PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerste school biedt Arabisch aan in secundair onderwijs



Marsipulami
25-08-16, 22:28
Eerste school biedt Arabisch aan in secundair

De Standaard

Het Franstalige Koninklijk Atheneum in Sint-Lambrechts-Woluwe biedt vanaf september Arabisch aan als taalvak in het middelbaar onderwijs. Het is de eerste school in België. Dat schrijft La Dernière Heure en meldt de website van de school.


‘Na het Frans, Nederlands en Engels is Arabisch de vierde meest gesproken taal in België’, zegt Massimo Caruso, directeur van het Koninklijk Atheneum in Sint-Lambrechts-Woluwe, aan La Dernière Heure. Leerlingen van het vijfde middelbaar ASO kunnen er vanaf september het vak Arabisch kiezen.

Caruso benadrukt dat er geen reden tot ongerustheid mag zijn. ‘Men moet het onderscheid maken tussen taal en religie.’ Om het vak te kunnen laten doorgaan, moeten er op 1 oktober acht leerlingen ingeschreven zijn.

De ministeries voorzien al een tijdje de optie, maar het vak Arabisch wordt nu pas voor het eerst aangeboden op een middelbare school in België.

Ook Nederlandstalige scholen kunnen sinds het schooljaar 2014-2015 elke levende taal aanbieden als vierde taalvak in de derde graad secundair onderwijs. Dat bevestigde het kabinet van minister Crevits aan BRUZZ.

_____________

Eindelijk zou ik zeggen !

Abudhar
25-08-16, 22:51
Hoe meer talen, hoe meer segregatie. Taal heeft tot doel elkaar te begrijpen. Vasthouden aan vele talen bevordert slechts segregatie. Diversiteit kan ook alleen maar bestaan dankzij segregatie.

Er komt alleen maar diarree uit je mond. Dit soort denken zoals je hierboven beschrijft heeft jouw soort voortgebracht. Geen mooi iets, hé?

Abudhar
25-08-16, 23:16
Verweet jij mij zojuist niet aandacht te willen? Je komt als een strontvlieg aangevlogen vanuit je WSDB isotoop opzoek naar de confrontatie.

Nooit ben jij ergens inhoudelijk, typerend voor iemand die last heeft van verbale flatulentie. Is twitter niet veel beter geschikt voor mensen als jij die aan 140 tekens beledigen en schelden gemiddeld meer dan genoeg hebben?

140 tekens? Je hebt wel een hoge dunk van jezelf. Ik beschrijf je in maximaal 10 tekens.

Abudhar
26-08-16, 09:42
Terug op het onderwerp:

Hoe meer talen, hoe meer segregatie.

We zouden in de wereld allen één taal moeten spreken, bij voorkeur geen Nederlands.

Lachwekkend. Geen commentaar verder.

The_Grand_Wazoo
26-08-16, 11:23
Hoe meer talen, hoe meer segregatie.



Taal heeft tot doel elkaar te begrijpen. Vasthouden aan vele talen bevordert slechts segregatie. Diversiteit kan ook alleen maar bestaan dankzij segregatie. Wie vóór culturele diversiteit is, is ook voor culturele segregatie. Integratie betekent op termijn ook een einde aan diversiteit. Het is maar waar je voor wilt kiezen.

Wie in een bepaald taalgebied woont en daar bewust een andere taal wil spreken, wil door de omgeving niet begrepen worden, niet integreren en er niet bij horen.



We zouden in de wereld allen één taal moeten spreken, bij voorkeur geen Nederlands.

Huh? Dat is niet logisch. Als je een andere taal leert dan vergroot dat juist de mogelijkheid om met anderen te communiceren.

Ik heb Frans en Duits gehad (nog afgezien van de dode talen) dat stelt mij in staat met Fransen en Duitsers te communiceren die het Engels niet, of onvoldoende, machtig zijn. Niets segregatie, toegenomen begrip is het resultaat. Lijkt mij nastrevenswaardig.

Eén taal over de hele wereld is een onzinnige wens en een doodsteek voor culturele diversiteit. Als je nou beweert dat we moeten streven naar een wereldwijde tweede taal, bijv. Engels, Spaans of Chinees, dan kan ik je nog volgen, maar wat zoals je het nu formuleert is het een pleidooi voor het grote plat slaan.

Marsipulami
28-08-16, 22:47
Huh? Dat is niet logisch. Als je een andere taal leert dan vergroot dat juist de mogelijkheid om met anderen te communiceren.

Ik heb Frans en Duits gehad (nog afgezien van de dode talen) dat stelt mij in staat met Fransen en Duitsers te communiceren die het Engels niet, of onvoldoende, machtig zijn. Niets segregatie, toegenomen begrip is het resultaat. Lijkt mij nastrevenswaardig.

Eén taal over de hele wereld is een onzinnige wens en een doodsteek voor culturele diversiteit. Als je nou beweert dat we moeten streven naar een wereldwijde tweede taal, bijv. Engels, Spaans of Chinees, dan kan ik je nog volgen, maar wat zoals je het nu formuleert is het een pleidooi voor het grote plat slaan.

Hier ben ik het wel mee eens. Ik vind het verder doodjammer dat kinderen uit migrantengezinnen de taal uit herkomstland misschien nog wel spreken en begrijpen, maar vaak niet meer kunnen lezen en schrijven. Talenkennis is een rijkdom. Dat migranten NL moeten kennen om normaal te kunnen functioneren in onze samenleving, dat weten ze zelf ook wel. De overheid zou meer moeten doen om de aanwezige taalrijkdom in de allochtone gemeenschappen te onderhouden en te bevorderen.

Juffrouw_Saartje
29-08-16, 05:46
Ja, één taal op de wereld zou heel veel beter zijn, dan kunnen we elkaar begrijpen. Is dat niet het doel van taal, de ander begrijpen? Het Nederlands zou op termijn beter kunnen verdwijnen. Engels of een andere wereldtaal zou dan de voertaal moeten worden. Ik zie in het verdwijnen van talen geen bedreiging van culturele diversiteit. Migranten moeten op school alleen belangrijke westerse talen leren zoals Engels en Spaans. Arabisch stimuleert migranten vooral in het Arabisch te blijven spreken. Dat bevordert in mijn beleving segregatie.

Ik ben het niet met je eens. Migranten in België vooral de Noord-Afrikanen spreken geen Arabisch zoals je dat op school leert, maar Darija. Het Arabisch leren stimuleert vooral om te lezen en het nieuws te volgen. Arabisch is mondiaal gezien een zeer belangrijke taal, net als Spaans.