PDA

Bekijk Volledige Versie : "Ouders die kind veganistisch opvoeden, verdienen celstraf"



Marsipulami
10-08-16, 16:08
Italiaanse politica: ouders die kind veganistisch opvoeden, verdienen celstraf

Volgens Savino lopen kinderen die altijd veganistisch eten belangrijke voedingsstoffen mis

De Morgen

Een Italiaanse politica wil een wet invoeren om ouders te vervolgen die hun kind veganistisch laten eten. Volgens de politica kan zo'n eetpatroon de gezondheid van kinderen ernstig schaden.

Elvira Savino, politica van de centrumrechtse partij Forza Italia, heeft een wetsvoorstel ingediend dat ouders die hun kinderen onder de 16 jaar aan een veganistisch eetpatroon onderwerpen in de cel kan doen belanden. Onder de noemer ‘de wet Savino’ wil de maatregel een ostentatief stigma leggen op "roekeloos en gevaarlijk eetgedrag" dat door ouders aan hun kinderen wordt opgedrongen, dat meldt de Italiaanse krant La Repubblica.

Onder zulk potentieel gevaarlijk eetgedrag rekent de politica dus ook veganistische diëten – die zonder vlees, eieren, zuivel of andere dierlijke producten. Volgens Savino zouden kinderen die zich strikt aan dat voedingspatroon houden immers broodnodige bronnen aan ijzer, zink, vitamine B12 en andere vitamines, die nodig zijn voor de groei en ontwikkeling van het lichaam, mislopen.

Volgens Savino is een wet zoals deze noodzakelijk omdat steeds meer Italianen geloven dat “een vegetarisch dieet, zelfs in de rigide en radicale veganistische variant", heilzaam is voor de gezondheid. Hoewel de politica in dat geloof op zich geen graten ziet, wordt het volgens haar wel problematisch als het niet om goed geïnformeerde volwassenen gaat, maar wel om onwetende of beïnvloedbare kinderen. "Ik vind het absurd dat ouders wordt toegestaan om hun wil op een bijna fanatieke, religieuze manier aan hun kinderen op te leggen, vaak zonder de juiste wetenschappelijke kennis of medische consultatie", zo verklaarde Savino.

Twee tot zes jaar

De straf die ouders voor het opleggen van een 'ongezond dieet' kunnen oplopen, verschilt naargelang de gevolgen die het eetpatroon had voor kind in kwestie. Liep het kind ernstige gezondheidsproblemen op dan kunnen de ouders daarvoor tot vier jaar de cel in gaan. Voor ouders die door ondervoeding onrechtstreeks de dood van hun kind veroorzaakten, kan die straf oplopen tot zes jaar.

De Italian Society for Food and Science tekent echter beroep aan tegen het voorstel van Savino. De organisatie merkt op dat eetgewoontes waarbij het ingenomen suiker- en vetgehalte bovengemiddeld zijn, een veel groter gevaar vormen voor de gezondheid, dan een veganistisch dieet.

Het voorstel van Savino komt er na een reeks van concrete dossiers waarin Italiaanse kinderen gezondheidsrisico's opliepen ten gevolge van ongezonde voeding. Vorige maand werd een jongen van een uit zijn ouderlijk huis werd weggenomen omdat hij stevig ondervoed was, en slechts 5 kilo woog. Het calciumgehalte in zijn bloed was zo laag dat hij er nauwelijks nog op kon overleven en de jongen moest ook onmiddellijk een operatie ondergaan omdat hij een hartaandoening had gekweekt.

In juni vorig jaar moest een tweejarige peuter dan weer verschillende dagen opgenomen worden op de intensieve zorgen van een kinderkliniek in Genoa. Het meisje moest er een zware vitaminekuur ondergaan om de nare gevolgen van een veganistisch dieet tegen te gaan. En midden april verplichte het Italiaanse hof een vrouw uit Bergamo om minstens één maal per week een maaltijd met vlees voor haar zoon te bereiden. Dit na klachten van de man des huizes.

Umarvlie
11-08-16, 06:47
Als veganist moet je B12 pillen slikken, en een aantal mineralen verdienen de aandacht (extra groenten eten bijv.) dus ja, je zal er op moeten toezien dat je kind wel gezond blijft eten. Maar dat geld voor alle kinderen, als je de toename van obesitas en diabetes ziet dan denk ik dat het probleem niet bij veganisten zit, die zijn over het algemeen goed met voedsel bezig maar in de grote populatie van alleseters.

super ick
11-08-16, 06:58
In het verlengde van Umarvlie:

Ouders met jonge kinderen die veel te zwaar zijn straffen wegens kindermishandeling!

nacht
11-08-16, 19:13
als je de toename van obesitas en diabetes ziet dan denk ik dat het probleem niet bij veganisten zit, die zijn over het algemeen goed met voedsel bezig maar in de grote populatie van alleseters.

ja precies. de veganisten die ik ken hebben zich goed ingelezen over voedsel en zyn er juist op gericht gezond te leven.

Marsipulami
11-08-16, 21:42
De verschillende diersoorten -waaronder de mens- op deze planeet kan men onderverdelen in carnivoren (vleeseters), omnivoren (alleseters) en herbivoren (planteneters). De mens (omnivoor) heeft allerlei kenmerken van zowel carnivoren (bv. hoektanden) als van herbivoren (bv maalkiezen). Idem dito voor het darmstelsel van de mens. Veganisme is wat de mens betreft een onnatuurlijk dieet, veganisme is de ontkenning van de plaats van de mens in de evolutionaire geschiedenis van het leven op de planeet.

Ready?
11-08-16, 23:11
Juist op jonge leeftijd moet het lichaam in aanraking komen enkele essentiële voedingsstoffen om op latere leeftijd een gedegen imuunsysteem op te kunnen bouwen. Wat dat betreft kan ik het me wel voorstellen, een celstraf klinkt wel cru als ik het vergelijk met criminelen die voor andere vergrijpen vastzitten...maar goed.