PDA

Bekijk Volledige Versie : Twintig jaar cel voor man die zorgbehoevende moeder (83) wilde helpen door haar te doden



Marsipulami
09-05-17, 09:48
Twintig jaar cel voor man die zorgbehoevende moeder (83) wilde helpen door haar te doden

8/05/17 - 11u14**Bron: Belga

Merksem De correctionele rechtbank van Antwerpen heeft Eric V.d.B. (58) veroordeeld tot twintig jaar cel voor oudermoord. Hij had vorig jaar zijn zorgbehoevende moeder Martha Van Hoof (83) verstikt met een kussen in hun appartement op de Deuzeldlaan in Merksem. Hij kreeg twee jaar meer dan gevorderd werd.
*
Beklaagde kon zijn driften niet onder controle houden en beroofde zijn moeder van het leven. Het is echter niet aan hem om te bepalen wanneer iemands leven beëindigd dient te worden.

Rechtbank

De vijftiger was op 16 maart 2016 zelf naar de politie gestapt met de boodschap dat hij zijn moeder gedood had in haar slaap. Toen de hulpdiensten het appartement binnengingen, troffen ze daar inderdaad haar levenloze lichaam aan.

Eric woonde al twintig jaar bij zijn moeder en verzorgde haar. Ze kampte de laatste jaren met hart-, nier-, maag-, darm- en rugproblemen en ging volgens hem snel achteruit. Martha at niet meer en weigerde ook haar medicatie in te nemen. Ze zou meermaals tegen hem gezegd hebben dat ze niet meer wilde leven.

Toen hij in de nacht van de feiten om 3 uur langs haar slaapkamer was gepasseerd, besloot hij om zijn moeder te helpen door haar te doden. Hij haalde een kussen van zijn bed en drukte het acht minuten op haar gezicht. Ze had zich volgens hem niet verweerd.

Daarna had hij een taxi gebeld en was hij naar een bankautomaat gereden, waar hij 1.300 euro afhaalde. Vervolgens ging hij naar Antwerpen, waar hij verschillende cafés bezocht en wat rondwandelde, alvorens zich aan te geven. Hij vertelde de politie dat hij voor altijd naar de gevangenis wilde.

De verdediging had nochtans de vrijspraak gevraagd, omdat hij "gedwongen werd door een macht die hij niet kon weerstaan", maar de rechtbank ging daar niet in mee. Zijn advocaat had daarnaast de uitlokking gepleit, omdat het slachtoffer voortdurend gezegd zou hebben dat ze niet meer wilde leven, maar ook dat verweer werd door de rechtbank van tafel geveegd.

De politie had tijdens het onderzoek niemand kunnen vinden die de bewering van de beklaagde over haar stervenswens kon bevestigen. De zus van Martha verklaarde dat het slachtoffer depressief was, omdat het zo lang duurde voordat ze beter werd. Ze wist evenwel niet dat Martha wilde sterven.

"Beklaagde kon zijn driften niet onder controle houden en beroofde zijn moeder van het leven. Het is echter niet aan hem om te bepalen wanneer iemands leven beëindigd dient te worden", oordeelde de rechtbank. Eric V.d.B. moet zijn broer 10.000 euro schadevergoeding betalen en zijn nichtje één euro.

super ick
09-05-17, 18:19
Verdrietig hoor.

Feit dat de man zichzelf aangegeven heeft zegt veel over zijn gemoedstoestand. Ik vind het een erg zware straf. Deze man moet erg veel van zijn moeder gehouden hebben anders had hij haar niet 20 jaar verzorgd.

Ik vind het een onmenselijk hoge straf.

Marsipulami
09-05-17, 22:40
Verdrietig hoor.

Feit dat de man zichzelf aangegeven heeft zegt veel over zijn gemoedstoestand. Ik vind het een erg zware straf. Deze man moet erg veel van zijn moeder gehouden hebben anders had hij haar niet 20 jaar verzorgd.

Ik vind het een onmenselijk hoge straf.

Ik heb het hier ongeveer mee eens.

Als die man nu eens een dokter had geconsulteerd en gebruik had gemaakt van de bestaande euthanasiewetgeving in België. Dan was het organiseren van het overlijden van zijn moeder (die erg ziek was, hoogbejaard en dood wilde zijn) wellicht mogelijk geweest zonder dat hij naar de gevangenis moest. Dan werd hij minstens door een segment van de bevolking geprezen voor zijn humane ingesteldheid jegens zijn moeder.

super ick
10-05-17, 08:10
Ik heb het hier ongeveer mee eens.

Als die man nu eens een dokter had geconsulteerd en gebruik had gemaakt van de bestaande euthanasiewetgeving in België. Dan was het organiseren van het overlijden van zijn moeder (die erg ziek was, hoogbejaard en dood wilde zijn) wellicht mogelijk geweest zonder dat hij naar de gevangenis moest. Dan werd hij minstens door een segment van de bevolking geprezen voor zijn humane ingesteldheid jegens zijn moeder.

Wat dus aangeeft dat de man, overmant door emoties, niet helder meer kon denken of een dermate laag iq had dat hij de situatie daarom niet aankon.

In beide gevallen een onmenselijk hoge straf. Het ziet er naar uit dat deze rechters eigen voorkeuren hebben laten meespelen en er daardoor voor gekozen hebben om de letter van de wet te volgen en niet de geest.