PDA

Bekijk Volledige Versie : Geniaal ruimtelijk inzicht 10-jarige



Ibrah1234
28-08-16, 08:07
20412

De tienjarige Atbin Kolahchi uit het Limburgse Meijel heeft een bijzonder talent. Met behulp van een 3D-pen bouwt hij onder andere de Eiffeltoren en de Scheve Toren van Pisa natuurgetrouw na.

De meeste ingenieurs en architecten bouwden als kind al heel aardige constructies van Lego of K’nex. Maar dat is allemaal klein bier in vergelijking met de creaties die Atbin Kolahchi (10) uit Meijel uit zijn 3D-pennetje tovert.

Atbin heeft met zijn interesse in 3D-technieken, architectuur en programmeren een gouden toekomst voor zich. Beseft hij dat hij straks misschien wel veel geld kan verdienen?

Verrassing
De jongen kijkt oprecht verbaasd en zegt heerlijk nuchter: „Over dat soort dingen denk ik eigenlijk nooit na. Maar ik heb straks wél een verrassing voor u!” Zijn moeder houdt een vinger voor de mond, want de surprise mag pas aan het einde van het interview worden verklapt. Atbin begrijpt het en besluit om de werking van een 3D-pen te demonstreren.

Hij stopt er een draad van kunststof in en verwarmt die, zodat het spulletje bijna smelt en je er vormen mee kunt maken. Op het eerste gezicht lijkt dat pennetje van plusminus 20 centimeter niks bijzonders. In de handen van de tienjarige Atbin Kolahchi groeit zo’n pen echter al snel uit tot een architectonisch instrument van formaat.

Eiffeltoren
Met wat hulp van zijn ouders bouwde hij er eigenhandig een Eiffeltoren en de scheve toren van Pisa mee. In totaal waren er voor die Eiffeltoren honderden meters kunststofdraad nodig, in twintig verschillende kleuren. „Samen met mijn vader en moeder werkte ik twee maanden parttime en twee weken fulltime aan die Eiffeltoren”, vertelt Atbin. De toren is 120 centimeter hoog en staat op een platform van 42 bij 42 centimeter. Het is monnikenwerk om zoiets kunstzinnigs te maken met een 3D-pennetje. Maar boven alles moet je buitengewoon goed kunnen plannen, over superieur ruimtelijk inzicht beschikken én een scherp oog voor detail hebben.

De Eiffeltoren is zo bijzonder dat hij de aandacht trok van internationale experts in 3D-printing. Dit leidde er toe dat de Eiffeltoren samen met de toren van Pisa - die Atbin later speciaal voor de expositie nog ‘even’ maakte – enkele maanden geleden tentoongesteld mocht worden op een beurs vol nieuwigheden: de Innorobo Conventie in Parijs. „De bezoekers waren onder de indruk dat je zo’n grote gedetailleerde constructies kan maken met een 3D-pen”, herinnert Atbin zich. Met glinsterende ogen: „Maar ze liepen allemaal eerst naar mijn vader om hem te vragen hoe hij dat had geflikt. Hij vertelde ze dan dat ík eigenlijk de exposant was.”

Verbrand
Atbin wilde eerst graag een 3D-printer, maar is nu super tevreden met zijn 3D-pen. Die is namelijk „sneller, kleiner én je kunt eventuele foutjes tussentijds herstellen.” Een minpunt is er ook: de voorkant van de pen wordt erg heet. „Ik heb me al een paar keer verbrand”, vertelt Atbin en toont spontaan een brandwondje op zijn arm. „Maar daar wen je wel aan hoor.”


https://www.youtube.com/watch?v=0FBQfpHTNmA

Eke
28-08-16, 17:36
Die patronen (denk aan patronen om kleding te naaien) van bv de Eifeltoren zijn vrij te koop bij de fabrikant van die 3-D pen, Ibrah.

O, ik zie het al ! De Telegraaf-Tam-Tam heeft weer een verslaggever op pad gestuurd: a star is born !:haha:


Een leuk kado voor onze visjes in de zee : we kunnen prachtige bouwwerkjes voor hen maken. Leren ze ons plastic eens van de andere kant kennen :p

Voor het eerst is berekend hoeveel plastic we vanaf het land in zee dumpen: minstens 5 miljoen ton per jaar. Dat is zeker negentien keer zo veel als tot nog toe gedacht. Zonder maatregelen wordt de plasticsoep tussen nu en 2025 bovendien dertig keer zo omvangrijk. Bij bepaalde zeedierpopulaties heeft bijna ieder dier al plastic in zijn maag.

Quote van Barbara de Brusschere- De Volkskrant

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/veel-meer-plastic-dan-gedacht-eindigt-in-zee~a3850364/