PDA

Bekijk Volledige Versie : Jean-Pierre Van Rossem vraagt euthanasie aan



Marsipulami
28-01-17, 14:00
Jean-Pierre Van Rossem vraagt euthanasie aan

Vandaag om 10:26 door evg


Jean-Pierre Van Rossem (72) , een van de meest flamboyante Belgische figuren van de jaren tachtig en negentig, heeft euthanasie aangevraagd. ‘Voor het einde van het jaar is het genoeg geweest’, zegt hij in een interview met YouTuber Bert De Clercq.

Cultfiguur Jean-Pierre Van Rossem werd in de jaren 90 vooral bekend bij het grote publiek met zijn libertijnse partij ROSSEM. Ook kwam hij in opspraak met zijn beleggingsbedrijf Moneytron, waarmee hij miljarden doorsluisde naar Zwitserse bankrekeningen en het criminele circuit. Hij was ook eigenaar van het Formule 1-team Onyx.

Van Rossem maakt meteen duidelijk dat het voor hem allemaal genoeg geweest is. ‘Ik heb een heel bewogen leven gehad, maar ik beschouw het als voltooid. Al wat nu nog komt interesseert me niet meer.’

Hij vindt dat iedereen het recht heeft om uit het leven te stappen. ‘Ik heb zelf ook een aanvraag gedaan voor euthanasie. Ik voel dat mijn scherpte weg is, dat ik aan het aftakelen ben. Ik ben opgeleefd en wil zelf kunnen beslissen wanneer ik uit het leven stap. En ik zou toch graag voor het eind van het jaar kunnen zeggen: ‘Nu is het genoeg geweest.’

Huwelijksfatsoen

Het 72-jarige fenomeen kijkt terug op een exuberant leven. ‘Ik heb de mooiste vrouwen en de mooiste auto’s gehad. Ik bezat 891 miljoen dollar op mijn toppunt, die ik allemaal verloren heb door tegen mijn eigen systeem te gokken. Er zit iets autodestructief in mij. Ik had een minimum aan huwelijksfatsoen moeten hebben. Ik werd vlug verliefd op mooie vrouwen, maar de volgende dag was dat dan weer over. En zo heb ik helaas veel te lang geleefd.’

“Mooier dan het mooiste orgasme”

‘Als ik heroïne spoot, voelde dat als een soort van doodservaring. Ik zag telkens een enorm licht aan het einde van de tunnel. Dat was nog mooier dan het mooiste orgasme, een soort verlangen naar de dood. Ik woog op dat moment nog maar 32 kilo. Al degenen met wie ik toen heroïne spoot, zijn ondertussen wel dood.’

Zijn laatste woorden

Op de vraag of Van Rossem nog laatste woorden heeft, richt de man zich tot zijn twee zonen. ‘De oudste zal er niet om geven, de jongste heel zeker, ik moet het nog met hem bespreken. Ik hoop dat ze het zullen begrijpen. Op een bepaald moment is het gewoon op. Je blijft toch ook niet rijden met een oude auto die uiteen rammelt van de roest?’

https://youtu.be/LhCvOakmU6M

Ibrah1234
28-01-17, 16:48
Ooit nog eens een boek gekocht van zijn hand: 'Moneytron, how the system works'.

Bleek achteraf lariekoek te zijn. Zijn toentertijd wel een paar banken ingetrapt meen ik me te herinneren.

Marsipulami
19-01-18, 00:33
Van Rossem zoals u hem nog nooit zag: "Ik vraag me af hoe mijn vader het opbrengt mij zoveel liefde te geven"


Jean-Pierre Van Rossem heeft veel spijt dat hij zowat een halve eeuw niet tegen zijn vader heeft gesproken. En nu ze zich hebben verzoend, snapt hij niet dat hij nog zoveel liefde van hem krijgt. Dat zegt de voormalige volksvertegenwoordiger in "Van Gils & gasten".

Alexander Verstraete

do 18 jan 22:33

Verzoening na een vete die wel 5 decennia duurt? Het is mogelijk. Dat bewijzen Jean-Pierre Van Rossem (72) en zijn vader (96). Rond zijn 20e verbrak de voormalige zakenman en volksvertegenwoordiger alle contact met zijn vader. Pas enkele jaren geleden zocht hij hem weer op om de brokken te lijmen.


De dood van zijn konijn lag destijds aan de basis van de breuk, legt Van Rossem vanavond in "Van Gils & gasten" op Eén uit. "Voor mijn eerste communie moesten konijnen op tafel komen, ook het konijn dat ik samen met mijn broer had grootgebracht. Mijn vader was te teerhartig om het te doden, dus kwam mijn bompa langs om het een nekslag te geven. Dat is voor mijn ogen gebeurd."

Je moet eigenlijk een superklootzak zijn om zoiets te doen

Door die gebeurtenis beschouwde Van Rossem zijn vader als een "moordenaar". Enkele jaren later luidde zijn studententijd een stilzwijgen van zowat een halve eeuw in. "Je moet eigenlijk een superklootzak zijn om zoiets te doen. Alleen ik kan zulke stommiteiten uithalen. Het was mijn koppigheid."

Het was zijn zus die uiteindelijk op een verzoening aandrong. "Enkele jaren geleden is ze gestorven aan de gevolgen van kanker. Kort voor haar dood vroeg ze me die stomme ruzie met mijn vader bij te leggen. Zij heeft toen de eerste ontmoeting voorbereid."

Mijn vader is erg vergevingsgezind, nooit had hij kritiek op mijn idiote levenswijze

Het weerzien verliep goed, zegt Van Rossem. "We hadden de afspraak gemaakt niet over vroeger te praten, enkel over nu. Dat is wonderwel gelukt. Het is ook maar gelukt omdat mijn vader erg vergevingsgezind is. Nooit heeft hij kritiek op mijn idiote levenswijze gehad."

Van Rossem begrijpt naar eigen zeggen niet dat zijn vader hem na al die jaren nog steeds zo graag ziet. "Ik krijg ontzettend veel liefde van hem. Ik vraag me af hoe iemand dat kan opbrengen. Toen ik jong was, heb ik hem gekloot, het bloed van onder zijn nagels gehaald. Maar daarover heeft hij geen woord gezegd."

Ik zie nu in dat ik de verloren tijd nooit meer kan inhalen

De jongste weken gaat de gezondheidstoestand van zijn vader achteruit. "Een maand geleden speelde ik nog schaak met hem, nu weet hij niet meer hoe de stukken bewegen. Ik zie nu meer en meer in dat ik de verloren tijd nooit meer kan inhalen. Al die keren dat ik hem om raad heb willen vragen... Meer dan 1 keer heb ik op het punt gestaan hem op te bellen, maar ik deed het niet. Ik noem dat superidiotie."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/18/jean-pierre-van-rossem-over-verzoening-met-vader---ik-vraag-me-a/

Marsipulami
19-01-18, 00:41
"50 jaar niet praten met je vader, dat is wel heel extreem"

Voormalig politicus en beursgoeroe Jean-Pierre Van Rossem heeft zich verzoend met zijn vader. Meer dan 50 jaar, vanaf zijn universiteitsjaren, heeft hij niet meer gepraat met zijn vader. Het conflict begon zelfs al toen Van Rossem 6 jaar was. Vader Jean-Baptiste Van Rossem is inmiddels 96 jaar en zwaar ziek. De verzoening gebeurde al drie jaar geleden. Van Rossem bracht het hele verhaal vandaag in Het Laatste Nieuws. "Ik was te koppig. Ik ben een klootzak geweest", besluit Van Rossem in de krant.

Jos Vandervelden

do 18 jan 20:30

Het begon bij een konijn

Henriëtte Horoba is familiecoach bij "Smart Kameleon" en begeleidt families bij conflicten. "Meer dan 50 jaar zwijgen is echt wel heel extreem", zegt Horaba in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Maar wat wel heel herkenbaar is bij Van Rossem, is dat het allemaal begint bij iets bijzonder banaals, in dit geval een konijn!"

Op zijn zesde slachtte grootvader Van Rossem het lievelingskonijn voor de ogen van de kleine Jean-Pierre. Het was met goedkeuren van zijn vader, en dat heeft hij hem altijd kwalijk genomen. "Voor een buitenstaander is het meestal compleet banaal. De vader heeft duidelijk niet ingeschat hoe belangrijk het allemaal was voor zijn zoon. En daarna begint het, bouwen de emoties op."

Als familiecoach ziet Henriëtte Horoba bij langdurige familievetes steeds hetzelfde systeem terugkomen. "Mensen zijn te trots, mensen durven de eerste stap niet te zetten, mensen durven niet te praten, ze wachten af, ze wachten op de andere. Misschien zit het ook in onze cultuur en opvoeding. Er wordt ons te veel geleerd om te zwijgen voor de lieve vrede."

Nakende dood is de ultieme gebeurtenis

Jean-Pierre Van Rossem maakte weer contact met zijn vader op een moment dat hij zwaar ziek was. Henriëtte Horoba: "Ook dat is zo typisch. Een sleutelgebeurtenis in een mensenleven doet hen nadenken. De nakende dood is de ultieme gebeurtenis. En ook het vervolg is bekend. Betrokkenen realiseren zich al die gemiste tijd samen."

Henriëtte Horoba is familiebemiddelaar geworden, mede door haar eigen ervaring. Ze verbrak zelf 13 jaar lang contact met haar familie. "Ik heb veel geleerd. Tracht je altijd te verplaatsen in de andere. Maar geef je bij een mogelijke verzoening ook niet te veel op. Want dan loopt het misschien terug uit de hand. Bij niet iedereen is een verzoening een noodzaak. Sommigen zijn er compleet mee in het reine. Het is een gedane zaak. Wat duidelijk niet zo was bij Van Rossem. Het moet zonder twijfel al die jaren bij hem gesmeuld hebben."

Joesoef
19-01-18, 23:37
#Moneytron. Heb destijds met veel plezier de artikelen in Humo gelezen. Direct had ik al door, die heeft een waanzinnig piramidespel bedacht. Nee, stelen van de rijken is niet altijd goed.

super ick
20-01-18, 18:31
De man wenst niet meer verder te leven. Help hem een handje ipv wegkijken en wachten tot hij voor een trein springt.