman. In Turkije kan dit niet; in veel gevallen wordt er een partij gekozen.

Ik kan dit inzien; en wat totaal onnodig is, is het bashen van Erdogan. Dat zou net zo stom zijn als elke dag de straat op gaan om de 'democratie' te vieren.

tr_imparator
30-07-16, 00:51
In mijn buurt zijn ook al enkele hoogoplopende discussie geweest. Het is zwart of wit. Ik vraag me af of er nog wel enige vorm van consensus is in Turkije. Normaal gesproken rommelen extremen wat aan het linker en rechterrandje.

Het is vooral onduidelijk; je kan alleen afwachten als hoog opgeleide.

Bofko
31-07-16, 23:54
Ja, dat zie ik. Ik ben zoals ik al eerder aangaf, zeker niet pro-Erdogan. Wat hij nu doet, komt wel goed uit. Er is wel een gevaar, de eerdere ''afhankelijke rechtsstaat'' moet nu wél on-afhankelijk worden. En niet een groepering, islamist of een steun in de rug van Erdogan zijn. Het moet naar échte onafhankelijk worden gestreven en de wet handhaven.

Eerder zijn kemalisten? verwijderd (in de Ergenekon zaak, achteraf bleek ze onschuldig te zijn) en zijn Gulenisten geïnstalleerd. Nu worden zij verwijderd, maar wie komt er in de plaats?

De democratie en rechtsstaat in Turkije is niet zo goed gefundeerd als Nederland. Als ik in Nederland oneens ben met de regering kan ik aankloppen bij de rechtbank of ombudsman. In Turkije kan dit niet; in veel gevallen wordt er een partij gekozen.

Ik kan dit inzien; en wat totaal onnodig is, is het bashen van Erdogan. Dat zou net zo stom zijn als elke dag de straat op gaan om de 'democratie' te vieren.

:strik:

super ick
01-08-16, 08:05
Het is vooral onduidelijk; je kan alleen afwachten als hoog opgeleide.

Ik lees aandachtig mee met jou en zie je eerst beweren geen aanhanger van Ersogan te zijn om hem vervolgens in zo'n beetje alles te verdedigen.

Democratie werkt niet echt in een land waar clientèle niet uit te schakelen is. Is dat wat er in grote lijnen aan schort?

tr_imparator
01-08-16, 19:14
Ik lees aandachtig mee met jou en zie je eerst beweren geen aanhanger van Ersogan te zijn om hem vervolgens in zo'n beetje alles te verdedigen.

Democratie werkt niet echt in een land waar clientèle niet uit te schakelen is. Is dat wat er in grote lijnen aan schort?

Dat is in elke democratie een probleem, in meer of mindere mate.

Verdedigen doe ik niet, ik nuanceer.

super ick
02-08-16, 07:25
Dat is in elke democratie een probleem, in meer of mindere mate.

Verdedigen doe ik niet, ik nuanceer.

In meer of mindere mate.....

Mooi omschreven hoor.
In mindere mate is het belangenbehartiging, in meerdere mate discriminatie, vervolging en doodslag.

Al Sawt
24-09-16, 18:09
Wat mij stoort is dat vele moslims kennelijk maar EEN groot onrecht kennen in deze wereld. En dat is niet toevallig een onrecht waarin moslims slachtoffer zijn en niet-moslims dader.Andere onrechten met andere dader-slachtoffer-verhoudingen interesseert de meeste moslims geen zier.

Bovendien zie ik ook dat het Palestina-conflict vaak misbruikt wordt. Net zoals ISIS de islam misbruikt. Palestina-conflict wordt vaak misbruikt om jodenhaat te legitimeren vooral door degenen die er 1000-en kilometers vandaan wonen.

Wat is Bofko een hypocriete klootzak. Sinds wanneer heeft deze heerschap ooit zich druk gemaakt over oorlogen in Midden Afrika? Over bezetting van Tibet? Nee, nooit. Daar staat hij overigens niet alleen in. Andere onrechten met andere dader-slachtoffer-verhoudingen interesseert de meeste Westerlingen geen zier.

Door oorlog en repressie getroffen Afrikanen en Tibetanen, interesseren figuren als Mark, Superdick, Ibrahrat en Bofko totaal niet. Ze zitten op Maroc.nl puur om de hypocriete houdin van de gemiddelde moslim aan de kaak te stellen. Helaas merken ze hun eigen hypocriete gedrag niet op. Hoe blind kun je zijn?

P.s. Jodenhaat is echt iets uit Europa. Ooit gehoord van joods-christelijk traditie? Vernietigingskampen als Auschwitz zijn daar voorbeelden van.


Daarnaast vergeet hij simpelweg dat het Westen na de aanslagen van 11 sept. heel het Midden Oosten in brand had gestoken. Waarom? Om onrecht dat ze aangedaan is. Niet

Westerse agressie oorlogen hebben van Irak, Syrie en Libie, complete oorlogsgebieden gemaakt. Maar maakt Bofko zich zorgen over? Nee hoor. Door zijn oogkleppen ziet hij alleen de moslims die

Naampje
24-09-16, 23:40
Wat is Bofko een hypocriete klootzak. Sinds wanneer heeft deze heerschap ooit zich druk gemaakt over oorlogen in Midden Afrika? Over bezetting van Tibet? Nee, nooit. Daar staat hij overigens niet alleen in. Andere onrechten met andere dader-slachtoffer-verhoudingen interesseert de meeste Westerlingen geen zier.

Door oorlog en repressie getroffen Afrikanen en Tibetanen, interesseren figuren als Mark, Superdick, Ibrahrat en Bofko totaal niet. Ze zitten op Maroc.nl puur om de hypocriete houdin van de gemiddelde moslim aan de kaak te stellen. Helaas merken ze hun eigen hypocriete gedrag niet op. Hoe blind kun je zijn?

P.s. Jodenhaat is echt iets uit Europa. Ooit gehoord van joods-christelijk traditie? Vernietigingskampen als Auschwitz zijn daar voorbeelden van.


Daarnaast vergeet hij simpelweg dat het Westen na de aanslagen van 11 sept. heel het Midden Oosten in brand had gestoken. Waarom? Om onrecht dat ze aangedaan is. Niet

Westerse agressie oorlogen hebben van Irak, Syrie en Libie, complete oorlogsgebieden gemaakt. Maar maakt Bofko zich zorgen over? Nee hoor. Door zijn oogkleppen ziet hij alleen de moslims die

Dit heerschap heeft een punt. Daarom is bij jou de externe attributie zo sterk.

Ibrah1234
25-09-16, 03:49
Wat is Bofko een hypocriete klootzak. Sinds wanneer heeft deze heerschap ooit zich druk gemaakt over oorlogen in Midden Afrika? Over bezetting van Tibet? Nee, nooit. Daar staat hij overigens niet alleen in. Andere onrechten met andere dader-slachtoffer-verhoudingen interesseert de meeste Westerlingen geen zier.

Door oorlog en repressie getroffen Afrikanen en Tibetanen, interesseren figuren als Mark, Superdick, Ibrahrat en Bofko totaal niet. Ze zitten op Maroc.nl puur om de hypocriete houdin van de gemiddelde moslim aan de kaak te stellen. Helaas merken ze hun eigen hypocriete gedrag niet op. Hoe blind kun je zijn?

P.s. Jodenhaat is echt iets uit Europa. Ooit gehoord van joods-christelijk traditie? Vernietigingskampen als Auschwitz zijn daar voorbeelden van.


Daarnaast vergeet hij simpelweg dat het Westen na de aanslagen van 11 sept. heel het Midden Oosten in brand had gestoken. Waarom? Om onrecht dat ze aangedaan is. Niet

Westerse agressie oorlogen hebben van Irak, Syrie en Libie, complete oorlogsgebieden gemaakt. Maar maakt Bofko zich zorgen over? Nee hoor. Door zijn oogkleppen ziet hij alleen de moslims die

Het is alsof ik die treitervlogger hier aantref. Hetzelfde stompzinnige geleuter.

Juffrouw_Saartje
25-09-16, 15:03
Het is alsof ik die treitervlogger hier aantref. Hetzelfde stompzinnige geleuter.

Allerminst stompzinnig, ik ben het met Al Sawt eens. Daar wil ik nog aan toevoegen dat Bofko bijna alle gesprekken naar een paar punten wil toedraaien. We weten nu wel hoe hij er over denkt.

Ibrah1234
25-09-16, 18:55
Allerminst stompzinnig, ik ben het met Al Sawt eens. Daar wil ik nog aan toevoegen dat Bofko bijna alle gesprekken naar een paar punten wil toedraaien. We weten nu wel hoe hij er over denkt.

De mening van Bofko strookt niet met de uwe. So what? Bofko uit zich opiniërend en betamelijk in geschrift zoals een heer zich dient te gedragen.

Enkelen hier die ronduit onbeschoft gedrag vertonen en wel de grenzen van betamelijkheid overschrijden mogen daar een voorbeeld aan nemen.

Juffrouw_Saartje
25-09-16, 20:07
De mening van Bofko strookt niet met de uwe. So what? Bofko uit zich opiniërend en betamelijk in geschrift zoals een heer zich dient te gedragen.

Als jij op de man spelen, jij-bakken, hoppen naar andere landen, moslims afkraken en de onderbuikkaart trekken hoffelijk vindt, ik vind er geen kraak of smaak aan en al helemaal niet opiniërend. Sterker nog, gezien dit een Marokkaans forum is, vind ik het ronduit onbeschoft om ieder onderwerp naar het bashen van Marokkanen toe te manoeuvreren.

Bofko
26-09-16, 02:15
Wat is Bofko een hypocriete klootzak. Sinds wanneer heeft deze heerschap ooit zich druk gemaakt over oorlogen in Midden Afrika? Over bezetting van Tibet? Nee, nooit. Daar staat hij overigens niet alleen in. Andere onrechten met andere dader-slachtoffer-verhoudingen interesseert de meeste Westerlingen geen zier.

Door oorlog en repressie getroffen Afrikanen en Tibetanen, interesseren figuren als Mark, Superdick, Ibrahrat en Bofko totaal niet. Ze zitten op Maroc.nl puur om de hypocriete houdin van de gemiddelde moslim aan de kaak te stellen. Helaas merken ze hun eigen hypocriete gedrag niet op. Hoe blind kun je zijn?

P.s. Jodenhaat is echt iets uit Europa. Ooit gehoord van joods-christelijk traditie? Vernietigingskampen als Auschwitz zijn daar voorbeelden van.


Daarnaast vergeet hij simpelweg dat het Westen na de aanslagen van 11 sept. heel het Midden Oosten in brand had gestoken. Waarom? Om onrecht dat ze aangedaan is. Niet

Westerse agressie oorlogen hebben van Irak, Syrie en Libie, complete oorlogsgebieden gemaakt. Maar maakt Bofko zich zorgen over? Nee hoor. Door zijn oogkleppen ziet hij alleen de moslims die

Als mijn post al belachelijk was, dan is deze spiegel-post belachelijk in het kwadraat.

En ja, het was een wat ongenuanceerde post van mij en ik zal trachten je reactie te beantwoorden met wat meer nuance.

Het probleem is natuurlijk de verhouding islam t.ov. westen bij dit soort analyses en beschouwingen.

Het westen is een verzameling van staten en de islam is een verzameling van individuele moslims. Nederlanders kun je relateren aan Nederland, maar moslims niet aan een moslimstaat. Want Saoedie-Arabie, Egypte , Pakistan of Indonesie worden niet geaccepteerd door moslim als hun gedroomde staat. Ze worden eerder bezien als verderfelijke, westerse imperialistische producten.

Individuen hebben geen atoombommen of vernietigingskampen. Staten wel. En dat maakt de argumenten tegen het westen ongelooflijk krom. Westen is slecht in vele moslim-discoursen vanwege de WOII-vernietigingskampen en de atoombommen op Japan, want dat heeft de islam niet.Nee allicht niet, want individuen kunnen geen atoombommen maken of concentratiekampen bouwen.
Tot nu toe is het oneerlijke dat de westerse praktijk vergeleken wordt met het islamitische ideaal.

Met deze invalshoek is Turkije zeer interessant want dat zou de eerste staat kunnen zijn die wordt gezien als geaccepteerde, identificeerbare moslimstaat door moderne moslims.En dan kunnen we misschien Turkije gaan vergelijken met bijv. Nederland, wat een veel eerlijkere vergelijking is dan islam versus westen.Want dan gaat het over 2 praktijken ipv praktijk versus ideaal.

Bofko
26-09-16, 04:33
Als jij op de man spelen, jij-bakken, hoppen naar andere landen, moslims afkraken en de onderbuikkaart trekken hoffelijk vindt, ik vind er geen kraak of smaak aan en al helemaal niet opiniërend. Sterker nog, gezien dit een Marokkaans forum is, vind ik het ronduit onbeschoft om ieder onderwerp naar het bashen van Marokkanen toe te manoeuvreren.

Feitenvrije wilderiaanse voorstelling van zaken Saar.
Argumenten op?

knuppeltje
26-09-16, 09:59
Het westen is een verzameling van staten en de islam is een verzameling van individuele moslims. Nederlanders kun je relateren aan Nederland, maar moslims niet aan een moslimstaat. Want Saoedie-Arabie, Egypte , Pakistan of Indonesie worden niet geaccepteerd door moslim als hun gedroomde staat. Ze worden eerder bezien als verderfelijke, westerse imperialistische producten.

Net zoals het westen een verzameling staten is, die heel vaak niet goed met elkaar kunnen samenwerken, is dat met de islamitische landen ook.

Ik geloof echt niet dat Indonesische moslims geregeerd willen worden door moslims die ergens ver weg zetelen, en etnisch geen enkel verband met hen hebben. En dat geldt voor alle moslims in alle moslimlanden, denk ik. In Tunesië bijvoorbeeld, wil men ook echt niet vanuit welke hoofdstad van een ander moslimland geregeerd worden.
Ga eens in die moslimlanden, die ooit door de Turken zijn bezet, vragen of zij door Erdogan willen worden geregeerd?

De meerderheid van de moslims in Kasjmir, het gebied waarop zowel Pakistan als India sinds hun scheiding aanspraak maken, willen echt niet bij Pakistan horen, maar veel liever onafhankelijk worden van beiden, staat vandaag in de Volkskrant.

Zelfs Nassers Pan-Arabische droom is dan ook nooit meer geweest dan een natte droom. Noch Is, noch Boko Haram, of wie of wat dan ook, gaat het onmogelijke realiseren.

Ik begrijp dan ook helemaal niet dat men zomaar aanneemt dat simpelweg het feit dat mensen moslim zijn, dat dat automatisch zou betekenen dat zij daardoor allemaal zo'n zelfde natte droom zouden hebben. Alsof etniciteit, oorsprong, historie, geografe en opleiding, daarbij geen enkele rol speelt. Even los van de diverse stromingen binnen de islam die lijnrecht tegenover elkaar staan.

Verder is het een mal idee om te doen dat de Nederlandse bevolking niet zou bestaan uit ongeveer 17 miljoen individuele mensen, waaronder zeer grote verschillen heersen qua gedachtegoed. Hoe zouden we anders aan zoveel politieke partijen komen, bijvoorbeeld. Daarvan krijgen we er misschien bij de komende verkiezingen nog twee bij, nu naast die maffe Roos, ook de populist Baudet een politieke partij wil gaan oprichten. Als dat zo doorgaat, dan hebben we strakst alleen nog maar splinterpartijen in de Kamers. Zo'n stuk of 25. Zal de regeerbaarheid niet op vooruit gaan, denk ik.

Nog zotter is dat vele denken dat onze huidige zogenaamde identiteit de zo vereerde joods-christelijke identiteit is.
Gelukkig is dat helemaal niet waar. De joods-christelijke identiteit is die van eeuwenlange godsdienst waanzin, met alle uitwassen van dien, zoals op grote schaal geïnstitutionaliseerde vervolging van anders denkenden, anders gelovigen en anders geaarden.
Onze huidige identiteit stoelt op het humanisme, dat daarmee komaf heeft gemaakt, hoop ik althans. Maar blijkbaar is dat barbarisme hier nog niet helemaal uitgeroeid, ook op deze site niet. Helaas.

Bofko
29-09-16, 20:50
Nog zotter is dat vele denken dat onze huidige zogenaamde identiteit de zo vereerde joods-christelijke identiteit is.
Gelukkig is dat helemaal niet waar. De joods-christelijke identiteit is die van eeuwenlange godsdienst waanzin, met alle uitwassen van dien, zoals op grote schaal geïnstitutionaliseerde vervolging van anders denkenden, anders gelovigen en anders geaarden.

Ik snap je punt knuppeltje.

Maar jij ziet niet dat de 'islamitische identiteit' nog wat stappen moet maken. En dus een beetje achterloopt op die 'joods-christelijke identiteit'.Die zijn namelijk afgelopen 40 jaar flink gesloopt.

Dus als je religieuze entiteiten wil slopen is dat de nieuwe uitdaging...Ga je gang!!

Juffrouw_Saartje
30-09-16, 06:14
Het probleem is natuurlijk de verhouding islam t.ov. westen bij dit soort analyses en beschouwingen.

Het westen is een verzameling van staten en de islam is een verzameling van individuele moslims. Nederlanders kun je relateren aan Nederland, maar moslims niet aan een moslimstaat. Want Saoedie-Arabie, Egypte , Pakistan of Indonesie worden niet geaccepteerd door moslim als hun gedroomde staat. Ze worden eerder bezien als verderfelijke, westerse imperialistische producten.

Wat klets je nu? Jij stelde dat moslims zich alleen maar interesseren in onrecht waarbij moslims slachtoffer zijn en niet moslims dader, het ging helemaal niet over staten. Daarop reageerde al Sawt door een 'vraag' te stellen wanneer jij je ooit druk hebt gemaakt over oorlogen in Midden Afrika of de bezetting van Tibet. Daarbij haalde hij een paar andere prikkers aan.

Zie verder de Congo/Rwanda affaire met Super Ick. Na een grondig antecedenten onderzoek, bleek dat hij zelf helemaal nooit een vinger had uitgestoken, en deze alleen had aangehaald als jij-bak slash afleidingsmanoeuvre als het over het Israël/Palestina conflict ging.

Je ging nog even door met het insinueren van jodenhaat. Zijn degene die hier het meeste over Israël schrijven jodenhaters? Mark61? Karin.N, die zelf in die gebieden geweest is als hulpverleenster? Nee natuurlijk niet, maar als moslims over Israël schrijven dan zijn het plotseling stiekem jodenhaters en misbruiken ze het conflict. Yeah right.

Het onderwerp is hier Turkije, en niet wat jij gegeneraliseerd over moslims denkt te weten.

Juffrouw_Saartje
30-09-16, 06:15
Maar jij ziet niet dat de 'islamitische identiteit' nog wat stappen moet maken. En dus een beetje achterloopt op die 'joods-christelijke identiteit'.Die zijn namelijk afgelopen 40 jaar flink gesloopt.

Hoepel op met je stappenplan. Ga ergens anders bashen.

knuppeltje
30-09-16, 08:38
Ik snap je punt knuppeltje.

Maar jij ziet niet dat de 'islamitische identiteit' nog wat stappen moet maken. En dus een beetje achterloopt op die 'joods-christelijke identiteit'.Die zijn namelijk afgelopen 40 jaar flink gesloopt.

Dus als je religieuze entiteiten wil slopen is dat de nieuwe uitdaging...Ga je gang!!

Je bent echt zot. Ik heb al uitgelegd wat die zogenaamde mooie joods christelijke identiteit inhield.

Daaraan hebben we ons juist met veel hangen en wurgen losgemaakt. Nou ja, de meesten van ons toch. Wij hebben hier die prachtige identiteit dus al decennia geleden gesloopt. Dat was maar goed ook.

super ick
30-09-16, 08:47
Even los van de diverse stromingen binnen de islam die lijnrecht tegenover elkaar staan.

Ja maar dat speelt in geen enkel conflict een rol hoor.

super ick
30-09-16, 08:52
Daarbij haalde hij een paar andere prikkers aan.

Zie verder de Congo/Rwanda affaire met Super Ick. Na een grondig antecedenten onderzoek, bleek dat hij zelf helemaal nooit een vinger had uitgestoken, en deze alleen had aangehaald als jij-bak slash afleidingsmanoeuvre als het over het Israël/Palestina conflict ging.

Dat is jij-bakken. Daar hou jij toch niet van?

Evenals de hypocrieten die hier compleet uit hun dak gaan over de Palestijnse zaak. Haten kunnen ze maar stel er geen inhoudelijke vragen over want ze zijn nauwelijks op de hoogte. Ze slapen er geen nacht minder om. Het is een houding. Het lijkt bijna wel of 'ze' willen bewijzen erbij te horen. Zie het onderschrift van Knuppeltje.

super ick
30-09-16, 08:54
Je bent echt zot. Ik heb al uitgelegd wat die zogenaamde mooie joods christelijke identiteit inhield.

Daaraan hebben we ons juist met veel hangen en wurgen losgemaakt. Nou ja, de meesten van ons toch. Wij hebben hier die prachtige identiteit dus al decennia geleden gesloopt. Dat was maar goed ook.

Inderdaad, de verlichting is volgens mij juist ingezet door ons los te worstelen van die identiteit. Regels uit een eeuwenoud religieus boek proberen leidend te maken in een samenleving anno 2016 is zot.

knuppeltje
30-09-16, 09:41
Ja maar dat speelt in geen enkel conflict een rol hoor.

Jezus Mina. Moet ik daar nu echt op reageren?

mark61
30-09-16, 18:25
Dat is jij-bakken. Daar hou jij toch niet van?

Evenals de hypocrieten die hier compleet uit hun dak gaan over de Palestijnse zaak. Haten kunnen ze maar stel er geen inhoudelijke vragen over want ze zijn nauwelijks op de hoogte. Ze slapen er geen nacht minder om. Het is een houding. Het lijkt bijna wel of 'ze' willen bewijzen erbij te horen. Zie het onderschrift van Knuppeltje.

Heb je het over mij? Want dit gelul slaat nergens op.

mark61
30-09-16, 18:26
'islamitische identiteit'

Die bestaat ook niet. Alleen in de hoofden van sommige niet-moslims.

super ick
01-10-16, 15:11
Heb je het over mij? Want dit gelul slaat nergens op.

Nee dit gaat niet over jou.

Hoewel we het niet altijd eens kan jou niet ontzegd worden dat je jezelf er in verdiept hebt. Ik begrijp dan ook niet zo goed hoe jij je er in hebt kunnen herkennen.

super ick
01-10-16, 15:12
Jezus Mina. Moet ik daar nu echt op reageren?

Doe eens een poging.

Wel graag eerst goed teruglezen waar ik precies op reageer anders ga je er weer langsheen.

knuppeltje
02-10-16, 11:26
Doe eens een poging.

Wel graag eerst goed teruglezen waar ik precies op reageer anders ga je er weer langsheen.

Wel, op mijn opmerking: "Even los van de diverse stromingen binnen de islam die lijnrecht tegenover elkaar staan.", kom jij met de wering: 'Ja maar dat speelt in geen enkel conflict een rol hoor."

Dat zou volslagen onzin van je zijn, want dat speelt wel degelijk een rol, gezien de totaal geschifte interpretaties van de islam die door diverse partijen worden gebezigd om hun misdaden te legitimeren. Of je meende het sarcastisch, zo niet cynisch.

In beide gevallen heb ik geen zin om er nog veel meer woorden aan te besteden.

knuppeltje
02-10-16, 11:30
Dat is jij-bakken. Daar hou jij toch niet van?

Evenals de hypocrieten die hier compleet uit hun dak gaan over de Palestijnse zaak. Haten kunnen ze maar stel er geen inhoudelijke vragen over want ze zijn nauwelijks op de hoogte. Ze slapen er geen nacht minder om. Het is een houding. Het lijkt bijna wel of 'ze' willen bewijzen erbij te horen. Zie het onderschrift van Knuppeltje.

Als ik dit hysterisch gedoe zo eens lees, dan moet jij daar zelf nogal wat slapeloze nachten aan overhouden. Niet dat ik daarvan wakker zou liggen, maar toch.

Overigens, Avraham Burg, van wie dat citaat van mijn onderschrift komt, was niet de eerste de beste en wist heel goed waarover hij het had.

super ick
02-10-16, 16:09
Als ik dit hysterisch gedoe zo eens lees, dan moet jij daar zelf nogal wat slapeloze nachten aan overhouden. Niet dat ik daarvan wakker zou liggen, maar toch.

Overigens, Avraham Burg, van wie dat citaat van mijn onderschrift komt, was niet de eerste de beste en wist heel goed waarover hij het had.

Hysterisch, slapeloze nachten. Hoog niveau hoor.

Ik vind het neerzetten van quotes niet zo sterk. Ik zou een heel rijtje quotes van niet de eerste de besten neer kunnen plempen.

Ik zie er niet het nut van in.

super ick
02-10-16, 16:12
Wel, op mijn opmerking: "Even los van de diverse stromingen binnen de islam die lijnrecht tegenover elkaar staan.", kom jij met de wering: 'Ja maar dat speelt in geen enkel conflict een rol hoor."

Dat zou volslagen onzin van je zijn, want dat speelt wel degelijk een rol, gezien de totaal geschifte interpretaties van de islam die door diverse partijen worden gebezigd om hun misdaden te legitimeren. Of je meende het sarcastisch, zo niet cynisch.

In beide gevallen heb ik geen zin om er nog veel meer woorden aan te besteden.

Zou ik ook zeggen als ik jou was. Ik haal het wel weer aan in een volgende discussie als bij hoog en laag beweert dat de islam geen enkele rol speelt.

Jouw beeld van de islam is het goede. De rest geschift. Maar vertel eens wat voor aanzien jij als halve imam hebt?

Bofko
03-10-16, 03:46
Die bestaat ook niet. Alleen in de hoofden van sommige niet-moslims.

Welke identiteiten bestaan er wel?

Diegenen die met de term 'zionistisch-westers' beginnen te strooien hebben toch een islamitische identiteit? Dan wel identificatie?

knuppeltje
03-10-16, 08:44
Zou ik ook zeggen als ik jou was. Ik haal het wel weer aan in een volgende discussie als bij hoog en laag beweert dat de islam geen enkele rol speelt.

Jouw beeld van de islam is het goede. De rest geschift. Maar vertel eens wat voor aanzien jij als halve imam hebt?

Je blijft er maar naast koppen. Daar kun je veel beter mee stoppen.

Tot nu toe heb ik altijd al beweerd - en dat zal ik blijven beweren - dat al dat zogenaamd islamitisch terroristisch tuig te keer gaat vanuit een zelf verzonnen en totaal geschifte interpretatie van de koran en soenna. Als zodanig valt dat misdadig gedoe net zoveel te rijmen met de islam als het massale kindermisbruik door katholieke priesters met het christendom. Totaal niet dus.

Maar die geschifte interpretatie speelt dus wel degelijk een hele grote rol in diverse conflicten. Helaas!

knuppeltje
03-10-16, 08:47
Welke identiteiten bestaan er wel?

Diegenen die met de term 'zionistisch-westers' beginnen te strooien hebben toch een islamitische identiteit? Dan wel identificatie?

Mwa, zelfs hier op de site zitten er een stel niet islamitische kaaskoppen die zo zionistisch zijn, als het maar kan. Het kan dus raar lopen.

super ick
03-10-16, 09:25
Mwa, zelfs hier op de site zitten er een stel niet islamitische kaaskoppen die zo zionistisch zijn, als het maar kan. Het kan dus raar lopen.

IK denk niet dat hier 'een stel zionisten' zitten.

Man en paard graag.

mark61
03-10-16, 18:54
Welke identiteiten bestaan er wel?

Reële identiteiten van echt bestaande mensen. Die identiteiten zijn onveranderlijk samengesteld, gecompliceerd, en niet simpel te beschrijven, zelfs niet voor de eigenaar.

'Identiteit' is vandaag de dag vooral een stok om de andere hond te slaan.