PDA

Bekijk Volledige Versie : School schaft Moeder- en Vaderdag af ‘uit respect voor andere culturen’



Marsipulami
12-05-17, 10:45
School schaft Moeder- en Vaderdag af ‘uit respect voor andere culturen’

Vandaag om 06:28 door tg


Ouders van het Franstalige schooltje Singelijn in Sint-Lambrechts-Woluwe kregen vier dagen voor Moederdag een mail dat hun kinderen geen cadeautjes meer zullen maken voor Moeder- of Vaderdag. In de school zitten veel kinderen van andere culturen en daar wordt het feest niet gevierd, vandaar.

Een aantal ouders heeft boos gereageerd. Ze hebben hun ongenoegen onder meer geuit op sociale media en contacteerden ook de Franstalige media. ‘Ze beseffen de emotionele impact van hun beslissing niet’, zegt een vader in de krant Le Soir.

Volgens de schooldirectie en het pedagogische team van Singelijn zijn ze fier op de grote diversiteit in het schooltje. Omdat sommigen wel en andere geen Moeder- en Vaderdag vieren, is beslist om geen cadeautjes meer te laten maken door de leerlingen. ‘We wensen u mooie familiemomenten’, zo wordt de mail aan de ouders afgesloten.

Oude traditie

‘Deze traditie heeft niets te maken met godsdienst, ook niet met rijk of arm zijn. Het is een oud gebruik dat kinderen hun ouders op die dag verwennen met een cadeautje dat ze zelf op school hebben gemaakt. Daar is toch niets verkeerd mee. Jammer dat dit moet verdwijnen’, zegt een moeder.

De school geeft toe dat ze zelf geschrokken zijn van de emotionele reacties van de ouders. Directrice Dominique Paquot zegt dat ze al langer met het idee speelden om Moeder- en Vaderdag niet meer te vieren. Er zijn verschillende culturen in de school en die vieren dat feest niet allemaal.

Maar het gaat verder, zegt de directrice. Er zijn gescheiden ouders, sommige kinderen hebben geen papa of mama meer, of ze hebben twee mama’s of twee papa’s. Dat geeft telkens veel stress voor die kinderen.

‘Geen respect, wel lafheid’

Staatssecretaris voor Armoedebestrijding en Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA) vindt het alvast een spijtig signaal van de school. ‘Hebben we integratie dan echt helemaal opgegeven? Dit is geen uiting van respect. Wel van lafheid’, reageert de politica via Twitter.

Marsipulami
12-05-17, 10:52
Tja, het is niet makkelijk om iedereen tevreden te stellen. In mijn lagere schooltijd maakten de leerlingen op Vaderdag standaard een asbak uit klei. Ik had dan ook nog broers en zussen en die kwamen met hetzelfde cadeau naar huis. Hoewel mijn vader nooit gerookt heeft in zijn leven heeft hij aan die Vaderdagen stapels zelfgemaakte asbakken over gehouden.

knuppeltje
12-05-17, 12:33
Die waren dan altijd nog goed om mee naar jullie kop te gooien. :stout:

Umarvlie
12-05-17, 12:35
In de Islam is het iedere dag moederdag :) vaders komen er maar bekaaid van af met alleen het weekend.

Eke
12-05-17, 15:58
Dit argument is sterk, want het stelt de kinderen centraal, daar gaat het toch om.

Het zijn de jonge kinderen , die een kadootje maken.
Diegene die voor de klas staat kent dus waarschijnlijk de thuissituatie van het kind.

Dus samen vinden ze wel een oplossing/een alternatief.

Dat je niet mee wilt doen als ouder met de commercie rond die dagen is begrijpelijk, maar een brok Belgische klei (Mars) waar je kinderen zoet mee geweest zijn kun je vast wel een tijdje in de tuin gebruiken als vogeldrinkbakje.

Misschien kan iemand me nog overtuigen, maar ik zie die cultuur niet zo duidelijk...Hier is het een onschuldige traditie.

Eke
12-05-17, 16:04
In de Islam is het iedere dag moederdag :) vaders komen er maar bekaaid van af met alleen het weekend.

AH ! Umarvlie..betrapt ! :wink: Je verschuilt je te makkelijk.."Wie is toch die man die iedere zondag, enzovoort."

Natuurlijk ben je vrij om met de kids een schitterende vaderrol te scheppen !

Ibrah1234
12-05-17, 17:05
Maar het gaat verder, zegt de directrice. Er zijn gescheiden ouders, sommige kinderen hebben geen papa of mama meer, of ze hebben twee mama’s of twee papa’s. Dat geeft telkens veel stress voor die kinderen.

Er is toch vrijwel altijd sprake van een vader of moeder ook al zijn ze gescheiden? Ik snap er niks van. Als er sprake is van een scheiding kan het kind toch gewoon iets leuks knutselen voor zijn/haar moeder of vader?

Wat een kul argument van de directrice in kwestie.

nacht
12-05-17, 17:47
School schaft Moeder- en Vaderdag af

het is een kapitalistische maatregel. kinderen moeten aangeleerd worden dat alles om geld draait in het leven. iets creatiefs in elkaar knutselen voor een ander levert nix op voor de consumptiesamenleving. dat kan je maar beter afschaffen.

Karin.N
12-05-17, 21:42
het is een kapitalistische maatregel. kinderen moeten aangeleerd worden dat alles om geld draait in het leven. iets creatiefs in elkaar knutselen voor een ander levert nix op voor de consumptiesamenleving. dat kan je maar beter afschaffen.

De hobbywinkel Pipoos zal dat niet met je eens zijn :strik: Zij draaien juist op mensen die graag knutselen :)

mark61
12-05-17, 23:37
Maar wat zijn nou die culturen waarin je de pest aan je ouders hoort te hebben?

Ik begrijp er niet zoveel van.

nacht
13-05-17, 21:49
De hobbywinkel Pipoos zal dat niet met je eens zijn :strik: Zij draaien juist op mensen die graag knutselen :)

ha slim opgemerkt! aan dat scenario had ik helemaal niet gedacht.
dan maar weer veel asbakken van klei in elkaar knutselen op school :stout:

super ick
13-05-17, 23:46
Maar wat zijn nou die culturen waarin je de pest aan je ouders hoort te hebben?

Ik begrijp er niet zoveel van.

Ik moet altijd lachen om dergelijke maatregels. Meestal worden ze verzonnen door mensen die teveel voor anderen denken. Die slaan de plank nogal eens mis.

Marsipulami
15-05-17, 13:57
Directeur van schooltje dat Moederdag "afschafte" met dood bedreigd: "Ik wil dat het stopt"


15-05-17, 13.15u - Astrid Snoeys - Bron: Eigen info


De school Singelijn in Sint-Lambrechts-Woluwe, die vorige week in opspraak kwam omdat ze Moederdag wilde "afschaffen", heeft al driehonderd dreigmails ontvangen. "Ik wil dat het stopt, dit is hallucinant", reageert directeur Dominique Paquot.

"Ik heb verschillende doodsbedreigingen ontvangen", reageert Singelijn-directeur Dominique Paquot. "Ik heb drie kinderen, die ook op Facebook zitten en bang zijn door alles wat ze daar lezen."*Ook voor de kinderen van de school is het stresserend, meent de directeur.*

Tijdens het telefoongesprek loopt er een nieuwe dreigmail binnen.*"Ik wil dat het stopt. Dit is hallucinant. Ik begrijp de redenen ook niet." Dat het zo uit de hand is gelopen, had hij nooit verwacht. "Het was een kleine beslissing van een kleine Brusselse school."

In overleg met zijn advocaat heeft Paquot een klacht ingediend bij de politie. "Achter de directeur schuilt er ook een mens." Een onderzoek wordt geopend.*

Vanmorgen was er een politiepatrouille aanwezig. Dat gebeurde na overleg met de burgemeester en de lokale politie.

De directeur van de Franstalige school had vorige week aangekondigd dat er niet meer geknutseld zou worden naar aanleiding van Moederdag. Hij wilde zo respect hebben voor diversiteit. Sommige kinderen hebben bijvoorbeeld geen mama, maar wel twee papa's.

Sommigen dachten dat de directeur vooral culturele diversiteit beoogde. Dat schoot bij sommigen in het verkeerde keelgat, en er kwamen heftige reacties, ook uit de politiek. Onderwijsminister Hilde Crevits uitte haar ongenoegen op Twitter: "Moeders & vaders. Laat ze ons koesteren, meer dan ooit. En ja, ook hun dag." Ook staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir trok met een scherpe tweet van leer: "Hebben we integratie dan echt helemaal opgegeven? Dit is geen uiting van respect. Wel van lafheid."

Verkeerde interpretatie

Directeur Dominique Paquot stelde zijn communicatie bij en benadrukte dat hij het over diverse gezinssituaties had. Daarop wiste Demir haar tweet. "Niet omdat ik van mening veranderd ben. Wel omdat de schooldirecteur zijn eerste communicatie bijstuurde", aldus Demir op Facebook. "In zijn reactie op het VRT-journaal beweerde de schoolverantwoordelijke dat het gebruik van het woord ‘culturen’ verkeerd geïnterpreteerd werd . Het sloeg op andere gezinssamenstellingen: kinderen met twee papa’s of mama’s, alleenstaande ouders, plusmama’s…. Niet op ‘andere culturen’."

super ick
15-05-17, 17:53
Ach.....die doodsbedreigingen. Mensen worden pissig en rammelen wat uit hun toetsenbord zonder er verder bij na te denken.

Het moet wel aangepakt worden maar er moet ook niet al teveel ruchtbaarheid aan gegeven worden. Speel je die dombo's alleen maar mee in de kaart.