PDA

Bekijk Volledige Versie : "Jihad van liefde"



Marsipulami
22-12-16, 22:53
Gepubliceerd op 22 dec. 2016

Mohamed El Bachiri, echtgenoot van Loubna die omkwam bij de aanslagen van 22 maart, bewijst dat er meer in een mens zit dan oneindig veel verdriet. In "De afspraak" roept hij op tot een "Jihad van liefde", als antwoord op verdeeldheid en terrorisme.

De aanslagen van Brussel hebben het leven van honderden mensen verwoest. Ook het leven van Mohamed El Bachiri zal na 22 maart nooit meer hetzelfde zijn. Hij verloor zijn vrouw Loubna in het metrostation Maalbeek en moet sindsdien - samen met zijn drie kinderen - alleen verder.

Toch koestert hij geen haatgevoelens. Op een TEDx-conferentie in Nederland ontroerde hij zijn luisteraars met zijn oproep tot een "Jihad van liefde", nu herhaalt hij zijn woorden in "De afspraak".

https://youtu.be/AtUGW7urelM

Marsipulami
22-12-16, 23:07
.


Echtgenoot slachtoffer aanslagen 22 maart: "Het is niet meer leven, maar overleven"

VRT - do 22/12/2016 - 21:47 Hanne Decré

Mohamed El Bachiri, echtgenoot van Loubna die omkwam bij de aanslagen van 22 maart, bewijst dat er meer in een mens zit dan oneindig veel verdriet. In "De afspraak" roept hij op tot een "Jihad van liefde", als antwoord op verdeeldheid en terrorisme.

De aanslagen van Brussel hebben het leven van honderden mensen verwoest.*Ook het leven van Mohamed El Bachiri zal na 22 maart nooit meer hetzelfde zijn. Hij verloor zijn vrouw Loubna in het metrostation Maalbeek en moet sindsdien - samen met zijn drie kinderen - alleen verder. Toch koestert hij geen haatgevoelens. Op een TEDx-conferentie in Nederland ontroerde hij zijn luisteraars met zijn oproep tot een "Jihad van liefde", nu herhaalt hij zijn woorden in "De afspraak".

"Elke dag is de dag na 22 maart"

"Wat ik wilde uitdrukken met mijn toespraak, was noch mijn verdriet of het feit dat ik slachtoffer ben. Ik weet dat ik niet als enige lijd. Er is zo veel leed in de wereld. Ik wilde een boodschap van liefde, menselijkheid en eenheid brengen", verklaart El Bachiri zijn speech. "Ik heb uitgedrukt wat Loubna uitdrukte. Het weerspiegelt wat de meeste moslims denken. Ze willen gewoon liefde geven en krijgen. En dromen en vooruitgaan. Iets dat eigen is aan alle mensen."

In zijn hoofd staat de datum van 22 maart gegrift. "Het leven gaat verder, maar elke dag is de dag na 22 maart voor ons. Ik denk dat andere slachtoffers er ook zo over denken. Molenbeek blijft Molenbeek. Maar het leven is totaal veranderd. Het is niet meer leven, maar overleven. Zeker voor de kinderen."

"Jihad van liefde"

Daarna kijkt El Bachiri de kijker recht aan voor zijn oproep. "Ik ben Mohamed El Bachiri, Marokkaanse Belg, moslim en Molenbekenaar. Door mijn naam, godsdienst en de trieste reputatie van mijn gemeente beschouwt een deel van de bevolking en de wereld mij als een potentiële terrorist en dat doet pijn."

Hij roept vervolgens op tot zijn "Jihad van liefde", de jihad die "het antwoord moet zijn op zij die verdeeldheid willen zaaien en geweld en terrorisme propageren."*


Herbekijk hier het hele gesprek uit "De afspraak": Echtgenoot slachtoffer aanslagen 22 maart: "Het is niet meer leven, maar overleven" (http://deredactie.be/permalink/1.2851873)

Marsipulami
23-12-16, 17:27
..........

Video "Jihad van liefde" al 2 miljoen keer bekeken op Facebook

VRT vr 23/12/2016 - 17:33 Ludwig De Wolf

Het fragment uit "De afspraak" van donderdag waarin Mohamed El Bachiri oproept tot een "Jihad van liefde" als antwoord op verdeeldheid en terrorisme gaat viraal. Meer dan twee miljoen mensen hebben de speech van de Molenbekenaar bekeken op Facebook.

Mohamed El Bachiri verloor zijn vrouw bij de aanslagen op 22 maart. Enkele weken geleden deed hij met zijn oproep tot een "Jihad van liefde" voor het eerst op een TEDx-conferentie in Nederland.

Gisterenavond was El Bachiri te gast in "De afspraak" en op vraag van Bart Schols herhaalde hij zijn oproep tot "Jihad van liefde", "de jihad die het antwoord moet zijn op zij die verdeeldheid willen zaaien en geweld en terrorisme propageren".

De video gaat intussen viraal. Meer dan 2 miljoen mensen hebben de video bekeken op de sociaalnetwerksite Facebook.

mark61
23-12-16, 19:49
Ik vraag me af of hij begrijpt waarom zijn vrouw moest sterven.

knuppeltje
24-12-16, 08:25
Ik vraag me af of hij begrijpt waarom zijn vrouw moest sterven.

Is dat te begrijpen dan?

mark61
24-12-16, 10:03
Is dat te begrijpen dan?

Dat zal wel moeten, want anders doe je er niets aan. Die zogenaamde veiligheidsmaatregelen lossen niets op en voorkomen vrijwel geen aanslag.

knuppeltje
24-12-16, 11:56
Dat zal wel moeten, want anders doe je er niets aan. Die zogenaamde veiligheidsmaatregelen lossen niets op en voorkomen vrijwel geen aanslag.

Tja, ik kan er geen begrip voor opbrengen en ik kan het ook niet begrijpen dat iemand zoiets doet.

Ik zal vast ook wel gestoord zijn.

Marsipulami
24-12-16, 12:35
Nu nog iets positiefs proberen te bedenken over de inhoud van de topic.

mark61
24-12-16, 13:26
Nu nog iets positiefs proberen te bedenken over de inhoud van de topic.

Dat kan ik niet. Het is een lieve man, maar als ik bedenk hoe hij klem zit tussen zijn verdriet en ook nog eens als lid van de 'dadergroep' worden gezien, dan breekt mijn hart.

mark61
24-12-16, 13:28
Tja, ik kan er geen begrip voor opbrengen en ik kan het ook niet begrijpen dat iemand zoiets doet.

Ik zal vast ook wel gestoord zijn.

Wat heb jij dan voor oplossing? Mensen doen zulke dingen, tegenwoordig meer dan vroeger denk ik, en als je ze niet gaat begrijpen ga je er nooit wat aan kunnen doen.

Gewoon zeggen 'ik begrijp het niet' is niet genoeg. Niet dat gewone burgers daar achteraan moeten, maar de overheid wel.

Hoezo ben je gestoord? Nooit veel van gemerkt :hihi:

knuppeltje
24-12-16, 14:06
Wat heb jij dan voor oplossing? Mensen doen zulke dingen, tegenwoordig meer dan vroeger denk ik, en als je ze niet gaat begrijpen ga je er nooit wat aan kunnen doen.

Gewoon zeggen 'ik begrijp het niet' is niet genoeg. Niet dat gewone burgers daar achteraan moeten, maar de overheid wel.

Hoezo ben je gestoord? Nooit veel van gemerkt :hihi:

In ieder geval niet 'de' oplossing, en naar mijn mening bestaat er die niet. Naast het veranderen van onze nationale en internationale politiek, kunnen we niet meer dan aan zoveel mogelijk aan preventie doen en de daders opsporen en opsluiten.
Maar het vergt allemaal heel veel middelen en samenwerking om dat enigszins afdoende binnen heel Europa voor elkaar te krijgen. Na de tigste aanslag?

Dat is mij ook duidelijk, zie hierboven.

Ja spot er maar mee.:schreeuw:

super ick
24-12-16, 21:17
De maatschappij gaat ingrijpend veranderen naarmate de aanslagen vaker voorkomen.

Fouilleren bij evenementen, checkpoints bij invalswegen naar stations, vliegvelden, etc.

In het geval Berlijn was het wel erg zuur achteraf. Men wist dat ze te maken hadden met een potentiële aanslagpleger maar hij had nog niets gedaan. Konden hem niet oppakken en zijn hem uit het oog verloren.

Ik denk nog steeds dat er geen sprake is van een groot potentieel aanslagplegers. Wapens zijn eenvoudig te krijgen, ze leegschieten op een menigte ook. Dan zou het toch veel meer voor moeten komen?

Laten 'we' het nu eens voor de eerste keer goed aanpakken. De strijd in Syrie is straks gestreden, help full force met de opbouw daar en schakel alle vluchtelingen er bij in. Maak een soort Marshallplan.

En leg eindelijk eens het vuur aan de schenen van die kut saudi's. Zij pompen geld in de moordbrigades die dood en verderf zaaien in hun buurlanden.