PDA

Bekijk Volledige Versie : Edith Schippers en de Paradox van Vrijheid... De Liberale Jihad...



Wizdom
13-09-16, 21:08
Edith Schippers en de paradox van de vrijheidIrun Scheifes 6 sep 2016 Edith Schippers en de paradox van de vrijheid2016-09-06T13:11:02+00:00 COLUMNS &OPINIE, NEOLIBERALISME, POLITIEK 2 Comments
SchippersEdith Schippers, minister van Volksgezondheid mocht de HJ Schoo-lezing houden en die ging niet over particuliere zorgfondsen, het Nationale Zorgfonds, de eigen bijdrage of de medicijntekorten. Nee, ze koos ervoor het te hebben over de opkomende intolerantie. Alle opkomende intolerantie? Niet bepaald, ze sprak enkel over de intolerante islam.

Titel van haar lezing: De paradox van de vrijheid.

Ze zegt: De paradox van de vrijheid is dat we ons met elkaar moeten bemoeien. De paradox van de vrijheid is dat er grenzen zijn die moeten worden gehandhaafd.
En verderop: Is de paradox van de vrijheid dat je die vrijheid moet beschermen tegen z’n eigen ondermijning? Ja, uiteraard is dat aan de orde. Betekent dat dat je een beweging als Hizb-ut-tahrir moet verbieden? Ik vind dat een levensgroot dilemma. Over deze vraag heb ik lang nagedacht. Wordt het niet eens tijd om een helder signaal af te geven? Een heldere norm te stellen? Wij accepteren deze aanval op onze vrijheid niet en daarom verbieden wij deze intolerantie, deze vijandige denkbeelden. Is verbieden niet het meest heldere signaal dat wij deze bewegingen niet willen, niet moeten en zullen bestrijden? Dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Het is de tweede dag van de campagne: op zondag minister-president Mark die zich presenteert als het aardigste jongetje van de kleuterklas, op maandag zijn vriendinnetje Edith (heel schattig allemaal) die eens flink uithaalt naar de intolerante islam.

Doel: ‘vriend’ Wilders het gras voor de voeten wegmaaien.

Zandbak Nederland.

Natuurlijk, de zorgen van Edith Schippers zijn niet onterecht. Het politieke islamisme is een stroming die de vrijheid van mensen sterk beknot op grond van zogenaamd ‘eeuwige wetten’. Vooral vrouwen moeten hun plaats weten: binnen, bedekt, bedoekt, aan het aanrecht, op het bed, barend. Mannen hebben wat meer vrijheid: meer vrouwen, veel buitenshuis. Daar tegenover staat: veel bidden en goed luisteren naar de instructies van de machthebbers, geestelijke voorgangers.

Vergeet Schippers niet iets?

Onze vrijheid wordt immers ook beknot door het strenggelovige christelijke volksdeel waarmee de VVD zo graag samenwerkt. Zij hebben dezelfde ideeën als de islamisten: het ‘woord van God’ bepaalt, ‘het boek’ is wet. Wel laten zij ruimte aan andersgelovigen, zo lang die in de meerderheid zijn tenminste.

En onze vrijheid wordt zeker aangevallen door de partij waarmee de VVD heel innig samenwerkte, de PVV. Niet het PVV-programma was reden voor de woede van Rutte CS maar het feit dat Wilders ‘zomaar’ het Kabinet Rutte-1 liet vallen. Het PVV-partijprogramma wil moskeeën verbieden, de Koran verbannen, het islamitische geloof oplossen in zoutzuur. Deze partij laat er geen twijfel aan bestaan dat als zij ooit aan de macht komt (met een meerderheid) de plannen zonder meer zullen worden uitgevoerd. Over vrijheid gesproken…

Is die intolerantie geen bedreiging van onze vrijheid, Edith? Is dat geen ‘jihad’?

Blijkbaar niet. Want die intolerantie vindt plaats binnen het kader van de verdediging van ‘westerse waarden’.

Schippers: Ik heb er lang over nagedacht en ik ben tot de conclusie gekomen dat een verbod op organisaties – die alles waar wij voor staan, verwerpen – wel een hele aanlokkelijke gedachte is, maar uiteindelijk niet werkt. Dat zien we ook in landen waar dat verbod wel geldt. De vrijheid waarvoor we strijden is juist de vrijheid van gedachten, van je eigen wereldbeschouwing. Ook als we het daarmee hartgrondig oneens zijn. Ook als we die gedachten verafschuwen. Ik heb besloten dat ik niet defensief wil zijn, maar offensief. Mijn antwoord op de paradox van de vrijheid is dat onze ideeën sterker zijn. Dáár ligt onze kracht. Maar dan moeten wij die ideeën wel uitdragen. Dan moeten wij wel het zelfvertrouwen hebben om te staan voor onze ideeën.

De minister heeft ideeën blijkbaar. Welke ideeën zijn dat dan?
De vrijheid van Schippers is gekoppeld aan de Vrije Markt.
Ja, met hoofdletters. Zodat we begrijpen dat het hier gaat over een wereldwijde organisatie, niet over een onschuldig fenomeen.

En laat die Vrije Markt (de markt van de Internationals) nu net zijn wat onze vrijheid bedreigt. Het staat gelijk aan het neoliberale beleid van de VVD. Het jaagt de burger op kosten, klopt de burger geld uit de zakken dat vervolgens gaat naar adviesbureaus, organisatiebureaus, uitvoerende particuliere bedrijven, overbetaalde directeuren en al schatrijke aandeelhouders.

Dat is wel de grootste aanslag op onze vrijheid. Het veroordeelt ons tot globale knechtschap, afhankelijkheid.

De lezing van Edith Schippers is een hypocriete poging om onze vrijheid te monopoliseren in neoliberale zin: de ‘westerse’ (christelijke) cultuur wordt aangevallen door de ‘oosterse’ islamitische cultuur; ze willen hier de zaak overnemen. Het behoud van die liberaal gekleurde vrijheid is DE vrijheid. Onze eigen vrijheidberovers (GPV, PVV, het kapitalisme) worden verzwegen, zijn onbestaand.

Zie daar de ware paradox van de vrijheid: in naam van de vrijheid is er de vrijheidsbeperkende staat en het vrijheidsbeperkende neoliberalisme. Die beperking van de vrijheid is geoorloofd, omdat zij de ‘westerse waarden’ beschermt.

Ik snap heel goed dat de minister de invloed van het politieke islamisme wil tegengaan. Niemand wil hier gedwongen worden een sluier te dragen of zich aan de sharia te onderwerpen. Maar toon dan ook de andere kant van het spectrum. Wie wil worden gedwongen zijn kleren uit te trekken op het strand? Wie wil worden gedwongen zijn geloof op te geven?

Het liberale vrijheidsideaal heeft een blinde vlek: zij geldt slechts voor liberalen. De vrijheid om (hoe dom ik ik het ook vind) je te onderwerpen aan de wetten van het salafisme maakt daar geen onderdeel van uit. Verbieden wil (en kan!) Schippers het niet, maar ze zal binnen haar machtspositie alles inzetten om die mensen te pesten, het leven onmogelijk te maken. Dat is haar inzet.

Wel mag je monnik worden of non, dat valt binnen de ‘westerse waarden’. Daar is geen probleem. Waarom niet? Omdat het dan om ‘onze’ God gaat, ‘onze’ vrijheid.

Meten met twee maten is het. Hypocrisie.

Ondoordachte vrijheid, vrijheid als kreet. Dat is Schippers’ vrijheid.

De psychiater en filosoof Karl Jaspers (1883-1969) schreef ooit: Er mag geen vrijheid zijn tot vernietiging van de vrijheid. Dat was mooi gezegd. Maar de imperatief was meer een kreet van wanhoop dan van hoop. Het mag niet gebeuren, maar wat doe je als het wel gebeurt?

Wat Edith Schippers doet dus: langzaam de vrijheid verstikken in naam van de vrijheid.

Vredeopaarde
17-09-16, 15:12
Vergeet mr Wizdom niet iets?

In onze westerse samenleving heeft iedereen het universele recht om vrij te zijn en te kiezen.
Streng christelijke mensen hebben ook hun vrijheid om daarvoor te kiezen. Dat geldt ook voor joden, moslims ect.
Die vrijheid is echter beperkt door de vrijheid van anderen, dus volledig vrij is het niet, want je hebt rekening te houden met andersgelovigen en andersdenkenden, althans jouw levenswijze niet aan hen op te dringen.

En dat lijkt u te vergeten.

Mijn vrijheid wordt niet beknot door de strenge christenen of joden; zij belijden hun geloof en ik het mijne. En zij hebben geen aspiratie om daar verandering in aan te brengen, omdat zij weten dat er andersgelovigen en andersdenkenden zijn en evenveel rechten hebben als zij. Ik laat hier de rabbiate christenen, orthodoxe joden buiten beschouwing omdat dat een kleine minderheid is en zich buiten de maatschappij plaatsen door hun miskenning van de gelijkheid van mensen. De politieke islam plaatst zich eveneens buiten de maatschappij en erger nog probeert die om zeep te helpen. Dus daar krachtig tegen optreden lijkt een bijzonder goed idee. Daar is niks hypocriets aan, zolang het hierboven geformuleerde uitgangspunt als basis blijft dienen.

niemand dwingt je je kleren uit te trekken op het stand, maar bestreden moet worden dat je verplicht bent je te bedekken, omdat een of andere anafalbete man dat zegt ( hiermee bedoel ik niet de Profeet, maar de gemiddelde imam), als je dat niet wil.
niemand dwingt je geknecht te worden door het grootkapitaal, maar bestreden moet worden dat oude anafalbete mannen je leven volledig bepalen.

je mag monnik, non, imam, worden, homo of lesbisch zijn, omdat dat hoort bij de vrijheid. Als homo's ineens willen dat iedereen homo wordt en iedereen die dat niet wil verketterd wordt of erger nog daarvoor wordt gestraft, dan bent u het daar zeker niet mee eens.

Dus wat nu hypocriet; het is hypocriet om vrijheid te misbruiken voor doelstellingen die volledig haaks staan op het universele uitgangspunt daarvan. En als dat betekent dat elementen die die vrijheid bedreigen bestreden moet worden dan is dat zo.

Ook overheden, instituties, bedrijven maken misbruik van die vrijheid en wenden deze aan voor hun eigen doelen en belangen; dat is niet goed, maar om als argument te gebruiken dat het vrije westen helemaal niet zo vrij is en dat er dus geen recht van spreken is om andere onvrije elementen daarop aan te spreken, dan heb je niets begrepen van het universele vrijheidsbegrip dat ten grondslag ligt aan het westerse systeem.

Beter zou zijn het universele vrijheidsbegrip en keuzevrijheid als maatstaf voor alles te nemen, of het nu uit de westerse koker komt of uit M.O. Of moslimkoker; uiteindelijk is de wereld dan een vreedzamere en rechtvaardigere plek.
Maar ik vrees dat dat intellectueel te hoog gegrepen is voor vele van jouw geloofsgenoten en for that matter ook voor velen die de Vrije markt omarmen, maar dan heb ik die laatste dan nog liever.

The_Grand_Wazoo
17-09-16, 22:09
Dit is niet door Wizdom geschreven.

En de schrijver heeft beslist een punt.

Vredeopaarde
17-09-16, 23:25
Welk punt dan?

Wizdom
18-09-16, 08:55
De Paradox van de Vrijheid






Niet Wizdom maar een zekere Irun Scheifes (https://nl.linkedin.com/in/irun-scheifes-5480661b) op Krapuul (http://www.krapuul.nl/politiek-blog/2598857/edith-schippers-en-de-paradox-van-de-vrijheid/). Dat soort verwarring krijg je wanneer mensen geen bron vermelden. Jammer dat Wizdom niet de moeite nam om Edith Schippers te citeren en daar vervolgens een persoonlijk commentaar op te geven.

Hier de volledige lezing van minister Schippers: (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/toespraken/2016/09/05/de-paradox-van-de-vrijheid)'De paradox van de vrijheid' (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/toespraken/2016/09/05/de-paradox-van-de-vrijheid) op de website van de rijksoverheid.

SportFreak begon op 7 september naar aanleiding van bovengenoemde lezing op wsdb al een topic onder de titel : 'die minister wijf Schippers is echt een vieze tering hoer' (http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-die-blijft/390010-minister-wijf-schippers-echt-vieze-tering-hoer-post5549661.html#post5549661).

Het programma Buitenhof over de lezing van Edith Schippers:


https://www.youtube.com/watch?v=mCO7AvM7I7M

De enige objectieve persoon in het debat was de socioloog....

Juffrouw_Saartje
18-09-16, 09:55
@OorloginNederland

Ik geef doorgaans alleen dislikes als er erg gescholden wordt, hoewel bij dit stuk van jou (post 2) daar indirect wel sprake van is en het verdient een dislike, dus hulde aan degene die wél een dislike heeft gegeven, waar ik te aarzelend voor ben. Het stuk staat vol met leugens, onwaarheden, 2 maten meterij en beledigingen. Ik ga hier niet eens serieus op in, volgens mij ben je een trol. Geen tijd voor jou.

The_Grand_Wazoo
18-09-16, 10:38
Welk punt dan?

Leuteren over vrijheid, zonder een heldere begrips analyse vooraf waardoor zij een bepaalde opvatting van vrijheid als het eigenlijke vrijheidsbegrip te voorschijn kan toveren. Haar paradox van de vrijheid komt vooral voort uit slordig denkwerk van haar kant. Overigens, voorzover het om het traditionele 'negatieve' vrijheidsbegrip gaat, is er bovendien schokkend weinig nieuws aan haar paradox.

De presentatie van de radicale politieke islam als grootste bedreiging van die vrijheid is nogal willekeurig. Wij hebben in Europa zelf meer dan voldoende, historisch diep gewortelde, bewegingen, uiteenlopend van seculiere fascisten tot orthodox christenlijke stromingen, dat de verheffing van de radicale islam tot de grootste bedreiging, terecht de vraag doet opkomen of er niet een ander doel met haar betoog gediend wil worden.

Vredeopaarde
18-09-16, 12:48
Wat is er pijnlijk?

Vredeopaarde
18-09-16, 13:23
Mmm, zal dit draadje nog eens doorlezen en ook kritisch naar mijn eigen reactie kijken, want, kennelijk, was the tone of voice en/ of inhoud kwetsend en beledigend en overigens onjuist volgens sommigen.

dat is uiteraard niet de bedoeling, want hecht juist aan open en eerlijk debat, waar best harde woorden mogen vallen, maar nooit zonder respect voor het standpunt van de ander.

VOA

super ick
21-09-16, 09:02
'Bepaalde' universele waarden zouden door iedere cultuur verweven moeten zitten. Dat was de zin die ik eruit heb gepikt. Vrijheid en gelijke rechten voor iedereen.

Dat strookt al niet met de islam met haar aparte regels voor mannen en vrouwen en de discriminatie van alles wat geen moslim is.

Ik vind het een soort wantrouwen naar onze democratie. Geen vertrouwen hebben dat deze democratie, de rechtstaat sterk genoeg is om het hoofd te bieden aan hen die diezelfde rechtstaat echt onderuit willen halen.

De islam als geloof bekritiseren of aanvallen heeft geen zin. Als ik naar moslims om mij heen kijk geven die hun eigen invulling aan die regels. Ik zie bijvoorbeeld evenveel moslimmeisjes zonder hoofddoek als met. Zonder daar direct een waardeoordeel aan te geven.

Personen aanvallen / afrekenen op daden, daar gaat het volgens mij om.

Ga je de islam aanvallen dan krijg je het gros van de moslims tegen. Dat is net zoiets als het aanvallen van de Marokkanen door Wilders. Die man kan de echte problemen onder die groep niet meer bespreekbaar maken. Dan schiet je je doel voorbij.