PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse regering keurt Europees-Oekraïens verdrag goed ondanks referendum



Marsipulami
15-12-16, 19:48
EU bereikt akkoord over Europees-Oekraïens verdrag

15-12-16, 19.48u - Redactie - Bron: Belga

Op de Europese top hebben de staatshoofden en regeringsleiders ingestemd met een juridisch bindende verklaring over het Europees-Oekraïens associatieverdrag. De tekst biedt de Nederlandse premier Mark Rutte een mogelijkheid om het verdrag door het parlement goedgekeurd te krijgen.

De verklaring legt een aantal zaken die in het referendum staan feitelijk uit. Zo komt de EU tegemoet aan de bezorgdheden van de neen-stemmers die het associatieverdrag in april bij referendum verwierpen. Een belangrijk element is dat het verdrag Oekraïne geen recht geeft op (kandidaat-)lidmaatschap van de EU.

Daarnaast verplicht het de Europese lidstaten niet tot militaire steun aan Oekraïne, zullen Oekraïeners niet vrij in Europa kunnen wonen en werken, wordt van de Europese landen geen bijkomende financiële steun aan Kiev verwacht, en plaatst het verdrag de strijd tegen corruptie centraal, net als het respect voor de democratische beginselen, de mensenrechten, de fundamentele vrijheden en de rechtsstaat.

Tijdens een kort persmoment toonde Rutte zich erkentelijk voor de inspanningen die de andere leiders gedaan hebben om de verklaring goed te keuren. Vooral Polen had moeite met de tekst, maar premier Beata Szydlo ging uiteindelijk overstag. Het alternatief was dat het verdrag helemaal van de baan zou zijn. Rutte noemde dat "het grootste cadeau dat we aan Vladimir Poetin hadden kunnen geven".

Rutte zei eerder al dat zijn regering vrijdag zal beslissen over het indienen van een wet tot goedkeuring van het associatieverdrag. Als de Tweede, en daarna de Eerste Kamer, het Europese besluit aanvaardbaar vinden en het verdrag goedkeuren, kan Nederland het verdrag ratificeren.

"Een farce"

Gemakkelijk wordt het niet voor de regering-Rutte, want in de Eerste Kamer heeft ze geen meerderheid. "Ik ga daar nu voor knokken", besloot de premier.

Een van de initiatiefnemers van het referendum, Bart Nijman van GeenPeil, reageerde al afwijzend. "Deze oplossing is een farce", klinkt het. "Premier Rutte doet alsof hij een overwinning uit het vuur heeft gesleept voor de tegenstemmers, maar de verklaring die aan het verdrag wordt geniet, verandert inhoudelijk helemaal niets aan het associatieverdrag en heeft juridisch geen enkele waarde." Dat laatste klopt alvast niet: de verklaring is wel degelijk juridisch bindend.

Rutte bewijst volgens Nijman wat hij al van het begin vreesde: "De mening van de Nederlandse kiezer is irrelevant geworden en de Nederlandse democratie staat buitenspel in de Europese Unie".

knuppeltje
16-12-16, 08:47
Ik vind Bartje ook een farce.

super ick
17-12-16, 07:12
Het bang maken en dreigen met de Russen werkt nog steeds.

Het interesseerd mij werkelijk geen moer als de Russen de helf daar inpikken. En nu? Het is toch een corrupt extreem rechts roversnest vol met ex-SS'ers.

Marsipulami
21-12-16, 08:30
.


Rutte niet zeker van parlementaire goedkeuring voor associatieakkoord Oekraïne

21-12-16, 04.45u

De Nederlandse premier Mark Rutte heeft gisterenavond het compromis dat hij in Brussel verkreeg over het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne verdedigd voor de Tweede Kamer. Hij benadrukte dat het verdrag niet ratificeren "een cadeau" aan de Russische president Vladimir Poetin zou zijn.

"Als we het verdrag niet ratificeren en de Europese eenheid breken, geven we een cadeau aan Rusland", aldus Rutte. Nederland is de enige lidstaat van de Europese Unie die het associatieverdrag, dat de politieke dialoog en de economische en commerciële relaties tussen de EU en Oekraïne moet versterken, nog niet ratificeerde. Het akkoord is geblokkeerd sinds 60 procent van de Nederlanders het in het voorjaar wegstemden in een referendum.

Juridisch bindende verklaring

Met de juridisch bindende verklaring die Rutte op de EU-top vorige week verkreeg, hoopt hij tegemoet te komen aan de belangrijkste bekommernissen van de neen-stemmers. In de verklaring staat onder meer dat het verdrag Kiev geen recht geeft op lidmaatschap van de EU. Het wetsvoorstel moet echter door de twee kamers van het Nederlandse parlement goedgekeurd worden.

"Verraad"

Tijdens het debat in de Tweede kwamer beschuldigde meerdere oppositiepartijen de premier ervan de wil van het volk niet te respecteren. Geert Wilders (PVV) had het over "verraad", en zijn partij kwam gisterenavond met een motie van wantrouwen die vorige week al was aangekondigd. Die kreeg alleen steun van SP, Partij voor de Dieren, 50PLUS, Jacques Monasch en VNL.

Geen steun

De ChristenUnie en de SGP gaven eerder al aan de oplossing van Rutte niet te steunen. Het CDA sprak zich in de Tweede Kamer uit tegen de verklaring, maar in de Eerste Kamer ligt dat anders. Daar zal volgens ingewijden zeker een deel van de fractie het kabinet steunen. Met steun van VVD, PvdA, D66, GroenLinks en OSF heeft het kabinet nog de steun van twee CDA'ers nodig om het verdrag door de Senaat te krijgen.

De D66 zei in de Tweede Kamer met de oplossing te kunnen leven, een datum voor de stemming werd nog niet vastgelegd.

Umarvlie
22-12-16, 06:55
De vraag is nu wie hier het meest gaat oogsten, Wilders of Roos.

super ick
22-12-16, 07:01
Ik vraag mij af of er niet dezelfde fout gemaakt gaat als in het verleden. Te snelle uitbreiding met landen die er economisch, sociaal en/of op democratisch vlak niet klaar voor zijn.

Ook hier spelen eerder politieke motivaties een rol. Geopolitiek spelen zonder een echte vuist te kunnen maken kan de EU wel eens lelijk opbreken.

IK vraag mij ook af hoe het af hoe het zit met het democratisch gehalte van een EU-lid. Doet de EU daar nog wat aan? Als ik kijk wat er nu in Polen gebeurt. Als dit verder richting een soort dictatuur gaat zou de Eu dan eens 'ingrijpen' en harde eisen gaan stellen aan de democratie?

knuppeltje
22-12-16, 09:30
Jullie zijn vermoeiend.

Oekraïne kan praktisch gezien geen lid van de EU worden. Theoretisch is veel mogelijk, maar dit niet.
Ik zal nog maar eens een keer uitleggen.

In de statuten van de EU staat dat een land dat een gewapend conflict heeft met een buurland, geen lid van de EU kan worden.
Dit is om de EU niet mee te slepen in een oorlog.

Georgië heeft om die reden dan ook geen kans om lid te worden, hoewel Georgië daar al jaren op aan dringt. Maar Georgië heeft een conflict met Rusland over Abchazië en Zuid Ossetië.

Niemand kan ontkennen dat Oekraïne niet een gewapend conflict met Rusland heeft, al ontkennen de Russen bij hoog en laag dat zij militair betrokken zijn in Oost-Oekraïne.

Zodra er ook maar de minste poging zou worden ondernomen om Oekraïne via een zijdeur toch de EU-lid te laten worden, dan moet je eens zien wat Poetin dan gaat doen. Geen enkel EU-land zal daar dan zijn vingers aan willen branden.

mark61
23-12-16, 21:12
Het is dus democratisch als 2 miljoen randdebielen die lekker stoer en grappig dwars willen doen, geen idee hebben van wat er op het spel staat, die het ook geen ruk kan schelen wat er op het spel staat, die ook niet willen weten wat de context is, die valselijk over een ander onderwerp stemmen dan wat officieel de vraag is...

a) als een meerderheid worden beschouwd terwijl er ca. 10 miljoen stemgerechtigden zijn in NL

b) daarmee hun mening kunnen opleggen aan 500 miljoen Europeanen

c) een situatie veroorzaken die verstrekkende gevolgen heeft voor de veiligheid van Europa. Poetin is geen grap.

mark61
23-12-16, 21:15
Het bang maken en dreigen met de Russen werkt nog steeds.

Persoonlijk ben ik van mening dat de Sovjet-Unie geen gevaar voor West-Europa was. Het was het wel voor Oost-Europa, en voor het Russische volk.

Ik ben van mening dat Poetin een gevaar is voor Europa. Heel Europa.

Jij vindt dat:

a) onzin?

Hoe kom je daar op? Hij heeft niet een landsdeel van een ander land ge-annexeerd? Hij heeft niet zitten stoken in dat land, en een deel ervan af geweekt, en bovendien het neerschieten van een burgervliegtuig gefaciliteerd?

b) het kan jou geen ruk schelen als 100 miljoen Oost-Europeanen weer onder Russische invloed komen?

Waarom niet?