PDA

Bekijk Volledige Versie : Nu officiëler: Nederlandse Turken tweederangs zonder vrijheid van meningsuiting



nl-x
20-03-17, 07:53
Erdogan... Goed of slecht? Ik zou het niet weten. Neigt naar slecht. Maar desalniettemin, op dit moment nog democratisch gekozen leider van een *kuch* bevriend land. Ik weet het niet. Hij is nu op zoek naar een uitbreiding van zijn machten om in sommige gevallen per decreet te kunnen regeren, naar Amerikaans model. Sommigen zijn vóór. Sommigen tegen. En er wordt natuurlijk campagne gevoerd.

In hoeverre we buitenlandse politici vrij baan moeten geven hiervoor binnen Nederlandse grenzen is één vraag...

Maar of je als Nederlandse ingezetene het recht had om op privéterrein te doen wat je wilde blijkt ook niet vanzelfsprekend:
Burgemeester Aboutaleb stuurt de politie op je af (http://www.nu.nl/binnenland/4554198/politie-rotterdam-verwijdert-erdogan-posters-etalage.html), als je een poster voor Erdogan ophangt, alsware het de Statsi was. En neer gaat die poster dan ook... Want je werkt niet mee en kunnen ze je niet overtuigen? Dan haalt de politie het er zelf dus af. Zonder tussenkomst van een rechter, of wie dan ook. Aboutaleb beslist wel; want "bedreiging voor de openbare orde", zonder enig uitleg over waar die bedreiging vandaan komt.

Ik kan me nog goed herinneren toen Wilders (2e paspoort Israel en in dienst van Israelische Mossad; thans zo zei hij zelf (https://www.npo.nl/teledoc/12-09-2010/VPRO_1141485)), zijn zeer onsmakelijke Fitna ging uitzenden. Bedreigingen voor de openbare orde WERELDWIJD waren er al om, en duidelijk was dat er grote kansen waren op onlusten met doden tot gevolg. En wat deed de overheid toen? Juist, géén politie op hem afsturen. Niet zijn film in beslag nemen. Geen internetuitzendingen offline halen. De blanke Wilders had nou eenmaal vanzelfsprekend vrijheid van meningsuiting.

Maar vandaag dus een trieste dag voor diezelfde vrijheid van meningsuiting. Want ben je niet blank? Geen Israëlier? En strookt je gedachtegoed niet met die van de regering? Dan heb je je bek dicht te houden. Ook al gaat het maar om een 'Ja' poster over een referendum. Wat een enge zet van Aboutaleb, zeg.

Ik vraag me af of de NederTurken in kwestie hier een zaak van gaan maken. Want ik ben reuze benieuwd naar wat de Raad van State hierover te zeggen heeft!

super ick
20-03-17, 16:31
Aha, weer een andere insteek gekozen en appels met peren vergeleken.

H.P.Pas
23-03-17, 22:00
Hij is nu op zoek naar een uitbreiding van zijn machten om in sommige gevallen per decreet te kunnen regeren, naar Amerikaans model.

Een rijkelijk eufemistische voorstelling van zaken. (en dan druk ik me nog eufemistisch uit...)

Presidentiële decreten (executive orders) kunnen in het Amerikaanse model door een federale rechtbank (daarvan zijn er ongeveer 100; de rechters zijn onafzetbaar) per kerende post op hun rechtsgeldigheid worden beoordeeld en , bij een negatief oordeel, buiten werking gesteld worden. Trump heeft daarmee in zes weken tijd al drie maal een zepert gehaald.
Van dit soort ongemakken is Erdogan gevrijwaard. Hij heeft onmiddellijk na de staatsgreep enkele duizenden hem onwelgevallige rechters en officieren van justitie weggezuiverd. (De betreffende lijst lag kennelijk klaar).
De beide modellen verschillen nogal.

mark61
24-03-17, 10:50
Hij is nu op zoek naar een uitbreiding van zijn machten om in sommige gevallen per decreet te kunnen regeren, naar Amerikaans model

Nou nee. Hij wil een dictatuur vestigen, of liever, de al bestaande dictatuur legitimeren.

In Amerika zitten geen honderden journalisten in de gevangenis, zijn geen kranten overgenomen door de overheid, en oh, zijn geen tienduizenden leraren, professoren, politie-agenten, noem maar op, opgesloten zonder vorm van proces.

Ook staan niet alle tv-stations onder controle van de overheid.

Erdo overtreedt nu al constant de grondwet, aangezien de functie van president in Turkije grotendeels ceremonieel is.

Het is een misdadiger pur sang. Dan kan je niet, zoals jij, wat eufemismes ertegenaan smijten.

Ik weet niet wat Aboutalebs overwegingen waren. Ik vind dat hij zwaar overdrijft, maar hij moet ook voorkomen dat je hier een Turkse burgeroorlog krijgt.

Je weet dat na de coup Turken in NL, B en Duitsland vrij massaal zijn bedreigd door andere Turken?