PDA

Bekijk Volledige Versie : Schietpartij bij moskee Quebec 5 doden



Juffrouw_Saartje
30-01-17, 06:06
Schietpartij bij moskee Quebec: 'vijf doden'

Bij een moskee in de Canadese stad Quebec zijn zondag bij het avondgebed vijf mensen doodgeschoten. Dat meldt de voorzitter van het islamitisch gebedshuis.

Door: Redactie 30-01-17, 03:21 Laatste update: 05:53



http://images4.persgroep.net/rcs/7s79zStQr_eDZmoWC4wEY380wDc/diocontent/75537652/_crop/0/0/3456/1908/_fitwidth/534/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.7


(http://www.ad.nl/buitenland/schietpartij-bij-moskee-quebec-vijf-doden%7Eab9a05a1/75537652/) © REUTERS

Volgens eerste berichten zouden er drie schutters bij de moskee actief zijn geweest toen er tientallen mensen aan het bidden waren. Voorzitter Mohamed Yangui zegt niet te weten hoeveel gewonden er zijn gevallen, maar wel dat ze naar verschillende ziekenhuizen in de stad zijn gebracht. De politie meldt dat twee verdachten zijn gearresteerd, en sluit niet uit dat er een derde verdachte is.

Nadat zwaarbewapende teams het pand binnenvielen, gaf de politie aan dat de situatie onder controle is. Autoriteiten hebben nog geen definitief dodental gegeven. De premier van Quebec, Philippe Couillard, omschrijft het incident als 'barabaars geweld'. Er is geen motief bekend voor de schietpartij. Vorig jaar werd er bij het gebedscentrum een varkenskop op de stoep gelegd.

Cookies op AD.nl | AD.nl (http://www.ad.nl/buitenland/schietpartij-bij-moskee-quebec-vijf-doden~ab9a05a1/)

Soldim
30-01-17, 09:41
Meerdere daders, dus niet de een of andere geisoleerde gek.

knuppeltje
30-01-17, 10:02
Meerdere daders, dus niet de een of andere geisoleerde gek.

Meerdere gekken.

super ick
30-01-17, 10:06
Al Jazeera bericht dat dit het gevolg is van jarenlang bashen van moslims.

Twitterberichten van ter plaatse geven aan dat er Allah Akbhar-kreten gehoord zijn en tenminste 1 van de daders van Arabische komaf zou zijn.

Los van de verwarring over de herkomst van de daders is het natuurlijk erg voor de slachtoffers.

Ik verbaasde mij wel over Québec. Dat is een soort groot dorp.

knuppeltje
30-01-17, 14:15
Dat doen ze dus daar dus niet. Van immigranten houden de Quebecois niet zo veel. Nou ja, van de Engelstalige Canadezen ook niet. Ooit was de afscheidingsbeweging, Quebec Libre, heel groot.

Er was dan ook al een paar keer eerder wat aan de hand. Vorig jaar werd er bij dezelfde moskee nog een varkenskop neergelegd. Op het kaartje dat daaraan hing stond: 'Bonne appetit'.

En met zo'n 500.000 inwoners lijkt het me Quebec dan wel een heel erg groot dorp.

super ick
30-01-17, 14:25
Dat doen ze dus daar dus niet. Van immigranten houden de Quebecois niet zo veel. Nou ja, van de Engelstalige Canadezen ook niet. Ooit was de afscheidingsbeweging, Quebec Libre, heel groot.

Er was dan ook al een paar keer eerder wat aan de hand. Vorig jaar werd er bij dezelfde moskee nog een varkenskop neergelegd. Op het kaartje dat daaraan hing stond: 'Bonne appetit'.

En met zo'n 500.000 inwoners lijkt het me Quebec dan wel een heel erg groot dorp.

Ik ben er diverse keren geweest en vond het net een groot dorp omdat mijn indruk was dat de grotestedenproblematiek er ontbrak.

Het gooien van varkenskoppen schaar ik onder achterlijke treiterij. Dat is van totaal andere orde dan met automatische wapens lukraak schieten op alles wat beweegt. Vrouwen, kinderen, etc.
Vorig jaar werd er in de pers ook al gesproken van een aanslag op een moskee omdat een stel opgeschoten pubers er met vuurwerk naar gooiden. Laten we aub proberen de verhoudingen een beetje zuiver te houden.
Alsof er behoefte was aan terrorismenieuws vanaf 'de andere kant' om een beetje evenwicht proberen te creëeren ofzo.

knuppeltje
30-01-17, 14:30
Ik ben er diverse keren geweest en vond het net een groot dorp omdat mijn indruk was dat de grotestedenproblematiek er ontbrak.

Het gooien van varkenskoppen schaar ik onder achterlijke treiterij. Dat is van totaal andere orde dan met automatische wapens lukraak schieten op alles wat beweegt. Vrouwen, kinderen, etc.

Het is dus niet altijd wat het schijnt.

Dat sowieso. Maar dat neemt niet weg dat de Quebecois niet veel van immigranten moeten hebben.

Ibrah1234
30-01-17, 15:26
Twitterberichten van ter plaatse geven aan dat er Allah Akbhar-kreten gehoord zijn en tenminste 1 van de daders van Arabische komaf zou zijn.

De CIA heeft het maar druk met het plegen van al die aanslagen. De terroristen in dezen zijn natuurlijk gewoon als arabieren geschminkte CIA agenten. :jeweetog:

Juffrouw_Saartje
31-01-17, 05:19
'Verdachte aanslag Quebec heeft rechts-extremistische ideeën'

Gisteren, 22:14
Aangepast op Vandaag, 02:12
Buitenland (http://nos.nl/nieuws/buitenland/)



https://nos.nl/data/image/2017/01/30/350232/864x486.jpg EPA


De 27-jarige Alexandre Bissonnette die verdacht wordt van de aanslag (http://nos.nl/artikel/2155680-zeker-zes-doden-na-terroristische-aanslag-op-moskee-quebec.html) op de moskee in Quebec, is kort in de rechtbank verschenen. Hem wordt moord op de zes slachtoffers ten laste gelegd, en vijf pogingen tot moord.
De verdachte sprak niet in de rechtbank. 21 februari moet hij opnieuw voor de rechter verschijnen.
Volgens een Canadese mensenrechtenbeweging was van Bissonnette bekend dat hij rechts-extremistische ideeën heeft. Zo steunde hij op Facebook een groep die strijdt tegen de multiculturele samenleving.
Ook zou hij zich op sociale media nationalistisch hebben uitgelaten en sprak hij zijn steun uit voor Marine Le Pen, de leider van de Franse anti-immigratiepartij Front National.
In een interview met de krant Le Soleil vertelt een klasgenoot dat de verdachte een loner is zonder vrienden. Volgens een buurman is het een rustige man die nooit over extremistische politiek sprak.
De Canadese minister van Openbare Veiligheid heeft gezegd dat het niveau van terreurdreiging niet wordt aangepast, en dat het moeilijk is om aanslagen van lone wolves te onderzoeken.

Doden

De aanslag vond kort na 21.00 uur lokale tijd plaats in het Islamitisch Cultureel Centrum in de stad. Onverwacht kwam tijdens de gebedsdienst een man met een automatisch wapen binnen en begon te schieten.
Er waren op dat moment vijftig mensen in de moskee. Zes mensen kwamen om, vijf mensen liggen nog in kritieke toestand in het ziekenhuis en twaalf mensen raakten lichtgewond.

Spijt

Na de aanslag parkeerde de verdachte twintig kilometer verderop zijn auto en belde het alarmnummer. Volgens Canadese media vertelde hij dat hij spijt had en zelfmoord wilde plegen. Bij zijn arrestatie werden er op de achterbank van zijn auto wapens gevonden.
Eerder waren er twee mannen verdacht. Maar de Canadese politie liet weten dat de tweede verdachte een getuige (http://nos.nl/artikel/2155768-nog-maar-een-verdachte-aanslag-quebec.html) is. Er wordt niet meer gezocht naar andere verdachten.

Canadees immigratiebeleid

Canada heeft onder premier Trudeau een ruimhartig immigrantenbeleid dat door een ruime meerderheid wordt gesteund. In de Franstalige deelstaat Quebec is er meer discussie (http://nos.nl/artikel/2155710-anti-islamgeweld-zeldzaam-maar-hardnekkig-in-canada.html) over immigranten dan in de rest van het land.
Vorige zomer werd er volgens de krant Le Soleil tijdens de ramadan een varkenskop achtergelaten op de drempel van dezelfde moskee waar nu de aanslag plaatsvond.

'Verdachte aanslag Quebec heeft rechts-extremistische ideeën' | NOS (http://nos.nl/artikel/2155804-verdachte-aanslag-quebec-heeft-rechts-extremistische-ideeen.html)

super ick
31-01-17, 09:39
Het is dus niet altijd wat het schijnt.

Dat sowieso. Maar dat neemt niet weg dat de Quebecois niet veel van immigranten moeten hebben.

Allemaal PVV-tuig dus?

knuppeltje
31-01-17, 10:17
Allemaal PVV-tuig dus?

Dat zijn jouw woorden.

Al Sawt
01-02-17, 08:30
Dat doen ze dus daar dus niet. Van immigranten houden de Quebecois niet zo veel. Nou ja, van de Engelstalige Canadezen ook niet. Ooit was de afscheidingsbeweging, Quebec Libre, heel groot.


Overheid van Quebec heeft jarenlang een beleid gevoerd om Franstalige migranten naar Quebec te halen. Wie Frans sprak kon een verblijfsvergunning tegemoet zien.

knuppeltje
01-02-17, 09:32
Overheid van Quebec heeft jarenlang een beleid gevoerd om Franstalige migranten naar Quebec te halen. Wie Frans sprak kon een verblijfsvergunning tegemoet zien.

Dat waren andere immigranten.

Al in 1534 werd de eerste Franse vlag daar geplaatst door een Fransman die daarmee het gebied opeiste voor de Franse koning, Frans 1. Het gebied werd sindsdien 'La Nouvelle Frans genoemd. Later hebben de Britten regelmatig geprobeerd greep op het gebied te krijgen

In 1759 stond Frankrijk zijn koloniën in Canada af aan Engeland, maar in 1837 brak er in Quebec een gewapende opstand tegen de Britten uit, die door de Britten met moeite werd onderdrukt.

In 1967 bereikte het nationalisme in Quebec weer een hoogtepunt nadat De Gaulle op het balkon van het gemeentehuis in Quebec heel parmantig en luidop: "Vine Le Quebec Libre" had gekraaid.
In dat jaar werd de nationalistische Parti Quebecois opgericht die in 1976 de verkiezing won.

Ook de destijds in Canada en Frankrijk immens populaire Canadese chansonnier en tekstschrijver, Felix Leclerc (1914-1988), was een zeer belangrijk lid en het boegbeeld van die partij. Hij werd door de partij voorgedragen als president van de onafhankelijke republiek Quebec indien het eerste van de tweede referenda die werden gehouden, zou worden gewonnen.

Maar beide referenda werden beide keren, 1980 en 1995, heel nipt verloren. Leclerc is in Quebec nog steeds immens populair hoorde ik vorig jaar in Marokko van twee Quebecois.

In 2006 werd Quebec alsnog door het parlement erkend als aparte natie binnen Canada.

Dat ze Fransen een voorkeursbehandeling gaven lijkt mij dan ook niet vreemd.

mark61
01-02-17, 19:25
Dat ze Fransen een voorkeursbehandeling gaven lijkt mij dan ook niet vreemd.

Al Sawt denkt waarschijnlijk vooral aan bijv. Marokkanen. Hoogopgeleide Marokkanen, Algerijnen etc. zoeken (en vinden) vaak hun heil in Canada.

super ick
02-02-17, 07:29
Overheid van Quebec heeft jarenlang een beleid gevoerd om Franstalige migranten naar Quebec te halen. Wie Frans sprak kon een verblijfsvergunning tegemoet zien.

Volgens mij gaat het niet zo gemakkelijk. Canada zoekt de hoogopgeleiden.
Werk is een voorwaarde. Iedere Franstalige kan daar echt niet zomaar naartoe.

Al Sawt
02-02-17, 07:47
Al Sawt denkt waarschijnlijk vooral aan bijv. Marokkanen. Hoogopgeleide Marokkanen, Algerijnen etc. zoeken (en vinden) vaak hun heil in Canada.TlYep. Aantal familieleden konden naar Quebec emigreren. Belangrijkste vereisten: Opleiding en Spreekvaardigheid in het Frans.

knuppeltje
02-02-17, 09:06
TlYep. Aantal familieleden konden naar Quebec emigreren. Belangrijkste vereisten: Opleiding en Spreekvaardigheid in het Frans.

Dat is dan heel mooi.

knuppeltje
02-02-17, 09:07
Volgens mij gaat het niet zo gemakkelijk. Canada zoekt de hoogopgeleiden.
Werk is een voorwaarde. Iedere Franstalige kan daar echt niet zomaar naartoe.

Tja, die Franstaligen kunnen natuurlijk niet hoog opgeleid zijn. :blowen: