PDA

Bekijk Volledige Versie : Laatste gevangenen vertrokken uit "Belgische" gevangenis in Tilburg



Marsipulami
15-12-16, 13:15
Laatste gevangenen vertrokken uit "Belgische" gevangenis in Tilburg

Belga - Update: do 15/12/2016 - 08:07

Floor Bruggeman

Vanochtend vroeg zijn de laatste Belgische gevangenen vertrokken uit de gevangenis van Tilburg, in Nederland. Bijna zeven jaar lang huurde ons land er cellen als oplossing voor de overbevolking in de Belgische gevangenissen. Met het vertrek van de Belgische gevangenen sluit de gevangenis van Tilburg nu definitief de deuren.

Ons land startte in 2010 met de huur van cellen in Tilburg. Op het hoogtepunt werden er 650 Belgische gedetineerden bewaakt door Nederlands personeel.

In oktober vorig jaar werd echter bekendgemaakt dat Justitie aan een uitstroomscenario werkte zodat er tegen eind dit jaar geen enkele Belgische gedetineerde meer in Tilburg zou zijn.*De overbevolking in onze eigen gevangenissen was de laatste jaren namelijk sterk gedaald, onder meer omdat er enkele nieuwe instellingen zijn opengegaan. "Op het ogenblik dat Tilburg opende, begin 2010, zaten we in België op meer dan 12.000 gedetineerden", vertelt VRT-journaliste Liesbeth Indeherberge. "Nu zijn er zo'n 10.300 gevangenen."

"Bijna nostalgisch"

Vandaag komt er dus een einde aan wat in 2010 gezien werd als een ongezien experiment. Zowel gevangenen als cipiers werden bij het vertrek vanochtend bijna nostalgisch, zo stelde Indeherberge ter plekke vast.

"Ik heb in Brugge, Ieper en Gent gezeten", vertelde een gevangene die er tegenop zag om Tilburg te verlaten. "Niets is vergelijkbaar met hier. Hier vliegt de tijd voorbij." Ook de Nederlandse cipiers werkten graag samen met de Belgen. "Het klinkt misschien heel raar maar ik vind dat de Belgen heel goed opgevoed zijn", aldus een vrouw. "Wij vonden het helemaal niet erg om voor hen te zorgen."

Andere aanpak

De aanpak van cipiers in de Nederlandse gevangenis is overigens erg verschillend van die van de cipiers in de Belgische gevangenissen. Zo is het gevangenispersoneel in Nederland opgesplitst in twee groepen: beveiligingsbeambten die puur instaan voor de bewaking en penitentiaire inrichtingswerkers die instaan voor "bejegening". Die laatsten leven tussen de gevangenen en zijn erg aanspreekbaar. De gevangenen mogen de cipiers bijvoorbeeld bij voornaam aanspreken en ze een hand geven. De gevangenis in Tilburg werkte daarnaast ook met een opendeurensysteem. Zo mochten de gevangenen op bezoek gaan bij andere gevangenen.

Ten slotte waren er ook op culinair vlak duidelijke verschillen.*Zo werken ze in Tilburg met kant-en-klaarmaaltijden, iets waar van in het begin al veel over te doen was. "Hondeneten", zo noemde een gevangene het vanochtend. Veel gedetineerden begonnen dan ook zelf te koken in grotere gemeenschappelijke keukens, al moesten ze dan wel zelf hun ingrediënten aankopen.

Bofko
15-12-16, 17:56
Je bent nergens beter af als in Nederland.

Hallo , ik heb mezelf niet voor niks bofko genoemd.

Bofko
15-12-16, 18:20
Je bent nergens beter af als in Nederland.

Hallo , ik heb mezelf niet voor niks bofko genoemd.


White privilege....

The new racism -subject anno 2016!