PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Salafistische lessen alFitrah vormen risico voor opvoeding kinderen'



Rob Gosseling
15-12-16, 15:20
......

Bofko
15-12-16, 16:15
Salafisme heeft geen publieke plek in Europa , maar slechts een persoonlijke.

Europa dient te laïciseren....
En de Islam dient te verlichten...Belangrijke rol voor de reeds 'verlichte' moslims in Europa....

Bofko
15-12-16, 16:59
Ja, en dat houdt in dat de overheid zich niet meer mag bemoeien met religie? En wat als religie buiten het kader van de wet gaat?

.
Religie 'an sich' bestaat niet . Religie is interpretatie van religie.Interpretatie is mensenwerk. Alles heeft contekst. Zelfs de Koran.

Hou het persoonlijk en maak het niet politiek.Haal er voor jezelf het beste uit, laat je er door inspireren, maar maak daar geen maatschappelijke wetten van.

Met het kritisch vermogen is het heel slecht gesteld bij religieuzen.

Bofko
15-12-16, 18:55
Ja, en dat houdt in dat de overheid zich niet meer mag bemoeien met religie? En wat als religie buiten het kader van de wet gaat?

.
Ze dienen zich aan de wet te houden .Zucht.

Wizdom
15-12-16, 19:23
Het echt gevaar Social Media wat massale anarchie verspreid en achterlijkheid wordt links gelaten... Maar een kleine miniscule Islamitische instelling die worstelt tegen een anarchistische storm is een risico... Zucht...

Wizdom
15-12-16, 19:24
Waarom houdt pedagoog Winter zich niet bezig met de invloed van Social Media op de jeugd? Het is complete anarchie? Heeft ie daar wel eens over nagedacht?

Bofko
15-12-16, 19:29
Waarom houdt pedagoog Winter zich niet bezig met de invloed van Social Media op de jeugd? Het is complete anarchie? Heeft ie daar wel eens over nagedacht?


De overeenkomst tussen Wizdom en mij is de angst voor anarchie.

Wizdom
15-12-16, 19:34
De overeenkomst tussen Wizdom en mij is de angst voor anarchie.

Als je de Islam goed zou begrijpen weet ik zeker dat je een constructieve Moslim zou worden...

Bofko
15-12-16, 19:36
Als je de Islam goed zou begrijpen weet ik zeker dat je een constructieve Moslim zou worden...



I know, mijn angst gaan niet over de islam maar over de politieke islam.

Bofko
15-12-16, 20:13
I don't like de wereldbeeld van vele moslims.

Daar zit teveel haat in. Tegen joden.

En daar zit teveel conspiracy in. 'Wij zijn slachtoffers'.

En te weinig zelfreflectie.En te weinig zelfkritiek....

Wizdom
15-12-16, 20:32
I don't like de wereldbeeld van vele moslims.

Daar zit teveel haat in. Tegen joden.

En daar zit teveel conspiracy in. 'Wij zijn slachtoffers'.

En te weinig zelfreflectie.En te weinig zelfkritiek....

Joden zijn het veiligst in Moslim handen... Dat heeft geschiedenis bewezen... Conspiracy is een feit... Dat is door het stichting van de staat Israel bewezen... Dat hebben de Joden niet in hun eentje voor elkaar gekregen... Daar is door medewerking van bevriende staten en politieke paardenhandel bewerkstelligd... Het enige waar je helemaal gelijk in hebt is het laatste... "Te weinig zelfreflectie.En te weinig zelfkritiek...."

Bofko
15-12-16, 21:34
Joden zijn het veiligst in Moslim handen... Dat heeft geschiedenis bewezen..."
Maar het heden bewijst het tegendeel. Van de geschiedenis moet je het niet altijd hebben........



Conspiracy is een feit...

Conspiracy is a state of mind en GEEN feit.
Het is een feit voor degenen met weinig zelfkritiek en weinig hersens.

H.P.Pas
15-12-16, 23:25
Het echt gevaar Social Media wat massale anarchie verspreid en achterlijkheid wordt links ..

We worden inderdaad overspoeld door een golf van irrationele desinformatie; zeker een zorgelijke zaak.Dat uitgerekend jij dat signaliseert komt me ironisch voor. Je doet er zelf uit alle macht en naar beste krachten aan mee.

super ick
16-12-16, 08:26
Nee, dan de jeugd in de jaren 60. Daar maakte de ouderen zich geen zorgen om.

:hihi:

Generatiekloof.

knuppeltje
16-12-16, 08:45
Nee, dan de jeugd in de jaren 60. Daar maakte de ouderen zich geen zorgen om.

:hihi:

Generatiekloof.

Ach, wij deden gewoon wat zij zeiden, maar vertelden hen niet wat wij deden. Nooit geen ruzie. :)

super ick
17-12-16, 07:02
Scholen op basis van religie moeten verboden worden. Ja, ook de christelijke.

Kinderen moeten niet op op basis van jet geloof van de ouders op jonge leeftijd al gescheiden worden. Kinderen moeten allemaal bij elkaar op school gaan. Geloof is voor thuis. Afschaffen die idioterie.

Juffrouw_Saartje
17-12-16, 09:11
Scholen op basis van religie moeten verboden worden. Ja, ook de christelijke.

Kinderen moeten niet op op basis van jet geloof van de ouders op jonge leeftijd al gescheiden worden. Kinderen moeten allemaal bij elkaar op school gaan. Geloof is voor thuis. Afschaffen die idioterie.

Je bewijst maar weer eens dat jij degene bent die de mensenrechten (en de Nederlandse grondwet) om zeep wil helpen.

Artikel 26:3
Aan de ouders komt in de eerste plaats het recht toe om de soort van opvoeding en onderwijs te kiezen, welke aan hun kinderen zal worden gegeven.

Maar wacht, je zal wel weer met een hele hoop emo rotzooi komen uit het buitenland, het gewoonlijke gehop naar andere landen, als rechtvaardiging om deze rechten in de vuilnisbak te gooien, zoals je in je onredelijke reactie op Wizz al eerder deed.

Dezelfde maffia praktijken hanteert Wilders, die het tokkie stemvee middels onderbuik gevoelens voedt, zodat ze (het stemvee) vervolgens hun eigen doodsvonnis kunnen tekenen. Immers de rechten om jezelf te zijn en zelfs om je eigen kind op te voeden worden je ontnomen. Vandaag de boerka en het handje schudden, morgen iets van de Nederlandse tokkies zelf, die in hun blindheid om Marokkaantjes te pesten dan inmiddels hun eigen westerse vrijheid en rechten hebben afgeschaft om ooit (dan te laat) tot de ontdekking te komen dat ze in een totalitaire staat met gedachtepolitie terecht zijn gekomen.

De verboden en regels in Nederland lopen al de spuigaten uit. Je hoeft als ondernemer maar te zuchten of je moet een vergunning aanvragen. Wetten (maar vooral belastingsoorten en boetes) schieten als paddenstoelen uit de grond, nu zinnen ze weer op een telefoonverbod op de fiets, iedere week weer een ander verhaal. Overal hangen camera's, alles wordt gedigitaliseerd in een grote (op nazi gelijkende) database wat uiteindelijk de vrijheid volledig zal gaan ondermijnen. Er is al nauwelijks vrijheid van bewegen meer voor de gewone burger, maar meneer de Super Tokkie, wil nog eens even vrijheid van bijzonder onderwijs afschaffen. Applaus!!!

knuppeltje
17-12-16, 09:22
Scholen op basis van religie moeten verboden worden. Ja, ook de christelijke.

Kinderen moeten niet op op basis van jet geloof van de ouders op jonge leeftijd al gescheiden worden. Kinderen moeten allemaal bij elkaar op school gaan. Geloof is voor thuis. Afschaffen die idioterie.

Dat is voorlopig niet mogelijk. Je schendt daarmee minstens twee artikelen van de grondwet.
a. De vrijheid van godsdienst.
b. De vrijheid van onderwijs.

Om dat te veranderen moet je dus de grondwet veranderen, maar daarvoor heb je een tweedrede meerderheid van beide Kamers nodig. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Wizdom
18-12-16, 07:52
Salafischool houdt zich aan wet, maar staat met de rug naar de maatschappij

Bron : Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/4434856/2016/12/15/Salafischool-houdt-zich-aan-wet-maar-staat-met-de-rug-naar-de-maatschappij.dhtml) - door : Robin de Wever - 15 december 2016

http://static2.trouw.nl/static/photo/2016/0/0/13/20161215160444/media_xl_4252618.jpg
© anp. Voorzitter Suhayb Salam van AlFitrah.

INTEGRATIE Kinderen die de koranschool van de omstreden Utrechtse AlFitrah-moskee bezoeken, zullen niet snel iets horen dat juridisch niet door de beugel kan. Maar hun lesmateriaal draait wel om isolationisme, constateert het Verwey-Jonker Instituut.

Leerlingen worden opgevoed met het idee dat ze zich het beste kunnen afkeren van de maatschappij. Het instituut baseert zich (http://www.verwey-jonker.nl/publicaties/2016/pedagogiek-dar-al-hudaa) op observatie van lessen en lesmaterialen en gesprekken met het personeel, kinderen en ouders. De onderzoekers werden aan het werk gezet door de gemeente Utrecht na berichtgeving in NRC Handelsblad.

De krant beschreef vorig jaar (https://www.nrc.nl/nieuws/2015/12/19/leven-als-de-profeet-in-utrecht-overvecht-1569798-a1170139) op basis van gesprekken met ouders en hun buurtgenoten het klimaat in en rond de koranschool in de wijk Overvecht. De seksen zijn er strikt gescheiden, luidde de observatie. Niet-islamitische buurtgenoten worden gezien als tweederangs. Soms worden ze terechtgewezen. Dan luistert een kind bijvoorbeeld niet naar een trainer op een sportclub of naar een invaldocent, enkel omdat hij of zij buiten de religieuze kring staat.

Welke effecten de school heeft op de wijk, kunnen de onderzoekers van het Verweij-Jonker Instituut niet zeggen, want dat valt buiten het onderzoek. Binnen de muren van AlFitrah zijn de seksen in ieder geval strikt gescheiden en heerst een streng religieus chauvinisme. Kinderen van 5 tot 14 jaar oud leren er 14 uur per week te leven zoals de profeet Mohammed dat gedaan zou hebben.

Kinderen vermanen elkaar en soms hun ouders
AlFitrah's taal- en koranlessen draaien om het idee dat een ware moslim zijn blik afwendt van de wereld om zich heen. Vertoont een klasgenootje 'onislamitisch' gedrag, dan spreek je hem of haar erop aan. Kinderen vermanen soms ook hun ouders - bijvoorbeeld als die naar de smaak van het kind niet vaak genoeg bidt. Voor afwijkende opvattingen is in de klas weinig ruimte.

Die houding heeft ook een zachte kant, constateren de onderzoekers. Toen zij te gast waren en lessen observeerden, zagen ze zachtaardige docenten die leerlingen rustig terechtwezen als ze een fout maakten. Soms kreeg een leerling een aai over de bol.

Die barmhartigheid komt terug in de lesstof: als een leerling vraagt of je ook mensen moet respecteren met wie je ruzie hebt, antwoordt de docent: 'degene die als eerste weer groet is de beste van hen'. "Je zegt dan salaam aleikoem aan de ander." Ook als het een niet-moslim is? Antwoord: "Dan zeg je 'hoi', want je dient iedereen in de eigen waarde te laten."

Burgemeester Van Zanen is er nog niet helemaal gerust op. Hij wil met de moskee in gesprek, zegt hij in een reactie. "De kinderen moeten wel met hun gezicht naar de maatschappij staan en daarom moeten er normen gesteld worden. We gaan toetsen of de lessen bij de Nederlandse samenleving passen."

Alfitrah is juist de school die Nederland nodig heeft om de strijd tegen hangjongeren en asociale jongeren tegen te gaan. Dat Islamofobe loopt de spuigaten uit...

Alfitrah doet niets wat de wet verbiedt. De Islamitische gemeenschap heeft het recht om haar eigen normen en waarden in eigen kring uit te dragen net zoals de Joden, Christenen dat in eigen kring mogen uitdragen.

We hebben in Nederland geen gedachten Gestapo nodig zoals sommige rechtsextremisten suggereren.

We missen in dit land sociale controle. Als kinderen wordt bijgebracht dat zij ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben dan is dat alleen een winst. We hoeven toch niet altijd achter de feiten aan te lopen.

Juffrouw_Saartje
18-12-16, 08:14
Burgemeester Van Zanen is er nog niet helemaal gerust op. Hij wil met de moskee in gesprek, zegt hij in een reactie. "De kinderen moeten wel met hun gezicht naar de maatschappij staan en daarom moeten er normen gesteld worden. We gaan toetsen of de lessen bij de Nederlandse samenleving passen."

Kijk dat bedoel ik nou. Laat ik nu als voorbeeld een streng gereformeerde school nemen in de bijbelbelt. Natuurlijk zullen die zich afzetten tegen de Nederlandse samenleving, tegen "second love", tegen "zondag rust verbrekers". Niet meer dan logisch want niet alles in de Nederlandse samenleving is conform de bijbel.

Wat is hier het probleem eigenlijk? Men moet zoals de Nederlandse samenleving niet alleen leven maar ook denken? Dan kom ik weer op uit op de dwingelandij cultuur, die in strijd is met de mensenrechten. Daarin staat niet alleen vrijheid van religie, maar ook vrijheid om je kind op te voeden zoals de ouders dat willen. Je kunt niet gaan stellen dat er maar 1 cultuur de juiste is, waaraan iedereen zich moet conformeren, want dan krijg je een totalitaire staat met gedachtepolitie.

Jij als libertariër zou dat moeten begrijpen. Sowieso tast ik in het duister waarom jij een obsessie heb met salafisten, terwijl je niet eens het verschil aan kunt geven tussen soennieten en salafisten (voor je antwoord graag met islamitische bronnen, geen faithfreedom and the like trash).


Ondertussen hebben die orthodoxen binnen de ruimte van de wet vrij spel om de pure en ware islam over te brengen op een nieuwe generatie. (*1) Tja, niet leuk voor progressief Nederland, maar een beetje te laat om nog in te grijpen. (*2)Bezorgd toekijken, een onderzoek doen, tot de conclusie komen dat er wettelijk niets aan te doen is... Nee Bofko niet de verlichting maar de orthodoxie heeft kennelijk de toekomst.

1) Wat wil je dan? Dat ze de niet-pure en niet-ware, dus valse islam overbrengen? Niet dat ik kan oordelen over deze fitrah moskee, maar wat is dat voor een bizarre zin? Even substitueren in een andere levensbeschouwing:

Ondertussen hebben die orthodoxen binnen de ruimte van de wet vrij spel om het pure en ware christendom over te brengen op een nieuwe generatie.

Ze moeten dus het valse christendom overbrengen?? :maf2:

2) Wat wil je dan behalve bezorgd toekijken? Ingrijpen? Dan ben je dus tegen de mensenrechten en vóór een dwingelandij cultuur. Dat is in strijd met alles waar vrijheid voor staat.

Dat is precies wat hier aan de hand is. Middels emotie en onderbuikgevoelens haat kweken tegen moslims als smoesje om vervolgens de vrijheid van religie af te schaffen. De weg vrij effenen voor een religieloze wereld.....

Wizdom
18-12-16, 08:28
Dat is voorlopig niet mogelijk. Je schendt daarmee minstens twee artikelen van de grondwet.
a. De vrijheid van godsdienst.
b. De vrijheid van onderwijs.

Om dat te veranderen moet je dus de grondwet veranderen, maar daarvoor heb je een tweedrede meerderheid van beide Kamers nodig. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Dat is voorlopig niet mogelijk suggereert een begeerte omdat wel mogelijk te maken wat indruist tegen fundamentele mensenrechten.

knuppeltje
18-12-16, 08:33
Dat is voorlopig niet mogelijk suggereert een begeerte omdat wel mogelijk te maken wat indruist tegen fundamentele mensenrechten.

Mwa, het is een constatering van een feit.

nacht
18-12-16, 14:57
Maar hun lesmateriaal draait wel om isolationisme, constateert het Verwey-Jonker Instituut.

nou en. evolutie theorie of abrahamitische theorie...het is beide een verzinsel. of je kinderen nou met het ene of het andere hersenspoelt maakt niet veel uit.


Leerlingen worden opgevoed met het idee dat ze zich het beste kunnen afkeren van de maatschappij.


heel goed! laat die moslimkinderen maar leren dat deze samenleving vyandig is want die kids gaan het later sowieso verdomde moeilyk krygen mee te draaien in een samenleving die tegen islam is. die moslimkids kunnen ze nu alvast maar beter voorbereiden op wat ze te wachten staat.

super ick
18-12-16, 16:09
Dat is voorlopig niet mogelijk. Je schendt daarmee minstens twee artikelen van de grondwet.
a. De vrijheid van godsdienst.
b. De vrijheid van onderwijs.

Om dat te veranderen moet je dus de grondwet veranderen, maar daarvoor heb je een tweedrede meerderheid van beide Kamers nodig. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Ik weet het. Het is ook zomaar mijn mening.

Ik vind het slecht als kinderen al op een jonge leeftijd van elkaar gescheiden worden op basis van het geloof van de ouders. Ik vind dat kinderen juist zoveel mogelijk met elkaar naar school moeten gaan. Zoveel mogelijk met elkaar in aanraking moeten komen.

Wizdom
18-12-16, 23:29
Ik weet het. Het is ook zomaar mijn mening.

Ik vind het slecht als kinderen al op een jonge leeftijd van elkaar gescheiden worden op basis van het geloof van de ouders. Ik vind dat kinderen juist zoveel mogelijk met elkaar naar school moeten gaan. Zoveel mogelijk met elkaar in aanraking moeten komen.

Het is goed dat jij dat vind... Praktizeer dat met je eigen kinderen maar niet met andersmans kinderen...

super ick
19-12-16, 16:31
Grappig, je zegt gewoon in andere woorden dat je segregatie wel goed vindt. Immers super ick stelt: "Ik vind het slecht als kinderen al op een jonge leeftijd van elkaar gescheiden worden op basis van het geloof van de ouders." En jij zegt daarop: "Praktizeer dat met je eigen kinderen maar niet met andersmans kinderen..."

Je wilt dus niet dat ongelovigen en gelovigen samen op school gaan en zoveel als mogelijk met elkaar omgaan.

Dat is precies wat alFitrah ook voorstaat als ideaal. En dat past dan kennelijk binnen de wet.

Wetten zijn niet voor eeuwig.

Ik vind vrijheid van godsdienst niet beknot worden als kinderen allemaal naar dezelfde school gaan.

Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als levensbeschouwingen godsdiensten daar inhoudelijk besproken worden.

Hawa
19-12-16, 18:04
Ik vind er moeten scholen komen voor iedereen met allerlei godsdiensten en verweven zijn in die godsdiensten die er op al die scholen zijn.
Dus het pedagogische onderwijs moet op de schop.
Al die studenten dienen eerst godsdienstkunde te gaan studeren op al die gebiedsterreinen.

Dan kan je pas leerlingen begrijpen en onderling begrip bij brengen bij al die leerlingen die samen met zijn allen ons land gaan vertegenwoordigen.

Misschien moeten we ook Arabisch met zijn allen die taal leren. Omdat we dan met zijn allen de koran begrijpen in plaats van vertalingen. Dan kan je kritisch zijn en die anderen bijvoorbeeld politieke islam ook meer kunnen gaan begrijpen. Zoals communisten destijds.
Het communistisch manifest werd gelezen door het bevoorrechte: die mens in bevoorrecht zijn: in kansen met geld en voorrecht in positie.
Al die kanslozen en weerlozen uit islam landen worden gehersenspoeld door valse profeten.
En door deze valse profeten komen moslims niet aan de bak.
Nederland is niet het land van islam.
Nooit geweest en zal het ook nooit accepteren.
Islam godsdienst slaat als een tang op een varken op onze vrijheden die wij geleerd hebben uit onze vaderlandse geschiedenis.
Maar onze vaderlandse geschiedenis is ook niet meer zoals we gewend zijn te leren. We weten dat geschiedenisboekjes niet meer van deze tijd zijn.
En voor mijn gevoel moet islam er meer bijgehaald worden. Vooral die geschiedenis aan islam.
Niemand van Nederlandse kinderen weet hier iets van. Ook op gymnasium niet dus.
En als je van islam afkomst bent hoe kan je hier dan geschiedenis leren.
Of van slaven afkomst uit Suriname/Ned.Antillen.

Of je nu gelooft of niet. We hebben onze taal te danken aan geloven. Het woord van God/Allah/Jaweh.
Het onderwijs moet op de schop.
Meer leren en verdiepen,meer kennis op doen voor ons allen die hier leven op dit lage land onder de zeespiegel.
Fijne kerstdagen.
Denk aan je zelf voor beter mens en werk aan je doelstelling. Voor beter Nederland.

Karin.N
19-12-16, 18:21
Ik vind er moeten scholen komen voor iedereen met allerlei godsdiensten en verweven zijn in die godsdiensten die er op al die scholen zijn.
Dus het pedagogische onderwijs moet op de schop.
Al die studenten dienen eerst godsdienstkunde te gaan studeren op al die gebiedsterreinen.

Dan kan je pas leerlingen begrijpen en onderling begrip bij brengen bij al die leerlingen die samen met zijn allen ons land gaan vertegenwoordigen.

Misschien moeten we ook Arabisch met zijn allen die taal leren. Omdat we dan met zijn allen de koran begrijpen in plaats van vertalingen. Dan kan je kritisch zijn en die anderen bijvoorbeeld politieke islam ook meer kunnen gaan begrijpen. Zoals communisten destijds.
Het communistisch manifest werd gelezen door het bevoorrechte: die mens in bevoorrecht zijn: in kansen met geld en voorrecht in positie.
Al die kanslozen en weerlozen uit islam landen worden gehersenspoeld door valse profeten.
En door deze valse profeten komen moslims niet aan de bak.
Nederland is niet het land van islam.
Nooit geweest en zal het ook nooit accepteren.
Islam godsdienst slaat als een tang op een varken op onze vrijheden die wij geleerd hebben uit onze vaderlandse geschiedenis.
Maar onze vaderlandse geschiedenis is ook niet meer zoals we gewend zijn te leren. We weten dat geschiedenisboekjes niet meer van deze tijd zijn.
En voor mijn gevoel moet islam er meer bijgehaald worden. Vooral die geschiedenis aan islam.
Niemand van Nederlandse kinderen weet hier iets van. Ook op gymnasium niet dus.
En als je van islam afkomst bent hoe kan je hier dan geschiedenis leren.
Of van slaven afkomst uit Suriname/Ned.Antillen.

Of je nu gelooft of niet. We hebben onze taal te danken aan geloven. Het woord van God/Allah/Jaweh.
Het onderwijs moet op de schop.
Meer leren en verdiepen,meer kennis op doen voor ons allen die hier leven op dit lage land onder de zeespiegel.
Fijne kerstdagen.
Denk aan je zelf voor beter mens en werk aan je doelstelling. Voor beter Nederland.

Arabisch is voor de meeste kinderen in Nederland niet interessant. Wat voor de meeste kinderen weer wel interessant is dat Engels nu op meer basisscholen wordt aangeboden vanaf groep 1. Kijk, daar hebben de meeste kinderen meer aan. Wil jij als ouder dat je kind arabisch leert of chinees? Regel dan zelf de lessen :strik:

H.P.Pas
19-12-16, 22:36
die moslimkids kunnen ze nu alvast maar beter voorbereiden op wat ze te wachten staat.

Ze zullen ongetwijfeld ervaren niet welkom te zijn bij de mensen waar ze niet bij wensen te horen.

super ick
20-12-16, 07:36
Ze zullen ongetwijfeld ervaren niet welkom te zijn bij de mensen waar ze niet bij wensen te horen.

Soms kan het in een paar woorden. Touché.

nacht
20-12-16, 10:18
Ze zullen ongetwijfeld ervaren niet welkom te zijn bij de mensen waar ze niet bij wensen te horen.

inderdaad en ik kan ze geen ongelyk geven.

H.P.Pas
20-12-16, 11:21
inderdaad en ik kan ze geen ongelyk geven.

Dan ook niet zeuren. You can't have your cake and eat it.

nacht
20-12-16, 14:09
Dan ook niet zeuren. You can't have your cake and eat it.

dat gezeur (http://politiek.tpo.nl/2016/12/20/lodewijk-asscher-hou-kinderen-weg-utrechtse-moskeeschool-alfitrah/) is inderdaad vermoeiend.

H.P.Pas
20-12-16, 14:26
Scholen op basis van religie moeten verboden worden. Ja, ook de christelijke.



Waarom verbieden ?
Niet betalen en goed gratis openbaar onderwijs bieden lijkt me voldoende.
Dat werkt in het Kanton Zürich al 150 jaar lang zeer bevredigend.

Eke
20-12-16, 16:54
"Het Verwey-Jonker Instituut doet ook een aantal aanbevelingen. Zo zou alFitrah moeten werken aan het uitbreiden van ruimte voor kinderen om kritisch na te kunnen denken."



Naiëf te veronderstellen dat in een orthodoxe omgeving er ruimte zou kunnen worden geschapen om kritisch na te denken. Dat staat nu juist haaks op de leer. Is dat alles wat ze kunnen bedenken bij Verwey-Jonker na zo'n duur onderzoek? .

We zouden hier eens helder moeten zien te krijgen waarom kritisch denken in deze tijd, in deze samenleving, zo belangrijk is.

Zo'n soort discussie ook het liefst samen met de leraren (m/v) en ouders van betreffende school.




-----------> Kan kritisch denken en je geloof beleven samengaan ? Wat denk jij, Rob ?

super ick
20-12-16, 18:20
Waarom verbieden ?
Niet betalen en goed gratis openbaar onderwijs bieden lijkt me voldoende.
Dat werkt in het Kanton Zürich al 150 jaar lang zeer bevredigend.

In de praktijk werkt dat wellicht maar ik ben principieel tegen dus voel ik meer voor een verbod voor minderjarigen. Na hun 18-e kunnen ze zelf kiezen. Voor eigen rekening.

Juffrouw_Saartje
20-12-16, 19:32
In de praktijk werkt dat wellicht maar ik ben principieel tegen dus voel ik meer voor een verbod voor minderjarigen. Na hun 18-e kunnen ze zelf kiezen. Voor eigen rekening.

Principieel tegen de mensenrechten dus, en de grondwet. Mooi dan is dat bij deze vastgelegd.

Juffrouw_Saartje
20-12-16, 19:46
Ik weet het. Het is ook zomaar mijn mening.

Ik vind het slecht als kinderen al op een jonge leeftijd van elkaar gescheiden worden op basis van het geloof van de ouders. Ik vind dat kinderen juist zoveel mogelijk met elkaar naar school moeten gaan. Zoveel mogelijk met elkaar in aanraking moeten komen.

Ach hoe schattig, je wil graag dat ze met elkaar in aanraking komen. Nou dan stuur jij je kleinkinderen toch naar een hindoeschool, waar ze holi en divali vieren? Of je stuurt ze naar een orthodox joodse school waar ze al vroeg het creationisme en hebreeuws kunnen leren. Dan kun jij als opa, als ze thuis komen ze nog eens even jouw geliefde evolutie theorie bij brengen.

Dus nee dat wil je helemaal niet, je liegt weer alsof het gedrukt staat. Je wil gewoon kinderen religieloos laten opgroeien, haaks op de opvoeding van de kinderen thuis en in strijd met de mensenrechten.

Dat samen opgroeien is gewoon een smoesje, anders zou je zelf wel je eigen kids naar de bijbelbelt sturen met je grote mond.

mark61
23-12-16, 19:47
Scholen op basis van religie moeten verboden worden. Ja, ook de christelijke.

Welnee. Gewoon een nieuwe schoolstrijd. De overheid financiert geen relischolen meer. Punt.

Moet je es zien hoe snel het afgelopen is met al die clubjes :hihi:

Op kosten van ongelovigen kinderen indoctrineren met leugens, nah. Niet van mijn belastingcenten.

mark61
23-12-16, 19:48
Ach hoe schattig, je wil graag dat ze met elkaar in aanraking komen. Nou dan stuur jij je kleinkinderen toch naar een hindoeschool, waar ze holi en divali vieren?

Hindoes zijn gemeenlijk een stuk vrijzinniger en verdraagzamer dan jouw nazi-versie van de islam.