PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Noord-Koreaanse elite keert zich tegen Kim Jong-un’



Marsipulami
25-01-17, 19:59
‘Noord-Koreaanse elite keert zich tegen Kim Jong-un’

Vandaag om 18:58 door jvt | Bron: Reuters


De elite van Noord-Korea drukt openlijk haar ontevredenheid uit tegenover Kim Jong-un. Dat zegt een voormalige diplomaat van het regime.

Thae Yong Ho liep in augustus vorig jaar over naar Zuid-Korea. Sinds december 2016 spreekt hij in de media over zijn vorig leven als Noord-Koreaanse diplomaat.

‘Toen Kim Jong-un aan de macht kwam, had ik hoop dat hij redelijke en rationele beslissingen zou nemen om Noord-Korea van armoede te redden, maar ik werd al snel wanhopig toen hij mensen zonder goede reden opruimde’, zei hij tijdens een persconferentie.

Volgens hem groeit de tegenstand in Noord-Korea. ‘Afwijkende meningen en kritiek op het regime, wat tot voor kort ondenkbaar was, komt meer en meer voor’, zegt hij.

Voor Thae heeft het Noord-Koreaanse systeem niets meer met communisme te maken. De elite, zegt hij, zag toe hoe landen zoals Cambodja, Vietnam en de voormalige Sovjet-Unie economische en sociale hervormingen doorvoerde. Volgens hem zijn meer Noord-Koreaanse diplomaten in Europa klaar om over te lopen naar Zuid-Korea.

Op de vraag of hij de broer van Kim Jong-un een goede leider zou zijn, bleef de voormalige diplomaat sceptisch. ‘Kim Jong-chol is niet in politiek geïnteresseerd. Hij is alleen in muziek geïnteresseerd. Hij heeft alleen interesse in Eric Clapton. Als hij een normale man was, dan zou hij een goede professionele gitarist zijn.’

super ick
26-01-17, 09:14
Tijd voor een Koreaanse lente.

Zo'n diplomaat kan vanalles verklaren als hij eenmaal in veiligheid is. Als ik kijk naar de bevolking en hoe die gehersenspoeld is. Ik weet niet of die in korte tijd van houding zullen veranderen.