PDA

Bekijk Volledige Versie : Gülen zat niet achter Turkse coup volgens Duitse inlichtingendienst



super ick
20-03-17, 19:33
Gülen zat niet achter Turkse coup volgens Duitse inlichtingendienst




Volgens Duitse inlichtingendiensten zijn er geen aanwijzingen te vinden dat de Turkse geestelijke leider Fetullah Gülen achter de mislukte staatsgreep van afgelopen zomer zat, zoals de Turkse president Erdogan beweert. Dat zegt de chef van de Duitse inlichtingendienst, Bruno Kahl, in een interview met Der Spiegel. Hij gelooft ook niet dat de Turkse regering zelf achter de coup zat, zoals ook vaak wordt gesuggereerd. Volgens Kahl kwam het initiatief voor de staatsgreep vanuit de militairen, omdat ze bang waren voor mogelijke zuiveringen.

De couppoging stelde Erdogan in staat om daarna op grote schaal kritische burgers te verwijderen uit overheidsdiensten, de pers en de rechterlijke macht. Kahl meent dat dit anders waarschijnlijk ook wel gebeurd was, ‘maar misschien niet zo omvangrijk en radicaal’.

De uitspraken komen op een moment dat de betrekkingen tussen Duitsland en Turkije erg zijn bekoeld. Duitsland is boos over de arrestatie en gevangenzetting van Duits-Turkse Journalist Deniz Yücel. Ankara is op hun beurt boos dat Duitsland de campagne bijeenkomsten van Turkse politici op Duits grondgebied verboden heeft. Erdogan heeft laten weten dat deze uitlatingen van Kahl bewijzen dat Duitsland de krachten achter de mislukte staatsgreep ondersteunt.

Gülen zat niet achter Turkse coup volgens Duitse inlichtingendienst (http://www.joop.nl/nieuws/gulen-zat-niet-achter-coup-volgens-duitse-inlichtingendienst)

Hawa
20-03-17, 20:05
Maar dit was even pas op de plaats. Het kwam Recep Tayyip Erdogan heel erg goed uit.
Om met zijn eigen zuiveringen te gaan beginnen. Zoals Atah Turk dus ook deed in het zelfde gebiedsdeel Inzurum/nabij Mamaris. Zelfde coup,zelfde strekking.

Alleen Atah Turk ging zich meer in het westen orienteren...
Recep Tayyip Erdogan doet het tegenover gestelde.

Het zelfde wat zij samen delen is de Koerden vermoorden,veroordelen, en vooral uitschakelen.

Atah Turk heeft gelijk Koerden laten ophangen als straf!!
Hij wist niet eens van uit welke hoek hij bedreigt werd.

Zelfde voor Tayyip Erdogan,hij roept maar wat!
Zijn beste studie vriend aan de schandpaal nagelen, en al die intellectuelen uitschakelen en het gepeupel in al die Europese landen in het vaandel roepen voor die zogenaamde jihad van hem!

Ik noem dit een jihad oorlog wat hij doet.

Recep Tayyip Erdogan heeft alles te verliezen in zijn verkrampte steil in zijn denkvermogen.
Zijn referendum gaat ook over de doodstraf,om die opnieuw her in te voeren.
En hij wil een alleen heerser worden.
Een autocraat!

Maar van al die twee regeringsleiders kwam die aanslag dus goed uit.
Konden ze hun gramschap gaan halen.
En onschuldigen laten ophanden en vast gaan zetten, en vooral verdeel en heers te gaan stichtten.

Ik word zelf bedreigt door een en andere hacker: Arcadyan

Zelfs hier in land is mijn veiligheid niet eens geborgen.

Bofko
21-03-17, 22:30
Dit is een intelligentietest voor turken.......


Wat willen ze graag geloven:?

nl-x
21-03-17, 22:44
De Turkse coup was 9 maanden geleden ofzo. En weeks voor de referendum in Turkije, komt de Duitse geheime dienst hiermee???

Bofko
21-03-17, 22:58
De Turkse coup was 9 maanden geleden ofzo. En weeks voor de referendum in Turkije, komt de Duitse geheime dienst hiermee???

Yep.

De Turken hadden wat krediet.

Maar kennelijk gaf dat zo veel ruimte dat ze (erdogan) nogal overmoedig werden.

Wereldvreemde Erdogan heeft weinig nodig om te denken dat-ie alles kan maken .Hij denkt nog steeds dat de wereld bestaat uit 19e eeuwse stammen, die te imponeren zijn met apengedrag

Marsipulami
22-03-17, 00:00
Erdogan is de vertegenwoordiger van de Turkse trots en het Turks zelfbewustzijn. Daarom is hij (cfr. Poetin in Rusland) populair in eigen land en nog meer bij de Turken in de diaspora. Dat hij af en toe de bal compleet mis slaat en allerlei schendingen van mensenrechten, dat nemen zijn aanhangers er graag bij.

Bofko
22-03-17, 00:20
Erdogan is de vertegenwoordiger van de Turkse trots en het Turks zelfbewustzijn. Daarom is hij (cfr. Poetin in Rusland) populair in eigen land en nog meer bij de Turken in de diaspora. Dat hij af en toe de bal compleet mis slaat en allerlei schendingen van mensenrechten, dat nemen zijn aanhangers er graag bij.
Hoe is het met het vlaams bewustzijn,Mars.

Kun je uitleggen waarom turks bewustzijn goed is en vlaams bewustzijn er niet toe doet?

super ick
22-03-17, 08:24
Erdogan is de vertegenwoordiger van de Turkse trots en het Turks zelfbewustzijn. Daarom is hij (cfr. Poetin in Rusland) populair in eigen land en nog meer bij de Turken in de diaspora. Dat hij af en toe de bal compleet mis slaat en allerlei schendingen van mensenrechten, dat nemen zijn aanhangers er graag bij.

Och nu wordt het trots en zelfbewustzijn genoemd. In dezelfde context zou je het ook nationalisme en bekrompenheid kunnen noemen.
Diaspora is helemaal een verkeerde woordkeuze. Alsof de |Turken over de aardbol gejaagd zijn. Zij hebben Turkije vrijwillig verlaten om elders hun geluk te gaan beproeven. Nergens worden zij gegijzeld. Sterker nog, Turken zijn vaker zelf de vervolgers.
Af en toe de plank misslaat. Nog zo'n toedekking.
Allerlei schendingen van mensenrechten voor lief nemen is helemaal een gotspe.

Magoed 'wij' zijn Nazie en fascisten dus wij mogen niets zeggen. Heil Holland.

Marsipulami
22-03-17, 08:47
Och nu wordt het trots en zelfbewustzijn genoemd. In dezelfde context zou je het ook nationalisme (...) kunnen noemen.

Dat is juist.


... en bekrompenheid...

Fier zijn op je afkomst is geen bekrompenheid, maar een vorm van zelfrespect. Respect voor anderen begint bij zelfrespect.

super ick
22-03-17, 11:45
Respect voor anderen begint bij zelfrespect.

Slaat nergens op.

Wat woordgebruik kan doen he?

nacht
22-03-17, 15:45
Kun je uitleggen waarom turks bewustzijn goed is en vlaams bewustzijn er niet toe doet?

:hihi: dat vraag je uitgerekend aan iemand die jarenlang een grote vlaamse leeuw als signature gebruikt heeft.

mark61
22-03-17, 19:25
Fier zijn op je afkomst is geen bekrompenheid

Jawel, dat is het wel. Het is onzinnig. Er is geen reden om als individu je trots te voelen vanwege een collectief waar je deel van uitmaakt.

Je hebt niets bijgedragen aan de prestaties van dat collectief; bovendien heeft dat collectief doorgaans een bende misdaden op zijn geweten.

Ik heb geen afkomst. Ik heb twee ouders. Mijn wiegje stond toevallig in land x, had ook land y of z kunnen zijn. Geen reden voor wat voor trots dan ook. Ik heb geen bijdrage geleverd aan de geschiedenis van Nederland, een land dat in het verleden behalve leuke dingen doen ook grove misdaden heeft gepleegd.

Al Sawt
22-03-17, 19:48
Volgens de Duitse inlichtingendienst had Saddam beschikking over onbemande Mig 21's gewapend met chemische wapens. Was niets meer dan een broodje aap verhaal. Westerse inlichtingendiensten behoren tot de meest leugenachtigste van hun soort.

Marsipulami
22-03-17, 20:18
Jawel, dat is het wel. Het is onzinnig. Er is geen reden om als individu je trots te voelen vanwege een collectief waar je deel van uitmaakt.

Je hebt niets bijgedragen aan de prestaties van dat collectief; bovendien heeft dat collectief doorgaans een bende misdaden op zijn geweten.

Ik heb geen afkomst. Ik heb twee ouders. Mijn wiegje stond toevallig in land x, had ook land y of z kunnen zijn. Geen reden voor wat voor trots dan ook. Ik heb geen bijdrage geleverd aan de geschiedenis van Nederland, een land dat in het verleden behalve leuke dingen doen ook grove misdaden heeft gepleegd.


Ook dat is natuurlijk allemaal waar. Een mens is evenwel een sociaal wezen en zal zich altijd blijven identificeren met bepaalde groepen waartoe hij behoort of wil behoren. Dat is de aard van het beestje en daar is niks mis mee. De mensen die trots zijn op Nederland daar is ook niks mis mee.

knuppeltje
23-03-17, 10:00
De mensen die trots zijn op Nederland daar is ook niks mis mee.

Die Wilhelmus zangers hebben vast en zeker niets van zich zelf om trots op te zijn. :jammer:

Ibrah1234
23-03-17, 10:03
Het zijn regelrechte bedreigingen en ophitsing van het Turkse volk.

"Als Europa zijn houding tegenover Turkije niet wijzigt, dan zal geen enkele Europeaan veilig over straat kunnen lopen", zegt Erdogan op een evenement voor plaatselijke journalisten in Ankara.

Het zou eens uit de mond van Rutte komen dat Marokkanen of Turken niet meer veilig over straat kunnen lopen.

Tomas
23-03-17, 10:35
Ja maar Rutte is een volwassen man. Die kan je zoiets wel kwalijk nemen.

super ick
23-03-17, 19:38
Ook dat is natuurlijk allemaal waar. Een mens is evenwel een sociaal wezen en zal zich altijd blijven identificeren met bepaalde groepen waartoe hij behoort of wil behoren. Dat is de aard van het beestje en daar is niks mis mee.

Daar is van alles mis mee. Als je jezelf identificeerd met bijvoorbeeld het nazisme of erger nog de katholieke kerk.

mark61
23-03-17, 20:26
Volgens de Duitse inlichtingendienst had Saddam beschikking over onbemande Mig 21's gewapend met chemische wapens. Was niets meer dan een broodje aap verhaal. Westerse inlichtingendiensten behoren tot de meest leugenachtigste van hun soort.

Ik denk niet dat ze liegen, maar dat ze worden gepusht door hun regeringen om onderbouwing te leveren voor de plannen van die regeringen.

Wat was het ook weer? MI5 leverde Blair 'informatie' die afkomstig was van een taxichauffeur in Bagdad, echt, ik meen het, en de CIA leverde Bush informatie van Ahmad Chalabi, een avonturier die zichzelf al als volgende dictator van Irak zag. Nooit meer wat van die leugenaar vernomen.

En verder zijn ze oliedom. Ze spreken de talen niet van de mensen die ze moeten bespioneren, dus ze kloten maar wat aan.

mark61
23-03-17, 20:31
Ook dat is natuurlijk allemaal waar. Een mens is evenwel een sociaal wezen en zal zich altijd blijven identificeren met bepaalde groepen waartoe hij behoort of wil behoren. Dat is de aard van het beestje en daar is niks mis mee. De mensen die trots zijn op Nederland daar is ook niks mis mee.

Ik identificeer mij alleen met sympathieke mensen, waar ze ook vandaan komen. Ik heb geen enkele behoefte aan me associëren met een willekeurige groep mensen die toevallig dezelfde taal spreken als ik en in hetzelfde land wonen. Waarom zou ik? Geef daar eens één goede reden voor?

Als dat de aard van het beestje is, dan is dat beestje ziek. Nationalisme is de goorste uitvinding die de mensheid ooit gedaan heeft. Dan ben ik nog aardig om niet over godsdienst te beginnen.

Er is heel veel mis met mensen die trots op Nederland zijn. Het slaat werkelijk nergens op. Wat hebben zij dan bijgedragen aan de vermeende grootsheid van Nederland? Nemen ze ook de verantwoordelijkheid voor 400 jaar imperialisme? Voor moordzuchtige dekolonisatie-oorlogen?

Hoe is NL überhaupt iets om trots op te zijn? Het enige wat ik kan bedenken is de legaliteit van abortus, het homo-huwelijk en euthanasie. Voor de rest niks om trots op te zijn.

Hmm, das gek, precies 2 à 3 dingen waar jij de pest aan hebt.

mark61
23-03-17, 20:42
De Turkse coup was 9 maanden geleden ofzo. En weeks voor de referendum in Turkije, komt de Duitse geheime dienst hiermee???

Ik weet niet waarom dat interview nu gehouden is. Weet jij het? Ik niet. Het kan best dat de BND dat altijd al vond; dat ze uitgebreid onderzoek hebben gedaan en nu pas tot die conclusie zijn gekomen, of nog wat anders. Weet jij het weet ik het.

Je denkt dat dit enige invloed zou hebben op de uitslag van het referendum? Dat kan je vergeten. 99,9% der Turken leest geen Duitse tijdschriften, kan ik je verzekeren.

Bovendien is daar in Turkije zelf al uitgebreid discussie over. Je hebt diegenen die Erdo blindelings geloven; je hebt mensen die vinden dat hij zwetst. Dat ligt zo 50-50%. Tot nog toe dreigt de regering het referendum te verliezen; het liep constant achter in de polls.

Vandaar dat Erdo met deze campagne is begonnen, in een wanhoopspoging het tij te keren. We zullen zien of het lukt.

Aangezien Turkije nu al vrijwel een dictatuur zonder vrijheid van meningsuiting is, en alle niet-pro-Erdokranten bedreigd, gesloten, tegengewerkt etc. worden, is er niet eens een eerlijke campagne mogelijk. Tig journalisten zitten in de gevangenis; geen één heeft een misdaad gepleegd.

Onafhankelijke televisiestations zijn er ook niet meer.

Twee van de drie oppositiepartijen van betekenis zijn tegen het grondwetsvoorstel, maar durven dat nauwelijks hardop te zeggen. De derde, de neofascistische MHP, is officieel voor, maar veel prominenten in de partij zijn tegen.

Dus het wordt nog spannend.

For your information, van een de Turkse pers lezende turkoloog.

super ick
24-03-17, 08:23
Ik weet niet waarom dat interview nu gehouden is. Weet jij het? Ik niet. Het kan best dat de BND dat altijd al vond; dat ze uitgebreid onderzoek hebben gedaan en nu pas tot die conclusie zijn gekomen, of nog wat anders. Weet jij het weet ik het.

Je denkt dat dit enige invloed zou hebben op de uitslag van het referendum? Dat kan je vergeten. 99,9% der Turken leest geen Duitse tijdschriften, kan ik je verzekeren.

Bovendien is daar in Turkije zelf al uitgebreid discussie over. Je hebt diegenen die Erdo blindelings geloven; je hebt mensen die vinden dat hij zwetst. Dat ligt zo 50-50%. Tot nog toe dreigt de regering het referendum te verliezen; het liep constant achter in de polls.

Vandaar dat Erdo met deze campagne is begonnen, in een wanhoopspoging het tij te keren. We zullen zien of het lukt.

Aangezien Turkije nu al vrijwel een dictatuur zonder vrijheid van meningsuiting is, en alle niet-pro-Erdokranten bedreigd, gesloten, tegengewerkt etc. worden, is er niet eens een eerlijke campagne mogelijk. Tig journalisten zitten in de gevangenis; geen één heeft een misdaad gepleegd.

Onafhankelijke televisiestations zijn er ook niet meer.

Twee van de drie oppositiepartijen van betekenis zijn tegen het grondwetsvoorstel, maar durven dat nauwelijks hardop te zeggen. De derde, de neofascistische MHP, is officieel voor, maar veel prominenten in de partij zijn tegen.

Dus het wordt nog spannend.

For your information, van een de Turkse pers lezende turkoloog.

Heeft dat nog zin dan? De Turkse pers lezen? Is daar nog onafhankelijke pers?

super ick
24-03-17, 08:37
Ik denk niet dat ze liegen, maar dat ze worden gepusht door hun regeringen om onderbouwing te leveren voor de plannen van die regeringen.

Wat was het ook weer? MI5 leverde Blair 'informatie' die afkomstig was van een taxichauffeur in Bagdad, echt, ik meen het, en de CIA leverde Bush informatie van Ahmad Chalabi, een avonturier die zichzelf al als volgende dictator van Irak zag. Nooit meer wat van die leugenaar vernomen.

En verder zijn ze oliedom. Ze spreken de talen niet van de mensen die ze moeten bespioneren, dus ze kloten maar wat aan.

Dat Sjors Boes direct al van plan was het karwei van zijn vader, die destijds wel naar de juiste adviseurs luisterde, af te maken is intussen wel bekend. Dat de inval illegaal en op grond van de verkeerde voorwendsels is genomen ook.

Ik kan het verhaal over de chemische wapens nog steeds niet volgen. Waarom al die moeite?

Sadam had ze. Hij had de grondstoffen zelf gekocht van een Nederlander (Frans van Anraat, die daarvoor is veroordeeld). Vraag het anders aan de Koerden. Dat bewijs hoef je niet meer te zoeken. Tot gebruik was hij ook in staat alleen toen dat gebeurde was hij nog een zgn bondgenoot. Een machtsblok tegen Iran.

De vraag heeft hij ze nog had hooguit kunnen spelen. De poppenkast destijds was een belediging voor de VN.
Chemische wapens zijn er van zeer geavanceerd tot eenvoudig vastbinden aan een bom en uit een vliegtuig of heli mikken. Dat laatste was het geval.
Om te bewijzen dat er chemische wapens waren moest men dus op zoek naar enkele vaten chemicaliën. In een onmetelijk groot land met een onmetelijke zandbak na maanden dreigen.
Ja dan staan ze vast nog in de loods. Irak heeft alle tijd gehad de chemicaliën weg te werken als ze die gehad zouden hebben. De chemische wapens konden sowieso nooit gevonden worden omdat die combi tussen bom en chemicaliën pas gemaakt hoeft te worden voor het gooien.

Weet je nog wat voor raketten die stakker had? Hij zou Israel bombarderen. Ze zijn allemaal in de woestijn beland.

Ibrah1234
24-03-17, 10:12
Dat Sjors Boes direct al van plan was het karwei van zijn vader, die destijds wel naar de juiste adviseurs luisterde, af te maken is intussen wel bekend. Dat de inval illegaal en op grond van de verkeerde voorwendsels is genomen ook.

Ik kan het verhaal over de chemische wapens nog steeds niet volgen. Waarom al die moeite?

Niet geheel ondenkbaar is dat de militaire inlichtingendiensten uit diverse landen en en andere spionagediensten exact op de hoogte waren van de ontwikkelingen in Irak en de eventuele aanwezigheid van chemische/nucleaire wapens.

Denk dat er simpelweg een cover-up story is verzonnen richting media en publiek wat als dekmantel moest gelden om Irak binnen te vallen. Persoonlijk denk ik dat de beschikbaarheid van olie en het gevaar van een wereldwijde recessie als gevolg van olieschaarste een belangrijke rol heeft gespeeld. An sich, maar ik zie Mark61 weer op mijn rug springen, een alleszins redelijke motief.

Doordat de cover-up story was lek geprikt kwam Blair in de problemen en om zelf de dans te ontspringen wees hij met het beschuldigende vingertje richting de Britse geheime diensten. Allemaal politiek. Denk jij niet dat Blair correct is voorgelicht maar dat damage control verdere politieke schade moest beperken?

mark61
24-03-17, 11:01
Denk dat er simpelweg een cover-up story is verzonnen richting media en publiek wat als dekmantel moest gelden om Irak binnen te vallen. Persoonlijk denk ik dat de beschikbaarheid van olie en het gevaar van een wereldwijde recessie als gevolg van olieschaarste een belangrijke rol heeft gespeeld. An sich, maar ik zie Mark61 weer op mijn rug springen, een alleszins redelijke motief.

Nee hoor, maar behalve de olie denk ik dat Bush wilde laten zien aan alle andere 'vazallen' van de VS dat ze de baas moeten gehoorzamen en niet voor zichzelf mogen beginnen (inval Iran was OK, inval Koeweit was niet OK).

Verder speelde er iets mee van 'Saddam zal ook wel wat met 9/11 te maken hebben; we zullen 'al die lui' es een lesje leren'. Wraak!

mark61
24-03-17, 11:05
Sadam had ze. Hij had de grondstoffen zelf gekocht van een Nederlander (Frans van Anraat, die daarvoor is veroordeeld). Vraag het anders aan de Koerden. Dat bewijs hoef je niet meer te zoeken. Tot gebruik was hij ook in staat alleen toen dat gebeurde was hij nog een zgn bondgenoot. Een machtsblok tegen Iran.

Weet je nog wat voor raketten die stakker had? Hij zou Israel bombarderen. Ze zijn allemaal in de woestijn beland.

Er zijn zoveel landen die knoeien met chemische wapens. Saddam had wat ingrediënten en primitieve zooi. De vraag is dan waarom in het ene geval wel wordt ingegrepen, en in het andere geval niet. Dus is er meer aan de hand.

Weet jij nog over die Brit met dat superkanon? Bull heett hij geloof ik. Want rakettechnologie was te hoog gegrepen. Dat moest een kanon worden van enorme afmetingen, om zo eh, lange-afstand te kunnen bombarderen. Blair met zijn 45-minute warning; Londen in gevaar :haha:

Tis allemaal zo doorzichtig.

mark61
24-03-17, 11:10
Heeft dat nog zin dan? De Turkse pers lezen? Is daar nog onafhankelijke pers?

Je moet een beetje tussen de regels doorlezen. Doorgaans heeft elk land in de wereld een Engelstalige krant, die wat meer vrijheid krijgt, omdat a) de inboorlingen die toch niet lezen en b) het regime de schijn wil ophouden dat het allemaal wel meevalt met de persvrijheid.

In Turkije is dat de Hürriyet Daily News (http://www.hurriyetdailynews.com/). Daar proberen ze, met het zweet in de bilnaad, nog kritisch te zijn. Lees maar es wat. Turkse kranten brengen wel nieuws, maar traditioneel moet je het hebben van de columnschrijvers, die bespreken meer en geven duiding. Die zie je in de rechterkolom.

Ze schrijven dan bijv. eerst heel kritisch over Europa, als tegenwicht voor de venijnige aanvallen op Erdo die in de tweede helft van zo'n artikel staan :)

tr_imparator
27-03-17, 01:29
Dit is een intelligentietest voor turken.......


Wat willen ze graag geloven:?

Nu dat Duitsland en Turkije ruzie hebben, komt deze nieuws uit...

Uit een andere krant:

UK Parliament’s Foreign Affairs Committee's (FCO) has issued a report saying that at least some members of the Fethullah Gulen organization (FETO) were behind last year’s coup attempt in Turkey.

https://sputniknews.com/politics/201703261051969367-uk-gulenists-turkey-coup/

tr_imparator
27-03-17, 01:41
Heeft dat nog zin dan? De Turkse pers lezen? Is daar nog onafhankelijke pers?

Denk je dat de Nederlandse pers vrij is?

Dat wij wettelijke persvrijheid hebben, leidt bij velen tot een soort blindheid. Het onderwijs, de politiek en de media benadrukken allemaal hoe vrij Nederland wel niet is. De onderliggende boodschap is, bewust of niet: wees maar tevreden met wat je hebt. Maar de commerciële journalistiek zal je nooit vertellen hoe onvrij ze werkelijk is. De grote westerse leugen is dat wettelijke persvrijheid een voldoende voorwaarde is voor een democratische samenleving.

https://www.academia.edu/11597694/The_Case_for_a_Dutch_Propaganda_Model

tr_imparator
27-03-17, 01:44
Je moet een beetje tussen de regels doorlezen. Doorgaans heeft elk land in de wereld een Engelstalige krant, die wat meer vrijheid krijgt, omdat a) de inboorlingen die toch niet lezen en b) het regime de schijn wil ophouden dat het allemaal wel meevalt met de persvrijheid.

In Turkije is dat de Hürriyet Daily News (http://www.hurriyetdailynews.com/). Daar proberen ze, met het zweet in de bilnaad, nog kritisch te zijn. Lees maar es wat. Turkse kranten brengen wel nieuws, maar traditioneel moet je het hebben van de columnschrijvers, die bespreken meer en geven duiding. Die zie je in de rechterkolom.

Ze schrijven dan bijv. eerst heel kritisch over Europa, als tegenwicht voor de venijnige aanvallen op Erdo die in de tweede helft van zo'n artikel staan :)

In het algemeen geldt: Hoe sterker de verontwaardiging over de onderdrukking van de persvrijheid, hoe beperkt die onderdrukking is. Met andere woorden: de onderdrukking van de pers is niet succesvol. Pers is niet alleen TV en krant, tegenwoordig volgt iedereen alles ook via social media. En daar krijgt Erdogan veel rake klappen, moet ik zeggen.

super ick
27-03-17, 08:29
Denk je dat de Nederlandse pers vrij is?

Dat wij wettelijke persvrijheid hebben, leidt bij velen tot een soort blindheid. Het onderwijs, de politiek en de media benadrukken allemaal hoe vrij Nederland wel niet is. De onderliggende boodschap is, bewust of niet: wees maar tevreden met wat je hebt. Maar de commerciële journalistiek zal je nooit vertellen hoe onvrij ze werkelijk is. De grote westerse leugen is dat wettelijke persvrijheid een voldoende voorwaarde is voor een democratische samenleving.

https://www.academia.edu/11597694/The_Case_for_a_Dutch_Propaganda_Model

Er zullen altijd belangen zijn die meespelen.

De vergelijking met een land waar journalisten opgesloten worden zonder vorm van protest gaat in zijn geheel noet op. Je tracht de aituatie in Turkije onder het kleed te vegen en met een kanon op een mug te schieten wat betreft de pers in Nederland.

super ick
27-03-17, 08:40
Je moet een beetje tussen de regels doorlezen. Doorgaans heeft elk land in de wereld een Engelstalige krant, die wat meer vrijheid krijgt, omdat a) de inboorlingen die toch niet lezen en b) het regime de schijn wil ophouden dat het allemaal wel meevalt met de persvrijheid.

In Turkije is dat de Hürriyet Daily News (http://www.hurriyetdailynews.com/). Daar proberen ze, met het zweet in de bilnaad, nog kritisch te zijn. Lees maar es wat. Turkse kranten brengen wel nieuws, maar traditioneel moet je het hebben van de columnschrijvers, die bespreken meer en geven duiding. Die zie je in de rechterkolom.

Ze schrijven dan bijv. eerst heel kritisch over Europa, als tegenwicht voor de venijnige aanvallen op Erdo die in de tweede helft van zo'n artikel staan :)

Bedankt!

Ik heb hem gelezen en ga hem volgen. Ik volgde Turkije al redelijk.

Nu lees ik dat 4.000.000 vluchtelingen het staatsburgerschap beloofd zijn als ze 'ja' stemmen in het referendum? Het moet niet gekker worden.

Soms is het bijna lachwekkend mede omdat het ver van je bed is of lijkt...
Ik vind het erg zorgelijk als een groot deel van de Turkse bevolking zo redelijk gemakkelijk bedot kan worden. De economie is al behoorlijk afgekoeld. Dit schrikt investeerders af.
Enekel jaren geleden was de economie nog een argument was voor lidmaatschap van de EU. Het kan raar lopen.

Hawa
27-03-17, 17:39
Inderdaad het kan raar lopen
hoe hier de verkiezingen zijn verlopen.

Iedereen tolde op Mark Rutte
niet op die sociaal democraten
die voormalige soldaten aan het front
af getroefd door
kreten en vooral die vele scheten
van
Wilders en zijn kliek
met demagogische dreunen en stoten
hebben ze dit land verdroten
in ontoegankelijke republiek/Koningshuis.

Men hangt aan etiket en vooroordelen
in aangestampte klei
in visserij en in voorspoedige
vernietiging in kip en kalf en koe
op die rampkoers
in armzalig slavernij
in dier en vernietiging
aan cultuur.

Men schreeuwt en balkt
op de weg
naar Schalk of Emmeloord
van enig
mededogen
nog nooit gehoord.

De mens is toch die sociale dier
zier hier
het is een
a-sociale klier
die op elke hoeken drukt.

Het is nog steeds die waard die zijn eigen gasten vertrouwt
of
die boer
niet kent
zijn vreten
weg houdt.

even die spreuk voor vandaag. Op deze allermooiste zonnige dag (27-3-2017)

Als je je tanden zet in een appel,zeg hem dan:
..Je zaadjes zullen in mijn lichaam leven,
De vruchtknop van je toekomst bloeiend in mijn hart.
Je geur parfumeert mijn adem,
Samen vieren we onze vreugde in alle seizoenen.

Khalil Gibran(20ste eeuw)

fijne dag iedereen.....