PDA

Bekijk Volledige Versie : Verhofstadt wil "EU-abonnement" voor Britten meenemen in brexit-onderhandelingen



Marsipulami
09-12-16, 22:20
Verhofstadt wil "EU-abonnement" voor Britten meenemen in brexit-onderhandelingen

Belga - vr 09/12/2016 - 19:02 Hanne Decré

In zijn brexit-onderhandelingspakket wil hoofdonderhandelaar Guy Verhofstadt de Britten de mogelijkheid bieden om EU-burgers te blijven nadat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaten heeft.

Het plan voor het "EU-abonnement" werd voor het eerst geopperd door het Luxemburgse EU-parlementslid Charles Goerens. Britten zouden individueel jaarlijks een bepaald bedrag (lidmaatschapsgeld) betalen om EU-burger te mogen blijven.

Concreet zouden die "mede-EU-burgers" nog in Europa kunnen wonen en werken, vrij door de Europese landen kunnen reizen en het recht behouden om te stemmen in Europese verkiezingen. Europese burgers hebben ook recht op diplomatieke bescherming en hulp van de consulaten in elk deel van de wereld.

"Deel van de brexit-onderhandelingen"

Het plan van Goerens werd nu bevestigd door oud-premier Guy Verhofstadt (Open VLD) die door het Europees Parlement aangeduid werd als hoofdonderhandelaar voor een brexit.

Goerens heeft een overeenkomst gesloten met Verhofstadt dat het idee deel zal uitmaken van de onderhandelingen. "Op het moment van de brexit-onderhandelingen zal de mogelijkheid voor een Europees burgerschap op tafel liggen voor diegenen die het dreigen kwijt te raken. Het zal bediscussieerd worden op het moment van de parlementsresolutie, onmiddellijk na de activering van Artikel 50 in maart", stelt Verhofstadt.

Hoe de onderhandelaars het voorstel concreet willen uitwerken, is nog niet duidelijk. Wat de juridische gevolgen zijn van zo'n "EU-abonnement" en of het ook echt gerealiseerd zal worden evenmin.

In juni beslisten de Britten om uit de Europese Unie te stappen. Het leave-kamp won het referendum met net geen 52 procent van de stemmen. Een heel aantal Britten uit het remain-kamp reageren nu enthousiast op het voorstel van Verhofstadt.

Bofko
12-12-16, 00:15
Tsjah de EU personaliseren , net als pensioenen......

Verdomd creatief-opportunistisch van Verhofstadt maar weinig inspiratief,visionair.

Eigenlijk geeft het het einde van het geloof aan van de voorvechters van de EU, in de EU aan zoals die nu is.

knuppeltje
12-12-16, 08:31
Eigenlijk geeft het het einde van het geloof aan van de voorvechters van de EU, in de EU aan zoals die nu is.

Haha. Geloof het maar niet.

super ick
12-12-16, 08:39
Tsjah de EU personaliseren , net als pensioenen......

Verdomd creatief-opportunistisch van Verhofstadt maar weinig inspiratief,visionair.

Eigenlijk geeft het het einde van het geloof aan van de voorvechters van de EU, in de EU aan zoals die nu is.

Verhofstadt heeft gelijk dat hij de Britten er zoveel mogelijk bij betrokken wilt houden.

knuppeltje
12-12-16, 08:42
Verhofstadt heeft gelijk dat hij de Britten er zoveel mogelijk bij betrokken wilt houden.

Oeps, lees ik hier nu een groot voorstander van de EU? :fpotver:

super ick
12-12-16, 08:58
Oeps, lees ik hier nu een groot voorstander van de EU? :fpotver:

Nog 1 keer herhaal ik mijzelf, speciaal voor jou.

Ik ben voorstander van samenwerking. De vrijhandelszone waar alles om begonnen is. Daar ben ik voorstander van. In dat kader zou je mij een EU aanhanger mogen noemen.

Verder moet het absoluut niet gaan. In dat kader mag je mij tegenstander noemen.