PDA

Bekijk Volledige Versie : Antwerpen wil geld afnemen van bedelaars



Marsipulami
11-04-17, 11:17
Antwerpen wil geld afnemen van agressieve bedelaars

Gisteren om 20:20 door joro | Bron: VRT

De stad Antwerpen wil harder optreden tegen agressieve bedelaars. De politie moet de inkomsten van die bedelaars in beslag kunnen nemen. Op die manier wil de stad een halt toeroepen aan de criminele organisaties die achter de bedelaars zitten, zo zegt burgemeester Bart De Wever. 'Dit lijkt mij eerder een maatregel van politici die op zoek zijn naar manieren om de toeristische aantrekkingskracht van hun stad te verhogen', zegt Stef Adriaenssens, socioloog bij de KU Leuven op Radio 1.

De stad Antwerpen viseert heel specifiek mensen die 'agressief en aanklampend bedelen'. 'Dat zijn mensen die aan kruispunten staan, die vaak kinderen op de arm dragen of die mensen met een handicap inzetten om geld af te troggelen. Iedereen kent die beelden wel', reageert hij aan VRT.

Volgens De Wever zijn er in Antwerpen kartels van georganiseerde misdaad aan het werk. 'Dit heeft niets te maken met bedelarij, maar met mensenhandel', aldus De Wever.

In de nieuwe politiecodex wordt nu ingeschreven dat het geld van ‘aanklampende’ bedelaars in beslag zal worden genomen. 'Als niemand het geld achteraf komt opeisen, zal het verbeurd worden verklaard en zal het aan het OCMW worden geschonken', zegt De Wever.

Gewone daklozen die in al zittend bedelen worden niet geviseerd. Bedelen an sich is immers niet strafbaar.

'Kwetsbare mensen worden weer geviseerd'

Toch stelt Stef Adriaenssens, socioloog aan de KU Leuven, zich vragen bij de nieuwe maatregel. 'Het lijkt er toch een beetje op dat de slachtoffers opnieuw het slachtoffer worden van het beleid', zegt hij op Radio 1. Hij stelt dat als het stadsbestuur meent dat er criminele organisaties aan het werk, je eerder de daders moet aanpakken in plaats van de slachtoffers.

'Verhalen over criminele organisaties die bedelaars aan het werk zetten zijn al erg oud, maar dit komt maar in uiterst zeldzame gevallen voor', beweert de socioloog. Adriaenssens benadrukt dat bedelarij niet strafbaar is en dat er nu al juridische maatregelen bestaan om misbruiken aan te pakken.

De socioloog ziet in de maatregel van de stad Antwerpen ander motieven. 'Politici lijken op zoek naar manieren om de toeristische aantrekkingskracht te verhogen', meent Adriaenssens. 'Dat gebeurt op kap van kwetsbare mensen die zich geen advocaat kunnen veroorloven. Nu zie je al dat agenten op een ongeoorloofde manier optreden tegen bedelaars.'

De socioloog vraagt zich ook of wanneer kan gesproken worden van gewoon bedelen en wanneer van agressief bedelen. 'Volgens mij zal er snel een gebrek aan bewijslast opduiken.'

super ick
12-04-17, 09:14
Bedelaars uit Roemenië en aanverwante landen staan er huist om bekend om met de hele familie te werken. Pa, ma en de kinderen bedelen zo een behoorlijk kapitaaltje bij elkaar.

Marsipulami
14-04-17, 15:03
Over bedelen, mensenhandel en Goede Vrijdag


vr 14/04/2017 - 14:57 Paul Quirynen

In Antwerpen zal de politie binnenkort het geld van agressieve bedelaars kunnen afnemen. Op die manier wil het stadsbestuur de criminele organisaties achter de bedelaars aanpakken. De auteur was als advocaat betrokken bij een specifiek onderzoek naar georganiseerde bedelarij in Brussel en kan dit probleem met dossierkennis benaderen.

Paul Quirynen is advocaat en plaatsvervangend vrederechter. Hij heeft een belangrijke stem in de katholieke wereld.

Herrie rond het bedelen… Het lijkt erop dat de Stad Antwerpen zelf reinigingsdienst wil spelen en al haar straten wil zuiveren van wat de “brave burger” stoort. Zo zou men nu verdachte bedelaars (wat een willekeurig begrip…) hun gelden afpakken en later justitie doen oordelen of het handelen van de stad juist en rechtvaardig was.

Een volgend doel zouden de zogenoemde “patsersauto’s” kunnen worden want het stoort velen dat jongeren en eerder onverwachte medemensen met luxe-wagens paraderen en rondrijden die ogenschijnlijk niet passen bij hun leefpatroon of inkomsten. De redenering is gelijkaardig : verdachte figuren (alweer, wat een willekeurig begrip …) hun BMW of Mercedes afnemen en justitie later doen beslissen of de wagen mag teruggegeven worden of naar het OCMW mag gaan.

Voor christenen loopt de “vasten” teneinde met vrijdag “Goede Vrijdag” en zondag Pasen. Vandaag kennen mensen beter de ramadan dan de vasten doch in wezen hebben deze periodes in beide religies eenzelfde doelstelling : durven nadenken, gewetensvragen stellen met de hoop op vrede en verdraagzaamheid.

Onderzoek naar georganiseerde bedelarij

Ik was als advocaat betrokken bij een specifiek onderzoek naar georganiseerde bedelarij in Brussel zodat ik met meer nuance en dossierkennis dit probleem kan benaderen. Het is inderdaad zo dat zwaar gehandicapte Roemeense jongeren werden gezocht en geronseld om op Brusselse kruispunten hun miserie te tonen en aan te wenden als lokmiddel voor geld. Zij verbleven in een soort safehouses in mensonwaardige omstandigheden zonder papieren en zonder eigen wil of leven.

Wie slachtoffer is van dergelijke meedogenloze organisaties moet ook in ons land als slachtoffer benaderd worden en dient humanitair geholpen te worden.

Het is evident dat dergelijke medemensen manifest misbruikt worden en dat bovendien hun beperkingen als supplement worden uitgebuit. Uiterst ergerlijk en schokkend zijn de figuren die het netwerk organiseren , die het geld verzamelen en elders investeren en die de bedelaars zelf slecht behandelen en enkel als middel gebruiken voor hun eigen geldgewin.

Wie slachtoffer is van dergelijke meedogenloze organisaties moet ook in dit land als slachtoffer benaderd worden en dient humanitair geholpen te worden met een statuut en/of andere vorm van opvang en begeleiding. Dit is een humanitaire plicht. De organisatoren zelf zijn gewiekste mensenhandelaars en moeten door justitie fors aangepakt worden en performant gesanctioneerd.

Immoraliteit

Een “achteraf-justitie” zoals de Stad Antwerpen dit blijkbaar wil lijkt mij nefast en zal nog meer lijden veroorzaken bij die slachtoffers van mensenhandel. De daders en achtergrondfiguren zullen buiten schot blijven en hun immoraliteit blijven aanwenden omwille van het vuile geld.

Justitie dient performant haar werk te doen, preventief en repressief doch binnen begrenzing van de rechtstaat en met respect voor de scheiding van machten.

Door maatschappelijke discussies bij ons worden af en toe de wereld van mensensmokkel en mensenhandel zichtbaar. Gaan wij daar onmiddellijk aan voorbij of willen wij beseffen en aanvaarden in welke genadeloze en harde wereld wij vandaag leven ?

Niet onverschillig blijven

Het zware ongeval vorige week op de ring van Vilvoorde met een bestelwagen volgepropt met illegalen en vijf zwaar gekwetsten is ook weer eens de top van een ijsberg. De wereld van mensensmokkel draait steeds maar door …steeds opnieuw. Uit andere dossiers weet ik hoeveel geld mensen willen blijven betalen aan gewiekste smokkelaars om toch maar ooit in het Verenigd Koninkrijk te geraken. Nooit zal ik foto’s vergeten uit strafdossiers waarbij jongvolwassenen zich met koorden hadden laten vastbinden aan wielassen van vrachtwagens of waar jonge kinderen werkelijk dienden ter worden gezocht en gered binnen een vrachtwagen van diepvrieserwten.

Niet onverschillig voorbij gaan aan alles wat onmenselijk is.

Deze dagen heb ik het gevoel dat velen voorbij gaan aan alles wat quasi onmenselijk is, dat velen onverschillig blijven en deze feiten van fundamenteel onrecht beschouwen als faits divers , die snel moeten gerangschikt worden.

Een achteraf justitie geeft de indruk dat wij prioritair aandacht willen schenken aan onze eigen belangen, ons comfort op straat en veiligheid. Het lijkt mij een houding van onze waarden en normen hoger in te schatten dan deze van mensen die ons in de weg lopen. Een rechtstaat dient evenwel de gelijkheid en gelijkwaardigheid van alle medemensen te waarborgen.

Ik wil dit stukje eindigen met een citaat van Stefan Zweig uit het boek “De wereld van gisteren” : "…Op tolerantie werd niet zoals nu op zwakheid en toegeeflijkheid neergekeken, ze werd als een ethische kracht geprezen…"

Bofko
15-04-17, 20:57
Gutmenschen a la marsipilami zijn nogal Gemakzuchtig en Intellctueel Lui.

Ze denken dat ze God aan hun site hebben en ze gewoon overwinnen.Niks doen en dan komt alles goed...........!?

Vertel eens mars... hoe maken we van Antwerpen een fijne stad?

Marsipulami
15-04-17, 22:12
Gutmenschen a la marsipilami

Tja, als je het over de identiteitskeuze tussen gutmensch of sjagrijnige azijnpisser gaat, dan kies ik voor het eerste.


zijn nogal Gemakzuchtig en Intellctueel Lui.

Voor iemand die zichzelf als intellectueel ijverig ziet schrijf je wel veel taalfouten. Verdiep je eens in de regels omtrent het gebruik van hoofdletters in de Nederlandse taal.


Ze denken dat ze God aan hun site hebben en ze gewoon overwinnen.Niks doen en dan komt alles goed...........!?

God heeft geen andere handen dan mensenhanden. Niks doen is dus geen optie voor gelovigen. De vraag is niet of je iets moet doen of niets moet doen. De vraag is wat je moet doen. Dan zijn er twee opties.

De eerste optie is die van de sjagrijnige (meestal atheïstische) azijnpissers die pleiten voor het criminaliseren van arme mensen en het afpakken -zonder rechtsbasis- van het kleingeld dat ze op zak hebben.

De tweede optie is om mensenhandel te bestrijden en daarbij de slachtoffers / bedelaars te begeleiden naar een meer menswaardig bestaan, huisvesting, job of minstens inkomen, zodat ze niet langer afhankelijk zijn van mensenhandelaars om te kunnen overleven.


Vertel eens mars... hoe maken we van Antwerpen een fijne stad?

Euhm, ... het eerste wat in me opkomt is het stopzetten van de voortdurende uitbreiding van de Antwerpse haven. En verder het opnieuw laten dichtslibben van de Westerschelde. Dan gaat alle verkeersoverlast en luchtvervuiling naar Rotterdam.

Marsipulami
15-04-17, 22:13
gewist / dubbele post

Marsipulami
15-04-17, 23:32
Bedelaars uit Roemenië en aanverwante landen staan er huist om bekend om met de hele familie te werken. Pa, ma en de kinderen bedelen zo een behoorlijk kapitaaltje bij elkaar.


Je bent vast jaloers dat die bedelaars veel gemakkelijker aan geld kunnen geraken dan jij.

super ick
16-04-17, 15:14
Je bent vast jaloers dat die bedelaars veel gemakkelijker aan geld kunnen geraken dan jij.

Jij bent vast een sukkel. Ook zo maar een uit de lucht gegrepen antwoord. Waarschijnlijk dichter bij de werkelijkheid dan de jouwe.

Ik verdien mijn geld met wat ik echt leuk vind. Het is voor mij dus geen opgave. Het lijkt mij sterk dat die bedelaars hetzelfde kunnen zeggen.