PDA

Bekijk Volledige Versie : Arnhemmer reed overvaller tweemaal aan



Umarvlie
04-04-17, 13:01
Een 32-jarige vrouw en een 34-jarige man uit Arnhem zijn gearresteerd nadat een man om het leven was gekomen die hun woning had overvallen. Bij de overval op het huis aan de Limburgsingel in de Arnhemse wijk De Laar-Oost waren volgens de politie meer overvallers betrokken. Voor de overval is nog niemand aangehouden.

....

ARNHEM - De 34-jarige Arnhemmer die vorige week donderdagavond in zijn woonplaats een 46-jarige overvaller doodreed, heeft het slachtoffer tweemaal aangereden. Dat gebeurde in de paniek van het moment, zegt Jori Schadd, advocaat van de 32-jarige vriendin van de Arnhemmer. ,,Overval, schoten en aanrijding hebben samen drie of vier minuten geduurd'', aldus de raadsman.

Het paar wilde volgens de advocaat vluchten voor de overvaller die in hun huis aan de Limburgsingel om zich heen schoot. Ze sprongen in een busje van een pizzakoerier dat er toevallig stond. Op hetzelfde moment stond de overvaller voor het busje. Hij zou nogmaals hebben geschoten, waarna de 34-jarige man gas gaf en hem aanreed. Hij reed achteruit, weer naar voren en raakte de overvaller nog een keer. Die overleed ter plekke. De politie arresteerde het paar. De vrouw is weer vrij, maar de man zit nog vast.

Volgens Schadd had de overvaller een telefonische afspraak gemaakt om te komen kijken naar een duur horloge dat de Arnhemmer te koop had aangeboden. Nadat hij had aangebeld ,,schoot hij meteen de voordeur aan gort'', zegt de advocaat. ,,In huis en in de tuin zijn kogelinslagen gevonden.'' Een zus en haar vriend waren op bezoek. Zij konden zich in veiligheid brengen, maar het Arnhemse paar dacht dat de vriend doodgeschoten was. De 32-jarige vrouw belde het alarmnummer, terwijl zij en haar man ervandoor gingen. ,,Op een bandje van 112 zijn schoten te horen en totale paniek. Meteen nadat de overvaller was aangereden, arriveerde de politie met toeters en bellen.''

Op camerabeelden is te zien dat nog onbekende mensen wegrennen. De politie denkt dat er mogelijk meer overvallers waren, maar het onderzoek is nog niet klaar. De politie wilde dinsdag niet reageren op het relaas van de advocaat.

(Bron: Telegraaf)

Heftig en als bewust twee maal over de overvaller heen is gereden excessief maar aan de andere kant, gezien het feit dat er geschoten is vindt ik dat het arresteren van de slachtoffers terwijl de daders (-1) nog vrij rondlopen ook ronduit belachelijk.

super ick
05-04-17, 14:34
In eerste instantie: We weten niet precies wat er gebeurt is.

Echter... Als er op die mensen geschoten is dan neem ik het niet kwalijk dat ze zekerheid voor alles wilden en twee maal over de schutter heen zijn gereden.

Er zou ook wel sprake zijn geweest van een buitengewone stress-situatie. Deze situatie is aan de schutter/overvaller te danken. Mensen reageren niet meer bedachtzaam als je ze beschiet.

Ibrah1234
05-04-17, 14:39
Echter... Als er op die mensen geschoten is dan neem ik het niet kwalijk dat ze zekerheid voor alles wilden en twee maal over de schutter heen zijn gereden.

Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte. Er is een vuurwapen in het spel en ter voorkoming dat het volgende schot wel doel zou treffen is de actie begrijpelijk.

super ick
05-04-17, 17:49
Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte. Er is een vuurwapen in het spel en ter voorkoming dat het volgende schot wel doel zou treffen is de actie begrijpelijk.

Ik hou nog wel een slag om de arm. Soms is iets niet wat het lijkt.

knuppeltje
06-04-17, 08:14
Het was in ieder geval geen zelfverdediging. Ik denk zo dat het niet best gaat aflopen met die twee.

super ick
06-04-17, 19:27
Het was in ieder geval geen zelfverdediging.

Ah? Jij bent er bij geweest?

knuppeltje
07-04-17, 08:27
Ah? Jij bent er bij geweest?

Huh? Moet ik je dat echt nog uitleggen? Als je iemand met een auto achterna gaat, dan is dat geen zelfverdediging, maar een nieuwe confrontatie opzoeken en mogelijk een poging om voor eigen rechter te gaan spelen. Zeker als je twee keer iemand aanrijdt. Dat lijkt dan echt op moord.

Soldim
07-04-17, 09:58
Huh? Moet ik je dat echt nog uitleggen? Als je iemand met een auto achterna gaat, dan is dat geen zelfverdediging, maar een nieuwe confrontatie opzoeken en mogelijk een poging om voor eigen rechter te gaan spelen.

In het artikel staat:



Het paar wilde volgens de advocaat vluchten voor de overvaller die in hun huis aan de Limburgsingel om zich heen schoot. Ze sprongen in een busje van een pizzakoerier dat er toevallig stond. Op hetzelfde moment stond de overvaller voor het busje. Hij zou nogmaals hebben geschoten, waarna de 34-jarige man gas gaf en hem aanreed. Hij reed achteruit, weer naar voren en raakte de overvaller nog een keer. Die overleed ter plekke.


Ik kan daaruit niet de conclussie trekken dat de chauffeur achter de overvaller aanging.

knuppeltje
07-04-17, 10:07
In het artikel staat:



Ik kan daaruit niet de conclussie trekken dat de chauffeur achter de overvaller aanging.

Ook niet als je iemand twee keer aanrijdt?

Soldim
07-04-17, 11:27
Ook niet als je iemand twee keer aanrijdt?

Nee, in ieder geval niet zonder de details van de situatie te kennen.


Innocent until proven guilty?

knuppeltje
07-04-17, 11:55
Nee, in ieder geval niet zonder de details van de situatie te kennen.


Innocent until proven guilty?

Hij reed na de eerste aanrijding achteruit- en toen weer naar voren. Kon hij toen die tweede aanrijding echt niet voorkomen?

Jawel, maar ik denk dat de politie hem ondertussen ook al zal hebben gevraagd waarom hij dan na die eerste aanrijding voor zijn veiligheid niet meteen verder reed.

Soldim
07-04-17, 12:08
Hij reed na de eerste aanrijding achteruit- en toen weer naar voren. Kon hij toen die tweede aanrijding echt niet voorkomen?

Stond er een auto voor die hem verhinderde weg te komen? Ik heb geen foto's gezien.....

knuppeltje
07-04-17, 12:52
Stond er een auto voor die hem verhinderde weg te komen? Ik heb geen foto's gezien.....

Wat is waar?

Vrouw vrij na dodelijke aanrijding bij overval Arnhem | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (http://www.nu.nl/binnenland/4588434/vrouw-vrij-dodelijke-aanrijding-bij-overval-arnhem.html)

Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl (http://www.gelderlander.nl/arnhem/dode-bij-schietpartij-in-arnhem~aefed976/)

super ick
07-04-17, 16:16
Wat is waar?

Vrouw vrij na dodelijke aanrijding bij overval Arnhem | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (http://www.nu.nl/binnenland/4588434/vrouw-vrij-dodelijke-aanrijding-bij-overval-arnhem.html)

Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl (http://www.gelderlander.nl/arnhem/dode-bij-schietpartij-in-arnhem~aefed976/)

Tot nu toe kunnen we alleen maar gissen.

Los van de wet, want die is in dergelijke gevallen vaak multi-interpretabel, kan ik mij wel voorstellen dat je zo over de rooie bent dat je hem kapot wilt maken. Er moet m.i. veel meer rekening gehouden met de situatie en welke state of mind een dader het slachtoffer kan brengen.

Als je iemand aanvalt of erger nog op iemand schiet dan kan je wat terugverwachten. Een reactie die ook niet volgens het boekje gaat.

Oiseau
07-04-17, 20:57
iemand overvallen is crimineel en misdadig maar we moeten niet vergeten dat een overvaller doden wanneer er geen sprake van zelfverdediging zou zijn is nog erger.

we hebben geen reconstructie van deze drama maar als die overvaller weglopend op deze wijze achter gevolgd en dood gereden dan is er sprake van doden met ....!

eric moet zeker in chili weg blijven en geen nieuws volgen want hij heeft een totale gestoorde beeld van de werkelijkheid hier.. in chili wilde honden doodrijden is ook zeker een teken van ernstig gedragsprobleem.

knuppeltje
08-04-17, 08:40
Tot nu toe kunnen we alleen maar gissen.

Los van de wet, want die is in dergelijke gevallen vaak multi-interpretabel, kan ik mij wel voorstellen dat je zo over de rooie bent dat je hem kapot wilt maken. Er moet m.i. veel meer rekening gehouden met de situatie en welke state of mind een dader het slachtoffer kan brengen.

Als je iemand aanvalt of erger nog op iemand schiet dan kan je wat terugverwachten. Een reactie die ook niet volgens het boekje gaat.

Volgens mij moet er niets los van de wet. Die is er niet voor niets. Maar dat is slechts mijn mening.

Bovendien loop je grote risico's dat derden het slachtoffer worden van slachtoffers die zomaar in het wilde weg het recht in eigen hand nemen.

Ik wil iedereen wel eens horen als er een familielid daarvan het slachtoffer wordt, zeker als het daarbij ook nog om een kind gaat.
Zeg je dan ook heel ruimhartig: Ik begrijp dat heel goed en ik neem hem, of haar, helemaal niets kwalijk, justitie moet daar verder niets mee doen.

We vinden het ook niet normaal dat slachtoffers van kindermisbruikers later ook zo in de fout gaan vanwege hun trauma's die ze daarbij hebben opgelopen, bijvoorbeeld.

Zolang ze beschoten worden oké, wat mij betreft. Er daarna achteraangaan, is wat anders.

super ick
08-04-17, 18:58
Volgens mij moet er niets los van de wet. Die is er niet voor niets. Maar dat is slechts mijn mening.

Bovendien loop je grote risico's dat derden het slachtoffer worden van slachtoffers die zomaar in het wilde weg het recht in eigen hand nemen.

Ik wil iedereen wel eens horen als er een familielid daarvan het slachtoffer wordt, zeker als het daarbij ook nog om een kind gaat.
Zeg je dan ook heel ruimhartig: Ik begrijp dat heel goed en ik neem hem, of haar, helemaal niets kwalijk, justitie moet daar verder niets mee doen.

We vinden het ook niet normaal dat slachtoffers van kindermisbruikers later ook zo in de fout gaan vanwege hun trauma's die ze daarbij hebben opgelopen, bijvoorbeeld.

Zolang ze beschoten worden oké, wat mij betreft. Er daarna achteraangaan, is wat anders.

Nogmaals dan.
Een rechter en ook een dader dient er goede rekenschap van te nemen dat er een onverwachte reactie kan komen indien iemand naar het leven gestaan wordt. Die reactie kan ook buitenproportioneel zijn. Dat gebeirt als mensen over de rooie gejaagd worden.

Je vergelijking met kindermisbruik gaat in deze niet op.

Ik geef mijn mening aan de hand van hoe ik de zaak voor mij zie. Het kan best heel anders gelopen zijn.

De wet is een goed uitgangspunt maar als er 1 begint vals te spelen dan moet je soms mee doen. Als je met ratten te doen hebt moet je de knuppel pakken en niet bang zijn voor wat spatten.

Tomas
08-04-17, 21:07
Ik snap het probleem niet, een derde keer was toch ook niet nodig.

knuppeltje
09-04-17, 08:09
Jullie zijn echt vermoeiend. Hij hoefde helemaal niet met die auto achter die vluchtende daders aan te gaan. Hij kon er ook gewoon mee wegrijden.

super ick
09-04-17, 15:46
Jullie zijn echt vermoeiend. Hij hoefde helemaal niet met die auto achter die vluchtende daders aan te gaan. Hij kon er ook gewoon mee wegrijden.

In het bericht staat dat ze in het busje sprongen om te vluchten waarna de overvaller voor het busje ging staan en op hen begon te schieten. Er vanuit gaande dat dit waar is zou ik ook het gas op de mat hebben gedrukt.
In hoeverre ze daarna in gelegenheid zijn geweest om gewoon weg te rijden en hoe de schutter er toen aan toe was kan ik niet uit het verhaal opmaken maar stel dat nog een keer moet tsteken om tussen andere auto's uit te komen en je moet daarbij over de bewegende schutter heen dan heb ik daar begrip voor.

Uiteindelijk kan het ook anders zijn gegaan maar wat voor mij voorop staat is de risicobreidheid die de schutter heeft genomen. Die brengt iemand in doodsnood. Een mens in paniek doet rare dingen. 20 seconden is dan soms te weinig om weer tot besef te komen en normale afwegingen te maken. Wie heeft die situatie veroorzaakt?