PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgisch bier is Cultureel Erfgoed van de Mensheid



Marsipulami
30-11-16, 11:26
Belgisch bier is cultureel erfgoed

30-11-16, 11.04u - Redactie

De UNESCO heeft vandaag in Addis Abeba (Ethiopië) beslist dat de biercultuur in België een plaats verdient op de Representatieve Lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid.

De ministers Isabelle Weykmans, Alda Greoli en Sven Gatz, bevoegd voor Cultuur in respectievelijk de Duitstalige, Franse en Vlaamse Gemeenschap en Rudi Vervoort, Minister-President van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, bevoegd voor het immaterieel cultureel erfgoed, zijn verheugd over het positieve nieuws van de UNESCO.

In heel het land beleefd

De biercultuur wordt in heel het land beleefd. In elke provincie bestaan er brouwerijen, bierproeversverenigingen, musea, cursussen en opleidingen, evenementen, feesten, restaurants en kroegen die bijdragen tot de creativiteit en diversiteit van het bierlandschap in België.

Diverse praktijken hebben een lokale oorsprong. Lambiekbieren bijvoorbeeld, werden en worden nog steeds in Brussel en het Pajottenland gebrouwen, gebruik makend van spontane gisting. Saison-bieren komen vooral voor in Wallonië, Oud Bruine-biersoorten worden dan weer voornamelijk in West-Vlaanderen gebrouwen, terwijl met bier gewassen kazen ontstaan zijn in de abdijen, zoals in Chimay. Bovendien zijn er duidelijke smaakpatronen herkenbaar die verschillen naargelang de regio.

In de ons omringende landen wordt eveneens bier geproduceerd. Maar het is de ongeëvenaarde diversiteit van de brouwkunst en de intensiteit van de biercultuur, zoals ze deel uitmaakt van het dagelijkse leven en bij feesten in ons land, die maken dat deze biercultuur tot de identiteit en het cultureel erfgoed van heel het land behoort.

Vooral in de smaak...

Wat bij de beoordelende commissie van de UNESCO vooral in de smaak viel, waren de maatregelen ter bescherming van de biercultuur, zoals het ontwikkelen en aanbieden van opleidingen, de promotie van de biercultuur en de oprichting van een observatorium ter bewaking van de diversiteit van de brouwkunst en haar waardering in België.

De UNESCO waardeerde vooral ook dat er in de Belgische biercultuur veel aandacht wordt besteed aan het bestrijden van overmatig alcoholgebruik en dat met aangepaste maatregelen wordt ingespeeld op een zich permanent veranderende maatschappij, waardoor de leefbaarheid van de biercultuur op lange termijn geborgd is.

Belangrijke morele opsteker en beloning

De erkenning door de UNESCO betekent een belangrijke morele opsteker voor de biercultuur in ons land en een beloning voor de inzet van al wie zich in Vlaanderen, Wallonië, Brussel en de Duitstalige Gemeenschap inzet om deze rijke biercultuur levendig te houden.

Isabelle Weykmans, Vice-Ministerpresident van de Duitstalige Gemeenschap, Minister voor Cultuur, Tewerkstelling en Toerisme: "De erkenning door de UNESCO is de bekroning van het werk van talloze bierbrouwers, bierliefhebbers, bierpromotoren en zythologen die onze biercultuur tot een status hebben verheven die het beschermen waard is.

Deze erkenning zal de biercultuur in België wereldwijd nog meer glans en uitstraling geven. Ik ben er in het bijzonder blij om dat de Duitstalige Gemeenschap als kleinste Gemeenschap van het land zo'n belangrijke bijdrage heeft kunnen leveren aan de erkenning van een cultuur die bij onze identiteit hoort en waar we met zijn allen trots op zijn en mogen zijn."

The_Grand_Wazoo
30-11-16, 12:14
Voor de mensehid vind ik persoonlijk een tikkeltje zwaar op de hand :-). Maar dat het een lovenswaardige biercultuur betreft, dat ondersteun ik van harte. De Duitsers, die toch ook best een aardig biertje kunnen brouwen maar hebben een wat beperkter aanbod, hoewel ik hun pils dan wel weer beter vind dan wat er uit Belgie komt.

The_Grand_Wazoo
30-11-16, 12:15
Wordt er trouwens nog wat bericht over het staatsbezoek bij jullie? Ik krijg niet het gevoel dat dit hier nou enorm leeft (voor zover staatsbezoeken uberhaupt leven).

Umarvlie
30-11-16, 13:10
Ik dacht dat bier zijn oorsprong had in Tsjechie?

H.P.Pas
30-11-16, 19:44
Ik dacht dat bier zijn oorsprong had in Tsjechie?

Bij de oude Egyptenaren zo ver ik weet. Ben te lui om het in WIKI na te kijken ; misschien zit ik er wel naast.

The_Grand_Wazoo
01-12-16, 10:56
Bij de oude Egyptenaren zo ver ik weet. Ben te lui om het in WIKI na te kijken ; misschien zit ik er wel naast.

Dat heb ik ook in mijn hoofd.
De biersoort pils als is vernoemd naar Pilzen in Tjechie.