PDA

Bekijk Volledige Versie : Loon kan omhoog



Umarvlie
16-09-16, 06:48
AMSTERDAM - Na de vakbonden, De Nederlandsche Bank en het kabinet concludeert ook de Rabobank dat de lonen in Nederland omhoog kunnen. Economen van de bank komen uit op een loonachterstand over de laatste vijftien jaar van gemiddeld 5,1%.

Ondanks een totale economische groei van bijna 8% sinds het begin van de eeuw, ligt het besteedbaar inkomen van huishoudens net iets lager dan vijftien jaar geleden, concludeert Rabo in een rapport dat vanochtend verschijnt. „We zijn een rijk land, terwijl huishoudens relatief weinig vrij kunnen besteden. En zonder aanvullend overheidsbeleid neemt de koopkracht de komende jaren ook niet toe.”

Met name in de bouw en in de transport- en opslagsector lopen de lonen ver achter op de veel sneller gestegen arbeidsproductiviteit: werknemers brengen ten opzichte van 2001 veel meer geld in het laatje, maar zien dat nauwelijks in hun portemonnee. Werknemers zouden – bij gelijkblijvende omstandigheden – gemiddeld 5,1% meer kunnen verdienen als er met hun verhoogde productiviteit rekening gehouden zou worden, hebben de Rabo-economen becijferd.

De economische groei is de afgelopen vijftien jaar niet alleen naar bedrijven gegaan, ook de overheid had meer geld nodig voor bijvoorbeeld de zorgbegroting.

De conclusie van de Rabobank is een knuppel in het hoenderhok van de Nederlandse polder, waar de werkgevers zich mordicus tegen een loongolf hebben gekeerd.

(Bron: Telegraaf)

Goed nieuws, ik heb gelijk een mail naar HR en mijn baas gestuurd met het verzoek mijn salaris aan te passen. Ben benieuwd hoe ze gaan reageren.

Umarvlie
16-09-16, 10:42
Mkb-Nederland: Lonen omhoog ongehoord

“Ongehoord”, zo noemt de voorzitter van MKB-Nederland Michaël van Straalen de conclusie van Rabobank dat de lonen in de bouw, transport en groothandel omhoog kunnen.

Vanochtend meldden Rabo-economen dat deze sectoren op hun verantwoordelijkheid gewezen moeten worden omdat de lonen zijn achtergebleven op de productiviteitsgroei. “Ik vind zo’n opmerking ongepast, maar van een economisch bureau van een bank al helemaal”, reageert Van Straalen fel.

“Het past de bank niet om op dit punt zo’n grote broek aan te trekken. Wij horen nota bene van diezelfde bank dat die zich zorgen maakt over het matige herstel van het rendement in het mkb.”

Rabobank moet zelf verantwoordelijkheid nemen, vindt Van Straalen. “Met hun opmerkingen gaan de Rabobank-economen volledig voorbij aan de enorme kaalslag die sinds het uitbreken van de crisis in 2008 in het mkb heeft plaatsgehad. Lag de oorzaak van de crisis in 2008 en de dubbelde dip in 2010 niet bij de financiële sector?”

Van Straalen zei afgelopen maandag al in een interview met De Telegraaf dat het mkb 'geen spons is waarin je kunt knijpen totdat er niets meer uitkomt.' Daarin staat MKB-Nederland echter alleen. Behalve Rabobank, hebben ook De Nederlandsche Bank, de vakbonden en minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem geconcludeerd dat de lonen omhoog kunnen.

(Bron: Telegraaf)

Wizdom
16-09-16, 16:59
AMSTERDAM - Na de vakbonden, De Nederlandsche Bank en het kabinet concludeert ook de Rabobank dat de lonen in Nederland omhoog kunnen. Economen van de bank komen uit op een loonachterstand over de laatste vijftien jaar van gemiddeld 5,1%.

Ondanks een totale economische groei van bijna 8% sinds het begin van de eeuw, ligt het besteedbaar inkomen van huishoudens net iets lager dan vijftien jaar geleden, concludeert Rabo in een rapport dat vanochtend verschijnt. „We zijn een rijk land, terwijl huishoudens relatief weinig vrij kunnen besteden. En zonder aanvullend overheidsbeleid neemt de koopkracht de komende jaren ook niet toe.”

Met name in de bouw en in de transport- en opslagsector lopen de lonen ver achter op de veel sneller gestegen arbeidsproductiviteit: werknemers brengen ten opzichte van 2001 veel meer geld in het laatje, maar zien dat nauwelijks in hun portemonnee. Werknemers zouden – bij gelijkblijvende omstandigheden – gemiddeld 5,1% meer kunnen verdienen als er met hun verhoogde productiviteit rekening gehouden zou worden, hebben de Rabo-economen becijferd.

De economische groei is de afgelopen vijftien jaar niet alleen naar bedrijven gegaan, ook de overheid had meer geld nodig voor bijvoorbeeld de zorgbegroting.

De conclusie van de Rabobank is een knuppel in het hoenderhok van de Nederlandse polder, waar de werkgevers zich mordicus tegen een loongolf hebben gekeerd.

(Bron: Telegraaf)

Goed nieuws, ik heb gelijk een mail naar HR en mijn baas gestuurd met het verzoek mijn salaris aan te passen. Ben benieuwd hoe ze gaan reageren.

De hypocrieten spelen alleen mooi weer omdat de verkiezingen weer aanstaande zijn... Als de verkiezingen zijn overgewaaid gaat men gewoon weer door met het strakker aanschroeven van de duimen... Dan kunnen de 1000 euros weer in de la... Het handen af van de hypotheekrente aftrek... En het afschaffen van de eigen risico...

Maar krijg je wel een hogere belasting... Een kortere WW... Een hogere huur... Minder arbeiders bescherming... Een hoger eigen risico van de zorg... En een hogere ziektekosten premie...