PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkije stuurt 85 kisten met bewijsmateriaal voor uitlevering Gülen naar VS



Marsipulami
08-08-16, 14:16
Turkije stuurt 85 kisten met bewijsmateriaal voor uitlevering Gülen naar VS

De Morgen

Turkije heeft in totaal 85 kisten opgestuurd naar de Verenigde Staten met daarin bewijsmateriaal dat de moslimprediker Fethullah Gülen zou linken aan de mislukte staatsgreep in Turkije op 15 juli. Dat zei de Turkse president Recep Tayyip Erdogan in een interview met de Franse krant Le Monde, dat vandaag gepubliceerd werd.


Fethullah is een voormalige bondgenoot van Erdogan, maar is uitgegroeid tot diens grootste tegenstander. Sinds 1999 verblijft hij in de VS, waar hij momenteel woont in de staat Pennsylvania. Erdogan beschuldigt hem ervan het brein achter de couppoging in Turkije te zijn, beschuldigingen die hij ontkent en afdoet als "belachelijk".

Turkije had niet lang na de mislukte staatsgreep dan ook de uitlevering van Gülen aan de VS gevraagd. Washington vroeg daarop aan Ankara bewijzen voor de betrokkenheid van Gülen. "We hebben 85 kisten met documenten gestuurd", zegt Erdogan in het interview.

Hij is dan ook verbolgen dat er geen schot in de zaak komt. "Ik vroeg aan president Obama om Gülen uit te leveren. Hij vroeg daarna aan mij documenten en bewijzen. Ik heb erop gewezen dat wanneer de Verenigde Staten vragen om terroristen uit te leveren, wij nooit om iets vragen en het altijd gewoon doen", klinkt het. "Ik hoop dat Gülen nu zo snel als mogelijk uitgeleverd wordt naar Turkije. Dat zou er ook voor zorgen dat de anti-Amerikaanse gevoelens in Turkije verdwijnen."