PDA

Bekijk Volledige Versie : EU heeft Nederland geruineerd en Nederlanders hebben het flink in portemonnee gevoeld...



Wizdom
02-10-16, 16:30
Joseph Stiglitz: 'om de Europese Unie te redden, moet de euro verdwijnen'
13:13 - ongeveer 4 uur geleden 1 min leestijd 0 reacties
Daar was geen woord Papoea bij. U las het vier jaar geleden op 925, nu mag het ook bij Buitenhof gezegd worden. De eurozone bestaat uit landen die onderling zo verschillend zijn dat de noodzakelijke interne solidariteit bijzonder kostbaar is. De euro heeft Nederland tot nu toe minstens € 153,7 miljard gekost, politiek gezien een onacceptabel hoog bedrag dat ook nog eens hard stijgt. Daarom drijft de euro de Europese landen uit elkaar, waardoor we het kind met het badwater dreigen weg te spoelen. Aldus Joseph Stiglitz.

Ibrah1234
02-10-16, 18:58
Joseph Stiglitz: 'om de Europese Unie te redden, moet de euro verdwijnen'
13:13 - ongeveer 4 uur geleden 1 min leestijd 0 reacties
Daar was geen woord Papoea bij. U las het vier jaar geleden op 925, nu mag het ook bij Buitenhof gezegd worden. De eurozone bestaat uit landen die onderling zo verschillend zijn dat de noodzakelijke interne solidariteit bijzonder kostbaar is. De euro heeft Nederland tot nu toe minstens € 153,7 miljard gekost, politiek gezien een onacceptabel hoog bedrag dat ook nog eens hard stijgt. Daarom drijft de euro de Europese landen uit elkaar, waardoor we het kind met het badwater dreigen weg te spoelen. Aldus Joseph Stiglitz.

De ellende is Wizz dat we er niet meer uit kunnen stappen zonder vergaande consequenties. Wat veel prikkers gemakshalve vergeten is dat het negatief sentiment rondom Europa niet nieuw is.

In 2005 hebben we een raadgevend referendum gehad over de goedkeuring van het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa door Nederland. De uitkomst was dat een ruime meerderheid van de bevolking tegen was.

Het merendeel van de politieke partijen was voorstander dus je vraagt je af wie ze eigenlijk vertegenwoordigen. Zichzelf of de Nederlandse bevolking?

Wizdom
02-10-16, 19:22
De ellende is Wizz dat we er niet meer uit kunnen stappen zonder vergaande consequenties. Wat veel prikkers gemakshalve vergeten is dat het negatief sentiment rondom Europa niet nieuw is.

In 2005 hebben we een raadgevend referendum gehad over de goedkeuring van het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa door Nederland. De uitkomst was dat een ruime meerderheid van de bevolking tegen was.

Het merendeel van de politieke partijen was voorstander dus je vraagt je af wie ze eigenlijk vertegenwoordigen. Zichzelf of de Nederlandse bevolking?

1 ding is zeker... Ze hebben schijt aan de Nederlandse bevolking...

Wizdom
02-10-16, 20:37
De ellende is Wizz dat we er niet meer uit kunnen stappen zonder vergaande consequenties. Wat veel prikkers gemakshalve vergeten is dat het negatief sentiment rondom Europa niet nieuw is.

In 2005 hebben we een raadgevend referendum gehad over de goedkeuring van het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa door Nederland. De uitkomst was dat een ruime meerderheid van de bevolking tegen was.

Het merendeel van de politieke partijen was voorstander dus je vraagt je af wie ze eigenlijk vertegenwoordigen. Zichzelf of de Nederlandse bevolking?

Het is zo'n beetje 10 Miljard EURO per jaar wat Nederland door het riool heeft gespoeld... Allemaal Nederlandse belasting centen...

knuppeltje
03-10-16, 09:08
Wat zei Stiglitz:


'Met de euro wordt Russische roulette gespeeld'
Vrijdag, 18:32
Economie
Joseph Stiglitz in Amsterdam Marleen de Rooij
Geschreven door
Eva Wiessing
Verslaggever economie

De Amerikaanse topeconoom Joseph Stiglitz roept Nederland op in actie te komen om de euro te redden. "Als Europa niet snel stappen zet om de eurozone te hervormen, dan zal het erg moeilijk worden voor de euro om te overleven," zegt Stiglitz. Hoe lang Europa op de oude manier kan blijven doormodderen, weet Stiglitz niet, maar het gaat een keer mis. "De mensen spelen Russissche roulette. Dat is een gevaarlijk spel."
'Jullie moeten de realiteit onder de ogen zien'

De Nobelprijswinnaar is vanmorgen in Amsterdam begonnen aan een tournee door Europa ter promotie van zijn nieuwe boek De euro – Hoe de gemeenschappelijke munt de toekomst van Europa bedreigt. Zijn visie op de Europese munt is niet onomstreden, maar wint wel steeds meer terrein.

Stiglitz betoogt al jaren dat de strenge begrotingsregels voor de verschillende landen in de eurozone verstikkend werken. "Kijk naar Griekenland," zegt Stiglitz. "Elke econoom weet dat de bezuinigingen daar tot een diepe depressie hebben geleid. Veel erger dan de Grote Depressie in de jaren dertig van de vorige eeuw."

Ik weet dat sommige mensen op Wall Street speculeren op het einde van de euro. Dat zijn dezelfde mensen die veel geld verdiend hebben tijdens de bankencrisis
Joseph Stiglitz, econoom en Nobelprijswinnaar

Doorgaan op dezelfde weg zal tot nog grotere ellende leiden, zegt hij. Stiglitz verwacht dat Griekenland de euro nog voor 2020 zal moeten opgeven. "Ik weet dat sommige mensen op Wall Street speculeren op het einde van de euro. Dat zijn dezelfde mensen die veel geld verdiend hebben tijdens de bankencrisis."

Dat is alleen te voorkomen als Europa bereid is om economisch verder te integreren, stelt Stiglitz. Landen moeten elkaars begrotingstekort financieren en zelfs elkaars werkloosheidsuitkeringen betalen.

"Er is geen makkelijke uitweg. Jullie moeten de waarheid onder ogen zien. Er is maar een manier om dit te repareren. Die is een stuk goedkoper dan het uiteenvallen van de euro."

Vanavond gaat Stiglitz in debat met de voorzitter van de Eurogroep, minister Dijsselbloem van Financiën. De zaal is met 600 toeschouwers helemaal uitverkocht. © NOS 2016



Precies dat wat vele domme Europeanen niet willen. Namelijk: zorg voor nog meer en beter Europa, als je de euro wilt redden.

Nu vind ik nog meer en beter Europa een heel goede zaak, en vele met mij. Maar dat het voortbestaan van de euro daarvan afhankelijk is, is voor veel economen helemaal niet zo.

Andersom zijn nog andere en heel gewichtige redenen om nog meer en beter Europa te bewerkstelligen, dan alleen de euro.

super ick
03-10-16, 09:22
domme Europeanen

En klaar ben je.

mark61
03-10-16, 18:30
Ik denk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, wel of geen euro. De vraag is politiek: wil Europa convergeren en homogeniseren, met andere woorden: willen de rijken solidair zijn met de armen, of niet?

Het antwoord van de bevolking van de rijke landen is nu: nee.

Je kan de euro afschaffen; Griekenland zal net zo arm blijven. Het gaat hier om de verdiencapaciteit van economieën. Die is laag in Zuid-Europa, en zal dat voorlopig wel blijven ook, zo niet eeuwig.

Ik ben voor solidariteit en eenheid, maar ik behoor onderhand tot een debiele minderheid.

Wizdom
03-10-16, 18:32
Ik denk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, wel of geen euro. De vraag is politiek: wil Europa convergeren en homogeniseren, met andere woorden: willen de rijken solidair zijn met de armen, of niet?

Het antwoord van de bevolking van de rijke landen is nu: nee.

Je kan de euro afschaffen; Griekenland zal net zo arm blijven. Het gaat hier om de verdiencapaciteit van economieën. Die is laag in Zuid-Europa, en zal dat voorlopig wel blijven ook, zo niet eeuwig.

Ik ben voor solidariteit en eenheid, maar ik behoor onderhand tot een debiele minderheid.

De staat Griekenland is failliet... De gemiddelde Griek die kampioen is in belasting ontduiken is rijker dan de gemiddelde Nederlander...

Nederlanders hebben hypotheken en virtuele pensioen gelden die over 10 jaar misschien waardeloos zijn... Grieken hebben echt bezit...

Wizdom
03-10-16, 19:22
Straal gelul. Hou es op met je gestoorde ideetjes rond te slingeren. Het is hier geen inrichting.

Nou ja, tis zinloos. De democratisering van 'elk kwaadaardig, gelogen, onwetend gelul is evenveel waard.'

Ik moet je in 1 ding gelijk geven... 150 Miljard door de riolering spoelen is inderdaad gestoord...

Ibrah1234
03-10-16, 19:35
Waarom zou je als Verenigd Koninkrijk tot een economische unie willen behoren die je allerlei regels en beperkingen oplegt en slechts 10-15% bijdraagt aan het bruto nationaal product omdat je als land meer dan 70% buiten de EU exporteert?

Het is meer sentiment dan zinnige argumenten.

super ick
04-10-16, 17:02
Ik denk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, wel of geen euro. De vraag is politiek: wil Europa convergeren en homogeniseren, met andere woorden: willen de rijken solidair zijn met de armen, of niet?

Het antwoord van de bevolking van de rijke landen is nu: nee.

Je kan de euro afschaffen; Griekenland zal net zo arm blijven. Het gaat hier om de verdiencapaciteit van economieën. Die is laag in Zuid-Europa, en zal dat voorlopig wel blijven ook, zo niet eeuwig.

Ik ben voor solidariteit en eenheid, maar ik behoor onderhand tot een debiele minderheid.

In het verleden is het verkeerd gegaan in de zuidelijke landen. Noord-Europese landen hebben daar aan meegewerkt.

Zuid Europa is niet de Sahel. De levensstandaard was lager maar er was een acceptabel bestaansniveau. Daarom hadden Noord-Europese landen nooit zoveel mogen blijven lenen. Ze hadden daar moeten leren om het te doen met wat ze hebben. Als ik geen auto kan betalen en mijn buurman wel kan ik ook niet aan hem vragen zijn auto te verkopen zodat we beiden brommer kunnen gaan rijden. IK op zijn kosten en hij op eigen kosten. Dat nivelleren stopt ergens. De 1 heeft het beter dan de ander.

mark61
05-10-16, 19:13
De staat Griekenland is failliet... De gemiddelde Griek die kampioen is in belasting ontduiken is rijker dan de gemiddelde Nederlander...

Nederlanders hebben hypotheken en virtuele pensioen gelden die over 10 jaar misschien waardeloos zijn... Grieken hebben echt bezit...

Je lult maar wat. Volkomen geschift. Volkomen immoreel. Volkomen onislamitisch.

mark61
05-10-16, 19:24
In het verleden is het verkeerd gegaan in de zuidelijke landen. Noord-Europese landen hebben daar aan meegewerkt.

Zuid Europa is niet de Sahel. De levensstandaard was lager maar er was een acceptabel bestaansniveau. Daarom hadden Noord-Europese landen nooit zoveel mogen blijven lenen. Ze hadden daar moeten leren om het te doen met wat ze hebben. Als ik geen auto kan betalen en mijn buurman wel kan ik ook niet aan hem vragen zijn auto te verkopen zodat we beiden brommer kunnen gaan rijden. IK op zijn kosten en hij op eigen kosten. Dat nivelleren stopt ergens. De 1 heeft het beter dan de ander.

Griekenland is een corrupte, misdadige bende, op politiek niveau, en een flink deel van de samenleving. Dat is duidelijk.

De EU vond om 'emotionele' redenen dat Griekenland erbij hoorde. Onze bakermat van de westerse beschaving en de frontlinie tegen de moslimhorden. Voor zover ik het kan overzien was dat de gedachte achter Griekenlands EU-lidmaatschap en deelname aan de euro. Heel dom.

Geen Europees land heeft geld geleend aan Griekenland, maar banken. Ondernemingen dus.

Je 'beeldspraak' slaat nergens op, want er is geen sprake van nivellering naar gelijkheid. Er is sprake van een zeer kleine overdracht van welvaart door allerlei programma's om bepaalde sectoren van de economie te stimuleren, of infrastructuur op poten te zetten.

De zogenaamde hulp die Griekenland nu krijgt, is voor ca. 80% hulp aan vooral Duitse banken die dreigen hun leningen te moeten afschrijven. Welbegrepen eigenbelang dus; Griekenland of het Griekse volk heeft er niets aan. Dat weet jij toch wel?

Bovendien zou het de EU-zone als geheel schade toebrengen als er twijfel ontstond over de hardheid van de euro.

Als het aan mij lag had ik Griekenland een ultimatum gesteld: of je rijken gaan belasting betalen, en de politici die die deal met Goldman Sachs sloten, en logen in hun verslagen aan Brussel, worden berecht, of de EU stuurt een team kaders die het bewind overnemen op Griekse ministeries en bij de banken etc. In ruil daarvoor financiert de EU een vangnet voor de ouderen en zieken.

Zo niet, dan lazer je maar op.

En die banken schrijven die leningen maar lekker af. Voor mijn part over 100 jaar.

super ick
06-10-16, 07:29
Griekenland is een corrupte, misdadige bende, op politiek niveau, en een flink deel van de samenleving. Dat is duidelijk.

De EU vond om 'emotionele' redenen dat Griekenland erbij hoorde. Onze bakermat van de westerse beschaving en de frontlinie tegen de moslimhorden. Voor zover ik het kan overzien was dat de gedachte achter Griekenlands EU-lidmaatschap en deelname aan de euro. Heel dom.

Geen Europees land heeft geld geleend aan Griekenland, maar banken. Ondernemingen dus.

Je 'beeldspraak' slaat nergens op, want er is geen sprake van nivellering naar gelijkheid. Er is sprake van een zeer kleine overdracht van welvaart door allerlei programma's om bepaalde sectoren van de economie te stimuleren, of infrastructuur op poten te zetten.

De zogenaamde hulp die Griekenland nu krijgt, is voor ca. 80% hulp aan vooral Duitse banken die dreigen hun leningen te moeten afschrijven. Welbegrepen eigenbelang dus; Griekenland of het Griekse volk heeft er niets aan. Dat weet jij toch wel?

Bovendien zou het de EU-zone als geheel schade toebrengen als er twijfel ontstond over de hardheid van de euro.

Als het aan mij lag had ik Griekenland een ultimatum gesteld: of je rijken gaan belasting betalen, en de politici die die deal met Goldman Sachs sloten, en logen in hun verslagen aan Brussel, worden berecht, of de EU stuurt een team kaders die het bewind overnemen op Griekse ministeries en bij de banken etc. In ruil daarvoor financiert de EU een vangnet voor de ouderen en zieken.

Zo niet, dan lazer je maar op.

En die banken schrijven die leningen maar lekker af. Voor mijn part over 100 jaar.

IK zie eigenlijk alleen een aansluitende reactie op mijn opmerking over nivelleren. Je opmerking ondersteun ik. Daar vloog ik uit de bocht. Ik dik hier en daar wel eens een beetje teveel aan.

Verder hou je een eigen betoog dat ik grotendeels onderschrijf.

Griekenland er niet bij omdat het daar zo overduidelijk was. De corruptie, de armoede.

Spanje en Italië wel omdat het daar 'behapbaar' was?

Weet je overigens wat er financieel aan de hand is? Hoe de crisis op Japanse wijze 'bestreden' wordt? Dat de geldpers harder draait dan in de jaren dertig en dat de Eu in recordtempo waardeloze staatsobligaties aan het opkopen is? Dat in dit tempo de Duitse variant uitverkocht is komend voorjaar en dat ze voornemens zijn dan bedrijfsobligaties op te gaan kopen? De volgende stap is het opkopen van aandelen en dan kan het economische licht uit.

mark61
06-10-16, 18:43
Waarom zou je als Verenigd Koninkrijk tot een economische unie willen behoren die je allerlei regels en beperkingen oplegt en slechts 10-15% bijdraagt aan het bruto nationaal product omdat je als land meer dan 70% buiten de EU exporteert?

Het is meer sentiment dan zinnige argumenten.

GB exporteert de helft van zijn producten en diensten naar de EU. Dat is nogal wat.

Sentiment is precies wat brexit-stemmers dreef. Er is in al die tijd niet één steekhoudend argument pro-brexit geformuleerd. Geen enkel.

mark61
06-10-16, 18:49
Spanje en Italië wel omdat het daar 'behapbaar' was?

Spanje heeft een eenzijdige economie, die als extraatje de (toeristische) onroerend-goedbusiness heeft / had. Maar de overheidsfinanciën waren totaal op orde: Spanje had voor 2008 de laagste staatsschuld van de hele EU, voorzover ik weet. Maar toen de overheid de wankelende banken moest redden werd het een zwakke broeder.

En tenslotte gaat het bij al dit gekrakeel om de overheidsfinanciën, niet om de economie als geheel. Een straatarm land met een financieel gezonde overheid is in de ogen van 'de financiële markten' verder geen probleem :hihi:

Italië is natuurlijk vaag. Rijk zat, alleen de overheid mist daar ook wat aan inkomsten :cheefbek:


Weet je overigens wat er financieel aan de hand is? Hoe de crisis op Japanse wijze 'bestreden' wordt? Dat de geldpers harder draait dan in de jaren dertig en dat de Eu in recordtempo waardeloze staatsobligaties aan het opkopen is? Dat in dit tempo de Duitse variant uitverkocht is komend voorjaar en dat ze voornemens zijn dan bedrijfsobligaties op te gaan kopen? De volgende stap is het opkopen van aandelen en dan kan het economische licht uit.

Ik weet het, maar niemand schijnt een beter idee te hebben. De VS en GB doen het ook. Als jij het beter weet moet je ff Brussel bellen :hihi:

Als ik het met mijn boerenverstand goed begrijp hebben consumenten geen zin meer om te kopen, omdat ze de boel niet vertrouwen. Dus investeren bedrijven niet en is er geen vraag naar geld.

Of dat erg is, ik weet het niet. Over Japan gillen ze al zo'n 40 jaar, en het land bestaat nog steeds en ik geloof niet dat er 100 miljoen Japanners hongerig over de straten kruipen.

Ergens heb ik het vuige vermoeden dat de klachten komen van de eeuwige-groei-gelovigen.

Wizdom
06-10-16, 19:11
Je lult maar wat. Volkomen geschift. Volkomen immoreel. Volkomen onislamitisch.

Rustig maar markie...


Wereld op zijn kop: Grieken en Cyprioten veel rijker dan Duitsers
in: Financieel Robin de Boer 16 april 2013 10:19 743 keer bekeken



Voor het eerst hebben officiële instanties het gemiddelde vermogen van Europese huishoudens op een uniforme manier berekend.

Het blijkt dat Duitse huishoudens gemiddeld armer zijn dan de Slowaken en de Grieken. In vergelijking met huishoudens in Cyprus en Luxemburg zijn Duitsers zelfs bijna hulpbehoevend.

De rijkste huishoudens in Europa zijn die van Luxemburg (397.800 euro), gevolgd door die van Cyprus (266.900 euro), Malta (215.900 euro), Spanje (182.700 euro) en Italië (173.500). Het vermogen van een modaal gezin in Duitsland bedroeg in 2010 gemiddeld 51.400 euro, een bedrag dat lager is dan de gemiddelde vermogens van gezinnen in andere landen van de eurozone. Toch waren het de Duitsers die het meeste geld op tafel moesten leggen om het Cypriotische bankensysteem van een ondergang te redden.

Fabel

De cijfers (pdf) zijn verrassend te noemen en werden bewust achtergehouden door de Europese Centrale Bank (ECB) tot het moment dat er een besluit was genomen over de ‘redding’ van Cyprus. Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung laat dit zien hoezeer de ECB in de huidige eurocrisis ook een politieke rol speelt.

Het rooskleurige beeld van een welvarend Duitsland is net zo’n verkeerde veronderstelling als het hardnekkige sprookje dat Duitsland meer dan andere EU-lidstaten heeft geprofiteerd van de eurozone. In Duitsland is het inkomen per hoofd van de bevolking na invoering van de euro juist gedaald.

Ondertussen blijven Duitse politici liever vasthouden aan de fabel van het arme zuiden, dat wordt uitgebuit door de noordelijke Europese landen.

IJzeren Gordijn

Uit het onderzoek blijkt dat de rijkdom nergens in de eurozone ongelijker is verdeeld dan in Duitsland. Duitse huishoudens hebben binnen de monetaire unie gemiddeld het laagste inkomen. De rijkste Europeanen leven in kleine landen met relatief grote financiële instellingen, zoals Luxemburg, Cyprus en Malta.

Huishoudens in landen als Slovenië of Slowakije hebben na de val van het IJzeren Gordijn gemiddeld meer vermogen opgebouwd dan Duitse huishoudens. De meeste Duitsers zetten hun geld tegen een relatief lage rente op de bank, waarbij ze zelfs geld verliezen omdat de inflatie hoger uitvalt dan de rentevergoeding die ze krijgen.

Bron: Presseurop.eu

http://www.ninefornews.nl/wereld-op-zijn-kop-grieken-en-cyprioten-veel-rijker-dan-duitsers/

Wizdom
06-10-16, 19:20
Je lult maar wat. Volkomen geschift. Volkomen immoreel. Volkomen onislamitisch.

Rustig maar Markie... 3 maal flink zuchten... Of een koude douche... Dat helpt ook... :hihi:


‘Niet Griek, maar Nederlander heeft meeste schulden’

Wall Street Journal: hoge hypotheken enorm risico ... Rutte wuift probleem weg: We hebben genoeg geld

Volgens de Amerikaanse krant The Wall Street Journal gaan in de Eurozone niet de Grieken, de Portugezen, de Ieren of de Spanjolen, maar juist de Nederlanders het meest gebukt onder schulden. Oorzaak zijn de te hoge hypotheken die banken jaren lang hebben verstrekt, soms tot wel 125 procent van de huiswaarde. Door de lage werkloosheidscijfers gaat het nu nog goed in ons land, maar voor hoe lang?

Een stijging van de rente, of een toename van de werkloosheid zou betekenen dat steeds meer mensen hun schulden niet kunnen afbetalen. Komt daarbij de daling van de huizenprijzen en de rapen zijn gaar, aldus The Wall Street Journal.

Gerbert Hebbink, senior econoom bij de Nederlandsche Bank, verklaart tegenover WSJ dat deze schuld de Nederlandse economie veel kwetsbaarder maakt voor schokken in de huizenmarkt, de rente en de werkgelegenheid. Premier Mark Rutte zegt in een interview in Washington nog dat hij het probleem er niet zo van in ziet: “Het is niet een groot probleem… als je kijkt naar het hele plaatje.” Nederlanders hebben volgens hem net zo veel in hun pensioenfondsen opgeslagen, als de hypothecaire schuld. Bovendien zijn er in Nederland enorme particuliere spaargelden, aldus de minister-president.

Lees het hele artikel in the Wall Street Journal: Mortgage Burden Looms Over Dutch

Ibrah1234
07-10-16, 04:44
Rustig maar Markie... 3 maal flink zuchten... Of een koude douche... Dat helpt ook... :hihi:

We wonen gesubsidieerd en op de pof in Nederland inderdaad. Het is een gigantische zeepbel en schuldenberg.

Duitsers kunnen vrijwel geen aflossingsvrije hypotheek krijgen of zonder inleg eigen geld een hypotheek afsluiten. Daar gelden veel conservatievere financieringsmodellen. Laat staan dat er sprake is van rente aftrek.

Onze hypotheekschuld is gerekend naar het BBP een van de hoogste ter wereld. Met een goed draaiende economie een relatief lage werkeloosheid is dat nog geen probleem maar dat kan zo omslaan en dan zijn de rapen gaar.