PDA

Bekijk Volledige Versie : Debat Rutte - Wilders: "Twitteren vanop bank is iets anders dan het land besturen"



Marsipulami
13-03-17, 19:48
Rutte en Wilders in debat: "Op de bank Twitteren is iets anders dan het land besturen"

NOS - ma 13/03/2017 - Floor Bruggeman

Tijdens het allereerste rechtstreekse debat tussen de VVD-leider Mark Rutte en de PVV-leider Geert Wilders, twee dagen voor de Nederlandse verkiezingen, waren immigratie en de zogenoemde "Turkije-crisis" de twee grote gespreksonderwerpen. De twee politici vielen elkaar ook verschillende keren aan op geloofwaardigheid. Het debat eindigde met een felle Rutte die voor het eerst rechtstreeks in Wilders' gezicht zei dat hij nooit samen zou regeren met de PVV.

Twee dagen voor de Nederlandse verkiezingen zijn de liberale premier Rutte en de uiterst rechtse PVV-leider Wilders voor het eerst tijdens de campagne rechtstreeks met elkaar in debat gegaan. Een cruciaal debat, want volgens de laatste peilingen zijn zij woensdag -op de dag van de verkiezingen- de twee hoofdrolspelers in een nek-aan-nekrace.

Rutte tevreden van zijn aanpak bij Turkije-crisis

Het debat opende met de zogenoemde Turkije-crisis.*Nederland is afgelopen weekend namelijk in een diplomatieke rel met Turkije verzeild geraakt, omdat Nederland had verhinderd dat Turkse ministers kwamen pleiten voor een referendum in hun land. Zo mocht de Turkse minister van Buitenlandse Zaken niet met een vliegtuig landen op Nederlands grondgebied. De Turkse minister voor Familiezaken die daarop stiekem met een auto richting Nederland was gereisd, werd het land uitgezet.

Rutte, die naast de leider van de VVD ook de premier van Nederland is, blijft achter zijn aanpak van afgelopen weekend staan. Zo zou hij het de volgende keer op exact dezelfde manier aanpakken. "Wat wij zaterdag gedaan hebben is ongekend: een Turkse minister de toegang weigeren tot een vliegveld in Nederland en een Turkse minister uitzetten.*We moeten niet verder escaleren. Maar als de Turken verder gaan escaleren, dan zullen wij ons daar ook naar moeten gedragen."

Wilders wil Turkse ambassadeur uitzetten

Wilders vond dat op zijn beurt veel te voorzichtig. "De Turken escaleren wel verder, we moeten antwoorden anders pikken we dat we worden beledigd. We moeten op zijn minst de Turkse ambassadeur en de rest van zijn staf meteen het land uitzetten."

Maar volgens Rutte is dat net het verschil tussen "vanaf de bank Twitteren en het land besturen". "Als je het land bestuurt, dan moet je verstandige maatregelen nemen en wat Wilders voorstelt is niet verstandig."

"Mensen die ons bespugen zijn er gekomen door mensen als Rutte"

Bij het thema "immigratie en identiteit" zei Wilders dat hij zijn oude partij, de VVD van Rutte, bijna 13 jaar geleden al had gewaarschuwd voor Turkije en voor de islamisering.*"Ze hebben me uit de partij geknikkerd omdat ik vond dat Turkije niet bij Europa hoorde en dat Erdogan, toen premier, niet deugde. Ik vond ook dat de onderhandelingen met de EU niet moesten beginnen, maar ze hebben niet geluisterd.*Ik heb in honderden debatten, de afgelopen jaren nog na iedere aanslag, gewaarschuwd voor de islam, dat dat wat we importeren zich niet wil aanpassen aan Nederland en zijn eigen normen -die niet de onze zijn- volgt." Waarop hij besloot dat de "mensen die nu in Nederland zijn en niet willen integreren en ons willen overheersen en bespugen er zijn gekomen door mensen als Rutte".

"Wilders' beleid is dweilen met de kranen open"

Volgens Rutte is het terugdringen van de instroom van vluchtelingen "de beste manier" om ervoor te zorgen dat men die problemen onder controle krijgt. Wat Rutte -naar eigen zeggen- verbijstert is dat de PVV van Wilders "de afspraken met Turkije die de instroom ten slotte met 95 procent terugdrongen" niet steunde. "Ik had de PVV van Wilders dan verwacht aan mijn zijde. Maar neen, Wilders zegt dat hij het voorstel niet steunde. En vervolgens komt hij met een ander plan: hij wil deur per deur korans gaan weghalen. Ik begrijp nog steeds niet welke koranpolitie dat moet doen. Als dat uw antwoord is op het probleem: uw beleid is dweilen met de kranen open."

Wilders wil Nederlandse grenzen sluiten

Wilders repliceerde dat de cijfers van Rutte niet klopten -waarop Rutte erg sarcastisch reageerde- en zei dat Nederland geen afspraken moet maken met mensen zoals Erdogan. De oplossing van Wilders voor de crisis?*De Nederlandse grenzen sluiten. "Dat betekent dan dat nette en fatsoenlijke mensen dadelijk in files staan bij de grens en dat de foute lui via stroperspaadjes Nederland blijven binnenkomen", reageerde Rutte. "Dit is een schijnoplossing. Dat is het probleem van de PVV. U bent begonnen bij de VVD -daar deed u soms best verstandige dingen- u gaat vervolgens naar de PVV en u bent echt aan het grossieren in nep-oplossingen. Dat heeft ook iedereen door."
Over de "koranpolitie" zei Wilders ten slotte dat die er niet komt. "Dat is dus een nep-toezegging, een nep-belofte, we noteren het", besloot Rutte.

Regeren met Wilders: "Niet nooit niet"

Rutte heeft de voorbije campagne al vaak gezegd dat zijn partij niet samen gaat regeren met Wilders.*Op de vraag of hij dat ook in het gezicht van Wilders durfde herhalen, begon Rutte met hoe kwalijk hij het Wilders had genomen dat hij Nederland in 2012 "bij het begin van een economische crisis ook in een politieke crisis had gestort, door weg te lopen". "We hebben 6 maanden vertraging opgelopen om die economische crisis aan te pakken. U heeft daardoor veel meer werklozen en problemen veroorzaakt. Vervolgens bent u verdergegaan met extreme uitspraken, daarna bent u verder geradicaliseerd door te zeggen dat de moskeeën dichtgaan en dat u alle korans thuis gaat weghalen.*Met zo'n partij ga ik niet samenwerken: niet in een kabinet, niet in een gedoogconstructie.*Niet nooit niet."

Wilders speelt "finale tegen de leugenaars"

"En toch gelooft niemand u", repliceerde Wilders in het slotwoord. "Op dit moment zegt Rutte dat hij niet met ons wil samenwerken. Ik geloof daar niks van. Het zou een belediging zijn voor de Nederlandse kiezer, de kiezer die misschien wel dadelijk met miljoenen op ons gaat stemmen. Meneer Rutte had het vandaag nog over een kwartfinale die hij tegen de populisten wilde winnen. Ik speel geen kwartfinale, ik speel een finale, een finale tegen de leugenaars, de weggevers, tegen de mensen die Nederland niet meer Nederland willen laten zijn. Ik zeg tegen alle Nederlanders thuis nu: als u woensdag gaat stemmen en u wil ons land in de uitverkoop doen, u wil dat het geld naar de asielzoekers, naar Brussel en Afrika gaat in plaats van naar uzelf, stem dan vooral op de VVD. Maar wil je dat niet, en wil je dat Nederland weer van ons is: jaag dan deze man (Rutte nvdr.) weg."

Ibrah1234
13-03-17, 23:19
Ik vond het maar saai. Ze steken constant weer hetzelfde riedeltje af. Naar een schaakwedstrijd kijken levert meer spanning op dan dat oeverloos geleuter van die politici.

mark61
14-03-17, 00:08
Ik begrijp ook niks van die 'debatten'. We weten al waar iedereen voor staat, ze dienen alleen om te kijken hoe spectaculair ze elkaar wel niet gaan uitschelden.

Boeiend.

Wizdom
14-03-17, 06:55
Zoals gewoonlijk leeft Wilders in zijn eigen nachtmerrie en probeert hij deze tot leven te brengen met zijn extreme uitspraken... Elke keer probeert hij zijn eerdere extreme uitspraken te overtreffen... Walgelijk ventje...

knuppeltje
14-03-17, 09:20
Ik zapte al binnen twee minuten naar iets anders.

Karin.N
14-03-17, 09:40
Ik zapte al binnen twee minuten naar iets anders.

Dat je die moeite nog hebt genomen om te kijken :haha:

Heb helemaal niet gekeken, beiden totaal niet interessant :ego:

knuppeltje
14-03-17, 10:05
Dat je die moeite nog hebt genomen om te kijken :haha:

Heb helemaal niet gekeken, beiden totaal niet interessant :ego:

Ik wordt dan ook verscheurd door zelfverwijt. Maar ja: berouw komt pa na de zonden.

Dat had ik inderdaad van tevoren ook kunnen weten.

Karin.N
14-03-17, 10:12
Ik wordt dan ook verscheurd door zelfverwijt. Maar ja: berouw komt pa na de zonden.

Dat had ik inderdaad van tevoren ook kunnen weten.

Tis u vergeven :engel:

Gaat morgen strategisch stemmen: Groen Links, ben blij dat ik eruit ben :strik:

knuppeltje
14-03-17, 10:19
Tis u vergeven :engel:

Gaat morgen strategisch stemmen: Groen Links, ben blij dat ik eruit ben :strik:

Ik wist wel dat ik op uw genade kon rekenen.

Vanwege die krullenbol zeker? Tja, daar schijnen meer vrouwen voor te vallen. :stout:

super ick
14-03-17, 11:24
Als de peilingen een beetje kloppen dan maakt het niet zoveel uit wat je stemt.

Wat mij wel geinig lijkt is als de PVV net de grootste wordt. Ik wil Greet wel een pogingen zien doen om te formeren :hihi:

Umarvlie
14-03-17, 11:31
Als de peilingen een beetje kloppen dan maakt het niet zoveel uit wat je stemt.

Wat mij wel geinig lijkt is als de PVV net de grootste wordt. Ik wil Greet wel een pogingen zien doen om te formeren :hihi:

Die geeft gelijk zijn opdracht terug. Hij wil dat niet, althans niet in een coalitie - dan kan hij maar een deel waar maken wat hij roept en wordt hij afgestraft de eerstvoglende verkiezingen - wat wel een snel zou kunnen zijn.

Karin.N
14-03-17, 14:35
Ik wist wel dat ik op uw genade kon rekenen.

Vanwege die krullenbol zeker? Tja, daar schijnen meer vrouwen voor te vallen. :stout:

Nou nee, was een keuze tussen D66 en Groen Links, beide pro Europa, is voor mij belangrijk. Ik vermoed straks een kabinetsformatie van VVD, CDA en D66, maar waarschijnlijk niet een meerderheid dus andere partij nodig. En ik vermoed Groen Links, en dan die partij het liefst zo groot mogelijk ivm een sterke rechtervleugel (CDA VVD) en D66 (midden).

super ick
14-03-17, 14:53
Die geeft gelijk zijn opdracht terug. Hij wil dat niet, althans niet in een coalitie - dan kan hij maar een deel waar maken wat hij roept en wordt hij afgestraft de eerstvoglende verkiezingen - wat wel een snel zou kunnen zijn.

Het lijkt mij voor de duidelijkheid wel goed dat het eens gebeurt.

Opdracht teruggeven omdat niemand met hem wenst te regeren. En hij zelf niet wil en niet kan.

Die hele PVV is een rechtstreekse farce. Wilders zichzelf opzettelijk onmogelijk met zijn onbeschofte extreme uitspraken. Heel slecht voor de politiek want als Wilders stopt dondert het hele boeltje als een kaartenhuis in elkaar. Die verantwoordelijkheid trekt hij zich niets van aan.

Ibrah1234
15-03-17, 08:16
Zelfs die Buma claimde gisteravond te willen tornen aan de dubbele nationaliteit. Ik wist niet wat ik hoorde. Een ultieme poging Wilders de wind uit de zeilen te nemen op de vooravond voor de verkiezingen.

Ik waag te betwijfelen of het CDA de belofte gestand doet houden. Is het niet allemaal verkiezingsretoriek om de weggelopen kiesschaapjes terug te halen bij het CDA?

mark61
15-03-17, 20:54
Als de peilingen een beetje kloppen dan maakt het niet zoveel uit wat je stemt.

Wat mij wel geinig lijkt is als de PVV net de grootste wordt. Ik wil Greet wel een pogingen zien doen om te formeren :hihi:

Greet op bezoek bij Alex en Max. Kan ie alvast aankondigen dat ie dr Argentijnse paspoort gaat verbranden, of anders haar uitzetten. Oh wacht, dat was Buma in een poging zowel Rutte als Greet rechts in te halen.

Die Buma vind ik eigenlijk nog de grootste lul in het theater van de lach.

mark61
15-03-17, 20:55
Zelfs die Buma claimde gisteravond te willen tornen aan de dubbele nationaliteit. Ik wist niet wat ik hoorde. Een ultieme poging Wilders de wind uit de zeilen te nemen op de vooravond voor de verkiezingen.

Ik waag te betwijfelen of het CDA de belofte gestand doet houden. Is het niet allemaal verkiezingsretoriek om de weggelopen kiesschaapjes terug te halen bij het CDA?

Ongelooflijk die vent. Dat mensen op zo'n zak stemmen.

Er was een tijd dat er een paar bij het CDA waren die dachten dat christelijk ook iets met menslievend enzo te maken had.

Maar nu hebben we dus de christenfascisten als grote partij. Lekker man.

mark61
15-03-17, 20:57
Heel slecht voor de politiek want als Wilders stopt dondert het hele boeltje als een kaartenhuis in elkaar.

Hoe is dat in vredesnaam slecht? Laat ie opteren naar zijn ideale neofascistische Hongarije met zijn vrouwtje.

Lekker palinka zuipen aan het Balatonmeer, af en toe wat roepen. Oh wacht, die Hongaren zijn antisemitisch.

Ibrah1234
15-03-17, 21:09
Rutte de grootste partij blijkens de exitpolls. Met dank aan Erdogan :haha:

mark61
15-03-17, 21:40
En Erdo zijn referendum winnen dankzij Rutte. Zijn ze in Turkije mooi klaar mee :cheefbek:

Ik denk dat Rutte ook zonder die heisa gewonnen had.

super ick
16-03-17, 19:18
Ik ben niet kapot van hem maar ze zo snel geen geschiktere.