PDA

Bekijk Volledige Versie : Israëlische startup WaterGen zet vocht uit de lucht om in drinkbaar water



Ibrah1234
31-10-16, 21:10
De Israëlische startup WaterGen heeft een methode gevonden om vocht in de lucht om te zetten in drinkbaar water: de grote versies van de gelijknamige machines van het bedrijf zijn in staat om dagelijks meer dan 3000 liter drinkwater te produceren.

https://www.youtube.com/watch?v=qCS5UVhyIkY

Wizdom
01-11-16, 11:00
De Israëlische startup WaterGen heeft een methode gevonden om vocht in de lucht om te zetten in drinkbaar water: de grote versies van de gelijknamige machines van het bedrijf zijn in staat om dagelijks meer dan 3000 liter drinkwater te produceren.

https://www.youtube.com/watch?v=qCS5UVhyIkY

Werkt het ook nog op zonne-energie... Ideaal voor in de woestijn?

Ibrah1234
01-11-16, 12:29
Werkt het ook nog op zonne-energie... Ideaal voor in de woestijn?

Volgens mij werken die apparaten slechts bij een bepaalde luchtvochtigheid. Snap niet wat er zo innovatief is aan die dingen immers dehumidifiers bestaan al heel lang.

Wizdom
01-11-16, 13:36
Volgens mij werken die apparaten slechts bij een bepaalde luchtvochtigheid. Snap niet wat er zo innovatief is aan die dingen immers dehumidifiers bestaan al heel lang.

Een goede verkoper verkoopt de Paus een 2 persoons bed... :-)

Olive Yao
01-11-16, 20:59
Volgens mij werken die apparaten slechts bij een bepaalde luchtvochtigheid. Snap niet wat er zo innovatief is aan die dingen immers dehumidifiers bestaan al heel lang.

Precies wat ik dacht toen ik je topic las. Zo hebben mn ouders een déshumidificateur staan.

super ick
03-11-16, 07:25
JA heel leuk maar die hebben als doel de lucht te ontvochtigen. Een airco doet dat ook.

Dit gaat echt over omzetten in drinkwater.

Uiteraard gaat het om de capaciteit, prijs en grootte van het apparaat om te kunnen bepalen of dit echt waterproblemen op veel droge plaatsen kan oplossen.

En de vraag, die Wizdom al stelde: Kan zo'n ding, stand-alone op zonne-energie draaien? Dat zou prachtig zijn.

Ibrah1234
03-11-16, 08:41
En de vraag, die Wizdom al stelde: Kan zo'n ding, stand-alone op zonne-energie draaien? Dat zou prachtig zijn.

Jawel, maar je hebt vochtige lucht nodig om water te kunnen onttrekken. Wellicht heb je er dan in gebieden met een lage luchtvochtigheid zoals woestijnen weinig aan.

Wizdom
03-11-16, 09:29
Jawel, maar je hebt vochtige lucht nodig om water te kunnen onttrekken. Wellicht heb je er dan in gebieden met een lage luchtvochtigheid zoals woestijnen weinig aan.

Ik neem aan dat woestijngebieden dicht bij de zee dan bewaterd kunnen worden... Op die manier kun je de woestijn vorming beetje bij beetje omkeren...

Ibrah1234
03-11-16, 10:49
Ik neem aan dat woestijngebieden dicht bij de zee dan bewaterd kunnen worden... Op die manier kun je de woestijn vorming beetje bij beetje omkeren...

Of net als de russen raketten met chemicaliën in de wolken schieten om ze te laten uitregenen. Het heeft op de jaarlijkse overwinningsparade op het rode plein in Moskou al tientallen jaren niet geregend. Ze laten die regenwolken al ver voor Moskou uitregenen. :)

The_Grand_Wazoo
03-11-16, 10:51
Ik begreep dat de lol van dit apparaat is dat het ook in de woestijn werkt en dat het bovendien stand alone kan draaien. Maar dat heb ik ergens uit een krant van ca. een week geleden. De details bleven onbenoemd.

Woestijnen zijn wel droog, maar er zit wel vocht in de lucht. Veel dieren bijv. gebruiken de (minimale) ochtenddauw.

super ick
06-11-16, 20:01
Met als zoveel apparaten zou het rendabeler worden als het wordt doorontwikkeld.

Met een vierkante meter plastic kan je al ongeveer een halve liter water uit ochtenddauw halen. Ondiepe kuil graven met een iets kleinere diameter dan je stuk plastic. Kuil bedekken, steentje erin zodat er een dalletje ontstaat. De dauw aan de binnenkant van het plastic loopt naar het laagste punt. Dat resulteerd tot bijna een halve liter water.

Ibrah1234
06-11-16, 20:53
Met als zoveel apparaten zou het rendabeler worden als het wordt doorontwikkeld.

Met een vierkante meter plastic kan je al ongeveer een halve liter water uit ochtenddauw halen. Ondiepe kuil graven met een iets kleinere diameter dan je stuk plastic. Kuil bedekken, steentje erin zodat er een dalletje ontstaat. De dauw aan de binnenkant van het plastic loopt naar het laagste punt. Dat resulteerd tot bijna een halve liter water.

Zat al te denken aan een mobiele versie in de camper voor toevoer vers watertank. Maar een exemplaar die 30 liter per 24 uur produceert vreet 300W. Dat is dan 6kw per dag.

Gedeeltelijk hemelwateropvang via een goot en een brandstofcel van Efoy (http://Zat al te denken aan een mobiele versie in de camper voor toevoer vers watertank. Maar een exemplaar die 30 liter per 24 uur produceert vreet 300W. Dat is dan 6kw per dag. Gedeeltelijk hemelwateropvang via een goot en een brandstofcel van Efoy.).

super ick
07-11-16, 08:26
Zat al te denken aan een mobiele versie in de camper voor toevoer vers watertank. Maar een exemplaar die 30 liter per 24 uur produceert vreet 300W. Dat is dan 6kw per dag.

Gedeeltelijk hemelwateropvang via een goot en een brandstofcel van Efoy (http://Zat al te denken aan een mobiele versie in de camper voor toevoer vers watertank. Maar een exemplaar die 30 liter per 24 uur produceert vreet 300W. Dat is dan 6kw per dag. Gedeeltelijk hemelwateropvang via een goot en een brandstofcel van Efoy.).

Gewoon flessen kopen.

Als je je gehele dak vol plempt met zonnecellen, die ultra dunne, dan kom je een aanrsig eind, toch? Tenminste.......ik neem aan dat jouw camper minimaal 10 meter lang is.

knuppeltje
07-11-16, 09:36
Ik weet niet, maar water uit een aarsig eind? Ik moet er niet aan denken.

Marsipulami
07-11-16, 18:10
Zat al te denken aan een mobiele versie in de camper voor toevoer vers watertank. Maar een exemplaar die 30 liter per 24 uur produceert vreet 300W. Dat is dan 6kw per dag.

Ik heb ooit een gesprongen waterleiding gehad op de 2e verdieping van mijn huis die een hele nacht had zitten water spuiten. Resultaat was dat muren en plafonds van de zolder tot de kelder doorweekt waren en dat de boel droog moest zijn alvorens aan herstellingen kon begonnen worden.

Ik had toen een bouwdroger gehuurd een apparaat dat water aan de lucht onttrok om de boel sneller te laten opdrogen. (cfr.https://www.eurorent.be/nl/huren/verwarming-en-koeling/bouwdrogers-230-v/) Ik denk dat het om een toestel van 1400 W ging en dat ding haalde in zoverre ik mij herinner effectief en in de praktijk zo'n 10 liter water uit de (erg vochtige - doorweekte muren en verwarming op max. stand en herfstig regenweer buiten) lucht per dag. Na 10 dagen en nachten brommen van dat apparaat had ik de berekening ook eens gemaakt over de energiekost van dat apparaat (daar boven op de huurprijs van het apparaat). Ik heb de stekker er dan maar uitgetrokken temeer omdat het opdrogend effect van de muren niet of nauwelijks merkbaar was.

Dan heb ik ook nog een condensatiedroogkast naast mijn wasmachine voor kleding; zelfde verhaal inzake energieverbruik en het duurt 2 tot 3 keer langer om de was droog te krijgen in vergelijking met een klassieke droogkast met een afvoer naar buiten.

Ibrah1234
09-11-16, 12:14
Ik heb de stekker er dan maar uitgetrokken temeer omdat het opdrogend effect van de muren niet of nauwelijks merkbaar was.

Inderdaad, snelle rekensom leert me dat je dan 33 kw per etmaal verbruikt. Als de zon 10 uur per dag schijnt heb je 24 panelen van elk 135W nodig om je accubank te voeden zodat je bouwdroger een etmaal kan draaien.

Dat is niet te doen.

super ick
09-11-16, 17:16
Inderdaad, snelle rekensom leert me dat je dan 33 kw per etmaal verbruikt. Als de zon 10 uur per dag schijnt heb je 24 panelen van elk 135W nodig om je accubank te voeden zodat je bouwdroger een etmaal kan draaien. Dat is niet te doen.

Ligt aan de omstandigheden.

Als het werkt voor een afgelegen dorpje met voldoende plaats voor zonnepanelen. Waarom niet?

Ibrah1234
09-11-16, 23:00
Ligt aan de omstandigheden.

Als het werkt voor een afgelegen dorpje met voldoende plaats voor zonnepanelen. Waarom niet?

24 panelen (33kw) om 100 liter water te produceren zal net genoeg zijn voor de dagelijkse waterbehoefte van 1 dorpeling. Kunnen ze beter een waterput slaan en het water oppompen.

Marsipulami
10-11-16, 01:06
(33kw) om 100 liter water te produceren.

Hé, ho, ik zei dus dat ikzelf dus bij proefondervindelijke vaststelling vastgesteld had dat een bouwdroger van 1400 watt, 10 liter (ipv 100 liter) water per dag kon onttrekken aan de lucht.

In de veronderstelling dat een kwh elektriciteit 0.25 euro kost, dan betekent dit dus dat de energiekost om een liter water aan de lucht te onttrekken (33.6 kwh x 0.25 euro / 10 liter) 0.84 euro aan energie zal kosten.

Het toilet éénmalig doortrekken (+/- 10 liter water) kost dan 8,4 euro.

Een bad nemen (+/- 150 liter water) kost dan 126 euro (energiekost verwarming badwater buiten beschouwing gelaten).

Hoeveel (km²) oppervlakte zonnepanelen je nodig hebt om dagelijks een (warm) bad te nemen in een regenland zoals België dat weet ik niet.

super ick
10-11-16, 07:48
24 panelen (33kw) om 100 liter water te produceren zal net genoeg zijn voor de dagelijkse waterbehoefte van 1 dorpeling. Kunnen ze beter een waterput slaan en het water oppompen.


Bovendien heeft Mars een slechte gehad want ik heb er 1 gebruikt om stucwerk te laten drogen. Die haalde er in 1 nacht een halve speciekuip met water uit.

Ik begrijp echt niet waarom die bouwdroger als voorbeeld wordt genomen.

We weten er nog onvoldoende van om een conclusie te kunnen trekken.

Ibrah1234
10-11-16, 08:26
Bovendien heeft Mars een slechte gehad want ik heb er 1 gebruikt om stucwerk te laten drogen. Die haalde er in 1 nacht een halve speciekuip met water uit.

Ik begrijp echt niet waarom die bouwdroger als voorbeeld wordt genomen.

We weten er nog onvoldoende van om een conclusie te kunnen trekken.

Die dingen worden gewoon verkocht (https://ecoloblue.com/en/) hoor t.b.v. bedrijven en particulieren. Maar het zijn energieslurpers zoals je op de datasheets kunt lezen. Sommige vreten bijna een kw/h aan energie voor nog geen liter water.

Ibrah1234
07-12-16, 22:47
ik neem aan dat jouw camper minimaal 10 meter lang is.


Nee joh. Maar ik overweeg het wel vanwege de max toegestane belading.

De meeste camperplaatsen en campings binnen Europa verschaffen slechts iets van 10A aan de stroompaal. Met een beetje pech leveren ze slechts 4A of 6A. Trek je meer stroom dan klapt de zekering. Die luxe RV's die je hebt gezien in de VS zouden hier amper functioneren. De airco alleen al (2 kw) zou de zekeringen laten doorslaan.

Ik heb een Victron laten installeren die de accubank van de camper aanspreekt op het moment dat walstroom niet meer aan de vermogensbehoefte kan voldoen. Dat moeten de zonnepanelen en brandstofcel zien op te lossen. Mijn brandstofcel levert slechts 200W. Na 5000 uur moet de cel vervangen worden (1400 €) en per 11 kw ethanol ben ik 75€ kwijt.

Energie-onafhankelijkheid in een bug-out vehicle is lastig. Mijn voorlopige oplossing is een 640A accubank.

In dit jaargetijde heb je niet zoveel aan duurzame energie dus die 6A per uur is meer dan welkom :)

Een echte bug out vehicle met brandstof, drinkwater en energie voor een paar maanden is in tegenstelling tot de VS vrijwel onmogelijk in Europa vanwege wet- en regelgeving.

In Marokko zijn overigens nog veel 16A plekken :)

binloser
08-12-16, 06:53
Het zijn weer de joden die voor een oplossing zorgen voor een probleem. Kijk ook 's hoeveel Nobelprijswinnaars Joden zijn. Jodenhaat moet wel jaloezie zijn en een poging om een gevoel van minderwaardigheid te overwinnen.

super ick
08-12-16, 08:27
Het zijn weer de joden die voor een oplossing zorgen voor een probleem. Kijk ook 's hoeveel Nobelprijswinnaars Joden zijn. Jodenhaat moet wel jaloezie zijn en een poging om een gevoel van minderwaardigheid te overwinnen.

Joden zijn inderdaad succesvol voor zo'n relatief kleine groep.

Hoe zou dat komen?