PDA

Bekijk Volledige Versie : Trump schoof Angela Merkel NAVO-factuur van 345 miljard euro onder de neus



Marsipulami
27-03-17, 05:12
Trump schoof Angela Merkel NAVO-factuur van 345 miljard euro onder de neus

Bewerkt door: Luc Beernaert
26/03/17 - 17u35 - Bron: The Times, The Independent
.
Duits bondskanselier Angela Merkel zal wellicht niet ingaan op de poging van Amerikaans president Donald Trump om haar naar schatting 345 miljard euro lichter te maken. Dat is het bedrag dat Duitsland de voorbije twaalf jaar te weinig bijdroeg aan de NAVO. Trump liet zijn medewerkers daarvan een schatting maken, voegde interesten toe en printte de factuur uit die hij vervolgens aan Merkel presenteerde. Dat meldt The Times.

De idee achter zo'n eis is de andere te intimideren, maar de bondskanselier bleef kalm en zal niet ingaan op dergelijke provocaties

Dat gebeurde naar verluidt tijdens private gesprekken in Washington. Zowel de Duitse overheid als de NAVO-top hebben felle kritiek op Trumps demarche.

Sinds 2002

Geen van beide partijen maakte het precieze bedrag bekend. In 2014 verbonden NAVO-lidstaten zich ertoe minstens 2 procent van hun BNP aan defensie te besteden. Een belofte die slechts een handvol landen, waaronder Groot-Brittannië, Polen, Estland en Griekenland, nakomen. Wel staat vast dat Trump het verschuldigde bedrag berekende vanaf 2002, toen Merkels voorganger Gerhard Schröder beloofde meer uit te geven aan defensie.

Naar verluidt gaf Trump zijn medewerkers de opdracht uit te rekenen hoeveel Duitsland de voorbije twaalf jaar te weinig had uitgegeven aan defensie en voegde daar dan de interest bij. Geschat wordt dat hij zo aan een som van 345 miljard euro* kwam. Officiële cijfers spreken van een tekort van 290 miljard euro, met 58 miljard euro interest.

Volgens The Times noemde een Duitse minister Trumps handelswijze "schandelijk". De minister, die anoniem blijft, zei: "De idee achter zo'n eis is de andere te intimideren, maar de bondskanselier bleef kalm en zal niet ingaan op dergelijke provocaties". The Times citeert ook een bron uit de omgeving van Merkel die stelt dat ze "de provocatie negeert"

VN-vredesmissies, strijd tegen terreur

Merkel ontmoette eerder deze maand Trump voor het eerst in Washington. De aandacht ging toen vooral naar het moment waarop Trump leek te weigeren Merkel de hand te schudden.

Daags nadien tweette Trump: "In tegenstelling tot wat je hebt gehoord in het FAKE NIEUWS, had ik een FIJNE ontmoeting met bondskanselier Angela Merkel. Toch is Duitsland de NAVO nog veel geld verschuldigd en moeten de VS nog betaald worden voor de krachtige en zeer dure defensie die we Duitsland leveren!"

Duits defensieminister Ursula Von der Leyen verwierp de idee dat Duitsland bij de VS of de NAVO in het krijt zou staan. In een mededeling liet ze weten: "We hebben geen schulden bij de NAVO. Ons defensiebudget gaat ook naar vredesmissies van de VN, naar onze Europese missies en naar onze bijdrage aan de strijd tegen terrorisme".

Trump heeft al herhaaldelijk kritiek geuit over de bijdragen van NAVO-lidstaten, en stelde de rol van de VS binnen de NAVO in vraag. Hij wees enkele NAVO-lidstaten, waaronder Duitsland, met de vinger en stelde dat de VS binnen de NAVO telkens het gelag moeten betalen.

super ick
27-03-17, 07:52
De VS geven dat bedrag Onder NAVO ook wel uit aan defensie.

Trump is een boer maar helemaal ongelijk heeft hij niet. Obama heeft het ook al een keer aangekaart.

The_Grand_Wazoo
27-03-17, 11:18
Dat de defensie uitgaven omhoog zouden moeten, dat zou kunnen.

Dat dat aan de VS betaald zou moeten worden, is volledig, volslagen krankjorum.

Die man is gestoord. Dat is inmiddels duidelijk.
Mensen die Trumo na 60 dagen blunderen, nog steeds het voordeel van de twijfel geven, zijn ook gestoord.
Eiropese politici zoals Wilders en le Pen die hoog opgeven van Trump, diskwalificeren zich zelf als politici.

Tomas
27-03-17, 11:42
De uitgave van de NAVO hoeft helemaal niet omhoog. Waarom is iedereen het daar zo opeens over eens?

Marsipulami
27-03-17, 17:04
De uitgave van de NAVO hoeft helemaal niet omhoog. Waarom is iedereen het daar zo opeens over eens?

De NAVO-uitgaven moeten niet omhoog, maar moeten anders verdeeld worden tussen de NAVO-landen. Nederland is een netto-ontvanger van 'NAVO-zorg' en de VS is een (de) netto-betaler van deze 'NAVO-zorg'.

Soldim
28-03-17, 06:53
De NAVO-uitgaven moeten niet omhoog, maar moeten anders verdeeld worden tussen de NAVO-landen. Nederland is een netto-ontvanger van 'NAVO-zorg' en de VS is een (de) netto-betaler van deze 'NAVO-zorg'.

Gezien de geleverde diensten zijn, vanuit mijn perspectief, alle NATO-landen netto betalers.

't Brengt weinig op.

Marsipulami
28-03-17, 08:29
Gezien de geleverde diensten zijn, vanuit mijn perspectief, alle NATO-landen netto betalers.

't Brengt weinig op.

Tja, militaire capaciteit die nutteloos is, dat is het beste wat ons kan overkomen. Dat betekent immers dat er geen oorlog is. Ik betaal liever voor straaljagers die in een hangar stof liggen te vergaren dan voor straaljagers die dagelijks uitrukken om te gaan bombarderen.

Soldim
28-03-17, 08:45
Tja, militaire capaciteit die nutteloos is, dat is het beste wat ons kan overkomen. Dat betekent immers dat er geen oorlog is. Ik betaal liever voor straaljagers die in een hangar stof liggen te vergaren dan voor straaljagers die dagelijks uitrukken om te gaan bombarderen.

Ik ga voor optie C, liever geen straaljagers.

Marsipulami
28-03-17, 09:20
Ik ga voor optie C, liever geen straaljagers.

Tja, Europa kent al 70 jaar vrede. Ongezien lange periode zonder oorlog in historisch opzicht. Die periode valt ongeveer samen met de tijd dat de NAVO bestaat. Mogelijks is er een verband. Pacifisme werkt ook, maar dan moet iedereen meedoen. Met pipo's als Poetin en Erdogan aan de macht weet ik het niet zo zeker. Dan heb je ook nog Trump die het budget voor defensie fors wil verhogen en tegelijk op het internationale forum overal aan het zieken is.

Karin.N
28-03-17, 20:27
Kunnen de Duitsers dan Trump de rekening sturen voor de opvang van de vluchtelingen die in Europa aankomen? Want uiteindelijk zijn het Amerika met GB geweest die zo nodig Irak moesten bombarderen en binnenvallen vanwege de in hun ogen bewezen aanwezigheid van wapens die Saddam volgens oa de Duitse inlichtingendienst wel had vernietigd maar volgens de Amerikaanse inlichtingendienst niet had vernietigd. Waarin oa Duitsland gelijk heeft gekregen en de Amerikanen niet.

super ick
29-03-17, 08:54
Wapens......

Er over nadenkend zou ik ze liefst de wereld uit willen hebben. Tegelijkertijd is dat niet realistisch.

Het zou best wel eens kunnen zijn dat bijvoorbeeld Rusland de Baltische staten of een Oost-Europees was geconfisqueerd als er geen militaire dreiging was.
Om zomaar te stellen dat NATO een achterhaalde, onnodige organisatie is, lijkt mij meer een gevalletje wensdenken dan realisme.