PDA

Bekijk Volledige Versie : Stijging zorgpremie zet komende jaren door



Wizdom
19-11-16, 09:48
’Stijging zorgpremie zet komende jaren door’
Vandaag, 05:30 Thijs Rösken
Mensen die hoofdpijn krijgen van de nieuwe zorgpremies voor komend jaar, kunnen hun borst natmaken. Premies gaan nu gemiddeld 7,7% omhoog, maar zullen komende jaren hard doorstijgen, stellen zorgverzekeraars.

De grootste zorgverzekeraars steken elk honderden miljoenen euro’s van hun reserves in het afremmen van de premiestijging. Toch worden zorgverzekeringen 5 tot 12 euro per maand duurder, blijkt uit de nieuwe tarieven van polissen nu bijna alle premies bekend zijn.

De stijgingen worden veroorzaakt door een uitbreiding van het basispakket en meer zorggebruik, maar zijn voor het belangrijkste deel afhankelijk van hoeveel reserves de zorgverzekeraars kunnen inzetten. Die reserves zijn ontstaan door meevallers in de afgelopen jaren.

Heerlijk toch die libralisering van de zorg? Het zou allemaal goedkoper en efficienter worden... Het begint aardig een 2e hypotheek te worden....

Ibrah1234
19-11-16, 12:27
Heerlijk toch die libralisering van de zorg? Het zou allemaal goedkoper en efficienter worden... Het begint aardig een 2e hypotheek te worden....

Inderdaad, ik denk dat velen met weemoed aan het ziekenfonds tijdperk terugdenken.

Bij jou in Groot-Brittannië is het beter geregeld. In principe is gezondheidszorg toch gratis in het VK en betaal je geen zorgpremie of eigen risico?

knuppeltje
19-11-16, 13:13
Inderdaad, ik denk dat velen met weemoed aan het ziekenfonds tijdperk terugdenken.

Bij jou in Groot-Brittannië is het beter geregeld. In principe is gezondheidszorg toch gratis in het VK en betaal je geen zorgpremie of eigen risico?

Ook in Engeland stijgen jaar jaar op jaar de kosten van de gezondheidszorg. Alle kosten daarvan worden via de belasting betaald. Dat is dus echt niet gratis.

Door geen eigen risico, is er dus wat dat betreft geen enkele rem op overconsumptie van de zorg. Daarnaast staat de kwaliteit ervan niet hoog aangeschreven, en zijn er gigantische verspillingen.

Kortom, ze zijn er daar echt niet beter mee af dan wij hier.

knuppeltje
19-11-16, 13:16
Heerlijk toch die libralisering van de zorg? Het zou allemaal goedkoper en efficienter worden... Het begint aardig een 2e hypotheek te worden....

Tja, raar hè, dat die kosten alsmaar stijgen? :fpotver:

Ibrah1234
19-11-16, 14:02
Ook in Engeland stijgen jaar jaar op jaar de kosten van de gezondheidszorg. Alle kosten daarvan worden via de belasting betaald. Dat is dus echt niet gratis.

Door geen eigen risico, is er dus wat dat betreft geen enkele rem op overconsumptie van de zorg. Daarnaast staat de kwaliteit ervan niet hoog aangeschreven, en zijn er gigantische verspillingen.

Kortom, ze zijn er daar echt niet beter mee af dan wij hier.

Hier gaan mensen al niet naar de huisarts vanwege het eigen risico wat ze niet kunnen betalen en hebben mensen problemen de premie elke maand maar weer op te hoesten.

Het staat buiten kijf dat een ingezetene van het VK beter af is. Over de kwaliteit van de gezondheidszorg kan ik niet oordelen. Mijn credo is een ziekenhuis of mensen in witte jassen sowieso als het enigszins mogelijk is zo lang mogelijk te mijden :)

Ibrah1234
19-11-16, 14:05
Tja, raar hè, dat die kosten alsmaar stijgen? :fpotver:

Ja, dat vind ik wel. Vroeger ging je bij ziekte in de ziekte-uitkering bij het GAK en nu moeten werkgevers 2 jaar lang doorbetalen. Waar is die gigantische besparing op ziekteverzuimdagen gebleven?

The_Grand_Wazoo
19-11-16, 15:34
Hebben die stijgingen wellicht ook te maken met vergrijzing en langer levende mensen.

Ik noem maar een zijweg ...

knuppeltje
19-11-16, 15:58
Hier gaan mensen al niet naar de huisarts vanwege het eigen risico wat ze niet kunnen betalen en hebben mensen problemen de premie elke maand maar weer op te hoesten.

Het staat buiten kijf dat een ingezetene van het VK beter af is. Over de kwaliteit van de gezondheidszorg kan ik niet oordelen. Mijn credo is een ziekenhuis of mensen in witte jassen sowieso als het enigszins mogelijk is zo lang mogelijk te mijden :)

De huisarts is gratis.

Dat is totale onzin.

Nederland opnieuw beste zorgstelsel Europa - ZorgWijzer.nl (http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2017/nederland-opnieuw-beste-zorgstelsel-europa)

knuppeltje
19-11-16, 15:59
Ja, dat vind ik wel. Vroeger ging je bij ziekte in de ziekte-uitkering bij het GAK en nu moeten werkgevers 2 jaar lang doorbetalen. Waar is die gigantische besparing op ziekteverzuimdagen gebleven?

Je haalt nu twee dingen door elkaar.

knuppeltje
19-11-16, 16:03
Hebben die stijgingen wellicht ook te maken met vergrijzing en langer levende mensen.

Ik noem maar een zijweg ...

Is wel heel wat meer dan een zijweg. Daarnaast de toenemende investering in zeer kostbare apparatuur, stijging van loonkosten van zorgverstrekkers en de stijgende medicijnkosten. Tel het maar op.

Karin.N
19-11-16, 16:35
Hier gaan mensen al niet naar de huisarts vanwege het eigen risico wat ze niet kunnen betalen en hebben mensen problemen de premie elke maand maar weer op te hoesten.

Het staat buiten kijf dat een ingezetene van het VK beter af is. Over de kwaliteit van de gezondheidszorg kan ik niet oordelen. Mijn credo is een ziekenhuis of mensen in witte jassen sowieso als het enigszins mogelijk is zo lang mogelijk te mijden :)

Mensen die niet veel verdienen krijgen zorgtoeslag en dat wordt netjes elke maand door de belastingdienst overgemaakt. Is idd niet kostendekkend (wanneer je volle zorgtoeslag krijgt is dat iets van mnd €81,00). Als de premie stijgt, stijgt de zorgtoeslag mee.

Huisarts valt niet onder het eigen risico zie hieronder , bron independer

Kosten van de huisarts
Kosten voor verloskundige zorg en kraamzorg
Vergoedingen vanuit de aanvullende verzekering
Tandartskosten voor verzekerden jonger dan 18 jaar
Hulpmiddelen in bruikleen van thuiszorg
Nacontrole levende orgaandonor (nier- of levertransplantatie)
Ketenzorg. Dit is zorg waarbij verschillende zorgaanbieders samenwerken (bijvoorbeeld bij diabetesbehandelingen)
Wijkverpleging
Verzekerden jonger dan 18 jaar betalen ook geen eigen risico. De uitzonderingen op het eigen risico kunnen per verzekeraar verschillen.

Mijn familie in VK klaagt steen en been over de kwaliteit van de gezondheidszorg daar. Zou ook niet willen ruilen met ze. Tuurlijk kan het hier ook verbeterd worden, oa minder regeltjes en rompslomp. Maar op zich werkt de gezondheidszorg hier goed. En het is maar wat je ervoor over hebt, maar zo zwart wit als jij en vooralook Wizdom het stellen, zo erg is het echt niet:

Heb het afgelopen jaar de kwaliteit van de gezondheidszorg helaas samen met manlief uit den treure kunnen testen en ik ben blij dat het ongeluk in Nederland is gebeurd en bijv niet in de VK.

Ibrah1234
19-11-16, 16:57
Maar op zich werkt de gezondheidszorg hier goed. En het is maar wat je ervoor over hebt, maar zo zwart wit als jij en vooralook Wizdom het stellen, zo erg is het echt niet

Als ik op mijn 80e een bejaardentehuis in moet dan lijkt het mij dat ik recht heb op professionele zorg. Nou, waarschijnlijk doen ze mij na een heel leven me bont en blauw aan belastingen te hebben betaald een luier aan om daar in te plassen en te poepen. Bejaarden zonder geld wassen zelf de luiers en drogen deze op de verwarming. Mensonterende omstandigheden.

In de ziekenhuizen geven we hier in Nederland al lang geen kwalitatief goede zorg meer omdat ze worden afgeknepen door de verzekeraars.

Lees anders het verhaal van dit meisje (https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjbpY3Wo7XQAhXlCcAKHWyyDqAQFggpMAI&url=https%3A%2F%2Fwww.pressreader.com%2Fnetherland s%2Fde-telegraaf%2F20161110%2F281874412978291&usg=AFQjCNGcFdViCTlpS8iYgtFJJjNW8Mm3AA&sig2=u4n6uenLysdEn1LowlUM3Q) eens. Ik ken haar en komt hier ook uit de provincie. Een gebroken rug doordat ze de stalen pennen in haar rug niet goed konden fixeren want de verzekeraar vond de schroeven te duur. De chirurg is zelfs met zijn werk gestopt omdat hij geen kwalitatief goed werk kon leveren en zat was van de strijd met de verzekeraars.

Te stellen dat de zorg er door de jaren beter op is geworden getuigt van een ernstige mate van naïviteit.

Even Googelen en we denken het als leken op medisch gebied allemaal wel te weten. Volgens de World Health Organization is de kwaliteit van de gezondheidszorg in de UK en Nederland (http://thepatientfactor.com/canadian-health-care-information/world-health-organizations-ranking-of-the-worlds-health-systems/) vrijwel gelijkwaardig. Met dien verstande dat het voor iedere ingezetene van het VK gratis is.

Karin.N
19-11-16, 17:03
Als ik op mijn 80e een bejaardentehuis in moet dan lijkt het mij dat ik recht heb op professionele zorg. Nou, waarschijnlijk doen ze mij na een heel leven me bont en blauw aan belastingen te hebben betaald een luier aan om daar in te plassen en te poepen. Bejaarden zonder geld wassen zelf de luiers en drogen deze op de verwarming. Mensonterende omstandigheden.

In de ziekenhuizen geven we hier in Nederland al lang geen kwalitatief goede zorg meer omdat ze worden afgeknepen door de verzekeraars.

Lees anders het verhaal van dit meisje (https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjbpY3Wo7XQAhXlCcAKHWyyDqAQFggpMAI&url=https%3A%2F%2Fwww.pressreader.com%2Fnetherland s%2Fde-telegraaf%2F20161110%2F281874412978291&usg=AFQjCNGcFdViCTlpS8iYgtFJJjNW8Mm3AA&sig2=u4n6uenLysdEn1LowlUM3Q) eens. Ik ken haar en komt hier ook uit de provincie. Een gebroken rug doordat ze de stalen pennen in haar rug niet goed konden fixeren want de verzekeraar vond de schroeven te duur. De chirurg is zelfs met zijn werk gestopt omdat hij geen kwalitatief goed werk kon leveren en zat was van de strijd met de verzekeraars.

Te stellen dat de zorg er door de jaren beter op is geworden getuigt van een ernstige mate van naïviteit.

Je klaagde vooral over het eigen risico bij de huisarts en mensen die hun zorgpremie niet eens meer kunnen betalen. Ben je met me eens dat je hier fout zat?

Ibrah1234
19-11-16, 17:17
Je klaagde vooral over het eigen risico bij de huisarts en mensen die hun zorgpremie niet eens meer kunnen betalen. Ben je met me eens dat je hier fout zat?

Discussieer je nu om het discussiëren. Ik heb decennialang geen huisarts gezien en bij de tandarts betaal ik me bont en blauw. Een huisarts schrijft bij mijn weten medicijnen voor en daar zit een eigen bijdrage aan vast. Voor mijn echtgenote heb ik het eens allemaal zelf betaald omdat de verzekeraar alleen een goedkopere variant wilde financieren.

Ik ben in de gelukkige positie dat als ik medicijnen nodig ben die de verzekeraar niet wil vergoeden ik die zelf kan kopen. Maar het is te gek voor woorden. En jij denkt dat die Engelsen daar ook mee zitten?

super ick
20-11-16, 09:12
De verhouding tussen mensen aan het bed en management en zorgverzekeraars maken het op bepaalde fronten duurder en onwerkbaar. Mense worden gek van de opgelegde regels, die vaak niets met zorg te maken hebben. Lijstjes invullen, protocollen volgen. Zorgverleners op de werkbloer weten vaak uitstekend hoe ze efficiënt kunnen werken. Dat hoeft niet uitgevonden te worden op een hoofdkantoor in een stad 150 km verderop, door een werkgroep, die vervolgens wel gerapporteerd moet worden om het project te managen.

knuppeltje
20-11-16, 09:41
De verhouding tussen mensen aan het bed en management en zorgverzekeraars maken het op bepaalde fronten duurder en onwerkbaar. Mense worden gek van de opgelegde regels, die vaak niets met zorg te maken hebben. Lijstjes invullen, protocollen volgen. Zorgverleners op de werkbloer weten vaak uitstekend hoe ze efficiënt kunnen werken. Dat hoeft niet uitgevonden te worden op een hoofdkantoor in een stad 150 km verderop, door een werkgroep, die vervolgens wel gerapporteerd moet worden om het project te managen.

Tja, altijd weer die lijstjes. Maar om regels goed te handhaven, zijn ze verdomd handig, zo niet noodzakelijk om mensen bij de les te houden.

En juist uit onderzoeken van de laatste tijd is gebleken dat door het niet serieus genoeg nemen van die lijstjes, er ook in de gezondheidszorg nogal wat mis gaat. Met de medicijnverstrekking in bejaardenhuizen, bijvoorbeeld. Of fouten in de operatiekamer.

Steeds maar weer klinkt door onbenullen de simplistische roep dat die regeltjes en lijstjes veel te ingewikkeld en overbodig zijn zijn. De werkelijkheid is meestal, dat degene die dat roepen, om verschillende redenen een hekel aan regulering en discipline hebben.

Olive Yao
20-11-16, 15:35
De huisarts is gratis.

Dat is totale onzin.

Nederland opnieuw beste zorgstelsel Europa - ZorgWijzer.nl (http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2017/nederland-opnieuw-beste-zorgstelsel-europa)

Over de bron van het artikel van je link:

Geen simpele conclusies (https://www.artsenauto.nl/geen-simpele-conclusies/)

super ick
20-11-16, 18:13
Tja, altijd weer die lijstjes. Maar om regels goed te handhaven, zijn ze verdomd handig, zo niet noodzakelijk om mensen bij de les te houden.

En juist uit onderzoeken van de laatste tijd is gebleken dat door het niet serieus genoeg nemen van die lijstjes, er ook in de gezondheidszorg nogal wat mis gaat. Met de medicijnverstrekking in bejaardenhuizen, bijvoorbeeld. Of fouten in de operatiekamer.

onbenullen, simplistische roep

Ik heb het niet over nodige instructies rondom medicatie of protocollen voor een OK

Zorg is meer dan het verzamelen van gegevens - Bewoners033 (http://bewoners033.nl/zorg-is-meer-dan-het-verzamelen-van-gegevens/)

Jij bent echt een arrogante lul.

knuppeltje
21-11-16, 08:14
Jij bent echt een arrogante lul.

Oeps, meen je dat echt? :fpotver:

super ick
21-11-16, 14:15
Oeps, meen je dat echt? :fpotver:

Jazeker.

Jij gebruikt mij net iets te vaak woorden als onbenullen, simplisten, tokkies, etc. om mensen aan te duiden die jouw mening niet delen. Dat duidt op grenzeloze arrogantie. Alsof je de waarheid in pacht hebt.

Ik heb jou ook nergens, gaande een discussie je mening zien veranderen. Die staat al rotsvast. Jij kent hier bijna alleen waardeoordelen toe aan anderen. Ik vind dat oprecht jammer. Enkele jaren geleden was je toon anders.
Je lost er ook niets mee op, sterker nog je maakt jezelf zo onderdeel van het probleem.
Een beetje wat er in Europa en de VS aan de hand is. Mensen wisselen geen gedachten meer met elkaar uit maar komen meer en meer lijnrecht tegenover elkaar te staan. De ander is een gevaar, slecht, dom, rechts of juist links, tokkie, etc.

Wizdom
21-11-16, 18:15
’Absurd hoog bedrag aan premies’

Net de CZ-polis voor 2017 ontvangen, die weer duurder is; ik zie minister Hoogervorst nog zitten eind jaren negentig met die glimlach in de Tweede Kamer: ’we moeten privatiseren in de zorg dan wordt die vanzelf betaalbaarder door de onderlinge concurrentie’.

Wat een mislukking. Volgend jaar: gewoon verzekerd, niks extra’s, betalen we 2845,20 euro voor de polis van mijn vrouw, zoon van 13 en mijzelf. En dan hebben we nog een inwonende zoon van 18 en een dochter van 20, dus op dit woonadres wordt er volgend jaar iets meer dan 5600 euro aan zorgpremie betaald. Dat zijn bijna 14.000 oude guldens. Als Hoogervorst dat verteld had destijds dat een gemiddeld gezin zo’n absurd hoog bedrag zou betalen in 2017 dan had hij het waarschijnlijk nooit door de Kamer heen gekregen. Ben benieuwd wat we in 2030 betalen.

mark61
21-11-16, 23:57
Hier gaan mensen al niet naar de huisarts vanwege het eigen risico wat ze niet kunnen betalen en hebben mensen problemen de premie elke maand maar weer op te hoesten.

Het staat buiten kijf dat een ingezetene van het VK beter af is. Over de kwaliteit van de gezondheidszorg kan ik niet oordelen. Mijn credo is een ziekenhuis of mensen in witte jassen sowieso als het enigszins mogelijk is zo lang mogelijk te mijden :)

Er is geen eigen risico voor huisartsbezoek, dus je zwetst weer eens.

Nee, in het VK is men niet beter af. De Conservatieve regering is al jarenlang aan het bezuinigen op de NHS en de wachtlijsten etc. lopen weer op.

Je moet niet zomaar onzin opschrijven omdat je daar toevallig zin in hebt.

mark61
21-11-16, 23:59
Wat een mislukking. Volgend jaar: gewoon verzekerd, niks extra’s, betalen we 2845,20 euro voor de polis van mijn vrouw, zoon van 13 en mijzelf.

Dan moet je niet zo'n bizarre verzekering nemen. Ik betaal 800 euro. Dat is vóór de zorgtoeslag die ik krijg.

Dus je hebt een absurde verzekering én je bent schatrijk. Zielig hoor.

Had je ook een alternatief dat goedkoper en even goed of beter is? Het is hetzelfde in alle rijke landen. Over arme zal ik maar niet eens beginnen.

Dat gelul over de gezondheidszorg en de kosten daarvan door allerlei nitwits die er geen ruk vanaf weten begint me mateloos de keel uit te hangen.

Donder op met je wezenloze gelul.

mark61
22-11-16, 00:04
Is idd niet kostendekkend (wanneer je volle zorgtoeslag krijgt is dat iets van mnd €81,00).

Dat hangt af van de verzekering die je kiest. Met een redelijk eigen risico kan het kostendekkend zijn.

mark61
22-11-16, 00:14
Als ik op mijn 80e een bejaardentehuis in

Je bent betrapt op het verkopen van ongeïnformeerde onzin en begint gauw over een ander onderwerp, dat niets te maken heeft met de premies voor de ziektekostenverzekering.


Te stellen dat de zorg er door de jaren beter op is geworden getuigt van een ernstige mate van naïviteit.

Wie stelt dat? Straw man argumentatie.


Volgens de World Health Organization is de kwaliteit van de gezondheidszorg in de UK en Nederland (http://thepatientfactor.com/canadian-health-care-information/world-health-organizations-ranking-of-the-worlds-health-systems/) vrijwel gelijkwaardig. Met dien verstande dat het voor iedere ingezetene van het VK gratis is.

Er zijn honderden van dat soort lijstjes, wat ook niet gek is, want het is maar de vraag welke criteria je aanlegt. Elk criterium, of set van criteria, levert een andere uitkomst op. In jouw link staan de criteria niet eens genoemd.

Dat zal een speciaal doel hebben; namelijk om te beweren dat de Canadese gezondheidszorg ondermaats is. Wat nogal vergezocht is, aangezien die zeer hoog staat aangeschreven, zeker in vergelijking tot de Amerikaanse.

Niks is gratis. Ik neem aan dat zelfs met jouw intelligentie dat nog wel is in te zien.

mark61
22-11-16, 00:19
Discussieer je nu om het discussiëren.

Dat doe jij toch? Je poneert unverfroren leugens en biedt niet eens je excuses aan.


en bij de tandarts betaal ik me bont en blauw.

Ja, dan moet je bij je rechtse vriendinnetje Schippers zijn, die het vorig jaar een goed idee vond om de tarieven vrij te geven, 'want dat zou vast tot lagere prijzen leiden vanwege de concurrentie'. Concurrentie die er niet is, omdat de tandartsenmaffia het aantal nieuwe tandartsen dat toetreedt tot de markt controleert.

Tot haar stomme verbazing stegen de tarieven huizenhoog, zodat ze het experimentje maar weer heeft beëindigd, evenwel zonder de verhoogde tarieven terug te draaien.

Lamenietlache.


eigen bijdrage

Nee, op medicijnen zit geen eigen bijdrage. Er is sprake van een eigen risico, dat is iets heel anders. Frankrijk en België hebben eigen bijdrages, bijvoorbeeld.


En jij denkt dat die Engelsen daar ook mee zitten?

Ja, en nog veel erger.

mark61
22-11-16, 00:22
Jazeker.

Jij gebruikt mij net iets te vaak woorden als onbenullen, simplisten, tokkies, etc. om mensen aan te duiden die jouw mening niet delen. Dat duidt op grenzeloze arrogantie. Alsof je de waarheid in pacht hebt.

Ik heb jou ook nergens, gaande een discussie je mening zien veranderen. Die staat al rotsvast. Jij kent hier bijna alleen waardeoordelen toe aan anderen. Ik vind dat oprecht jammer. Enkele jaren geleden was je toon anders.
Je lost er ook niets mee op, sterker nog je maakt jezelf zo onderdeel van het probleem.
Een beetje wat er in Europa en de VS aan de hand is. Mensen wisselen geen gedachten meer met elkaar uit maar komen meer en meer lijnrecht tegenover elkaar te staan. De ander is een gevaar, slecht, dom, rechts of juist links, tokkie, etc.

De kwaliteit van de 'kritische' reacties hier leidt tot zijn reacties. Mensen die aperte leugens verkondigen; mensen die klagen zonder dat ze enig benul hebben van de problemen die spelen; die ook geen alternatief bieden, omdat ze dat niet eens kunnen bedenken.

mark61
22-11-16, 00:23
Het is heel simpel: de politieke basisvragen zijn:

a) hoeveel procent van je inkomen heb je over voor gezondheidszorg?

b) in welke mate moeten die kosten over de hele gemeenschap worden omgeslagen, dan wel worden toegerekend aan de individuele zorggebruiker?

De antwoorden in westerse landen verschillen een beetje, maar niet heel veel.

Het enige buitenbeentje is Engeland, in Europa dan. Over de VS zullen we maar niet beginnen, dat is chaos.

Ik heb nog nooit een giller hier horen vertellen welk deel van zijn inkomen hij wil besteden aan zijn gezondheid, of die van de buren.

Je hebt wel het rechts-links verschil tussen 'zoek het zelf maar uit' en 'we betalen met zijn allen alles, de rijken wat meer dan de armen'. Maar zelfs dat speelt niet zo sterk in Nederland.

mark61
22-11-16, 00:27
De kosten zullen altijd blijven stijgen, door de vergrijzing, door de technologische vooruitgang, door inflatie, salarisstijgingen, en nog zo wat.

Ik vind dat je in NL dan nog aardig wat keuzevrijheid hebt. Ik betaal heel weinig, en ben dan alleen solidair doordat ik mijn hele premie weggeef, aangezien ik geen beroep doe op zorg. Tot dusver, dan :slaap:

super ick
22-11-16, 07:26
Het is heel simpel: de politieke basisvragen zijn:

a) hoeveel procent van je inkomen heb je over voor gezondheidszorg?

b) in welke mate moeten die kosten over de hele gemeenschap worden omgeslagen, dan wel worden toegerekend aan de individuele zorggebruiker?

De antwoorden in westerse landen verschillen een beetje, maar niet heel veel.

Het enige buitenbeentje is Engeland, in Europa dan. Over de VS zullen we maar niet beginnen, dat is chaos.

Ik heb nog nooit een giller hier horen vertellen welk deel van zijn inkomen hij wil besteden aan zijn gezondheid, of die van de buren.

Je hebt wel het rechts-links verschil tussen 'zoek het zelf maar uit' en 'we betalen met zijn allen alles, de rijken wat meer dan de armen'. Maar zelfs dat speelt niet zo sterk in Nederland.

Die vraag kan je zo niet stellen aan een individu. Het is ook niet alleen een kwestie van geld. Uiteraard speelt het wel een rol maar er spelen veel meer problemen.

De organisatiestructuur. Een ziekenhuis, zorginstelling, etc heeft een managementlaag die niet bestaat uit artsen, verplegers, etc maar geschoolde managers.
Die managers en de zorgverzekeraar hebben een regeldrift. Voor die regeldrift moet data verzameld worden. Hierdoor houden de mensen die de werkelijke zorg verlenen allerlei nutteloze lijstjes bij (Neeee, Knuppeltje, geen OK-protocollen of medicatielijstjes). Ik heb er een link over geplaatst.

Vorige week nog een docu op TV. OK-teams die zo oververmoeid raakten dat alle arbeidsveeugde verdwenen was. Ze liepen rond als zombies. zorgverleners planden zoveel ingrepen op een dag dat ze door de bomen het bos niet meer zagen. Ziekteverzuim, ontslag nemen, etc. De enige reden dat het nog werkte was omdat de mensen op de werkvloer een enorm verantwoordelijksgevoel hebben.
1 operatie 15 minuten, 4 operaties een uur. 8 uur in een werkdag is 32 operaties per week. Voor iedere afwijking graag een formulier in drievoud naar de directie en zorgverzekeraar met de motivatie waarom er afgeweken is van de norm en hoelang het duurde. (Door die langere duur was het team al een uur langer bezig en het lijstje komt daar bovenop want morgen staat er eenzelfde dag ingepland.

Tis zomaar een voorbeeld van 1 misstand die zorg onnodig duurder maakt of waar geld aan op gaat dat beter aan een nieuwe scan of extra arts besteed kan worden.

Soldim
22-11-16, 08:47
Wat een mislukking. Volgend jaar: gewoon verzekerd, niks extra’s, betalen we 2845,20 euro voor de polis van mijn vrouw, zoon van 13 en mijzelf. En dan hebben we nog een inwonende zoon van 18 en een dochter van 20, dus op dit woonadres wordt er volgend jaar iets meer dan 5600 euro aan zorgpremie betaald

Valt mee, voor twee volwassenen en twee kinderen betalen we hier ~12.500 Euro.

Zorg kost geld, of je het nu rechtstreeks betaald of via belasting maakt in wezen niet uit, lasten worden wat anders verdeeld.

knuppeltje
22-11-16, 09:05
Jazeker.

Jij gebruikt mij net iets te vaak woorden als onbenullen, simplisten, tokkies, etc. om mensen aan te duiden die jouw mening niet delen. Dat duidt op grenzeloze arrogantie. Alsof je de waarheid in pacht hebt.

Enkele jaren geleden was je toon anders.

Je lost er ook niets mee op, sterker nog je maakt jezelf zo onderdeel van het probleem.

Een beetje wat er in Europa en de VS aan de hand is. Mensen wisselen geen gedachten meer met elkaar uit maar komen meer en meer lijnrecht tegenover elkaar te staan.

Als ik het niet dacht.

Gossie toch.

Waarom zou ik? Er wordt hier door prikkers geleuterd en gelogen over zaken waar ze blijkbaar geen ene moer van begrijpen.

Dat denk ik niet. Ook toen was ik voor zeveraars net zo hard als nu. Misschien heb ik nu wat minder geduld.
Maar waarom zou ik?

Wat denk jij dat dit forum voor de maatschappij op kan lossen. Op dit soort fora zitten naast enige serieuze prikkers, voor het grootste deel alleen maar volslagen idioten.

Aan het merendeel van wat er hier op het scherm wordt gesmeten, is heel duidelijk te zien dat het denken bij die scribenten is afgeschaft.
Nou ja, in Amerika misschien ook wel. Als je die presidentsverkiezing als maatstaf houdt, dan toch zeker.

Van die rechtse ballen, simplisten en Tokkies, daar zijn er inderdaad verrekte veel van. Veel teveel als je het mij vraagt. Ook dat vond ik al jaren geleden zo, en ook toen liet ik me daar niet anders over uit.

knuppeltje
22-11-16, 09:39
Die vraag kan je zo niet stellen aan een individu. Het is ook niet alleen een kwestie van geld. Uiteraard speelt het wel een rol maar er spelen veel meer problemen.

De organisatiestructuur. Een ziekenhuis, zorginstelling, etc heeft een managementlaag die niet bestaat uit artsen, verplegers, etc maar geschoolde managers.
Die managers en de zorgverzekeraar hebben een regeldrift. Voor die regeldrift moet data verzameld worden. Hierdoor houden de mensen die de werkelijke zorg verlenen allerlei nutteloze lijstjes bij (Neeee, Knuppeltje, geen OK-protocollen of medicatielijstjes). Ik heb er een link over geplaatst.

Vorige week nog een docu op TV. OK-teams die zo oververmoeid raakten dat alle arbeidsveeugde verdwenen was. Ze liepen rond als zombies. zorgverleners planden zoveel ingrepen op een dag dat ze door de bomen het bos niet meer zagen. Ziekteverzuim, ontslag nemen, etc. De enige reden dat het nog werkte was omdat de mensen op de werkvloer een enorm verantwoordelijksgevoel hebben.
1 operatie 15 minuten, 4 operaties een uur. 8 uur in een werkdag is 32 operaties per week. Voor iedere afwijking graag een formulier in drievoud naar de directie en zorgverzekeraar met de motivatie waarom er afgeweken is van de norm en hoelang het duurde. (Door die langere duur was het team al een uur langer bezig en het lijstje komt daar bovenop want morgen staat er eenzelfde dag ingepland.

Tis zomaar een voorbeeld van 1 misstand die zorg onnodig duurder maakt of waar geld aan op gaat dat beter aan een nieuwe scan of extra arts besteed kan worden.

Dit is nu een specifiek voorbeeld van geleuter. Hoeveel onze gezondheidszorg mag kosten, en wat hebben we individueel daarvoor over, is wel degelijk de hamvraag. Het moet tenslotte allemaal betaald worden.

Dat er daarna een heleboel afgeleidde vragen op ons afkomen, zoals bijvoorbeeld het zo goed mogelijk besteden van de investering, is voor iedereen wel duidelijk. Maar los daarvan, blijft toch de belangrijkste vraag: wat hebben we er voor over. Dat is de hoofdzaak. De rest zijn bijzaken.

En niemand hier heeft nog met cijfers kunnen aantonen, dat het bedrag dat door verspilling wordt veroorzaakt - wat we hoe dan ook moeten zien te voorkomen, door niet weer opnieuw onnodige scans te maken bijvoorbeeld - genoeg is om de stijgende kosten in de hand te houden.
Maar de moeilijkheid daarvan is misschien wel evenredig aan de hoeveelheid aan discussie daarover.

Alles zomaar op een grote hoop pleuren, zonder bij het begin te beginnen, helpt geen ene moer.

super ick
22-11-16, 15:32
Dit is nu een specifiek voorbeeld van geleuter. Hoeveel onze gezondheidszorg mag kosten, en wat hebben we individueel daarvoor over, is wel degelijk de hamvraag. Het moet tenslotte allemaal betaald worden.

Dat er daarna een heleboel afgeleidde vragen op ons afkomen, zoals bijvoorbeeld het zo goed mogelijk besteden van de investering, is voor iedereen wel duidelijk. Maar los daarvan, blijft toch de belangrijkste vraag: wat hebben we er voor over. Dat is de hoofdzaak. De rest zijn bijzaken.

En niemand hier heeft nog met cijfers kunnen aantonen, dat het bedrag dat door verspilling wordt veroorzaakt - wat we hoe dan ook moeten zien te voorkomen, door niet weer opnieuw onnodige scans te maken bijvoorbeeld - genoeg is om de stijgende kosten in de hand te houden.
Maar de moeilijkheid daarvan is misschien wel evenredig aan de hoeveelheid aan discussie daarover.

Alles zomaar op een grote hoop pleuren, zonder bij het begin te beginnen, helpt geen ene moer.

Dat is een politieke vraag die alleen deskundigen kunnen beantwoorden afhankelijk van diverse factoren. Vandaar mijn antwoord dat je die vraag niet aan een individu kan stellen.
Bovendien is de vraag verkeerd gesteld. Ik kan er wel meer voor over hebben dan ik kan betalen. Moet ik nu ook zeggen geleuter, tokkies, simplistenpraat, gezever?

Dat is een open deur zeg. Ja het kost geld. Daar hoeft geen studie aan vooraf te gaan. Het geluid van artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners dat management en zorgverzekeraars hen met steeds meer werk naast de zorgverlening opzadelt, dat is waar ik op reageer. In de tweede plaats omdat het inderdaad vaak verspilling maar in de eerste plaats omdat het de arbeidsvreugde wegneemt van de mensen die zijn gaan werken in de zorg vanuit een soort roeping. Die roeping is niet een workload aan administratieve handelingen.

Er is helemaal niemand die het hele kostenplaatje transparant in kaart kan brengen en uit kan leggen. Dat is al een groot probleem op zich. Dus ook niet echt de vinger kunnen krijgen achter welke bezuinigingen het meeste effect hebben op de kosten.
Eigenlijk kunnen we gemakkelijk constateren dat we het over ingewikkelde materie hebben waar wij allebei te weinig van weten. (hoewel ik daar bij jou aan twijfel want jij kent geen twijfel met je superieure brein)

Het leuke van fora is dat het voor 85% uit gezever bestaat. Je kunt er gewoon overheen lezen. Om lachen en weer verder gaan.
Hier is het punt bereikt dat er een soort, zich uitgeroepen betweters, rondwaren die iedereen die het niet bij het rechte eind direct de grond intrappen. Het is maar een forum. Raak je ei anders ergens anders kwijt. OP een plek waar het er echt om gaat. bijvoorbeeld op het werk.

knuppeltje
23-11-16, 08:44
Het leuke van fora is dat het voor 85% uit gezever bestaat. Je kunt er gewoon overheen lezen. Om lachen en weer verder gaan.

Kun je nagaan waar jij dol op bent. Blijkbaar is dat dus alleen het zinloze gezever.

Moet je zelf weten. Maar doe dan ook niet constant alsof dat niet zo is, en scheld wat minder als er weer eens op je onzin gewezen wordt.

Wizdom
23-11-16, 13:06
Dit is nu een specifiek voorbeeld van geleuter. Hoeveel onze gezondheidszorg mag kosten, en wat hebben we individueel daarvoor over, is wel degelijk de hamvraag. Het moet tenslotte allemaal betaald worden.

Dat er daarna een heleboel afgeleidde vragen op ons afkomen, zoals bijvoorbeeld het zo goed mogelijk besteden van de investering, is voor iedereen wel duidelijk. Maar los daarvan, blijft toch de belangrijkste vraag: wat hebben we er voor over. Dat is de hoofdzaak. De rest zijn bijzaken.

En niemand hier heeft nog met cijfers kunnen aantonen, dat het bedrag dat door verspilling wordt veroorzaakt - wat we hoe dan ook moeten zien te voorkomen, door niet weer opnieuw onnodige scans te maken bijvoorbeeld - genoeg is om de stijgende kosten in de hand te houden.
Maar de moeilijkheid daarvan is misschien wel evenredig aan de hoeveelheid aan discussie daarover.

Alles zomaar op een grote hoop pleuren, zonder bij het begin te beginnen, helpt geen ene moer.

Even zo belangrijk is hoe efficient de zorg georganiseerd woord en hoe effectief de middelen worden ingezet... Het meeste van het geld zit na de liberalisering niet zozeer in de kerntaak van gezondheidszorg maar veel te veel in marketing, winst marges, ICT, exorbitante directeuren en managers salarissen en uit de kluiten gewassen gebouwen die half vol zitten... Daar wel eens over nagedacht...

Wizdom
23-11-16, 13:08
Vroeger werd er onderscheid gemaakt tussen gezondheidszorg en nuts bedrijven waar geen winst oogmerk aan zat en gewone commerciele bedrijven... Dat onderscheid hebben de liberalisten die winst zagen in zowel nuts als gezondheidszorg geschrapt met alle gevolgen van dien voor de burger...

super ick
23-11-16, 16:53
Kun je nagaan waar jij dol op bent. Blijkbaar is dat dus alleen het zinloze gezever.

Moet je zelf weten. Maar doe dan ook niet constant alsof dat niet zo is, en scheld wat minder als er weer eens op je onzin gewezen wordt.

Niet zoveel co0nclusies trekken.

Ik vind andere invalshoeken altijd interessant. Het hoeft van mij niet altijd to the point. Het mag gerust outside the box. Dat is wat anders als zomaar weer eens de conclusie te trekken dat ik dol ben op gezever.

Of het gezever betreft mag ieder voor zich uitmaken. Alles wat niet in je straat past als gezever bestempelen is nogal pedant.

Dit bedoel ik dus. :zwaai:

super ick
23-11-16, 16:56
Het meeste van het geld zit na de liberalisering niet zozeer in de kerntaak van gezondheidszorg maar veel te veel in marketing, winst marges, ICT, exorbitante directeuren en managers salarissen en uit de kluiten gewassen gebouwen die half vol zitten.

Graag een bron want deze bewering vind ik wel interessant. Als die hard te maken is. waarbij ik op wil merken dat ICT onontkoombaar is. Ik heb diverse ICT-projecten mogen begeleiden en wat mij steeds opvalt is dat men geneigd is om zoveel mogelijk van de bestaande werkzaamheden te willen automatiseren zonder eerst goed te kijken wat men nu anders en beter kan doen.
Het lijkt mij overigens sterk dat er sprake is van veel leegstand in ziekenhuizen.

Omdat de zorgkosten stijgen is een zoveel mogelijk lean en mean systeem belangrijk. De stijging van de kosten komt grotendeels door de vergrijzing en omdat we steeds knapper worden, steeds meer apparatuur en behandelingen waardoor we ook weer steeds langer aan een patiënt sleutelen voordat deze komt te overlijden.

mark61
23-11-16, 20:12
Die vraag kan je zo niet stellen aan een individu.

Natuurlijk wel. We leven in een democratie, en dit is nou bij uitstek een politieke vraag voor de burger.

Hoezo niet? Het is de basisvraag van alle vragen over de gezondheidszorg.

Dan kan je wel een heel verhaal beginnen over hoe die zorg georganiseerd is, maar dat is een heel andere kwestie. Jij veronderstelt dan, op grond van een anekdote, dat die zorg niet goed georganiseerd is. Maar dat heeft niets met de hoofdvraag te maken.

(Je begrijpt blijkbaar niet hoe het huidige, nieuwe systeem georganiseerd is, en waarom. Kort gezegd is er een for-profit-element aan toegevoegd om de kosten te beheersen. Dat blijkt vrij aardig te werken. Al is dat for-profit niet eens 'echt', omdat de meeste Nederlandse zorgverzekeraars not-for-profit zijn, gek genoeg.)

Dus welk deel van jouw inkomen wil je aan je gezondheid besteden, en/of aan die van je medeburgers?

Noem maar een percentage.

mark61
23-11-16, 20:20
Vroeger werd er onderscheid gemaakt tussen gezondheidszorg en nuts bedrijven waar geen winst oogmerk aan zat en gewone commerciele bedrijven... Dat onderscheid hebben de liberalisten die winst zagen in zowel nuts als gezondheidszorg geschrapt met alle gevolgen van dien voor de burger...

Je lult uit je nek.

mark61
23-11-16, 20:20
Even zo belangrijk is hoe efficient de zorg georganiseerd woord en hoe effectief de middelen worden ingezet... Het meeste van het geld zit na de liberalisering niet zozeer in de kerntaak van gezondheidszorg maar veel te veel in marketing, winst marges, ICT, exorbitante directeuren en managers salarissen en uit de kluiten gewassen gebouwen die half vol zitten... Daar wel eens over nagedacht...

Je lult uit je nek.

mark61
23-11-16, 20:29
Dat is een politieke vraag die alleen deskundigen kunnen beantwoorden

Waarom? Het is de vraag der vragen. Wat heb jij over voor je gezondheid?


In de tweede plaats omdat het inderdaad vaak verspilling

Graag bronnen. Je kletst maar wat, zonder harde cijfers.


Er is helemaal niemand die het hele kostenplaatje transparant in kaart kan brengen en uit kan leggen.

Jawel hoor. Het is een hele tak van wetenschap. Jij weet daar blijkbaar geen ruk van af, dus beweer je maar wat. Volstrekte onzin. Duizenden wetenschappers over de hele wereld onderzoeken hoe de gezondheidszorg in hun land werkt, en vergelijken dat met hoe het in andere landen werkt. Een zeer ingewikkelde zaak, die zich dan ook niet leent voor tokkiegebrul op een forum.

Fact-free. Zoals jij hier doet. Niet meer dan het ongestraft en gratis ventileren van je onderbuikgevoelens.


Eigenlijk kunnen we gemakkelijk constateren dat we het over ingewikkelde materie hebben waar wij allebei te weinig van weten.

Oh, dus nu besef je dat wel. Waarom debiteer je dan allerlei onzin?

Ibrah1234
23-11-16, 20:33
Waarom zou ik? Er wordt hier door prikkers geleuterd en gelogen over zaken waar ze blijkbaar geen ene moer van begrijpen.

Jij wel?

Ibrah1234
23-11-16, 20:38
Wat een mislukking. Volgend jaar: gewoon verzekerd, niks extra’s, betalen we 2845,20 euro voor de polis van mijn vrouw, zoon van 13 en mijzelf. En dan hebben we nog een inwonende zoon van 18 en een dochter van 20, dus op dit woonadres wordt er volgend jaar iets meer dan 5600 euro aan zorgpremie betaald. Dat zijn bijna 14.000 oude guldens.

Daarom neem ik jou ook serieuzer dan die Einsteins hier die nog niet eens hun zorgpremie kunnen ophoesten maar half aan het belastinginfuus hangen voor hun zorgtoeslag.

H.P.Pas
24-11-16, 00:24
Medische zorg is, wereldwijd, een groeimarkt.
Stijgende (koopkrachtige) vraag, stijgend aanbod, sterk innovatief, kortom een bloeiende bedrijfstak.
Een onwikkeling die in nagenoeg alle andere takken van menselijke bedrijvigheid als bron van vreugde en voldoening zou gelden; niet zo in de medische zorg. In de publieke waarnemimg is hier tobben troef. Waarom eigenlijk ?

super ick
24-11-16, 07:20
Waarom? Het is de vraag der vragen. Wat heb jij over voor je gezondheid?

In eerste plaats doe ik veel om gezond te blijven. Hoeveel ik over heb zegt helemaal niets. Als ik 75% van mijn inkomen gebruik voor zorg kan ik nog rondkomen terwijl een ander € 100 niet kan missen.

De vraag zou dus eerder zijn: Wat kan je missen?
Ik blijf overigens bij mijn standpunt dat het niet individueel te beantwoorden valt. Het is een politieke vraag.


Graag bronnen. Je kletst maar wat, zonder harde cijfers.

Weet je wat? We geven de media de schuld.

https://verspillingindezorg.nl/meldpunt-verspilling
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verspilling-in-de-zorg
https://www.consumentenbond.nl/zorgkosten/verspilling-in-de-zorg
30 praktijkvoorbeelden: minder verspilling - Zorg voor beter kennisplein VVT (http://www.zorgvoorbeter.nl/ouderenzorg/Praktijkvoorbeelden-verspilling-zorg.html)
De zorg kan veel goekoper, er is nu veel verspilling | Gezondheid en Voeding (http://gezondheidenvoeding.nl/gezondheid-gezond/6624/)
http://cczorgadviseurs.nl/platform-verspilling-in-de-zorg-begin-met-anders-kijken/
http://www.nu.nl/gezondheid/2971480/pvda-wil-meldpunt-verspilling-gezondheidszorg.html
http://www.morgens.nl/magazine/verspillingen-in-de-zorg-herken-jij-ze
http://www.joop.nl/nieuws/verspilling-in-de-gezondheidszorg-marktwerking-en-inefficientie
http://www.fledlight.nl/zorg-onnodig-duur/
https://fd.nl/cookiewall?target=%2Feconomie-politiek%2F1134675%2Fmiljoenen-zorggeld-verspild-aan-chaotische-kwaliteitsmetingen
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=27&ved=0ahUKEwjS_rrg7MDQAhVDVRoKHQZcDfE4FBAWCD4wBg&url=http%3A%2F%2Fwww.nefarma.nl%2Fcms%2Fstreambin. aspx%3Fdocumentid%3D26668&usg=AFQjCNGrtxCTRtVbMNxo_sHcAkmKiadkOQ&safe=active
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/duizend-meldingen-over-verspilling-zorg~a3447311/
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/3484529/2013/07/31/Stop-de-verspilling-in-de-gezondheidszorg.dhtml
http://dspace.ou.nl/handle/1820/1841
http://venvn.nl/Portals/1/Nieuws/2013%20Documenten/20130503%20Brief%20Verspilling%20in%20de%20zorg.pd f

Ik stop ermee. Ik krijg een lamme vinger van het kopiëren.

Doe even niet zo onbeschoft.

super ick
24-11-16, 07:30
Medische zorg is, wereldwijd, een groeimarkt.
Stijgende (koopkrachtige) vraag, stijgend aanbod, sterk innovatief, kortom een bloeiende bedrijfstak.
Een onwikkeling die in nagenoeg alle andere takken van menselijke bedrijvigheid als bron van vreugde en voldoening zou gelden; niet zo in de medische zorg. In de publieke waarnemimg is hier tobben troef. Waarom eigenlijk ?

De boodschap dat de zorgkosten onbetaalbaar dreigen te worden maakt mensen die denken er in de toekomst gebruik van te moeten maken ongerust.
Bijna dagelijks zie je wel een oudje voorbij komen op TV die haar thuiszorg ontnomen is. Personeel dat de noodklok luidt over werkdruk, Verzorgingstehuizen die hun inwoners verwaarlozen. Ziekenhuizen die bezuinigen op schoonmaak waardoor de bacteriën in polonaise door de operatiekamer lopen. (bij wijze van spreken).

De bedrijfstak zelf is inderdaad mooi. Technisch gezien. Qua innovatie en toekomst.

Wizdom
24-11-16, 08:43
Graag een bron want deze bewering vind ik wel interessant. Als die hard te maken is. waarbij ik op wil merken dat ICT onontkoombaar is. Ik heb diverse ICT-projecten mogen begeleiden en wat mij steeds opvalt is dat men geneigd is om zoveel mogelijk van de bestaande werkzaamheden te willen automatiseren zonder eerst goed te kijken wat men nu anders en beter kan doen.
Het lijkt mij overigens sterk dat er sprake is van veel leegstand in ziekenhuizen.

Omdat de zorgkosten stijgen is een zoveel mogelijk lean en mean systeem belangrijk. De stijging van de kosten komt grotendeels door de vergrijzing en omdat we steeds knapper worden, steeds meer apparatuur en behandelingen waardoor we ook weer steeds langer aan een patiënt sleutelen voordat deze komt te overlijden.

Waarom moet elke ziekenhuis het wiel opnieuw uitvinden? 1 ziekenhuis ICT standaard die door alle ziekenhuizen wordt gebruikt. Scheelt een hoop ICT debacle en dito MILJARDEN kosten. Niet accepteren dat artsen omwille van exorbitante zelfverrijking voor zichzelf beginnen of wettelijke tarieven invoeren die voor geheel Nederland gelden om de wildgroei van de kosten aan banden te leggen. Management lagen schrappen en de verantwoordelijkheid kleinschaliger en dichter bij de werkvloer brengen. Commercie uit de zorg halen. Moet je eens kijken hoeveel geld dat gaat schelen. Wellicht scheelt dat de helft.

Wizdom
24-11-16, 08:46
Je lult uit je nek.

Dit heb ik letterlijk zo in de schoolbanken geleerd. Blijkbaar hadden ze toen nog door dat als je 1e levensbehoeften aan de commercie uitlevert dat dan de rapen gaar zijn... Jij komt zeker uit een naïve generatie daarna...

Wizdom
24-11-16, 09:02
Het is nu zelfs zo dat Nederland goedkoper uit kan zijn door patienten inclusief verblijf, vliegticket en behandelingskosten in het buitenland te laten behandelen voor meer dagen dan hier in Nederland en goedkoper uit kan zijn. Als er echte commercie was dan zou bovenstaande wet van vraag en aanbod moeten gelden.

1 behandeling die in Nederland EURO 2000 per dag kost kan in een land als Bulgarije, Marokko of Turkije voor 1/7 van het bedrag. En ze hebben daar hele moderne prive klinieken die een snelle inhaalslag doormaken.

Ibrah1234
24-11-16, 10:34
Het is nu zelfs zo dat Nederland goedkoper uit kan zijn door patienten inclusief verblijf, vliegticket en behandelingskosten in het buitenland te laten behandelen voor meer dagen dan hier in Nederland en goedkoper uit kan zijn. Als er echte commercie was dan zou bovenstaande wet van vraag en aanbod moeten gelden.

1 behandeling die in Nederland EURO 2000 per dag kost kan in een land als Bulgarije, Marokko of Turkije voor 1/7 van het bedrag. En ze hebben daar hele moderne prive klinieken die een snelle inhaalslag doormaken.

Inderdaad, de zorgtoerist is een reeds bestaand fenomeen. Voor o.a. een uitgebreide tandheelkundige behandeling laten velen zich al in Turkse privé klinieken (http://www.tandartsreisturkije.nl/?gclid=COPr7Y-YwdACFRAz0wodacsL-Q) behandelen.

Soldim
24-11-16, 12:37
Management lagen schrappen en de verantwoordelijkheid kleinschaliger en dichter bij de werkvloer brengen.


Dan krijg je als gevolg dat afdelingen langs elkaar heen werken, en gezeur daarover. Complexe organizaties hebben managers op verschillende niveaus nodig. Uiteraard kan het goedkoper, maar dan gaat de zorg kwaliteit achteruit. Dat is, gezien de kranten artikelen en de toon op dit forum, niet wat men wenst.



Moet je eens kijken hoeveel geld dat gaat schelen. Wellicht scheelt dat de helft.

Een par procent, hooguit. En dan niet zonder nadelen voor de patient.

Olive Yao
24-11-16, 15:38
Dan krijg je als gevolg dat afdelingen langs elkaar heen werken, en gezeur daarover. Complexe organizaties hebben managers op verschillende niveaus nodig. Uiteraard kan het goedkoper, maar dan gaat de zorg kwaliteit achteruit. Dat is, gezien de kranten artikelen en de toon op dit forum, niet wat men wenst.

Een par procent, hooguit. En dan niet zonder nadelen voor de patient.

Hoge salarissen van directeuren en topmanagers van zorgverzekeraars maken op de premie bijna niets uit. Kep n keer een berekening gemaakt, weet niet meer wat die was, maar kwam geloof ik op < 1% uit. Zonder het nu na te rekenen lijkt dat me voor de hand te liggen.

mark61
24-11-16, 22:44
Daarom neem ik jou ook serieuzer dan die Einsteins hier die nog niet eens hun zorgpremie kunnen ophoesten maar half aan het belastinginfuus hangen voor hun zorgtoeslag.

Jij slaat gelul uit; of je weet niet waarover je praat, of je liegt doelbewust, en dan nog brutaal worden ook.

Wie kan niet zijn zorgpremie ophoesten en hangt aan het belastinginfuus?

Ik weet dat je ultra-rechts bent tot het je opeens niet meer uitkomt, maar dit slaat werkelijk alles.

mark61
24-11-16, 22:56
Hoeveel ik over heb zegt helemaal niets. Als ik 75% van mijn inkomen gebruik voor zorg kan ik nog rondkomen terwijl een ander € 100 niet kan missen.

Dat is dus de vraag. Welk percentage wil je eraan besteden? Waarom geef je geen antwoord?


Ik blijf overigens bij mijn standpunt dat het niet individueel te beantwoorden valt. Het is een politieke vraag.

In een democratie ben JIJ 'de politiek'. Wat is dit nou voor reactie? In een democratie geven mondige burgers zelf antwoord op vragen, nadat ze daar over hebben nagedacht. Politici vertalen die in werkbare oplossingen.\
Ik stop ermee. Ik krijg een lamme vinger van het kopiëren.


Doe even niet zo onbeschoft.

Er zit geen enkel onderzoek onder, alleen maar vermoedens en ideetjes. Heb je ook maar één van die artikelen gelezen? Ik vermoed van niet. Ff slap googelen op een trefwoord kunnen we allemaal wel. Dat is nou net het probleem.

Je weet er niks van en bent te lui je te informeren. JIJ bent hier onbeschoft. Je lult maar wat, en als ik er wat van zeg doe je er maar een gooi naar, mag ik het uitzoeken.

In plaats van dat je die tijd besteedt aan je werkelijk inlezen. Maar hé, das te vermoeiend in dit schreeuw-maar-raak-fact-free-tijdperk.

super ick
25-11-16, 06:42
Dat is dus de vraag. Welk percentage wil je eraan besteden? Waarom geef je geen antwoord?



In een democratie ben JIJ 'de politiek'. Wat is dit nou voor reactie? In een democratie geven mondige burgers zelf antwoord op vragen, nadat ze daar over hebben nagedacht. Politici vertalen die in werkbare oplossingen.\
Ik stop ermee. Ik krijg een lamme vinger van het kopiëren.



Er zit geen enkel onderzoek onder, alleen maar vermoedens en ideetjes. Heb je ook maar één van die artikelen gelezen? Ik vermoed van niet. Ff slap googelen op een trefwoord kunnen we allemaal wel. Dat is nou net het probleem.

Je weet er niks van en bent te lui je te informeren. JIJ bent hier onbeschoft. Je lult maar wat, en als ik er wat van zeg doe je er maar een gooi naar, mag ik het uitzoeken.

In plaats van dat je die tijd besteedt aan je werkelijk inlezen. Maar hé, das te vermoeiend in dit schreeuw-maar-raak-fact-free-tijdperk.

Graag wat minder drammen. Er is geen antwoord op je vraag te geven. Ben ik morgen ziek en moet ik een levensreddende operatie ondergaan die mijn hele vermogen kost dan heb ik alles over voor de zorg.

Ik heb al eerder geschreven dat het zodanig ingewikkeld is dat er niemand is die het totaalplaatje in beeld kan brengen. Daarom komen doe cijfers ook zo moeizaam tot stand. ja, je hoort dat er inactief gewerkt wordt, je leest het, je ziet het op TV, je hoort het.

Ik kan ook geen bronnen vinden hoeveel pijn je precies hebt na een sprong van een flat. Geen bronvermelding. Dus lul ik maar wat als ik beweer dat het pijn doet omdat ik het niet precies aan kan geven.

Even voor de duidelijkheid:
Ik beweer hier niet dat de gezondheidszorg een totale chaos is,
Dat het niveau slecht is,
Dat de Kosten gehalveerd kunnen worden door effectief werken.

Ik constateer vanuit diverse invalshoeken dat er misstanden zijn,
Personeel minder plezier in het werk krijgt omdat er steeds meer met minder moet.

Stop nu eens met die vervelende aannames over lui, maar wat lullen, etc.

Iedereen die met cijfers komt doet er maar een gooi naar.

knuppeltje
25-11-16, 09:15
Niet zoveel co0nclusies trekken.

Ik vind andere invalshoeken altijd interessant. Het hoeft van mij niet altijd to the point. Het mag gerust outside the box. Dat is wat anders als zomaar weer eens de conclusie te trekken dat ik dol ben op gezever.

Of het gezever betreft mag ieder voor zich uitmaken.

Alles wat niet in je straat past als gezever bestempelen is nogal pedant.

Wie beslist daarover?

Dat kan op zich heel interessant zijn en heel nuttig. Maar dan wel als het relevant is. En wat 'outside the box' moet voorstellen weet ik niet, maar het lijkt mij op 'n neiging tot gewichtigdoenerij en opleuking.

Dat valt dan weer mee. Geen reden tot klagen dus.

Inderdaad. Ik kan je alleen maar gelijk geven. Maar iemand zoiets verwijten bij gebrek aan argumenten daarvoor, is ronduit ridicuul.

Ibrah1234
25-11-16, 15:14
Jij slaat gelul uit; of je weet niet waarover je praat, of je liegt doelbewust, en dan nog brutaal worden ook.

Wie kan niet zijn zorgpremie ophoesten en hangt aan het belastinginfuus?

Ik weet dat je ultra-rechts bent tot het je opeens niet meer uitkomt, maar dit slaat werkelijk alles.

Super Ick heeft simpelweg gelijk. Ik kan me nog de tijd van het ziekenfonds herinneren. de eigen premie was tientjeswerk meen ik en de rest was een werkgeversbijdrage. Was volgens mij ook geen sprake van een eigen risico. De laatste kreet onder voorbehoud, ik was zelf particulier verzekerd, anders begin je daar weer over te gillen dat iedereen maar dom en achterlijk is.

Zelf had ik wel een hoge eigen risico ingebakken omdat ik particulier verzekerd was en dat enorm scheelde in de premie.

Maar vertel eens Einstein, waar zijn al die miljarden gebleven doordat werknemers de eerste 2 jaar door de werkgever moeten worden doorbetaald?

Heb het maar even gegoogeld maar in totaal zijn werkgevers 25 miljard per jaar kwijt aan ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid.

Ibrah1234
25-11-16, 15:18
Het is nu zelfs zo dat Nederland goedkoper uit kan zijn door patienten inclusief verblijf, vliegticket en behandelingskosten in het buitenland te laten behandelen voor meer dagen dan hier in Nederland en goedkoper uit kan zijn. Als er echte commercie was dan zou bovenstaande wet van vraag en aanbod moeten gelden.

1 behandeling die in Nederland EURO 2000 per dag kost kan in een land als Bulgarije, Marokko of Turkije voor 1/7 van het bedrag. En ze hebben daar hele moderne prive klinieken die een snelle inhaalslag doormaken.

Mijn tante studeerde iets van 30 jaar geleden in de VK en kreeg daar last van haar ogen. Bleek glaucoom te zijn. In het Engels ziekenhuis zijn minuscule gaatjes geboord met een laser. Per nacontrole in NL werd haar door de oogarts verteld dat ze blij mocht zijn op dat moment in GB te vertoeven omdat ze in het NL ziekenhuis niet beschikten over een ooglaser.

Hawa
25-11-16, 15:54
Zorgverzekering hoe ga je er mee aan de slag.

Je bent toch eigen baas!

Wat heb je nodig...

ga met jezelf in de weer.

Tot dat je op die premie komt die bij je past.

enige wenken...wat kost een vulling in je gebit...
Wat kost een sublieme tandverzekering...wat zit al in de basis...

extra kost al in mijn geval 38.00

opgeteld in 12 x maanden

Fysio basis plus 6 x graties..

extra verzorgd 18 x

noem maar op ..je betaalt je scheel aan premies...

hoeveel kost fysio...lees het..bereken het....

nieuwe bril...eerst je eigen bijdrage ophoesten en dan graties bril....???

Mijn god het is allemaal gratiessssssssssssssssssssssssch! Zoals menig Marokkaan altijd al zegt Gratieschhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Lang leve Marokko!

super ick
26-11-16, 08:32
Wie beslist daarover?

Dat kan op zich heel interessant zijn en heel nuttig. Maar dan wel als het relevant is. En wat 'outside the box' moet voorstellen weet ik niet, maar het lijkt mij op 'n neiging tot gewichtigdoenerij en opleuking.

Dat valt dan weer mee. Geen reden tot klagen dus.

Inderdaad. Ik kan je alleen maar gelijk geven. Maar iemand zoiets verwijten bij gebrek aan argumenten daarvoor, is ronduit ridicuul.

Niemand maar het is vervelend als het uitmond in verwijten en ze vaak onterecht, onjuist zijn.

Het ligt er helemaal aan waarom je op dit forum bent. Ik krijg de indruk dat jij er wel heel zwaar aan tilt.

knuppeltje
26-11-16, 09:03
Niemand maar het is vervelend als het uitmond in verwijten en ze vaak onterecht, onjuist zijn.

Het ligt er helemaal aan waarom je op dit forum bent. Ik krijg de indruk dat jij er wel heel zwaar aan tilt.

Stop er dan mee, zou ik zeggen.

Ik weet het, voor sommigen is het alleen maar te doen om maar wat te kunnen zeveren, als tijdverdrijf.

super ick
28-11-16, 08:24
Stop er dan mee, zou ik zeggen.

Ik weet het, voor sommigen is het alleen maar te doen om maar wat te kunnen zeveren, als tijdverdrijf.

Ik ga er regelmatig opzettelijk te overdreven in of plaats iets controversieels. Puur om het effect. Lezen van de reacties.

Niet te serieus nemen.

mark61
02-12-16, 09:32
1 keer is voldoende.

Ik beoordeel elke post op zijn eigen merites :ego:

Wizdom
02-12-16, 09:39
Jij slaat gelul uit; of je weet niet waarover je praat, of je liegt doelbewust, en dan nog brutaal worden ook.

Wie kan niet zijn zorgpremie ophoesten en hangt aan het belastinginfuus?

Ik weet dat je ultra-rechts bent tot het je opeens niet meer uitkomt, maar dit slaat werkelijk alles.

Groeiend aantal wanbetalers met premieschuld

Meer dan 120.000 verzekeringsplichtigen betalen al jarenlang niet of nauwelijks de zorgpremie. Ieder jaar zijn er meer wanbetalers, waardoor het openstaande bedrag aan niet betaalde premies verder oploopt. Uit cijfers van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) blijkt dat het een miljard euro aan premieschuld betreft.

De groei van het aantal wanbetalers komt onder meer door het ontstaan van nieuwe schuldenaren, zoals zzp’ers, oud-studenten en huizenbezitters. Deze groepen zien hun jaarinkomens dalen terwijl de kosten van de vaste lasten toenemen. Het lukt vervolgens niet meer om de zorgpremie te betalen.

Wie de zorgpremie niet betaalt, wordt na zes maanden betalingsachterstand aangemeld bij het CVZ en moet een bestuursrechtelijke premie betalen. Deze premie bedraagt in 2014 € 143,98 per maand. Het CVZ int de premie op het loon of uitkering van de verzekeringnemer. Als blijkt dat de bronheffing niet mogelijk is, zal CVZ de invordering overdragen aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en die stuurt voor de resterende bestuursrechtelijke premie acceptgiro’s. Het kan dus voorkomen dat bij de invordering van de oplopende achterstand bij het CVZ vier partijen trachten te incasseren: de gerechtsdeurwaarder namens de zorgverzekeraar, het CVZ, het CJIB en de gerechtsdeurwaarder namens het CJIB. De gemiddelde betalingsachterstand per wanbetaler bij het CVZ wordt zo opgehoogd met incassokosten. Het CVZ heeft uitgerekend dat hierdoor het totale bedrag aan openstaande premies elke maand met 20 miljoen euro toeneemt. Op dit moment staat de teller op een miljard euro.

Half februari behandelt de Tweede Kamer het Wetsvoorstel tot verbetering van de wanbetalersregeling zorgverzekering. Een groot deel van de wanbetalers die in het bestuurlijk boeteregime vallen, heeft grote moeite om aan de betalingsverplichtingen te voldoen. Het CVZ beëindigt de incasso van de bestuursrechtelijke premie alleen wanneer de hele achterstand inclusief incassokosten aan de zorgverzekeraar is ingelopen of bij toelating tot een schuldregeling. Voor de wanbetalers die niet kunnen betalen en ook niet aanmerking komen voor schuldhulpverlening, wordt gekeken naar een mogelijkheid om de boetepremie te stoppen.

Jij leeft in een dromenwereld... Jij mompelt uit je nek...

Wizdom
02-12-16, 13:18
Groeiend aantal wanbetalers met premieschuld

Meer dan 120.000 verzekeringsplichtigen betalen al jarenlang niet of nauwelijks de zorgpremie. Ieder jaar zijn er meer wanbetalers, waardoor het openstaande bedrag aan niet betaalde premies verder oploopt. Uit cijfers van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) blijkt dat het een miljard euro aan premieschuld betreft.

De groei van het aantal wanbetalers komt onder meer door het ontstaan van nieuwe schuldenaren, zoals zzp’ers, oud-studenten en huizenbezitters. Deze groepen zien hun jaarinkomens dalen terwijl de kosten van de vaste lasten toenemen. Het lukt vervolgens niet meer om de zorgpremie te betalen.

Wie de zorgpremie niet betaalt, wordt na zes maanden betalingsachterstand aangemeld bij het CVZ en moet een bestuursrechtelijke premie betalen. Deze premie bedraagt in 2014 € 143,98 per maand. Het CVZ int de premie op het loon of uitkering van de verzekeringnemer. Als blijkt dat de bronheffing niet mogelijk is, zal CVZ de invordering overdragen aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en die stuurt voor de resterende bestuursrechtelijke premie acceptgiro’s. Het kan dus voorkomen dat bij de invordering van de oplopende achterstand bij het CVZ vier partijen trachten te incasseren: de gerechtsdeurwaarder namens de zorgverzekeraar, het CVZ, het CJIB en de gerechtsdeurwaarder namens het CJIB. De gemiddelde betalingsachterstand per wanbetaler bij het CVZ wordt zo opgehoogd met incassokosten. Het CVZ heeft uitgerekend dat hierdoor het totale bedrag aan openstaande premies elke maand met 20 miljoen euro toeneemt. Op dit moment staat de teller op een miljard euro.

Half februari behandelt de Tweede Kamer het Wetsvoorstel tot verbetering van de wanbetalersregeling zorgverzekering. Een groot deel van de wanbetalers die in het bestuurlijk boeteregime vallen, heeft grote moeite om aan de betalingsverplichtingen te voldoen. Het CVZ beëindigt de incasso van de bestuursrechtelijke premie alleen wanneer de hele achterstand inclusief incassokosten aan de zorgverzekeraar is ingelopen of bij toelating tot een schuldregeling. Voor de wanbetalers die niet kunnen betalen en ook niet aanmerking komen voor schuldhulpverlening, wordt gekeken naar een mogelijkheid om de boetepremie te stoppen.

Jij leeft in een dromenwereld... Jij mompelt uit je nek...

Het is toch te zot voor woorden en zelfs misdadig dat mensen die de premie niet kunnen betalen verder het putje in worden geholpen... Volkomen krankzinnig...

We verworden van een "Verzorgings Staat" naar een "Crisis Staat"...

Hawa
19-12-16, 18:30
Heel veel mensen betalen hun zorgpremie niet. En heel veel scholieren betalen hun bijdrage aan studie financiering niet eens. Velen zijn uitgeschreven in de burgelijke stand en zijn voortvluchtig en leven in anonimiteit.Met dit land is alles en nog alles schots en scheef.
En al die reclames in scheve ogen en schotse brillen krijg ik ook de ram bam van.
Want die speknek koerst welig op aandelen.
Als je worst lust en je gehoor
in je oor
of je oog
flipperdeflap
is dit die grap uit ons
rendement
zorgverzekering?

super ick
20-12-16, 07:53
Mensen van de werkvloer klagen over personeelsgebrek. Kunnen hierdoor nauwelijks nog aandacht geven aan patiënten. De menselijke maat, waardoor veel mensen zich geroepen voelen tot deze beroepen, verdwijnt steeds meer.
Dat is de veelgehoorde klacht van de werkvloer. Verzorgenden en verpleegkundigen.

De technische kant is dan vaak wel in orde. Men heeft de modernste apparatuur, de nieuwste scan. Etc.

Vreemd eigenlijk. Innovatie stoppen we meer in.