PDA

Bekijk Volledige Versie : President Erdogan: 'Nederlanders zijn nazisten en fascisten'



Marsipulami
11-03-17, 14:34
'Nederlanders zijn nazisten en fascisten'

Vandaag om 14:26 door svg | Bron: Reuters, Belga

De Turkse president Erdogan reageert scherp nadat Nederland de landingsrechten voor het toestel van de Turkse minister van Buitenlandse Zaken Mevlüt Çavusoglu introk.

De Nederlandse regering neemt de maatregel naar eigen zeggen omdat de openbare orde en veiligheid in het geding zijn gekomen, na een oproep aan Turkse Nederlanders om massaal deel te nemen aan een publieke manifestatie met Çavusoglu.

Maar daar kan de Turkse president Recep Tayyip Erdogan allerminst mee lachen. HIj reageerde kort maar bijzonder scherp aan persagentschap Reuters: 'De Nederlanders zijn nazisten en fascisten.' Ook dreigt Erdogan om Nederlandse diplomaten het land uti te zetten en vluchten uit Nederland te weren.*

Eerder had Çavusoglu zelf al gedreigd met zware politieke en economische sancties als Nederland zou verhinderen dat hij een bezoek kon brengen aan Rotterdam. Hij herhaalde die waarschuwing op zondag.*

‘We wilden tot een oplossing komen’

‘Nederland was met de Turkse autoriteiten in gesprek over het bezoek, waarbij gezocht werd naar een acceptabele oplossing. Er was overleg gaande of de Turkse autoriteiten de bijeenkomst konden verplaatsen en een besloten, kleinschaliger karakter konden geven in een Turks consulaat of ambassade. Nog voordat deze gesprekken waren afgerond, dreigden de Turkse autoriteiten publiekelijk met sancties. Dat maakt de zoektocht naar een redelijke oplossing onmogelijk’, luidt de verklaring van de regering.

‘We wilden tot een oplossing komen. We hebben een lang en moeilijk gesprek gevoerd met de Turken om tot een acceptabele oplossing te komen. We staan voor de openbare orde en willen niet dat de veiligheid in het geding komt’, aldus een woordvoerster van de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders.

Campagne

De minister was van plan zaterdag om 18.00 uur genodigden toe te spreken in de ambtswoning van de Turkse consul in de wijk Hillegersberg in Rotterdam. Maar de aankondiging van zijn bezoek viel niet in goede aarde bij de Nederlandse regering. Çavusoglu pleit voor een ‘ja’ voor meer macht voor president Erdogan in het Turkse referendum van 16 april.

nacht
11-03-17, 15:13
nazisten... is dat belgische spraak?

Ibrah1234
11-03-17, 15:39
Eindelijk doen we eens wat. Alle lof voor Rutte.

super ick
11-03-17, 16:11
Opzouten met die dictator en alle diplomaten per direct eruit trappen.

Politiek bedrijven in een ander land, kom op zeg.

Ik twijfel ook sterk aan mensen die hier geboren zijn maar wel met Turkse vlaggen lopen te zwaaien. Hier links stemmen uit eigenbelang maar in weze extreem rechts zijn

Marsipulami
11-03-17, 20:27
Erdogan is volstrekt irrelavant. Laat maar kletsen. Mooi dat Erdogan zo wild om zicht heen slaat, daarmee ondermijnt hij het Turkse kandidaat lidmaatschap voor de EU nog verder.

Wacht maar tot Erdogan de vluchtelingenkraan opnieuw opendraait.

Marsipulami
11-03-17, 20:28
nazisten... is dat belgische spraak?

Turks-Belgisch

Marsipulami
11-03-17, 20:36
De ene Turkse minister mag niet landen in Nederland, de andere komt dan maar met de auto

Belga - De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Mevlüt Cavusoglu.

za 11/03/2017 - 17:02

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Mevlüt Cavusoglu mag geen campagne voeren in Nederland. Zijn vliegtuig kreeg geen toestemming om te landen. Een andere minister, Fatma Betül Sayan Kaya, is daarom met de auto naar Nederland op weg, zo meldt het Turkse staatspersbureau Anadolu. Cavusoglu van zijn kant wordt morgen in Metz verwacht, in het noordoosten van Frankrijk.

Fatma Betül Sayan Kaya is minister van Familizaken. Kaya zou zich zaterdagmiddag in Duitsland hebben bevonden, en reist nu over land naar Rotterdam.

De minister zou eigenlijk vrijdag al spreken in Nederland in het kader van een promotietour van Turkse ministers in Europa om hun landgenoten warm te maken voor het referendum over de grondwet. Kaya kreeg te horen dat ze niet welkom was in de Nederlandse steden Hengelo en Wehl. Zalenverhuurders in beide plaatsen besloten hun ruimtes niet beschikbaar te stellen voor politieke bijeenkomsten.

Nederland trok vandaag de landingsrechten in voor het vliegtuig van de Turkse minister van Buitenlandse Zaken, Mevlüt Çavusoglu. Het kabinet nam de maatregel naar eigen zeggen omdat de openbare orde en veiligheid in het geding zijn gekomen na een oproep aan Turkse Nederlanders om zaterdag massaal deel te nemen aan een publieke manifestatie met Çavusoglu in Rotterdam.

Dat leidde tot een woedende reactie van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan, die foeterde over Nederlandse "nazi-overblijfselen en fascisten".

Metz

Minister van Buitenlandse Zaken Cavusoglu gaat morgen naar Metz, in het noordoosten van Frankrijk. Dat hebben de lokale autoriteiten meegedeeld. In Nederland was de minister vandaag niet welkom.

De komst van de minister "is bevestigd", zei Alain Carton, de secretaris-generaal van de prefectuur van het departement Moselle. De Turkse minister zal op uitnodiging van een lokale Turkse vereniging een meeting houden in een zaal van het congrescentrum van Metz.

nl-x
11-03-17, 21:15
Ben ik echt de enige die zich afvraagt waar de fuck Nederland mee bezig is? En wat de Nederlandse politiek aan het doen is? Erdogan mag dan wel dictatoriale trekjes vertonen, maar dat is toch geen reden voor Nederland om dan maar hetzelfde te doen?

De Turken alhier hebben toch inderdaad gewoon het (grond)recht op vergadering? (behoudens hetgeen bepaald in de wet, maar daar is geen sprake van) En daar mogen ze best een minister voor uitnodigen. Dat die minister daarbij politiek bedrijft of campagne voert is juridisch geheen irrelevant.

Hoezo worden er dan noodbevelen en verordeningen uitgevaardigd om dit onmogelijk te maken??? Dit zijn pure provocaties.

Ik vind het maar verontrustend dat dit blijkbaar het antwoord is van Nederland op de toenaderingen van Turkije naar Rusland. En natuurlijk gaan we komende week stemmen, dus goh.

Ik vind Nederland echt HEEL ENG reageren. (Erdogan ook, maar ik ben geen Turk en woon niet in Turkije, dus is minder boeiend voor mij.)

Ibrah1234
11-03-17, 21:38
Wacht maar tot Erdogan de vluchtelingenkraan opnieuw opendraait.

Ach, in het ergste geval krijgen we een tekort aan shoarmavlees bij de dreigende sancties :haha:

nl-x
11-03-17, 21:45
Nou, ik zie de grap er nog niet van in. Boel staat op springen daar nu in Rotterdam. De menigte daar is (TERECHT) kwaad en de spanning is om te snijden. En je kan zeggen wat je wil, maar dit is echt te danken aan Den Haag. Ik heb een veel slecht voorgevoel over wat er zo gaat afspelen daar in Rotterdam.

Marsipulami
11-03-17, 22:14
.




Nederland houdt tweede Turkse minister tegen in Rotterdam

VRT - za 11/03/2017 - 21:22 - Belga, Luc De Roy


De Nederlandse politie heeft het konvooi van de Turkse minister van Familiezaken, Fatma Betül Sayan Kaya, tegengehouden voor ze het consulaat in Rotterdam kon bereiken. Kaya was met de auto vanuit Duitsland naar Nederland op weg, omdat het vliegtuig van minister van Buitenlandse Zaken Mevlüt Cavusoglu eerder geen toestemming had gekregen om te landen. Turkije heeft de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordigingen in het land afgesloten en de Nederlandse ambassadeur moet "de eerste tijd" niet terugkeren, zo is gezegd.


Minister Fatma Betül Sayan Kaya wilde eigenlijk vrijdag al spreken in Nederland in het kader van een promotietour van Turkse ministers in Europa om hun landgenoten warm te maken voor het referendum over de grondwet. Kaya kreeg te horen dat ze niet welkom was in de Nederlandse steden Hengelo en Wehl. Zaalverhuurders in beide plaatsen besloten hun ruimtes niet beschikbaar te stellen voor politieke bijeenkomsten.

Nederland trok eerder vandaag de landingsrechten in voor het vliegtuig van de Turkse minister van Buitenlandse Zaken, Mevlüt Çavusoglu. Het kabinet nam de maatregel naar eigen zeggen omdat de openbare orde en veiligheid in het geding zijn gekomen na een oproep aan Turkse Nederlanders om zaterdag massaal deel te nemen aan een publieke manifestatie met Çavusoglu in Rotterdam.

Dat leidde tot een woedende reactie van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan, die foeterde over Nederlandse "nazi-overblijfselen en fascisten".

Rutte

In een reactie op de komst van minister Kaya heeft de Nederlandse premier Mark Rutte gezegd dat de Nederlandse regering niet wil dat Turkse ministers groepen toespreken.

"Het is niet verboden voor Turkse ministers om in Nederland te zijn. Punt is dat wij niet willen dat zij groepen Turken toespreken", zo zei hij aan de NOS. "Deze vrouw lijkt ook de intentie te hebben toespraken te gaan houden. Wat ons betreft kan ze dat vanavond niet doen. Wij zitten er bovenop, we zijn bezig dit op te lossen. Hoe dat kan ik op dit moment niet zeggen."

Turkse repressailles

Minister Cavusoglu had al gezegd dat de Nederlandse beslissingen niet zonder gevolg zouden blijven, en nu heeft Turkije ook de daad bij het woord gevoegd.

De Nederlandse ambassade in Turkije, het consulaat, en de residenties van de ambassadeur, de zaakgelastigde en de consul-generaal zijn afgesloten "voor veiligheidsredenen".

Ook heeft het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken gezegd dat het niet wil dat de Nederlandse ambassadeur, die momenteel met vakantie is, "de eerste tijd" naar Ankara terugkeert.

Metz

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Cavusoglu gaat morgen naar Metz, in het noordoosten van Frankrijk. Dat hebben de lokale autoriteiten meegedeeld. In Nederland was de minister vandaag niet welkom.

De komst van de minister "is bevestigd", zei Alain Carton, de secretaris-generaal van de prefectuur van het departement Moselle. De Turkse minister zal op uitnodiging van een lokale Turkse vereniging een meeting houden in een zaal van het congrescentrum van Metz.

Olive Yao
11-03-17, 22:35
.
Nederland kan als argument aanvoeren dat dit de nederlandse politieke ruimte is, waar nederlandse politiek bedreven wordt. Dit is niet de turkse politieke ruimte. Erdogan breidt de turkse politieke ruimte, waar hij politiek bedrijft, uit naar Nederland.
Moet Nederland dat aanvaarden? Ik vind van niet. Ik zie het als een inbreuk op de nederlandse politieke ruimte. Nederlanders mogen zeggen: dit is de nederlandse politieke ruimte, en we staan niet toe dat Erdogan en zijn ministers er turkse politieke ruimte van maken.

''Tamelijk onbeschoft hoe de Turken met Nederland omgaan. Het is normaal dat je je niet opdringt aan een andere staat. Het is goed dat het kabinet deze stap heeft gezet," zei GroenLinks-leider Jesse Klaver zaterdag in het radioprogramma Kamerbreed.

Wat Klaver 'je opdringen aan een andere staat' noemt, zie ik als 'een turkse minister komt in de nederlandse politieke ruimte turkse politiek bedrijven'.

Marsipulami
11-03-17, 22:43
Nederland heeft volgens mij geen enkele juridische poot om op te staan om voorstanders en sympathisanten van Erdogan het zwijgen op te leggen binnen Nederland.

Olive Yao
11-03-17, 22:47
Nederland heeft volgens mij geen enkele juridische poot om op te staan om voorstanders en sympathisanten van Erdogan het zwijgen op te leggen binnen Nederland.

Hoe het juridisch zit weet ik niet. Politiek gezien stel ik me nu op bovenstaand standpunt.

nl-x
11-03-17, 22:51
Hoe het juridisch zit weet ik niet. Politiek gezien stel ik me nu op bovenstaand standpunt.
Weet je hoe dat heet, als je met politieke standpunten lak hebt aan de wet?


Wel grappig. In het "vrije" en "democratische" Nederland, moet ik het nu als Marokkaan van de Turkse media hebben, als ik een live-feed wil zien uit Rotterdam. AHaber.com.tr (http://www.ahaber.com.tr/webtv/canli-yayin)

Edit: hier nog eentje op periscope: https://www.periscope.tv/maikelcoomans85/1zqKVbbjNPpKB

Ibrah1234
11-03-17, 22:57
Nederland heeft volgens mij geen enkele juridische poot om op te staan om voorstanders en sympathisanten van Erdogan het zwijgen op te leggen binnen Nederland.

Turkse minister bij consulaat Rotterdam: 'Nederland schendt wet en mensenrechten'.

In het licht bezien van de recente gebeurtenissen in Turkije waarbij tienduizenden zijn opgepakt of uit het ambt zijn gezet in Turkije een lachwekkende uitspraak. Die Turk moet wel een plaat van beton voor zijn kop hebben.

Olive Yao
11-03-17, 23:06
Weet je hoe dat heet, als je met politieke standpunten lak hebt aan de wet?

Wel grappig. In het "vrije" en "democratische" Nederland, moet ik het nu als Marokkaan van de Turkse media hebben, als ik een live-feed wil zien uit Rotterdam. AHaber.com.tr (http://www.ahaber.com.tr/webtv/canli-yayin)

:strik: Wat is de wet dan? Ik dacht aan vrijheid van vereniging en vergadering (artikel 11 EVRM).

:strik: Die vrijheid mag beperkt worden. Maar volgens mij is er in casu geen beperkingsgrond.

De gronden voor beperking zijn:

prescribed by law and are necessary in a democratic society in the interests of national security or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals or for the protection of the rights and freedoms of others.

Je moet dan toetsen:

- prescribed by law
- necessary
- in a democratic society
- in the interests of
- national security or
- public safety,
- for the prevention of disorder or
- crime,
- for the protection of health or
- morals or
- for the protection of the rights and freedoms of others.

Het Europees Hof gaat dit rijtje af in zn uitspraken.

Openbare orde is nu een grond, maar slechts tijdelijk, tot het georganiseerd is. Dus dat houdt geen stand.
"Nationale veiligheid' is dit ook niet - Erdogan en zn maats plegen hier geen staatsgreep.

Dus hier zit het hem niet in.

:strik: Volgens mij zit het hem in iets anders.

Artikel 11 EVRM geeft mensen vrijheid van vereniging en vergadering.

Maar dat betekent nog niet dat het turkse politici die vrijheid geeft in Nederland. Ik vraag me af of artikel 11 EVRM daarvoor geldt. Artikel 11 zou kunnen gelden voor nederlanders jegens de nederlandse overheid. Niet voor turkse politici jegens de nederlandse overheid. Turkse politici hoeven in Nederland geen recht van vereniging en vergadering te hebben. Kunnen ze in Turkije doen.

Hoe zit het met vrijheid van vereniging en vergadering in Turkije?

Tomas
11-03-17, 23:11
Burgemeesters hebben meer bevoegdheden ivm openbare orde. Demonstraties moeten vooraf aangekondigd worden enzo.

Ibrah1234
11-03-17, 23:15
:strik: Wat is de wet dan? Ik dacht aan vrijheid van vereniging en vergadering (artikel 11 EVRM).

:strik: Die vrijheid mag beperkt worden. Maar volgens mij is er in casu geen beperkingsgrond.

De gronden voor beperking zijn:

prescribed by law and are necessary in a democratic society in the interests of national security or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals or for the protection of the rights and freedoms of others.

Je moet dan toetsen:

- prescribed by law
- necessary
- in a democratic society
- in the interests of
- national security or
- public safety,
- for the prevention of disorder or
- crime,
- for the protection of health or
- morals or
- for the protection of the rights and freedoms of others.

Het Europees Hof gaat dit rijtje af in zn uitspraken.

Met gevaar juridische nonsens ten berde te brengen maar schort de noodverordening van burgemeester Aboutaleb niet tijdelijk alle grondwettelijke rechten?

Noodverordening (https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodverordening)

nl-x
11-03-17, 23:15
Ik kijk niet eens naar de EVRM, maar naar de Nederlandse grondwet. En hoewel die natuurlijk niet opgaat voor de Turkse minister zelf an sich, geldt wel dat zij hier is mede op verzoek van in Nederland wonende Turken. Hén wordt het recht op vergadering ontnomen, door hen zonder goede gronden een spreker te weigeren. Hén wordt eigenlijk de mond gesnoerd. De Turken waren van plan om op privéterrein een bespreking te houden. Maar nu wordt er plots als voorwaarde gehanteerd dat die bespreken naar de smaak van de Nederlandse regering moet zijn.

Olive Yao
11-03-17, 23:20
Ik kijk niet eens naar de EVRM, maar naar de Nederlandse grondwet. En hoewel die natuurlijk niet opgaat voor de Turkse minister zelf an sich, geldt wel dat zij hier is mede op verzoek van in Nederland wonende Turken. Hén wordt het recht op vergadering ontnomen, door hen zonder goede gronden een spreker te weigeren. Hén wordt eigenlijk de mond gesnoerd. De Turken waren van plan om op privéterrein een bespreking te houden. Maar nu wordt er plots als voorwaarde gehanteerd dat die bespreken naar de smaak van de Nederlandse regering moet zijn.

Dat is waar, dit is een sterk argument.

De noodverordening kan wel tijdelijk voorgaan, maar niet als het goed georganiseerd is.



Burgemeesters hebben meer bevoegdheden ivm openbare orde. Demonstraties moeten vooraf aangekondigd worden enzo.

Plus dat ja.

nl-x
11-03-17, 23:23
Er was geen nood. Het was geen demonstratie.
Het was een bijeenkomst in besloten kring ("vergadering")

Aboutaleb heeft zich laten prostitueren voor electoraal gewin.
Door een noodverordening af te geven zonder nood, blijft er enkel over dat de grondwet wordt geschonden.

Nu is het uiteraard wel een demonstratie. Maar dan eigenlijk tegen het optreden van de Nederlandse overheid. Tsja, de wens is hier vader van de gedachte.

nl-x
11-03-17, 23:37
@Ibrah1234 : dat is toch een stuk anders dan als die fuik er speciaal voor jou is opgezet, terwijl ze wisten dat er geen risico was, maar ze jou gewoon moesten hebben.

nl-x
12-03-17, 00:19
:schok: Dienst Speciale Interventies staat op het punt om de minister (van een bevriende natie, lid van de NAVO) te ARRESTEREN!

Ibrah1234
12-03-17, 00:32
Op Twitter haalt Kaya hard uit naar de Nederlandse overheid. „Democratie, fundamentele rechten, mensenrechten en vrijheid. Ze zijn vanavond allemaal vergeten in Rotterdam. Het is grotendeels tirannie en onderdrukking”, twittert ze in het Engels.

Lachwekkend. Knettergek die Turk en dan hier die AKP ellende ook nog eens spuien. Burgemeester Abouthaleb heeft prima geanticipeerd.

20607

nl-x
12-03-17, 00:51
Ik vroeg me af... Wat zegt Ebru Umar?

Dus ik naar haar Twitter... Tientallen tweets. Maar ze zegt NIKS. knap :D

Zou ze net zoals de Turkse oppositie nu achter Erdogan kruipen? Ondenkbaar ! (Toch? :moeilijk:)

nl-x
12-03-17, 01:19
De Nazi-beschuldigingen hebben slapende sentimenten wakker gemaakt; ze wordt namelijk op dit moment gedeporteerd* naar Duitsland ;)

Ik ga maar eens slapen. Ik hoop dat het vredig afloopt in Rotterdam.



* Turkse media melden een "vrijwillig" vertrek

StevieK
12-03-17, 08:25
Nou, ik zie de grap er nog niet van in. Boel staat op springen daar nu in Rotterdam. De menigte daar is (TERECHT) kwaad en de spanning is om te snijden. En je kan zeggen wat je wil, maar dit is echt te danken aan Den Haag. Ik heb een veel slecht voorgevoel over wat er zo gaat afspelen daar in Rotterdam.

Wat moet een Turk eigenlijk in Rotterdam, waarom gaat ie dan niet terug naar Turkije, de meeste Turken zijn uit Turkije vertrokken omdat hun eigen moederland niet in staat was om hun een beter financiële standard te leveren. Niet zeiken dat NL ze indertijd nodig had, ja dat klopt, maar ze zijn hier wel vrijwillig gekomen omdat het economisch in hun land slecht ging.
Een Turk die nog echte bindingen met zijn vaderland heeft zou het sieren om terug te gaan naar hun vaderland.
De andere Turk heeft het beter begrepen, die will hier in NL zijn toekomst opbouwen.

Umarvlie
12-03-17, 09:17
Laat die facist van een Erdogan lekker zijn "rebirth of the Ottoman Empire" in Turkeije zelf faciliteren en mensen die daar zo graag bij willen horen direct naar Turkeije terugkeren. We hebbe hier al genoeg Nederlandse idoten die we moeten gedogen en er is voor ons geen reden er ook nog eens een paar uit het buitenalnd hun binnelandse problemen hier op te laten spelen.

super ick
12-03-17, 09:48
@Ibrah1234 : dat is toch een stuk anders dan als die fuik er speciaal voor jou is opgezet, terwijl ze wisten dat er geen risico was, maar ze jou gewoon moesten hebben.

Geen risico? In Duitsland is het anders een dag daarvoor aardig uit de hand gelopen.

Grappig om te lezen hoe jij een beroep doet op de democratie om een man toe te laten propaganda te maken voor het afschaffen van de democratie in zijn land cq het buitenspel zetten van het parlement.

De verwijten nazisme en fascisme zijn een staatshoofd onwaardig en geeft aan hoe hij in elkaar zit. Juist hij kwalificeert zich perfect voor deze titels. Erdogan is een gevaarlijke gek die de Turken aanspreekt op hun ongezonde grenzeloze gevoel van nationalisme.

knuppeltje
12-03-17, 10:21
Ik vind het toch nog veel erger dat hier een Nederlander alle gelegenheid krijgt om te proberen hier de democratie om zeep te helpen. Een buitenlander zonder verblijfsvergunning kun je altijd nog de grens over zetten als die het te bont maakt.

De zwakke kant van de democratie, schijnt men dat ook wel te noemen.

Overigens, Wilders reist de halve wereld rond om zijn vaak heel erg onfrisse opvattingen over de democratie uit te dragen en er steun daarvoor te verzamelen bij andere heel onfrisse partijen. Allemaal legaal.

nl-x
12-03-17, 10:22
@Super Ick : natuurlijk is Erdogan op zijn minst een gek te noemen, en zijn de geüite woorden buiten proportie.

Maar dat is geen vrijbrief voor de Nederlandse regering om wetten te overtreden. Inspelen op angst voor een politieke nederlaag, gebaseerd op haat. En dan toegeven aan haat.

Ik herhaal, er was geen risico! Er was enkel een macho gedrag van "ik zal je laten zien wie hier de baas is".

Nederland heeft zich ongekend laten kennen en heef zeer beschamend gehandeld. En "ja maar hullie" doet daar niet aan af.

The_Grand_Wazoo
12-03-17, 10:58
Hoe het juridisch zit weet ik niet helemaal. Volgens mij kunnen met noodverordeningen grondrechten worden opgeheven. Elegant is dat niet, maar dat is dan maar zo.
Wat is nou eigenlijk de kern van het probleem?
Er is een referendum in Turkije om de macht van een president dusdanig te vergroten dat de democratie in Turkije, die al geruime tijd door allerhande noodverordeningen buiten werking is gesteld, zo om te vormen dat de zittende president onevenredig veel macht krijgt op het moment dat hij besluit de democratie in zijn land weer te herstellen.
Dus de overheid die in eigen land de democratie buiten werking heeft gesteld eist dat in een ander land burgers aanspraak mogen maken op juist die grondrechten die zij in het eigen land buiten werking heeft gesteld.
Dat is nogal krom van de Turkse overheid en in mijn ogeneen provocatie.
Als er geen onderlinge spanningen waren binnen de Turkse gemeenschap in Nederland dan was er niet zo veel aan het handje geweest, maar die spanningen zijn er wel. Die spanningen zijn bovendien linea recta terug te voeren op het beleid van die Turkse overheid. Die is al jaren willens en wetens bezig die gemeenschap in Nederland te beinvloeden en exporteert zodoende haar politieke problemen naar een land wat daar niets mee te maken heeft en waarvan de betreffende overheid vindt dat dat tot ongewenste spanningen leidt. Dan mag de overheid van dat land daar toch wat aan doen? Dat heeft niets met fascisme of nazisme van doen.
Turkije vind dat zij haar staatsburgers mag voorlichten. Hoe komt het eigenlijk dat er zoveel Turkse staatsburgers in Europa wonen? De reden is m.i. doordat niet Nederland, maar Turkije een verkapte Blut-politiek voert en automatisch kinderen die hier geboren worden automatisch als Turks staatsburger toe eigent. Waarschijnlijk om de stroom aan buitenlandse deviezen en het aantal dienstplichtigen in stand te houden (overigens doet Marokko hetzelfde).
Als er één partij is die aanspraak maakt op nazistisch angehauchte ideologieen dan is het de Turkse overheid.

De Turkse overheid heeft dit probleem zelf geschapen en eist nu op hoge toon het recht toe in andere landen een politiek te bedrijven waar die samenlevingen zelf nietsmee te maken hebben en die alleen tot onrust in die landen leidt.

De Nederlandse overheid handelt in mijn ogen heel verstandig en evenwichtig. De schrille reactie van de zijde van de Turkse overheid, een overheid die onlangs zonder vorm van proces en met het opschorten van de eigen grondwet, tienduizenden mensen in eigen land de rechten heeft afgenomen, bevindt zich niet in een positie waarin het anderen de maat kan nemen.

The_Grand_Wazoo
12-03-17, 11:03
Ik vind het toch nog veel erger dat hier een Nederlander alle gelegenheid krijgt om te proberen hier de democratie om zeep te helpen. Een buitenlander zonder verblijfsvergunning kun je altijd nog de grens over zetten als die het te bont maakt.

De zwakke kant van de democratie, schijnt men dat ook wel te noemen.

Overigens, Wilders reist de halve wereld rond om zijn vaak heel erg onfrisse opvattingen over de democratie uit te dragen en er steun daarvoor te verzamelen bij andere heel onfrisse partijen. Allemaal legaal.

Het gaat hier niet over Wilders. Dat Wilders een onfrisse vent is dat moge zo zijn, maar dat is niet ter zake doende.
Overigens staat mij bij dat andere democratische landen Wilders wel eens de toegang hebben geweigerd.

knuppeltje
12-03-17, 12:46
Het gaat hier niet over Wilders. Dat Wilders een onfrisse vent is dat moge zo zijn, maar dat is niet ter zake doende.
Overigens staat mij bij dat andere democratische landen Wilders wel eens de toegang hebben geweigerd.

Het gaat er om dat je niet anderen de maat moet nemen over iets waar jezelf een loopje mee neemt.

Ibrah1234
12-03-17, 13:44
Turkse politici die campagne willen voeren in Duitsland en Nederland mogen dit helemaal niet doen volgens de Turkse kieswet.

Ze overtreden hun eigen regels?

Bron (https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/10/turkse-wet-verbiedt-campagne-in-het-buitenland-a1549714)

knuppeltje
12-03-17, 13:50
Turkse politici die campagne willen voeren in Duitsland en Nederland mogen dit helemaal niet doen volgens de Turkse kieswet.

Ze overtreden hun eigen regels?

Bron (https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/10/turkse-wet-verbiedt-campagne-in-het-buitenland-a1549714)

Ze mogen dus heel blij zijn dat wij proberen te voorkomen dat ze in eigen land kunnen worden aangeklaagd wegens een dergelijke wetsovertreding. :stout:

Hoeveel gevangenisstraf staat daarop in Turkije?

Ibrah1234
12-03-17, 13:56
Hoeveel gevangenisstraf staat daarop in Turkije?

Met instemming van oom Recep Tayyip als zelfbenoemde opperrechter komt men er wel mee weg. Alle onafhankelijke en kritische rechters smijt hij simpelweg het gevang in :D

knuppeltje
12-03-17, 14:39
Met instemming van oom Recep Tayyip als zelfbenoemde opperrechter komt men er wel mee weg. Alle onafhankelijke en kritische rechters smijt hij simpelweg het gevang in :D

Recep(t) Erdogan. :schreeuw:

Good Kahuna
12-03-17, 14:44
Turkse politici die campagne willen voeren in Duitsland en Nederland mogen dit helemaal niet doen volgens de Turkse kieswet.

Ze overtreden hun eigen regels?

Bron (https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/10/turkse-wet-verbiedt-campagne-in-het-buitenland-a1549714)

Zelf heeft Turkije het over "informatiebijeenkomsten" of iets in die geest. Maar helemaal kosher is het natuurlijk niet.

Ik vroeg me af waarom het zo noodzakelijk voor de Turkse overheid is om internationale spanningen te riskeren vanwege hun referendum en in West-Europa stemmen te ronselen. Is dat niet gewoon omdat ze vrezen dat ze met alleen de stemmen van de Turken in Turkije het niet gaan redden? De laatste verkiezingen lieten zien dat het merendeel van Turkse mensen in Nederland die stemmen dat pro-Erdogan doet.

Vredeopaarde
12-03-17, 15:50
Precies die buitenlandse stemmen gaan de doorslag geven. Ondanks alle repressie en gevangen zetten journos en tv stations op zwart ( nos.nl nu ook op zwart in turkije) lukt het Erdo niet om een overtuigende overwinning te behalen. Peiling vorige week ( ook van niet onafhankelijke peilingen) was 49-51, dus hij heeft die stemmen echt nodig. Vorige keer stemden NL Turken 79% op Erdo.

Triest voor de turken is wel dat Turken die niet in Turkije wonen, maar lekker in vrijheid kunnen wonen elders, ervoor gaan zorgen dat de Turken zelf in een dictatuur terecht komen. Da's gezellig thuiskomen voor de NL Turken als ze bij oma op bezoek gaan in turkije..

Marsipulami
12-03-17, 16:13
Het ziet er toch naar uit dat Erdogan en Wilders garen zullen spinnen bij alle heisa hieromtrent. Rutte stapt mee in de polarisering die Wilders aanwakkert en dat is niet verstandig van Rutte.

Als die Turkse minister de aanhangers van Erdogan had toegesproken op het consulaat, dan was er geen haan die daar verder nog om kraaide. Nu is het echter wereldnieuws.

Verder moet de NL staat haar eigen wetten respecteren en die wetten bepalen dat ook onsympathieke mensen waarvan de boodschap ons niet welgevallig is rechten en vrijheden hebben.

The_Grand_Wazoo
12-03-17, 16:23
Het gaat er om dat je niet anderen de maat moet nemen over iets waar jezelf een loopje mee neemt.

In deze kwestie is het tot nu toe iTurkije dat de Nederlandse overheid de maat neemt en niet omgekeerd.

Vredeopaarde
12-03-17, 16:26
Jawel, maar als je een bijeenkomst wil houden en je verwacht dat daar veel mensen op af komen, wellicht zowel voor- als tegenstanders, is het niet gek om dat in overleg te doen; voor demos heb je een vergunning nodig, niet omdat je niet onwelgevallige verhalen mag vertellen, maar om ongeregeldgeden te voorkomen. Dus dat is niet gek. Als vervolgens iemand jokt en op slinkse wijze alsnog iets probeert, dan is dat wel degelijk in strijd met de ( diplomatieke) regels en wetgeving.

Of dit alles nu niet een averrechts effect heeft gehad, tsja, achteraf had de overheid die malloten gewoon hun gang moeten laten gaan, had je een paar opgewonden turken gehad en was het klaar geweest. Verkiezingen spelen dan toch een rol denk je.
Rutte spint hier garen bij, wilders minder denk ik. En Erdo lacht zich natuurlijk gek, die kan weer een paar weken verder het vuurtje opstoken.

Karin.N
12-03-17, 16:31
Nederland was nog in gesprek met Turkije, maar Turkije dreigde daarbij al met sancties, en ja, terecht dat je dat als land niet accepteert!

Ibrah1234
12-03-17, 16:35
Het ziet er toch naar uit dat Erdogan en Wilders garen zullen spinnen bij alle heisa hieromtrent. Rutte stapt mee in de polarisering die Wilders aanwakkert en dat is niet verstandig van Rutte.

Dat denk ik niet. Naar mijn mening pakt dit gunstig uit voor Rutte zo vlak voor de verkiezingen en het zal me derhalve dan ook niet verbazen dat hij zo stemmers bij de PVV weg snoept.

super ick
12-03-17, 16:48
Moet Wildes hier ook al bijgehaald worden?

Wat een kutargument!

Ibrah1234
12-03-17, 16:58
Verder moet de NL staat haar eigen wetten respecteren en die wetten bepalen dat ook onsympathieke mensen waarvan de boodschap ons niet welgevallig is rechten en vrijheden hebben.

Dit is toch niet nieuw? In Duitsland en Oostenrijk zijn ook bijeenkomsten afgelast. Dat heeft de voorpagina's niet eens gehaald. Het Duits hof heeft al bepaald dat de regering een spreekverbod maf afdwingen. Dit hele gedoe speelt niet slechts in Nederland.

Duitsland mag campagne voerende buitenlandse politici weren (http://www.elsevier.nl/buitenland/achtergrond/2017/03/duitsland-mag-campagnevoerende-buitenlandse-politici-weren-467388/)

fir
12-03-17, 17:35
100 %

Marsipulami
12-03-17, 17:43
Dat denk ik niet. Naar mijn mening pakt dit gunstig uit voor Rutte zo vlak voor de verkiezingen en het zal me derhalve dan ook niet verbazen dat hij zo stemmers bij de PVV weg snoept.


Moet Wilders hier ook al bijgehaald worden?

Wat een kutargument!

Het is overduidelijk dat Rutte en Aboutaleb de NL wetgeving over boord zetten omwille van de nakende verkiezingen en de hete adem van Wilders in hun nek. Het is best mogelijk dat Rutte hier op korte termijn electoraal voordeel uit haalt, maar het getuigt niet echt van een visie op lange termijn.

Wizdom
12-03-17, 18:09
Het is overduidelijk dat Rutte en Aboutaleb de NL wetgeving over boord zetten omwille van de nakende verkiezingen en de hete adem van Wilders in hun nek. Het is best mogelijk dat Rutte hier op korte termijn electoraal voordeel uit haalt, maar het getuigt niet echt van een visie op lange termijn.

In Frankrijk mag de Turkse minister gewoon zijn publiek toespreken? Wat is het probleem in Nederland? Moet de regerende politiek Wilders agenda over nemen om wind uit zijn​ zeilen te kapen? Een fascistische agenda? Nederland ontpopt zich tot een eng land waar men alleen eigen interpretatie van democratie gedoogd?

StevieK
12-03-17, 18:51
In Frankrijk mag de Turkse minister gewoon zijn publiek toespreken? Wat is het probleem in Nederland? Moet de regerende politiek Wilders agenda over nemen om wind uit zijn​ zeilen te kapen? Een fascistische agenda? Nederland ontpopt zich tot een eng land waar men alleen eigen interpretatie van democratie gedoogd?

Dan snap ik niet waarom mensen in dit "enge land" willen wonen of heeft die de maken met economische omstandigheden, een land waar je zelfs als kansloze nog een uitkering krijgt, een land wat een mekka is voor bepaalde bevolkingsgroepen, een land waarin je als hardwerkende gestraft wordt door het betalen van hoge belastingen, een land waarin je als crimineel nog beter behandelt wordt als ouderen of mensen die on verzorgings tehuizen liggen. Ja echt een eng land.

Wizdom
12-03-17, 19:54
Dan snap ik niet waarom mensen in dit "enge land" willen wonen of heeft die de maken met economische omstandigheden, een land waar je zelfs als kansloze nog een uitkering krijgt, een land wat een mekka is voor bepaalde bevolkingsgroepen, een land waarin je als hardwerkende gestraft wordt door het betalen van hoge belastingen, een land waarin je als crimineel nog beter behandelt wordt als ouderen of mensen die on verzorgings tehuizen liggen. Ja echt een eng land.

Dat heeft niets te maken met de vrijheid van verenigen... Niet iedere keer het gesprek vertroebelen... Van Baalen ging ook als buitenlandse politicus de barricaden op in Oekraine om zijn politieke standpunt te uitten... Geen Nederlandse politicus die zich heeft geroerd als onacceptabel?

nacht
12-03-17, 20:23
Het is overduidelijk dat Rutte en Aboutaleb de NL wetgeving over boord zetten omwille van de nakende verkiezingen en de hete adem van Wilders in hun nek. Het is best mogelijk dat Rutte hier op korte termijn electoraal voordeel uit haalt, maar het getuigt niet echt van een visie op lange termijn.

inderdaad. de diplomatieke rel die ze veroorzaakt hebben is verkiezingspropaganda om wilders stemmers naar zich toe te trekken. junkies die verslaafd zyn aan macht zyn tot rare capriolen in staat. dan kryg je dit soort gênante vertoningen.

super ick
13-03-17, 08:31
Dat heeft niets te maken met de vrijheid van verenigen... Niet iedere keer het gesprek vertroebelen... Van Baalen ging ook als buitenlandse politicus de barricaden op in Oekraine om zijn politieke standpunt te uitten... Geen Nederlandse politicus die zich heeft geroerd als onacceptabel?

Je hebt over van Baalen inderdaad een goed punt. Dat was een belachelijke actie. Dat heb ik ook hier direct gezegd.

De verhoudingen staan op scherp in Turkije. 80% van de hier wonende Turken zijn Erdo-aanhangers. Extreem rechts naar onze politieke maatstaven. De hele rechtstaat wordt daar afgeschaft. Joutnalisten gevangen gezet, TV stations uit de lucht gehaald, rechters ontslagen.

Gaat jou dan geen lichtje op? Is jou verontwaardiging zo selectief?

nl-x
13-03-17, 08:47
80% van de Turken hier extreem rechts naar onze maatstaven???
Man. je roept maar wat!

Totaal blind voor het feit dat Turkije in de nasleep zit van een coup nog geen jaar geleden. En in plaats van als een vriend het land te hulp te schieten, en op zo een manier er voor zorg te dragen dat het land niet tot een dictatorschap vervalt, wordt het behandeld als een schurkenstaat. Ongelooflijk. En waarom? Nogmaals. Omdat ze banden hebben aangehaald met Rusland.

Bekijk het ook van de andere kant. Als Erdogan die coup niet had afgeslagen, dan heette ISIS nu waarschijnlijk al ISIST.

knuppeltje
13-03-17, 09:08
In deze kwestie is het tot nu toe iTurkije dat de Nederlandse overheid de maat neemt en niet omgekeerd.

Mwa, volgens mij doen beiden er aan mee.

Umarvlie
13-03-17, 09:09
Wat gaat Ankara doen?

AMSTERDAM - Na een hevig diplomatiek gevecht met Turkije wacht Nederland nu af of Ankara alle dreigementen daadwerkelijk gaat waarmaken. Intussen probeert het kabinet het verhitte conflict te blussen. ...

(Born: Telegraaf)

Ik vind het zelf meer interresant on te zien hoe Europa zich gaat opstellen. Gaan ze zich solidair met Nederland opstellen of zijn ze zo bang voor Erdogan en zijn "misbruik" van de vluchtelingen, om Europa naar zijn pijpen te laten dansen?

Als Europa zich afstandig houdt is dat weer koren op de molen voor anti-EU gevoelens hier.

knuppeltje
13-03-17, 09:10
Moet Wildes hier ook al bijgehaald worden?

Alsof die daarover zelf zijn klep dichthoudt.

binloser
13-03-17, 09:45
Nederland had het gewoon moeten toestaan op voorwaarde dat ook tegenstanders van Ergodan er zouden spreken. Nu spint Ergodan er garen bij want wordt er populairder door in Turkije. Maar Turkije is de klos. De lire is al gekelderd, vakantiegangers gaan wegblijven. investeringen zullen afnemen. Denken ze nu werkelijk dat ze een vuist kunnen maken. 1 Voordeel; bij europa kunnen ze zo niet meer komen.

Umarvlie
13-03-17, 09:52
Alsof die daarover zelf zijn klep dichthoudt.

Tot dusver nog niet zo heel veel gehoord - vanavond misschien in het debat met Rutte maar denk dat hij hoopt te pieken richting woensdag.

Umarvlie
13-03-17, 09:54
Nederland had het gewoon moeten toestaan op voorwaarde dat ook tegenstanders van Ergodan er zouden spreken. Nu spint Ergodan er garen bij want wordt er populairder door in Turkije. Maar Turkije is de klos. De lire is al gekelderd, vakantiegangers gaan wegblijven. investeringen zullen afnemen. Denken ze nu werkelijk dat ze een vuist kunnen maken. 1 Voordeel; bij europa kunnen ze zo niet meer komen.

De tegenstanders houden al hun eigen bijeenkomsten, denk juist niet dat we hier in Nederland die groepen moeten gaan mixen, gezien de manier waarop in Turkeije met tegenstanders wordt omgegaan.

Joosr
13-03-17, 11:34
Ongeacht alles..
Het is niet gebruikelijk, totaal ongepast en ongewenst dat er politieke campagnes worden gevoerd door buitenlandse partijen in andere landen.

Wizdom
13-03-17, 12:37
Ongeacht alles..
Het is niet gebruikelijk, totaal ongepast en ongewenst dat er politieke campagnes worden gevoerd door buitenlandse partijen in andere landen.

Nederland heeft al te gemakkelijk met een beroep op de openbare orde de rechten van minister Casuvoglu ingeperkt, meent jurist Brouwer. Hij wijst erop dat op de burgemeester de 'vergaande plicht' rust om de Turkse, politieke bijeenkomsten mogelijk te maken. Want Cavusoglu geniet onder artikel 1 van de Grondwet gelijke rechten als eenieder, waaronder de vrijheid van vereniging en vergadering. Voor spreken in een zaal geldt dat een burgemeester 'uitsluitend repressief' mag optreden. Hij noemt het argument van de openbare orde in het geval van Cavusoglu 'er met de haren bijgesleept. Je moet dan echt goede gronden hebben om aan te nemen dat er grote rellen zouden komen, daarvan was geen sprake'. Het kan anders, meent Brouwer, verwijzend naar Frankrijk, waar Casuvoglu zondag in Metz ongestoord optrad. 'De Fransen hebben wel en terecht de prioriteit gegeven aan zijn vrijheid van vereniging en vergadering'.

Tomas
13-03-17, 12:48
Ze hadden haar moeten arresteren vanwege het aanhangen van een verdachte religie/beweging, een beetje martelen en na een paar maanden vrijlaten. Ik den dat Erdo het dan wel begrepen had.

super ick
13-03-17, 14:47
Alsof die daarover zelf zijn klep dichthoudt.

Iedere politicus zegt er iets over dus waarom gekke Greet niet?

Er zitten journalisten, rechters en critici van het regime opgesloten zonder vorm van een proces. Dringt dat tot jou door of zit je hier alleen om vriendjes te maken?

Hawa
13-03-17, 17:00
Nederland heeft op al die buitenlandse juridische punten goed gehandeld. De Turkse regering heeft diplomatieke wet overtreden,vooral mede doordat ze geen politiek mogen bedrijven buiten hun eigen vaderland.
Al die dreigende taal vooraf aan het bezoek heeft Nederland zich beroept op die wet. Van niet welkome diplomaten vanuit Turkije.Dreingende taal vooraf in sancties etc.Zoals het landen van het vliegtuig in Nederland. Van de minister van Buitenlandse zaken; Mevlut Cavusoglu. Tegen is gehouden.
En toen dachten die Turken die vrouw in te gaan zetten vanuit het familie recht systeem. Wat een gotspe!!
Fatma Betul Sayan Kaya. Heeft haar naam door het slijk gehaald door al die onnozele dictatortjes die daar zitten te mennen voor al die stemmen die Erdogan kan binnen gaan halen voor zijn Autocratische hervormingen in doodstraffen en verderf in vrije meningsuitingen.
Hoeveel mensen in het gevang,door zijn zogenaamde,coup!
En die andere partij,zijn voormalige vriend,maar de schuld gaan geven.
Welke idioot bedenkt zoiets extreems. Ja zeker dat is Recep Tayyip Erdogan.
Het voetvolk loopt achter zijn veel te grote laars wel aan.

Ik had liever die voetbalwedstrijd gezien tussen de Turken en de Nederlanders.
En dat is broederliefde en zusterliefde in dit Nederland.
Wie er wint is niet het issue.
Als we maar kunnen vieren.

Maar niet op deze dogmatische schreeuw!!!
Weg ermee.
stap ik op je voeten
ga eens achter je Turkse oren in die Roots wroeten
zie je het verschil der machten
daar zitten we hier niet op te wachten.

Met Turkije ging het heel erg voor de wind
iedereen blij en aan het werk
Turkije voelde zich weer sterk.

En toen begon die ellende
bij die Arabische lente.

Grenzen gesloten in Libie
en Irak
Oorlog en tribale stammen
hebben het Turkije
in die voorspoed
verbannen.

Dan maar op een andere manier
terug naar het volk
iedereen gaat stemmen
en vooral in democratie.

Zo hier en daar was Turkije voor iedereen en
met elkaar,
tot dat dit ook niet meer werkte
en Erdogan zijn macht versterkte
eerst die Koerden uit hun eigen partij gesmeten

Democratie was totaal al zoek
met zijn retorische gezeik in ondergoed.

Oorlogen in Irak en Syrie!!
Handel op al die bootjes
in kinderen,moeders,vaders,
Voordien die jihad aan strijders
vlogen over grenzen heen
was niet in die teen van Erdogan
hij had al langer een plan,
Het hele Europese land uitzuigen
de teerling is geworpen.
In miljarden aan betalingen
zie hier
die onnozele Europeanen
handel in het vlees
niet in goederen.

Zo kunnen we toch in godsnaam niet verbroederen.

Nog een vliegtuig van de Russen eruit geschoten
Ferme taal van die aartsrivaal
heeft Erdogan
toch maar later weer besloten
met zijn Poetin
haat gevoel
de boel de boel te laten
en betere en grotere
betrekkingen
om het toeristische vlees
op al die stranden
met een wodka en een jus
een kriebeltje hier en daar
We houden van elkaar!

Twee dictators op een kussen
daar past
natuurlijk
niet die Rutte tussen.

Recep Tayyip Erdogan
is de grootst allergrootste leider
van het Turkse volk
op Nederlandse bodem.

Zieg Heil!!!

StevieK
13-03-17, 17:31
Nederland heeft al te gemakkelijk met een beroep op de openbare orde de rechten van minister Casuvoglu ingeperkt, meent jurist Brouwer. Hij wijst erop dat op de burgemeester de 'vergaande plicht' rust om de Turkse, politieke bijeenkomsten mogelijk te maken. Want Cavusoglu geniet onder artikel 1 van de Grondwet gelijke rechten als eenieder, waaronder de vrijheid van vereniging en vergadering. Voor spreken in een zaal geldt dat een burgemeester 'uitsluitend repressief' mag optreden. Hij noemt het argument van de openbare orde in het geval van Cavusoglu 'er met de haren bijgesleept. Je moet dan echt goede gronden hebben om aan te nemen dat er grote rellen zouden komen, daarvan was geen sprake'. Het kan anders, meent Brouwer, verwijzend naar Frankrijk, waar Casuvoglu zondag in Metz ongestoord optrad. 'De Fransen hebben wel en terecht de prioriteit gegeven aan zijn vrijheid van vereniging en vergadering'.

Ik geloof dat volgens jouw NL een klote land is , niets en niets goed doet

Marsipulami
13-03-17, 18:12
.



Waarom een scheldende Erdogan in Turkse ogen maar weinig verkeerd kan doen

AP - ma 13/03/2017 - 17:14 Dominique Fiers

Terwijl het Westen met ongeloof toekijkt hoe de Turkse president Recep Tayyip Erdogan Europese democratieën blijft beschuldigen van fascistische praktijken, lijkt dat bij in Europa wonende Turken nauwelijks stof te doen opwaaien. Dat zij zijn uithalen schijnbaar kritiekloos accepteren lijkt vreemd, maar dat is het niet, stelt professor Internationale Politiek Dirk Rochtus (KU Leuven).

Rochtus ziet drie redenen voor de immense populariteit van Erdogan in eigen land. "Erdogan heeft de zogenoemde zwarte Turken weer een stem gegeven", stelt hij. "Je hebt in Turkije namelijk twee soorten Turken. Enerzijds zijn er de witte Turken, die een minderheid vormen, seculier zijn en aanhangers van Atatürk, de grondlegger van de Turkse seculiere staat. Die elite was tot 2012 aan de macht."

"Erdogan vertegenwoordigt de zwarte Turken, de meerderheid van de bevolking die altijd trouw gebleven is aan de religieuze moraal. Zij hebben zich nooit thuis gevoeld in het seculiere Turkije", legt Rochtus uit.

Jobs en grandeur

Daarnaast kan Erdogan er ook prat op gaan dat hij de economie weer aangezwengeld heeft, zegt Rochtus. "Hij heeft buitenlandse investeringen aangetrokken en de werkloosheid doen dalen.

De derde verklaring is volgens Rochtus dat Erdogan Turkije zijn vroegere grandeur wil teruggeven. "Hij wil van Turkije opnieuw een regionale macht maken en verwijst vaak naar het Ottomaanse Rijk als voorbeeld. Hij speelt in op het nationalistische gevoel bij een groot deel van de Turken."

"Die drie zaken maken van hem een sterke leider. Erdogan biedt altijd wederwoord en laat zien dat er niet gesold wordt met Turkije. Hij biedt de Turken stabiliteit, grootsheid en trots."

Nauwe band met familie in Turkije

Dat niet alleen de Turken in Turkije zelf maar ook in de rest van Europa zo denken, heeft te maken met de nauwe band die de uitgeweken Turken nog steeds hebben met hun vaderland, stelt Rochtus. "Via hun familie en de Turkse media, die ze blijven volgen via de satelliet, blijven ze nauw verweven met hun thuisland."

Dat laatste wordt bevestigd door een Vlaamse Turk die liever niet bij naam wordt genoemd. "Het is een cliché, maar het is wel waar dat de meeste Turken in West-Europa afkomstig zijn uit dezelfde, afgelegen plattelandsgebieden, niet toevallig gebieden waar Erdogan enorm populair is."

"Zelfs de Vlaamse Turken die hier al de derde generatie uitmaken, voelen zich nog steeds eerst Turk en dan pas Vlaming", klinkt het. "Ze kijken naar de Turkse televisie via de satelliet en zullen eerder een Turkse politieke uitzending volgen dan naar "De zevende dag" te kijken."

Polarisatie neemt toe

De Turkse regering nam na de poging tot coup verschillende maatregelen die de vrijheid van meningsuiting en de vrije pers nog verder beknotten, en dat heeft de polarisatie in het land nog doen toenemen.

"De aanhangers van Erdogan blijven heel erg in hem geloven, ze verwijzen naar de economische successen en gaan heel hard mee in het wij-zij-gevoel, Turkije tegen het Westen dat het land zijn succes niet gunt", aldus de Vlaamse Turk. "Terwijl de ene helft van de Turken vindt dat de situatie steeds erger wordt, vinden de aanhangers van Erdogan dat helemaal niet."

mark61
13-03-17, 19:43
Ongeacht alles..
Het is niet gebruikelijk, totaal ongepast en ongewenst dat er politieke campagnes worden gevoerd door buitenlandse partijen in andere landen.

Zoals Likoed Nederland, bedoel je?

https://likud.nl/

mark61
13-03-17, 19:46
80% van de Turken hier extreem rechts naar onze maatstaven???
Man. je roept maar wat

Yep. Het aantal AKP-aanhangers is ca. 60%.

Ook nominaal 'linksere' Turken zouden in NL als Wilders-adepten gelden.

Ik geloof niet dat jij enig idee hebt van hoe nationalistisch tot racistisch Turken zijn. En hoe ondemocratisch. En hoe gewelddadig. Het is echt geen Marokko hoor.

mark61
13-03-17, 19:48
Er zitten journalisten, rechters en critici van het regime opgesloten zonder vorm van een proces. Dringt dat tot jou door of zit je hier alleen om vriendjes te maken?

Dat dringt ongetwijfeld tot hem door. Maar hoe is dat relevant? Nederland doet vrolijk zaken met tal van regimes die minstens net zo erg zijn.

Alleen volgen we daarin de VS: je hebt slechte, slechte sons of bitches, en our sons of bitches. Over die laatsten lullen we nooit, want die hebben we ergens voor nodig. Olie of gas of nog wat anders.

mark61
13-03-17, 19:49
Magoed, Rutte en Erdo hebben allebei verkiezingen voor de deur staan, dus ze doen elkaar een plezier :cheefbek:

Ik verbaas me lichtjes over de internationale omgangsvormen in 2017.

Marsipulami
13-03-17, 23:08
.

Turkije schort alle diplomatieke relaties met Nederland op en sluit luchtruim voor diplomaten

Belga - ma 13/03/2017 - 21:51 Floor Bruggeman



Turkije sluit het luchtruim voor alle Nederlandse diplomaten. Dat zegt de Turkse vicepremier Numan Kurtulmus. De Nederlandse ambassadeur in Ankara verblijft momenteel in het buitenland en kan dus voorlopig niet naar zijn standplaats terugkeren. Ankara schort verder ook alle diplomatieke relaties met Nederland op. De maatregelen zijn een gevolg van het Nederlandse verbod op Turkse campagnes.

Nederland is afgelopen weekend in een diplomatieke rel met Turkije verzeild geraakt, omdat Nederland had verhinderd dat Turkse ministers kwamen pleiten voor een referendum in hun land. Zo mocht de Turkse minister van Buitenlandse Zaken niet met een vliegtuig landen op Nederlands grondgebied. De Turkse minister voor Familiezaken die daarop stiekem met een auto richting Nederland was gereisd, werd het land uitgezet.

De Turkse president Erdogan was woest en verweet Nederland "nazistisch" en "fascistisch" te zijn.*De Nederlandse premier Mark Rutte vroeg daarop om verontschuldigingen.*Verontschuldigingen die er tot nu toe niet kwamen, integendeel.*Erdogan kondigde in de vooravond zelfs aan dat hij naar het Europees*Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg wilde stappen, omdat "Nederland rekenschap moet afleggen".

De situatie escaleert nu nog verder met de extra maatregelen die de Turkse vicepremier zonet heeft aangekondigd: alle diplomatieke relaties met Nederland worden opgeschort en het Turkse luchtruim wordt gesloten voor Nederlandse diplomaten.

"We doen exact wat Nederland met ons gedaan heeft", aldus de Turkse vicepremier. "We laten niet toe dat vliegtuigen met Nederlandse diplomaten aan boord op Turks grondgebied landen of van ons luchtruim gebruikmaken. Zij die verantwoordelijk zijn voor deze crisis zijn ook verantwoordelijk om die opnieuw op te lossen."

mark61
13-03-17, 23:10
Ik denk ook niet dat er een NLse diplomaat op weg was :cheefbek:

Volgende stap PVV-vakantiegangersboycot? Turkse toeristenindustrie verder het dal in?

Wizdom
14-03-17, 06:59
Ik geloof dat volgens jouw NL een klote land is , niets en niets goed doet

Dat zijn jou woorden... De landen om ons heen zijn iig toleranter... Dat is wel duidelijk... Nederland is het meest intolerante land op het Noord/West-Europese vaste land aan het worden... Dat komt allemaal door zo'n intolerant gebekt mannetje als Wilders...

Marsipulami
14-03-17, 07:59
Yep. Het aantal AKP-aanhangers is ca. 60%.



Erdogan scoort het best bij Vlaamse Turken

Vandaag om 04:00 door Jef Poppelmonde


Nergens anders in Europa haalde de partij van president Erdogan zo’n hoge score bij de jongste Turkse verkiezingen als in Vlaanderen.

Miljoenen Turken wereldwijd spreken zich binnen minder dan een maand uit over de vraag of Turkije moet evolueren naar een presidentieel systeem, waarin Recep Tayyip Erdogan meer macht krijgt. Afgaande op de resultaten van de meest recente Turkse verkiezingen heeft de president in kiesdistrict Vlaanderen niet veel te vrezen. Net geen 68 procent van de Vlaamse Turken stemde in november 2015 voor zijn Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (AKP).

Alleen in Libanon lag het percentage met 85 procent nog hoger. In Nederland ging het om 64 procent en in de algemene uitslag (Turkije + diaspora) behaalde de partij net niet de helft van de stemmen. In Turkije zelf schaarde slechts 40 procent van de kiezers zich achter de AKP. De opkomst was er met 86 procent wel vele malen groter dan in België, waar 35 procent van de stemgerechtigden naar de stembus trok –goed voor iets meer dan 46.000 kiezers.

De cijfers tonen aan waarom Erdogan zoveel belang hecht aan de kiesintenties binnen de diaspora, en waarom hij zijn getrouwen uitstuurt om ja-stemmen te ronselen. In Turkije *voorspellen de peilingen voor het referendum een nek-aan-nekrace. ‘Alle kleine beetjes zijn dan ook belangrijk voor Erdogan om voldoende ja-stemmen te bemachtigen’, zegt professor en Turkije-kenner Dries Le*sage (UGent).

Verklaringen voor het kiesgedrag van Vlaamse Turken liggen niet voor de hand, maar Lesage *wijst op de herkomst van de Turkse diaspora in Vlaanderen als belangrijkste element. ‘Die stamt in grote mate uit centraal-Anatolië, een enorm gebied in het Turkse binnenland en het hartland van de AKP. Het is een arme en sterk religieuze regio waaruit heel wat Turkse gastarbeiders in ons land afkomstig zijn.’

Ook Dirk Rochtus, docent Internationale Politiek aan de KU Leuven, wijst op de grote concentratie van etnische Turken in Vlaanderen. ‘In Duitsland bijvoorbeeld wonen beduidend meer Koerden, die Erdogan niet goed gezind zijn. Dat geldt ook voor Brussel en Wallonië (waar in 2015 ‘slechts’ 58 procent voor de AKP stemde, red.).’

De mislukte staatsgreep van *afgelopen zomer zou Erdogan *nog meer wind in de zeilen hebben gegeven. *‘De couppoging heeft de president geholpen om zijn macht te legitimeren’, zegt Aygun Serpil, de hoofdredacteur van het onafhankelijke Turks-Belgische blad Binfikir. ‘Ze heeft hem extra munitie gegeven om te zeggen dat de Turkse staat kwetsbaar is voor bedreigingen, ook van binnenuit, en nood heeft aan sterk leiderschap.’

Bijeenkomst afgelast

Lokale besturen in Vlaanderen blijven intussen worstelen met de vraag hoe ze moeten omgaan met Turkse politici die hier stemmen komen ronselen. Burgemeester van Antwerpen Bart De Wever (N-VA) verbood gisteren een bijeenkomst in Berchem waar Ali Güler, topman van de Turkse *extreemrechtse partij MHP, zou komen spreken. ‘De politie heeft een veiligheidsanalyse uitgevoerd en daaruit is gebleken dat de openbare orde mogelijk verstoord wordt’, aldus de burgemeester. In Genk gaat een bijeenkomst met diezelfde Güler nu zondag voorlopig wel nog door.

super ick
14-03-17, 08:08
Dat dringt ongetwijfeld tot hem door. Maar hoe is dat relevant? Nederland doet vrolijk zaken met tal van regimes die minstens net zo erg zijn.

Alleen volgen we daarin de VS: je hebt slechte, slechte sons of bitches, en our sons of bitches. Over die laatsten lullen we nooit, want die hebben we ergens voor nodig. Olie of gas of nog wat anders.

Het gaat er niet om wat Nederland doet. Met wie zaken gedaan worden en met wie niet. Ik weet dat het hypocriet is.

Het gaat hier om een dictator die anderen de maat neemt op het gebied waar hij juist zelf grote steken laat vallen. Nu wordt alles op de staatsgreep gegooid maar er zaten voor de staatsgreep al journalisten vast.

Ik voel mij geen 'wij' als het gaat om politieke besluiten.

Ibrah1234
14-03-17, 08:11
@Marsipulami

We zouden Aboutaleb een tijdje kunnen uitlenen aan de Belgische terroristenhoofdstad Molenbeek waar de falende bestuurders nog iets kunnen bijleren van Aboutaleb over het handhaven van openbare orde en veiligheid. :D

Zo op het eerste oog valt het wel mee met die sancties. Met een beetje pech had hij alle Turken met een Turks paspoort teruggeroepen naar Turkije. :stout:

knuppeltje
14-03-17, 09:15
Iedere politicus zegt er iets over dus waarom gekke Greet niet?

Er zitten journalisten, rechters en critici van het regime opgesloten zonder vorm van een proces. Dringt dat tot jou door of zit je hier alleen om vriendjes te maken?

Waarom is verontwaardiging vaak zo selectief? En vaak is het: hoe verontwaardigder - hoe selectiever. Ook bij jou.

knuppeltje
14-03-17, 10:13
Je kunt je wel hevig verontwaardigd doen over rechters en journalisten die Erdogan laat opsluiten, maar in feite is de hele bevolking van Turkije zwaar de pineut door zijn fratsen. Ook al beseft blijkbaar een grote groep van de Turken dat nog niet.
Hoelang dat nog duurt?

Umarvlie
14-03-17, 10:20
Turkije gaat 'overal' klagen

ANKARA - Turkije gaat bij de Verenigde Naties, de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa en de Raad van Europa klagen over de schending van het Verdrag van Wenen (1961) door Nederland. Dit meldde dinsdag de krant Hürriyet. Maandag liet de Turkse regering weten over Nederland te gaan klagen bij het Europese mensenrechtenhof.

Het Verdrag van Wenen regelt de status van diplomaten en hun onschendbaarheid. Turkije stelt dat zaterdag in Nederland de onschendbaarheid is geschonden van onder anderen de Turkse minister van Familiezaken, Fatma Betül Sayan Kaya, en de Turkse zaakgelastigde in Den Haag, Alper Yüksel.

Het Internationaal Gerechtshof dat bij uitstek over dergelijke geschillen tussen landen gaat, staat niet in de lijst instellingen waar Ankara wil gaan klagen. Het hof is in Den Haag gevestigd.
’Waardeloos’

Het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft dinsdag geklaagd dat de EU zich onterecht achter Nederland schaart.,, Nederland heeft mensenrechten en Europese waarden geschonden'' en de oproep van Brussel tot matiging van het Turkse standpunt, noemt het ministerie dinsdag ,,waardeloos''.

Niet alleen de staat klaagt Nederland aan. In Kahta in het zuidoosten van Turkije, heeft een winkelier over de behandeling van minister Kaya bij een rechtbank klachten ingediend tegen koning Willem-Alexander, premier Rutte, de ministers Plasterk en Koenders en burgemeester Aboutaleb van Rotterdam.

(Bron: Telegraaf)

Tomas
14-03-17, 10:23
Niet alleen de staat klaagt Nederland aan. In Kahta in het zuidoosten van Turkije, heeft een winkelier over de behandeling van minister Kaya bij een rechtbank klachten ingediend tegen koning Willem-Alexander, premier Rutte, de ministers Plasterk en Koenders en burgemeester Aboutaleb van Rotterdam.


Ik ben niet de enige die wel eens gezegd heeft 'stop nou 's met kaffers vermoorden en stap gewoon naar de rechter als het je niet bevalt'. Maar ik heb er wel spijt van.

super ick
14-03-17, 11:18
Je kunt je wel hevig verontwaardigd doen over rechters en journalisten die Erdogan laat opsluiten, maar in feite is de hele bevolking van Turkije zwaar de pineut door zijn fratsen. Ook al beseft blijkbaar een grote groep van de Turken dat nog niet.
Hoelang dat nog duurt?

Ja maar het begint altijd bij het kaltstellen van de rechtspraak en opsluiten van critici. Als redenen wordt vaak staatsgevaarlijk en landsbelang gebruikt.

Turken doen moeilijk afstand van de gebeurtenissen omdat het gebracht wordt als noodzakelijk voor het voortbestaan van het geliefde land. Een beroep op nationalistische gevoelens doet het goed bij de Turken.

Joosr
14-03-17, 12:13
Wizdom:
> Nederland heeft al te gemakkelijk met een beroep op de openbare orde de rechten van minister Casuvoglu ingeperkt, meent jurist Brouwer.

Waarom verdedig je die shit? en met volkskrant quotes nogwel..

Marsipulami
14-03-17, 19:02
Erdogan: "Nederland slachtte 8.000 Bosniërs af in Srebrenica"

AP - di 14/03/2017 - Denny Baert



Recep Tayyip Erdogan heeft nog wat extra olie op het vuur gegooid in de rel tussen Turkije en Nederland. De Turkse president zegt dat Nederland “8.000 Bosniërs heeft afgeslacht”. De Nederlandse premier Mark Rutte laat dit niet over zijn kant gaan en spreekt van “walgelijke geschiedvervalsing”. In de marge meldt Turkije dat het zijn ambassadeur in Nederland vooralsnog niet terugtrekt.

Wie dacht dat de rel tussen Turkije en Nederland al een absoluut kookpunt had bereikt, is eraan voor de moeite. Dat Nederland weigert om op zijn grondgebied Turkse manifestaties toe te laten, blijft Erdogan hoog zitten. Nadat Erdogan de Nederlanders eerst nazisten had genoemd, strooit hij nu zout in de wonde die Srebrenica heet.

Tijdens de Joegoslavische burgeroorlog, in 1995, konden Nederlandse VN-blauwhelmen niet verhinderen dat gevluchte moslimmannen uit Bosnië in de enclave Srebrenica werden vermoord door Bosnisch-Servische eenheden van generaal Mladic.

Het is een zwarte bladzijde uit de geschiedenis van het Nederlandse leger, die Erdogan vandaag nog eens opensloeg tijdens een persconferentie. “We kennen de Nederlanders nog van het bloedbad van Srebrenica. We kennen hun verdorven karakter nog van de manier waarop ze er 8.000 Bosnische moslims hebben afgeslacht”.

“Geschiedvervalsing”

Premier Rutte laat de verwijten van Erdogan niet over zijn kant gaan. Op de commerciële tv-zender RTL Z bestempelde Rutte Erdogans uitlatingen als “walgelijke geschiedvervalsing”. "De toon wordt steeds hysterischer. Hij blijft het verder oppompen. Het is van een niveau en stijlloosheid, ongelooflijk”, aldus Rutte.

Daags voor de verkiezingen in Nederland zei de Nederlandse premier dat hij zich niet tot dit niveau wil verlagen. “Het is echt onacceptabel en buitengewoon ergerlijk", zei een gecrispeerde Rutte.

"Erdogan blijft zichzelf overschreeuwen, niet alleen tegen Nederland maar ook tegen Duitsland", zei Rutte. "Toch moeten er op enig moment gesprekken gaan plaatsvinden." De door Erdogan aangekondigde sancties vindt Rutte “te idioot voor woorden”. Hoe het verder moet? “Nederland zal een heel strakke koers blijven varen tegen de Turken", zegt Rutte.

Rechtszaak

Toeval of niet: vandaag doet het hof van beroep in Den Haag een uitspraak in een zaak tegen de Nederlandse overheid, over wie er verantwoordelijk is voor de dood van de moslimmannen in Srebrenica. Het zijn de zogenoemde "Moeders van Srebrenica" die al jaren procederen om de Nederlandse staat verantwoordelijk te houden voor de dood van de mannen.*

In 2014 werd de Nederlandse staat deels aansprakelijk gehouden in deze zaak. Maar de staat ging toen in beroep. Vorig jaar startte een zaak in hoger beroep, en daarin doet het hof vandaag dus een uitspraak.

Turkse ambassadeur in Nederland

In de marge laat de Turkse vicepremier Numan Kurtulmus verstaan dat Turkije zijn ambassadeur vooralsnog niet uit Nederland terugtrekt. Hij zegt ook dat de aangekondigde sancties tegen Nederland wel degelijk van economische aard kunnen zijn.

Kurtulmus ontkent voorts dat Turkije het conflict met Nederland met opzet laat escaleren ten gunste van het aanstaande referendum over het nieuwe presidentiële systeem in Turkije.

Bofko
14-03-17, 19:57
Wat mij opvalt in deze diplomatieke rel is de volslagen domheid van Erdogan.
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.


Nog dommer dan we dachten.

Ik zie ook nogal wat plaatsvervangende schaamte van NL- en TK-turken.

Het domme populisme van Erdogan wint het met glans van het domme populisme van Wilders.
Wilders is nog een beschaafde jongen ivm Erdogan.
(Als Wilders de macht zou hebben zou hij niet onmiddellijk Rutte voor terrorist uitmaken, toch?)

Alfamannetje in een roedelwereld van blaffende honden.

Bofko
14-03-17, 20:07
'Nazisme' en 'fascisme' zijn termen uit een westers filosofisch discours.
Over ongelijkheid en onrechtvaardigheid in de wereld.

Erdogan en ook vele moslims denken dat ze met deze termen het westen om de oren kunnen slaan en dat deze termen dus nooit kunnen gelden in de islamwereld.Ze kunnen niet boven hun eigen onderbuik-associatie uitstijgen.

Dit getuigt van een stuitende domheid en van een stuitend gebrek aan kritisch vermogen. ( En o ja BTW kritisch vermogen is verboden in de islam en bij dictaturen)

Bofko
14-03-17, 21:17
Mijn vraag is of de behoefte aan een religieus dictaat ook kan leiden tot de karakterologische behoefte aan een wereldilljk dictaat.

Is Erdogan de eigenlijke kalief?

Bofko
14-03-17, 22:19
'Nazisme' en 'fascisme' zijn termen uit een westers filosofisch discours.
Over ongelijkheid en onrechtvaardigheid in de wereld.

Erdogan en ook vele moslims denken dat ze met deze termen het westen om de oren kunnen slaan en dat deze termen dus nooit kunnen gelden in de islamwereld.Ze kunnen niet boven hun eigen onderbuik-associatie uitstijgen.

Dit getuigt van een stuitende domheid en van een stuitend gebrek aan kritisch vermogen. ( En o ja BTW kritisch vermogen is verboden in de islam en bij dictaturen)

Het totaal ontbreken aan intellectualisme is mijn grootste probleem met de islam

Bofko
15-03-17, 01:07
Het totaal ontbreken aan intellectualisme is mijn grootste probleem met de islam

Wat is die erdogan toch idioot niet?
Echte Dictators denken dat hun volgers nooit een grotere IQ hebben dan zichzelf.
Smullen voor de kijkertjes!

super ick
15-03-17, 07:43
Wat is die erdogan toch idioot niet?
Echte Dictators denken dat hun volgers nooit een grotere IQ hebben dan zichzelf.
Smullen voor de kijkertjes!

Dit gebrul spreekt best een groot deel aan. Een deel dat ook direct in beweging komt.

Zgn. gediscrimineerd, onderbetaald en uitgesloten en je hoort ze niet. Komt de roep uit Ankara dan staan ze op straat. Merkwaardig.

Dt is de retoriek van de sterke leider die het westen tart en alles doet in het belang van Turkije. Een echte patriot en niet te vergeten een voorbeeldig moslim.
Dat gaat er bij het merendeel van de Turken in als koek.

Een kutlandje als Nederland kan je zonder veel gevolgen wel door de modder trekken. Dat diezelfde Nederlanders Turkse steden beschermden tegen raketaanvallen is hij vergeten.

Bart.NL
15-03-17, 09:05
Dat diezelfde Nederlanders Turkse steden beschermden tegen raketaanvallen is hij vergeten.

Dat is een kwestie waar hij liever niet aan herinnerd wil worden.

Gescheld en getier is bovendien voor verliezers.

mark61
15-03-17, 21:01
Een kutlandje als Nederland kan je zonder veel gevolgen wel door de modder trekken.

Nou, NL is een van de grootste investeerders in Turkije. De Turkse minister van Europese Zaken haastte zich dan ook te verklaren dat er van sancties geen sprake is.

De Turkse consumentenbond heeft een boycot tegen Nederlandse produkten afgekondigd. Reactie op Turkse Twitter van Turken, met foto: ik tank lekker Shell woehaha :haha:

H.P.Pas
18-03-17, 09:52
Wat mij opvalt in deze diplomatieke rel is de volslagen domheid van Erdogan.


Le pouvoir n'est jamais ridicule. --Napoleon

Ik denk niet dat Erdo dom is. Zijn doel is alleenheerschappij. Zijn politiek al dan niet reële externe vijanden voor binnenlands gebruik te creëren is daartoe heel effectief.

Ibrah1234
18-03-17, 10:15
Le pouvoir n'est jamais ridicule. --Napoleon

Ik denk niet dat Erdo dom is. Zijn doel is alleenheerschappij. Zijn politiek al dan niet reële externe vijanden voor binnenlands gebruik te creëren is daartoe heel effectief.

Hoe men ook denkt over Erdogan en Turkije, alleenheerschappij van Erdogan is gezien het huidig staatsbestel niet mogelijk. Vroeg of laat zijn er immers nieuwe verkiezingen.

Erdogan is rechtstreeks gekozen en kan maximaal één keer worden herkozen.

H.P.Pas
18-03-17, 10:58
Hoe men ook denkt over Erdogan en Turkije, alleenheerschappij van Erdogan is gezien het huidig staatsbestel niet mogelijk. Vroeg of laat zijn er immers nieuwe verkiezingen.

Erdogan is rechtstreeks gekozen en kan maximaal één keer worden herkozen.

Net zoals Poetin..
Komt tijd, komt raad; ook hieraan wordt een mouw gepast; wat ik je brom.

knuppeltje
18-03-17, 11:11
Net zoals Poetin..
Komt tijd, komt raad; ook hieraan wordt een mouw gepast; wat ik je brom.

Is dit een overtuiging - of een leugen? :stout:

Ibrah1234
18-03-17, 11:27
Is dit een overtuiging - of een leugen? :stout:

Pas heeft wel een punt. Putin kon volgens de Russische grondwet niet 3 keer achtereen tot president worden gekozen dus de derde keer schoof hij als oplossing Dmitri Medvedev naar voren. Daarna begon het spelletje voor Putin opnieuw.

In hoeverre dat in Turkije mogelijk is weet ik niet.

knuppeltje
18-03-17, 11:37
Pas heeft wel een punt.

Dat heeft die knakker echt irritant vaak. :stout:

H.P.Pas
18-03-17, 15:10
Is dit een overtuiging - of een leugen? :stout:

Een educated guess.
'President voor het leven' is de logische volgende stap. Inshallah volgt daarna het sultanaat; wie weet.

super ick
18-03-17, 15:40
Een educated guess.
'President voor het leven' is de logische volgende stap. Inshallah volgt daarna het sultanaat; wie weet.

De democratie wordt beetje bij beetje aan de kant geschoven. Ik lees daar zelfs positieve reacties over. Democratie is maar niets. Teveel vrijheid ontaard in chaos. Alle neuzen dezelfde kant op, 1 sterke leider en bovendien nog een voorbeeldig moslim ook. Alles in belang van het geliefde Turkije. Een beetje ein Reich, ein fuhrer. Ben bang dat de Turken er te laat achter komen.

Je ziet het hier ook. Seculier is een vies woord.

Hawa
18-03-17, 19:44
Vroeger was het Hettitische rijk. 1200 jaar voor christus. Dan komen er allerlei stammen binnen vallen zoals ook in Mesopetamie. En noem het maar eventjes op.
Turkije wordt geregeerd door alleen maar blanke mannen,zoals in Israel.
Kijk maar naar AtaTurk. Uit voormalig Griekenland.
Die heeft ook de islam uitgeschakeld. Die islam geschoeid op sharia wetten vanuit de koran.
In die tijd zelfde met Perzie! Meer naar het westen,hoofddoek weg, en de Fez uit Turkije. Voormalig het Ottomaanse rijk.
Deze twee landen meer naar democratische waarden.
Vanuit het westen gedirigeerd,vooral uit winstbelang.
De olie!
In het belang voor de Engelsen voor oorlog voeren in de eerste wereld-oorlog.
Eerst waren de Perzen vrienden en de Ottomanen dus ook, maar dit ging veranderen in oeverloze verdragen in het uitzuigen van rijkdommen.
Maar de geestelijke orde: zoals staat beschreven in die doelstelling van de islam een groot islamitische Oumma
gaan stichtten valt hier bij in het niet.
Verdragen vanuit het westen waar de Perzen en ook het Ottomaanse rijk werd vernietigt in welvaart. En waarvan al die armlastige burgers zich nog meer gingen scholen op al die islamitische wetten;zie daar,al die ellende met Khomeiny,en die nog steeds de scepter zwaait. In dwang en harnas in kleding en dood aan het westen.
In het Ottomaanse rijk vooral in het kalifaat. Was dit kalifaat een multiculti kalifaat.
Iedereen handelde er in allerlei goederen en iedereen kon zijn of haar gedachten goed verspreiden ongeacht wat voor geloof je diende. Alles liep op rolletjes.
In die tijden waren de koerden een broedervolk.
Koerdistan het land van de olie op het grens gebied van al die lijnen die de Engelsen en Fransen hebben uitgespookt.
Koerdistan is het gebied,Irak,Iran,Turkije, en Syrie.

In het Ottomaanse rijk was het nog Ottomaans.

Dus door die lijnen krijg je wel vijanden,zoals Israel/Palestina.

Volkeren die vertrapt gaan worden door andere politieke systemen in het vertrappen van stammen.

Zoals wat er nu in Irak gebeurd. Of in het verleden in voormalig Joegoslavie!! OOk overblijfsel van het Ottomaanse rijk/versus westen/verdeel en heers/moslim/fascisme/kroatie/fascisme..Alleen Servie,altijd in geloof al van grieks otdordoxe kerk,zoals griekenland.En Rusland.
Europa is niet homogeen,kijk naar Oekraiene.

Europa is ook niet homogeen in de Europese Unie. Omdat geschiedenis van al die landen zoals bovenstaand beschreven niet gelijkwaardig kan zijn.

Nederland is een land van allerlei vluchtelingen van uit de zestiende eeuw,die je de verlichting kan gaan noemen.
Maar al die landen in EU zijn althans nog nooit verlicht. Zoals Hongarije/Tsjechie/Polen/Roemenie/Bulgarije/en noem het maar op.

Het grootste gevaar zegt men Rusland/Poetin,Turkije/Erdogan/
Maar is dit wel het grootste gevaar als de Europese Unie de geschiedenis niet wil zien die in corrupte regiems in het verval schijnt te zijn door populisten. Zoals Hongarije die totaal niet mee wil gaan doen in die vluchtelingen crisis. Maar kijk dan in die geschiedenis van dat land.
Of de Polen die ook niks meer willen weten van de EU,die werpen zich op het katholiek zijn.

Nederland is dan wel van God los geslagen,maar toch al die godsdiensten komen in dit land elkaar tegen.
En die godsdiensten zitten nog zwaar in die godsdienstlijnen. Deze mensen wonen hier en werken hier.
Het is grote puinhoop aan het worden.
En al die landen van herkomst zijn zeer dogmatisch en conservatief.

En president Recep Tayyip Erdogan ziet dit dus ook. Hij wakkert zijn achterland aan.
En Nederland. Pist naast de fles,zoals ook in de Europese Unie dus gebeurd.
Het is een kwestie van uit het verleden. Het verdeel en heers beleid.

Dit beleid is ver weg.
Nederland moet zich bezinnen samen met al die anderen in de Europese Unie.
Houd op met zieken over moslims over hun gedrag.
Houd op met zieken over het populistische gemekker uit al die andere landen. Doe hier iets mee.

En ga je zelf niet in het zelfde bederf doen stortten; zoals populisten dus doen.
Draai je kont niet naar die krib,maar maak er iets van,zoals in die tijd van de Osmanen in die multiculti stijl.
Dan gaat de toekomst in verlichting open....
Wees wijs.....
En open je armen in wijsheden,verbroedering,in die wereldorde,die nu op dit moment aan de orde zijn.
fijne dag,