PDA

Bekijk Volledige Versie : Pinjas voor daklozen



Juffrouw_Saartje
23-12-16, 07:17
Amsterdam heeft wereldprimeur met 'pinjas' voor daklozen

http://static0.persgroep.net/parool/image/ed51d246-dff7-4032-a952-3cf7a4bd2ac0?width=664&height=374 De dakloze Carla ontvangt een euro via haar pinjas. © Dingena Mol (http://www.parool.nl/photoseries/articlephotos/4438424/ed51d246-dff7-4032-a952-3cf7a4bd2ac0)


(http://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=http://s.parool.nl/f-a4438424/)
(http://twitter.com/share?text=Amsterdam%20heeft%20wereldprimeur%20met %20%27pinjas%27%20voor%20daklozen&via=parool&url=http%3A%2F%2Fs.parool.nl%2Ft-a4438424%2F)

(http://s.parool.nl/s-a4438424/) (http://s.parool.nl/s-a4438424/)
(http://www.parool.nl/mijn/lees-later/articles/4438424/)


Met je pinpas geld geven aan een dakloze. Het is een wereldprimeur: in Amsterdam wordt geëxperimenteerd met een speciale 'pinjas' waardoor voorbijgangers contactloos geld kunnen doneren.
Door: Peter Winterman 22 december 2016, 08:07 Dankzij de speciale winterjas, met daarin een mobiel pinapparaatje, is het mogelijk om 1 euro over te maken. De opbrengst kan alleen worden omgezet in een maaltijd, bad of slaapplek bij samenwerkende opvanginstellingen voor daklozen. De gever weet daardoor zeker dat zijn euro goed wordt besteed.

Mirjam Slisser kijkt vreemd op. Met een arm vol boodschappen stapt ze een supermarkt uit op de Elandsgracht in Amsterdam. "Kunt u wat geld missen," vraagt de dakloze Carla snel. In plaats van een hand of een koffiebekertje op te houden, wijst Carla naar haar borst.

Bestemming
"Hoe werkt dit?" vraagt Slisser. Carla drukt op een knopje en activeert daarmee de kaartlezer in haar jas. Op een schermpje leest Slisser dat ze haar pinpas tegen de jas van Carla kan houden. Daarna hoeft Slisser niets meer te doen: automatisch wordt 1 euro van haar rekening afgeschreven. "Heel erg bedankt," zegt Carla glunderend.



Daklozen die er blikjes bier van willen kopen, hebben niets aan deze jas.
Annemiek van Bemmelen


Een uitkomst, vindt Slissing. "Ik geef wel eens wat geld aan een dakloze, maar dan zie ik ze er meteen mee naar de Gall & Gall sprinten. Laatst dacht ik slim te zijn door een broodje te geven. Maar toen ik omkeek, zag ik dat het gewoon in de prullenbak werd gekieperd."

Die ervaring hadden Carsten van Berkel en Stefan Leendertse van reclamebureau N=5 ook. Zij zijn de bedenkers van de 'pinjas'. "Mensen hebben steeds minder contant geld op zak," zegt Jan Jesse Bakker van N=5, die de jas ontwierp. "En als je een losse euro bij je hebt en je geeft die aan een dakloze, dan weet je niet wat ermee gebeurt."

Met steun van onder meer ABN Amro is de eerste 'pinjas' voor daklozen ontwikkeld. Carla gaat de jas de komende tijd samen met een andere dakloze testen. "Het is heel leuk om uit te leggen hoe het werkt," vertelt ze. "Daardoor heb ik veel meer contact met mensen."

Bedankberichtje
In de jas is een vak genaaid waarin de beveiligde paslezer en een bijbehorende mobiele telefoon zijn weggewerkt. Wie een euro schenkt, krijgt een betaalspecificatie te zien in het eigen rekeningoverzicht. In die specificatie staat een persoonlijke bedankberichtje van de dakloze.

Als de proef een succes wordt, is het de bedoeling dat de daklozenopvang de rekening voor de dakloze beheert. De opvang kan zien of er genoeg geld is opgehaald om een maaltijd, bad of slaapplek te bemachtigen. Veel opvanglocaties in Nederland vragen een eigen bijdrage van ongeveer 5 euro per nacht.



Ik geef wel eens wat geld aan een dakloze, maar dan zie ik ze er meteen mee naar de Gall & Gall sprinten
Mirjam Slisser


Ook is er de mogelijkheid om eventuele extra inkomsten opzij te zetten, zodat daklozen kunnen sparen voor een cursus of borg voor een huurwoning. "Daarmee kunnen we daklozen méér bieden dan alleen een warme Kerst," zegt Jan Jesse Bakker. "We geven ze op deze manier weer toekomstperspectief."

Toename
Het aantal daklozen in Nederland is tussen 2009 en 2015 met 74 procent toegenomen, meldde het CBS eerder dit jaar. Het aantal steeg in die zes jaar met 13.000 naar ongeveer 31.000 mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats. Zij sliepen in de opvang, op straat, in openbare gebouwen of bij familie of vrienden.

Annemiek van Bemmelen van daklozenopvang Stoelenproject in Amsterdam is enthousiast over de 'pinjas'. "Mensen hebben steeds minder kleingeld op zak. Dat is voor daklozen die afhankelijk zijn van de centen en euro's die mensen los in hun zak of portemonnee hebben zitten erg lastig," zegt ze. Ook herkent ze de angst dat donaties worden uitgegeven aan drugs- en drankverslavingen. "Een apparaat dat beide problemen ondervangt, is daarom ideaal."

Van Bemmelen verwacht niet dat élke dakloze de 'pinjas' graag aantrekt. "Daklozen die er blikjes bier van willen kopen, hebben niets aan deze jas. Die willen gewoon contant geld. Maar juist de mensen die weer iets van hun leven willen maken, zijn hier ontzettend mee geholpen."


http://cdn.thinglink.me/api/image/868505076606435332/1024/10/scaletowidth#tl-868505076606435332;1043138249%27

http://www.parool.nl/amsterdam/amsterdam-heeft-wereldprimeur-met-pinjas-voor-daklozen~a4438424/

Juffrouw_Saartje
23-12-16, 07:23
Ik ben nog niemand met een pinjas tegen gekomen. Maar wat vinden jullie? Aan de ene kant huiver ik omdat er nog meer gedigitaliseerd wordt en zelfs daklozen onder 'curatele' gaan staan van de door niet nader te noemen prikkers heftig gewenste, fel begeerde totalitaire controle staat (ook wel dwingelandij staat). Aan de andere kant is het wel fijn om te weten dat ze er geen bier mee gaan halen, of dat het valse bedelaars zijn die heimelijk een bankrekening hebben van hier tot Tokio.

Eke
23-12-16, 17:15
Het beviel me wel : die periode dat er nauwelijks bedelaars waren in Nederland.
Van ons belastinggeld werd een vorm van maatschappelijk werk betaald die poogde mensen weer op de rails te zetten, zo goed en zo kwaad als dat ging..



Al die liefdadigheid : nou moet een bedelaar euro voor euro bij elkaar gaan "werken" om onder dak te zijn en eten te ontvangen.
Diegenen kunnen beter echt werk verrichten in de keuken van de opvang, of in de moestuin, of in de wasserij, of in de schoonmaak, enz.

Dit is vast duurder dan mensen een bedeljas te geven, maar ik vind het humaner.
Je zou daar maar staan met je nieuwe jas en iedereen mag dan even met z'n pas tegen jouw jas aan. Hellup !!! Wat ben je dan afhankelijk......

Ibrah1234
23-12-16, 18:32
Ik ben nog niemand met een pinjas tegen gekomen. Maar wat vinden jullie? Aan de ene kant huiver ik omdat er nog meer gedigitaliseerd wordt en zelfs daklozen onder 'curatele' gaan staan van de door niet nader te noemen prikkers heftig gewenste, fel begeerde totalitaire controle staat (ook wel dwingelandij staat). Aan de andere kant is het wel fijn om te weten dat ze er geen bier mee gaan halen, of dat het valse bedelaars zijn die heimelijk een bankrekening hebben van hier tot Tokio.

Die mensen zitten vaak in een vicieuze cirkel. Geen verblijfsadres geen uitkering. Elke Nederlander moet gewoon een bankrekening hebben ondanks een BKR notering of andere financiële ellende uit het verleden . Vaak hebben ze die ook niet. Nou ja, in dit geval dan wel :)

Marsipulami
23-12-16, 18:44
Het beviel me wel : die periode dat er nauwelijks bedelaars waren in Nederland.
Van ons belastinggeld werd een vorm van maatschappelijk werk betaald die poogde mensen weer op de rails te zetten, zo goed en zo kwaad als dat ging..

..

Volgens mij bestaat die 'vorm van maatschappelijk werk' nog altijd hoor.

mark61
23-12-16, 19:39
Er is in Nederland niemand dakloos wegens geldgebrek. Maar alleen vanwege psychisch malheur. Te gek om mee te doen, niet gek genoeg om opgesloten te worden.

Ik heb het helemaal gehad met daklozen en bedelaars in Nederland. Ze zijn een belediging voor de miljoenen echte daklozen in de wereld, die door oorlog en geweld, en echte armoede, van huis en haard verdreven zijn.

Marsipulami
23-12-16, 20:27
Er is in Nederland niemand dakloos wegens geldgebrek. Maar alleen vanwege psychisch malheur. Te gek om mee te doen, niet gek genoeg om opgesloten te worden.

Volgens mij gaat het behalve over psychiatrische patiënten vooral over zware drugsverslaafden.

Daarnaast heb je wellicht nog 10-duizenden mensen zonder papieren, zonder inkomen of recht op opvang, maar deze groep weet zich op een uitzondering na wel te handhaven in moeilijke tijden zonder op straat terecht te komen.

mark61
23-12-16, 21:08
Volgens mij gaat het behalve over psychiatrische patiënten vooral over zware drugsverslaafden.

Daarnaast heb je wellicht nog 10-duizenden mensen zonder papieren, zonder inkomen of recht op opvang, maar deze groep weet zich op een uitzondering na wel te handhaven in moeilijke tijden zonder op straat terecht te komen.

Das hetzelfde. Van drugs komt gekte; van gekte komt vaak drugs.

Naar mijn onbescheiden mening zijn er vandaag de dag steeds meer luie mensen die geen zin hebben om verantwoordelijkheid voor zichzelf te nemen, dus die nemen dan drugs of 'worden gek'. Het zijn er iig. een stuk meer dan 40 jaar geleden. Ik denk dat er in ieders leven een moment is waarop je kan kiezen: span ik me in om me te handhaven of laat ik de boel maar lopen, anderen mogen het / mij oplossen. Gewoon uit de hand gelopen gemakzucht.

De overheid doet daar ook lustig aan mee. Dat bedacht ik ergens in 1979, toen in de intercitytreinen de deuren werden afgeschaft die je onder het rijden zelf open kan doen, omdat er een of andere lullo bij 140 km/u de deur open deed en uit de trein viel. Darwin* voor mij, een reden voor automatische deuren voor de Nederlandse Spoorwegen.

Illegalen zijn illegaal en moeten opteren naar waar ze vandaan komen. Oh Super, vind je me opeens zo anders? Zo was ik altijd al :hihi:

______
* 2. A win for the human race when a stupid someone fails so bad they are permanently removed from the gene pool.

Eke
23-12-16, 21:38
Volgens mij bestaat die 'vorm van maatschappelijk werk' nog altijd hoor.

Er is op bezuinigd in het verleden in plaats van meer zorg in te zetten.
Hier in Nederland is een toename (in de afgelopen 6 jaar) van 13.000 daklozen, de illegalen niet meegerekend !

Er wordt hier steeds meer bezuinigd in de geestelijke gezondheidszorg waardoor teveel kwetsbare mensen op straat zijn komen te leven.

Daarbij zijn er groepen mensen door de crisis hun huis kwijtgeraakt.

Vanmorgen hoorde ik op de radio dat de oudere groep aan het afnemen is, maar dat de dakloze jongeren qua aantal toenemen :er zijn veel te weinig geschikte woningen beschikbaar die ook nog betaalbaar zijn !!!

mark61
23-12-16, 21:46
Vanmorgen hoorde ik op de radio dat de oudere groep aan het afnemen is, maar dat de dakloze jongeren qua aantal toenemen :er zijn veel te weinig geschikte woningen beschikbaar die ook nog betaalbaar zijn !!!

Dan moeten ze thuis blijven wonen.

Even afgezien van het huisvestingsbeleid van de VVD.

Eke
23-12-16, 22:08
Gewoon uit de hand gelopen gemakzucht.

Nou, dat is dan opgelost. Fijn dat we de oorzaak nu kennen van lastige en belastende psychiatrische ziektes, Mark.

Eke
23-12-16, 22:16
Dan moeten ze thuis blijven wonen.


Dat zou fijn zijn. Als die mensen elkaar niet hoorndol/knettergek maken.

3 op de 4 (?) huwelijken eindigt in scheiding, waaronder een deel vechtscheidingen. Dat heeft regelrecht een versterkende invloed op eventuele problemen van de kinderen.

H.P.Pas
23-12-16, 22:20
Nou, dat is dan opgelost. Fijn dat we de oorzaak nu kennen van lastige en belastende psychiatrische ziektes, Mark.

Wat is hier aan de hand ? Adrenaline in het drinkwater ?
Als jij nou ook al pinnig gaat doen .. :verrassin

Eke
23-12-16, 22:29
Wat is hier aan de hand ? Adrenaline in het drinkwater ?
Als jij nou ook al pinnig gaat doen .. :verrassin

Ja, sarcasme....:cheefbek:

Hij triggerde wat in mij ! Nee. Ik liet me door hem triggeren...:) En nu ga ik lekker naar bed.

Welterusten H.P. en andere triggers..uh..prikkers !







later toegevoegd : sorry, Mark.

Marsipulami
24-12-16, 07:50
Amsterdam heeft wereldprimeur met 'pinjas' voor daklozen

http://static0.persgroep.net/parool/image/ed51d246-dff7-4032-a952-3cf7a4bd2ac0?width=664&height=374 De dakloze Carla ontvangt een euro via haar pinjas. (http://www.parool.nl/photoseries/articlephotos/4438424/ed51d246-dff7-4032-a952-3cf7a4bd2ac0)
[/URL]

Lijkt me maar niks als je met zo'n dikke winterjas in hartje zomer moet gaan bedelen. Bestaat er ook een zomercollectie van de pinjas ? En waar moet die dakloze zijn winterpinjas dan bewaren tot het volgende jaar?

Ibrah1234
24-12-16, 08:38
Nou, dat is dan opgelost. Fijn dat we de oorzaak nu kennen van lastige en belastende psychiatrische ziektes, Mark.

De problematiek beperkt zich inderdaad niet slechts tot mensen met een psychische aandoening. We kunnen van de één op de andere dag in een dergelijke situatie terecht komen.

Zo ken ik een in het verleden succesvolle ondernemer. Een scheiding en wat bankbeslagen verder en hij sliep binnen 1 week in zijn auto. Maand later liep hij in een fuik en werd zijn auto annex woning ter plekke afgesleept ergens bij een tankstation door de belastingdienst.

Anders dan in de VS kunnen ze je hier financieel helemaal verlammen. Een bankrekening openen is lastig zo niet onmogelijk vanwege de schulden. In de VS kan elke Amerikaan een basic bank account krijgen.

Vriend van me in Texas heeft wel eens uitgelegd dat bijvoorbeeld een auto en nog wat zaken niet onder voor beslag vatbare middelen valt aldaar.

Wat ik slechts probeer aan te geven is dat ik, of wie dan ook met een beetje pech in je leven zomaar in een dergelijke situatie terecht kan komen.

Marsipulami
24-12-16, 12:49
Wat ik slechts probeer aan te geven is dat ik, of wie dan ook met een beetje pech in je leven zomaar in een dergelijke situatie terecht kan komen.

Als ik vandaag mijn werk kwijt zou zijn + uit mijn woning gezet zou worden + mijn auto kwijt + mijn geld op de bank in beslag genomen. Dan zou ik een telefoontje plegen naar één of andere kennis of familielid met de vraag of ik even een huurwaarborg + eerste maand huur mag lenen. Als het een beetje meezit kan ik dezelfde dag al mijn intrek nemen in een appartementje. Vervolgens heb ik een maand de tijd om een uitkering te regelen, dat moet ook lukken.

Eerste voorwaarde om dakloos te worden is dat je het voorafgaand aan je dakloosheid al bij iedereen op de planeet grondig hebt verkorven.

mark61
24-12-16, 13:20
Als ik vandaag mijn werk kwijt zou zijn + uit mijn woning gezet zou worden + mijn auto kwijt + mijn geld op de bank in beslag genomen. Dan zou ik een telefoontje plegen naar één of andere kennis of familielid met de vraag of ik even een huurwaarborg + eerste maand huur mag lenen. Als het een beetje meezit kan ik dezelfde dag al mijn intrek nemen in een appartementje. Vervolgens heb ik een maand de tijd om een uitkering te regelen, dat moet ook lukken.

Eerste voorwaarde om dakloos te worden is dat je het voorafgaand aan je dakloosheid al bij iedereen op de planeet grondig hebt verkorven.

Krijg je zo maar een like voor :hihi:

mark61
24-12-16, 13:22
Nou, dat is dan opgelost. Fijn dat we de oorzaak nu kennen van lastige en belastende psychiatrische ziektes, Mark.

Het valt jou niet op dat het aantal mensen met 'psychische problemen' explosief is gestegen de laatste decennia?

Ja, er zijn psychische ziektes en dat is echt erg voor die mensen. Maar wat ik op tv zie zijn ontstellend veel mensen die eerst normaal waren en op een bepaald punt het gewoon maar allemaal hebben laten lopen.

Mijn eerste ingeving is dan luiheid, gemakzucht, geen verantwoordelijkheid voor jezelf nemen. Een soort welvaartsziekte.

Shoot me.

Ibrah1234
24-12-16, 13:37
Eerste voorwaarde om dakloos te worden is dat je het voorafgaand aan je dakloosheid al bij iedereen op de planeet grondig hebt verkorven.

Leen jij dit echtpaar dan even wat huurgeld als het allemaal zo simpel is. Of hebben die mensen het ook overal verkloot? Dit is echt een simplificatie van een toenemend maatschappelijk probleem.

Dit speelde in 2014 maar er zijn duizenden van dit soort schrijnende voorbeelden. Bij de nieuwe daklozen spelen psychische problemen niet of nauwelijks een rol

60.000 mensen zonder eigen dak boven hoofd (http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/60000-mensen-zonder-eigen-dak-boven-hoofd)

Almeers echtpaar leeft maanden in bushokje (http://Almeers echtpaar leeft maanden in bushokje)

knuppeltje
24-12-16, 13:48
Krijg je zo maar een like voor :hihi:

Ronduit schandalig voor zo'n stijfkoppige Hollandertje-pester. :gsm:

nacht
24-12-16, 13:54
Eerste voorwaarde om dakloos te worden is dat je het voorafgaand aan je dakloosheid al bij iedereen op de planeet grondig hebt verkorven.

kan je nagaan hoe erg het is om dakloos te wezen! gelukkig heb jy een vangnet aan sociale contacten. velen hebben dat niet.

nacht
24-12-16, 13:59
Lijkt me maar niks als je met zo'n dikke winterjas in hartje zomer moet gaan bedelen. Bestaat er ook een zomercollectie van de pinjas ? En waar moet die dakloze zijn winterpinjas dan bewaren tot het volgende jaar?

:duim: leuk hoor gein trappen over de ruggen van daklozen!

super ick
24-12-16, 21:28
Het valt jou niet op dat het aantal mensen met 'psychische problemen' explosief is gestegen de laatste decennia?

Ja, er zijn psychische ziektes en dat is echt erg voor die mensen. Maar wat ik op tv zie zijn ontstellend veel mensen die eerst normaal waren en op een bepaald punt het gewoon maar allemaal hebben laten lopen.

Mijn eerste ingeving is dan luiheid, gemakzucht, geen verantwoordelijkheid voor jezelf nemen. Een soort welvaartsziekte.

Shoot me.

Excuses voor de dislike. Ik heb nogal grote vingers en die icoontjes zitten dicht bij elkaar.

Je hebt grotendeels gelijk. Zolang je hier in onderhandeling blijft zijn er allerlei instanties die je kunnen helpen een schuld te saneren. Een paar jaar op een houtje bijten en je kunt weer zonder schuld verder.
In de meeste gevallen is er sprake van een verslaving of psychische aandoening.

Gebrek aan ruggegraat vind ik lastig te beoordelen. Ik denk toch dat er in de meeste gevallen dan sprake is van een soort onvermogen. Niemand kiest er met zijn volle verstand voor om dan maar onder een brug te gaan slapen.

super ick
24-12-16, 21:37
Leen jij dit echtpaar dan even wat huurgeld als het allemaal zo simpel is. Of hebben die mensen het ook overal verkloot? Dit is echt een simplificatie van een toenemend maatschappelijk probleem.

Dit speelde in 2014 maar er zijn duizenden van dit soort schrijnende voorbeelden. Bij de nieuwe daklozen spelen psychische problemen niet of nauwelijks een rol

60.000 mensen zonder eigen dak boven hoofd (http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/60000-mensen-zonder-eigen-dak-boven-hoofd)

Almeers echtpaar leeft maanden in bushokje (http://Almeers echtpaar leeft maanden in bushokje)

Denk dat er ook een sociaal probleem meespeelt. Mensen zouden elkaar meer moeten helpen. Geef die alleenstaande zus met dat luizenbaantje en haar twee kinderen iedere maand eens een paar honderd euro en ga zelf een keer minder op wintersport.

Ik schaam me soms als ik een offerte de deur uit doe of als ik ineens een bedrag overgemaakt zie op mijn rekening waar een ander een jaar voor moet werken.

Aan de andere kant, als een domme racistische rechtse tokkie het kan.......

Marsipulami
24-12-16, 23:46
:duim: leuk hoor gein trappen over de ruggen van daklozen!

Ik kan me vergissen maar volgens mij zijn daklozen niet echt vragende partij voor zo'n jas. Het lijkt me eerder een promo-stunt van één of andere bank of kledingfabrikant (over de ruggen van daklozen).

Marsipulami
24-12-16, 23:48
gelukkig heb jy een vangnet aan sociale contacten. velen hebben dat niet.

Hoe zou dat komen denk je ?

Marsipulami
25-12-16, 00:23
Leen jij dit echtpaar dan even wat huurgeld als het allemaal zo simpel is. Of hebben die mensen het ook overal verkloot? Dit is echt een simplificatie van een toenemend maatschappelijk probleem.

Dit speelde in 2014 maar er zijn duizenden van dit soort schrijnende voorbeelden. Bij de nieuwe daklozen spelen psychische problemen niet of nauwelijks een rol

60.000 mensen zonder eigen dak boven hoofd (http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/60000-mensen-zonder-eigen-dak-boven-hoofd)

Almeers echtpaar leeft maanden in bushokje (http://Almeers echtpaar leeft maanden in bushokje)

Je link over dat echtpaar uit Almere werkt niet, maar ik heb het toch even opgezocht via google. Op deze link heb ik meer info gevonden. Almeers echtpaar leeft maanden in bushokje - Nieuws (http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/117993/almere-almeers-echtpaar-leeft-maanden-in-bushokje)

Eerste bedenkingen:

- Het echtpaar werd uit hun huis gezet. De reden daarvoor zou ik wel eens willen weten. Daarover zegt het artikel of het filmpje niets, enkel dat de man zijn werk verloren had 4,5 jaar geleden (met als gevolg wellicht een lager gezinsinkomen).

- Er wordt geen reden opgegeven waarom de man zijn werk verloren heeft. Ik zou die reden nochtans willen kennen om de situatie te kunnen beoordelen.

- Het koppel kon na uithuiszetting terecht bij kennissen. Daar werden ze ook buiten gezet. Ik zou de reden wel eens willen kennen waarom ze daar ook werden buitengezet.

- Verder werd in het artikeltje zowel als in het filmpje aangegeven dat de mensen wel degelijk opvang aangeboden kregen door allerlei diensten, opvang die ze weigerden.

- Redenen voor weigering van hulpverlening door het koppel was volgens filmpje dat ze niet gescheiden opgevangen wilden worden en tussen de regels door begrijp ik ook dat hun geliefde huisdieren niet mee mochten naar de opvang.

mark61
25-12-16, 11:10
Ik denk toch dat er in de meeste gevallen dan sprake is van een soort onvermogen. Niemand kiest er met zijn volle verstand voor om dan maar onder een brug te gaan slapen.

Aaipet? :)

Nee, maar er is ergens een moment dat je het laat lopen. Jezelf gaat verslonzen. Je huis laat verslonzen. Idioot gaat doen met het geld dat je hebt. En op een gegeven moment brand sticht in je huis / de gaskraan openzet en al je buren in gevaar brengt.

Ik weiger dat 100% machteloze onschuld te noemen. 'Sorry, kon er niks aan doen, ik ben gek.' Nee, dat is te makkelijk.

En ik zie een trend. Mensen met een zeker onvermogen heb je altijd gehad. Maar het lijken er nu wel erg veel. En vroeger werden ze dan landloper ofzo, als er geen familie was, of de kerk ze niet oppikte. Maar tegenwoordig zijn ze dan agressief / brengen schade toe aan anderen.

Verder zie ik veel daklozen op tv met wie prima een gesprek te voeren valt en die helemaal niet gek lijken. Maar het wordt dan nooit duidelijk hoe ze op straat zijn beland, dat is blijkbaar een taboe-onderwerp. Want oh oh iemand zal maar kritiek op hebben op wat ze allemaal gedaan en nagelaten hebben, zodat ze nu in die situatie zitten.

mark61
25-12-16, 11:12
kan je nagaan hoe erg het is om dakloos te wezen! gelukkig heb jy een vangnet aan sociale contacten. velen hebben dat niet.

Hoe kan het dat mensen en geen familie, en geen vrienden hebben?

Als simpel mens begrijp ik niet goed hoe je geen vrienden kan hebben. Dat zal je er wel zelf naar gemaakt hebben dan.

Ik zal altijd bij vrienden terecht kunnen in een noodsituatie, en zij bij mij.

mark61
25-12-16, 11:17
Leen jij dit echtpaar dan even wat huurgeld als het allemaal zo simpel is. Of hebben die mensen het ook overal verkloot? Dit is echt een simplificatie van een toenemend maatschappelijk probleem.

Dit speelde in 2014 maar er zijn duizenden van dit soort schrijnende voorbeelden. Bij de nieuwe daklozen spelen psychische problemen niet of nauwelijks een rol

60.000 mensen zonder eigen dak boven hoofd (http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/60000-mensen-zonder-eigen-dak-boven-hoofd)

Almeers echtpaar leeft maanden in bushokje (http://Almeers echtpaar leeft maanden in bushokje)

Eerst noem je mij een loser omdat ik buiten mijn schuld mijn baan kwijt raak (faillissement van de tent waar ik werkte) en vervolgens ondanks tig honderd sollicitatie geen baan krijg.

Nou zijn deze malloten opeens zielig.

Je bent niet goed in je hoofd.

Mensen die in een bushokje wonen, dat slaat helemaal nergens op. Ik zou wel eens het hele verhaal willen weten. Zie Mars.

Ik eindigde alvast niet op de straat. Kwestie van je uitgaven aanpassen aan je inkomsten, in plaats van onverantwoordelijk zijn.

Dat verhaal van jou over die ondernemer is natuurlijk een lulverhaal. Vertel es de hele waarheid.

super ick
25-12-16, 12:36
Aaipet? :)

Nee, maar er is ergens een moment dat je het laat lopen. Jezelf gaat verslonzen. Je huis laat verslonzen. Idioot gaat doen met het geld dat je hebt. En op een gegeven moment brand sticht in je huis / de gaskraan openzet en al je buren in gevaar brengt.

Ik weiger dat 100% machteloze onschuld te noemen. 'Sorry, kon er niks aan doen, ik ben gek.' Nee, dat is te makkelijk.

En ik zie een trend. Mensen met een zeker onvermogen heb je altijd gehad. Maar het lijken er nu wel erg veel. En vroeger werden ze dan landloper ofzo, als er geen familie was, of de kerk ze niet oppikte. Maar tegenwoordig zijn ze dan agressief / brengen schade toe aan anderen.

Verder zie ik veel daklozen op tv met wie prima een gesprek te voeren valt en die helemaal niet gek lijken. Maar het wordt dan nooit duidelijk hoe ze op straat zijn beland, dat is blijkbaar een taboe-onderwerp. Want oh oh iemand zal maar kritiek op hebben op wat ze allemaal gedaan en nagelaten hebben, zodat ze nu in die situatie zitten.

Ik denk dat er in de meeste gevallen inderdaad wel sprake is van eigen schuld. Dat komt alleen nooit naar boven.

Hetzelfde zie je bij veel kansloze jongeren. Hoe ze in die positie zijn geraakt lees je zelden. Ik heb er nog nooit 1 iets horen zeggen in de trant van: Het is mijn eigen schuld. Ik ging vroeger liever met mijn vrienden rondhangen dan mijn school afmaken.
Nee, het is altijd vanuit de kansloze positie klagen dat ze geen 'kans' krijgen. Met die kans wordt dan meestal een baan bedoelt waarvoor ze niet de opleiding hebben en waarvoor ze hoogstwaarschijnlijk ook niet geschikt zijn.
Ergens in de horeca in een keuken beginnen.........geen denken aan zeg!

super ick
25-12-16, 12:37
Hoe kan het dat mensen en geen familie, en geen vrienden hebben?

Als simpel mens begrijp ik niet goed hoe je geen vrienden kan hebben. Dat zal je er wel zelf naar gemaakt hebben dan.

Ik zal altijd bij vrienden terecht kunnen in een noodsituatie, en zij bij mij.

Knuppeltje ziet je aankomen.....

Ibrah1234
25-12-16, 12:47
Eerst noem je mij een loser omdat ik buiten mijn schuld mijn baan kwijt raak (faillissement van de tent waar ik werkte) en vervolgens ondanks tig honderd sollicitatie geen baan krijg.

Dat had ik niet moeten zeggen. Mijn excuus daarvoor.

Ibrah1234
25-12-16, 13:26
Je link over dat echtpaar uit Almere werkt niet, maar ik heb het toch even opgezocht via google.

Er zijn veel van dit soort voorbeelden. Vanwege een huurachterstand kwamen ze niet in aanmerking voor een huis. Dit stel had een tussentijdse oplossing door een caravan te huren maar de uitkering was niet op tijd geregeld en ze werden de caravan uitgezet en konden ze in de auto slapen.

Er zullen best wel veel regelingen en oplossingen zijn waardoor je niet op straat hoeft te belanden maar met een beetje pech en tegenslag op een moment dat alles je tegen zit kunnen ook wij in een dergelijke situatie belanden.

Er zullen best wel wat op- en aanmerkingen zijn op onderstaand verhaal maar die mensen zullen er toch ook niet bewust voor gekozen hebben? Ik vind het allemaal maar triest.

Stel leeft al half jaar in een auto in de bossen (http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/mook-en-middelaar/stel-leeft-al-half-jaar-in-een-auto-in-de-bossen-1.6285095)

nacht
25-12-16, 16:46
Hoe zou dat komen denk je ?

deels door de maatschappij. de samenleving is minder samen dan de naam doet vermoeden. de moderne technologie die we massaal gebruiken heeft denk ik ook een invloed. iemands persoonlijkheid speelt mee en de opvoeding die het gehad heeft. alsook de gezinssamenstelling waarin het opgegroeid is. het is een kluwen aan redenen die meespelen waarom iemand geïsoleerd raakt in de maatschappij en de redenen verschillen per persoon.

nacht
25-12-16, 17:21
Hoe kan het dat mensen en geen familie, en geen vrienden hebben?

Als simpel mens begrijp ik niet goed hoe je geen vrienden kan hebben. Dat zal je er wel zelf naar gemaakt hebben dan.

Ik zal altijd bij vrienden terecht kunnen in een noodsituatie, en zij bij mij.

daar is niet eenduidig een antwoord op te geven. er zyn allerlei redenen die meespelen en die verschillen per persoon.

dat je het zo moeilyk kan begrypen geeft des te meer aan hoe ingrypend het is voor die mensen dat ze geïsoleerd zijn geraakt. het is zo'n extreme situatie dat jy je het niet eens kan voorstellen hoe het zo ver heeft kunnen komen.

mooi dat je by vrienden terecht kan en dat zij op jou kunnen rekenen. ik hoop voor je dat dit zo blijft.

knuppeltje
26-12-16, 08:27
Knuppeltje ziet je aankomen.....

Dan zullen de tafelgesprekken op een veel hoger niveau liggen dan jouw alsmaar vrijblijvend theekransje gewauwel. :ego:

Ibrah1234
26-12-16, 10:02
Als ik vandaag mijn werk kwijt zou zijn + uit mijn woning gezet zou worden + mijn auto kwijt + mijn geld op de bank in beslag genomen. Dan zou ik een telefoontje plegen naar één of andere kennis of familielid met de vraag of ik even een huurwaarborg + eerste maand huur mag lenen. Als het een beetje meezit kan ik dezelfde dag al mijn intrek nemen in een appartementje. Vervolgens heb ik een maand de tijd om een uitkering te regelen, dat moet ook lukken.

Eerste voorwaarde om dakloos te worden is dat je het voorafgaand aan je dakloosheid al bij iedereen op de planeet grondig hebt verkorven.

Hierin verschillen mensen Mars. Jij hebt er blijkbaar geen probleem mee bij familie of vrienden aan te kloppen. Voor mij zou dat een onneembare horde zijn. Wellicht onterecht maar het gevoel niet in staat mijn gezin te onderhouden zou me slopen en al helemaal als anderen ervan op de hoogte zouden zijn. Ik zou bijvoorbeeld mijn ouders niet eens dat verdriet willen aandoen.

Schaamte, gekrenkte trots, eergevoel en meer van dat soort zaken zou mij ervan weerhouden. Ik kan me die mensen heel goed voorstellen dat ze in een auto slapen of dakloos zijn zonder dat vrienden en/of familieleden ervan op de hoogte zijn.

Ik heb in mijn hele leven nog nooit één dag mijn hand hoeven ophouden en hoop ook nooit in een dergelijke situatie terecht te komen. Maar er is naar mijn bescheiden mening maar weinig voor nodig om in een dergelijke situatie te geraken.

super ick
26-12-16, 10:45
Dan zullen de tafelgesprekken op een veel hoger niveau liggen dan jouw alsmaar vrijblijvend theekransje gewauwel. :ego:

Als mark praat en jij knikt en likt zoals je hier doet wel ja.

Mark
26-12-16, 10:59
Gewoon niks geven aan die kut bulgaren voor de albert heijn dan flikkeren ze vanzelf op

knuppeltje
26-12-16, 11:27
Als mark praat en jij knikt en likt zoals je hier doet wel ja.

In dat geval is er dus geen gesprek. Wel even bij de les blijven, ja.

Karin.N
26-12-16, 17:00
Het ligt niet allemaal zo simpel, heb ik inmiddels zelf ervaren.........
Dit is ons verhaal.

Na een auto ongeluk (mn man kreeg een hersenbloeding achter het stuur, daardoor frontaal op een boom geknald met 80 km per uur) beiden niet in staat om te werken. Gelukkig hadden we ons verzekerd, maarde premie voor zelfstandigen is tamelijk hoog dus een basisbedrag van 1500 euro maandelijks (is de ca netto uitkering) verzekerd.
We gingen er (mss een beetje dom) vanuit dat we niet allebei tegelijkertijd arbeidsongeschikt zouden raken. Maar dat gebeurde dus wel...

We hadden net in de zomer een bedrag gestort voor ons pensioen, waardoor we dus bijna al ons spaargeld hadden aangesproken. Als zelfstandige moet je naast de AOW zelf voor je pensioen zorgen......

We huurden in de vrije sector en stonden (mss ook weer een beetje dom) niet ingeschreven bij woningnet. En daar begon het probleem. We kregen geen urgentie omdat we geen sociale huurwoning achterlieten. Door kabinetsbeleid (afbraak sociaal huren) enerzijds en de vluchtelingenproblematiek anderzijds sta je met lege handen.

Helaas keerde de ongevallen inzittendenverzekering ook niet uit (hoeven we dus nooit meer af te sluiten :moe: ) omdat mijn man een hersenbloeding achter het stuur kreeg. Ik zou dan nog wel een uitkering kunnen krijgen, maar dan moest ik aantonen dat mijn man wist dat hij een CVA zou krijgen en dat ik dat niet wist

Dan kom je via maatschappelijk werk terecht bij de daklozenopvang. Verschillende brieven geschreven naar oa de wethouders, maar behalve een bla bla briefje dat ze het allemaal heel vervelend vonden leverde dat niets op.
Gelukkig hebben we bijtijds via de daklozenopvang een crisiswoning toegewezen gekregen. En vanuit daar zijn we doorgestroomd naar een tweede kans woning, waartegen de bewoners in die wijk nog bezwaar hadden aangetekend omdat ze oa ons gezin daar niet wilde hebben. Was wel grappig want wij zijn naar die avond gegaan en ons verhaal gedaan en toen waren die bewoners wel wat stil.......

In de crisisopvang wordt je prima begeleid, alle lof voor die stichting. Maar de regels zijn daar (terecht) streng. Je mag geen alcohol of drugs gebruiken, ook geen simpel biertje :hihi: Nu zijn wij 2 niet rokers en niet drinkers dus dat was geen probleem. Je kunt niet naar binnen zonder je eerst te melden en wanneer je weg gaat moet je dat ook melden. Tussen 8.00 en 22.00 mag je weg, verder niet.

De mensen die wij daar oa hebben ontmoet zijn:
Een gescheiden man, koopwoning stond op naam van zijn ex vrouw en ze heeft hem op straat gezet. Hij zorgde voor de kinderen en werkte 2 dagen per week. Wilde meer uren gaan werken maar werkgever kon dat niet realiseren en de huur van een kamer was al meer dan wat hij verdiende. Alimentatie was zijn ex onder uit gekomen doordat het een familiebedrijf van haar kant was en zij slechts een (op papier) bescheiden inkomen had……

Een ander geval, een 19 jarig meisje dat zwanger was, was op straat gezet door haar ouders omdat zij zwanger was. Kennelijk is in deze tijd bij sommige streng gelovigen nog steeds gewoon om je zwangere ongetrouwde dochter te verstoten.
En zo zijn er meer verhalen van mensen die we daar hoorden die buiten hun schuld dakloos raken. En tuurlijk het grote deel is verslaafd aan drugs, alcohol etc maar die zag ik daar niet. Want deze mensen willen niet onder een streng regime leven zonder alcohol en drugs……

Nu konden wij een aantal maanden de huur gewoon betalen, en omdat we heel snel aan de bel hebben getrokken (maatschappelijk werk) hebben we niet op straat gewoond. Maar het had wel gekund als de crisisopvang geen plek had gehad. Want de wachttijd is gemiddeld een jaar en wij hadden de mazzel dat we na 1.5 maand konden instromen. Scheelde denk ik wel dat ons verhaal door het ongeluk schrijnend was, maar zeker weten doen we het niet.
En zo werk je allebei hard, betaalt belasting etc, je zorgt elf voor een uitkering (hoor je achteraf van de gemeente dat we beter af waren geweest als de dat niet hadden afgesloten. Doe je namelijk een beroep op de bijstand dan kan er kennelijk meer geregeld worden)

Maar het was voor mij persoonlijk heel zwaar. Mn man zn leven hing verschillende weken aan een zijden draadje (had oa de bovenste 3 nekwervels gebroken), was rechts verlamd van de CVA, kreeg allerlei complicaties en het was de vraag hoe hij er geestelijk uit zou komen (mss zelfs een kasplantje) Zelf lig je ook in de kreukels, krijg je 2 weken na het ongeluk een beroerte door de klap tegen de boom en krijg je dus ook nog eens al die shit van woonruimte en al het andere over je heen en probeer je ook je kinderen zo goed mogelijk op te vangen. En je man ligt eerst weken op de IC en word kunstmatig in coma gehouden, daarna MC dan zaal en gaat dan naar een revalidatiecentrum om weer te leren lopen etc. Maar goed , we hebben het toch maar gered ondanks alles :rood:

Gelukkig gaat het nu weer redelijk. We worden nooit meer de oude. We hebben allebei een verminderd energieniveau, mijn praten is vooral hakkelen en stakkelen tot geen woord meer kunnen uitbrengen. Je doet veel langer over dingen die je voorheen zo ff tussendoor deed. Prikkels van buiten af, stukje buiten lopen vergt dan al heel veel energie, kun je de rest van de dag niet veel meer.
Mn man gaat gelukkig wel wat beter en is afgelopen maand heel voorzichtig met een bevriende kleine aannemer (hij was ook een kleine aannemer) weer begonnen met een paar uurtjes werken. En zelf had ik gelukkig nog wat sites die ik onderhoud en daar kan ik nu mijn ei in kwijt en waarbij ik zelf mijn werktijd kan bepalen.
Dus het komt wel goed met ons. Volledig werken zit er voor ons allebei niet meer in. Maar we zijn er nog en daar zijn we heel blij mee.

super ick
26-12-16, 17:29
Natuurlijk zijn er schrijnende gevallen. Knap hoe je toch weer terug weet te komen Karin. Petje af.

nacht
27-12-16, 11:10
Het ligt niet allemaal zo simpel, heb ik inmiddels zelf ervaren.........
Dit is ons verhaal.

Na een auto ongeluk (mn man kreeg een hersenbloeding achter het stuur, daardoor frontaal op een boom geknald met 80 km per uur) beiden niet in staat om te werken. Gelukkig hadden we ons verzekerd, maarde premie voor zelfstandigen is tamelijk hoog dus een basisbedrag van 1500 euro maandelijks (is de ca netto uitkering) verzekerd.
We gingen er (mss een beetje dom) vanuit dat we niet allebei tegelijkertijd arbeidsongeschikt zouden raken. Maar dat gebeurde dus wel...

We hadden net in de zomer een bedrag gestort voor ons pensioen, waardoor we dus bijna al ons spaargeld hadden aangesproken. Als zelfstandige moet je naast de AOW zelf voor je pensioen zorgen......

We huurden in de vrije sector en stonden (mss ook weer een beetje dom) niet ingeschreven bij woningnet. En daar begon het probleem. We kregen geen urgentie omdat we geen sociale huurwoning achterlieten. Door kabinetsbeleid (afbraak sociaal huren) enerzijds en de vluchtelingenproblematiek anderzijds sta je met lege handen.

Helaas keerde de ongevallen inzittendenverzekering ook niet uit (hoeven we dus nooit meer af te sluiten :moe: ) omdat mijn man een hersenbloeding achter het stuur kreeg. Ik zou dan nog wel een uitkering kunnen krijgen, maar dan moest ik aantonen dat mijn man wist dat hij een CVA zou krijgen en dat ik dat niet wist

Dan kom je via maatschappelijk werk terecht bij de daklozenopvang. Verschillende brieven geschreven naar oa de wethouders, maar behalve een bla bla briefje dat ze het allemaal heel vervelend vonden leverde dat niets op.
Gelukkig hebben we bijtijds via de daklozenopvang een crisiswoning toegewezen gekregen. En vanuit daar zijn we doorgestroomd naar een tweede kans woning, waartegen de bewoners in die wijk nog bezwaar hadden aangetekend omdat ze oa ons gezin daar niet wilde hebben. Was wel grappig want wij zijn naar die avond gegaan en ons verhaal gedaan en toen waren die bewoners wel wat stil.......

In de crisisopvang wordt je prima begeleid, alle lof voor die stichting. Maar de regels zijn daar (terecht) streng. Je mag geen alcohol of drugs gebruiken, ook geen simpel biertje :hihi: Nu zijn wij 2 niet rokers en niet drinkers dus dat was geen probleem. Je kunt niet naar binnen zonder je eerst te melden en wanneer je weg gaat moet je dat ook melden. Tussen 8.00 en 22.00 mag je weg, verder niet.

De mensen die wij daar oa hebben ontmoet zijn:
Een gescheiden man, koopwoning stond op naam van zijn ex vrouw en ze heeft hem op straat gezet. Hij zorgde voor de kinderen en werkte 2 dagen per week. Wilde meer uren gaan werken maar werkgever kon dat niet realiseren en de huur van een kamer was al meer dan wat hij verdiende. Alimentatie was zijn ex onder uit gekomen doordat het een familiebedrijf van haar kant was en zij slechts een (op papier) bescheiden inkomen had……

Een ander geval, een 19 jarig meisje dat zwanger was, was op straat gezet door haar ouders omdat zij zwanger was. Kennelijk is in deze tijd bij sommige streng gelovigen nog steeds gewoon om je zwangere ongetrouwde dochter te verstoten.
En zo zijn er meer verhalen van mensen die we daar hoorden die buiten hun schuld dakloos raken. En tuurlijk het grote deel is verslaafd aan drugs, alcohol etc maar die zag ik daar niet. Want deze mensen willen niet onder een streng regime leven zonder alcohol en drugs……

Nu konden wij een aantal maanden de huur gewoon betalen, en omdat we heel snel aan de bel hebben getrokken (maatschappelijk werk) hebben we niet op straat gewoond. Maar het had wel gekund als de crisisopvang geen plek had gehad. Want de wachttijd is gemiddeld een jaar en wij hadden de mazzel dat we na 1.5 maand konden instromen. Scheelde denk ik wel dat ons verhaal door het ongeluk schrijnend was, maar zeker weten doen we het niet.
En zo werk je allebei hard, betaalt belasting etc, je zorgt elf voor een uitkering (hoor je achteraf van de gemeente dat we beter af waren geweest als de dat niet hadden afgesloten. Doe je namelijk een beroep op de bijstand dan kan er kennelijk meer geregeld worden)

Maar het was voor mij persoonlijk heel zwaar. Mn man zn leven hing verschillende weken aan een zijden draadje (had oa de bovenste 3 nekwervels gebroken), was rechts verlamd van de CVA, kreeg allerlei complicaties en het was de vraag hoe hij er geestelijk uit zou komen (mss zelfs een kasplantje) Zelf lig je ook in de kreukels, krijg je 2 weken na het ongeluk een beroerte door de klap tegen de boom en krijg je dus ook nog eens al die shit van woonruimte en al het andere over je heen en probeer je ook je kinderen zo goed mogelijk op te vangen. En je man ligt eerst weken op de IC en word kunstmatig in coma gehouden, daarna MC dan zaal en gaat dan naar een revalidatiecentrum om weer te leren lopen etc. Maar goed , we hebben het toch maar gered ondanks alles :rood:

Gelukkig gaat het nu weer redelijk. We worden nooit meer de oude. We hebben allebei een verminderd energieniveau, mijn praten is vooral hakkelen en stakkelen tot geen woord meer kunnen uitbrengen. Je doet veel langer over dingen die je voorheen zo ff tussendoor deed. Prikkels van buiten af, stukje buiten lopen vergt dan al heel veel energie, kun je de rest van de dag niet veel meer.
Mn man gaat gelukkig wel wat beter en is afgelopen maand heel voorzichtig met een bevriende kleine aannemer (hij was ook een kleine aannemer) weer begonnen met een paar uurtjes werken. En zelf had ik gelukkig nog wat sites die ik onderhoud en daar kan ik nu mijn ei in kwijt en waarbij ik zelf mijn werktijd kan bepalen.
Dus het komt wel goed met ons. Volledig werken zit er voor ons allebei niet meer in. Maar we zijn er nog en daar zijn we heel blij mee.

wat een dramatisch verhaal! :huill:
en dan nog naast al die lichamelijke ellende ook nog een slangenkuil aan burocratische problemen. wat heftig allemaal.
heel veel sterkte & beterschap met de revalidatie!

Ibrah1234
27-12-16, 11:20
Het ligt niet allemaal zo simpel, heb ik inmiddels zelf ervaren.........
Dit is ons verhaal.

Ongelooflijk wat een verhaal. Je relaas is nog een hele tijd in mijn systeem blijven hangen. Sterkte gewenst Karin en vooral een voorspoedig en beter 2017 gewenst!!