PDA

Bekijk Volledige Versie : Mr. Probz over zijn aanhouding!



Al Sawt
21-07-16, 22:08
Gisteravond ben ik voor de zoveelste keer in mijn auto aangehouden zonder aantoonbare reden. Niet door het feit dat ik een (verkeers)overtreding beging, maar omdat ik in een opvallende auto reed die niet geheel in het plaatje zou passen. Tenminste, dat is wat ik begreep toen de politieagent die mij aansprak zijn conclusie had getrokken en tegen mij zei: ‘’het stereotype maak jij gewoon helemaal af’’. Nadat ik al eerder aangaf dat ik met alle plezier de benodigde papieren of informatie die hij nodig had ter plekke wilde leveren, bleek dit niet voldoende en werd ik verzocht achter de agenten aan te rijden voor een controle terwijl hij wees naar een viaduct een paar honderd meter verderop. Ik maakte duidelijk dat ik al op mijn bestemming was aangekomen en vroeg mij hardop af waar de controle plaatsvond en wat deze inhield, "doe nou niet zo moeilijk anders word je aangehouden!" werd al snel geroepen. Ik hield mij aan de snelheid, was niet met een stopteken aan de kant gezet, had zeker geen strafbaar feit gepleegd en werd hier ook niet van verdacht dus waarom werd dit aan mij gevraagd? Overigens reden er ook nog twee soortgelijke auto's achter mij die compleet werden genegeerd.

Laat ik vooropstellen dat ik totaal geen problemen heb met verkeerscontroles en de autoriteiten in het algemeen. Echter, door de onprettige, dreigende sfeer en het aantal aanhoudingen zonder (aantoonbare) reden de afgelopen jaren kwam er bij mij wat frustratie los. Met als gevolg een kinderachtige en doodlopende discussie met de agent die inmiddels vergezeld was door 6 (beleefde) collega's.

Een paar uur nadat ik was meegenomen naar het arrestanten complex te Zuidoost en mijn inmiddels gearriveerde advocaat (die mij verzekerde dat er geen enkele reden was om mij staande te houden), zat ik nu een pingpong wedstrijd te houden met de agent in kwestie, die ditmaal wél zijn verhaal op een respectvolle en niet-neerbuigende toon wist te brengen. Hij vertelde mij dat als ik zijn vriendenkring kon zien ik helemaal zou snappen dat dit niet was wat ik dacht dat het was (?). Ook zei hij dat hij eerst niet wist wie ik was of wat ik deed, terwijl dit natuurlijk helemaal geen rol zou moeten spelen. Niet lang hierna stond ik buiten en had ik de papieren broek terug geruild voor de mijne, in mijn rechterhand een bekeuring voor het niet opvolgen van de vordering en een zeer bittere nasmaak.

Ik deel dit verhaal met jullie omdat ik er een beetje klaar mee ben. Het feit dat ik een opvallende auto rijd mag geen reden zijn om mij aan te houden, iets wat inmiddels zeer frequent voorkomt. Daarnaast overheerst bij mij nu het het gevoel dat ik weer kon gaan op basis van bekendheid. Er zullen dus genoeg andere mensen zijn die een veel minder ‘prettige’ behandeling (zullen) krijgen op basis van stereotypering.

Liefde

Bron: Facebook pagina van Mr. Probz.

------------------------------------------------------------------------
Een duidelijk volwassen reactie van de rapper. Zijn relaas laat duidelijk zien dat er frustratie van selectief politie acties, wel degelijk indruk maken.

Heel wat anders dan een leugenachtige verhaal vertellen van een heerschap die ooit op Schiphol door een doaunier of was het marechaussee (wmat dat wist hij niet zeker) staande gehouden werd. Terwijl zijn vrouw en kinderen konden door lopen.

Of een totaal afgezaagde smoes dat mijn zoon of de zoon van een of andere Tokkie buurvrouw Anita, staande werd gehouden door de politie. Uiteraard dienen deze smoesjes en leugens als bewijs dat er geen discriminatie bestaat.

Bart.NL
22-07-16, 10:16
Discriminatie bestaat wel degelijk, en het is een serieus probleem, maar of dit nu het beste voorbeeld is, betwijfel ik. Zou deze man zo vaak worden aangehouden vanwege racistische motieven, of vanwege de ervaring dat zijn signalement (jonge zwarte man in een dure auto), verdacht is (in die zin dat er een aanmerkelijk hogere kans is dat hij een crimineel is ten opzichte van een willekeurige andere persoon).

De beste manier om dit soort zaken tegen te gaan, is denk ik een praktische oplossing, namelijk dat de politie een database bijhoudt van nummer borden van auto's die zijn aangehouden, en wat daarbij geconstateerd werd (geen bijzonderheden of iets verdachts) en dat die gegevens voor politie agenten op de weg altijd beschikbaar zijn.

Het is vervelend dat een advocaat of een rapper steeds opnieuw wordt aangehouden vanwege zijn huidskleur en het rijden van een opvallende auto. Ik vind trouwens wel dat mensen die graag in een opvallende auto willen rijden, ongeacht huidskleur, sowieso niet deugen. Ieder heeft zo zijn vooroordelen, maar die mogen geen rol spelen.

H.P.Pas
22-07-16, 13:44
. Ik vind trouwens wel dat mensen die graag in een opvallende auto willen rijden, ongeacht huidskleur, sowieso niet deugen. Ieder heeft zo zijn vooroordelen, maar die mogen geen rol spelen.

:engel:

http://chatabout.com/assets/images/questions/2014/07/53c0790b40514.jpg

super ick
22-07-16, 17:15
Volgens mij is er al discussie gevoerd over dit onderwerp.

Van de 17.000.000 inwoners is er alweer een gekleurde man aangehouden. Stop de persen.

Bart.NL
22-07-16, 21:03
Volgens mij is er al discussie gevoerd over dit onderwerp.

Van de 17.000.000 inwoners is er alweer een gekleurde man aangehouden. Stop de persen.

Als jij binnen een jaar 10 keer wordt aangehouden zonder duidelijke aanleiding, ga je ook zeuren. Uiteraard is het dan wél nieuws van de dag.

super ick
23-07-16, 10:51
Als jij binnen een jaar 10 keer wordt aangehouden zonder duidelijke aanleiding, ga je ook zeuren. Uiteraard is het dan wél nieuws van de dag.

We weten wat de aanleiding is. Jonge zwarte jongen in veel te dure auto is reden voor een controle. Dat is de duidelijke aanleiding. Het is wrang en hard maar kijk in de gemiddelde gevangenis en je begrijpt het.

Dan speelt waarschijnlijk de rest van het uiterlijk ook mee. Rappers kunnen er soms uitzien als straattuig en als die in dure auto's rijden dan is de kans groot dat ze daar niet op een eerlijke manier aan gekomen zijn en dus worden ze aangehouden.

In dit specifieke geval kan ik de frustratie van deze man wel goed voorstellen. Ik heb hier een andere prikker iets neer zien zetten van een registratie van verdachte voertuigen die al eens gecontroleerd zijn en waar niets aan de hand bleek te zijn. Best een effectieve oplossing.