PDA

Bekijk Volledige Versie : Politici: stop het debatteren met Wilders



Olive Yao
13-12-16, 00:56
.
Politici: stop het debatteren met Wilders en zijn lijfeigenen

Alfred Blokhuizen, voormalig GroenLinks Statenlid Zuid-Holland, op Joop.nl (http://www.joop.nl/opinies/politici-stop-debatteren-wilders-en-lijfeigenen) 11 december 2016


Debatteren met de PVV is zinloos, spreektijdverlenging en een voortdurende herhaling van zetten

Politieke tegenstanders van Wilders constateren dat de man, zonder partij, het debat keer op keer kaapt. Met de dag worden er grotere woorden gebruikt. Inmiddels blijkt zelfs dat de man strafbare feiten pleegt om zijn boodschap te verkondigen. Door het kiezen van steeds grotere woorden en zelfs het plegen van strafbare feiten weet hij de aandacht op zich te vestigen.

De journalistiek vindt dat wel spannend en blijft het daarom ook verslaan. Het is immers lekker, zo’n intrigant in de politiek. Want reken maar dat zo’n baan als politiek verslaggever doodsaai is. Want ja, ga maar na, 99% van de tijd gaat het in Den Haag over kleine dingen, aanpassinkjes van regels enzo. Dan is iemand die een beetje een rel schopt wel lekker. De rel moet wel steeds scherper zijn, want anders is het ook weer van gaaaaaappppppp! Wilders en Bosma weten dat heel goed en de pers speelt dat spelletje gedwee mee.

Er is voor de politiek een heel gemakkelijke manier om van die overdreven en opzwepende aandacht af te komen. Eerst moet je de werkwijze analyseren. Dat is eigenlijk heel simpel. Bekijk de debatten en je ziet steeds hetzelfde patroon. Wilders gebruikt zijn spreektijd om stevige en tendentieuze onderwerpen te ventileren. Door alle interrupties verlengt hij zijn spreektijd tot wel 600%. Ook door het antwoorden op zijn interrupties verlengt hij nogmaals zijn spreektijd. Het is een systeem, een doorzichtig systeem. En tijdens of naar aanleiding van die interrupties vertelt hij opnieuw en opnieuw en opnieuw hetzelfde, aangevuld met wat beledigingen of jijbakken. Je betrapt ‘m nimmer op oprecht ingaan op de inhoud. Dat vinden journalisten leuk. Eindelijk wat te beleven in de Tweede Kamer.

Toen ik nog volksvertegenwoordiger was (20 jaar lang) werd ik ook geconfronteerd met deze dubieuze debatstijl. In de Gemeenteraad door LPF-ers en Trots op Nederland-ers en in Provinciale Staten door PVV-ers. Er wordt daar ook spreektijd toegewezen. Wat het beste werkte om het debat weer saai over de inhoud te laten gaan, is door niet naar de interruptiemicrofoon te hollen als je iets scherps hoorde of in te gaan op interrupties waar op de persoon werd gespeeld, of een (verholen) belediging werd geuit. Heel gemakkelijk! De spreektijd voor grofheden werd daardoor niet verlengd en de “hoera er is vuurwerk stemming” bleef toen uit. Gingen de bijdragen van de genoemde partijen wel over de inhoud, dan ging ik er wel op in. Maar ja, dat verzandde dan toch weer in jijbakken van de “overkant”.

Ik deed een tendentieuze interruptie af met: “voorzitter, met uw welnemen hou ik het graag bij mijn eigen verhaal”. Bij de zoveelste tirade tegen alles wat allochtoon is of een ander geloof heeft, keek ik alleen op mijn horloge en dacht: nog 4 minuten en dan hebben we deze scheldkanonnade ook weer achter de rug. Niks hollen naar de microfoon, niks ingaan op jijbakken. Viel het woord “milieugekkie”, dan was de beloning voor hen dat ik helemaal niet reageerde, zelfs niet richting de voorzitter. Ik hoorde het gewoon als het ware niet. Na heel korte tijd zagen de meeste andere fracties in dat het werkte. En al redelijk snel gingen de debatten weer over de inhoud. Het ging dan meestal weer over het oplossen van problemen van onze burgers. De LPF-ers en PVV-ers bleven meestal wel in hun rol van relschopper zitten. Maar ja, er kwam geen rel, omdat er toch niet op werd ingegaan. Geen rel, geen speektijdverlenging, geen publiciteit! De overige volksvertegenwoordigers deden waar ze voor waren gekozen door de eigen achterbannen: proberen problemen op te lossen ipv het conflict opzoeken.

Is dit ondemocratisch? Welnee! Een volksvertegenwoordiger is helemaal niet verplicht in te gaan op interrupties van een ander, Wilders doet het ook niet. Die herhaalt gewoon zijn riedel, aangevuld met wat (steeds grovere) beledigingen. Ook ben je niet verplicht een andere partijwoordvoerder te interrumperen als zijn/haar verhaal je niet bevalt. Je bent niet verplicht te doen aan spreektijdverlenging van je opponent, waarmee je toch niet verder komt, en je bezorgt de verveelde pers geen spannend momentje. Een spannend momentje dat toch bijna nooit over de inhoud van jóúw boodschap gaat.

Ook voor de komende verkiezingsdebatten is dit een dingetje. Er worden daar ook spreektijden afgesproken. Mijn oproep aan de politici is: laat Wilders gewoon leeglopen tot zijn tijd op is. Ga wel in op lijsttrekkers die wel bereid zijn tot een fatsoenlijk inhoudelijk debat. Blijf daar beleefd en op de inhoud reageren. Zo verdient u het respect van veel kiezers terug. Want veruit de meeste mensen willen dat gescheld helemaal niet. De meeste mensen willen dat gejijbak helemaal niet horen. Ze willen zien dat u serieus aan hun zorgen denkt en dat ook op een bedachtzame manier toont. Alleen dan neemt u hen serieus. Mensen snakken naar politiek leiders met gezag en visie. De meeste mensen haten geruzie!

Dus: stop met debatteren met Wilders en zijn lijfeigenen en ga weer 100% voor de inhoud en uit die op een waardige wijze. Debatteren met de PVV is zinloos, spreektijdverlenging en een voortdurende herhaling van zetten. Kijk maar naar al die debatten die zijn geweest. Het is gewoon even uitzitten van die 10 minuten. Misschien kunt u intussen wat sms-en of Whatsappen. Dat doet Wilders ook constant tijdens uw serieuze bijdrage aan het debat.

Soms denk ik wel eens aan de woorden van Mark Rutte. Die wilde niet reageren op “ieder stuk rood vlees” dat Wilders in de kamer gooide. Het blijkt steeds vaker heel verstandig te zijn.

The_Grand_Wazoo
13-12-16, 07:15
Nee, dat is geen cordon sanitaire. Hoewel de benaming wel correct lijkt.

Zijn punt is: Wilders voegt inhoudelijk niets toe. dus gewoon, als een zeurend kind, geen aandacht aan besteden; slecht gedrag niet belonen met aandacht.
Maar goed gedrag wel belonen. Dus als hij met een inhoudelijk goed punt komt en dat op een fatsoenlijke manier voor het voetlicht brengt zonder in een adem door mensen, groepen of denkrichtingen moedwillig te beledigen, dan ga je wel met hem in debat.

Zoals het begrip 'cordon sanitair' nu is op te vatten, is het 't bij voorbaat iedere samenwerking uit sluiten.

H.P.Pas
13-12-16, 11:27
Ja. Het is niets anders dan een cordon sanitaire. Oude wijn in nieuwe zakken.

Zoals TGW hierboven al uitlegt klopt dat niet helemaal.

Maar ook als het wel zou kloppen begrijp ik je punt niet.
Het betreft een idee van vroeger. Nou, en ? Daarmee is nog niets gezegd tenzij je er vanuit gaat dat
- vroeger alles slechter was
òf
-vroeger alles beter was.

Beide standpunten kom je (impliciet) in dicussies vaak tegen; ze zijn natuurlijk alletwee even onnozel.

H.P.Pas
13-12-16, 11:30
Want veruit de meeste mensen willen dat gescheld helemaal niet. De meeste mensen willen dat gejijbak helemaal niet horen. Ze willen zien dat u serieus aan hun zorgen denkt en dat ook op een bedachtzame manier toont. Alleen dan neemt u hen serieus. Mensen snakken naar politiek leiders met gezag en visie. De meeste mensen haten geruzie!


Ik help het hem hopen. Eerlijk gezegd twijfel ik daar wel eens aan.

Ibrah1234
13-12-16, 11:58
Politici leren het ook nooit. De PVDA is gedecimeerd omdat hun eigen achterban van zich hebben vervreemd.

De PVV bestaat slechts omdat geen van de zittende politici een substantieel deel van het electoraat (PVV stemmers) serieus neemt.

I.p.v. te trachten de de gunst van de weggelopen kiezer terug te winnen doet men ze af als 'laag opgeleiden' welke zonder na te denken als een kip zonder kop achter rechtse populisten aanlopen. Door het gepruts van de heren zitten we straks met een niet te vormen coalitie mocht de PVV de grootste partij worden omdat de meeste partijen regeringsdeelname met de PVV hebben uitgesloten.

Soldim
13-12-16, 13:24
Politici leren het ook nooit. De PVDA is gedecimeerd omdat hun eigen achterban van zich hebben vervreemd.

De PVV bestaat slechts omdat geen van de zittende politici een substantieel deel van het electoraat (PVV stemmers) serieus neemt.

I.p.v. te trachten de de gunst van de weggelopen kiezer terug te winnen doet men ze af als 'laag opgeleiden' welke zonder na te denken als een kip zonder kop achter rechtse populisten aanlopen. Door het gepruts van de heren zitten we straks met een niet te vormen coalitie mocht de PVV de grootste partij worden omdat de meeste partijen regeringsdeelname met de PVV hebben uitgesloten.

Verwachten dat kiezers nadenken en rekening houden met een dergelijk scenario is niet nodig? Volgens mij ligt de primaire verantwoordelijkheid bij de kiezers; die zijn luidkeels ontevreden, wie er ook op het pluche blijkt te zitten.

knuppeltje
13-12-16, 15:33
Politici leren het ook nooit. De PVDA is gedecimeerd omdat hun eigen achterban van zich hebben vervreemd.

De PVV bestaat slechts omdat geen van de zittende politici een substantieel deel van het electoraat (PVV stemmers) serieus neemt.

I.p.v. te trachten de de gunst van de weggelopen kiezer terug te winnen doet men ze af als 'laag opgeleiden' welke zonder na te denken als een kip zonder kop achter rechtse populisten aanlopen. Door het gepruts van de heren zitten we straks met een niet te vormen coalitie mocht de PVV de grootste partij worden omdat de meeste partijen regeringsdeelname met de PVV hebben uitgesloten.

It's the voter, stupid.

Ibrah1234
13-12-16, 19:36
It's the voter, stupid.

Dus de kiezer met een proteststem gaat volgens jou ook nog eens doorrekenen wat de consequentie is van zijn keuze? Dream on.

Ibrah1234
13-12-16, 19:39
Verwachten dat kiezers nadenken en rekening houden met een dergelijk scenario is niet nodig?

De geluiden die ik hoor van potentiële PVV stemmers zijn van mensen die het zat zijn en zich niet meer herkennen in de traditionele politieke partijen. Die gaan echt niet doorrekenen maar gooien met een woest gebaar de knuppel in het hoenderhok. :)

In mijn beleving laten de gevestigde politieke partijen hier toch echt steken vallen.

Olive Yao
13-12-16, 20:20
Ik help het hem hopen. Eerlijk gezegd twijfel ik daar wel eens aan.

Onlangs postte je een stukje over 'post truth politics'. Las het op wiki. Herkenbaar.
Waarheid is geen waarde. Lijkt me schadelijk.

Olive Yao
13-12-16, 21:19
http://i66.tinypic.com/mj75mr.jpg

The_Grand_Wazoo
13-12-16, 21:35
Die 'het' zat zijn ...
Maar gevraagd wat 'het' is, blijkt 'het' telkens weer wat anders. Persoonlijk ben ik 'dat' ontzettende stompzinnige geblaat meer dan zat.

'Het' moet niet gekker worden.

Olive Yao
13-12-16, 21:53
Die 'het' zat zijn ...
Maar gevraagd wat 'het' is, blijkt 'het' telkens weer wat anders. Persoonlijk ben ik 'dat' ontzettende stompzinnige geblaat meer dan zat.

'Het' moet niet gekker worden.

Ik ook ja. Dat domme geblaat.
Het hoofdartikel lijkt op hoe je op een forum moet omgaan met een trol.

knuppeltje
14-12-16, 08:40
Dus de kiezer met een proteststem gaat volgens jou ook nog eens doorrekenen wat de consequentie is van zijn keuze? Dream on.

Huh? Waar heb ik dat gezegd. :fpotver:

Ook voor jou zou een cursus begrijpend lezen goed zijn.

super ick
14-12-16, 13:34
Probleem is dat Wilders niet in debat gaat.

Fout die iedere keer gemaakt is dat politici iedere keer naar de interruptiemicrofoon lopen om hun afgrijzen uit te spreken. Dat is geen debat. Een debat gaat om de inhoud.

Laat hem uitleggen hoe hij zijn plannen in de praktijk gaat brengen. Dwing hem iedere keer als hij begint over moslims om te nuanceren.

The_Grand_Wazoo
14-12-16, 13:43
Probleem is dat Wilders niet in debat gaat.

Fout die iedere keer gemaakt is dat politici iedere keer naar de interruptiemicrofoon lopen om hun afgrijzen uit te spreken. Dat is geen debat. Een debat gaat om de inhoud.

Laat hem uitleggen hoe hij zijn plannen in de praktijk gaat brengen. Dwing hem iedere keer als hij begint over moslims om te nuanceren.

Dat doet hij dus niet en hij laat zich er ook niet toe dwingen. Dus laten kletsen, geen aandacht aan besteden en over tot de orde van de dag.

knuppeltje
14-12-16, 14:35
Probleem is dat Wilders niet in debat gaat.

Fout die iedere keer gemaakt is dat politici iedere keer naar de interruptiemicrofoon lopen om hun afgrijzen uit te spreken. Dat is geen debat. Een debat gaat om de inhoud.

Laat hem uitleggen hoe hij zijn plannen in de praktijk gaat brengen. Dwing hem iedere keer als hij begint over moslims om te nuanceren.


Voor iemand die geen zinnig verhaal heeft en alleen maar al roeptoeterend de onvrede aan wil jagen, is dat de strategie.

Inhoud van wie? Van Wilders. Maar inderdaad. Gewoon even zijn stoom laten afblazen en dan snel verder gaan tot de orde van de dag, is mijn advies. Dat bespaart kostbare tijd. Ook al is dat stoomgedoe weer eens walgelijk.

Die wil toch niet in debat gaan, zeg jezelf. Je spreekt jezelf dus tegen. Dat schiet niet op.

Ibrah1234
14-12-16, 16:11
Huh? Waar heb ik dat gezegd. :fpotver:

Ook voor jou zou een cursus begrijpend lezen goed zijn.


Door het gepruts van de heren zitten we straks met een niet te vormen coalitie mocht de PVV de grootste partij worden omdat de meeste partijen regeringsdeelname met de PVV hebben uitgesloten.


It's the voter, stupid.

Jij wijt het aan de kiezer, toch? Mijn stelling echter dat de zittende politici hun vak slecht uitoefenen en het verschijnsel Wilders zelf hebben gecreëerd. In de Verenigde Staten is Trump ook niet uit de lucht komen vallen. Daar hield men ook al jaren niet meer de vinger aan de electorale pols.

Wilders weet zijn boodschap veel beter uit te dragen dan zijn collega's en dat levert hem geen windeieren op. Hij is dan in mijn optiek een betere lijsttrekker/politicus dan de overige. Onverlet of je het nu eens bent met zijn boodschap of niet.

knuppeltje
15-12-16, 09:11
Jij wijt het aan de kiezer, toch? Mijn stelling echter dat de zittende politici hun vak slecht uitoefenen en het verschijnsel Wilders zelf hebben gecreëerd. In de Verenigde Staten is Trump ook niet uit de lucht komen vallen. Daar hield men ook al jaren niet meer de vinger aan de electorale pols.

Wilders weet zijn boodschap veel beter uit te dragen dan zijn collega's en dat levert hem geen windeieren op. Hij is dan in mijn optiek een betere lijsttrekker/politicus dan de overige. Onverlet of je het nu eens bent met zijn boodschap of niet.

Als de massa niet zo dom was, dan zouden die niet voor die rattenvangers gaan. Zo simpel is het.

Je had er zelf al eerder over dat die protestkiezers niet met de consequenties van hun keuze bezig zijn. Blijkbaar was je dat al duidelijk.

super ick
15-12-16, 12:38
Dat doet hij dus niet en hij laat zich er ook niet toe dwingen. Dus laten kletsen, geen aandacht aan besteden en over tot de orde van de dag.

Als hij wel in debat gaat, bijvoorbeeld het lijsttrekkersdebat dan wint hij dat ook nog.

Dat zegt veel over de anderen.

Volgens mij is het niet de vorm die je moet bekritiseren maar de inhoud.

Laten we als voorbeeld eens de bekende kopvoddentax nemen.
Ik zou aanstippen dat ik de benaming walgelijk vind maar direct vragen hoe dat dan ziet.
Hoe gaat hij deze belasting handhaven?
Waar kan ik het resultaat vinden in de conceptbegroting van de PVV?
Hoe denkt hij de grondwet te kunnen veranderen en hoe denkt hij aan een meerderheid te komen?
Dat lijken mij toch eenvoudige vragen waarmee het realiteitsgehalte van zijn uitspraak boven water komt.

Ibrah1234
15-12-16, 13:00
“The medium is the message” en dat snapt Wilders als geen ander. De man weet zichzelf veel beter te etaleren dan zijn collega's en daarmee ook zijn boodschap veel beter over te brengen. Dan doe je het goed als lijsttrekker.

Wie wil nu 1 uur lang naar een praatprogramma kijken waar puur op de inhoud wordt gedebatteerd. Meer dan de helft is na een half uur al in slaap gevallen.

Ter adstructie, iedereen weet zo ongeveer waar Wilders voor staat. Vraag 9 van de 10 Nederlanders wat die Pechtold nu eigenlijk wil en men moet het antwoord schuldig blijven. Ik weet het zelf niet eens.:)