PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs



Marsipulami
10-01-17, 08:30
Marokko verbiedt maken en verkopen van boerka's en niqaabs

10-01-17, 00.30u - Bron: nos.nl

In Marokko is een wet in werking getreden die verbiedt dat er in het land nog boerka's en niqaabs, hoofddoeken die slechts de ogen vrijlaten, worden gemaakt of verkocht. De maatregel zou in het kader van 'de veiligheid' zijn genomen, maar wat dat precies inhoudt, blijft onduidelijk. Dat schrijft de NOS.

De wet kwam voor de inwoners van het land als een grote verrassing en doet de vraag rijzen of er op termijn ook een totaalverbod komt. De laatste jaren is het aantal boerka- en niqaabdraagsters in het land gegroeid.

Boerkiniverbod

Vrouwen die de gewaden dragen, worden in het overwegend islamitische land veelal als extremistisch aanzien. Het is niet het eerste kledingverbod in het land: in sommige privézwembaden geldt ook een omstreden boerkiniverbod.

The_Grand_Wazoo
10-01-17, 08:56
Het is een complot om marrokanen te laten assimileren ....

Al Sawt
10-01-17, 09:28
Prima besluit! Dergelijke uitingen passen niet binnen de Marokkaanse traditie. Alhoewel ieder vrouw met naald en draad een burka in elkaar kan flessen.

Al Sawt
10-01-17, 09:29
Het is een complot om marrokanen te laten assimileren ....je kan beter jouw cynische reacties over complottheorieën richten op PVV aanhang.

knuppeltje
10-01-17, 11:32
je kan beter jouw cynische reacties over complottheorieën richten op PVV aanhang.

Rustig maar, Al. The Grand is de kwaadste niet.

nacht
10-01-17, 13:42
marokko als slaafje van het westen.

The_Grand_Wazoo
10-01-17, 16:00
je kan beter jouw cynische reacties over complottheorieën richten op PVV aanhang.

Die zijn in dit geval niet ter zake doende, er nog vanaf gezien dat het bord voor hun kop hen immuun maakt voor cynisme. Daarentegen zijn er hier nogal wat personen met Marokkaanse cq. moslim achtergrond die iedere Nederlandse wetgeving negatief duiden als verkapte pogingen tot gedwongen assimilatie. Het was een steek in hun richting. Toegegeven, ook zij zullen hiervoor ongevoelig blijken.

Juffrouw_Saartje
11-01-17, 05:52
Prima besluit! Dergelijke uitingen passen niet binnen de Marokkaanse traditie. Alhoewel ieder vrouw met naald en draad een burka in elkaar kan flessen.

http://www.lyceelyautey.org/marocomb/img/vie_quotidienne_1//14.png

A Fès, le haik est porté avec un petit voile, appelé ltham, et qui cache le bas du visage. Les yeux sont visibles.

Tenues traditionnelles du Maroc | Forum Maroc WladBladi (http://www.wladbladi.net/threads/tenues-traditionnelles-du-maroc.119634/)

Juffrouw_Saartje
11-01-17, 05:53
http://img.over-blog.com/300x634/2/34/30/77/CatDecouverte/ModeHaik.jpg

Tenues traditionnelles du Maroc | Forum Maroc WladBladi (http://www.wladbladi.net/threads/tenues-traditionnelles-du-maroc.119634/)

Juffrouw_Saartje
11-01-17, 05:54
http://buddhisattva.free.fr/femmemarocaine.jpg

Tenues traditionnelles du Maroc | Forum Maroc WladBladi (http://www.wladbladi.net/threads/tenues-traditionnelles-du-maroc.119634/)

Kaidou_Luffy
11-01-17, 06:43
Wie gaat ook met die handel lopen. De vrouwen en de mannen bedekten hun gezicht in de Arabische woestijn tegen de hitte en zand, en men heeft van gemaakt dat het is om de vrouw haar deugdelijkheid te beschermen door het hele gelaat te bedekken. Alleen de ogen zouden zeg maar zichtbaar mogen zijn want anders kun je haar net zo goed blind verklaren. En nu moeten vrouwen overal in die handel gaan lopen volgens wahab-imams.... Ik hoop dat mensen kritisch kunnen denken en ook imams niet a la minute op hun woord geloven. Nergens voor nodig om een niqab te dragen behalve als je in Saudi-Arabië bent misschien. Daarbuiten niet. Zelfs Iran is niet zo streng. Laat Saudi-Arabië haar rotzooi bij zich houden. Goede actie van VI.

super ick
11-01-17, 10:52
Rustig maar, Al. The Grand is de kwaadste niet.

Waar slaat deze opmerking op?

TGW, zit in 'het juiste kamp'. Hij meent het vast niet zo?

Hij heeft groot gelijk als hij verderop stelt dat het een sneer is naar alle prikkers die hier moord en brand gillen bij beslissingen van de Nederlandse overheid die hen raken.

Bovendien is de opmerking van Al Zout dat 'dergelijke uitingen' niet passen binnen de Marokkaanse traditie nonsens. Zie de foto's van Saartje.
Daarnaast is het een PVV-argument om dingen die niet passen binnen de traditie dan maar te verbieden.

Dit is een duidelijk voorbeeld van een hypocriet standpunt. Het principe is niet belangrijk maar wie het zegt en wie het 'slachtoffer' is. Zoveel is wel duidelijk.

Tijd om je oogkleppen eens af te doen.

knuppeltje
11-01-17, 14:35
Waar slaat deze opmerking op?

TGW, zit in 'het juiste kamp'. Hij meent het vast niet zo?

Hij heeft groot gelijk als hij verderop stelt dat het een sneer is naar alle prikkers die hier moord en brand gillen bij beslissingen van de Nederlandse overheid die hen raken.

Bovendien is de opmerking van Al Zout dat 'dergelijke uitingen' niet passen binnen de Marokkaanse traditie nonsens. Zie de foto's van Saartje.

Daarnaast is het een PVV-argument om dingen die niet passen binnen de traditie dan maar te verbieden.

Dit is een duidelijk voorbeeld van een hypocriet standpunt. Het principe is niet belangrijk maar wie het zegt en wie het 'slachtoffer' is. Zoveel is wel duidelijk.

Tijd om je oogkleppen eens af te doen.

Als je dat niet snapt, wat dan wel?

Zoals ik al zei: "Die is de kwaadste niet."

Dat er ook in Marokko vrouwen een boerka droegen is een feit. Maar het is maar de vraag of je dat een Marokkaanse traditie kunt noemen. Dat valt ook niet af te meten aan die al heel oude foto die Saar plaatste.
In het fotomuseum in Marrakesh zag ik vorig jaar mei op de honderden foto's genomen tussen ongeveer 1880 en 1968 maar heel weinig vrouwen met iets als een boerka afgebeeld.
Tegenwoordig was de groep vrouwen die een boerka dragen in Marokko bijna uitgestorven. De laatste paar paar jaren zijn er blijkbaar een klein aantal vooral jonge vrouwen bijgekomen.
Maar tijdens mijn toer door Marokko vorig jaar, heb ik er zo goed als geen gezien.
In Marokko doen ze nu niet anders met dat boerka verbod dan een aantal Europese landen om veiligheidsregels al eerder hebben gedaan.

Aldus een volbloed PVV'er.

Hear hear!!!!

Ach gut toch, krijgen we dat weer. Meneer weet er totaal niets van en denkt een ander de les te lezen.

cummonisto
11-01-17, 16:17
http://i67.tinypic.com/2a4z6f7.jpg
feest in Marokko.

Juffrouw_Saartje
11-01-17, 19:44
Waar slaat deze opmerking op?

TGW, zit in 'het juiste kamp'. Hij meent het vast niet zo?

Hij heeft groot gelijk als hij verderop stelt dat het een sneer is naar alle prikkers die hier moord en brand gillen bij beslissingen van de Nederlandse overheid die hen raken.

Het gaat mij even niet om TGW, of Al Sawt maar om:


Daarnaast is het een PVV-argument om dingen die niet passen binnen de traditie dan maar te verbieden.

Ik wacht even zijn reactie af, ook wat betreft zijn opmerking dat 'dergelijke uitingen' niet zouden passen binnen de Marokkaanse traditie.

nacht
11-01-17, 19:49
Dat er ook in Marokko vrouwen een boerka droegen is een feit. Maar het is maar de vraag of je dat een Marokkaanse traditie kunt noemen.

een boerka is geen marokkaanse traditie nee. dat klopt. de boerka is dacht ik specifiek een afghaans kledingstuk dat ook de ogen afdekt.

toch is het ook in marokko traditie voor vrouwen om het gezicht te bedekken. voor de meeste vrouwen niet maar een traditie is het wel. het is daar een heel oud gebruik van vele eeuwen om het gezicht te bedekken.

als je in marokko in steden geweest bent dan zal je denk ik deze gezichtssluier wel gezien moeten hebben. de gezichtssluier in combinatie met een marokkaanse djelleba heb ik veel gezien in het straatbeeld:

http://www.danielmcbane.com/wp-content/uploads/2012/07/burqa-marrakech-morocco.jpg

Juffrouw_Saartje
11-01-17, 20:00
een boerka is geen marokkaanse traditie nee. dat klopt. de boerka is dacht ik specifiek een afghaans kledingstuk dat ook de ogen afdekt.

toch is het ook in marokko traditie voor vrouwen om het gezicht te bedekken. voor de meeste vrouwen niet maar een traditie is het wel. het is daar een heel oud gebruik van vele eeuwen om het gezicht te bedekken.

als je in marokko in steden geweest bent dan zal je denk ik deze gezichtssluier wel gezien moeten hebben. de gezichtssluier in combinatie met een marokkaanse djelleba heb ik veel gezien in het straatbeeld:

http://www.danielmcbane.com/wp-content/uploads/2012/07/burqa-marrakech-morocco.jpg

Ik denk dat 'boerka' tegenwoordig een mode naam is, net zoiets als wahabi of het hier zojuist genoemde wahab imams (Kaidou Luffy), met dien verschil dat wahabi's helemaal niet bestaan, terwijl een boerka inderdaad specifiek is voor Afghanistan. In Marokko dragen ze geen boerka. Boerka kan misschien ook een vrije vertaling zijn. Ik weet niet wat er exact in de kranten staat van Marokko.

In Marokko dragen ze inderdaad een witte gezichtssluier, vaak met een kantje eraan.

knuppeltje
11-01-17, 20:42
een boerka is geen marokkaanse traditie nee. dat klopt. de boerka is dacht ik specifiek een afghaans kledingstuk dat ook de ogen afdekt.

toch is het ook in marokko traditie voor vrouwen om het gezicht te bedekken. voor de meeste vrouwen niet maar een traditie is het wel. het is daar een heel oud gebruik van vele eeuwen om het gezicht te bedekken.

als je in marokko in steden geweest bent dan zal je denk ik deze gezichtssluier wel gezien moeten hebben. de gezichtssluier in combinatie met een marokkaanse djelleba heb ik veel gezien in het straatbeeld:

http://www.danielmcbane.com/wp-content/uploads/2012/07/burqa-marrakech-morocco.jpg

Ik heb zonet nog even gekeken, maar van alle foto's die ik vorig jaar in Marrakesh, Beni Milal, Fes, Meknes, Rabat, Casablanca en Essaouira heb gemaakt, is er slechts een foto bij waarop een vrouw staat afgebeeld zoals op jouw foto. Die foto is geschoten op het grote plein in Marrakesh.

Ook heb ik nog eens even op het net gekeken naar de afbeeldingen van de foto's van het Maison de la Photografie in Marrakesh, een werkelijk fantastisch fotomuseum, en ook daar zie ik nu, en toen ik er was, geen enkele boerka en maar heel weinig niqaabs. Van een grote traditie van gezicht-bedekkende kleding is dan ook volgens mij geen spaken.

knuppeltje
11-01-17, 20:49
Ik denk dat 'boerka' tegenwoordig een mode naam is, net zoiets als wahabi of het hier zojuist genoemde wahab imams (Kaidou Luffy), met dien verschil dat wahabi's helemaal niet bestaan, terwijl een boerka inderdaad specifiek is voor Afghanistan. In Marokko dragen ze geen boerka. Boerka kan misschien ook een vrije vertaling zijn. Ik weet niet wat er exact in de kranten staat van Marokko.

In Marokko dragen ze inderdaad een witte gezichtssluier, vaak met een kantje eraan.

Ook zwarte.

Ibrah1234
11-01-17, 21:49
Bovendien is de opmerking van Al Zout dat 'dergelijke uitingen' niet passen binnen de Marokkaanse traditie nonsens. Zie de foto's van Saartje.
Daarnaast is het een PVV-argument om dingen die niet passen binnen de traditie dan maar te verbieden.

Al Zout gilt moord en brand als het de PVV betreft maar het verbod van de Marokkaanse overheid wordt als zoete koek geslikt. Dan past het ineens toch niet binnen de Marokkaanse traditie en heeft dit heerschap er blijkbaar alle begrip voor.

The_Grand_Wazoo
12-01-17, 07:11
Ik heb AS al zeker vijf jaar geen moord en brand horen roepen. Over de PVV noch over de Marokkaanse overheid.

knuppeltje
12-01-17, 08:33
Al Zout gilt moord en brand als het de PVV betreft maar het verbod van de Marokkaanse overheid wordt als zoete koek geslikt. Dan past het ineens toch niet binnen de Marokkaanse traditie en heeft dit heerschap er blijkbaar alle begrip voor.

Wat ik echt totaal onbegrijpelijk vind is, dat er hier prikkers zijn die hier menigmaal hebben getuigd achter een dergelijk verbod hier te staan en dan iemand die dat in Marokko ook toejuicht, daarover te gaan aanvallen. Over hypocrisie gesproken.

Ibrah1234
12-01-17, 11:24
Wat ik echt totaal onbegrijpelijk vind is, dat er hier prikkers zijn die hier menigmaal hebben getuigd achter een dergelijk verbod hier te staan en dan iemand die dat in Marokko ook toejuicht, daarover te gaan aanvallen. Over hypocrisie gesproken.

Dan treft u in mij niet de juiste persoon aan. Ik heb nooit, maar dan ook nooit iets dergelijks beweerd. Mijn stelling is altijd geweest dat een overheid geen kledingvoorschriften dient uit te vaardigen.

Het begint lachwekkende vormen aan te nemen gezien de verhitte discussies rondom het boerkiniverbod door de lokale Franse overheid en de stellingname van de PVV in dezen. Nu de Marokkaanse overheid een dergelijk verbod heeft uitgevaardigd is er niets aan de hand?

Maar nogmaals, een overheid treed m.i. buiten haar competentiegrens door kledingvoorschriften uit te vaardigen.

knuppeltje
12-01-17, 11:29
Dan treft u in mij niet de juiste persoon aan. Ik heb nooit, maar dan ook nooit iets dergelijks beweerd. Mijn stelling is altijd geweest dat een overheid geen kledingvoorschriften dient uit te vaardigen.

Het begint lachwekkende vormen aan te nemen gezien de verhitte discussies rondom het boerkiniverbod door de lokale Franse overheid en de stellingname van de PVV in dezen. Nu de Marokkaanse overheid een dergelijk verbod heeft uitgevaardigd is er niets aan de hand?

Maar nogmaals, een overheid treed m.i. buiten haar competentiegrens door kledingvoorschriften uit te vaardigen.

Zo gij niet tot die snoodaards behoort, hoeft gij u ook niet aangesproken te voelen.

super ick
12-01-17, 12:06
Dat er ook in Marokko vrouwen een boerka droegen is een feit. Maar het is maar de vraag of je dat een Marokkaanse traditie kunt noemen. Dat valt ook niet af te meten aan die al heel oude foto die Saar plaatste.

Kern is de opmerking om bepaalde kleding te verbieden omdat het niet binnen de traditie past. Dat is een PVV-opmerking.


Aldus een volbloed PVV'er.

Dit begint heel vervelend te worden. Ik heb al diverse keren uitgelegd dat ik nog nooit op de PVV heb gestemd en dat ze mijn stem ook niet gaan krijgen. Toch blijf je dit doen.
In bepaalde zaken kan ik zo bij Groen-Links op de kieslijst en op andere vlakken bij de VVD. Voor mij is er, zoals voor vele anderen geen geschikte politieke partij. Die blijven teveel hangen in oude standpunten. Volgens mij volg jij die lijnen ook nog en komt daar jouw drang vandaan om mij te categoriseren.


Ach gut toch, krijgen we dat weer. Meneer weet er totaal niets van en denkt een ander de les te lezen.

Nee, dan jij. Jij trekt conclusies uit een paar vakantiefoto's. Dat is onderbouwd en representatief.

knuppeltje
12-01-17, 14:02
Kern is de opmerking om bepaalde kleding te verbieden omdat het niet binnen de traditie past. Dat is een PVV-opmerking.

Dit begint heel vervelend te worden. Ik heb al diverse keren uitgelegd dat ik nog nooit op de PVV heb gestemd en dat ze mijn stem ook niet gaan krijgen. Toch blijf je dit doen.
In bepaalde zaken kan ik zo bij Groen-Links op de kieslijst en op andere vlakken bij de VVD. Voor mij is er, zoals voor vele anderen geen geschikte politieke partij. Die blijven teveel hangen in oude standpunten. Volgens mij volg jij die lijnen ook nog en komt daar jouw drang vandaan om mij te categoriseren.

Nee, dan jij. Jij trekt conclusies uit een paar vakantiefoto's. Dat is onderbouwd en representatief.

Kenmerk van jou is dat je voor hier daarvan altijd een voorstander was. Iemand anders zoiets verwijten is dus heel hypocriet.

Ook al zou je niet op de PVV hebben gestemd, je verkondigt alsmaar teveel van het PVV gedachtegoed.
Echt heel vervelend. :tranen:

Het waren er niet zomaar een paar, maar voor aardig wat gigabytes bij elkaar. Het is een beetje m'n hobby.
Daarnaast heb ik er een paar weken rondgetrokken in plaats van op het strand te gaan liggen.
Daarbij heb ik het fotomuseum in Marrakesh bezocht waar honderden foto's van het straatleven in Marokko tussen 1880 en pakweg 1968 hangen. Het is iedereen die in Marrakesh komt aan te raden om er ook eens een kijkje te gaan nemen. Verder heb ook nog het een en ander gelezen.

Maar goed, naast Al ben ik niet de enige prikker hier die het er over eens is dat er in Marokko niet zoiets als een boerkatraditie is. Eigenlijk ook niet wat de niqaab betreft.

Ibrah1234
12-01-17, 23:17
Het waren er niet zomaar een paar, maar voor aardig wat gigabytes bij elkaar. Het is een beetje m'n hobby.

Ik heb daar in het verleden toch aardig wat vervelende situaties door meegemaakt met dat fotograferen van personen in Marokko. Een telelens bood ook niet echt soelaas.

super ick
13-01-17, 07:14
Kenmerk van jou is dat je voor hier daarvan altijd een voorstander was. Iemand anders zoiets verwijten is dus heel hypocriet.

Ook al zou je niet op de PVV hebben gestemd, je verkondigt alsmaar teveel van het PVV gedachtegoed.
Echt heel vervelend. :tranen:

Het waren er niet zomaar een paar, maar voor aardig wat gigabytes bij elkaar. Het is een beetje m'n hobby.
Daarnaast heb ik er een paar weken rondgetrokken in plaats van op het strand te gaan liggen.
Daarbij heb ik het fotomuseum in Marrakesh bezocht waar honderden foto's van het straatleven in Marokko tussen 1880 en pakweg 1968 hangen. Het is iedereen die in Marrakesh komt aan te raden om er ook eens een kijkje te gaan nemen. Verder heb ook nog het een en ander gelezen.

Maar goed, naast Al ben ik niet de enige prikker hier die het er over eens is dat er in Marokko niet zoiets als een boerkatraditie is. Eigenlijk ook niet wat de niqaab betreft.

Daar is niets hypocriets aan. Ik ageer tegen iemands gedrag. Je kunt niet de zedenpreker uithangen aan de ene kant en aan de kant een dergelijke opmerking maken. Wat ik vind of denk staat daar helemaal buiten.

Hoofddoek geen probleem, burka, ja dat vind ik een onding dat van mij verboden mag worden. Dat is slechts een mening. Willen bepaalde vrouwen er toch perse in rondlopen, be my gest.
Echter als ik op een klassebereking kom en ik moet met een juffrouw in burka de resultaten van mijn kind bespreken of ik kijk tegen een lap stof aan bij het loket van mijn gemeente dan zou ik wel ageren. Ik wil niet tegen 'iets' aanpraten.
Een dergelijk gevolg van gedrag zou de draagster ook moeten accepteren. Als je dus voor bepaalde functies niet aangenomen zou worden als burkadraagster dan moet je niet piepen.

Zo sta ik er een beetje in.
Verbieden, liefst zo min mogelijk.

Zo ben je weer een beetje bij.

knuppeltje
13-01-17, 08:55
Ik heb daar in het verleden toch aardig wat vervelende situaties door meegemaakt met dat fotograferen van personen in Marokko. Een telelens bood ook niet echt soelaas.

Zoals met veel dingen is ook dit een kwestie van handigheid.

knuppeltje
13-01-17, 09:00
Daar is niets hypocriets aan. Ik ageer tegen iemands gedrag. Je kunt niet de zedenpreker uithangen aan de ene kant en aan de kant een dergelijke opmerking maken. Wat ik vind of denk staat daar helemaal buiten.

Zo ben je weer een beetje bij.

Op een hypocriete manier.

Dat was ik al.

Ibrah1234
13-01-17, 12:52
Nederlands fabricaat. Iets van 2 kw aan zonnepanelen op het dak en gefilterd drinkwater door opvangen regenwater via het dak.

Maar om nu met zo'n monster de Hoge Atlas te bedwingen.

Expedition vehicles

20553 (http://www.blissmobil.com/)

nacht
13-01-17, 19:03
Ik heb zonet nog even gekeken, maar van alle foto's die ik vorig jaar in Marrakesh, Beni Milal, Fes, Meknes, Rabat, Casablanca en Essaouira heb gemaakt, is er slechts een foto bij waarop een vrouw staat afgebeeld zoals op jouw foto. Die foto is geschoten op het grote plein in Marrakesh.

ha, je hebt een rondreis van koningssteden gemaakt in marokko.

wat wellicht meespeelt is dat je voornamelijk fotos hebt gemaakt van plekken waar je ze minder snel tegenkomt dan bv op een lokale markt in een buitenwijk. daarnaast zou het kunnen dat het je niet eens opgevallen is dat er gesluierde vrouwen rondliepen op straat. daar lopen veel mensen rond met een djelleba en capuchon op. dan valt een vrouw met gezichtssluier, die ook een djelleba en capuchon op draagt, niet op in het straatbeeld.


Ook heb ik nog eens even op het net gekeken naar de afbeeldingen van de foto's van het Maison de la Photografie in Marrakesh, een werkelijk fantastisch fotomuseum, en ook daar zie ik nu, en toen ik er was, geen enkele boerka en maar heel weinig niqaabs.

dat van het fotomuseum is voor mij wel te begrypen waarom je daar niet veel fotos gezien hebt van gezichtssluiers. gesluierde mensen willen liever niet gefotografeerd worden en het musuem kan het beleid voeren om expres weinig gesluierde vrouwen af te beelden vanwege een repressieve overheid die gezichtssluiers wil aanpakken en een bezoekerspubliek dat niet zit te wachten op fotos van gesluierde personen.


Van een grote traditie van gezicht-bedekkende kleding is dan ook volgens mij geen spaken.

het zal inderdaad geen grote traditie geweest zyn nee. mischien is het altyd een minderheid geweest die deze traditie naleefde. wel is het een hele oude traditie. in de gehele moslimwereld is het bedekken van het gezicht al op zn minst sinds de middeleeuwen in gebruik. in marokko volgen moslims zoals je weet de malikie school en in deze wetschool is het sterk aanbevolen voor vrouwen om het gezicht te bedekken. dat standpunt bestond al 1000 jaar geleden en nu nog steeds. dat is nooit veranderd en daar zal het beleid van de repressieve overheid ook niets aan veranderen. de traditie om het gezicht te bedekken zal blyven bestaan in marokko ook al wordt het onderdrukt en neemt het aantal gesluierde vrouwen af.

nacht
13-01-17, 19:09
Ik denk dat 'boerka' tegenwoordig een mode naam is, net zoiets als wahabi of het hier zojuist genoemde wahab imams (Kaidou Luffy), met dien verschil dat wahabi's helemaal niet bestaan, terwijl een boerka inderdaad specifiek is voor Afghanistan. In Marokko dragen ze geen boerka. Boerka kan misschien ook een vrije vertaling zijn. Ik weet niet wat er exact in de kranten staat van Marokko.

In Marokko dragen ze inderdaad een witte gezichtssluier, vaak met een kantje eraan.

ja boerka lykt een mode naam te wezen. verwarrend is het wel want een boerka vind ik er heel anders uitzien dan bv een marokkaanse vrouw die een djelleba draagt met een losse doek voor het gezicht. inderdaad ja, met dat modewoord wahabi hetzelfde gelazer. het werkt alleen maar stigmatiserend maar dat lykt vrees ik expres de bedoeling te zyn.

knuppeltje
14-01-17, 11:04
ha, je hebt een rondreis van koningssteden gemaakt in marokko.

wat wellicht meespeelt is dat je voornamelijk fotos hebt gemaakt van plekken waar je ze minder snel tegenkomt dan bv op een lokale markt in een buitenwijk.

daarnaast zou het kunnen dat het je niet eens opgevallen is dat er gesluierde vrouwen rondliepen op straat.

dat van het fotomuseum is voor mij wel te begrypen waarom je daar niet veel fotos gezien hebt van gezichtssluiers. gesluierde mensen willen liever niet gefotografeerd worden en het musuem kan het beleid voeren om expres weinig gesluierde vrouwen af te beelden vanwege een repressieve overheid die gezichtssluiers wil aanpakken en een bezoekerspubliek dat niet zit te wachten op fotos van gesluierde personen.

het zal inderdaad geen grote traditie geweest zyn nee.

Onder andere. Beni Milal bijvoorbeeld, is dat niet.

Ook daar liep ik rond.

Dan was het me echt wel opgevallen.

Als het echt een traditie was dan zou dat helemaal geen probleem zijn. Bovendien hingen er daar foto's met gesluierde vrouwen erop. Maar alles bij elkaar was dat niet als traditiebepalend te beschouwen. Bovendien is men daar juist gericht op het tonen van toenmalige straatbeelden zoals het echt was. Niet van een verkeerde voorstelling van zaken.

Dat heb ik al eerder gesteld. Maar daarnaast is er een heel groot verschil tussen die sluiers en een niqab of een boerka, en om die laatste ging het.

Ibrah1234
14-01-17, 11:42
Onder andere. Beni Milal bijvoorbeeld, is dat niet.

Ook daar liep ik rond.

Dan was het me echt wel opgevallen.

Voor fotograferende Japanners die uit de bus komen in Volendam en Urk staan er al autochtonen klaar in traditionele klederdracht. Of je als Japanner bij thuiskomst een realistisch beeld hebt van Nederland waag ik te betwijfelen.

nacht
14-01-17, 15:49
Ook daar liep ik rond.

Dan was het me echt wel opgevallen.

dan sta ik voor een raadsel. :confused:


Als het echt een traditie was dan zou dat helemaal geen probleem zijn. Bovendien hingen er daar foto's met gesluierde vrouwen erop. Maar alles bij elkaar was dat niet als traditiebepalend te beschouwen. Bovendien is men daar juist gericht op het tonen van toenmalige straatbeelden zoals het echt was. Niet van een verkeerde voorstelling van zaken.

je bent belezen over de geschiedenis van islam. dan weet je dat het gezicht bedekken voor vrouwen al eeuwen toegepast wordt in islam. waarom zou je dit gebruik, dat sinds de middeleeuwen van generatie op generatie overgedragen wordt, geen traditie willen noemen?

je zegt zelf al dat je in dat fotomusuem oude fotos zag van straatbeelden met gesluierde vrouwen en je hebt zelf vorig jaar een foto gemaakt in marrakech met een gesluierde vrouw er in afgebeeld. dan zie je toch met je eigen ogen dat het bedekken van het gezicht een traditie is? ze droegen dat al lang geleden wat je op die oude fotos zag en ze dragen het nu nog steeds wat je op je recente foto uit marrakech ziet.

of nu héél veel vrouwen of een minderheid aan vrouwen deze traditie in ere houdt maakt voor de traditie zelf niet uit. het is in beide gevallen een traditie. van generatie op generatie wordt het dragen van een sluier overgedragen met islam als rode draad om de traditie levend te houden.


Dat heb ik al eerder gesteld. Maar daarnaast is er een heel groot verschil tussen die sluiers en een niqab of een boerka, en om die laatste ging het.

ik vraag het me of het specifiek om boerka's gaat. boerka's bestaan volgens mij niet in marokko dus waarom zouden ze iets willen verbieden wat er niet is? ik denk dat saartje gelijk heeft dat boerka een modenaam is. hier in nederland wordt ook gesproken over boerka's terwijl je die hier nooit ziet. althans, ik heb nog nooit iemand in een boerka op straat zien lopen terwijl ik in een wijk woon met veel moslims inclusief selafies.

Ibrah1234
14-01-17, 16:17
ze droegen dat al lang geleden wat je op die oude fotos zag en ze dragen het nu nog steeds wat je op je recente foto uit marrakech ziet.

Zijn Marakech, Casalblanca en rabat wel goede voorbeelden? Marokko is immers een groot land. Ik bedoel, in Marakech heb ik bij wijze van spreken meer hippies en dreadlocks gezien dan hoofddoekjes :)

Maar misschien is dat inmiddels ook veranderd want dat is alweer 7 jaar geleden (Marakech).

knuppeltje
15-01-17, 09:20
dan sta ik voor een raadsel. :confused:

je bent belezen over de geschiedenis van islam. dan weet je dat het gezicht bedekken voor vrouwen al eeuwen toegepast wordt in islam. waarom zou je dit gebruik, dat sinds de middeleeuwen van generatie op generatie overgedragen wordt, geen traditie willen noemen?

ik vraag het me of het specifiek om boerka's gaat. boerka's bestaan volgens mij niet in marokko

dus waarom zouden ze iets willen verbieden wat er niet is? ik denk dat saartje gelijk heeft dat boerka een modenaam is. hier in nederland wordt ook gesproken over boerka's terwijl je die hier nooit ziet. althans, ik heb nog nooit iemand in een boerka op straat zien lopen terwijl ik in een wijk woon met veel moslims inclusief selafies.

Het leven is vol verrassingen. Daar kom je vanzelf achter.

Dat is een goeie, maar niet een moeilijke. In eerste instantie stelde Al dat boerka's geen Marokkaanse traditie is. En juist dat 'Marokkaanse' is de crux, wat mij betreft, ook als het om sluiers gaat. Dat zou aangeven dat het iets is als een kenmerk voor het merendeel van de Marokkaanse bevolking. En daar was ik het dus niet mee eens.
De Volendamse klederdracht mag dan wel traditie zijn voor Volendam, maar niet voor Nederland als geheel.

Daar zijn we het dan snel over eens.

Vlucht vooruit?

Olive Yao
15-01-17, 11:33
De Volendamse klederdracht mag dan wel traditie zijn voor Volendam, maar niet voor Nederland als geheel.

En klompen? Zijn die een traditie voor Nederland?

Eke
15-01-17, 16:10
En klompen? Zijn die een traditie voor Nederland?

Ze waren een traditie, Olive Yao . Maar ze werden niet algemeen gedragen !!!

Nu zie je in ziekenhuizen, instellingen en op campings moderne klompen (Europees ?).

nacht
15-01-17, 16:11
En juist dat 'Marokkaanse' is de crux, wat mij betreft, ook als het om sluiers gaat. Dat zou aangeven dat het iets is als een kenmerk voor het merendeel van de Marokkaanse bevolking.

het is in zoverre kenmerkend voor het meerendeel van de marokkaanse bevolking dat ze bijna allemaal dezelfde ideologie delen waar het dragen van gezichtsbedekking onderdeel van is. het gezicht sluieren is gebaseerd op islam en islam is waar byna de hele bevolking in gelooft. het bedekken van het gezicht is een traditie die in heel marokko in gebruik is. van west tot oost, van zuid tot noord. het komt overal voor.

als het probleem voor jou ligt by het woordje 'marokkaanse', dan kunnen we het mischien beter een islamitische traditie noemen die in heel marokko al eeuwen lang van generatie op generatie overgedragen wordt.

nacht
15-01-17, 17:28
Zijn Marakech, Casalblanca en rabat wel goede voorbeelden? Marokko is immers een groot land. Ik bedoel, in Marakech heb ik bij wijze van spreken meer hippies en dreadlocks gezien dan hoofddoekjes :)

Maar misschien is dat inmiddels ook veranderd want dat is alweer 7 jaar geleden (Marakech).

grappig dat je die veel zag in marokko.. ik draag zelf een paar lange dikke dreads van achteren als een oversized rattail, maar dreadies zijn me nauwelijks opgevallen in marokko. behalve in het noorden waar ik er een paar tegen het lijf liep.. die kwamen voor de hasj die in het noorden spotgoedkoop is.

super ick
16-01-17, 08:27
het is in zoverre kenmerkend voor het meerendeel van de marokkaanse bevolking dat ze bijna allemaal dezelfde ideologie delen waar het dragen van gezichtsbedekking onderdeel van is. het gezicht sluieren is gebaseerd op islam en islam is waar byna de hele bevolking in gelooft. het bedekken van het gezicht is een traditie die in heel marokko in gebruik is. van west tot oost, van zuid tot noord. het komt overal voor.

als het probleem voor jou ligt by het woordje 'marokkaanse', dan kunnen we het mischien beter een islamitische traditie noemen die in heel marokko al eeuwen lang van generatie op generatie overgedragen wordt.

Volgens mij gaat dit stuk daar ook over.

Er staat niet alleen burka maar ook niqaab.

knuppeltje
16-01-17, 09:33
als het probleem voor jou ligt by het woordje 'marokkaanse', dan kunnen we het mischien beter een islamitische traditie noemen die in heel marokko al eeuwen lang van generatie op generatie overgedragen wordt.

Bij een voor mij onbekend aantal mensen vanuit eigen interpretatie van de islamitische gedragsregels, zeer zeker. Maar het ging dus in eerste instantie om de boerka en de niqab. Verder heb ik er maar heel weinig moslima's met een gezichtssluier gezien. Dat er daarvan beslist meer zullen zijn, zal best wel.

Ibrah1234
16-01-17, 11:13
grappig dat je die veel zag in marokko.. ik draag zelf een paar lange dikke dreads van achteren als een oversized rattail, maar dreadies zijn me nauwelijks opgevallen in marokko. behalve in het noorden waar ik er een paar tegen het lijf liep.. die kwamen voor de hasj die in het noorden spotgoedkoop is.

Wat ik er van begrepen heb is dat Marrakech een soort van hippiehoofdstad was in de 60's en 70's. Ik heb nog wel wat laatsten der Mohikanen zien lopen. Ook veel backpackers.

Verder kan ik er niet echt over oordelen (kleding) want ik ben verder niet in de grotere steden geweest.

nacht
18-01-17, 15:07
Bij een voor mij onbekend aantal mensen vanuit eigen interpretatie van de islamitische gedragsregels, zeer zeker.


het islamitisch recht in marokko heeft al sinds de middeleeuwen het standpunt dat gezichtsbedekking is aangeraden voor vrouwen. als vrouwen daar dan gehoor aan geven komt dit niet bij me over alsof ze er een eigen interpretatie op nahouden.

nacht
18-01-17, 15:23
Wat ik er van begrepen heb is dat Marrakech een soort van hippiehoofdstad was in de 60's en 70's. Ik heb nog wel wat laatsten der Mohikanen zien lopen. Ook veel backpackers.

Verder kan ik er niet echt over oordelen (kleding) want ik ben verder niet in de grotere steden geweest.

het schijnt vroeger inderdaad populair te zijn geweest voor hippies en beatniks. mischien dat het toen anders was dan nu. marokko is naar mijn idee zeer conservatief, paternalistisch en religieus. lijkt me geen prettig klimaat voor hippies of alternatievelingen. ik ben er veel geweest maar was iedere keer na een paar weken blij terug te gaan naar amsterdam.